abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213720350
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:18 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Mwa, die hype train blijft nog wel even gaan volgens mij. Daarnaast, tegen de tijd dat iedereen is voorzien AI-apparatuur moeten de chips toch weer vervangen worden :P
[..]
In de dotcom-bubble was Cisco gigantisch populair. Mensen voelden (terecht) aan dat het internet gigantisch zou worden, maar konden niet inschatten welke internetbedrijven groot zouden worden, of konden daar nog niet in investeren. Dus wat doe je dan: investeren in het bedrijf dat de routers en switches produceert. Dan zit je altijd goed en groei je via de hardware vanzelf mee met de opkomst van internet.

Totdat de bubbel klapte :P
  woensdag 29 mei 2024 @ 10:12:34 #27
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213720636
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:35 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
In de dotcom-bubble was Cisco gigantisch populair. Mensen voelden (terecht) aan dat het internet gigantisch zou worden, maar konden niet inschatten welke internetbedrijven groot zouden worden, of konden daar nog niet in investeren. Dus wat doe je dan: investeren in het bedrijf dat de routers en switches produceert. Dan zit je altijd goed en groei je via de hardware vanzelf mee met de opkomst van internet.

Totdat de bubbel klapte :P
Verschil is wel dat er bij de dot-com bubble geen geld verdient werd met 'dot-com' (het draaide om de verwachting dat het ooit flink geld zou schuiven).

Bij ai wordt er wel al geld mee verdient en is er nog veel potentie om er direct geld mee te gaan verdienen. Als dit laatste waar is, zal de bubbel nog niet zo snel knappen.

-denk ik-

Waarschuwing; nadat ik onderstaande nog een keer las realiseerde ik me dat het wel een grote onsamenhangende brainfart is geworden. Excuses moi :)
Aan de andere kant stegen koersen bij de dot-com bubble alleen maar omdat mensen verwachtte dat hij nog verder zou stijgen -los van bedrijfsresultaten-. Ik heb het idee dat dat nog niet het geval is bij de ai bubble, bedrijfsresultaten laten ook optimisme zien. Tegelijkertijd stijgt Nvidia voor een groot deel ook alleen maar omdat mensen verwachten dat het nog verder gaat stijgen, ookal weten ze dat de bedrijfsresultaten de prijs niet rechtvaardigt. Al met al kan Nvidia nog wel even flink door bubbelen. Misschien dat we de pe van 170 die Cisco had in 1998 nog gaan evenaren (nu is hij maar 70, wat op zich niet gek hoog is).

[ Bericht 7% gewijzigd door embedguy op 29-05-2024 10:50:33 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_213721249
Ik heb de gekte uit de dotcom bubble nog niet in dezelfde mate teruggezien in AI. Startups die geen cent venture capital kregen, daarna het woord 'Cyber' in hun bedrijfsnaam zetten en daarna opeens tientallen tot honderden miljoenen ophaalden. Nina Brink die voor de beursgang van World Online de waardering verdedigde door te zeggen dat elke klant van World Online x-duizend gulden waard was zonder uit te kunnen leggen waarom. Ik werkte zelf bij een internetbedrijf zonder verdienmodel waar toen we 30 werknemers hadden investeerders met zakken geld met meer dan 100 miljoen voor de deur stonden, alleen omdat we "dingen deden op internet".

Veel investeerders destijds begrepen eigenlijk helemaal niks van internet, op geen enkel niveau. Technisch niet, conceptueel niet, bedrijfseconomisch niet, commercieel niet, sociaal niet. Maar toch pompten ze geld in internetstartups in de hoop dat die het wel snapten. Dat strooien met geld zonder een flauw benul te hebben waar je het in stopt zie ik in de AI-hype toch veel minder.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213721273
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:35 schreef recursief het volgende:
Ik heb de gekte uit de dotcom bubble nog niet in dezelfde mate teruggezien in AI. Startups die geen cent venture capital kregen, daarna het woord 'Cyber' in hun bedrijfsnaam zetten en daarna opeens tientallen tot honderden miljoenen ophaalden. Nina Brink die voor de beursgang van World Online de waardering verdedigde door te zeggen dat elke klant van World Online x-duizend gulden waard was zonder uit te kunnen leggen waarom. Ik werkte zelf bij een internetbedrijf zonder verdienmodel waar toen we 30 werknemers hadden investeerders met zakken geld met meer dan 100 miljoen voor de deur stonden, alleen omdat we "dingen deden op internet".

Veel investeerders destijds begrepen eigenlijk helemaal niks van internet, op geen enkel niveau. Technisch niet, conceptueel niet, bedrijfseconomisch niet, commercieel niet, sociaal niet. Maar toch pompten ze geld in internetstartups in de hoop dat die het wel snapten. Dat strooien met geld zonder een flauw benul te hebben waar je het in stopt zie ik in de AI-hype toch veel minder.
Ik kan het zelf niet echt vergelijken, maar toch geldt dat laatste ook wel een beetje voor AI. Iedereen wil opeens iets met AI, zonder er kennis van te hebben hoe dit toegepast moet worden.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_213721300
Het is nu ook wel een beetje de winners picking. Jongens als Snowflake of C3 (die wel de allermooiste ticker heeft O+ ) blijven gewoon hard achter omdat ze niet presteren, in plaats van dat de hele markt maar meegaat.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_213721352
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:38 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ik kan het zelf niet echt vergelijken, maar toch geldt dat laatste ook wel een beetje voor AI. Iedereen wil opeens iets met AI, zonder er kennis van te hebben hoe dit toegepast moet worden.
AI is toch een ander verhaal. Een heel groot deel van de theorie achter neurale netwerken is al heel oud. De mogelijkheden en toepassingen zijn globaal al heel lang bekend, maar het grootste probleem was altijd schaal. In de jaren '80 werden er al hele toffe dingen gedaan met neurale netwerken maar het probleem was dat computergeheugen en rekenkracht enorm duur waren. Dat hield commerciele inzet tegen. Dat is dankzij de wet van Moore wel opgelost, en daarbij is een enorme hoeveelheid informatie gekomen die grotendeels via internet ontsloten kan worden en die gebruikt kan worden om netwerken te trainen. In essentie is veel van wat er in die tak van AI gebeurt niet heel veel anders dan wat 40 jaar geleden ook al bekend was. Uiteraard is er vooruitgang geboekt op gebieden, zoals andere/betere manieren om netwerken te trainen, generatieve AI, unsupervised learning, etc. maar de basis is eigenlijk al best oud.

Toen het internet opkwam was er nog heel veel niet. De eerste providers boden eigenlijk alleen mail aan, en een zoeksysteen (Gopher) waarmee je naar servers op universiteiten kon hoppen om daar informatie te bekijken die zij ontsloten. Geen multimedia, geen streams, geen web browsers, geen ecommerce. Dat waren ten tijde van de internetbubbel rond het jaar 2000 allemaal vooral technische vernieuwingen.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:15:39 #32
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213721530
Mijn gevoel zegt dat de ROIC's op al die gigantische Capex in AI tegen gaat vallen voor big tech de komende 10 jaar. John Huber had er een interessante blog over geschreven laatst: https://basehitinvesting.(...)e&utm_medium=reader2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213722120
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:15 schreef monkyyy het volgende:
Mijn gevoel zegt dat de ROIC's op al die gigantische Capex in AI tegen gaat vallen voor big tech de komende 10 jaar. John Huber had er een interessante blog over geschreven laatst: https://basehitinvesting.(...)e&utm_medium=reader2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was top artikel idd
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_213722212
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:15 schreef monkyyy het volgende:

SPOILER
Interessant stuk!

Anderszijds is het misschien wel zo dat de investeringen in AI zo immens zijn, dat er maar een handjevol bedrijven is die dat vol kunnen houden. Dan kom je wellicht tot een oligopolie op een product dat triljoenen aan winst gaat opleveren. Die ROIC is prima zolang de exponentiële groeiverwachtingen uitkomen.
pi_213743838
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Toch ook maar eentje besteld, wordt vrijdag geleverd. Kijken wat voor meuk het is.
Best leuk autootje zo.

Stuk minder plastic dan de Tesla die ik eerder had. Geluid wel matig, geen h/k uitvoering. ;( kan me verder wel voorstellen dat dit nu echt een competitiemarkt is geworden, echte USP's zijn er niet, behalve Tesla's supercharger netwerk die ze vervolgens compleet vernaggelen. 🤷‍♂️

Volgens maand kan ik weer terug de markt in, zal eerst wel SBUX, RIO, FlowTraders en GOLD weer worden. Oh en wat UA en LVTX.

Verder nog kooptips iemand? ;)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_213743923
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Best leuk autootje zo.

[ afbeelding ]

Stuk minder plastic dan de Tesla die ik eerder had. Geluid wel matig, geen h/k uitvoering. ;( kan me verder wel voorstellen dat dit nu echt een competitiemarkt is geworden, echte USP's zijn er niet, behalve Tesla's supercharger netwerk die ze vervolgens compleet vernaggelen. 🤷‍♂️

Volgens maand kan ik weer terug de markt in, zal eerst wel SBUX, RIO, FlowTraders en GOLD weer worden. Oh en wat UA en LVTX.

Verder nog kooptips iemand? ;)
Ja nieuw gekocht?
pi_213744259
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja nieuw gekocht?
Neuh, flexpool lease. Wilde Kia, maar die waren er niet. Kan pas "eigen" kiezen na jaarcontract.
Best pilot in history
  vrijdag 31 mei 2024 @ 16:23:47 #38
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213744409
verkeerd topic
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 4 juni 2024 @ 17:33:36 #39
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213788083
Krijgen jullie ook wel eens negatieve transactiekosten bij IB dus een rebate voor het toevoegen van liquiditeit? Ik heb het al meer dan eens gehad op opties. Blijf het apart vinden.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_213788505
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 17:33 schreef JimmyJames het volgende:
Krijgen jullie ook wel eens negatieve transactiekosten bij IB dus een rebate voor het toevoegen van liquiditeit? Ik heb het al meer dan eens gehad op opties. Blijf het apart vinden.
Zelf nooit gehad, maar IB krijgt het weer van de CBOE / optie exhange. Bij lite retainen ze die, bij Pro passen ze hem (deels) door.
Best pilot in history
pi_213798912
Pfoe ASML.
pi_213799170
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:18 schreef recursief het volgende:
Pfoe ASML.
Nog een paar euro van de ath. Ik overweeg te gaan verkopen als dit zo door gaat als onderdeel van mijn doel op termijn meer richting fondsen te gaan.
pi_213799298
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nog een paar euro van de ath. Ik overweeg te gaan verkopen als dit zo door gaat als onderdeel van mijn doel op termijn meer richting fondsen te gaan.
Actief beheerd? Long/short of gewoon?
Best pilot in history
pi_213799803
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Actief beheerd? Long/short of gewoon?
Gewoon wereldwijd passieve fondsen en wat etf's. Heb nog ongeveer 1/3 aan losse aandelen
pi_213801313
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:18 schreef recursief het volgende:
Pfoe ASML.
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.
  woensdag 5 juni 2024 @ 19:45:20 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213801413
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.
Een 2nm machine :o .
Waar toveren ze die dan ineens vandaan? :')

Al hoewel, 2nm wat?
pi_213801475
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Een 2nm machine :o .
Waar toveren ze die dan ineens vandaan? :')

Al hoewel, 2nm wat?
https://www.investopedia.(...)-stocks-jump-8658578
pi_213802046
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De targets van analisten, dat is ongeveer het laatste waar ik naar kijk.
  woensdag 5 juni 2024 @ 21:10:29 #49
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213803096
quote:
quote:
"The technology will enable multiple future chip architectures, starting at the 2 nm Logic node and followed by Memory nodes at a similar transistor density," ASML said.
Daar staat niet 2nm machine ;) .

Want het gaat om deze machine:
https://www.asml.com/en/p(...)ms/twinscan-exe-5000

En in dit artikeltje staat :
quote:
These workarounds come at a cost. They increase production time and provide additional opportunities to introduce defects that could affect the chip’s performance. With its CD of 8 nm, the EXE:5000 enables chipmakers to simplify their manufacturing processes. The result? More cost-efficient production of advanced microchips.
CD = gechargeerd gezegd "dikte van een lijntje" (niet helemaal, maar ik bespaar je de details ;) ).
pi_213810496
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:16 schreef recursief het volgende:

[..]
De targets van analisten, dat is ongeveer het laatste waar ik naar kijk.

Toch mooi man, zo je centjes verdienen. Toch vraag ik me af: what's in it for them? Retailhandel promoten, dat tijdperk is toch wel voorbij?
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')