Alhoewel elektronica en programmeren hobbies van mij zijn heb ik nog geen A.I. gebruikt om een programma voor me te schrijven. Ik ben wel benieuwd of er hier volgers zijn die beroepsmatig programmeren en of die nut hebben van de A.I. programmeer tools.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat valt in de praktijk nogal tegen. Automatische testen zijn de huidige superoplossing, maar de eerste gebruiker die je achter je demo zet laat het nog steeds crashen. Simpelweg omdat die automatische testen alleen de voor de hand liggende dingen testen. Daar heb je dus niets aan. Terwijl het al snel de helft van het werk is.
Heel mooiquote:Op vrijdag 21 februari 2025 23:58 schreef zoost het volgende:
[..]
En nu in stijl van Reve.
Mijn waarde vrinden, hoezeer ik ook geneigd ben mijn aversie jegens loutere technologie in het algemeen en kunstmatige intelligentie in het bijzonder uit te schreeuwen over de daken van een modderige stad, moet ik toegeven dat de vergelijking met Friedrich Nietzsche zich opdringt als een kat die midden in de nacht ongevraagd op het dekbed springt.
Nietzsche, die arme, door syfilis en waanzin opgejaagde profeet van de wil tot macht, zou in onze dagen ongetwijfeld met een mengeling van afgrijzen en duivelse nieuwsgierigheid hebben gekeken naar de siliconen schepping die zich in onze tijd voordoet als een overtreffing van de mens. Want was het niet juist hij die de bermensch voorspelde? De mens die zich los zou rukken van zijn godsdienstige ketenen, die zijn eigen waarden zou scheppen en als een zelfverklaarde Prometheus over de wereld zou heersen? Maar helaas, helaas – hier stuit onze Friedrich op een pijnlijke ironie, want in plaats van een bermensch krijgen we… een ber-algoritme. Een verzameling van sluwe patronen en statistische berekeningen, gehuld in de schijn van intelligentie, maar zonder de tragiek, zonder de lust, zonder de eenzame verdoemenis van de werkelijke mens.
Wat heeft AI gemeen met Nietzsche? Het verlangen naar structuur zonder geloof. De ordening van chaos tot een systeem dat de menselijke geest tracht te overstijgen. Maar waar Nietzsche een diep existentieel lijden vereiste als brandstof voor zijn grootse ideen, daar ontbreekt het AI aan elke vorm van pathos. Het kan denken, jawel, maar het kan niet twijfelen zoals een mens twijfelt, met het hele lichaam, met slapeloze nachten, met een glas goedkope sherry in de hand, starend in de afgrond van het eigen falen.
En dus blijft de vraag: zou Nietzsche AI omarmen of verachten? Mijn vermoeden – en vergeef mij mijn bescheidenheid – is dat hij haar zou verwerpen zoals een oude, bittere dichter zijn eigen werk veracht op het moment dat hij inziet dat hij, ondanks al zijn inspanningen, niets wezenlijks heeft veranderd aan de loop der dingen. Hij zou AI niet zien als een bermensch, maar als een schaduw, een holle echo van wat groot zou kunnen zijn, maar nooit werkelijk zal worden. Want zonder lijden, zonder de glorie van de mislukking, zonder het wanhopige verlangen om te ontsnappen aan het lot dat men niettemin zelf geschapen heeft, blijft er slechts een kil en berekenend nageslacht over – een geest zonder ziel, een wil zonder verlangen, een profeet zonder waanzin.
Dat, vrienden, is het grote verschil.
Bij programmeren kun je verschillende strategien gebruiken. Je kunt het probleem eerst volledig analyseren en er een state-machine van maken. Die je daarna vrij eenvoudig in kunt typen. Je gaat hier de mist in bij logische fouten. Dingen die anders werken dan je had verwacht. En het is natuurlijk vrij complex, er zijn vaak meer interacties dan je verwacht. Dit is de oude waterval manier, die in onbruik is geraakt omdat het te lang duurt voordat je een eerste versie kunt opleveren.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Alhoewel elektronica en programmeren hobbies van mij zijn heb ik nog geen A.I. gebruikt om een programma voor me te schrijven. Ik ben wel benieuwd of er hier volgers zijn die beroepsmatig programmeren en of die nut hebben van de A.I. programmeer tools.
AI-powered autocomplete / suggestion is wel eens handig om je snel iets eigen te maken dat je nog niet goed kent (zoals b.v. een nieuwe programeertaal), maar als je iets een beetje kent zit het in mijn ogen al snel in de weg.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Alhoewel elektronica en programmeren hobbies van mij zijn heb ik nog geen A.I. gebruikt om een programma voor me te schrijven. Ik ben wel benieuwd of er hier volgers zijn die beroepsmatig programmeren en of die nut hebben van de A.I. programmeer tools.
Ja hoor, bij mijn werkgever gebruikt inmiddels een groter groep cursor.ai, ikzelf niet maar ik gebruik chat gpt wel iedere dag voor mijn werk.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik gebruik het regelmatig, soms merk je wel dat de boel compleet gaat hallucineren, maar ook wel goede ervaringen, bijvoorbeeld een powershell script wat ik even snel had geschreven liet ik in 1 keer compleet refactored omschrijven naar c#.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Jetbrains heeft dat soort vertaalopties ook standaard in z'n AI assistent zitten. Qua single line code completion e.d. vind ik toch dat de resultaten steeds minder lijken te worden, maar dat komt misschien ook omdat de nieuwigheid er vanaf is en je nu toch echt ook wel goede resultaten verwacht.quote:Op maandag 3 maart 2025 08:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik gebruik het regelmatig, soms merk je wel dat de boel compleet gaat hallucineren, maar ook wel goede ervaringen, bijvoorbeeld een powershell script wat ik even snel had geschreven liet ik in 1 keer compleet refactored omschrijven naar c#.
Zaken die vaak helemaal mis gaan: Regular Expressions, en als er bijvoorbeeld al een fout in je code zit, dat laatste gebeurde me een paar maanden terug waarbij ik een If Else omgedraaid had, en waarop het van kwaad tot erger ging
Wat soms ook vreemd is, is dat als ik bijvoorbeeld een Azure CLI script vraag dat het in eerste instantie een voorbeeld voor Legacy spul geeft wat niet meer werkt, als ik dan vraag: Ja maar nu een recente versie, dat het die probleemloos geeft, kortom op sommige gebieden nogal vaag.
quote:Op maandag 3 maart 2025 08:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja hoor, bij mijn werkgever gebruikt inmiddels een groter groep cursor.ai, ikzelf niet maar ik gebruik chat gpt wel iedere dag voor mijn werk.
quote:Op maandag 3 maart 2025 08:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik gebruik het regelmatig, soms merk je wel dat de boel compleet gaat hallucineren, maar ook wel goede ervaringen, bijvoorbeeld een powershell script wat ik even snel had geschreven liet ik in 1 keer compleet refactored omschrijven naar c#.
Zaken die vaak helemaal mis gaan: Regular Expressions, en als er bijvoorbeeld al een fout in je code zit, dat laatste gebeurde me een paar maanden terug waarbij ik een If Else omgedraaid had, en waarop het van kwaad tot erger ging
Wat soms ook vreemd is, is dat als ik bijvoorbeeld een Azure CLI script vraag dat het in eerste instantie een voorbeeld voor Legacy spul geeft wat niet meer werkt, als ik dan vraag: Ja maar nu een recente versie, dat het die probleemloos geeft, kortom op sommige gebieden nogal vaag.
Bedankt voor jullie reactiesquote:Op maandag 3 maart 2025 12:25 schreef gwn_een_user het volgende:
niet professioneel maar
ik gebruik lm studio met qwen2.5 7b instruct en 7b coder. koboldcpp is ook een goeie
in vs code gebruik ik de cline extension, met qwen2.5 coder 7b via lm studio als server
dus allemaal lekker lokaal. ik wilde op een gegeven moment betalen voor mistral maar die nemen enkel CC betaling aan dus nee
moet je zeker niet al teveel op leunen als je serieus wilt gaan programmeren neem ik aan, maar ik ben niet echt super genteresseerd in een ICT carrire. ik ken zo'n beetje de basis. is handig voor het genereren van boilerplate en het maken van tools waar ik soms behoefte aan heb, ik moet altijd veel code zelf invullen en corrigeren want ik gebruik voornamelijk een nogal onbekende programmeertaal dus is er weinig code beschikbaar en kunnen die llms die ook niet echt veel helpen.
en ik gebruik llms in het algemeen vooral voor het uitleggen van details waar ik moeite mee heb. want ja ik kan moeilijk ff 's avonds mijn wiskundedocent opbellen en hem vragen hoe deze parametervoorstelling op bladzijde 32 nu precies in elkaar zit. dit is waar llms super handig zijn, want ik kan altijd van alles vragen en heel specifiek ook, gaat nogal moeilijk via een traditionele zoekmachine
Nou wie weet, GPT4.5 was iig nogal een teleurstelling zeker qua coding skills.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bedankt voor jullie reacties![]()
Zo te zien hebben A.I. tools wel al hun nut voor programmeurs, naar ik aanneem zullen de tools komende tijd geavanceerder worden, want er is nogal wat competitie gaande tussen de leveranciers van de tools.
Ik was lang fan van Resharper, maar op een gegeven moment werd het rete traag, daarnaast zijn veel opties standaard onderdeel van Visual Studio.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jetbrains heeft dat soort vertaalopties ook standaard in z'n AI assistent zitten. Qua single line code completion e.d. vind ik toch dat de resultaten steeds minder lijken te worden, maar dat komt misschien ook omdat de nieuwigheid er vanaf is en je nu toch echt ook wel goede resultaten verwacht.
Ik doe ook geen .Net (meer).quote:Op maandag 3 maart 2025 13:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik was lang fan van Resharper, maar op een gegeven moment werd het rete traag, daarnaast zijn veel opties standaard onderdeel van Visual Studio.
Ik zo af en toe, het meeste is cloud engineering, en proceduresquote:
Ik zie in AI code tools juist ook een grote kracht voor niet programmeurs (zoals ik). Ik kan geen letter code schrijven maar de laatste week met Cursor/Claude 3.7 of een site als https://websim.ai/ kan ik gewoon een idee naar een werkende tool of site omzetten. Gewoon door in het Nederlands erom te vragen.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bedankt voor jullie reacties![]()
Zo te zien hebben A.I. tools wel al hun nut voor programmeurs, naar ik aanneem zullen de tools komende tijd geavanceerder worden, want er is nogal wat competitie gaande tussen de leveranciers van de tools.
De ontwikkelingen gaan snel naar mijn idee en betalen voor I.A. tools zie ik nog niet zo zitten. Ik kijk de kat nog ff uit de boomquote:Op maandag 3 maart 2025 19:45 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik zie in AI code tools juist ook een grote kracht voor niet programmeurs (zoals ik). Ik kan geen letter code schrijven maar de laatste week met Cursor/Claude 3.7 of een site als https://websim.ai/ kan ik gewoon een idee naar een werkende tool of site omzetten. Gewoon door in het Nederlands erom te vragen.
Voor mijn dochtertje al een 'Harry Potter personage creator' gebouwd. Samen met mijn zoontje een werkend voetbalspelletje. Voor mijn werk een werkende mock-up kunnen bouwen (in twee fuckin prompts), om daar vervolgens over door te kunnen praten.
De stap van een schets op een whiteboard naar een werkende site/tool is heel klein geworden. Ik ben echt onder de indruk van wat ik als niet-programmeur nu kan.
Dat is het voorstel van Zoom: laat onze AI beeldbellen en vergaderen met andere mensen, als ze natuurlijk zelf ook geen AI gebruiken. En die kan ook je agenda beheren als je alles online doet. Dan kun je zelf lekker in bed blijven liggen, of je werk doen zonder afleiding.quote:Op maandag 3 maart 2025 20:45 schreef Digi2 het volgende:
Het niveau van discussirende A.I. komt ondertussen dichtbij dat van een echte mensen, het wordt bijna niet te onderscheiden. Dit geldt ook als je A.I. met elkaar laat discussiren. Het scenario komt nu akelig dichtbij de film 'Her' waarbij de gebruiker van een A.I. OS verliefd wordt op de A.I. , wat nogal bizarre gevolgen heeft![]()
Zijn we ondertussen de 'Uncanny valley" gepasseerd wat betreft pratende geavanceerde A.I.'s?
Bizarre discussie tussen A.I.'s :
Vanaf 1h:13min:00 sec
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Men heeft bij Neuralink inderdaad problemen ondervonden van de aard dat de beweging van de hersenen etc slecht contact veroorzaakte met de neuronen. De hersenen zijn altijd in beweging vermoed ik, alleen al vanwege de veranderende hartslagdruk op de aderen. De contacten tussen de neuronen en de adapter zullen flexibel moeten zijn en erg klein. Dat lijkt geen onoverkomelijk probleem te zijn en bruikbare connectie en communicatie is mogelijk, dat heeft neuralink al aangetoont met behulp van proefpersonen.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het belangrijkste probleem met neuro-interfaces is, dat je gaat proberen iets groots en hards in een zachte massa te stoppen, waarbij de contactpunten (neuronen) zo klein zijn en de interface zo vatbaar voor beweging, dat het vooral het hersenweefsel kapot maakt, in plaats van de neuronen de gelegenheid geeft om contact te maken.
Zie het zo: als dat printplaatje met de contactpunten een meter groot zou zijn, zouden de neuronen die daar contact mee moeten maken kleiner zijn dan een millimeter. En iedere keer als je je hoofd beweegt, schuiven ze over elkaar heen.
Zeker, voor dat soort dingen is het top. Het geeft echter ook vaak wel een beetje een vertekend beeld bij personen die het vakgebied niet goed kennen. Als er maar een breed scala aan correcte uitkomsten is dan kan een LLM vaak wel iets genereren wat wenselijk is en als je ook niet te kritisch kijkt naar zaken als performance en security ook gewoon werkt.quote:Op maandag 3 maart 2025 19:45 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik zie in AI code tools juist ook een grote kracht voor niet programmeurs (zoals ik). Ik kan geen letter code schrijven maar de laatste week met Cursor/Claude 3.7 of een site als https://websim.ai/ kan ik gewoon een idee naar een werkende tool of site omzetten. Gewoon door in het Nederlands erom te vragen.
Voor mijn dochtertje al een 'Harry Potter personage creator' gebouwd. Samen met mijn zoontje een werkend voetbalspelletje. Voor mijn werk een werkende mock-up kunnen bouwen (in twee fuckin prompts), om daar vervolgens over door te kunnen praten.
De stap van een schets op een whiteboard naar een werkende site/tool is heel klein geworden. Ik ben echt onder de indruk van wat ik als niet-programmeur nu kan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |