abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 15 mei 2024 @ 16:20:12 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_213570931
Een paar maanden geleden ben ik verhuisd. Ik heb nu voor het eerst sinds ik het ouderlijk nest heb verlaten weer een trap in huis. Die is mij echter al vanaf het begin een doorn in het oog en ik zou hem graag wat verbeteren.

Ten eerste kraakt de onderste trede gigantisch. Je voelt hem zelfs heel licht doorzakken in het midden. Ik stap nu standaard op die trede al aan de buitenkant, dan kraakt het niet meer en sta je ook stevig. Ook is het kraken en doorzakken veel minder tot helemaal niet meer aanwezig als het koud weer is. De overige treden zijn prima.

Dat kraken wil ik nog wel voor lief nemen, maar het vervelendste vind ik de ruimte onder de trap. Deze is ingericht als voorraadkast. Echter standaard als je de trap oploopt komt er aan de onderkant allemaal zaagsel vanaf, waardoor deze trapkast niet heel schoon is (tenzij je dagelijks stofzuigt, maar met een baby van 2 maanden hebben we daar natuurlijk geen tijd voor). Eigenlijk kan je de kast niet met goed fatsoen gebruiken voor de voorraad van je etenswaren en drinken, waar deze wel voor bedoeld is (en er is verder in huis sowieso weinig plek om dingen als een stofzuiger en strijkplank op te slaan).
Vanuit de trappenkast kan ik overigens ook donkerbruine vlekken zien op die onderste trede, alsof die een tijdje in water heeft gelegen ofzo.

Als eerste hebben we ons uiteraard gericht tot de verhuurder. Deze zei echter: jammer joh, dat hoort bij een trap en hij is nog prima bruikbaar, hier kunnen niks aan doen en als we het wel konden deden we het niet.
Daar hoeven we dus niks van te verwachten. Kortom, iemand ideeën hoe ik deze trap het beste kan gaan aanpakken, zonder dat ik de verhuurder al te blij maak met een fonkelnieuw exemplaar of andere grootschalige werkzaamheden? Het kraken zou ik nog voor lief willen nemen, het belangrijkste vind ik dat er niet meer zo'n berg zaagsel de trapkast invalt elke keer als we naar boven of beneden lopen.

Het gaat om een houten trap, die we geverfd hebben en waar trapmaantjes op zitten met dubbelzijdig tape. De vorige huurders hadden de trap bekleed met tapijt, dat vastgeniet zat (en waar ik aan de onderkant vanuit de trapkast nog tientallen zo niet honderdtallen gaatjes van zie). Houtworm of iets dergelijks heb ik overigens al uitgesloten als oorzaak.
  woensdag 15 mei 2024 @ 16:32:20 #2
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_213571039
Checken op welke punten het zaagsel precies loslaat en deze voorzien van bijv. Alabastine houtreparatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door Morgane89 op 15-05-2024 19:15:35 ]
pi_213571079
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:20 schreef Irritatie100 het volgende:
De vorige huurders hadden de trap bekleed met tapijt, dat vastgeniet zat (en waar ik aan de onderkant vanuit de trapkast nog tientallen zo niet honderdtallen gaatjes van zie)
Huh, maar tis een dichte trap neem ik aan? Hoe hebben ze dat tapijt dan van de trede in de trapkast gekregen? :?

Verder TVP, want ik heb ook zo'n eerste trede :')
pi_213571083
Als er zaagsel vanaf komt zou ik eerst eens uitzoeken welk beestje je trap aan het opvreten is.
  woensdag 15 mei 2024 @ 16:41:45 #5
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_213571154
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:32 schreef Morgane89 het volgende:
Checken op welke punten het zaagsel precies loslaat en deze voorziening van bijv. Alabastine houtreparatie?
Dat is op zich best wel een makkelijke optie ja :D
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:36 schreef Piles het volgende:

[..]
Huh, maar tis een dichte trap neem ik aan? Hoe hebben ze dat tapijt dan van de trede in de trapkast gekregen? :?

Verder TVP, want ik heb ook zo'n eerste trede :')
Ja, het is een dichte trap inderdaad. Ze hebben gewoon met enorme kracht nietjes door de tredes heen geramd vanuit de trapkast volgens mij :')
Het tapijt was er al af toen wij de sleutels kregen, dus weet het niet precies, maar we hebben er nog gigantisch veel nietjes (eigenlijk meer krammen dan nietjes) uitgevist. Of ze hadden natuurlijk de onderkant ook bekleed, maar dat denk ik niet omdat we er boven ook nog veel lijm hebben afgeschuurd wat er aan de onderkant niet zat.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er zaagsel vanaf komt zou ik eerst eens uitzoeken welk beestje je trap aan het opvreten is.
Dat heb ik al uitgesloten.
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 20:42:57 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213574309
Heb je duidelijke foto's van de situatie ? Hier kraakt de trap ook, maar dat hoort ook een beetje bij een woning van een bepaald bouwjaar.
  woensdag 15 mei 2024 @ 21:59:05 #7
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_213575354
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 20:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je duidelijke foto's van de situatie ? Hier kraakt de trap ook, maar dat hoort ook een beetje bij een woning van een bepaald bouwjaar.
Ben vanavond niet meer in de gelegenheid maar zal ze morgen eens maken!
pi_213575849
Als het alleen de onderste tree is kan je die makkelijk stutten van onder. Dan is in ieder geval de beweging eruit en daarmee waarschijnlijk ook het strooien van zaagsel en en het kraken.
  donderdag 16 mei 2024 @ 10:07:16 #9
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_213578999
Goed, tijd voor foto's.

Dit is de trap, waar verder vanaf deze kant niet zoveel aan te zien is.

Interessanter lijkt mij de onderkant vanuit de trapkast:

Van onder zien alle tredes er zo uit, met overal deze kleine beschadigingen van de nietjes/krammen van de vorige bewoners.

En dit is de onderste trede.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 22:41 schreef qajariaq het volgende:
Als het alleen de onderste tree is kan je die makkelijk stutten van onder. Dan is in ieder geval de beweging eruit en daarmee waarschijnlijk ook het strooien van zaagsel en en het kraken.
Het zaagsel ligt door de hele kast heen, dan denk ik dat alleen de onderste trede fixen niet zo helpt?
pi_213579094
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 10:07 schreef Irritatie100 het volgende:
Goed, tijd voor foto's.

[ afbeelding ]
Dit is de trap, waar verder vanaf deze kant niet zoveel aan te zien is.

Interessanter lijkt mij de onderkant vanuit de trapkast:
[ afbeelding ]
Van onder zien alle tredes er zo uit, met overal deze kleine beschadigingen van de nietjes/krammen van de vorige bewoners.

[ afbeelding ]
En dit is de onderste trede.
[..]
Het zaagsel ligt door de hele kast heen, dan denk ik dat alleen de onderste trede fixen niet zo helpt?
Houtworm heeft er wellicht eerder ingezeten en is ooit bestreden ? Hier tijd terug ook last van Houtworm gehad kwamen via de achterzijde van de trap er in (boktor) en dat grensde aan de kelder waar het vochtig was. We hebben het destijds bestreden, en in de eerste jaar hadden we de gaatjes nog niet dicht gesmeerd, tot die tijd kwam er ook zaagsel uit door het het lopen op de trap
pi_213580629
quote:
Maantje van de onderste trede verwijderen, van bovenaf door de trede in het stootbord een paar goede schroeven er injanken en het maantje weer terug plaatsen. Ben je wel van dat gekraak af.

Voor het zaagsel zal je toch echt verder moeten kijken waar dat vandaan komt
pi_213580687
Lap stof of dun plaatmateriaal onder de treden vastmaken? Dan valt ‘t stof daarop en niet op de inhoud van de trapkast.

Gewoon vastnieten. Begrijp je gelijk waar die gaatjes van je voorganger van kwamen ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213588824
Ik zou de treden op de aansluitpunten tussen trede en stootbord aan de onderzijde goed in de kit zetten in de hoop dat het kraken dan op zou houden.
Het zou ook nog kunnen dat het zaagsel daaruit komt, door het licht bewegen van de treden en de stootborden op elkaar.
Ik neem aan dat je al die gaatjes ook al eens goed met de stofzuiger hebt uitgezogen?
  vrijdag 17 mei 2024 @ 12:47:14 #14
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_213592359
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 10:14 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Houtworm heeft er wellicht eerder ingezeten en is ooit bestreden ? Hier tijd terug ook last van Houtworm gehad kwamen via de achterzijde van de trap er in (boktor) en dat grensde aan de kelder waar het vochtig was. We hebben het destijds bestreden, en in de eerste jaar hadden we de gaatjes nog niet dicht gesmeerd, tot die tijd kwam er ook zaagsel uit door het het lopen op de trap
Dat het ooit bestreden is zou kunnen, dat weet ik niet. Nu zit het er in ieder geval niet en volgens mij zijn de gaatjes ook niet in zo'n vorm dat het erop wijst dat het er ooit gezeten heeft.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 12:32 schreef Deshain het volgende:

[..]
Maantje van de onderste trede verwijderen, van bovenaf door de trede in het stootbord een paar goede schroeven er injanken en het maantje weer terug plaatsen. Ben je wel van dat gekraak af.

Voor het zaagsel zal je toch echt verder moeten kijken waar dat vandaan komt
Dat kan ik zeker eens proberen, klinkt niet zo lastig!
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2024 12:38 schreef sigme het volgende:
Lap stof of dun plaatmateriaal onder de treden vastmaken? Dan valt ‘t stof daarop en niet op de inhoud van de trapkast.

Gewoon vastnieten. Begrijp je gelijk waar die gaatjes van je voorganger van kwamen ;)
Ik heb tot nu toe altijd aangenomen dat dit nietjes voor de bekleding aan de bovenkant waren, aangezien aan de onderkant geen lijmresten zaten en boven wel, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben ja :D
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 23:59 schreef FFnog het volgende:
Ik zou de treden op de aansluitpunten tussen trede en stootbord aan de onderzijde goed in de kit zetten in de hoop dat het kraken dan op zou houden.
Het zou ook nog kunnen dat het zaagsel daaruit komt, door het licht bewegen van de treden en de stootborden op elkaar.
Ik neem aan dat je al die gaatjes ook al eens goed met de stofzuiger hebt uitgezogen?
Uitzuigen heb ik inderdaad gedaan ja. Kitten kan ik ook zeker eens proberen, want er zitten wel wat kieren in.
pi_213592582
Op je foto's lijken de gaatjes van de nieten vooral in de stootborden te zitten? Kan me goed voorstellen dat iemand de oude vloerbedekking tegen het stootbord heeft vastgeniet met te lange nietjes.

Overigens zijn die stootborden niet zo dik volgens mij, dus met een flinke schroef door de trede daar in schroeven lijkt me niet heel handig.

Kijk anders eens hier: https://www.karwei.nl/klusadvies/a/krakende-trap-verhelpen

Voor het zaagsel: eerst kijken waar het vandaan komt.
pi_213601122
Jaren 60 woning hier, ook krakende trap en voordat de nieuwe vloerbedekking erop ging het kraken verholpen.

Wat heb ik gedaan?

- Stootbord en trede opnieuw aan elkaar geschroefd. Zit van oorsprong gespijkerd, hout werkt, spijkers gaan los zitten. Van onder beginnen, elke trede in het midden opspannen met een eenhandse lijmklem in de spreidstand. Zorg ervoor dat je in het midden een lichte bolling krijgt.
- Grote blokken / klossen in het midden van de trap geschroefd / gelijmd met deze lijm. Over de volle breedte van de trede en het stootbord
- Die PU lijm ook tussen de naden gezet

Eerder geprobeerd met latten aan de onderkant trede van wang tot wang zeg maar. In combinatie met montagekit. Dat hielp niet.

Het kraken komt doorgaans door het krimpen van het hout door de jaren heen. De treden krijgen ruimte om wat in te veren en het contactgeluid tussen de trede en de infrezing bij de wangen en ook bij het inzakken van trede tegen stootbord geeft dat kraakgeluid. Als je dat dus opsluit ben je het meeste kwijt.

Kit kun je proberen, maar ik vraag me af of dat het oplost omdat kit over het algemeen flexibel blijft. En dan hou je dus die speling met bijbehorende kraak. Vandaar dat ik PU lijm heb gebruikt.
pi_213612124
Hier ook een jaren 60 huis met ook een trap waar teveel beweging en geluid in zat. In eerste instantie alle naden opgevuld met montagekit maar dat werd hard en bros en hielp helemaal niks. Uiteindelijk een plannetje gemaakt om in eerste instantie vanaf de bovenkant (voor het stofferen uiteraard) er een boel extra schroeven in te draaien en aan de onderzijde een extra laag hout te lijmen met constructielijm en netjes uitgelijnde schroeven. Eerst van karton voor elke trede een malletje gemaakt. Een hoop werk maar leverde wel een robuuste trap op. En gaf meteen mooi de kans om naast de trapspil een rijtje pergola-spotje in te boven die voor een mooi egaal licht in de trapkast zorgt.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')