Ik heb een slimme meter, maar ik heb er helaas te weinig verstand van. Ik weet wel dat ik 3-fasen aansluiting heb en dat fornuis groep wel gewoon werkt.quote:Op zondag 19 mei 2024 18:21 schreef Ridocar het volgende:
Heb je een slimme meter? Kun je daarop zien hoeveel fasen er in bedrijf zijn?
Hoe goedbedoeld ook, ts gaf aan een leek te zijn. Die kun je beter niet in de groepenkast laten, al is het alleen om te meten.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:17 schreef spierbal het volgende:
Zou beginnen om een continuïteit's controleren op je groepen te doen. Oftewel meetje oneindig in een gesloten stand, en 0 in een open stand.
Indien bij beide oneindig weet je genoeg, vanuit daar weer verder kijken.
quote:
Wel lastig meten aan de onderkant van zo'n ABB flexomaat.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:17 schreef spierbal het volgende:
Zou beginnen om een continuïteit's controleren op je groepen te doen. Oftewel meetje oneindig in een gesloten stand, en 0 in een open stand.
Die groep voor 1 is inderdaad later geplaatst voor door de zonnepanelen installateur.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:19 schreef XanderH het volgende:
Zit die Hager automaat links er trouwens al langer of heeft de elektricien deze gisteren geplaatst om groep 1 weer werkend te krijgen?
https://www.flickr.com/ph(...)n/dateposted-public/quote:Op zondag 19 mei 2024 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Kun je een foto maken van het gedeelte met je kWh meter en alles daaronder ?
Hier kan ik mij best druk over maken. Volgens mij is de enige eis die een pv-boer aan zijn medewerkers stelt het gebrek aan hoogtevrees. Degene die de automaat heeft geplaatst was niet op de hoogte van de norm of heeft er gewoon schijt aan gehad.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:28 schreef Eddy16 het volgende:
[..]
Die groep voor 1 is inderdaad later geplaatst voor door de zonnepanelen installateur.
Jep, Dat wordt sowieso de netbeheerder bellen, vooropgesteld dat er geen automaten onder de kwh-meter zijn geplaatst.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:33 schreef Eddy16 het volgende:
[..]
https://www.flickr.com/ph(...)n/dateposted-public/
Staat alleen L1 en L3 op display. Betekent dat er een fase L2 is uitgevallen.
Kan je dit toelichten?quote:Op zondag 19 mei 2024 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hier kan ik mij best druk over maken. Volgens mij is de enige eis die een pv-boer aan zijn medewerkers stelt het gebrek aan hoogtevrees. Degene die de automaat heeft geplaatst was niet op de hoogte van de norm of heeft er gewoon schijt aan gehad.
De groepenkast is in 2014 zo opgeleverd door van Hees Elektrotechniek. Ik was inderdaad nog vergeten te melden dat er ook geen spanning was op groep nadat de draden opnieuw getrokken waren. Dit is opgelost door groep 3 aansluiting over te zetten op groep 1.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:01 schreef XanderH het volgende:
Hoogstwaarschijnlijk ligt gewoon 1 van de hoofdzekeringen eruit. Als dit smeltpatronen achter een verzegeld deksel zijn heb je de netbeheerder nodig om het te herstellen. Een moderne slimme meter laat mogelijk inderdaad op het display zien dat er een fase mist.
Je zou inderdaad verwacht dat groep "1" dan ook niet meer werkt. Lekker gehobbied aan die groepenkast trouwens, de kleurcodering klopt niet veel meer van en ook het busboard zal een keer vervangen zijn door een ander exemplaar. Ik verwacht dat groep 4 en 7 niet achter dezelfde aardlekschakelaar zitten, ook al doet de kleurcodering dit wel vermoeden. En waarschijnlijk heb je 6 groepen achter dezelfde aardlekschakelaar, dat hoort ook niet echt.
Fraaie elektricien die je dit niet kan verklaren trouwens.
Ja exact! Netbeheerder bellen dus. Tenzij er onder de meter nog automaten zitten die je zelf kunt bedienen.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:33 schreef Eddy16 het volgende:
[..]
https://www.flickr.com/ph(...)n/dateposted-public/
Staat alleen L1 en L3 op display. Betekent dat er een fase L2 is uitgevallen.
Er mogen maar vier eindgroepen achter een aardlekschakelaar zitten. Oorspronkelijk voldeed deze installatie aan deze norm (8 groepen, groep 8 telt als een enkele eindgroep), met het plaatsen van de pv-groep, laten we deze groep 0 noemen, zit je aan 9 groepen. Er had dus een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden of groep 0 had een alamat (combinatie aardlekschakelaar-installatieautomaat) moeten zijn.quote:
Probleem opgelost. Onder de kwh-meter had ik nog 3 automaten waarvan 1 schakelaar (middelste) omlaag stond. Deze heb ik weer aangezet en zie ik weer L1, L2 en L3 op mijn display en werken alle groepen weer.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Jep, Dat wordt sowieso de netbeheerder bellen, vooropgesteld dat er geen automaten onder de kwh-meter zijn geplaatst.
Er klopt in ieder geval weinig van de coderingen op de kast. Deze coderingen horen bij een kast met 3x 2-polige aardlekschakelaars ("Aardlekschakelaar blauwe groepen", "Aardlekschakelaar witte groepen", "Aardlekschakelaar groene groepen"). Maar jij hebt 2x 4-polige aardlekschakelaars.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:37 schreef Eddy16 het volgende:
[..]
De groepenkast is in 2014 zo opgeleverd door van Hees Elektrotechniek.
Dat verklaart inderdaad wel waarom je nu maar met 2 groepen problemen hebt. De betere oplossing was geweest om de hoofdzekering fixen.quote:Ik was inderdaad nog vergeten te melden dat er ook geen spanning was op groep nadat de draden opnieuw getrokken waren. Dit is opgelost door groep 3 aansluiting over te zetten op groep 1.
Ik betwijfel het, volgens mij was het oorspronkelijk ook al 5 om 3 verdeeld.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Er mogen maar vier eindgroepen achter een aardlekschakelaar zitten. Oorspronkelijk voldeed deze installatie aan deze norm (8 groepen, groep 8 telt als een enkele eindgroep)
Het zou natuurlijk kunnen dat die groep "0" niet achter een aardlekschakelaar zit maar rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. Misschien is er ergens anders in de woning wel een PV-verdeler geplaatst ofzo. (Misschien wel op de leiding van de wasmachine? Dat zou verklaren dat groep 3 vrij wasquote:met het plaatsen van de pv-groep, laten we deze groep 0 noemen, zit je aan 9 groepen. Er had dus een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden of groep 0 had een alamat (combinatie aardlekschakelaar-installatieautomaat) moeten zijn.
Daarbij komt ook dat een pv-installatie vaak beveiligd is met een speciaal type aardlekschakelaar (hogere verschilstroom, en een afwijkend karakeristiek) maar daar heb ik mij te weinig over ingelezen om over uit te weiden.
Zaten voor de PV-installetie 7 groepn op 1 aardlekschakelaar. De fornuisgroep 8 zat al op een aparte aardlekschakelaar. Dus met PV is het 8 geworden. Dan is dat toegestaan toch?quote:Op zondag 19 mei 2024 19:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Er mogen maar vier eindgroepen achter een aardlekschakelaar zitten. Oorspronkelijk voldeed deze installatie aan deze norm (8 groepen, groep 8 telt als een enkele eindgroep), met het plaatsen van de pv-groep, laten we deze groep 0 noemen, zit je aan 9 groepen. Er had dus een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden of groep 0 had een alamat (combinatie aardlekschakelaar-installatieautomaat) moeten zijn.
Daarbij komt ook dat een pv-installatie vaak beveiligd is met een speciaal type aardlekschakelaar (hogere verschilstroom, en een afwijkend karakeristiek) maar daar heb ik mij te weinig over ingelezen om over uit te weiden.
Nee, 7 groepen achter een ALS (aardlekschakelaar) is niet toegestaan, want dan overschrijd je het maximum van 4. Overigens ga ik grotendeels mee met post #23 van XanderH. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat Hees het oorspronkelijk goed had aangelegd (de eindgroepen komen standaard in het midden van de kast, zodat de verdeling 4-4 klopt. Daarna zullen er vast wat dingen verplaatst zijn (fornuisgroep of beltrafo) waardoor de verdeling van de ALS'en scheef werd (5-3), en de pv-boer heeft gezorgd voor de finishing touch met die Hager-automaat. Niet dat het persé gevaarlijk wordt, maar het is wel broddelwerk.quote:Op zondag 19 mei 2024 20:04 schreef Eddy16 het volgende:
[..]
Zaten voor de PV-installetie 7 groepn op 1 aardlekschakelaar. De fornuisgroep 8 zat al op een aparte aardlekschakelaar. Dus met PV is het 8 geworden. Dan is dat toegestaan toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |