abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213643117

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577

[ Bericht 0% gewijzigd door Piles op 22-05-2024 22:09:08 ]
  woensdag 22 mei 2024 @ 06:55:25 #2
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213643206
Kan iemand de terug leverkosten overzicht van tros radar uit de vorige ff in de openings post zetten ?

[ Bericht 54% gewijzigd door ikweethetookniet op 23-05-2024 00:59:48 ]
pi_213643398
quote:
6s.gif Op woensdag 22 mei 2024 06:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kan iemand de terugleverkosten overzicht van tros radar uit de vorige ff in de openings post zetten ?
Linkje?
pi_213643643
Luisterde net toevallig naar “de Techoloog” (podcast) waar “de groene nerds” te gast waren. Ze bespraken verbruik met dynamisch contract en verschillende dingen die je hieraan kunt doen. Ook zonneplan met hun accu’s kwam kort aan bod, verdienmodel daar is de onbalansmarkt waar je in extreme situaties ¤2 per kWh kan krijgen.

Sowieso wel een leuke aflevering:
Listen to this episode from De Technoloog | BNR on Spotify. Steeds meer Nederlandse huishoudens gebruiken zonne-energie om een deel van hun stroomverbruik op te vangen. Dat zijn er inmiddels zoveel, dat er (natuurlijk ook in combinatie met grote zonne-parken) een overschot aan energie is op bepaalde piekmomenten gedurende de dag. Vanuit deze ontwikkeling is een nieuw soort nerd opgestaan: de Groene Nerd. Te gast is Danny Oosterveer, oprichter van de podcast De Groene Nerds en marketeer. Danny gebruikt allerlei slimme snufjes om zijn energie zo efficiënt mogelijk in te zetten en zo een véél lager bedrag per maand kwijt te zijn aan stroom. Dat begint bij een energiecontract met dynamische prijzen, maar hij maakt ook gebruik van een elektrische auto, thuisbatterijen, Bitcoinminers én allerlei software om gebruik slim in te richten. Hoe wordt je een groene nerd? En is dat het onder de streep nu allemaal waard? Gast Danny Oosterveer Links De Groene Nerds Podcast Video YouTube Hosts Herbert Blankesteijn & Daniël Mol Redactie Daniël Mol See omnystudio.com/listener for privacy information.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_213646709
Wij overwegen een deel van onze panelen komend jaar uit te zetten, weet iemand of dat kan?

Ik heb de details niet allemaal hier, maar weet wel dat ze in twee strings zijn gelegd. Een streng van 7 en een streng van 8.

Situatie: er ligt 4900 op het dak, eigen verbruik rond de 2300. Vast contract met terugleveren prijs, maar zonder terug lever kosten tm 31 december van dit jaar. Komend jaar zijn we echter een aantal maanden in het buitenland, zodat het eigen verbruik nog eens flink daalt.

Ik vroeg me af of een installatie technisch tijdelijk stil te zetten is? Waarom zou je dat wel of niet aanraden?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  woensdag 22 mei 2024 @ 13:11:21 #6
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213646861
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2024 07:32 schreef Piles het volgende:
Linkje?
Vorige deel ook van mij afkomstig

Heel handig :7

[ Bericht 29% gewijzigd door ikweethetookniet op 23-05-2024 00:59:26 ]
pi_213647197
https://www.nu.nl/economi(...)en-vragen.html#nujij

Dus als je een gewoon variabel contract hebt voor onbepaalde tijd krijg je dus voorlopig geen terugleverkosten..
  Moderator woensdag 22 mei 2024 @ 14:08:39 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213647279
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 13:58 schreef tux87 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)en-vragen.html#nujij

Dus als je een gewoon variabel contract hebt voor onbepaalde tijd krijg je dus voorlopig geen terugleverkosten..
Nee, je moet wel daadwerkelijk een modelcontract afsluiten. Dat is gelijk aan een variabel contract ja, maar de tarieven zijn meestal hoger.

Zoals jij het nu zegt is als je maar geen vast contract hebt én geen dynamisch contract dat je dús een variabel contract hebt en daarmee geen TLK, maar dat is niet helemaal waar volgens mij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213654008
quote:
6s.gif Op woensdag 22 mei 2024 13:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Vorige deel ook van mij afkomstig

Heel handig :7
Hadvm al toegevoegd gisteravond :+
pi_213654530
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 12:50 schreef Essebes het volgende:
Wij overwegen een deel van onze panelen komend jaar uit te zetten, weet iemand of dat kan?

Ik heb de details niet allemaal hier, maar weet wel dat ze in twee strings zijn gelegd. Een streng van 7 en een streng van 8.

Situatie: er ligt 4900 op het dak, eigen verbruik rond de 2300. Vast contract met terugleveren prijs, maar zonder terug lever kosten tm 31 december van dit jaar. Komend jaar zijn we echter een aantal maanden in het buitenland, zodat het eigen verbruik nog eens flink daalt.

Ik vroeg me af of een installatie technisch tijdelijk stil te zetten is? Waarom zou je dat wel of niet aanraden?
Als jouw installatie door te produceren voor jou geld oplevert dan zou ik ze aanhouden.

Je zit in de dikke overproductie, dus fiscaal zal er weinig tussen zitten qua additionele voordelen (die productie die je sitl zou zetten zou je niet kunnen salderen ofzo of dat je energiebelasting terug zou krijgen).
Puur dus voor de teruglevering.

Als je echt een dynamisch contract hebt en er zijn momenten dat de stroomprijs voor jou negatief zijn, dan komt er pas een incentive om af te schakelen.

Met een contract waarbij de tarieven niet om het uur veranderen zal dat niet aan de orde zijn.

Dus samenvattend:
Je zult een dynamisch contract moeten hebben om hier naar te gaan kijken.

Omvormers kunnen "slim" worden aangestuurd, daar zou je naar kunnen kijken, maar zolang jij niet op een dynamisch contract zit ontbreekt hiervoor de incentive.
Het zal naar mijn idee met 100% zekerheid wel zo gaan in de toekomst dat omvormers stil zijn ook op huishoudens. Ik weet het precieze er niet van maar stel je moet iets met je omvormers doen is dat wel een geschikt moment om hier dieper op in te duiken.

En wat je leidend zou moeten laten zijn verder qua afschakelen is wat mij betreft puur financieel. De schade die je doet aan andere systemen bij een negatieve prijs heeft denk ik niet echt aanwijsbare positieve externaliteiten. Ik zou niet weten waarom je met een negatieve prijs zou willen terugleveren.

[ Bericht 14% gewijzigd door ludovico op 23-05-2024 09:12:23 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 23 mei 2024 @ 12:15:28 #11
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213656021
’Consumenten af van onzekerheid’
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter

De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.

SPOILER
https://www.telegraaf.nl/(...)zonnepanelenbezitter

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_213656128
quote:
6s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
’Consumenten af van onzekerheid’
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter

De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.

SPOILER
https://www.telegraaf.nl/(...)zonnepanelenbezitter

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Per 1 januari 2027 gok ik
pi_213656141
Dan noemen ze het extra kosten ipv boete 8)7
pi_213656209
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:27 schreef Sport_Life het volgende:
Dan noemen ze het extra kosten ipv boete 8)7
Zo noemen ze het al, terugleverkosten.
pi_213656928
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 12:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zo noemen ze het al, terugleverkosten.
Ze bedenken er wel iets voor, uiteindelijk zijn het kosten die ze terug willen verdienen
pi_213657122
Het bleek toch anders bedoeld dan er werd geroepen https://www.nu.nl/klimaat(...)affing-salderen.html
Verrassend… :X
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:27:28 #17
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213657229
Het moet geen 0 cent zijn. Dan maken ze er wel 1 cent of 0.0001 cent van de energieleveranciers kennende }:|
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:47:57 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213657431
Tijd voor accu's dus.
En dan het liefst zo dat het ook off-grid werkt, want met deze instabiele koers van het beoogde kabinet zie ik het verzwaren cq stabiliseren van het net niet op 1 staan, waardoor je dus steeds vaker uitval gaat krijgen, ook als je voldoende panelen op je dak hebt liggen om daar op dat moment je huishouden van te kunnen laten draaien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 mei 2024 @ 15:39:51 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213657801
Dak vol panelen en te veel zonnestroom?

Vóór Prinsjesdag komt politiek met regels en tarieven

^O^ ^O^

https://www.ad.nl/politie(...)-tarieven~a2e375b5b/
pi_213657985
quote:
DEN HAAG (ANP) - Energieleveranciers mogen toch geld blijven vragen van huishoudens die zonnestroom terugleveren aan het stroomnet, bevestigt VVD-Kamerlid Silvio Erkens in een debat. Over een voorstel dat NSC donderdagochtend presenteerde samen met coalitiepartijen PVV, VVD en BBB is verwarring ontstaan. Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA) beschuldigt de coalitie van "iets verkopen wat niet helemaal waar is".

"Volgens mij lopen een paar dingen door elkaar in de pers", reageert Erkens. "Je hebt de terugleverheffing en de terugleververgoeding." De heffing wil hij later afschaffen, de vergoeding mag volgens het donderdag aangekondigde voorstel niet negatief zijn.

De terugleverheffing draait om geld dat energieleveranciers innen bij mensen met zonnepanelen die stroom terugleveren. Volgens vergelijkingssite energievergelijk.nl liggen de kosten rond enkele tientjes per maand.
Salderingsregeling

Dit geld heffen energieleveranciers vanwege de salderingsregeling. Onder die regeling mogen huishoudens teruggeleverde elektriciteit wegstrepen tegen de stroom die ze zelf verbruiken. Dat kost de energiebedrijven veel geld, omdat de zonnestroom in de regel binnenkomt op momenten dat de energieprijs lager is. Om de kosten terug te leggen bij eigenaren van zonnepanelen, vragen energieleveranciers geld. Die heffing wordt ook wel een 'boete' op het terugleveren van stroom genoemd.

Als een huishouden meer elektriciteit teruglevert dan het gebruikt, kan het die extra stroom niet meer wegstrepen. Voor dat overschot aan elektriciteit moeten energieleveranciers volgens de wet een "redelijke vergoeding" betalen, de 'terugleververgoeding' waar Erkens op doelt. Deze vergoeding kan op momenten dat de zon hard schijnt negatief zijn. Dan moet een huishouden nog meer betalen voor de elektriciteit die zonnepanelen opleveren.

Andere kosten

Deze "redelijke vergoeding" mag niet negatief zijn, staat in het coalitievoorstel. Energieleveranciers mogen in de nieuwe wet dus geen geld innen voor stroom die huishoudens meer terugleveren dan ze gebruiken, maar andere kosten voor terugleveren mogen ze blijven rekenen.

Het overgrote deel van de huishoudens krijgt hoe dan ook geld voor de zonnestroom die ze over hebben, zegt Koen Kuijper van energievergelijk.nl. Volgens een grove schatting hebben slechts zo'n 100.000 huishoudens een contract waarop ze mogelijk moeten betalen voor stroom die ze terugleveren. De heffingen die energieleveranciers mogen blijven rekenen, kosten zo'n 2,5 miljoen huishoudens intussen honderden miljoenen per jaar, schat Kuijper.

'Bliksemafleider'

Een "niemendalletje", noemt Pieter Grinwis (ChristenUnie) het voorstel dan ook. Ilana Rooderkerk (D66) sprak van een "bliksemafleider".
https://www.msn.com/nl-nl(...)e4831764b3fb3d&ei=28

Wel that escalated quickly :7
  donderdag 23 mei 2024 @ 16:39:34 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213658159
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:47 schreef Leandra het volgende:
Tijd voor accu's dus.
En dan het liefst zo dat het ook off-grid werkt, want met deze instabiele koers van het beoogde kabinet zie ik het verzwaren cq stabiliseren van het net niet op 1 staan, waardoor je dus steeds vaker uitval gaat krijgen, ook als je voldoende panelen op je dak hebt liggen om daar op dat moment je huishouden van te kunnen laten draaien.
Accu helpt je de nacht door te komen, donkere momenten tijdens de dag. Zorgen dat je autarkie van een 50% naar een 85% gaat. Wil je helemaal off grid gaan heb je voor de winter, met name Dec en Jan, heel veel accu nodig. Daar loont zich die investering niet.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 16:46:13 #22
236264 crew  capricia
pi_213658190
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:47 schreef Leandra het volgende:
Tijd voor accu's dus.
Bi-directionele EV, of zo.
Die van ons gaat helaas maar 1 kant op.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 23 mei 2024 @ 16:49:07 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213658206
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 16:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Bi-directionele EV, of zo.
Die van ons gaat helaas maar 1 kant op.
Ja, dat sowieso ook, als er bij ons een EV komt dan een die bidirectioneel kan laden.
Maar goed, wij hebben alleen maar een eigen auto, dus het is geen kwestie van de volgende leasebak uitzoeken.

Die auto die we hebben wil ik dan ook gewoon houden trouwens, want midlifecrisisgebakje O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 16:55:44 #24
236264 crew  capricia
pi_213658252
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 16:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso ook, als er bij ons een EV komt dan een die bidirectioneel kan laden.
Maar goed, wij hebben alleen maar een eigen auto, dus het is geen kwestie van de volgende leasebak uitzoeken.

Die auto die we hebben wil ik dan ook gewoon houden trouwens, want midlifecrisisgebakje O+
O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 23 mei 2024 @ 17:00:48 #25
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_213658292
Zit nu ook te kijken naar een accupakket van 20-25kwh met de gedachte om 3/4 van het jaar geen afname van het net te hoeven hebben. Bij grote overproductie in de zomer kan ik mooi de EV er mee aftoppen :7

Bi-directioneel gaat niet werken, overdag heb ik de auto gewoon nodig en hij moet 's ochtends het liefst weer vol zijn ;)

Ik kwam uit op een offerte van 11k exc btw, maar misschien is daar een ander topic voor?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')