abonnement Unibet Coolblue
pi_213563967
Akhenaten (1353 - 1330 vGT) was Constantijn de grote voor Constantijn de Grote, Hadrian voor Hadrian of Ataturk voor Ataturk als het om grote hervormingen als leider in korte tijd (17 jaar) gaat.

Maar wellicht het meest vergelijkbaar met Constantijn de grote. In de mix van sleutelgebeurtenissen in de oude wereld en de aanloop naar onze moderne populaire religies mag het verhaal van Akhenaten niet ontbreken.

Het was ook Moses voor Moses..

The name of this first recorded monotheist was not Moses, but Akhenaten (formerly Amenhotep IV). Although his rule was brief – only 17 years – he caused a theological, political and religious revolution that reverberated throughout the length and breadth of history.

En misschien heeft hij met deze ingrepen wel het startschot gegeven voor wat later het Jodendom, het Christendom en Islam werd.



(Vertaald met google translate)
https://arce.org/resource(...)Religious Revolution

In de lange loop van de Egyptische geschiedenis zijn weinig figuren zo polariserend geweest als Achnaton. De periode rond het bewind van deze Egyptische koning werd gekenmerkt door sociale, politieke en religieuze onrust – zoals maar weinig culturen ooit hebben meegemaakt.

In iets minder dan twintig jaar op de troon legde Achnaton nieuwe aspecten van de Egyptische religie op,
herzag de koninklijke artistieke stijl, verplaatste de Egyptische hoofdstad naar een voorheen onbezette plek, implementeerde een nieuwe vorm van architectuur en probeerde de namen en afbeeldingen van enkele van de traditionele goden uit Egyptische religies uit te wissen.

Het is gedeeltelijk te danken aan de tumultueuze aard van Achnatons ambtstermijn dat dit tijdperk in de Egyptische geschiedenis, bekend als de Amarna-periode, zoveel aandacht heeft gekregen van geleerden en het publiek.

Sinds de moderne herontdekking van Achnaton hebben academici talloze studies en biografieën geschreven over deze zogenaamde ketterse koning, waarin hij zijn opruiende karakter blootlegde op manieren die misschien het beste werden samengevat door James Henry Breasted: ‘Tot Ichnaton was de geschiedenis van de wereld de onweerstaanbare drift van traditie. Alle mensen waren slechts druppels water in de grote stroming geweest. Ikhnaton was de eerste persoon in de geschiedenis.”

Achnaton kwam aan de macht als farao van Egypte in het jaar 1353 of 1351 vGT en regeerde ongeveer 17 jaar tijdens de 18e dynastie van het Nieuwe Rijk van Egypte. Achnaton werd bij moderne geleerden vooral bekend vanwege de nieuwe religie die hij creëerde en die zich op de Aten concentreerde.

In de nieuwe religie van Achnaton werd deze figuur doorgaans voorgesteld als een zonneschijf en kan hij het best worden begrepen als het licht dat door de zon zelf wordt geproduceerd. De koning besteeg de troon onder zijn geboortenaam, Amenhotep IV, maar in zijn vijfde regeringsjaar veranderde hij zijn naam in een naam die zijn religieuze ideeën beter weerspiegelde (Amenhotep = ‘Amon is tevreden’, Achnaton = ‘Effectief voor Aten’).

Kort na deze eerste belangrijke stap zette Achnaton een reeks veranderingen op gang in de Egyptische religie, kunst en geschriften die leken samen te vallen met de jubilea van zijn vergoddelijkte vader, Amenhotep III, en de Aten.

Wat was dan deze nieuwe religie die Achnaton ertoe aanzette zoveel elementen van de Egyptische samenleving op zijn kop te zetten? De antwoorden zijn geworteld in onzekerheden, waardoor Egyptologen lang debatteren over de aard van Achnatons transformatie. Geleerden hebben gepleit voor monotheïsme, henotheïsme, agnosticisme en bijna alles daartussenin. Wat echter zeker is, is dat deze nieuwe religie de Aten tot de positie van staatsgod verhief en zich grotendeels concentreerde op de aanbidding ervan.

Achnaton hervormde de religieuze sfeer van Egypte verder door de vervolging van enkele traditionele goden, met name Amon – de Egyptische staatsgod gedurende een groot deel van de 18e dynastie. Ergens rond zijn vierde regeringsjaar stuurde Achnaton zelfs agenten om de namen en afbeeldingen van bepaalde goden uit bestaande teksten en monumenten te wissen.

Achnatons nieuwe benadering van religie manifesteerde zich in andere facetten van de Egyptische cultuur, met name op artistiek gebied. De eerste werken die in opdracht van de koning werden gemaakt, verschenen in de traditionele Thebaanse stijl en werden gebruikt door bijna elke farao uit de 18e dynastie die hem voorging.

Naarmate hij echter nieuwe religieuze ideeën implementeerde, evolueerde de koninklijke kunst om de concepten van het Atenisme te weerspiegelen. De meest opvallende veranderingen zijn te zien in het uiterlijk van de koninklijke familie. De hoofden werden groter dan in de traditionele stijl en werden ondersteund door langwerpige en slanke halzen.

De koninklijke familie kreeg een meer androgyn uiterlijk dat soms zelfs het verschil tussen Achnaton en koningin Nefertiti verdoezelde. Hun gezichten werden gekenmerkt door grote lippen, lange neuzen en samenknijpende ogen, en hun lichamen vertoonden smalle schouders en tailles, kleine en enigszins holle torso's en grote dijen, billen en buiken.

Deze stappen in de richting van een culturele revolutie culmineerden in het besluit van Achnaton om de Egyptische hoofdstad van Thebe te verplaatsen naar een voorheen onbewoonde plek die hij Akhetaten noemde (het huidige Tell el Amarna), wat betekent ‘de plaats waar de Aten effectief wordt’.

In het vijfde jaar van Achnatons regering beweerde hij dat hij de locatie van de nieuwe koninklijke stad ‘ontdekte’. De koning verkondigde dat de Aten zich voor het eerst op de plek hadden gemanifesteerd en dat de Aten deze plek alleen voor de koning had uitgekozen. Armana lijkt ook gekozen te zijn omdat de kliffen die de nieuwe stad omlijsten leken op het bijlsymbool, wat ‘horizon’ betekent. Om de stad snel te kunnen bouwen, werden kleinere bouwstenen, talatat genaamd, geïntroduceerd die voor ongeschoolde arbeiders gemakkelijker te beheren waren. De meeste gemeente- en administratiegebouwen werden ongeveer drie jaar later voltooid.


Het is wel aardig te weten dat er een eerste geweest is die mogelijk het hele domino-effect in "de oude wereld" in gang gezet heeft.

Het aanbidden van de zon vind ik persoonlijk ook zeer logisch. Dat is onze dichtstbijzijnde ster waar het hele leven op aarde van afhankelijk is en je kunt op allerlei manieren bewijzen dat ie bestaat. Als ik ooit iets verplicht zou moeten aanbidden naar keuze, zou dit ook mijn eerste keuze zijn.



Nee, dit is niet het son-sun, of zon-zoon geintje. Maar dat de zon een belangrijke rol heeft en had, is uit vele teksten wel duidelijk.



Enige aanvullingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 14-05-2024 23:26:57 ]
pi_213565328
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.

De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's beïnvloedden en opstookten tegen de Hebreeën.

Goeie vraag waarom hij zich tot het monotheïsme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
  woensdag 15 mei 2024 @ 06:54:40 #3
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_213565987
Al-An'am 6:74
Dutch - Sofjan Siregar

En (gedenkt) toen lbrahim (Abraham) tot zijn vader Azar zei: "Neem jij afgodsbeelden tot goden? Voorwaar, ik zie dat jij en jouw volk duidelijk in dwaling verkeren."

Al-An'am 6:75

En zo lieten Wij lbrahim het koninkrijk der hemelen en der aarde zien opdat hij tot de overtuigden zou behoren.

Al-An'am 6:76

En toen de nacht hem omhulde zag hij een ster, hij zei: "Dit is mijn Heer." Maar toen hij onderging, zei hij: "Ik houd niet van degenen die ondergaan."

Al-An'am 6:77

En toen hij de maan zag opkomen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen hij onderging, zei hij: "'Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker tot het dwalende volk behoren."

Al-An'am 6:78

En toen hij de zon zag opgaan zei hij: "Dit is mijn Heer, deze is groter." Maar toen zij onderging, zei hij: "O mijn volk: voorwaar, ik ben onschuldig aan wat jullie aan deelgenoten (aan Allah) toekennen."

Al-An'am 6:79

"Voorwaar, ik heb mijn aangezicht gewend naar Hem die de hemelen en de aarde schiep, als Hanîf, en ik behoor niet tot de veelgodenaanbidders."
En Allah weet het het beste
pi_213566324
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.

De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's beïnvloedden en opstookten tegen de Hebreeën.

Goeie vraag waarom hij zich tot het monotheïsme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
Dat je er naast zit is een verklaring.

Jij hebt het over de Bijbelse theorie rond Ramses III. Er is geen enkel spoor naar Akhenaten hierin.

https://www.thetorah.com/(...)e-exodus-rameses-iii

Thank me later
  woensdag 15 mei 2024 @ 09:14:23 #5
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213566825
Net als het Grieks-denken heeft het Egyptisch geloof z'n stempel op het christendom gedrukt.

Zonder Egypte zou het Jezus-karakter zoals deze wordt voorgesteld in het Nieuwe Testament er heel anders hebben uitgezien. Zonder de invloed van die vreemde culturen was het optreden van Jezus denk ik in de vergetelheid geraakt. Dan was er nu hooguit een wiki-pagina aan besteed zoals bijvoorbeeld ook bij Simon Bar Kochba gebeurd is die ook als messias werd gezien.

De Isis cultus had hier een belangrijk aandeel in. Maria is de verchristelijkte versie van Isis en Jezus is de verchristelijkte versie van Horus. Dit beeld komt goed naar voren als je fresco's en beelden van Isis en Horus vergelijkt met die van Maria en Jezus.

Isis met kindje Horus:
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 15 mei 2024 @ 10:17:59 #6
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213567375
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

Hiermee dateer je de uittocht, iets dat bijbelwetenschappers nog niet gelukt is. Bizar.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213567512
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 09:14 schreef Panterjong het volgende:
Net als het Grieks-denken heeft het Egyptisch geloof z'n stempel op het christendom gedrukt.

Zonder Egypte zou het Jezus-karakter zoals deze wordt voorgesteld in het Nieuwe Testament er heel anders hebben uitgezien. Zonder de invloed van die vreemde culturen was het optreden van Jezus denk ik in de vergetelheid geraakt. Dan was er nu hooguit een wiki-pagina aan besteed zoals bijvoorbeeld ook bij Simon Bar Kochba gebeurd is die ook als messias werd gezien.

De Isis cultus had hier een belangrijk aandeel in. Maria is de verchristelijkte versie van Isis en Jezus is de verchristelijkte versie van Horus. Dit beeld komt goed naar voren als je fresco's en beelden van Isis en Horus vergelijkt met die van Maria en Jezus.

Isis met kindje Horus:
[ afbeelding ]
En met de bekende retrofitting mogelijk weer op een werkelijke Messias geplakt. Waarbij Yuz Asaf de beste papieren heeft voor een werkelijke Messias waar dit opgeplakt is (volgens mij zijn er ook weinig andere kandidaten te traceren).

Het zou ook wat vreemd zijn als enorme tijdspannes aan aura’s rond populaire Egyptische goden ineens in de prullenbak zouden verdwijnen.
pi_213567604
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 07:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat je er naast zit is een verklaring.

Jij hebt het over de Bijbelse theorie rond Ramses III. Er is geen enkel spoor naar Akhenaten hierin.

https://www.thetorah.com/(...)e-exodus-rameses-iii

Thank me later
Nee, ik heb het over Akhenaten.
pi_213568036
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, ik heb het over Akhenaten.
Mail even naar de auteur van het geciteerde artikel dat ie er helemaal naast zit omdat jij wat denkt.
Prof. Gary Rendsburg serves as the Blanche and Irving Laurie Professor of Jewish History in the Department of Jewish Studies at Rutgers University. His Ph.D. and M.A. are from N.Y.U. Rendsburg is the author of seven books and about 190 articles; his most recent book is How the Bible Is Written.

Ga je deze kaart trouwens ook trekken als er een topic over Ramses III gaat?
pi_213570728
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 11:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mail even naar de auteur van het geciteerde artikel dat ie er helemaal naast zit omdat jij wat denkt.
Prof. Gary Rendsburg serves as the Blanche and Irving Laurie Professor of Jewish History in the Department of Jewish Studies at Rutgers University. His Ph.D. and M.A. are from N.Y.U. Rendsburg is the author of seven books and about 190 articles; his most recent book is How the Bible Is Written.

Ga je deze kaart trouwens ook trekken als er een topic over Ramses III gaat?
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."

Zijn theorie is een van vele meningen.

Dat je daar in gelooft, is prima hoor.

Maar ik geloof dat er een duidelijke reden is geweest voor de conversie van Akhenaten en alles wat daarmee gepaard is gegaan

Je ziet duidelijk dat de hele mindset van Akhenaten heel anders was dan eerdere farao's, die zichzelf als gigantische overlords lieten afbeelden.

Hier zie je een man en een vrouw, op gelijke hoogte, als normale mensen, met hun kindertjes, en de farao die een van die kindertjes zelfs een kus geeft. Een blijk van liefde.

Waarom zou een farao zich op die manier laten afbeelden onder het symbool van zijn monotheïstische god?

Wat is de boodschap?

Wat was de relatie van hem ten opzichte van zijn god?

Eentje van een soort superman die als eindbaas over een enorm land regeert, die zichzelf boven alles en iedereen verheft zoals altijd het geval was geweest?

Of juist eentje die de superioriteit en goedheid van zijn god erkende?

Wat heeft tot die verandering geleid?

Welke gebeurtenissen in Egypte die te maken hebben met goden en hun relatie met de mens zouden Akhenaten hebben beïnvloed? Of moeten we deze conversie als volledig opzichzelfstaand zien?

Heb je daar al over nagedacht?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-05-2024 16:03:36 ]
pi_213570893
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."

Zijn theorie is een van vele meningen.
nee
  woensdag 15 mei 2024 @ 18:28:08 #12
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213572515
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."

Zijn theorie is een van vele meningen.

Dat je daar in gelooft, is prima hoor.

Maar ik geloof dat er een duidelijke reden is geweest voor de conversie van Akhenaten en alles wat daarmee gepaard is gegaan

Je ziet duidelijk dat de hele mindset van Akhenaten heel anders was dan eerdere farao's, die zichzelf als gigantische overlords lieten afbeelden.

Hier zie je een man en een vrouw, op gelijke hoogte, als normale mensen, met hun kindertjes, en de farao die een van die kindertjes zelfs een kus geeft. Een blijk van liefde.

Waarom zou een farao zich op die manier laten afbeelden onder het symbool van zijn monotheïstische god?

Wat is de boodschap?

Wat was de relatie van hem ten opzichte van zijn god?

Eentje van een soort superman die als eindbaas over een enorm land regeert, die zichzelf boven alles en iedereen verheft zoals altijd het geval was geweest?

Of juist eentje die de superioriteit en goedheid van zijn god erkende?

Wat heeft tot die verandering geleid?

Welke gebeurtenissen in Egypte die te maken hebben met goden en hun relatie met de mens zouden Akhenaten hebben beïnvloed? Of moeten we deze conversie als volledig opzichzelfstaand zien?

Heb je daar al over nagedacht?
Dat zou net zo goed andersom geweest kunnen zijn.

We hebben het over gebeurtenissen die deels of in z'n geheel bij elkaar gefantaseerd zijn en eeuwen later nadat ze gebeurd zouden zijn pas zijn opgeschreven.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 16 mei 2024 @ 14:34:16 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213581905
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.

De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's beïnvloedden en opstookten tegen de Hebreeën.

Goeie vraag waarom hij zich tot het monotheïsme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.

Waarom niet? Omdat het hele verhaal uit de grote duim is gezogen. De geschiedenis van Egypte is behoorlijk nauwkeurig bijgehouden. Er bestaat geen enkele correspondentie of verslag van hetgeen in de Bijbel in een grandioos en kleurrijk verhaal wordt afgeschilderd. Terwijl de Egyptenaren toch altijd erg precies waren in verslaglegging... Een verhaal waarin de Farao, compleet met vrijwel heel zijn leger in de zee verdween is niet bekend.

edit: flarden van het verhaal kunnen op waarheid berusten. Er is altijd migratie geweest tussen Egypte en de levant, daar zullen ook wel eens grotere groepen tussen hebben gezeten, bv in tijden van hongersnood.

Dan hebben we nog het verhaal van de Hyksos, een volk van buiten Egypte die ruwweg in dezelfde tijd als die van Exodus voor rumoer zorgde. Die naderhand echter niet uit Egypte vluchtte, maar eruit werd gejaagd.
pi_213701066
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.

Waarom niet? Omdat het hele verhaal uit de grote duim is gezogen. De geschiedenis van Egypte is behoorlijk nauwkeurig bijgehouden. Er bestaat geen enkele correspondentie of verslag van hetgeen in de Bijbel in een grandioos en kleurrijk verhaal wordt afgeschilderd. Terwijl de Egyptenaren toch altijd erg precies waren in verslaglegging... Een verhaal waarin de Farao, compleet met vrijwel heel zijn leger in de zee verdween is niet bekend.

edit: flarden van het verhaal kunnen op waarheid berusten. Er is altijd migratie geweest tussen Egypte en de levant, daar zullen ook wel eens grotere groepen tussen hebben gezeten, bv in tijden van hongersnood.

Dan hebben we nog het verhaal van de Hyksos, een volk van buiten Egypte die ruwweg in dezelfde tijd als die van Exodus voor rumoer zorgde. Die naderhand echter niet uit Egypte vluchtte, maar eruit werd gejaagd.
Er bestaat ook nog een theorie over de uitbarsting van de vulkaan van Santorini en de mogelijk opvallende kettingreactie die men als plagen zou kunnen uitleggen. Gegeven deze vele malen heftiger was dan die van bijvoorbeeld Krakatao (het jaar zonder zomer). Het zou logischer zijn dat dit 'wel' ergens in een volksverhaal of mythe tot uiting is gekomen dan dat er niets mee gedaan is. Mensen proberen altijd zingeving aan iets te verbinden en er lering uit te trekken voor volgende generaties, soms met absurde conclusies in die tijden.

Dan kan het ook wel weer een verzameling verhalen uit de regio zijn geweest die bij het het Christendom later allemaal op een farao zijn geprojecteerd, omdat het toch een aflopende zaak was en 'no one cares' mbt iets wat toch niet meer bestaat. Zeker niet in die tijden



The Minoan eruption was a catastrophic volcanic eruption that devastated the Aegean island of Thera circa 1600 BCE. It destroyed the Minoan settlement at Akrotiri, as well as communities and agricultural areas on nearby islands and the coast of Crete with subsequent earthquakes and paleotsunamis.

De farao's in die periode:

Semenre 1601–1600 BC
For this ruler only the throne name is known, carved on a tin-bronze axe head of unknown provenance, now in the Petrie Museum, London (UC30079). He is possibly also listed on the Turin Canon (11.7).[1]


Seuserenre Bebiankh 1600–1588 BC
Semenre was succeeded by Seuserenre Bebiankh[3][4] who left behind more traces of building projects and mining activity in his reign than most kings of this dynasty with the exception of Djehuti.[5]

Sekhemre Shedwaset 1588 BC
was a native ancient Egyptian pharaoh of the 16th Theban Dynasty during the Second Intermediate Period.[1]

His throne name Sekhemre Shedwast, translates literally as "the Might of Re which rescues Thebes", while his personal name is unknown.[2] Sekhemre Shedwast is unattested outside the Turin King List, where he appears as the successor of king Bebiankh.[1]

It has been suggested, but not universally accepted, that Sekhemre Shedwast may be identical to Sekhemre Shedtawy Sobekemsaf II, since their throne names are similar. If so, he may have been married to queen Nubkhaes II and they may have had a son named Sekhemre-Wepmaat Intef.[3]


Unknown 1588–1582 BC

Het waren ook wel echt de nadagen van de gi-gantische periode van de Egyptische dynastieen van Farao's. Met of zonder Bijbelverhaal. Ik denk dat de laatste koningen nauwelijks wat voorstelden gegeven de machtsblokken elders groter werden. Een parallel valt misschien te trekken met het Ottomaanse Rijk. De laatste Sultan was ook maar gewoon een 'sitting duck' vergeleken met de historische hoogtepunten van Sultans die geroemd worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 27-05-2024 13:00:50 ]
pi_213701689
edit: dubbel
pi_213703892
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.

Waarom niet? Omdat het hele verhaal uit de grote duim is gezogen. De geschiedenis van Egypte is behoorlijk nauwkeurig bijgehouden. Er bestaat geen enkele correspondentie of verslag van hetgeen in de Bijbel in een grandioos en kleurrijk verhaal wordt afgeschilderd. Terwijl de Egyptenaren toch altijd erg precies waren in verslaglegging... Een verhaal waarin de Farao, compleet met vrijwel heel zijn leger in de zee verdween is niet bekend.

edit: flarden van het verhaal kunnen op waarheid berusten. Er is altijd migratie geweest tussen Egypte en de levant, daar zullen ook wel eens grotere groepen tussen hebben gezeten, bv in tijden van hongersnood.

Dan hebben we nog het verhaal van de Hyksos, een volk van buiten Egypte die ruwweg in dezelfde tijd als die van Exodus voor rumoer zorgde. Die naderhand echter niet uit Egypte vluchtte, maar eruit werd gejaagd.
De farao van van de exodus was Thoetmosis III.

Dat kun je eenvoudig weten door te rekenen wanneer Mozes leefde en welke farao toen heerste.

Mozes werd geboren in 1530 v. Chr.
In 1490 v. Chr. vluchtte hij uit Egypte en verbleef hij 40 jaar in de woestijn.
In 1450 v. Chr. keerde hij terug naar Egypte om de farao te confronteren.

Thoetmosis III was de machtigste farao die Egypte ooit gehad heeft.

Het is logisch dat je in Egypte geen verslag vindt over de gebeurtenissen in de Exodus. De Egyptenaren staan erom bekend dat ze alle niet-flatterende gebeurtenissen verborgen en zeker niet op hun muren kalkten om aan volgende generaties door te geven. De farao was een god en vernederingen en dergelijke werden uiteraard niet overal tentoongesteld.

De farao's volgden elkaar als volgt op:

Hatshepsut, vouw van farao die Mozes onder haar hoede had genomen en later zelf farao werd.
Thoetmosis III, farao van de Exodus.
Amenhotep II, zoon van Thoetmosis III, farao na de Exodus.
Thoetmosis IV, tweede zoon van Amenhotep II.
Amenhotep III, intoduceerde Atenisme
Amenhotep IV, oftewel Akhenaten, veranderde de staatsreligie in Atenisme
Toetankaten, oftewel Toetankamon nadat hij zijn naam had veranderd en de staatsreligie weer Amonisme geworden was

De gebeurtenissen rondom deze farao's passen perfect bij het Exodus-verhaal.

Van Hatshepsut zijn alle afbeeldingen en beelden in Egypte vernield. Het was niet de bedoeling dat zij werd herinnerd in de Egyptische geschiedenis. Niet verwonderlijk als zij degene was die Mozes onder haar hoede had genomen.

Alle eerstgeborenen onder Thoetmosis III in Egypte werden gedood tijdens de laatste plaag, en de farao stierf zelf ook, volgens de bijbel in de rode zee. Van deze farao is geen lijk gevonden. Het lijk dat in zijn tombe was, was van een jonge man, en kan niet van de toen al oude farao zijn geweest.

Maar zijn eerste zoon en opvolger Amenhotep II was niet in Egypte op dat moment. Die was in Syrië om een rebellie af te slaan.

Amenhotep II overleefde de laatste plaag dus, en werd farao toen hij terugkeerde in Egypte.

Maar Amenhotep II had zelf kinderen in Egypte. Zijn eerstgeborene zou dan zijn gestorven. En het was inderdaad de tweede zoon van Amenhotep II die na hem farao werd.

Hoe werd dit verklaard door de Egyptenaren? Immers had zijn eerste zoon farao moeten worden.

Dat kwam volgens hen omdat de sfinx aan Thoetmosis IV had beloofd dat hij de volgende farao zou worden als hij het zand tussen de poten van de sfinx zou verwijderen. Dat is gegraveerd in een steen die bij de sfinx stond:

"Op een van die dagen kwam de zoon van de koning, Thothmes, aanlopen op het middaguur en hij rustte uit in de schaduw van deze grote God. De slaap greep hem op het uur dat de zon op haar hoogtepunt stond, en hij ontdekte dat de Majesteit van deze Verheven God met zijn eigen mond sprak, zoals een vader met zijn zoon spreekt, en zei: 'Zie mij, mijn zoon Thothmes. Ik ben uw vader, Hor-em-akhet-Kheperi-Ra-Atum; ik zal u mijn Koninkrijk op aarde geven aan het hoofd van de levenden. Gij zult de witte kroon en de rode kroon dragen op de troon van Geb, de erfprins. Het land zal van u zijn, in zijn lengte en in zijn adem, datgene waarop het oog van de Alheer schijnt. Het voedsel van de Twee Landen zal het uwe zijn, het grote eerbetoon van alle landen, de duur van een lange periode van jaren. Mijn gezicht is naar u gericht, mijn hart is naar u; Gij zult voor mij de beschermer van mijn zaken zijn, want ik ben ziek in al mijn ledematen. Het zand van het heiligdom, waarop ik mij bevind, heeft mij bereikt; wend u tot mij om te doen wat ik verlang. Ik weet dat gij mijn zoon zijt, mijn beschermer; zie, ik ben met u, ik ben uw leider.
"

https://en.wikipedia.org/wiki/Dream_Stele

En zo zou de tweede zoon van Amenhotep II, Thoetmosis IV, farao zijn geworden.

Na Thoetmosis IV regeerde zijn zoon Amenhotep III. Die begon het Atenisme aan te hangen. De afbeeldingen van deze farao zijn overal weggebijteld, om zijn geschiedenis weg te vagen.

Zijn zoon was Amenhotep IV, oftewel Akenaten, die het Atenisme tot staatsreligie verklaarde.

Dit ging gepaard met een enorme culturele verandering. Niet langer werd de farao als een reusachtige supermens afgebeeld en zijn vrouw als een dwerg, maar zij werden even groot afgebeeld, kusten elkaar, kusten hun kinderen, enzovoorts. Een compleet andere mentaliteit.

Ook van hem zijn de meeste afbeeldingen en beelden en dergelijke beschadigd of verwijderd. Zijn zoon Toetankaten veranderde zijn religie weer naar het Amonisme werd Toekankamon. Toen hij stierf, ging zijn vrouw Ankhesenpaaten, later Ankhesenamon, wanhopig op zoek naar een nieuwe man, omdat zij anders met een vizier moest trouwen, een aanhanger van Amon en waarschijnlijk haar grootvader.

Zij stuurde een brief (kleitablet) naar de koning van de Hittieten (een rivaliserend volk uit Anatolië) of die haar niet een van zijn zoons kon sturen, en die zou dan farao van Egypte worden. Na een eerste aarzeling stuurde hij inderdaad een van zijn zoons, maar die kwam onderweg om. En zodoende veranderde de staatsreligie weer naar het Amon-aanbidding.

Dit is allemaal vlak na de Exodus gebeurd, want vlak nadat Mozes terug was gekeerd naar Egypte.

Het Atenisme is dus niet de oorsprong van het monotheïsme.

Het lijkt er eerder op dat de gebeurtenissen rondom de Exodus tot een belangrijke verandering in godsdienst in Egypte hebben geleid, met een kortstondige periode van monotheïsme, dat vervolgens door de zittende religeuze elite weer de kop in werd gedrukt.

En dit past perfect in het bijbelse verhaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-05-2024 20:56:13 ]
pi_213713152
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Thoetmosis II
Waarom nagelde je eerst met onderbouwing Akhenaten aan het spoor in relatie tot Exodus om vervolgens met meer woorden aan te geven dat het nu ineens Toetmosis III is? Er zit geen onzekerheidsfactor of twijfel in beide stellingen en de afstand in tijd tussen beide namen is ook groot.

Verder vind ik het kiezen van Toetmosis III (1481-1425 BCE) en daarbij het negeren van een van de grootste traceerbare historische vulkaanrampen met die uitbarsting van Santorini rond 1600 BCE met een genoemde preciezere datum op 1628 BCE ( met mogelijke kettingreactie) niet heel logisch. Gegeven Toetmosis III 200 jaar na de gi-gan-tische explosie van Santorini plaatsvond werd geboren. Die ramp heeft de hele Minoïsche beschaving uitgeroeid; dus als je volksverhalen over sequenties van rampen krijgt dan zijn die vaak beter te koppelen aan 1 historische gebeurtenis.

Als deze eruptie van Santorini 'niet' aan de compilatie van exodus in de bijbelkanon te lijmen valt dan is de vraag natuurlijk waar Santorini gebleven is in het collectieve geheugen als de bijbel losjes belangrijke piketpalen zet in datzelfde collectieve geheugen.

Ik denk dat je Seankhenre Mentuhotepi de beste papieren zou kunnen geven als de farao van Exodus 'als' het verhaal niet gebasseerd is op willekeurige events in de oude wereld 'na' die ramp die later zijn toegespitst op 1 composiet van "een farao".

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 28-05-2024 16:32:32 ]
  woensdag 29 mei 2024 @ 11:29:06 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213721197
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De farao van van de exodus was Thoetmosis III.

Dat kun je eenvoudig weten door te rekenen wanneer Mozes leefde en welke farao toen heerste.

Mozes werd geboren in 1530 v. Chr.
In 1490 v. Chr. vluchtte hij uit Egypte en verbleef hij 40 jaar in de woestijn.
In 1450 v. Chr. keerde hij terug naar Egypte om de farao te confronteren.

Thoetmosis III was de machtigste farao die Egypte ooit gehad heeft.

Het is logisch dat je in Egypte geen verslag vindt over de gebeurtenissen in de Exodus. De Egyptenaren staan erom bekend dat ze alle niet-flatterende gebeurtenissen verborgen en zeker niet op hun muren kalkten om aan volgende generaties door te geven. De farao was een god en vernederingen en dergelijke werden uiteraard niet overal tentoongesteld.

De farao's volgden elkaar als volgt op:

Hatshepsut, vouw van farao die Mozes onder haar hoede had genomen en later zelf farao werd.
Thoetmosis III, farao van de Exodus.
Amenhotep II, zoon van Thoetmosis III, farao na de Exodus.
Thoetmosis IV, tweede zoon van Amenhotep II.
Amenhotep III, intoduceerde Atenisme
Amenhotep IV, oftewel Akhenaten, veranderde de staatsreligie in Atenisme
Toetankaten, oftewel Toetankamon nadat hij zijn naam had veranderd en de staatsreligie weer Amonisme geworden was

De gebeurtenissen rondom deze farao's passen perfect bij het Exodus-verhaal.

Van Hatshepsut zijn alle afbeeldingen en beelden in Egypte vernield. Het was niet de bedoeling dat zij werd herinnerd in de Egyptische geschiedenis. Niet verwonderlijk als zij degene was die Mozes onder haar hoede had genomen.

Alle eerstgeborenen onder Thoetmosis III in Egypte werden gedood tijdens de laatste plaag, en de farao stierf zelf ook, volgens de bijbel in de rode zee. Van deze farao is geen lijk gevonden. Het lijk dat in zijn tombe was, was van een jonge man, en kan niet van de toen al oude farao zijn geweest.

Maar zijn eerste zoon en opvolger Amenhotep II was niet in Egypte op dat moment. Die was in Syrië om een rebellie af te slaan.

Amenhotep II overleefde de laatste plaag dus, en werd farao toen hij terugkeerde in Egypte.

Maar Amenhotep II had zelf kinderen in Egypte. Zijn eerstgeborene zou dan zijn gestorven. En het was inderdaad de tweede zoon van Amenhotep II die na hem farao werd.

Hoe werd dit verklaard door de Egyptenaren? Immers had zijn eerste zoon farao moeten worden.

Dat kwam volgens hen omdat de sfinx aan Thoetmosis IV had beloofd dat hij de volgende farao zou worden als hij het zand tussen de poten van de sfinx zou verwijderen. Dat is gegraveerd in een steen die bij de sfinx stond:

"Op een van die dagen kwam de zoon van de koning, Thothmes, aanlopen op het middaguur en hij rustte uit in de schaduw van deze grote God. De slaap greep hem op het uur dat de zon op haar hoogtepunt stond, en hij ontdekte dat de Majesteit van deze Verheven God met zijn eigen mond sprak, zoals een vader met zijn zoon spreekt, en zei: 'Zie mij, mijn zoon Thothmes. Ik ben uw vader, Hor-em-akhet-Kheperi-Ra-Atum; ik zal u mijn Koninkrijk op aarde geven aan het hoofd van de levenden. Gij zult de witte kroon en de rode kroon dragen op de troon van Geb, de erfprins. Het land zal van u zijn, in zijn lengte en in zijn adem, datgene waarop het oog van de Alheer schijnt. Het voedsel van de Twee Landen zal het uwe zijn, het grote eerbetoon van alle landen, de duur van een lange periode van jaren. Mijn gezicht is naar u gericht, mijn hart is naar u; Gij zult voor mij de beschermer van mijn zaken zijn, want ik ben ziek in al mijn ledematen. Het zand van het heiligdom, waarop ik mij bevind, heeft mij bereikt; wend u tot mij om te doen wat ik verlang. Ik weet dat gij mijn zoon zijt, mijn beschermer; zie, ik ben met u, ik ben uw leider.
"

https://en.wikipedia.org/wiki/Dream_Stele

En zo zou de tweede zoon van Amenhotep II, Thoetmosis IV, farao zijn geworden.

Na Thoetmosis IV regeerde zijn zoon Amenhotep III. Die begon het Atenisme aan te hangen. De afbeeldingen van deze farao zijn overal weggebijteld, om zijn geschiedenis weg te vagen.

Zijn zoon was Amenhotep IV, oftewel Akenaten, die het Atenisme tot staatsreligie verklaarde.

Dit ging gepaard met een enorme culturele verandering. Niet langer werd de farao als een reusachtige supermens afgebeeld en zijn vrouw als een dwerg, maar zij werden even groot afgebeeld, kusten elkaar, kusten hun kinderen, enzovoorts. Een compleet andere mentaliteit.

Ook van hem zijn de meeste afbeeldingen en beelden en dergelijke beschadigd of verwijderd. Zijn zoon Toetankaten veranderde zijn religie weer naar het Amonisme werd Toekankamon. Toen hij stierf, ging zijn vrouw Ankhesenpaaten, later Ankhesenamon, wanhopig op zoek naar een nieuwe man, omdat zij anders met een vizier moest trouwen, een aanhanger van Amon en waarschijnlijk haar grootvader.

Zij stuurde een brief (kleitablet) naar de koning van de Hittieten (een rivaliserend volk uit Anatolië) of die haar niet een van zijn zoons kon sturen, en die zou dan farao van Egypte worden. Na een eerste aarzeling stuurde hij inderdaad een van zijn zoons, maar die kwam onderweg om. En zodoende veranderde de staatsreligie weer naar het Amon-aanbidding.

Dit is allemaal vlak na de Exodus gebeurd, want vlak nadat Mozes terug was gekeerd naar Egypte.

Het Atenisme is dus niet de oorsprong van het monotheïsme.

Het lijkt er eerder op dat de gebeurtenissen rondom de Exodus tot een belangrijke verandering in godsdienst in Egypte hebben geleid, met een kortstondige periode van monotheïsme, dat vervolgens door de zittende religeuze elite weer de kop in werd gedrukt.

En dit past perfect in het bijbelse verhaal.
We kunnen er vanuit gaan dat het hele exodusverhaal onderhevig is geweest aan mythevorming.

Het ligt voor de hand dat Mozes een gecompileerd karakter is uit andere culturen en hoogstens voorzien is van enige kenmerken die terug te leiden zijn naar, waarschijnlijk voor een deel verzonnen, de geschiedenis van het volk zelf. Deze zijn toegekend door de schrijvers en redactie van de Thora vele eeuwen na, het eventuele, leven van Mozes.

Voor wat betreft de gehele Thora zijn er talloze voorbeelden die er op duiden dat het werk een compilatie is uit andere culturen die hoogstens voorzien is van een aantal elementen van de geschiedenis van het volk zelf. Zo lijkt het geboorteverhaal van Mozes een Bijbelse variant te zijn van het verhaal over Sargon. Ook voor het verhaal van de plagen en de uittocht lijkt het verhaal een Bijbelse variant te zijn op een ouder verhaal. De bron hiervoor is waarschijnlijk het geschrift ‘de vermaningen van Ipoewer’. Dit geschrift wordt gedateerd op honderden jaren voor het ontstaan van de Thora.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in de vermoedelijke bron van het plagen / uittocht verhaal:
https://theologienet.nl/b(...)n-egypte.pdfhttps://

Dat je zegt dat het logisch is dat Egypte geen verslag heeft gedaan van de gebeurtenissen in de Exodus klopt alleen als ze toen der tijd in Egypte het Ipuwer Papyrus direct als fictief zagen. Het kan echter net zo goed zijn dat dit werk als geschiedenis werd gezien. Uiteraard zou het werk door de eeuwen heen deze status gekregen kunnen hebben. Dit zien we bijvoorbeeld ook aan de bijbelboeken. De toehoorders van Marcus wisten uiteraard dat met het scheuren van het voorhangsel de buit name ervan door de Romeinen bedoeld werd terwijl gelovigen van de adventskerk dit tegenwoordig als werkelijke geschiedenis zien. Wat te samen met de direct erna geschreven gebeurtenissenuiteraard, met name de toevoegingen door Mattheus en Lucas, ridicuul is.

Met je stelling ga je dan ook ontzettend kort door de bocht en lijkt meer op een uit de lucht gegrepen aanname.

We hadden al het merkteken, de eindtijd, meerdere profetieën en nu kunnen we ook de heilsgeschiedenis van het volk zoals beschreven in de Thora toevoegen aan het bewijs dat je met de geschiedenis net zolang puzzelt om deze passend te maken met de Bijbelse geschiedenis zoals deze in de adventskerk gezien wordt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 30 mei 2024 @ 07:54:06 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213729546
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De farao van van de exodus was Thoetmosis III.
Onzin, zijn tombe is gewoon gevonden en dat verhaal van die jonge man is ergens uit een christelijke duim gezogen.

Ramses II zou veel meer voorde hand liggen.

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 31-05-2024 13:56:30 ]
pi_213733204
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]
We kunnen er vanuit gaan dat het hele exodusverhaal onderhevig is geweest aan mythevorming.

Het ligt voor de hand dat Mozes een gecompileerd karakter is uit andere culturen en hoogstens voorzien is van enige kenmerken die terug te leiden zijn naar, waarschijnlijk voor een deel verzonnen, de geschiedenis van het volk zelf. Deze zijn toegekend door de schrijvers en redactie van de Thora vele eeuwen na, het eventuele, leven van Mozes.

Voor wat betreft de gehele Thora zijn er talloze voorbeelden die er op duiden dat het werk een compilatie is uit andere culturen die hoogstens voorzien is van een aantal elementen van de geschiedenis van het volk zelf. Zo lijkt het geboorteverhaal van Mozes een Bijbelse variant te zijn van het verhaal over Sargon. Ook voor het verhaal van de plagen en de uittocht lijkt het verhaal een Bijbelse variant te zijn op een ouder verhaal. De bron hiervoor is waarschijnlijk het geschrift ‘de vermaningen van Ipoewer’. Dit geschrift wordt gedateerd op honderden jaren voor het ontstaan van de Thora.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in de vermoedelijke bron van het plagen / uittocht verhaal:
https://theologienet.nl/b(...)n-egypte.pdfhttps://

Dat je zegt dat het logisch is dat Egypte geen verslag heeft gedaan van de gebeurtenissen in de Exodus klopt alleen als ze toen der tijd in Egypte het Ipuwer Papyrus direct als fictief zagen. Het kan echter net zo goed zijn dat dit werk als geschiedenis werd gezien. Uiteraard zou het werk door de eeuwen heen deze status gekregen kunnen hebben. Dit zien we bijvoorbeeld ook aan de bijbelboeken. De toehoorders van Marcus wisten uiteraard dat met het scheuren van het voorhangsel de buit name ervan door de Romeinen bedoeld werd terwijl gelovigen van de adventskerk dit tegenwoordig als werkelijke geschiedenis zien. Wat te samen met de direct erna geschreven gebeurtenissenuiteraard, met name de toevoegingen door Mattheus en Lucas, ridicuul is.

Met je stelling ga je dan ook ontzettend kort door de bocht en lijkt meer op een uit de lucht gegrepen aanname.

We hadden al het merkteken, de eindtijd, meerdere profetieën en nu kunnen we ook de heilsgeschiedenis van het volk zoals beschreven in de Thora toevoegen aan het bewijs dat je met de geschiedenis net zolang puzzelt om deze passend te maken met de Bijbelse geschiedenis zoals deze in de adventskerk gezien wordt.
Wat beschreven wordt in die pdf valt toch bijna samen met wat je kunt lezen in een verslag van een vulkaanuitbarsting en de hele nasleep? En dan de "gesloten fles" variant, eentje die compleet uit elkaar 'knalde'; De Santorini uitbarsting was vele malen zwaarder dan krakatao in de 19e eeuw (waar globaal de gevolgen al heel duidelijk van zichtbaar waren)



Dit valt bijna zeker in dezelfde categorie als Sodom en Gomorrah. Natuurramp = God straft. En als je dat doortrekt naar de huidige tijd dan straft God nogal eens iedereen die toevallig dichtbij of verder van een breuklijn of vulkaan woont.

Over de lichtere Tambora en wereldwijde gevolgen in het begin van de 19e eeuw:
https://en.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer

The year 1816 AD is known as the Year Without a Summer because of severe climate abnormalities that caused average global temperatures to decrease by 0.4-0.7 °C (0.7-1 °F).[1] Summer temperatures in Europe were the coldest of any on record between 1766 and 2000,[2] resulting in crop failures and major food shortages across the Northern Hemisphere.[3]

Evidence suggests that the anomaly was predominantly a volcanic winter event caused by the massive 1815 eruption of Mount Tambora in April in the Dutch East Indies (modern-day Indonesia). This eruption was the largest in at least 1,300 years (after the hypothesized eruption causing the volcanic winter of 536); its effect on the climate may have been exacerbated by the 1814 eruption of Mayon in the Philippines.


[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 30-05-2024 15:42:32 ]
pi_213737899
And of His signs are the night and day and the sun and moon. Do not prostrate to the sun or to the moon, but prostate to Allah , who created them, if it should be Him that you worship
41:37
pi_213740391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 22:39 schreef PSVCL het volgende:
And of His signs are the night and day and the sun and moon. Do not prostrate to the sun or to the moon, but prostate to Allah , who created them, if it should be Him that you worship
41:37
Kun je aangeven waar je hiermee inhoudelijk reageert op dit topic?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')