abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213559451
Oorspronkelijke inwoners New York willen Nederlandse excuses voor kolonisatie
De leden van de Amerikaanse Lenape-gemeenschap willen dat Nederland excuses aanbiedt voor het leed veroorzaakt door de Nederlandse kolonisatie van hun leefgebied, dat in het huidige New York ligt. Opvallend is dat kunsthistorici van het Amsterdam Museum hier achter staan.

De roep om excuses is er niet zomaar gekomen. Dat zeggen twee leden van de Lenape-gemeenschap, chief Urie Ridgeway en Brent Stonefish, tijdens een bezoek aan Nederland tegen NU.nl.

De ongeveer twintigduizend leden van deze groep oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten zouden dit van tevoren uitgebreid besproken hebben. Als het aan hen ligt, komt er ook financiële genoegdoening.

"We werden uitgemoord", zegt Stonefish over zijn voorouders. Ridgeway vult aan dat de gevolgen voor zijn gemeenschap nog steeds voelbaar zijn. "Onze gemeenschap is door de Nederlandse kolonisatie uiteengevallen in losse leefgroepen tot zelfs in het zuiden van Canada. We leven nu buiten ons oorspronkelijke leefgebied in armoede. Ook hebben we te maken met alcoholisme, veel zelfdoding en een laag zelfbeeld."

Kunsthistorici Amsterdam Museum begripvol na onderzoek
De Lenape willen via gebruiksvoorwerpen, video's en hedendaagse kunstwerken de gedeelde koloniale geschiedenis van Nederland en de oorspronkelijke bewoners van New York voor het eerst vanuit het perspectief van die laatste groep vertellen. Dat gebeurt voor het eerst. De Lenape doen dat samen met het Amsterdam Museum en het Museum of the City of New York.

Imara Limon en Tom van der Molen zijn curatoren van de tentoonstelling. Na zich een paar jaar in het Lenape-perspectief te hebben verdiept, hebben de kunsthistorici begrip gekregen voor de roep om excuses.

"Er was sprake van massamoord, genocide. Het was echt walgelijk", zegt Van der Molen. "De Lenape werden door de Nederlandse machthebbers neergezet als wilden. Door ze zo te dehumaniseren, was het makkelijker hun slechte behandeling goed te praten."

"De erkenning van het leed van het slavernijverleden via excuses door de Staat heeft veel mensen uit de betrokken gemeenschappen goed gedaan", zegt Limon. "Excuses aan de Lenape-gemeenschap voor het hun aangedane leed zou een goede stap zijn."
https://www.nu.nl/binnenl(...)oor-kolonisatie.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213559460
Ik wil geld omdat ik geen stage kreeg. Ik heb recht op werk volgens de grondwet en internationale verdragen.
pi_213559470
Nederland kennende gaan ze wel weer betalen
pi_213559490
quote:
87s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Opvallend is dat kunsthistorici van het Amsterdam Museum hier achter staan.
Is dit nou echt opvallend?
pi_213559509
Ik dacht eerst dat het een artikel van de Speld was
pi_213559521
Wat is dit nou weer :')
Google is your friend, abuse your friends
pi_213559526
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:37 schreef Cupfighter het volgende:
Ik dacht eerst dat het een artikel van de Speld was
Dat comment zie ik wel vaker in mijn topics _O-
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:39:46 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213559532
Daarom moet je als je een kolonie sticht ook de zittende bevolking met wortel en tak uitroeien en er niet een paar laten lopen.
The End Times are wild
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:39:49 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213559534
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:38 schreef Metalfrost het volgende:
Wat is dit nou weer :')
Weer wat zelfbenoemde zielige mensen die geld nodig hebben.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:43:55 #10
117098 Hathor
Effe niet
pi_213559577
Geen geld geven, ze gaan er alleen maar drank voor kopen, ze geven zelf toe dat ze bijna allemaal alcoholist zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_213559595
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:39 schreef LXIV het volgende:
Daarom moet je als je een kolonie sticht ook de zittende bevolking met wortel en tak uitroeien en er niet een paar laten lopen.
Volgens mij deden we dat ook.
Het staat er ook in:
quote:
"We werden uitgemoord", zegt Stonefish over zijn voorouders.
pi_213559603
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:32 schreef BeriBeri het volgende:
Nederland kennende gaan ze wel weer betalen
Wanneer is dat al eerder gedaan dan?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213559614
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wanneer is dat al eerder gedaan dan?
Curaçao toch ook al, eerder
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:50:25 #14
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_213559648
Moeten ze maar bij Peter Stuyvezant aankloppen
De mensen zijn gek geworden
pi_213559659
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:35 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Is dit nou echt opvallend?
Als er excuses en herstelbetalingen komen, dan hopelijk alleen van Amsterdam.
pi_213559704
Kan het ze moeilijk kwalijk nemen; is altijd te proberen, wat gratis geld is wel handig *O*
pi_213559723
quote:
The Algonquin Lenape population around New York Bay and along the lower Hudson River were seasonally migrational people. The Dutch called the numerous band collectively the River Indians,[23][24] known the exonyms associated with place names as the Wecquaesgeek, Hackensacks, Raritans, Canarsee, and Tappans. These groups had the most frequent contact with the New Netherlanders. The Munsee inhabited the Highlands, Hudson Valley, and northern New Jersey,[23] while the Susquehannocks lived west of the Delaware River along the Susquehanna River, which the Dutch regarded as their boundary with Virginia.

Company policy required land to be purchased from the Indians. The Dutch West India Company would offer a land patent, and the recipient would be responsible for negotiating a deal with representatives of the local tribes, usually the sachem or high chief. The Indians referred to the Dutch colonists as Swannekins, or salt water people; they had vastly different conceptions of ownership and use of land than the colonists did, and difficulties sometimes arose concerning the expectations on both sides.[23] The colonists thought that their proffer of gifts in the form of sewant or manufactured goods was a trade agreement and defense alliance, which gave them exclusive rights to farming, hunting, and fishing. Often, the Indians did not vacate the property, or reappeared seasonally according to their migration patterns. They were willing to share the land with the colonists, but the Indians did not intend to leave or give up access. This misunderstanding and other differences led to violent conflict later. At the same time, such differences marked the beginnings of a multicultural society.
Zit je daarzo land te kopen wil zo'n indiaan niet weg en jij zo van "ja maar ik heb het toch gekocht".

Maar goed, verplaatsingen van de groepen uit hun gebied en over de rest van de VS vond plaats onder de Engelse en de Fransen dus ik zou daar aankloppen.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:57:02 #18
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_213559727
Zat er dik in.
Doe je het bij een dan komen de rest er ook aan.

Dag verleden tijd hier heb je een dikke middelvinger

dinsdag 14 mei 2024 @ 16:59:22 #19
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_213559770
mijn halve familie is niet uit Duitsland teruggekomen, krijg ik nu ook gratis geld?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_213559850
Het enige lichtpuntje dat ik zie van ons aankomende kabinet is dat het politieke zelfmoord is voor de PVV om akkoord te gaan met dit soort gekkigheid.
pi_213559959
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:56 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Zit je daarzo land te kopen wil zo'n indiaan niet weg en jij zo van "ja maar ik heb het toch gekocht".

Ik ken een leuke (matige) grap met een gekocht stuk grond.
pi_213559970
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:39 schreef LXIV het volgende:
Paaseiland en Tasmanië zijn dan ook de meest geslaagde kolonisaties.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213560119
Fijn dat we ook deze mensen gaan compenseren.

Laat de overheid actief gaan zoeken naar mogelijke nabestaanden van het door ons veroorzaakte leed door de eeuwen heen zodat iedereen financieel schadeloos gesteld kan worden.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 17:35:26 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213560169
Ik wil geld van de Duitsers en Spanjaarden. Hun effecten zijn in de hedendaagse maatschappij nog steeds voelbaar. Ik eer de Spaanse koning niet en altijd maar dat gejank over die oorlog tijdens mijn opvoeding, heb ik ook onder geleden.

....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 14 mei 2024 @ 17:43:56 #25
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_213560269
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:56 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Maar goed, verplaatsingen van de groepen uit hun gebied en over de rest van de VS vond plaats onder de Engelse en de Fransen dus ik zou daar aankloppen.
Gewoon vies opgelicht door die inboorlingen dus. Wel betalen, niets geleverd krijgen. Ondertussen hebben de nakomelingen daar eeuwen rendement op kunnen maken. Terugbetalen tegen de huidige grondprijzen lijkt me het minste wat ze kunnen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')