abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214178913
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Nvidia zou ik zelf niet meer kopen op deze hoogtes. Lijkt mij sterk dat ze elke jaar hun omzet kunnen verdrievoudigen/verdubbelen. Uiteindelijk als iedereen voorzien is van AI apparatuur en de ROIs tegenvallen (wie hier gaat nu een nieuwe Surface laptop kopen vanwege copilot?) dan kan er zo de helft van de koers af.
Waar denk je dat alle toekomstige groei in zit, intelligente systemen, productie, groene energie, batterijen, agrarisch?

Die automatisering zit alle groei in, de volledige BBP stijging gaat naar AI.
Zolang die intelligentie allemaal geconcentreerd blijft bij enkele chip fabrikanten zoals Nvidia... Tjah, alle baten voor bassie.

Ik zeg al 5 jaar, ik zou nooit gokken tegen ASML en Nvidia.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214178927
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:07 schreef nostra het volgende:
Uiteindelijk zal je altijd gewoon een stukje liquide moeten hebben voor nooduitgaven. Al is het in een kortlopend deposito en dus niet écht liquide. En hoe lager je vermogen, hoe belangrijker dat is; als je 200k in A aandelen hebt, kan in echte nood altijd nog wel op margin trekken.
Hajoh, gewoon je huis verkopen, yolo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214179014
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Nvidia zou ik zelf niet meer kopen op deze hoogtes. Lijkt mij sterk dat ze elke jaar hun omzet kunnen verdrievoudigen/verdubbelen. Uiteindelijk als iedereen voorzien is van AI apparatuur en de ROIs tegenvallen (wie hier gaat nu een nieuwe Surface laptop kopen vanwege copilot?) dan kan er zo de helft van de koers af.
Ook hier een hele late reactie.

Het is inderdaad lastig te voorspellen, al zie je nu wel dat bijvoorbeeld AI gegenereerde video een vlucht lijkt te gaan nemen.

En in video zitten zo'n 24 tot 60 frames per seconde, dus daar heb je aanzienlijk meer rekenkracht voor nodig dan een statisch plaatje (al zal dat niet 25x zoveel zijn, het gaat om de verschillen met / tussen de keyframes).

De AI hype begint deels wat te settelen, deels zit er nog groei in.

Denk ook aan robots (in alle vormen, van bezorgrobots tot en met een robot die je huishouden doet of aan het front vecht), daar hebben we nog niet eens 1 procent van gezien van wat er komen gaat.

Voor het trainen van die AI zijn krachtige computers nodig.
Voor de robots zijn efficiënte computers nodig want die zullen veelal AI-modellen moeten gaan draaien met alleen een accu als voedingsbron.

Dus ja, ik zie wel potentie voor groei maar het is verdomde moeilijk om in te schatten waar die groei nog ligt en wie er van gaat profiteren.

Daar is wel weer een parallel te trekken met de Dot-com bubble.
De industrie is nu 25 jaar later vele malen groter (dus een echte bubbel was het niet) maar toch zijn de bedrijven waar het geld toen op werd ingezet er vaak niet meer (of overgenomen).
pi_214179239
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hajoh, gewoon je huis verkopen, yolo.
Nooit meer. Wat een stress. "Oh ja, we hebben hier een erfdienstbaarheid uit 1903 (sic) gevonden dat alle ramen aan de noordzijde uit melkglas moeten bestaan", zit je dan bij de notaris. :') Maar goed, tis klaar.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zaterdag 6 juli 2024 @ 13:35:07 #230
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214180140
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waar denk je dat alle toekomstige groei in zit, intelligente systemen, productie, groene energie, batterijen, agrarisch?

Die automatisering zit alle groei in, de volledige BBP stijging gaat naar AI.
Zolang die intelligentie allemaal geconcentreerd blijft bij enkele chip fabrikanten zoals Nvidia... Tjah, alle baten voor bassie.

Ik zeg al 5 jaar, ik zou nooit gokken tegen ASML en Nvidia.
Was ook niet van plan tegen ze te gokken. Ik zou veel liever gaan voor zoiets als Microsoft of Alphabet om AI te bespelen. Veel meer diversificatie, ook als IA zou tegenvallen dan word je niet totaal weggevaagd.

Ik zit overigens al in MS. Alphabet wil ik weer hebben (evenals Amazon).

Een super indirecte play: BHP en RIO. Het is onmogelijk te voorspellen wie over 10 jaar de grootste spelers zullen zijn in AI, maar vrijwel zeker gaan we veel meer datacenters, energieproductie, -transport en -opslag bouwen. Met mijners kun je wel vrij makkelijk voorspellen dat de grootsten nu over 10 jaar nog steeds de grootsten zullen zijn. Mijnen komen niet uit de lucht vallen.

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 06-07-2024 15:08:06 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_214180172
Ik heb ook maar eens een chat gemaakt.

• ETFs + vermogensbeheer zitten in dezelfde risicocategorie
• Losse aandelen zijn een groter deel geworden door de exposure in tech (met name Nvidia + ASML). Dat wil ik de komende maanden in stapjes terug gaan brengen. De opbrengst gaat dan in ETFs
• Voor zakelijk vermogen reken ik alleen cash
• Crypto is een derde van het totaal, en dat is voor mij eigenlijk teveel. Dat was twee jaar geleden nog zo een 7% maar door koersstijgingen is dat behoorlijk toegenomen. Ik heb een stukje verkocht om de fiscus te sponsoren, maar er zou eigenlijk meer uit moeten.

Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214180330
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 12:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Nooit meer. Wat een stress. "Oh ja, we hebben hier een erfdienstbaarheid uit 1903 (sic) gevonden dat alle ramen aan de noordzijde uit melkglas moeten bestaan", zit je dan bij de notaris. :') Maar goed, tis klaar.
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.
Via de gemeente ofzo?
pi_214180536
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.
Via de gemeente ofzo?
Als de partijen die gebruik maken van de erfdienstbaarheid het met je eens zijn, dan kan je het bij de notaris aanpassen.

Als je er vanaf wil en tegenwerking hebt, dan kan je naar de (al dan niet rijdende) rechter en het dan alsnog bij de notaris aanpassen als je gelijk krijgt.

Maar over het algemeen kom je niet zomaar van erfdienstbaarheid (zoals recht van overpad) af.

Als je wat te ruilen hebt (stukje grond, alternatieve route, zak geld, etc) dan kan dat voor je onderhandelingspositie wel beter zijn.

Mijn 2e woning (op een hoek van 4 woningen) is bijvoorbeeld belast met recht van overpad voor 2 buren.
Dat betekent dus dat ik een strook van ruim 3 tegels breed (ongeveer een meter), 30 meter diep vanaf de weg en 17 meter breed achter het huis langs niet naar eigen inzicht kan inrichten of gebruiken. Achter het huis is het zelfs 9 tegels breed (bijna 3 meter).

Het is ooit van een woningbouwvereniging geweest die het in 2008 en 2009 verkocht heeft en de kavels zelf opgesplitst. Ik zou de tuin nog ongeveer 5-6 tegels dieper kunnen maken aan de achterkant als ik dat ooit zou willen.

Maar zo ben je toch minimaal 47m2 kwijt aan overpad waar je zelf niet zoveel aan hebt, het is er puur voor de bewoners van de 2 naastgelegen woningen.

Zou ik die 2 woningen kopen (1 staat te koop nu), dan kan ik het overpad wel opheffen :+
Wel lullig voor de volgende koper :+
pi_214181058
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Via de gemeente ofzo?
Geen idee, de notaris wuifde het richting koper weg dat-ie de stukken dan maar vantevoren had moeten lezen. Ook waren de appartementen nooit formeel opnieuw gesplitst (maakten deel uit van een groter geheel, nu heeft elk pand zijn eigen VvE, maar dat is de praktijk en noet de juridische werkelijkheid), waarschijnlijk omdat je dan dus élke bewoner én elke hypotheeknemer afmoet. Loopt in de praktijk allemaal prima natuurlijk, maar ja.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_214208325
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:29 schreef recursief het volgende:

[..]
Psychologie:

[ afbeelding ]
Tot zover de psychologie, ruim door de 1k heen
pi_214208376
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er waren drie hupjes naar boven voor nodig en bij de vierde waren de sell-orders in de minderheid.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214212746
quote:

[..]
Never sell ASML _O_
  dinsdag 9 juli 2024 @ 10:11:56 #238
13309 nostra
ask why
pi_214218516
quote:

[..]
Nu de beurt aan de AEX. De laatste keer was op 7 augustus 1997, toen uiteraard nog in guldens, dankzij de aanhoudende campingrally. Voorafgaand daaraan moest het oude matrixbord worden vervangen, want dat kon maar drie getallen voor de komma aan.
pi_214221988
twitter
pi_214231725
Even wat opvallends in mijn ETF portfolio.

Eén specifieke ETF (Deka DAXplus Maximum Dividend UCITS ETF) duikt vanochtend met meer dan 6%.

Deze ETF bestaat uitsluitend uit Duitse aandelen. Echter staat de DAX zelf in de plus. Ook als ik individuele aandelen uit die ETF bekijk, staat de meeste (licht) in de plus.

Hoe kan het dan dat die ETF zelf zo ver zakt?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_214231756
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:37 schreef Hojdhopper het volgende:
Even wat opvallends in mijn ETF portfolio.

Eén specifieke ETF (Deka DAXplus Maximum Dividend UCITS ETF) duikt vanochtend met meer dan 6%.

Deze ETF bestaat uitsluitend uit Duitse aandelen. Echter staat de DAX zelf in de plus. Ook als ik individuele aandelen uit die ETF bekijk, staat de meeste (licht) in de plus.

Hoe kan het dan dat die ETF zelf zo ver zakt?
Toevallig vandaag ex dividend gegaan?
pi_214231780
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Toevallig vandaag ex dividend gegaan?
Haha oh ja, tuurlijk! :D Vandaag idd. Zit net te kijken, toch lekker 6,6% ongeveer.

En heb maar meteen "goedkoop" bijgekocht voor de lange termijn.
pi_214231861
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:45 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Haha oh ja, tuurlijk! :D Vandaag idd. Zit net te kijken, toch lekker 6,6% ongeveer.

En heb maar meteen "goedkoop" bijgekocht voor de lange termijn.
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendement _O_ Had er nog nooit van gehoord en is bv via degiro ook niet te vinden.
pi_214232143
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendement _O_ Had er nog nooit van gehoord en is bv via degiro ook niet te vinden.
Deze ETF wordt alleen in Duitsland en Oostenrijk angeboden. Heb zowel een Nederlandse als een Duitse DeGiro account, en op de Duitse is ie wel te vinden.
pi_214235126
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Kan via DEGIRO ook niet echt een geweldige dividend-ETF vinden helaas.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  woensdag 10 juli 2024 @ 23:09:14 #246
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_214245483
In 2012 kon je een aandeel BRK.B kopen voor ~$84.
Nu heeft één aandeel BRK.B voor ~$84 aan cash.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_214247925
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef monkyyy het volgende:
In 2012 kon je een aandeel BRK.B kopen voor ~$84.
Nu heeft één aandeel BRK.B voor ~$84 aan cash.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt met dit aandeel als Buffet eens overlijdt.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214248608
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 08:50 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Greg Abel staat al warm te lopen langs de zijlijn.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:26:57 #249
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_214248906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 08:50 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Gaat x jaar gestaag door, komt in het slop vervolgens, dan komt er druk om onderdelen af te splitsen en dan wordt het een stuk kleiner.

Zonder Buffett is zou er al een conglomerate discount zijn en er zijn onderdelen waarvan je kan afvragen of het gebundeld wat toevoegd t.o.v. zelfstandig opereren.
The more debt, the better
pi_214249946
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:56 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Kan via DEGIRO ook niet echt een geweldige dividend-ETF vinden helaas.
Blind staren op dividend heeft weer als risico in zich dat de ETF een "flatliner" is, vergeleken met de rest van de markt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')