abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214380538
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:16 schreef Haushofer het volgende:

Waarom zou een willekeurig complexe kunstmatige intelligentie niet een vorm van zelfbewustzijn kunnen ontwikkelen zoals een mens? @:Libertartisch doet dit af als wilde speculatie, maar je kunt het net zo goed omdraaien: waarom zou ons bewustzijn radicaal anders zijn dan een dergelijke kunstmatige intelligentie? Laten we ons niet gewoon betoveren door een kwab vlees dat zich buitengewoon verfijnd heeft ontwikkeld met miljoenen jaren aan evolutie? Ik heb nooit goede argumenten hiertegen gezien.

Het is hoogst onwaarschijnlijk, omdat het uit dode materie bestaat. We associeren bewustzijn alleen met leven.

Heb jij een voorbeeld van een AI waarvan jij denkt dat die bewust is?
pi_214380798
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is hoogst onwaarschijnlijk, omdat het uit dode materie bestaat. We associeren bewustzijn alleen met leven.

Heb jij een voorbeeld van een AI waarvan jij denkt dat die bewust is?
Nee, nog niet. Daarom associëren we bewustzijn nu nog met leven. Maar nogmaals: zijn er concrete argumenten waarom een voldoende complex kunstmatig neuraal netwerk geen bewustzijn kan ontwikkelen? Een soort No Go Theorem? Misschien is onze ervaring/ons gevoel van ons eigen bewustzijn een illusie, gecreëerd door een zekere mate van complexiteit en emergentie :)

Dus je argument "het is hoogst onwaarschijnlijk" is net zo valide als een middeleeuwer die wordt gevraagd of we ooit zullen achterhalen waaruit sterren bestaan.
pi_214380941
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, nog niet. Daarom associëren we bewustzijn nu nog met leven. Maar nogmaals: zijn er concrete argumenten waarom een voldoende complex kunstmatig neuraal netwerk geen bewustzijn kan ontwikkelen? Een soort No Go Theorem? Misschien is onze ervaring/ons gevoel van ons eigen bewustzijn een illusie, gecreëerd door een zekere mate van complexiteit en emergentie :)

Dus je argument "het is hoogst onwaarschijnlijk" is net zo valide als een middeleeuwer die wordt gevraagd of we ooit zullen achterhalen waaruit sterren bestaan.
Volgens mij probeer je toch echt een steen tot leven te wekken. Of een lijk tot leven wekken.

Dat gaat dus niet gebeuren :)
pi_214381490
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Volgens mij probeer je toch echt een steen tot leven te wekken. Of een lijk tot leven wekken.

Doorheen het NT bracht Jezus lijken tot leven als teken dat hij het is zoals geprofeteerd , het was dus een bekend teken. Het staat geschreven als gebeurd feit, zijn apostelen kregen de macht ook, maar of het geloofd wordt is een tweede, het hele NT spreekt erover, en er zijn meerdere getuigen want verschillende schrijvers hebben het neergepend, ook in het OT.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

lava lacht niet en silicium zand voelt niet.
Mja wij bestaan ook uit het stof der aarde, of sterrenstof :P
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_214382131
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je gaat inhoudelijk niet in op mijn post. Het hele probleem is nu juist dat we niet goed begrijpen wat "leven" of "bewustzijn" is. Je maakt er nu een taalspelletje van.

Kun je proberen mijn vraag te beantwoorden?
pi_214382187
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 12:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Je gaat inhoudelijk niet in op mijn post. Het hele probleem is nu juist dat we niet goed begrijpen wat "leven" of "bewustzijn" is. Je maakt er nu een taalspelletje van.

Kun je proberen mijn vraag te beantwoorden?
Jawel, dat weten we wel. Alleen levende organismes hebben bewustzijn.

AI is niet organisch, het leeft niet. Het is even dood en even bewusteloos als een steen. Dat kun je niet tot leven wekken.

Ik bespeur bij jou toch echt de premisse dat alleen pure objectiviteit telt als realiteit of kennis.
  dinsdag 23 juli 2024 @ 12:24:00 #182
545 dop
:copyright: dop
pi_214382268
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De realiteit is monistisch, alles is gemaakt van hetzelfde 'materiaal'. Dat noemen we 'bewustzijn'.

Als ik bewusteloos ben, dan zijn er geen gedachtes. Mijn gedachtes zijn 'gemaakt' van bewustzijn. Maar als ik bewusteloos ben, is er ook geen wereld. Dus alles dat we ervaren is 'gemaakt' van bewustzijn.
het wordt niet beter als je nog meer onzin gaat verzinnen.
Je kunt leuk alles bewustzijn noemen, maar dat maakt nog niet dat het bewustzijn is.

Jij verzint allerlei argumenten die je in je voordeel wil gebruiken, maar als ze in je nadeel zijn dan wil je ze niet horen of begrijpen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214382851
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 12:24 schreef dop het volgende:

[..]
het wordt niet beter als je nog meer onzin gaat verzinnen.
Je kunt leuk alles bewustzijn noemen, maar dat maakt nog niet dat het bewustzijn is.

Jij verzint allerlei argumenten die je in je voordeel wil gebruiken, maar als ze in je nadeel zijn dan wil je ze niet horen of begrijpen.
Noem eens iets dat buiten het bewustzijn bestaat dan?
pi_214382908
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 11:03 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Doorheen het NT bracht Jezus lijken tot leven als teken dat hij het is zoals geprofeteerd , het was dus een bekend teken. Het staat geschreven als gebeurd feit, zijn apostelen kregen de macht ook, maar of het geloofd wordt is een tweede, het hele NT spreekt erover, en er zijn meerdere getuigen want verschillende schrijvers hebben het neergepend, ook in het OT.
[..]
Ik erken de bijbel niet als betrouwbare kennis, voor mij is het niet veel meer dan een sprookjesboek.
pi_214383022
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 12:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, dat weten we wel. Alleen levende organismes hebben bewustzijn.

AI is niet organisch, het leeft niet. Het is even dood en even bewusteloos als een steen. Dat kun je niet tot leven wekken.

Ik bespeur bij jou toch echt de premisse dat alleen pure objectiviteit telt als realiteit of kennis.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag :) Je lijkt slechts "leven" te definiëren als "iets dat bewustzijn heeft".

Dit heeft geen drol te maken met je gebruikelijke stokpaardje van objectiviteit. Dit gaat over een simpele vraag die jouw standpunt betwijfelt en jij niet wilt of kunt beantwoorden: kun je concreet uitleggen hoe een vergevorderde kunstmatige intelligentie zich exact onderscheidt van (menselijk) bewustzijn?

"Nee" of "dat weten we niet" is ook een antwoord :)
pi_214383048
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit gaat over een simpele vraag die jouw standpunt betwijfelt en jij niet wilt of kunt beantwoorden: kun je concreet uitleggen hoe een vergevorderde kunstmatige intelligentie zich exact onderscheidt van (menselijk) bewustzijn?

"Nee" of "dat weten we niet" is ook een antwoord :)
Ja, dat kan ik uitleggen. Kunstmatige intelligentie heeft helemaal niks te maken met het menselijk bewustzijn. Het is dood / bewusteloos. Er is 0,0 overeenkomst met menselijke intelligentie.

Je hebt ergens de boot gemist, Haushofer. Machines zijn geen levende wezens.
pi_214383077
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat kan ik uitleggen. Kunstmatige intelligentie heeft helemaal niks te maken met het menselijk bewustzijn. Het is dood / bewusteloos. Er is 0,0 overeenkomst met menselijke intelligentie.

Je hebt ergens de boot gemist, Haushofer. Machines zijn geen levende wezens.
Je blijft beweren zonder uit te leggen.

De bal is rond.

Bier is lekker.

Pas op voor de boot.
pi_214383215
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Je blijft beweren zonder uit te leggen.

De bal is rond.

Bier is lekker.

Pas op voor de boot.
Wat is liefde, leg dat eens uit? Wat is een gedachte?
pi_214383482
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:44 schreef Libertarisch het volgende:
Wat is liefde, leg dat eens uit? Wat is een gedachte?
Ik zie de relevantie niet in van deze vragen, en ik voel ook geen behoefte erop in te gaan als jij mijn vragen afdoet met tautologieën.
pi_214383542
Ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar ik denk dat jullie een definitie moeten gaan geven aan bewustzijn. Waarbij je op enkele punten moet letten:
- Welke reacties ontstaan op basis van iets wat aangeleerd is?
- Welke reacties ontstaan op basis van emoties?
- Welke reacties ontstaan op basis van het gevoel van dat een entiteit zichzelf bewust is dat hij bestaat?

Even voor de achtergrond: Ik ben zelf o.a. een programmeur van AI in een programmeertaal. Puntje 1 van mijn lijstje is niet moeilijk te programmeren. Maar puntje 2 wordt een stuk moeilijker, omdat een computerprogramma geen emoties kent.

Maar nogmaals: het draait om de definitie van de term bewustzijn.
  dinsdag 23 juli 2024 @ 15:18:48 #191
545 dop
:copyright: dop
pi_214383547
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 13:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Noem eens iets dat buiten het bewustzijn bestaat dan?
Energie.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214383670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:18 schreef Vincent_student het volgende:
Ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar ik denk dat jullie een definitie moeten gaan geven aan bewustzijn. Waarbij je op enkele punten moet letten:
- Welke reacties ontstaan op basis van iets wat aangeleerd is?
- Welke reacties ontstaan op basis van emoties?
- Welke reacties ontstaan op basis van het gevoel van dat een entiteit zichzelf bewust is dat hij bestaat?

Even voor de achtergrond: Ik ben zelf o.a. een programmeur van AI in een programmeertaal. Puntje 1 van mijn lijstje is niet moeilijk te programmeren. Maar puntje 2 wordt een stuk moeilijker, omdat een computerprogramma geen emoties kent.

Maar nogmaals: het draait om de definitie van de term bewustzijn.
Bewustzijn is een gelocaliseerde subjectiviteit. Het subject (de hond, de mens) heeft een eigen belevingswereld.
Alleen dan kun je 'leren', een computer leert dus niks. Het simuleert leren, het is kunstmatig leren niet echt leren.
pi_214383742
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bewustzijn is een gelocaliseerde subjectiviteit. Het subject (de hond, de mens) heeft een eigen belevingswereld.
Hoe weet je dat? Misschien "simuleren" we allemaal wel "leven".

Je legt wederom niks uit.
pi_214383808
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Hoe weet je dat? Misschien "simuleren" we allemaal wel "leven".

Je legt wederom niks uit.
Dat kan ik voelen, ik weet zeker dat jij een bewust wezen bent en geen machine. Jij bent een mens van vlees en bloed geen computer.
pi_214383831
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat kan ik voelen, ik weet zeker dat jij een bewust wezen bent en geen machine. Jij bent een mens van vlees en bloed geen computer.
Christenen voelen ook dat hun God bestaat en de Bijbel goddelijk is geïnspireerd, en dat maak je belachelijk.

Kijk, het is geen probleem als je zaken "voelt" en "ervaart", 't is alleen dat je daarmee geen keiharde uitspraken kunt doen zoals jij doet, en het wordt ook een tikkie inconsequent als je anderen afbrandt op basis van dat soort methoden.
pi_214383845
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Christenen voelen ook dat hun God bestaat en de Bijbel goddelijk is geïnspireerd, en dat maak je belachelijk.

Kijk, het is geen probleem als je zaken "voelt" en "ervaart", 't is alleen dat je daarmee geen keiharde uitspraken kunt doen zoals jij doet, en het wordt ook een tikkie inconsequent als je anderen afbrandt op basis van dat soort methoden.
Ja, christenen ervaren een God buiten zichzelf. Dat lijkt al een stuk meer op een psychose.

De dingen waar ik het over heb zijn gebaseerd op bewustzijn, dat is een totaal ander verhaal.
pi_214383870
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, christenen ervaren een God buiten zichzelf. Dat lijkt al een stuk meer op een psychose.

De dingen waar ik het over heb zijn gebaseerd op bewustzijn, dat is een totaal ander verhaal.
Ja, dat lijk je te geloven, maar overtuigen doe je imho niet. Je beweert maar zonder het uit te leggen.

Maar goed, dit gaat nergens heen, je boodschap is helder, laten we het hier bij houden :)
pi_214383912
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, dat lijk je te geloven, maar overtuigen doe je imho niet. Je beweert maar zonder het uit te leggen.

Maar goed, dit gaat nergens heen, je boodschap is helder, laten we het hier bij houden :)
Als jij per ongeluk een klap in je ballen krijgt, en je ligt gekromd op de vloer, dan weet je wat ik bedoel met bewustzijn.

Het is het meest reeële wat er is.

Dat is een totaal ander verhaal dan een God buiten onszelf, dat is op geen enkele manier aantoonbaar.

Ik zie niet hoe jij dit niet inziet.
pi_214384393
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als jij per ongeluk een klap in je ballen krijgt, en je ligt gekromd op de vloer, dan weet je wat ik bedoel met bewustzijn.

Het is het meest reeële wat er is.

Dat is een totaal ander verhaal dan een God buiten onszelf, dat is op geen enkele manier aantoonbaar.

Ik zie niet hoe jij dit niet inziet.
Als er een God is in onszelf, dan is er ook een God buiten onszelf. Dat lijkt me een logisch gevolg van je redenering. Als je aanneemt dat er een God in jou is, en dus 'in' iedereen 'buiten' jezelf, dan is die God er toch ook 'buiten' jezelf.
pi_214385646
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 13:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik erken de bijbel niet als betrouwbare kennis, voor mij is het niet veel meer dan een sprookjesboek.
hoeveel antieke sprookjesboeken uit de oudheid ken je nog?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')