abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213620265
Ik heb gisteren per ongeluk in een stroomleiding van de lichtschakelaar (groep 1) van de hal geboord met kortsluiting als gevolg. Een elektricien heeft nieuwe draden getrokken en dit hersteld. Echter nu heb ik geen stroom meer op groep 4 en 7. Hij heeft alles gecontroleerd, maar kon het probleem helaas niet oplossen. Hij gaf aan dat er geen spanning gemeten wordt op groep 4 en 7. Ik heb zelf al geprobeerd om alle groepen uit te zetten (inclusief aardlek en hoofdschakelaar) en deze vervolgens één voor één weer aan te zetten, nadat ik eerst weer de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar had ingeschakeld. Wat zou het probleem kunnen zijn hier?

Betreft een groepenkast uit 2014:

https://www.flickr.com/ph(...)n/dateposted-public/

pi_213620419
Heb je een slimme meter? Kun je daarop zien hoeveel fasen er in bedrijf zijn?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_213620474
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 18:21 schreef Ridocar het volgende:
Heb je een slimme meter? Kun je daarop zien hoeveel fasen er in bedrijf zijn?
Ik heb een slimme meter, maar ik heb er helaas te weinig verstand van. Ik weet wel dat ik 3-fasen aansluiting heb en dat fornuis groep wel gewoon werkt.
pi_213620501
Heb je een merk-type? of op z'n minst een foto van het display. Het meternummer (brij getallen onder de streepjescode) bij voorkeur niet op de foto zetten.

-edit-
je kunt op het display zoeken naar de indicatoren voor L1, L2 en L3, er staan pijltjes bij (Kaifa, Sagemcom) of gewoon L1, L2, L3 in het display (Landis+Gyr). Mocht het een ander merk zijn, dan lees ik dat wel.
/edit

Als alledrie de fasen wel gewoon werken verdenk ik een component in de groepenkast. Een aardlek of een automaat. Die willen wel eens haperen omdat ze niet vaak worden bediend. En als ze dan een keertje worden geschakeld kunnen ze raar gedrag vertonen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Ridocar op 19-05-2024 18:58:03 ]
pi_213620670
Kan je stroom meten voor de schakelaar?
Zo wel, erna ook?

Zo niet, zet schakelaar uit en meet nog een keer.

Gok erop van niet, dan ligt fase eruit, maar dan zou gr1 er logisch gezien ook uit moeten liggen
  Moderator zondag 19 mei 2024 @ 18:57:14 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213620772
Kun je een foto maken van het gedeelte met je kWh meter en alles daaronder ?
pi_213620811
Hoogstwaarschijnlijk ligt gewoon 1 van de hoofdzekeringen eruit. Als dit smeltpatronen achter een verzegeld deksel zijn heb je de netbeheerder nodig om het te herstellen. Een moderne slimme meter laat mogelijk inderdaad op het display zien dat er een fase mist.

Je zou inderdaad verwacht dat groep "1" dan ook niet meer werkt. Lekker gehobbied aan die groepenkast trouwens, de kleurcodering klopt niet veel meer van en ook het busboard zal een keer vervangen zijn door een ander exemplaar. Ik verwacht dat groep 4 en 7 niet achter dezelfde aardlekschakelaar zitten, ook al doet de kleurcodering dit wel vermoeden. En waarschijnlijk heb je 6 groepen achter dezelfde aardlekschakelaar, dat hoort ook niet echt.

Fraaie elektricien die je dit niet kan verklaren trouwens.
pi_213620836
Ik denk dat de elektrohobbyist een fuckup heeft begaan en daar geen verantwoordelijkheid voor heeft genomen.

De aansluitkast zal nog met schroefpatronen zijn, neem ik aan.
pi_213620862
Wat zei die electricien, "open er maar een topic over op fok"?

Ik mag ook hopen dat je hem niks hoefde te betalen?
  zondag 19 mei 2024 @ 19:17:51 #10
345721 spierbal
Tricepbal
pi_213620953
Zou beginnen om een continuïteit's controleren op je groepen te doen. Oftewel meetje oneindig in een gesloten stand, en 0 in een open stand.

Indien bij beide oneindig weet je genoeg, vanuit daar weer verder kijken.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_213620967
Zit die Hager automaat links er trouwens al langer of heeft de elektricien deze gisteren geplaatst om groep 1 weer werkend te krijgen?
pi_213620983
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:17 schreef spierbal het volgende:
Zou beginnen om een continuïteit's controleren op je groepen te doen. Oftewel meetje oneindig in een gesloten stand, en 0 in een open stand.

Indien bij beide oneindig weet je genoeg, vanuit daar weer verder kijken.
Hoe goedbedoeld ook, ts gaf aan een leek te zijn. Die kun je beter niet in de groepenkast laten, al is het alleen om te meten.

Btw, het is toch andersom? Oneindig in open stand, 0 in gesloten.
pi_213620991
quote:
2s.gif Op zondag 19 mei 2024 18:47 schreef spoorrails het volgende:
Kan je stroom meten voor de schakelaar?
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:17 schreef spierbal het volgende:
Wel lastig meten aan de onderkant van zo'n ABB flexomaat. ;)

Als je gaat meten zou ik eens beginnen met meten of je wel op 3 fasen spanning hebt op de hoofdschakelaar en na de aardlekschakelaars.
pi_213621029
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:19 schreef XanderH het volgende:
Zit die Hager automaat links er trouwens al langer of heeft de elektricien deze gisteren geplaatst om groep 1 weer werkend te krijgen?
Die groep voor 1 is inderdaad later geplaatst voor door de zonnepanelen installateur.
pi_213621060
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Kun je een foto maken van het gedeelte met je kWh meter en alles daaronder ?

Staat alleen L1 en L3 op display. Betekent dat er een fase L2 is uitgevallen.
pi_213621065
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:28 schreef Eddy16 het volgende:

[..]
Die groep voor 1 is inderdaad later geplaatst voor door de zonnepanelen installateur.
Hier kan ik mij best druk over maken. Volgens mij is de enige eis die een pv-boer aan zijn medewerkers stelt het gebrek aan hoogtevrees. Degene die de automaat heeft geplaatst was niet op de hoogte van de norm of heeft er gewoon schijt aan gehad.
pi_213621073
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:33 schreef Eddy16 het volgende:

[..]

Jep, Dat wordt sowieso de netbeheerder bellen, vooropgesteld dat er geen automaten onder de kwh-meter zijn geplaatst.
pi_213621074
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Hier kan ik mij best druk over maken. Volgens mij is de enige eis die een pv-boer aan zijn medewerkers stelt het gebrek aan hoogtevrees. Degene die de automaat heeft geplaatst was niet op de hoogte van de norm of heeft er gewoon schijt aan gehad.
Kan je dit toelichten?
pi_213621094
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:01 schreef XanderH het volgende:
Hoogstwaarschijnlijk ligt gewoon 1 van de hoofdzekeringen eruit. Als dit smeltpatronen achter een verzegeld deksel zijn heb je de netbeheerder nodig om het te herstellen. Een moderne slimme meter laat mogelijk inderdaad op het display zien dat er een fase mist.

Je zou inderdaad verwacht dat groep "1" dan ook niet meer werkt. Lekker gehobbied aan die groepenkast trouwens, de kleurcodering klopt niet veel meer van en ook het busboard zal een keer vervangen zijn door een ander exemplaar. Ik verwacht dat groep 4 en 7 niet achter dezelfde aardlekschakelaar zitten, ook al doet de kleurcodering dit wel vermoeden. En waarschijnlijk heb je 6 groepen achter dezelfde aardlekschakelaar, dat hoort ook niet echt.

Fraaie elektricien die je dit niet kan verklaren trouwens.
De groepenkast is in 2014 zo opgeleverd door van Hees Elektrotechniek. Ik was inderdaad nog vergeten te melden dat er ook geen spanning was op groep nadat de draden opnieuw getrokken waren. Dit is opgelost door groep 3 aansluiting over te zetten op groep 1.
pi_213621102
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:33 schreef Eddy16 het volgende:

[..]

Ja exact! Netbeheerder bellen dus. Tenzij er onder de meter nog automaten zitten die je zelf kunt bedienen.

Maar hoe groep "1" dan nu weer werkt?! Deze zou gezien de indeling van de kast op dezelfde fase moeten zitten als "4" en "7". Het ligt sowieso wel voor de hand dat groep 1 op de kapotte hoofdzekering is aangesloten, anders was de hoofdzekering niet gesneuveld toen je door een leiding van groep 1 boorde.
pi_213621150
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:34 schreef Eddy16 het volgende:

[..]
Kan je dit toelichten?
Er mogen maar vier eindgroepen achter een aardlekschakelaar zitten. Oorspronkelijk voldeed deze installatie aan deze norm (8 groepen, groep 8 telt als een enkele eindgroep), met het plaatsen van de pv-groep, laten we deze groep 0 noemen, zit je aan 9 groepen. Er had dus een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden of groep 0 had een alamat (combinatie aardlekschakelaar-installatieautomaat) moeten zijn.

Daarbij komt ook dat een pv-installatie vaak beveiligd is met een speciaal type aardlekschakelaar (hogere verschilstroom, en een afwijkend karakeristiek) maar daar heb ik mij te weinig over ingelezen om over uit te weiden.
pi_213621190
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:34 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Jep, Dat wordt sowieso de netbeheerder bellen, vooropgesteld dat er geen automaten onder de kwh-meter zijn geplaatst.
Probleem opgelost. Onder de kwh-meter had ik nog 3 automaten waarvan 1 schakelaar (middelste) omlaag stond. Deze heb ik weer aangezet en zie ik weer L1, L2 en L3 op mijn display en werken alle groepen weer.

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Wel gek dat die elektricien dit niet gezien heeft.
pi_213621278
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:37 schreef Eddy16 het volgende:

[..]
De groepenkast is in 2014 zo opgeleverd door van Hees Elektrotechniek.
Er klopt in ieder geval weinig van de coderingen op de kast. Deze coderingen horen bij een kast met 3x 2-polige aardlekschakelaars ("Aardlekschakelaar blauwe groepen", "Aardlekschakelaar witte groepen", "Aardlekschakelaar groene groepen"). Maar jij hebt 2x 4-polige aardlekschakelaars.

Dit soort ABB kasten zijn opgebouwd rondom een zogenaamd "busboard", waar de automaten op klikken. ABB heeft maar 1 soort busboard bedoeld voor 2x 4-polige aardlekschakelaars en dat ziet er zo uit:

Ik neem aan dat dit in jouw kast zit. Dit zou betekenen dat de eerste 6 modules oftewel groep "1" t/m "5" op de linker aardlekschakelaar zitten, maar daar mogen maar 4 groepen achter. Achter de rechter aardlekschakelaar zitten dan maar 3 groepen (waaronder de kookgroep) en de beltrafo.

quote:
Ik was inderdaad nog vergeten te melden dat er ook geen spanning was op groep nadat de draden opnieuw getrokken waren. Dit is opgelost door groep 3 aansluiting over te zetten op groep 1.
Dat verklaart inderdaad wel waarom je nu maar met 2 groepen problemen hebt. De betere oplossing was geweest om de hoofdzekering fixen. ;)

Werkt nu groep 3 niet meer? Of zijn groep 1 en 3 bij elkaar aangesloten? Dat lijkt me niet wenselijk aangezien groep 3 de wasmachine is. Lekker dan, kun je nadat de hoofdzekering is hersteld nog het werk van deze elektricien ongedaan maken.

quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:45 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Er mogen maar vier eindgroepen achter een aardlekschakelaar zitten. Oorspronkelijk voldeed deze installatie aan deze norm (8 groepen, groep 8 telt als een enkele eindgroep)
Ik betwijfel het, volgens mij was het oorspronkelijk ook al 5 om 3 verdeeld.

quote:
met het plaatsen van de pv-groep, laten we deze groep 0 noemen, zit je aan 9 groepen. Er had dus een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden of groep 0 had een alamat (combinatie aardlekschakelaar-installatieautomaat) moeten zijn.

Daarbij komt ook dat een pv-installatie vaak beveiligd is met een speciaal type aardlekschakelaar (hogere verschilstroom, en een afwijkend karakeristiek) maar daar heb ik mij te weinig over ingelezen om over uit te weiden.
Het zou natuurlijk kunnen dat die groep "0" niet achter een aardlekschakelaar zit maar rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. Misschien is er ergens anders in de woning wel een PV-verdeler geplaatst ofzo. (Misschien wel op de leiding van de wasmachine? Dat zou verklaren dat groep 3 vrij was :+)

Maar dan nog valt er na het zien van slechts 1 foto genoeg aan te merken op het werk van de PV-boer natuurlijk.
- Groep niet genummerd
- Groepenverklaring niet aangepast
- Geen verplichte PV-sticker geplaatst

Geen halszaken, wel een beetje jammer.
pi_213621329
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 19:45 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Er mogen maar vier eindgroepen achter een aardlekschakelaar zitten. Oorspronkelijk voldeed deze installatie aan deze norm (8 groepen, groep 8 telt als een enkele eindgroep), met het plaatsen van de pv-groep, laten we deze groep 0 noemen, zit je aan 9 groepen. Er had dus een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden of groep 0 had een alamat (combinatie aardlekschakelaar-installatieautomaat) moeten zijn.

Zaten voor de PV-installetie 7 groepn op 1 aardlekschakelaar. De fornuisgroep 8 zat al op een aparte aardlekschakelaar. Dus met PV is het 8 geworden. Dan is dat toegestaan toch?
pi_213621432
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 20:04 schreef Eddy16 het volgende:

[..]
Zaten voor de PV-installetie 7 groepn op 1 aardlekschakelaar. De fornuisgroep 8 zat al op een aparte aardlekschakelaar. Dus met PV is het 8 geworden. Dan is dat toegestaan toch?
Nee, 7 groepen achter een ALS (aardlekschakelaar) is niet toegestaan, want dan overschrijd je het maximum van 4. Overigens ga ik grotendeels mee met post #23 van XanderH. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat Hees het oorspronkelijk goed had aangelegd (de eindgroepen komen standaard in het midden van de kast, zodat de verdeling 4-4 klopt. Daarna zullen er vast wat dingen verplaatst zijn (fornuisgroep of beltrafo) waardoor de verdeling van de ALS'en scheef werd (5-3), en de pv-boer heeft gezorgd voor de finishing touch met die Hager-automaat. Niet dat het persé gevaarlijk wordt, maar het is wel broddelwerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')