abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 mei 2024 @ 07:29:49 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213601186
quote:
Aanval op buitenlandse toeristen in Afghanistan: drie Spanjaarden gedood, zeven gewonden
Bij een aanval door gewapende mannen in de centrale provincie Bamyan in Afghanistan zijn drie Spaanse toeristen gedood, meldt het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook raakte een Spaanse toerist gewond.

Eerder vrijdag had een woordvoerder van het Afghaanse ministerie van Binnenlandse Zaken gezegd dat bij de schietpartij drie buitenlandse toeristen waren omgekomen. Bij de aanval kwam ook een Afghaanse burger om het leven. Er zijn vier mensen gearresteerd, aldus de woordvoerder.

Naast de Spaanse toerist, raakten bij de schietpartij nog drie buitenlanders en drie Afghanen gewond. Volgens de Afghaanse gezondheidsdiensten zouden de drie buitenlandse gewonden de Noorse, Australische en Litouwse nationaliteit hebben.
Toeristische trekpleister
Het bergachtige Bamyan staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en is een toeristische trekpleister vanwege de overblijfselen van twee gigantische Boeddhabeelden die in 2001 door de Taliban werden opgeblazen. Sinds de Taliban in 2021 Afghanistan overnamen, hebben ze beloofd de veiligheid te herstellen om zo weer meer toeristen naar naar het land te lokken.

Het is onduidelijk wat het motief was achter de aanval, een van de ernstigste aanvallen op buitenlandse burgers in Afghanistan sinds buitenlandse troepen in 2021 vertrokken en de Taliban de macht overnamen. In 2022 claimde Islamitische Staat verantwoordelijkheid voor een aanval waarbij Chinese burgers gewond raakten in een hotel dat populair was bij Chinese zakenlieden in Kabul.

De Spaanse premier Pedro Sánchez meldt op de sociaalnetwerksite X dat hij “geschokt is door het nieuws van de moord op de Spaanse toeristen in Afghanistan”.
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-gewonden~a6f069da/

Sorry, maar als toerist naar Afganistan? Hoe focking dom kan je zijn?
Geschokt door het nieuws van de moord op de Spaanse toeristen in Afghanistan??
Nee, stomverbaasd dat mensen lekker sightseeing gaan doen waar Taliban wereld erfgoed hebben opgeblazen.

Echt.

Nominatie Darwin Award
  zaterdag 18 mei 2024 @ 07:32:40 #2
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_213601191
Zouden het ook kunnen dat het om Afghanen gaat , die naar Spanje zijn 'gevlucht' en als toerist terug zijn gegaan naar Afghanistan ?
Zo niet , man man man , dan kan je nog beter 2 weken op een camping in Almere gaan zitten , ook geen pretje , maat beter dan Afghanistan denk ik
Ik ben inmiddels overleden
pi_213601208
Misschien wilden ze in de voetsporen van Mr. Bald treden :X

Tamelijk levensmoe ben je dan lijkt me.

zaterdag 18 mei 2024 @ 08:19:40 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213601353
Raar ja. Ik neem aan dat Spanje net zoals Nederland gewoon ook heel duidelijk aangeeft dat je er niet heen moet reizen, en de ambassade je niet kan helpen.

Je hebt ook een visum nodig lijkt me.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_213601464
Tja het zou een van de laatste landen zijn waar ik vakantie zou gaan houden
pi_213601493
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 07:45 schreef Tjoent het volgende:
Misschien wilden ze in de voetsporen van Mr. Bald treden :X

Tamelijk levensmoe ben je dan lijkt me.

Ik denk zelf dat op dit moment Haïti de gevaarlijkste plek is om als toerist naar toe te gaan :{
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:20:01 #7
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213601956
Waar zullen we dit jaar heen gaan, schat? Myanmar, Gaza of Afghanistan?
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:22:32 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_213601999
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:18 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Zag op YouTube laatst wel filmpjes van influencers die dan afreizen naar Irak of Afghanistan en filmpjes plaatsen van hoe ze daar over een markt lopen en aangestaard worden door de plaatselijke bevolking.
Nogal omslachtig om daarvoor naar Afghanistan te reizen, klinkt als ieder dorp in Nederland.

[ Bericht % gewijzigd door sp3c op 18-05-2024 09:45:10 ]
pi_213602215
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 08:34 schreef Cupfighter het volgende:
Tja het zou een van de laatste landen zijn waar ik vakantie zou gaan houden
Voor de drie Spanjaarden was dat het ook.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:46:31 #10
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_213602263
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
:')
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 09:46:43 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213602267
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
_O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:48:31 #12
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_213602290
Je hebt dom en je hebt totaal achterlijk. Deze mensen zijn het laatste. Echt, hoe haal je het in je hoofd om daar heen te gaan als toerist? :') Bovendien steun je daarmee 1 van de walgelijkste regimes van de wereld. Geen medelijden mee, jullie gaan gelijk naar de shortlist voor de Darwin awards 2024, gefeliciteerd!!!
pi_213602447
quote:
Het bergachtige Bamyan staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en is een toeristische trekpleister vanwege de overblijfselen van twee gigantische Boeddhabeelden die in 2001 door de Taliban werden opgeblazen. Sinds de Taliban in 2021 Afghanistan overnamen, hebben ze beloofd de veiligheid te herstellen om zo weer meer toeristen naar naar het land te lokken.
Mullah Omar heeft die beelden opgeblazen omdat Japan meer om stenen gaf dan aan mensenlevens, als ik me het verhaal nog goed herinner.

Toen IS opkwam eisten zij van alle islamitische groeperingen dat ze zichzelf gingen opheffen en trouw zweren aan de kalief (leider). De Taliban weigerde en toen kwam IS met hun Khorasan-provincie in Afghanistan waar ze sindsdien aanslagen plegen op de Taliban en volgens Wikipedia ook op deze Spaanse toeristen.

Op het moment dat IS opkwam en loyaliteit eiste aan hun leider, zei de Taliban nog dat ze loyaal bleven aan hun eigen leider Mullah Omar maar die bleek achteraf al vele jaren geleden dood te zijn terwijl de Taliban nog allerlei statements naar buiten bracht in zijn naam, dus je kunt je voorstellen dat ze daar nog altijd belachelijk mee worden gemaakt door IS-aanhangers.

Taliban 2.0 zei ook dat ze het bezoeken van wat overgebleven is van deze Boeddhabeelden weer zullen toestaan en de boel proberen op te knappen (nog een reden voor IS om hen weg te zetten als apostaten die niet trouw zijn aan Mullah Omar's legacy).

Op youtube zie je idd sommige westerlingen een bezoek brengen aan Afghanistan en de Boeddhabeelden, vooral voor views en clicks voor hun Youtube-kanaal. Ze beseffen niet wat voor gevaar ze lopen om als IS-doelwit te eindigen. Aan de andere kant is het een groot land en is de kans klein dat IS net op dat moment aanwezig is waar jij rondhuppelt, maar toch komen ze naïef over.

Ergens in 2014 tourde een prominente Duitse journalist nog door het kalifaat in Irak en Syrië zonder dat 'ie onthoofd werd omdat hij toestemming had gevraagd en ontvangen van hun hoogste leider voor zijn bezoek. Zijn Amerikaanse/Britse collega's eindigden in de bekende onthoofdingvideo's omdat ze zonder toestemming met hulp van smokkelaars naar binnen gingen.

Dit zijn gevallen waar verschillende werelden bij elkaar komen, naïef, op zoek naar manieren om je sociale media of carriere als journalist een boost te geven door naar gevaarlijke plekken te reizen, terwijl ze aan de andere kant bezig zijn een 7de eeuwse rijk te stichten met bijbehorende normen en waarden en je geen beroep kunt doen op internationaal recht, wanneer deze werelden samenkomen eindigt het in een bloedige orgie.
pi_213602497
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:48 schreef RealistAtheist het volgende:
Je hebt dom en je hebt totaal achterlijk. Deze mensen zijn het laatste. Echt, hoe haal je het in je hoofd om daar heen te gaan als toerist? :') Bovendien steun je daarmee 1 van de walgelijkste regimes van de wereld. Geen medelijden mee, jullie gaan gelijk naar de shortlist voor de Darwin awards 2024, gefeliciteerd!!!
Omdat het wel een van de meest bijzondere landen ter wereld is uit Cultureel-historisch perspectief: Griekse ruïnesteden (Khandahar komt van Alexander), Perzische en Islamitische overblijfselen, de Mughal beginperiode, de minaret van Jam, veel culturen en landschappen bij elkaar is het qua trekpleisters echt wel een bezoek waard.

Ik zou er graag heen gaan als de veiligheidssituatie ooit stabiel wordt. Helaas is dat momenteel nog niet het geval, maar er zijn mensen die zich gedaan minder van aantrekken en avontuur en gevaar opzoeken.

Wat betreft het regime: mensen gaan ook rustig naar bijvoorbeeld Israël, China (miljoenen mensen in kampen), Egypte of Dubai. Daar vinden we dan niets van terwijl de regimes evenzeer verwerpelijk zijn.
  Redactie Sport zaterdag 18 mei 2024 @ 10:09:08 #15
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213602511
Ik zou daar niet voor een vakantie op Afghaan.

Maar ja, gewoon een kutland
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_213602541
Dit is geen nieuws, dit is natuurlijke selectie.
pi_213602720
Lekker naar pretpark de Kalifteling en rondjes draaien in Monsieur Taliban tatatataaaaa *O*

Daarna de Taliban Festival in tatata tatata tatatataaaaa *O*

Daarna wat afpilsen in het restaurant bij de Fakir *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:27:03 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213602746
Het meest schokkende aan dit bericht is dat er blijkbaar toeristen naar een godvergeten oord als Afghanistan gaan.
pi_213602770
Mijn broer is wel eens vanuit Turkije spontaan een weekje naar Irak gegaan, de Amerikaanse tanks reden door de straten maar het was erg leuk.
pi_213602784
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:07 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Omdat het wel een van de meest bijzondere landen ter wereld is uit Cultureel-historisch perspectief: Griekse ruïnesteden (Khandahar komt van Alexander), Perzische en Islamitische overblijfselen, de Mughal beginperiode, de minaret van Jam, veel culturen en landschappen bij elkaar is het qua trekpleisters echt wel een bezoek waard.

Ik zou er graag heen gaan als de veiligheidssituatie ooit stabiel wordt. Helaas is dat momenteel nog niet het geval, maar er zijn mensen die zich gedaan minder van aantrekken en avontuur en gevaar opzoeken.

Wat betreft het regime: mensen gaan ook rustig naar bijvoorbeeld Israël, China (miljoenen mensen in kampen), Egypte of Dubai. Daar vinden we dan niets van terwijl de regimes evenzeer verwerpelijk zijn.
Westerse boomers gingen er vooral naar toe vanwege opium, zgn. Hippie trail

pi_213602788
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:
Het meest schokkende aan dit bericht is dat er blijkbaar toeristen naar een godvergeten oord als Afghanistan gaan.
Net zoals dat Nederlandse stel dat toen wekenlang ontvoerd is geweest in Yemen.
Die hadden daar werkelijk alle waarschuwingen en veiligheidsvoorschriften genegeerd en liepen nog net niet rond met borden met 'ontvoerd ons' erop |:(

Die hebben geluk gehad dat ze uiteindelijk vrij zijn gelaten.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213602802
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:
Wat is het schokkende daaraan als we weten dat massa's andere toeristen naar gated all inclusive resorts in andere shithole landen? ;)
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:33:01 #23
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_213602815
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat is het schokkende daaraan als we weten dat massa's andere toeristen naar gated all inclusive resorts in andere shithole landen? ;)
Ehm, het negatieve reisadvies?
Reizen is dan echt geheel op eigen risico.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_213602832
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:30 schreef Triggershott het volgende:

[..]
Westerse boomers gingen er vooral naar toe vanwege opium, zgn. Hippie trail

Hippie boomers waren toch meer van de hash en wiet. De wietsoorten met kush in de naam komen uit die regionen.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:40:53 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213602941
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heb zitten kijken voor in de nazomer maar het is vrij onmogelijk om een visum te krijgen.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')