Dat je er naast zit is een verklaring.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.
De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.
De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's beïnvloedden en opstookten tegen de Hebreeën.
Goeie vraag waarom hij zich tot het monotheïsme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
Hiermee dateer je de uittocht, iets dat bijbelwetenschappers nog niet gelukt is. Bizar.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.
En met de bekende retrofitting mogelijk weer op een werkelijke Messias geplakt. Waarbij Yuz Asaf de beste papieren heeft voor een werkelijke Messias waar dit opgeplakt is (volgens mij zijn er ook weinig andere kandidaten te traceren).quote:Op woensdag 15 mei 2024 09:14 schreef Panterjong het volgende:
Net als het Grieks-denken heeft het Egyptisch geloof z'n stempel op het christendom gedrukt.
Zonder Egypte zou het Jezus-karakter zoals deze wordt voorgesteld in het Nieuwe Testament er heel anders hebben uitgezien. Zonder de invloed van die vreemde culturen was het optreden van Jezus denk ik in de vergetelheid geraakt. Dan was er nu hooguit een wiki-pagina aan besteed zoals bijvoorbeeld ook bij Simon Bar Kochba gebeurd is die ook als messias werd gezien.
De Isis cultus had hier een belangrijk aandeel in. Maria is de verchristelijkte versie van Isis en Jezus is de verchristelijkte versie van Horus. Dit beeld komt goed naar voren als je fresco's en beelden van Isis en Horus vergelijkt met die van Maria en Jezus.
Isis met kindje Horus:
[ afbeelding ]
Nee, ik heb het over Akhenaten.quote:Op woensdag 15 mei 2024 07:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat je er naast zit is een verklaring.
Jij hebt het over de Bijbelse theorie rond Ramses III. Er is geen enkel spoor naar Akhenaten hierin.
https://www.thetorah.com/(...)e-exodus-rameses-iii
Thank me later
Mail even naar de auteur van het geciteerde artikel dat ie er helemaal naast zit omdat jij wat denkt.quote:Op woensdag 15 mei 2024 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over Akhenaten.
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."quote:Op woensdag 15 mei 2024 11:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mail even naar de auteur van het geciteerde artikel dat ie er helemaal naast zit omdat jij wat denkt.
Prof. Gary Rendsburg serves as the Blanche and Irving Laurie Professor of Jewish History in the Department of Jewish Studies at Rutgers University. His Ph.D. and M.A. are from N.Y.U. Rendsburg is the author of seven books and about 190 articles; his most recent book is How the Bible Is Written.
Ga je deze kaart trouwens ook trekken als er een topic over Ramses III gaat?
neequote:Op woensdag 15 mei 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."
Zijn theorie is een van vele meningen.
Dat zou net zo goed andersom geweest kunnen zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."
Zijn theorie is een van vele meningen.
Dat je daar in gelooft, is prima hoor.
Maar ik geloof dat er een duidelijke reden is geweest voor de conversie van Akhenaten en alles wat daarmee gepaard is gegaan
Je ziet duidelijk dat de hele mindset van Akhenaten heel anders was dan eerdere farao's, die zichzelf als gigantische overlords lieten afbeelden.
Hier zie je een man en een vrouw, op gelijke hoogte, als normale mensen, met hun kindertjes, en de farao die een van die kindertjes zelfs een kus geeft. Een blijk van liefde.
Waarom zou een farao zich op die manier laten afbeelden onder het symbool van zijn monotheïstische god?
Wat is de boodschap?
Wat was de relatie van hem ten opzichte van zijn god?
Eentje van een soort superman die als eindbaas over een enorm land regeert, die zichzelf boven alles en iedereen verheft zoals altijd het geval was geweest?
Of juist eentje die de superioriteit en goedheid van zijn god erkende?
Wat heeft tot die verandering geleid?
Welke gebeurtenissen in Egypte die te maken hebben met goden en hun relatie met de mens zouden Akhenaten hebben beïnvloed? Of moeten we deze conversie als volledig opzichzelfstaand zien?
Heb je daar al over nagedacht?
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.
De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.
De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's beïnvloedden en opstookten tegen de Hebreeën.
Goeie vraag waarom hij zich tot het monotheïsme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
Er bestaat ook nog een theorie over de uitbarsting van de vulkaan van Santorini en de mogelijk opvallende kettingreactie die men als plagen zou kunnen uitleggen. Gegeven deze vele malen heftiger was dan die van bijvoorbeeld Krakatao (het jaar zonder zomer). Het zou logischer zijn dat dit 'wel' ergens in een volksverhaal of mythe tot uiting is gekomen dan dat er niets mee gedaan is. Mensen proberen altijd zingeving aan iets te verbinden en er lering uit te trekken voor volgende generaties, soms met absurde conclusies in die tijden.quote:Op donderdag 16 mei 2024 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.
Waarom niet? Omdat het hele verhaal uit de grote duim is gezogen. De geschiedenis van Egypte is behoorlijk nauwkeurig bijgehouden. Er bestaat geen enkele correspondentie of verslag van hetgeen in de Bijbel in een grandioos en kleurrijk verhaal wordt afgeschilderd. Terwijl de Egyptenaren toch altijd erg precies waren in verslaglegging... Een verhaal waarin de Farao, compleet met vrijwel heel zijn leger in de zee verdween is niet bekend.
edit: flarden van het verhaal kunnen op waarheid berusten. Er is altijd migratie geweest tussen Egypte en de levant, daar zullen ook wel eens grotere groepen tussen hebben gezeten, bv in tijden van hongersnood.
Dan hebben we nog het verhaal van de Hyksos, een volk van buiten Egypte die ruwweg in dezelfde tijd als die van Exodus voor rumoer zorgde. Die naderhand echter niet uit Egypte vluchtte, maar eruit werd gejaagd.
De farao van van de exodus was Thoetmosis III.quote:Op donderdag 16 mei 2024 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.
Waarom niet? Omdat het hele verhaal uit de grote duim is gezogen. De geschiedenis van Egypte is behoorlijk nauwkeurig bijgehouden. Er bestaat geen enkele correspondentie of verslag van hetgeen in de Bijbel in een grandioos en kleurrijk verhaal wordt afgeschilderd. Terwijl de Egyptenaren toch altijd erg precies waren in verslaglegging... Een verhaal waarin de Farao, compleet met vrijwel heel zijn leger in de zee verdween is niet bekend.
edit: flarden van het verhaal kunnen op waarheid berusten. Er is altijd migratie geweest tussen Egypte en de levant, daar zullen ook wel eens grotere groepen tussen hebben gezeten, bv in tijden van hongersnood.
Dan hebben we nog het verhaal van de Hyksos, een volk van buiten Egypte die ruwweg in dezelfde tijd als die van Exodus voor rumoer zorgde. Die naderhand echter niet uit Egypte vluchtte, maar eruit werd gejaagd.
Waarom nagelde je eerst met onderbouwing Akhenaten aan het spoor in relatie tot Exodus om vervolgens met meer woorden aan te geven dat het nu ineens Toetmosis III is? Er zit geen onzekerheidsfactor of twijfel in beide stellingen en de afstand in tijd tussen beide namen is ook groot.quote:
We kunnen er vanuit gaan dat het hele exodusverhaal onderhevig is geweest aan mythevorming.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De farao van van de exodus was Thoetmosis III.
Dat kun je eenvoudig weten door te rekenen wanneer Mozes leefde en welke farao toen heerste.
Mozes werd geboren in 1530 v. Chr.
In 1490 v. Chr. vluchtte hij uit Egypte en verbleef hij 40 jaar in de woestijn.
In 1450 v. Chr. keerde hij terug naar Egypte om de farao te confronteren.
Thoetmosis III was de machtigste farao die Egypte ooit gehad heeft.
Het is logisch dat je in Egypte geen verslag vindt over de gebeurtenissen in de Exodus. De Egyptenaren staan erom bekend dat ze alle niet-flatterende gebeurtenissen verborgen en zeker niet op hun muren kalkten om aan volgende generaties door te geven. De farao was een god en vernederingen en dergelijke werden uiteraard niet overal tentoongesteld.
De farao's volgden elkaar als volgt op:
Hatshepsut, vouw van farao die Mozes onder haar hoede had genomen en later zelf farao werd.
Thoetmosis III, farao van de Exodus.
Amenhotep II, zoon van Thoetmosis III, farao na de Exodus.
Thoetmosis IV, tweede zoon van Amenhotep II.
Amenhotep III, intoduceerde Atenisme
Amenhotep IV, oftewel Akhenaten, veranderde de staatsreligie in Atenisme
Toetankaten, oftewel Toetankamon nadat hij zijn naam had veranderd en de staatsreligie weer Amonisme geworden was
De gebeurtenissen rondom deze farao's passen perfect bij het Exodus-verhaal.
Van Hatshepsut zijn alle afbeeldingen en beelden in Egypte vernield. Het was niet de bedoeling dat zij werd herinnerd in de Egyptische geschiedenis. Niet verwonderlijk als zij degene was die Mozes onder haar hoede had genomen.
Alle eerstgeborenen onder Thoetmosis III in Egypte werden gedood tijdens de laatste plaag, en de farao stierf zelf ook, volgens de bijbel in de rode zee. Van deze farao is geen lijk gevonden. Het lijk dat in zijn tombe was, was van een jonge man, en kan niet van de toen al oude farao zijn geweest.
Maar zijn eerste zoon en opvolger Amenhotep II was niet in Egypte op dat moment. Die was in Syrië om een rebellie af te slaan.
Amenhotep II overleefde de laatste plaag dus, en werd farao toen hij terugkeerde in Egypte.
Maar Amenhotep II had zelf kinderen in Egypte. Zijn eerstgeborene zou dan zijn gestorven. En het was inderdaad de tweede zoon van Amenhotep II die na hem farao werd.
Hoe werd dit verklaard door de Egyptenaren? Immers had zijn eerste zoon farao moeten worden.
Dat kwam volgens hen omdat de sfinx aan Thoetmosis IV had beloofd dat hij de volgende farao zou worden als hij het zand tussen de poten van de sfinx zou verwijderen. Dat is gegraveerd in een steen die bij de sfinx stond:
"Op een van die dagen kwam de zoon van de koning, Thothmes, aanlopen op het middaguur en hij rustte uit in de schaduw van deze grote God. De slaap greep hem op het uur dat de zon op haar hoogtepunt stond, en hij ontdekte dat de Majesteit van deze Verheven God met zijn eigen mond sprak, zoals een vader met zijn zoon spreekt, en zei: 'Zie mij, mijn zoon Thothmes. Ik ben uw vader, Hor-em-akhet-Kheperi-Ra-Atum; ik zal u mijn Koninkrijk op aarde geven aan het hoofd van de levenden. Gij zult de witte kroon en de rode kroon dragen op de troon van Geb, de erfprins. Het land zal van u zijn, in zijn lengte en in zijn adem, datgene waarop het oog van de Alheer schijnt. Het voedsel van de Twee Landen zal het uwe zijn, het grote eerbetoon van alle landen, de duur van een lange periode van jaren. Mijn gezicht is naar u gericht, mijn hart is naar u; Gij zult voor mij de beschermer van mijn zaken zijn, want ik ben ziek in al mijn ledematen. Het zand van het heiligdom, waarop ik mij bevind, heeft mij bereikt; wend u tot mij om te doen wat ik verlang. Ik weet dat gij mijn zoon zijt, mijn beschermer; zie, ik ben met u, ik ben uw leider.
"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dream_Stele
En zo zou de tweede zoon van Amenhotep II, Thoetmosis IV, farao zijn geworden.
Na Thoetmosis IV regeerde zijn zoon Amenhotep III. Die begon het Atenisme aan te hangen. De afbeeldingen van deze farao zijn overal weggebijteld, om zijn geschiedenis weg te vagen.
Zijn zoon was Amenhotep IV, oftewel Akenaten, die het Atenisme tot staatsreligie verklaarde.
Dit ging gepaard met een enorme culturele verandering. Niet langer werd de farao als een reusachtige supermens afgebeeld en zijn vrouw als een dwerg, maar zij werden even groot afgebeeld, kusten elkaar, kusten hun kinderen, enzovoorts. Een compleet andere mentaliteit.
Ook van hem zijn de meeste afbeeldingen en beelden en dergelijke beschadigd of verwijderd. Zijn zoon Toetankaten veranderde zijn religie weer naar het Amonisme werd Toekankamon. Toen hij stierf, ging zijn vrouw Ankhesenpaaten, later Ankhesenamon, wanhopig op zoek naar een nieuwe man, omdat zij anders met een vizier moest trouwen, een aanhanger van Amon en waarschijnlijk haar grootvader.
Zij stuurde een brief (kleitablet) naar de koning van de Hittieten (een rivaliserend volk uit Anatolië) of die haar niet een van zijn zoons kon sturen, en die zou dan farao van Egypte worden. Na een eerste aarzeling stuurde hij inderdaad een van zijn zoons, maar die kwam onderweg om. En zodoende veranderde de staatsreligie weer naar het Amon-aanbidding.
Dit is allemaal vlak na de Exodus gebeurd, want vlak nadat Mozes terug was gekeerd naar Egypte.
Het Atenisme is dus niet de oorsprong van het monotheïsme.
Het lijkt er eerder op dat de gebeurtenissen rondom de Exodus tot een belangrijke verandering in godsdienst in Egypte hebben geleid, met een kortstondige periode van monotheïsme, dat vervolgens door de zittende religeuze elite weer de kop in werd gedrukt.
En dit past perfect in het bijbelse verhaal.
Onzin, zijn tombe is gewoon gevonden en dat verhaal van die jonge man is ergens uit een christelijke duim gezogen.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De farao van van de exodus was Thoetmosis III.
Wat beschreven wordt in die pdf valt toch bijna samen met wat je kunt lezen in een verslag van een vulkaanuitbarsting en de hele nasleep? En dan de "gesloten fles" variant, eentje die compleet uit elkaar 'knalde'; De Santorini uitbarsting was vele malen zwaarder dan krakatao in de 19e eeuw (waar globaal de gevolgen al heel duidelijk van zichtbaar waren)quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
We kunnen er vanuit gaan dat het hele exodusverhaal onderhevig is geweest aan mythevorming.
Het ligt voor de hand dat Mozes een gecompileerd karakter is uit andere culturen en hoogstens voorzien is van enige kenmerken die terug te leiden zijn naar, waarschijnlijk voor een deel verzonnen, de geschiedenis van het volk zelf. Deze zijn toegekend door de schrijvers en redactie van de Thora vele eeuwen na, het eventuele, leven van Mozes.
Voor wat betreft de gehele Thora zijn er talloze voorbeelden die er op duiden dat het werk een compilatie is uit andere culturen die hoogstens voorzien is van een aantal elementen van de geschiedenis van het volk zelf. Zo lijkt het geboorteverhaal van Mozes een Bijbelse variant te zijn van het verhaal over Sargon. Ook voor het verhaal van de plagen en de uittocht lijkt het verhaal een Bijbelse variant te zijn op een ouder verhaal. De bron hiervoor is waarschijnlijk het geschrift ‘de vermaningen van Ipoewer’. Dit geschrift wordt gedateerd op honderden jaren voor het ontstaan van de Thora.
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in de vermoedelijke bron van het plagen / uittocht verhaal:
https://theologienet.nl/b(...)n-egypte.pdfhttps://
Dat je zegt dat het logisch is dat Egypte geen verslag heeft gedaan van de gebeurtenissen in de Exodus klopt alleen als ze toen der tijd in Egypte het Ipuwer Papyrus direct als fictief zagen. Het kan echter net zo goed zijn dat dit werk als geschiedenis werd gezien. Uiteraard zou het werk door de eeuwen heen deze status gekregen kunnen hebben. Dit zien we bijvoorbeeld ook aan de bijbelboeken. De toehoorders van Marcus wisten uiteraard dat met het scheuren van het voorhangsel de buit name ervan door de Romeinen bedoeld werd terwijl gelovigen van de adventskerk dit tegenwoordig als werkelijke geschiedenis zien. Wat te samen met de direct erna geschreven gebeurtenissenuiteraard, met name de toevoegingen door Mattheus en Lucas, ridicuul is.
Met je stelling ga je dan ook ontzettend kort door de bocht en lijkt meer op een uit de lucht gegrepen aanname.
We hadden al het merkteken, de eindtijd, meerdere profetieën en nu kunnen we ook de heilsgeschiedenis van het volk zoals beschreven in de Thora toevoegen aan het bewijs dat je met de geschiedenis net zolang puzzelt om deze passend te maken met de Bijbelse geschiedenis zoals deze in de adventskerk gezien wordt.
Kun je aangeven waar je hiermee inhoudelijk reageert op dit topic?quote:Op donderdag 30 mei 2024 22:39 schreef PSVCL het volgende:
And of His signs are the night and day and the sun and moon. Do not prostrate to the sun or to the moon, but prostate to Allah , who created them, if it should be Him that you worship
41:37
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |