Is dit nou echt opvallend?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Opvallend is dat kunsthistorici van het Amsterdam Museum hier achter staan.
Dat comment zie ik wel vaker in mijn topicsquote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:37 schreef Cupfighter het volgende:
Ik dacht eerst dat het een artikel van de Speld was
Volgens mij deden we dat ook.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:39 schreef LXIV het volgende:
Daarom moet je als je een kolonie sticht ook de zittende bevolking met wortel en tak uitroeien en er niet een paar laten lopen.
quote:"We werden uitgemoord", zegt Stonefish over zijn voorouders.
Wanneer is dat al eerder gedaan dan?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:32 schreef BeriBeri het volgende:
Nederland kennende gaan ze wel weer betalen
Curaçao toch ook al, eerderquote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wanneer is dat al eerder gedaan dan?
Als er excuses en herstelbetalingen komen, dan hopelijk alleen van Amsterdam.quote:
Zit je daarzo land te kopen wil zo'n indiaan niet weg en jij zo van "ja maar ik heb het toch gekocht".quote:The Algonquin Lenape population around New York Bay and along the lower Hudson River were seasonally migrational people. The Dutch called the numerous band collectively the River Indians,[23][24] known the exonyms associated with place names as the Wecquaesgeek, Hackensacks, Raritans, Canarsee, and Tappans. These groups had the most frequent contact with the New Netherlanders. The Munsee inhabited the Highlands, Hudson Valley, and northern New Jersey,[23] while the Susquehannocks lived west of the Delaware River along the Susquehanna River, which the Dutch regarded as their boundary with Virginia.
Company policy required land to be purchased from the Indians. The Dutch West India Company would offer a land patent, and the recipient would be responsible for negotiating a deal with representatives of the local tribes, usually the sachem or high chief. The Indians referred to the Dutch colonists as Swannekins, or salt water people; they had vastly different conceptions of ownership and use of land than the colonists did, and difficulties sometimes arose concerning the expectations on both sides.[23] The colonists thought that their proffer of gifts in the form of sewant or manufactured goods was a trade agreement and defense alliance, which gave them exclusive rights to farming, hunting, and fishing. Often, the Indians did not vacate the property, or reappeared seasonally according to their migration patterns. They were willing to share the land with the colonists, but the Indians did not intend to leave or give up access. This misunderstanding and other differences led to violent conflict later. At the same time, such differences marked the beginnings of a multicultural society.
Ik ken een leuke (matige) grap met een gekocht stuk grond.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:56 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zit je daarzo land te kopen wil zo'n indiaan niet weg en jij zo van "ja maar ik heb het toch gekocht".
Paaseiland en Tasmanië zijn dan ook de meest geslaagde kolonisaties.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:39 schreef LXIV het volgende:
Daarom moet je als je een kolonie sticht ook de zittende bevolking met wortel en tak uitroeien en er niet een paar laten lopen.
Gewoon vies opgelicht door die inboorlingen dus. Wel betalen, niets geleverd krijgen. Ondertussen hebben de nakomelingen daar eeuwen rendement op kunnen maken. Terugbetalen tegen de huidige grondprijzen lijkt me het minste wat ze kunnen doen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:56 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zit je daarzo land te kopen wil zo'n indiaan niet weg en jij zo van "ja maar ik heb het toch gekocht".
Maar goed, verplaatsingen van de groepen uit hun gebied en over de rest van de VS vond plaats onder de Engelse en de Fransen dus ik zou daar aankloppen.
Vergeet de Italianen en Roemenen ook niet, het feit dat mijn overoveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroverovergrootouders hebben moeten lijden onder de bezetting door hún Romeinse voorouders veroorzaakt ook bij mij nog dagelijks ondraaglijk lijden.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:35 schreef Red_85 het volgende:
Ik wil geld van de Duitsers en Spanjaarden. Hun effecten zijn in de hedendaagse maatschappij nog steeds voelbaar. Ik eer de Spaanse koning niet en altijd maar dat gejank over die oorlog tijdens mijn opvoeding, heb ik ook onder geleden.
....
Dat kan per definitie niet. Of zijn deze eisers de geesten van de overledenen? Oftwel; ze zijn niet uitgemoord.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Volgens mij deden we dat ook.
Het staat er ook in:
[..]
Kosten koper.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:55 schreef ach het volgende:
Wij hebben New York verkocht dus laat ze maar bij de nieuwe eigenaren aankloppen
Ik dacht dat we dat geruild hebben tegen Suriname, wat een hele domme beslissing was.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:57 schreef HSG het volgende:
Dat gebied werd in 1674 aan de Engelse gegeven dus doei.
Het was niet geheel vrijwillig.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:43 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik dacht dat we dat geruild hebben tegen Suriname, wat een hele domme beslissing was.
Het heeft ons wrs 100 miljard gekost aan ondersteuning en uitkeringen voor de Surinamers en nog steeds willen ze geld.
contradictio in terminisquote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:45 schreef Metalfrost het volgende:
"We werden uitgemoord", zegt Stonefish over zijn voorouders.
Dat weegt bij lange na niet op tegen de kosten die we hebben gemaakt en vandaag de dag nog altijd maken.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het was niet geheel vrijwillig.
Maar desondanks heeft Nederland miljoenen florijnen verdiend aan de slavenhandel vanuit Suriname
Vergeet Oostenrijk niet (delen van Brabant en Limburg bleven Spaans na 1648 en werden voor een bruidsschat weggedaan) en ook Frankrijk natuurlijk rond 1800quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:35 schreef Red_85 het volgende:
Ik wil geld van de Duitsers en Spanjaarden. Hun effecten zijn in de hedendaagse maatschappij nog steeds voelbaar. Ik eer de Spaanse koning niet en altijd maar dat gejank over die oorlog tijdens mijn opvoeding, heb ik ook onder geleden.
....
Die veronderstelde kosten kunnen we nu makkelijk dragen, dankzij de economische groei die we dankzij die florijnen gemaakt hebben. En de kosten die gemaakt zijn om de oorspronkelijk Indiaanse bevolking van Suriname uit te roeien kun je moeilijk een ander verwijten.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat weegt bij lange na niet op tegen de kosten die we hebben gemaakt en vandaag de dag nog altijd maken.
400. Alsof ze er op gewacht hebben.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:32 schreef TigerXtrm het volgende:
Komen ze lekker op tijd mee ook. Wat, 300 jaar later? Krijg lekker de tyfus ofzo, met je gierige kut bek?
Dan starten ze maar lekker een inzamelingsactie. Kan elke Nederlander naar eigen inzicht doneren. Ga ik er nog even serieus over nadenken in hoeverre ik daar nog verantwoordelijkheid voor draag of voel.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 19:13 schreef Twiitch het volgende:
Niet geschoten is altijd mis. En de hijgerige Nederland hatende DEI inhuur uit de cultuursector hebben ze zo te lezen al mee.
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:50 schreef Da hopman het volgende:
Moeten ze maar bij Peter Stuyvezant aankloppen
[ afbeelding ]
Ze zijn helaas niet grondig genoeg te werk gegaan.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 16:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Volgens mij deden we dat ook.
Het staat er ook in:
[..]
De genocide, massaslachtingen, dehumanisering en machthebbers bestonden nog niet. Ik weet niet precies wie er allemaal onder de Lenape valt maar de Nederlanders hebben zelfs samen met Indianen een dorp gesticht, met gemengde gezinnen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 19:08 schreef probeer het volgende:
Dan hebben we het dus over de jaren rondom 1624?
Nou, dan mogen ze fijn de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden om herstelbetalingen gaan vragen. Het huidige Nederland bestond toen nog niet. Dus eh .. succes daarmee he. Toedels!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |