abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213636945
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:17 schreef d_elise het volgende:

[..]
Klopt! Zeker als je filmpjes vanuit de zaal bekijkt zie je bijvoorbeeld ook leuke vloervisuals, die in de tv-registratie helemaal niet zichtbaar zijn. Misschien ben ik nu wel zo mild over de staging door de hele situatie nu en doordat ik me op het ergste had voorbereid na het zien van de vogel. De reactie van het publiek maakte heel veel goed.
Ja ik denk ondertussen ook wel, wat maakt het nog uit. _O- en inderdaad de reactie van het publiek was echt geweldig. O+
  Moderator dinsdag 21 mei 2024 @ 14:21:35 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213636961
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 13:54 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Zeg alsjeblieft dat dit fake news is :X
Jens Stoltenberg is in charge of NATO
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213637032
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:14 schreef Jason22 het volgende:
Wat ik me nog afvraag hè. Joost kreeg 10 punten van de Italiaanse jury. Zouden die nog enigszins beïnvloed zijn door dat Italiaanse televote lek, de dag ervoor? _O-
De Italiaanse jury stemt altijd strategisch op landen die geen concurrent zijn. Daarom kreeg S10 ook de 12 punten in 2022. Dat is bitterzoet.
pi_213637131
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 13:58 schreef d_elise het volgende:

[..]
Eens, hoor. Joost zijn energie en de reactie van het publiek maakte het optreden. Ik denk alleen dat wij te kritisch naar de staging kijken omdat het onze inzending is en we er maanden mee bezig waren, terwijl het andere mensen weinig interesseert. Behalve de jury's natuurlijk, maar aan de andere kant zijn we wel ongeveer op dezelfde plek geëindigd bij de jury's waar de eurojury Joost ook al ongeveer zette, zonder staging.
Het is ook zo, als je gewoon een liedje ziet op tv ga je ook niet heel nauwgezet kijken naar hoe het in beeld wordt gebracht. Dan geniet je gewoon van het nummer. Maar op het songfestival moet je je onderscheiden, en dan maakt het wel uit. Zeker van een artiest als Joost, die zo let op elk detail (wat in de videoclip ook geweldig is gedaan) viel dit gewoon erg tegen. En dan met name de regie. Wat voegt zo'n Marnix Kaart nou toe, vraag ik me dan af. Als je ziet hoe bij Ierland echt minutieus elk shot raak is, en bij ons er maar wat wordt gedaan, vind ik dat ergens wel pijnlijk.
pi_213637134
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:00 schreef Em31 het volgende:
[ x ]
Global dan wel he, dit is niet de Amerikaanse hitlijst. Niettemin knap natuurlijk.
pi_213637151
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:09 schreef Em31 het volgende:

[..]
Maar je zou dan ook kunnen zeggen dat ze verzaakt hebben om het allemaal wat extra’s te geven, dat is uiteindelijk ook onderdeel van het Songfestival. Het interesseert mensen misschien niet direct, maar was het wel beter in beeld gebracht met een wat interessantere staging dan interesseert het mensen automatisch wel en komen ze daar ook voor terug. Nu komen ze sowieso wel terug voor de reactie van het publiek.

Voor die één na laatste hey waar de camera op het podium is en je het publiek ziet gebeurt er niet veel bijzonders waarvoor je echt terugkomt, vind ik dan. Maar eerlijk gezegd komt dat af en toe ook alleen maar omdat de leukere visuals niet goed in beeld worden gebracht.
Dat dacht ik donderdag avond ook, al was ik helemaal omvergeblazen door de reactie uit de zaal en dat oneindige applaus daarna.

Zelfs Bambi, met in mijn ogen de beste staging ooit vertoond op de Eurovisie, had lang niet zo’n reactie uit de zaal.
En ook lang niet zoveel views op youtube van mensen die terugkomen om te kijken. Zelfs Nemo niet, de winnaar met de beste song en perfect uitgevoerde staging.

Als ik al die duizenden reacties onder de semi-final filmpje lees is juist dat rauwe en die pure energie datgene wat mensen trok om terug te gaan kijken.
Van over de hele wereld.

Dat zal achteraf gezien de verrassing zijn geweest waar ze het over hadden. Dat effect.
pi_213637179
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:46 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Het is ook zo, als je gewoon een liedje ziet op tv ga je ook niet heel nauwgezet kijken naar hoe het in beeld wordt gebracht. Dan geniet je gewoon van het nummer. Maar op het songfestival moet je je onderscheiden, en dan maakt het wel uit. Zeker van een artiest als Joost, die zo let op elk detail (wat in de videoclip ook geweldig is gedaan) viel dit gewoon erg tegen. En dan met name de regie. Wat voegt zo'n Marnix Kaart nou toe, vraag ik me dan af. Als je ziet hoe bij Ierland echt minutieus elk shot raak is, en bij ons er maar wat wordt gedaan, vind ik dat ergens wel pijnlijk.
Eerst had ik nog het idee dat Joost misschien iets in gedachten had wat daar in Malmö niet lekker uit de verf kwam of niet lukte en dat hij daarom zo chagrijnig was over het delen van repetitiebeelden. Maar dan heb je inderdaad Ierland waarbij alles tot op de seconde perfect geregisseerd was, dus dan heb ik het idee dat er echt veel mogelijk was, ook voor Joost. Het is wel voor het eerst dat hij de controle deels uit handen heeft gegeven aan een creatief team, ben benieuwd of dat hem bevallen is. Ik gok van niet 😬
pi_213637249
Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat wat ze in eerste instantie wilden uiteindelijk niet mogelijk was (die laatste troef, nog nooit eerder vertoond, in Malmö waren ze van onder de indruk etc). Dit voelde een beetje als een soort backup plan. Plan B zeg maar. Toch ben ik echt trots met wat we voor mekaar hebben gekregen.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 15:09:03 #284
476221 GeorgeM
1963-2016
pi_213637259
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 11:34 schreef Greys het volgende:
Ben nogal bang dat de boosheid op de EBU enorm inkakt de komende tijd en ze ermee wegkomen door alles te negeren tot de storm is gaan liggen.

Kan als 1 persoon niets anders dan dingen als de Aussies op Twitter vragen of ze de uitslag van hun survey willen delen met de EBU en zelf blijven tweeten. Misschien dat ik er ook nog wel een e-mail aan waag aan de EBU (ha ha Mir dat interesseert ze echt niks ja dat weet ik maar niets doen is geen optie).

Zal ook wat dm's versturen aan grote fanmedia of er gezamenlijk iets mogelijk is richting de EBU.

[ x ]
‘Niets doen is geen optie’ _O_
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
  dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:14 #285
506077 silverevlis
zilver palindroom
pi_213637266
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:49 schreef Sandrie het volgende:

[..]
Dat dacht ik donderdag avond ook, al was ik helemaal omvergeblazen door de reactie uit de zaal en dat oneindige applaus daarna.

Zelfs Bambi, met in mijn ogen de beste staging ooit vertoond op de Eurovisie, had lang niet zo’n reactie uit de zaal.
En ook lang niet zoveel views op youtube van mensen die terugkomen om te kijken. Zelfs Nemo niet, de winnaar met de beste song en perfect uitgevoerde staging.

Als ik al die duizenden reacties onder de semi-final filmpje lees is juist dat rauwe en die pure energie datgene wat mensen trok om terug te gaan kijken.
Van over de hele wereld.

Dat zal achteraf gezien de verrassing zijn geweest waar ze het over hadden. Dat effect.
Dit is m.i. zeker zo. Er waren betere zangers en betere stagings, waaronder Nemo en Bambie Thug inderdaad, maar qua energie stak Joost iedereen naar de kroon. Het lijkt wel magnetisch. Wat die jongen geeft en uitstraalt is ongekend.
pi_213637390
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 14:09 schreef Em31 het volgende:

[..]
Maar je zou dan ook kunnen zeggen dat ze verzaakt hebben om het allemaal wat extra’s te geven, dat is uiteindelijk ook onderdeel van het Songfestival. Het interesseert mensen misschien niet direct, maar was het wel beter in beeld gebracht met een wat interessantere staging dan interesseert het mensen automatisch wel en komen ze daar ook voor terug. Nu komen ze sowieso wel terug voor de reactie van het publiek.

Voor die één na laatste hey waar de camera op het podium is en je het publiek ziet gebeurt er niet veel bijzonders waarvoor je echt terugkomt, vind ik dan. Maar eerlijk gezegd komt dat af en toe ook alleen maar omdat de leukere visuals niet goed in beeld worden gebracht.
Ik denk dat de mensuh ook wel terugkomen voor

- het gabber deel. De overgang van dat hele donkere met rode belichting en papapapapa's naar het fel witte vond ik wel heel sterk gedaan;
- en Joost zelf, daar blijf je gewoon naar kijken;
- en het einde denk ik ook wel.

maar wel mee eens verder dat de staging beter had kunnen zijn.

Moet er nog steeds om lachen als ik terug denk aan het moment waarop we die vogel zagen en hier een totale meltdown plaatsvond :D
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
pi_213637414
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 13:41 schreef europapa het volgende:

[..]
Bij veel zaken denk ik wel: nuance. Het is aan de EBU om een zo strak mogelijke televisieproductie neer te zetten en dan moet je bepaalde afwegingen maken.

Dit jaar was er sowieso de nodige spanning vanwege de deelname van Israël, maar Israël verbannen had ook tot commotie geleid.

Achter de schermen misdroeg deze delegatie zich duidelijk, maar een deel is te verklaren als pestgedrag over en weer. Laten we wel wezen: een aantal deelnemers die zich negatief heeft uitgelaten hierover was bepaald ook niet vriendelijk of professioneel tegen de Israëlische zangeres.

Daarnaast is het een politiekvrije wedstrijd en we hebben allemaal gezien dat sommigen erg hun best hebben gedaan om de regels daarover alsnog te negeren.

Ik snap dat je als organisatie een positieve show neer wil zetten en de kijker thuis niet wil bestoken met boe-geroep vanuit de zaal. Nu had het filteren daarvan ook geen impact, want Israël kreeg alsnog veel stemmen (de reactie van de zaal is dan ook niet representatief voor de kijkers thuis).

Het verbannen van de EU vlag had natuurlijk te maken met de diskwalificatie van Nederland.

De diskwalificatie van Joost hadden ze natuurlijk strakker en beter kunnen doen, maar ik blijf erbij: met alles wat we daar nu over weten blijf ik dat vanuit de EBU gezien een begrijpelijke beslissing vinden.

Ik vind eerlijk gezegd dat de EBU het al met al nog niet zo heel slecht heeft gedaan in een jaar waarin er enorm veel spanningen en problemen waren.
Als iemand jou op je werk jou dwingend een kop koffie voorhoudt, terwijl iedereen weet dat jij ziek wordt van koffie, en jij geeft twee keer aan, nee dank je en als er dan nog niet gereageerd wordt, jij je genoodzaakt ziet om die koffiekop weg te duwen, zonder dat er verder iets gebeurt.... En jouw baas ontslaat je.... is dat dan ook terecht?

Want dat is basically wat er in principe aan de hand is.
pi_213637631
Ik vond de staging juist wel goed. Joost als verschijning in dat blauwe pak met dat blije hoofd was op zich al iconisch en erg onderscheidend.
Dan is dat openingsshot een binnenkomer van je welste.
Vervolgens al heel snel een geweldig beeld van Joost popelen om te beginnen. En dan gaat het los.

Wat ik geweldig vind aan wat we zien is dat het energieke tempo van het lied in alles terug is te zien.

Het langste shot in de hele staging is 12 seconden; het outro. Dat voelt als enorme verstilling en rustpunt.
En dat voelt zo omdat de lengte van de schots na de opening bijna niet anders is dan 1, 2, 3 en een hele enkele keer 4 seconden. En dat is niet eventjes..... dat gaat zo het hele nummer door.

De lichtwisselingen gaan in een nog sneller tempo.
De ledwall is ook voortdurend in beweging.
Net als Joost zelf en de vier anderen die op het podium staan.

De wide shots zijn juist bewust gekozen om dat energieke effect te benadrukken. Joost heeft geen close shots nodig om indruk te maken. Die hele staging is erop gemaakt om mensen het gevoel te geven: ik wil mee dansen. Met als laatste klap op de vuurpijl het gabber gedeelte.

De visuals waren volgens mij niet eens zo voor het publiek thuis bedoeld, maar voor de mensen in de zaal, die al die snelle beeldwisselingen niet kunnen zien en dus op een andere manier vermaakt moeten worden, om in de feeststemming te komen. Want dat was het geheime wapen van die staging: het publiek in de zaal 100% meekrijgen zodat de kijkers thuis denken: wow.... ik wou dat ik daarbij was.

Bij Kroatië was er soms ook snel camerawerk, maar daar vond ik het juist niet werken. Ik raakte daarbij de leadzanger kwijt en daarmee de draad kwijt. Terwijl Joost, in dat blauwe pak in bijna elk shot meteen te lokaliseren is.

Waar Calm After The Storm een fantastische staging had die uitblonk in schijnbaar minimalisme, maar ondertussen enorm gerafineerd in elkaar zat en een beeldwisseling had die het rustige tempo van het lied voorbeeldig volgde, doet Europapa dat juist in een beeldvoering die de kijkers meeneemt op een dancetrip van jewelste.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 16:11:45 #289
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_213637713
Staging is wat anders dan camerawerk. GIF'jes van bitmaps in 16:9-formaat op zo'n groot scherm, nauwelijks gebruik van de LED-vloer, de LED-kubussen ook nauwelijks gebruikt, dat snap ik echt niet. Als act en als statement dat we lekker raar zijn, ofzo, maar goed, misschien past er niks anders bij Joost ofzo. Het was wel precies waar ik bang voor was bij Gover Meit.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_213637832
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:11 schreef Andromache het volgende:
Staging is wat anders dan camerawerk. GIF'jes van bitmaps in 16:9-formaat op zo'n groot scherm, nauwelijks gebruik van de LED-vloer, de LED-kubussen ook nauwelijks gebruikt, dat snap ik echt niet. Als act en als statement dat we lekker raar zijn, ofzo, maar goed, misschien past er niks anders bij Joost ofzo. Het was wel precies waar ik bang voor was bij Gover Meit.
We hebben nu wel van alles en nog wat uitgeprobeerd en het blijft maar matig. Misschien toch maar eens iemand bellen uit het buitenland, want hier vinden ze in ieder geval nooit de juiste persoon. Terwijl ik eerlijk gezegd denk dat er genoeg talent is in Nederland, maar misschien moet je dan weer andere risico's nemen zoals Ierland dit jaar deed.

Italië heeft trouwens elk jaar hetzelfde probleem, die weten ook bijna nooit een optreden extra speciaal te maken. La Noia was wel het toppunt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Em31 op 21-05-2024 16:33:27 ]
pi_213637876
Hier is te zien dat op de LED kubussen wel iets gebeurt, maar erg weinig idd. Je ziet ook een id-kaart geloof ik op een gegeven moment draaien. Dit was alleen voor het publiek in de zaal zichtbaar

All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
pi_213637884
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 15:28 schreef grazz het volgende:

[..]
Ik denk dat de mensuh ook wel terugkomen voor

- het gabber deel. De overgang van dat hele donkere met rode belichting en papapapapa's naar het fel witte vond ik wel heel sterk gedaan;
- en Joost zelf, daar blijf je gewoon naar kijken;
- en het einde denk ik ook wel.

maar wel mee eens verder dat de staging beter had kunnen zijn.

Moet er nog steeds om lachen als ik terug denk aan het moment waarop we die vogel zagen en hier een totale meltdown plaatsvond :D
Dat papapapa was inderdaad wel leuk en de manier hoe de camera daar naartoe vloog ook, maar dat dit dan bijvoorbeeld het beeld is tijdens je laatste HEY:

:D al zou het kunnen dat dit er in de finale anders uit had gezien, want het optreden op woensdagavond was qua beelden nog iets matiger dan donderdag, waren toen wel kleine aanpassingen gedaan.

Maaaaaar goed, waren dit nog maar onze grootste zorgen. :P
pi_213637906
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:25 schreef Em31 het volgende:

[..]
We hebben nu wel van alles en nog wat uitgeprobeerd en het blijft maar matig. Misschien toch maar eens iemand bellen uit het buitenland, want hier vinden ze in ieder geval nooit de juiste persoon. Terwijl ik eerlijk gezegd denk dat er genoeg talent is in Nederland, maar misschien moet je dan weer andere risico's nemen zoals Ierland dit jaar deed.

Italië heeft trouwens elk jaar hetzelfde probleem, die weten ook nog een optreden extra speciaal te maken. La Noia was wel het toppunt.
Behalve die gelukstreffer in 2014 is 't niet veel idd. Volgens mij kwam dat idee toen ook meer uit de koker van Ilse dan van de regisseur, maar Ilse kwam vervolgens vijf jaar later weer aan met die ikea lichtbol bij Duncan, dus zij heeft ook niet de wijsheid in pacht. Misschien inderdaad maar eens verder kijken dan alleen de AT bekenden.
pi_213637943
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:33 schreef d_elise het volgende:

[..]
Behalve die gelukstreffer in 2014 is 't niet veel idd. Volgens mij kwam dat idee toen ook meer uit de koker van Ilse dan van de regisseur, maar Ilse kwam vervolgens vijf jaar later weer aan met die ikea lichtbol bij Duncan, dus zij heeft ook niet de wijsheid in pacht. Misschien inderdaad maar eens verder kijken dan alleen de AT bekenden.
Als iemand niet bedacht had dat Duncan z'n hoofd naar achter moest gooien terwijl er aan de andere kant een licht op 'm scheen dan hadden we niet eens gewonnen denk ik. :D
  dinsdag 21 mei 2024 @ 16:48:31 #295
436222 Japepk
Padvinder
pi_213638042
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:38 schreef Em31 het volgende:

[..]
Als iemand niet bedacht had dat Duncan z'n hoofd naar achter moest gooien terwijl er aan de andere kant een licht op 'm scheen dan hadden we niet eens gewonnen denk ik. :D
Dat was een spontane ingeving van hemzelf toch? Maar goed, hem bellen werkt ook niet hebben we vorig jaar gezien.
't Echte en 't ware!
pi_213638074

:J
pi_213638274
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:25 schreef Em31 het volgende:

[..]

Italië heeft trouwens elk jaar hetzelfde probleem, die weten ook bijna nooit een optreden extra speciaal te maken. La Noia was wel het toppunt.
Volgens mij staart Avrotros zich erg blind op ervaring. De videoclips zijn standaard beter dan de staging omdat die worden gemaakt door jonge, talentvolle makers. En dan laten we de regie en de staging doen door ouwe lullen, want die hebben ervaring. Waarom deed Veras Fawaz ook niet de staging en regie, dat vroeg ik me vooraf ook al af. Ik had op zich wel vertrouwen in Gover Meit, hij werkte ook mee aan dat toffe Lowlands-optreden. Maar deze staging was gewoon niet goed genoeg. Stiekem denk ik dat Joost dat zelf ook wel wist en dat dit een van de redenen was voor z'n chagrijn.
pi_213638402
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 16:11 schreef Andromache het volgende:
Je kunt de staging toch niet los zien van het camerawerk als het om een tv-optreden gaat? Het één bestaat niet zonder het andere. De staging van Cats was fenominaal door het camera werk. En ook dit geval was het camerawerk en het licht het belangrijkste onderdeel van de staging. De Ledvloer is twee keer heel prominent en duidelijk gebruikt en was verder niet leidend maar dienend. En daar is niks mis mee. Oké, de led-kubussen zijn niet gebruikt, maar dat geldt voor het meerendeel van de optredens. En wat er aan licht aan het plafond hing is echt heel duidelijk en met een plan ingezet.
Je opmerking mbt 'statement dat we lekker raar zijn' snap ik niet goed. Uit een ei komen in je blote kont, dat is een raar statement. Of val je nog steeds over die blauwe vogel, waar heel Europa(papa) zich al helemaal mee verzoend heeft?

Zoals alles wat Joost doet een totaal concept is, was deze staging dat ook. Hij heeft iets gedaan wat de energie van zijn lied reflecteert in beeld en licht en wat de omslag in energie naar het outro duidelijk markeert Helemaal in lijn met zijn lied. Hij heeft het publiek in de zaal niet naar een klein hokje in de verte laten kijken (UK), maar naar een stage die voortdurend in beweging bleef en een aantal grote momenten duidelijk onderstreepte. Hij heeft er alles aan gedaan om de kijkers thuis EN het publiek daar te vermaken. Dat gejuich daar kwam niet alleen maar omdat het nummer zo leuk is. Dat kwam ook doordat het publiek zich uitgenodigd voelde om mee te doen.

Joost doet altijd iets anders dan mensen verwachten. Je kunt daar heet etiket 'flauw' op plakken. Of het etiket 'geniaal', afhankelijk van hoe je erin staat.
pi_213638464
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 17:12 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Volgens mij staart Avrotros zich erg blind op ervaring. De videoclips zijn standaard beter dan de staging omdat die worden gemaakt door jonge, talentvolle makers. En dan laten we de regie en de staging doen door ouwe lullen, want die hebben ervaring. Waarom deed Veras Fawaz ook niet de staging en regie, dat vroeg ik me vooraf ook al af. Ik had op zich wel vertrouwen in Gover Meit, hij werkte ook mee aan dat toffe Lowlands-optreden. Maar deze staging was gewoon niet goed genoeg. Stiekem denk ik dat Joost dat zelf ook wel wist en dat dit een van de redenen was voor z'n chagrijn.
Ja dat is wel een ding inderdaad, met die mooie videoclips. Daardoor krijg je ook steeds weer hoge verwachtingen.
pi_213638495
Ik had het idee dat het hier vooral schortte aan de juiste camerashots qua regie. De visuals waren an sich wel prima, maar er zaten echt wat rommelige camerashots die beter hadden gekund.

Maar niets haalde het natuurlijk bij die fantastische staging en regievoering van Bambie Thug _O_
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')