abonnement Unibet Coolblue
pi_213563967
Akhenaten (1353 - 1330 vGT) was Constantijn de grote voor Constantijn de Grote, Hadrian voor Hadrian of Ataturk voor Ataturk als het om grote hervormingen als leider in korte tijd (17 jaar) gaat.

Maar wellicht het meest vergelijkbaar met Constantijn de grote. In de mix van sleutelgebeurtenissen in de oude wereld en de aanloop naar onze moderne populaire religies mag het verhaal van Akhenaten niet ontbreken.

Het was ook Moses voor Moses..

The name of this first recorded monotheist was not Moses, but Akhenaten (formerly Amenhotep IV). Although his rule was brief – only 17 years – he caused a theological, political and religious revolution that reverberated throughout the length and breadth of history.

En misschien heeft hij met deze ingrepen wel het startschot gegeven voor wat later het Jodendom, het Christendom en Islam werd.



(Vertaald met google translate)
https://arce.org/resource(...)Religious Revolution

In de lange loop van de Egyptische geschiedenis zijn weinig figuren zo polariserend geweest als Achnaton. De periode rond het bewind van deze Egyptische koning werd gekenmerkt door sociale, politieke en religieuze onrust – zoals maar weinig culturen ooit hebben meegemaakt.

In iets minder dan twintig jaar op de troon legde Achnaton nieuwe aspecten van de Egyptische religie op,
herzag de koninklijke artistieke stijl, verplaatste de Egyptische hoofdstad naar een voorheen onbezette plek, implementeerde een nieuwe vorm van architectuur en probeerde de namen en afbeeldingen van enkele van de traditionele goden uit Egyptische religies uit te wissen.

Het is gedeeltelijk te danken aan de tumultueuze aard van Achnatons ambtstermijn dat dit tijdperk in de Egyptische geschiedenis, bekend als de Amarna-periode, zoveel aandacht heeft gekregen van geleerden en het publiek.

Sinds de moderne herontdekking van Achnaton hebben academici talloze studies en biografieŰn geschreven over deze zogenaamde ketterse koning, waarin hij zijn opruiende karakter blootlegde op manieren die misschien het beste werden samengevat door James Henry Breasted: ‘Tot Ichnaton was de geschiedenis van de wereld de onweerstaanbare drift van traditie. Alle mensen waren slechts druppels water in de grote stroming geweest. Ikhnaton was de eerste persoon in de geschiedenis.”

Achnaton kwam aan de macht als farao van Egypte in het jaar 1353 of 1351 vGT en regeerde ongeveer 17 jaar tijdens de 18e dynastie van het Nieuwe Rijk van Egypte. Achnaton werd bij moderne geleerden vooral bekend vanwege de nieuwe religie die hij creŰerde en die zich op de Aten concentreerde.

In de nieuwe religie van Achnaton werd deze figuur doorgaans voorgesteld als een zonneschijf en kan hij het best worden begrepen als het licht dat door de zon zelf wordt geproduceerd. De koning besteeg de troon onder zijn geboortenaam, Amenhotep IV, maar in zijn vijfde regeringsjaar veranderde hij zijn naam in een naam die zijn religieuze ideeŰn beter weerspiegelde (Amenhotep = ‘Amon is tevreden’, Achnaton = ‘Effectief voor Aten’).

Kort na deze eerste belangrijke stap zette Achnaton een reeks veranderingen op gang in de Egyptische religie, kunst en geschriften die leken samen te vallen met de jubilea van zijn vergoddelijkte vader, Amenhotep III, en de Aten.

Wat was dan deze nieuwe religie die Achnaton ertoe aanzette zoveel elementen van de Egyptische samenleving op zijn kop te zetten? De antwoorden zijn geworteld in onzekerheden, waardoor Egyptologen lang debatteren over de aard van Achnatons transformatie. Geleerden hebben gepleit voor monothe´sme, henothe´sme, agnosticisme en bijna alles daartussenin. Wat echter zeker is, is dat deze nieuwe religie de Aten tot de positie van staatsgod verhief en zich grotendeels concentreerde op de aanbidding ervan.

Achnaton hervormde de religieuze sfeer van Egypte verder door de vervolging van enkele traditionele goden, met name Amon – de Egyptische staatsgod gedurende een groot deel van de 18e dynastie. Ergens rond zijn vierde regeringsjaar stuurde Achnaton zelfs agenten om de namen en afbeeldingen van bepaalde goden uit bestaande teksten en monumenten te wissen.

Achnatons nieuwe benadering van religie manifesteerde zich in andere facetten van de Egyptische cultuur, met name op artistiek gebied. De eerste werken die in opdracht van de koning werden gemaakt, verschenen in de traditionele Thebaanse stijl en werden gebruikt door bijna elke farao uit de 18e dynastie die hem voorging.

Naarmate hij echter nieuwe religieuze ideeŰn implementeerde, evolueerde de koninklijke kunst om de concepten van het Atenisme te weerspiegelen. De meest opvallende veranderingen zijn te zien in het uiterlijk van de koninklijke familie. De hoofden werden groter dan in de traditionele stijl en werden ondersteund door langwerpige en slanke halzen.

De koninklijke familie kreeg een meer androgyn uiterlijk dat soms zelfs het verschil tussen Achnaton en koningin Nefertiti verdoezelde. Hun gezichten werden gekenmerkt door grote lippen, lange neuzen en samenknijpende ogen, en hun lichamen vertoonden smalle schouders en tailles, kleine en enigszins holle torso's en grote dijen, billen en buiken.

Deze stappen in de richting van een culturele revolutie culmineerden in het besluit van Achnaton om de Egyptische hoofdstad van Thebe te verplaatsen naar een voorheen onbewoonde plek die hij Akhetaten noemde (het huidige Tell el Amarna), wat betekent ‘de plaats waar de Aten effectief wordt’.

In het vijfde jaar van Achnatons regering beweerde hij dat hij de locatie van de nieuwe koninklijke stad ‘ontdekte’. De koning verkondigde dat de Aten zich voor het eerst op de plek hadden gemanifesteerd en dat de Aten deze plek alleen voor de koning had uitgekozen. Armana lijkt ook gekozen te zijn omdat de kliffen die de nieuwe stad omlijsten leken op het bijlsymbool, wat ‘horizon’ betekent. Om de stad snel te kunnen bouwen, werden kleinere bouwstenen, talatat genaamd, ge´ntroduceerd die voor ongeschoolde arbeiders gemakkelijker te beheren waren. De meeste gemeente- en administratiegebouwen werden ongeveer drie jaar later voltooid.


Het is wel aardig te weten dat er een eerste geweest is die mogelijk het hele domino-effect in "de oude wereld" in gang gezet heeft.

Het aanbidden van de zon vind ik persoonlijk ook zeer logisch. Dat is onze dichtstbijzijnde ster waar het hele leven op aarde van afhankelijk is en je kunt op allerlei manieren bewijzen dat ie bestaat. Als ik ooit iets verplicht zou moeten aanbidden naar keuze, zou dit ook mijn eerste keuze zijn.



Nee, dit is niet het son-sun, of zon-zoon geintje. Maar dat de zon een belangrijke rol heeft en had, is uit vele teksten wel duidelijk.



Enige aanvullingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 14-05-2024 23:26:57 ]
pi_213565328
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.

De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's be´nvloedden en opstookten tegen de HebreeŰn.

Goeie vraag waarom hij zich tot het monothe´sme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
  woensdag 15 mei 2024 @ 06:54:40 #3
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_213565987
Al-An'am 6:74
Dutch - Sofjan Siregar

En (gedenkt) toen lbrahim (Abraham) tot zijn vader Azar zei: "Neem jij afgodsbeelden tot goden? Voorwaar, ik zie dat jij en jouw volk duidelijk in dwaling verkeren."

Al-An'am 6:75

En zo lieten Wij lbrahim het koninkrijk der hemelen en der aarde zien opdat hij tot de overtuigden zou behoren.

Al-An'am 6:76

En toen de nacht hem omhulde zag hij een ster, hij zei: "Dit is mijn Heer." Maar toen hij onderging, zei hij: "Ik houd niet van degenen die ondergaan."

Al-An'am 6:77

En toen hij de maan zag opkomen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen hij onderging, zei hij: "'Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker tot het dwalende volk behoren."

Al-An'am 6:78

En toen hij de zon zag opgaan zei hij: "Dit is mijn Heer, deze is groter." Maar toen zij onderging, zei hij: "O mijn volk: voorwaar, ik ben onschuldig aan wat jullie aan deelgenoten (aan Allah) toekennen."

Al-An'am 6:79

"Voorwaar, ik heb mijn aangezicht gewend naar Hem die de hemelen en de aarde schiep, als Hanţf, en ik behoor niet tot de veelgodenaanbidders."
En Allah weet het het beste
pi_213566324
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.

De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's be´nvloedden en opstookten tegen de HebreeŰn.

Goeie vraag waarom hij zich tot het monothe´sme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
Dat je er naast zit is een verklaring.

Jij hebt het over de Bijbelse theorie rond Ramses III. Er is geen enkel spoor naar Akhenaten hierin.

https://www.thetorah.com/(...)e-exodus-rameses-iii

Thank me later
  woensdag 15 mei 2024 @ 09:14:23 #5
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213566825
Net als het Grieks-denken heeft het Egyptisch geloof z'n stempel op het christendom gedrukt.

Zonder Egypte zou het Jezus-karakter zoals deze wordt voorgesteld in het Nieuwe Testament er heel anders hebben uitgezien. Zonder de invloed van die vreemde culturen was het optreden van Jezus denk ik in de vergetelheid geraakt. Dan was er nu hooguit een wiki-pagina aan besteed zoals bijvoorbeeld ook bij Simon Bar Kochba gebeurd is die ook als messias werd gezien.

De Isis cultus had hier een belangrijk aandeel in. Maria is de verchristelijkte versie van Isis en Jezus is de verchristelijkte versie van Horus. Dit beeld komt goed naar voren als je fresco's en beelden van Isis en Horus vergelijkt met die van Maria en Jezus.

Isis met kindje Horus:
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 15 mei 2024 @ 10:17:59 #6
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213567375
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

Hiermee dateer je de uittocht, iets dat bijbelwetenschappers nog niet gelukt is. Bizar.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213567512
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 09:14 schreef Panterjong het volgende:
Net als het Grieks-denken heeft het Egyptisch geloof z'n stempel op het christendom gedrukt.

Zonder Egypte zou het Jezus-karakter zoals deze wordt voorgesteld in het Nieuwe Testament er heel anders hebben uitgezien. Zonder de invloed van die vreemde culturen was het optreden van Jezus denk ik in de vergetelheid geraakt. Dan was er nu hooguit een wiki-pagina aan besteed zoals bijvoorbeeld ook bij Simon Bar Kochba gebeurd is die ook als messias werd gezien.

De Isis cultus had hier een belangrijk aandeel in. Maria is de verchristelijkte versie van Isis en Jezus is de verchristelijkte versie van Horus. Dit beeld komt goed naar voren als je fresco's en beelden van Isis en Horus vergelijkt met die van Maria en Jezus.

Isis met kindje Horus:
[ afbeelding ]
En met de bekende retrofitting mogelijk weer op een werkelijke Messias geplakt. Waarbij Yuz Asaf de beste papieren heeft voor een werkelijke Messias waar dit opgeplakt is (volgens mij zijn er ook weinig andere kandidaten te traceren).

Het zou ook wat vreemd zijn als enorme tijdspannes aan aura’s rond populaire Egyptische goden ineens in de prullenbak zouden verdwijnen.
pi_213567604
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 07:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat je er naast zit is een verklaring.

Jij hebt het over de Bijbelse theorie rond Ramses III. Er is geen enkel spoor naar Akhenaten hierin.

https://www.thetorah.com/(...)e-exodus-rameses-iii

Thank me later
Nee, ik heb het over Akhenaten.
pi_213568036
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, ik heb het over Akhenaten.
Mail even naar de auteur van het geciteerde artikel dat ie er helemaal naast zit omdat jij wat denkt.
Prof. Gary Rendsburg serves as the Blanche and Irving Laurie Professor of Jewish History in the Department of Jewish Studies at Rutgers University. His Ph.D. and M.A. are from N.Y.U. Rendsburg is the author of seven books and about 190 articles; his most recent book is How the Bible Is Written.

Ga je deze kaart trouwens ook trekken als er een topic over Ramses III gaat?
pi_213570728
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 11:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mail even naar de auteur van het geciteerde artikel dat ie er helemaal naast zit omdat jij wat denkt.
Prof. Gary Rendsburg serves as the Blanche and Irving Laurie Professor of Jewish History in the Department of Jewish Studies at Rutgers University. His Ph.D. and M.A. are from N.Y.U. Rendsburg is the author of seven books and about 190 articles; his most recent book is How the Bible Is Written.

Ga je deze kaart trouwens ook trekken als er een topic over Ramses III gaat?
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."

Zijn theorie is een van vele meningen.

Dat je daar in gelooft, is prima hoor.

Maar ik geloof dat er een duidelijke reden is geweest voor de conversie van Akhenaten en alles wat daarmee gepaard is gegaan

Je ziet duidelijk dat de hele mindset van Akhenaten heel anders was dan eerdere farao's, die zichzelf als gigantische overlords lieten afbeelden.

Hier zie je een man en een vrouw, op gelijke hoogte, als normale mensen, met hun kindertjes, en de farao die een van die kindertjes zelfs een kus geeft. Een blijk van liefde.

Waarom zou een farao zich op die manier laten afbeelden onder het symbool van zijn monothe´stische god?

Wat is de boodschap?

Wat was de relatie van hem ten opzichte van zijn god?

Eentje van een soort superman die als eindbaas over een enorm land regeert, die zichzelf boven alles en iedereen verheft zoals altijd het geval was geweest?

Of juist eentje die de superioriteit en goedheid van zijn god erkende?

Wat heeft tot die verandering geleid?

Welke gebeurtenissen in Egypte die te maken hebben met goden en hun relatie met de mens zouden Akhenaten hebben be´nvloed? Of moeten we deze conversie als volledig opzichzelfstaand zien?

Heb je daar al over nagedacht?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-05-2024 16:03:36 ]
pi_213570893
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."

Zijn theorie is een van vele meningen.
nee
  woensdag 15 mei 2024 @ 18:28:08 #12
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213572515
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"I recognize, of course, that other scholars have different reconstructions of the events described in the Bible,[8] but I believe the one presented here works best with the evidence at hand."

Zijn theorie is een van vele meningen.

Dat je daar in gelooft, is prima hoor.

Maar ik geloof dat er een duidelijke reden is geweest voor de conversie van Akhenaten en alles wat daarmee gepaard is gegaan

Je ziet duidelijk dat de hele mindset van Akhenaten heel anders was dan eerdere farao's, die zichzelf als gigantische overlords lieten afbeelden.

Hier zie je een man en een vrouw, op gelijke hoogte, als normale mensen, met hun kindertjes, en de farao die een van die kindertjes zelfs een kus geeft. Een blijk van liefde.

Waarom zou een farao zich op die manier laten afbeelden onder het symbool van zijn monothe´stische god?

Wat is de boodschap?

Wat was de relatie van hem ten opzichte van zijn god?

Eentje van een soort superman die als eindbaas over een enorm land regeert, die zichzelf boven alles en iedereen verheft zoals altijd het geval was geweest?

Of juist eentje die de superioriteit en goedheid van zijn god erkende?

Wat heeft tot die verandering geleid?

Welke gebeurtenissen in Egypte die te maken hebben met goden en hun relatie met de mens zouden Akhenaten hebben be´nvloed? Of moeten we deze conversie als volledig opzichzelfstaand zien?

Heb je daar al over nagedacht?
Dat zou net zo goed andersom geweest kunnen zijn.

We hebben het over gebeurtenissen die deels of in z'n geheel bij elkaar gefantaseerd zijn en eeuwen later nadat ze gebeurd zouden zijn pas zijn opgeschreven.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 16 mei 2024 @ 14:34:16 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213581905
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Akhenaten, de farao na de Exodus en de plagen in Egypte die een religieuze en culturele revolutie veroorzaakte, wat hem duur kwam te staan.

De farao met een stijl van kunst waarin hij en zijn familie er niet als potsierlijke goden uitzagen, maar als normale mensen, met een baby'tje, verlicht door de lichtstralen van God.

De farao die afrekende met de goddeloze priesters waardoor Egypte lange tijd was geleid, die de farao's be´nvloedden en opstookten tegen de HebreeŰn.

Goeie vraag waarom hij zich tot het monothe´sme bekeerde. Ik kan wel een verklaring bedenken.
Vrijwel alle koningen en farao's uit de Bijbel hebben namen, alleen de farao van de Exodus niet.

Waarom niet? Omdat het hele verhaal uit de grote duim is gezogen. De geschiedenis van Egypte is behoorlijk nauwkeurig bijgehouden. Er bestaat geen enkele correspondentie of verslag van hetgeen in de Bijbel in een grandioos en kleurrijk verhaal wordt afgeschilderd. Terwijl de Egyptenaren toch altijd erg precies waren in verslaglegging... Een verhaal waarin de Farao, compleet met vrijwel heel zijn leger in de zee verdween is niet bekend.

edit: flarden van het verhaal kunnen op waarheid berusten. Er is altijd migratie geweest tussen Egypte en de levant, daar zullen ook wel eens grotere groepen tussen hebben gezeten, bv in tijden van hongersnood.

Dan hebben we nog het verhaal van de Hyksos, een volk van buiten Egypte die ruwweg in dezelfde tijd als die van Exodus voor rumoer zorgde. Die naderhand echter niet uit Egypte vluchtte, maar eruit werd gejaagd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')