Dat overkomt mij ook wel eens.quote:Op maandag 20 mei 2024 12:23 schreef rsnel het volgende:
als je deze aantrekt ruikt deze even later niet meer fris
Valt op dat de temperatuur van het eco 40-60 programma steeds lager wordt bij energiezuinige wasmachines.quote:Op maandag 20 mei 2024 12:25 schreef butz0rs het volgende:
eco programma zodat ze een AAAA+++ label krijgen
Ik gebruik regelmatig het "trommel reinigingsprogramma" (das nou wel een handig programma om te hebben op de wasmachine).quote:Op maandag 20 mei 2024 13:02 schreef Lienekien het volgende:
Handdoeken zou ik altijd op 60 graden wassen.
Laat je wel eens een lege trommel met soda of azijn oid draaien om je wasmachine schoon te spoelen?
En zuinig doseren met waspoeder of vloeibare wasmiddel.
Dat zou dan je kledingwas ook ten goede moeten komen.
Dat is niet zuinig.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:18 schreef rsnel het volgende:
[..]
Ik gebruik regelmatig het "trommel reinigingsprogramma" (das nou wel een handig programma om te hebben op de wasmachine).
Trommel ruikt ook na het wassen fris en schoon.
Wasmiddel doseer ik zuinig, gebruik 1 volle roze "vannish schep" aan wasmiddel en das precies goed.
Dat doe ik ook qua hoeveelheid denk ik, wanneer de trommel vol zit (= 8kg). Dat is echt niet teveel.quote:
Veel wasmachines gebruiken maar weinig water tegenwoordig. Volle bakjes wasmiddel worden dan niet voldoende uit het wasgoed gespoeld waardoor de was gaat stinken. Extra spoelen of minder wasmiddel gebruiken kan dan de oplossing zijn.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:29 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Dat doe ik ook qua hoeveelheid denk ik, wanneer de trommel vol zit (= 8kg). Dat is echt niet teveel.
1 eetlepel is zelfs wel voldoende.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:36 schreef Lienekien het volgende:
Twee eetlepels waspoeder zou genoeg moeten zijn.
Als je de aanbeveling op de verpakking volgt, gebruik je ws. al te veel.
Het wasmiddel (in een wasbolletje) meteen in de trommel doen scheelt dan ook.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Veel wasmachines gebruiken maar weinig water tegenwoordig. Volle bakjes wasmiddel worden dan niet voldoende uit het wasgoed gespoeld waardoor de was gaat stinken. Extra spoelen of minder wasmiddel gebruiken kan dan de oplossing zijn.
Ja vind ik ook prettiger idd.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:44 schreef maily het volgende:
[..]
Het wasmiddel in (een wasbolletje) meteen in de trommel doen scheelt dan ook.
Katoenen t-shirt op 3,5 uur?quote:Op maandag 20 mei 2024 22:22 schreef rsnel het volgende:
De bedoeling van dit topic is meer de zin en onzin van de vele programma's te doorgronden.
Bijv: Het programma fijne was duurt 40 min en centrifugeert op een zeer laag toerental.
Een katoenen t-shirt gaat op standaard katoen programma en duurt 3,5 uur.
Hoezo is fijne was in 40 min schoon en duurt standaard katoen 3,5 uur?
Standaard katoen 3,5 uur? Of is dat het ecoprogramma?quote:Op maandag 20 mei 2024 22:22 schreef rsnel het volgende:
De bedoeling van dit topic is meer de zin en onzin van de vele programma's te doorgronden.
Bijv: Het programma fijne was duurt 40 min en centrifugeert op een zeer laag toerental.
Omdat een volle katoen was veel meer en langer en vaker uitgespoeld moet worden. 3.5 uur is wel heel lang.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:22 schreef rsnel het volgende:
3,5 uur is het standaard programma. Er is ook een eco 40-60 programma, duurt ook +- 3,5 uur. Ik kan ook gebruik maken van het powerspeed programma. Dit duurt 59 min. De was is dan wel schoner dan niet wassen, maar lang niet zo schoon als het standaard programma van 3,5 uur.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:35 schreef maily het volgende:
[..]
Katoenen t-shirt op 3,5 uur?
Die gaan bij mij op 40 graden ... duurt plm 1 uur.
Je hoeft een.katoenen shirt niet per se op een katoenprogramma te wassen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 20:24 schreef rsnel het volgende:
[..]
3,5 uur is het standaard programma. Er is ook een eco 40-60 programma, duurt ook +- 3,5 uur. Ik kan ook gebruik maken van het powerspeed programma. Dit duurt 59 min. De was is dan wel schoner dan niet wassen, maar lang niet zo schoon als het standaard programma van 3,5 uur.
Ik heb geen bonte was programma op mijn wasmachine. Heb o.a. een programma dat heet "Katoen" en een programma met de naam "Gekleurd katoen". Geen idee wat het verschil is. Katoen gebruik meer water en elektriciteit en gekleurd katoen gebruikt minder water en elektriciteit maar duurt 4 uur i.p.v. 4,5 bij katoen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 20:27 schreef maily het volgende:
[..]
Je hoeft een.katoenen shirt niet per se op een katoenprogramma te wassen.
40 graden bonte was.
Merk jij geen verschil dan in het eco programma en het gewone programma op 40 graden? Als ik op eco was ruikt de was beetje muffig als het eruit komt. Zonder eco ruikt de was gewoon fris.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:48 schreef Clubman het volgende:
Ik gebruik alleen nog maar het eco programma. Voor alles.
Bonte was op 30 (bestaat er nog kleding die je op 40 graden mag wassen?). Handdoeken, beddengoed op 60.
Duurt 3,5 uur en ik stel de machine zo in dat de was klaar is als ik uit mijn werk kom.
Ik gebruik pods en die lossen niet lekker op als je een kort programma gebruikt.
Bovendien is het eco programma ook echt eco. Het energieverbruik is ongeveer 60% van het normale katoen programma op 60 graden.
Ik kwam hier terug en safari stond op telefoon net op jouw opmerking. Dacht dat t topic ergens anders over ging.quote:Op maandag 20 mei 2024 14:29 schreef marc0871 het volgende:
Haal ook eens een doek door de spleet in het midden
Ik denk eigenlijk niet dat veel mensen veel van de programma's gebruiken.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:22 schreef rsnel het volgende:
6 wassen per week? Voor hoeveel personen is dat?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 20:40 schreef rsnel het volgende:
[..]
Merk jij geen verschil dan in het eco programma en het gewone programma op 40 graden? Als ik op eco was ruikt de was beetje muffig als het eruit komt. Zonder eco ruikt de was gewoon fris.
Ik doe iets van 6 wassen in de week en gebruik mijn droger dus ook 6x per week. Wasmachine doet 4 wassen op 40 graden en 2 wassen op 60 graden. Kosten aan energie 100 euro per jaar. Wasdroger staat ook 6x per week aan. Kosten ¤50,- per jaar. Qua kosten vind ik dat niet heel spannend. Zeker een droger kosten heden ten dage bijna niks qua stroom. Daar ga ik geen moeite voor doen met een wasrek.
Klopt, ik gebruik ook maar 3 of 4 programma's van de 11 programma's (programma's als 'afpompen', 'machine reinigen' niet meegerekend). Meestal op Eco, daarna komen 'superkort'. En 'hygiëne plus' voor beddegoed, sinds ik een documentaire gezien heb over wat er allemaal in beddegoed woont en dat 40 graden weliswaar schone maar geen dode huismijten oplevert.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk niet dat veel mensen veel van de programma's gebruiken.
Maar verschillende mensen gebruiken wel heel verschillende programma's.
Zo doe ik de meeste wasjes op het snelwasprogramma: half uur, 30o. Daarna is het wolwasprogramma favoriet; 1u 30o. Soms doe ik een 60o katoen, daarvan is de standaardtijd 2u maar die verkort ik soms naar 1½ u en als het echt een klein wasje ook nog wel eens naar 1u.
Waarom je beddengoed niet op 60 graden wassen dan? Of hoger.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:40 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Klopt, ik gebruik ook maar 3 of 4 programma's van de 11 programma's (programma's als 'afpompen', 'machine reinigen' niet meegerekend). Meestal op Eco, daarna komen 'superkort'. En 'hygiëne plus' voor beddegoed, sinds ik een documentaire gezien heb over wat er allemaal in beddegoed woont en dat 40 graden weliswaar schone maar geen dode huismijten oplevert.
En heel af en toe het wolwasprogramma voor dingen die eigenlijk niet in de wasmachine mogen.
Ik kan bij bijna alle programma's zelf de temperatuur instellen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:43 schreef sigme het volgende:
Overigens gebruik ik dat wolwasprogramma vooral voor dingen waarvan ik wil dat ze niet te hard slijten. Spijkerbroeken enzo. Hoe lager de temperatuur en hoe lager het centrifugetoerental, hoe minder textiel slijt.
Omdat er een programma met de naam 'Hygiëne plus' op zit.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:43 schreef maily het volgende:
[..]
Waarom je beddengoed niet op 60 graden wassen dan? Of hoger.
Dat is ook een mooie feature. Lijkt me ideaal als een wasmachine een knop heeft voor temperatuur, eentje voor centrifugetoerental en eentje voor de duur van het totaal. Dan kan je steeds je ideale was draaien.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:44 schreef maily het volgende:
[..]
Ik kan bij bijna alle programma's zelf de temperatuur instellen.
Ik dacht ook aan die mogelijkheid, toen ik het postte 🤭quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:03 schreef anndb het volgende:
[..]
Ik kwam hier terug en safari stond op telefoon net op jouw opmerking. Dacht dat t topic ergens anders over ging.
2 personen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 21:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
6 wassen per week? Voor hoeveel personen is dat?
Helder.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 22:06 schreef rsnel het volgende:
[..]
2 personen.
Maat werkt in viswinkel dus das 2x wassen op 40 graden met voorwas en inweken. Dan 1x de gewone kleding 40 graden. En als laatste 2x wasen op 60 dekbedovertrekken, hoezen en handdoeken sokken aan en ondergoed.
Dit programma komt qua echte temperatuur niet boven de 40 uit. Het heet zo omdat kleding die je op 60 zou moeten wassen, ook met dit programma schoon krijgt.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:33 schreef Piles het volgende:
Dat programma met 40-60 heeft mijn Samsung ook, nooit begrepen. Ik durf daar echt geen spullen mee te wassen die niet op 60 mogen.
Andersom wil ik een 60-was ook echt op 60 graden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |