abonnement Unibet Coolblue
pi_213547999
goedendag,
Ik heb vraag betreffende mogelijkheden van hypotheek, maar eerst even een situatie schets:

Ik heb samen met mijn partner een laag inkomen (partner 18K bruto per jaar, ik richting 24K per jaar).
Partner heeft vaste baan. Ik werk sinds 6 maanden via uitzendbureau, wel al promotie gemaakt en een 6 maanden contract gekregen (en vanuit uitzendbureau intresse in mij getoond om verder in functie te groeien bij deze of andere opdrachtgevers met verdere stijging in loon maart hoe snel dat zal zijn is niet bekend).
Voordat ik bij uitzendbureau starte heb ik 18 jaar als zelfstandig ondernemer begonnen maar gestopt vanwege te lage winst en teveel uren maken en teveel gedoe.
heb nog wel een klein ander bedrijf sinds aantal maanden maar nog lage omzet dus niet bruikbaar.

Nu zouden we graag uiteindelijk straks een huis willen kopen maar met een totaal inkomen van 42K krijg je waarschijnlijk net genoeg hypotheek om een bezemkast of garage te kopen.
Voor sociale huurwoning betalen we nu een 650 euro aan huur per maand en huur daarnaast voor hobby en bedrijf nog 3 opslag boxen (totaal een 100 vierkante meter) voor een 700 euro per maand.
Opslag heb ik nu al te weinig ruimte, zou eigenlijk zeker naar 200 vierkante meter moeten gaan.

Liefst zou ik wonen en hobby/bedrijf op 1 plek samenvoegen.

Liefst zouden we een oude boerderij hebben om te wonen met grote schuren voor hobby/opslag/bedrijf, maar goed dat willen nogal veel mensen.

Mijn ouders zijn 2de helft 70, hebben een koophuis met flinke overwaarde.
die zijn aan het nadenken of die niet willen gaan verhuizen, misschien iets kleiner qua woning (maar niet teveel (nu 160 vierkante meter woonoppervlakte) maar vooral levensbestendig (gelijkvloers) en veel kleinere tuin (nu 1300 vierkante meter siertuin).

Nu ben ik dus beetje aan het zoeken wat de opties zouden zijn voor het kopen van huis voor ons (ons eerste koophuis):

- ik samen met partner. via normale manier erg moeilijk dus vanwege lage inkomen
- ik samen met partner met duo koop (dus de grond niet (direct) kopen
- uiteraard met nationale hypotheek garantie.

Maar aangezien mijn ouders ook meer hulp nodig krijgen bij dagelijkse zaken en dat in de loop van de jaren enkel meer zal worden hadden we ook als optie dat we samen met ouders 1 groot huis zouden kopen, dat dus in 2 delen opsplitsen zodat wooneenheid voor hun en voor ons is.
Dus wel echt gescheiden wonen en leven maar wel in 1 gebouw.
Daarvoor zag ik een gezins hypotheek voorbij komen.

Maar wat is beter, dat we dan dus samen kopen met beide deel hypotheek (zij 70% en wij 30% b.v. qua inbreng), of kunnen zij beter geheel kopen en deel aan ons verhuren (huurkoop??) of dat wij geheel kopen met lening/schenking van hun doormiddel van overwaarde bij verkoop van hun woning en zij dan deels van ons huren (met mogelijk kans op huursubsidie??) en wij dat bedrag weer aan hun terugbetalen als b.v. aflossing lening.

hopen dus binnen nu en zeg 1,5 jaar een woning te kunnen kopen.
Benieuwd wat jullie gedachte over bovenstaande is en wat voor andere (creatieve) oplossingen er zouden zijn.

begrijp dat je uiteindelijk naar hypotheekadviseur moet vanwege complexiteit van situatie maar las ook dat dat tegenwoordig direct flink wat geld kost dus hoop zo alvast wat meer info op te doen en ook benieuwd waar je met dergelijke situaties op moet letten bij kiezen van juiste hypotheekadviseur, vast niet bij een bank zelf.
Benieuwd naar jullie gedachte en tips en advies.
Groet

Daniel
  maandag 13 mei 2024 @ 16:33:56 #2
40566 Ericr
Livewrong
pi_213548063
Kangoeroewoning
pi_213548110
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:29 schreef Danielnmg het volgende:
.... en huur daarnaast voor hobby en bedrijf nog 3 opslag boxen (totaal een 100 vierkante meter) voor een 700 euro per maand.
Opslag heb ik nu al te weinig ruimte, zou eigenlijk zeker naar 200 vierkante meter moeten gaan.
waarom...?

je geeft zelf aan dat dat bedrijf vrijwel geen omzet haalt ... je kunt wel alles _willen_ van 200 meter opslagruimte, maar volgens mij is het eerder nuttig als je bepaalde nutteloze zaken weg leert te gooien...

bruto 42K is nauwelijks genoeg om van te leven met zn tweetjes ook als je nu een goedkope sociale huurwoning hebt..
een 'grote boederderij met veel schuren is vooral een onrealistische en nutteloze wens, die je sowieso niet kunt betalen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213549878
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:33 schreef Ericr het volgende:
Kangoeroewoning
ik ken het begrip, maar daarvoor is niet echt een specifieke hypotheek ofzo zover ik weet.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:55:44 #5
40566 Ericr
Livewrong
pi_213549954
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:50 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
ik ken het begrip, maar daarvoor is niet echt een specifieke hypotheek ofzo zover ik weet.
Mijn vrienden bij Nibc wel volgens mij.

https://nibc.nl/intermediair/hypotheken/kangoeroewoning
pi_213550024
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]
waarom...?

je geeft zelf aan dat dat bedrijf vrijwel geen omzet haalt ... je kunt wel alles _willen_ van 200 meter opslagruimte, maar volgens mij is het eerder nuttig als je bepaalde nutteloze zaken weg leert te gooien...

bruto 42K is nauwelijks genoeg om van te leven met zn tweetjes ook als je nu een goedkope sociale huurwoning hebt..
een 'grote boederderij met veel schuren is vooral een onrealistische en nutteloze wens, die je sowieso niet kunt betalen
Waarom? als die vraag over de opslag gaat dan de volgende reden: ongeveer 70 vierkante meter is nu in gebruik voor hobby (hebben paar goedkope oldtimers die mijn zoon aan het opknappen is. die is automonteur en wil uiteindelijk eigen bedrijf daarin starten.
die is nu dus veel in die ruimte bezig met aan die auto's sleutelen (en verder is het soort van hangplek) (hij is nu 19 en beter dat hij daarmee bezig is en rondhangt dan dat hij andere rottigheid uithaalt en investering in zijn toekomst met wat hij dar ook leert. overigens betaald hij daaraan mee met zijn eigen salaris). maar die ruimte is ook te klein, moeten straks zeker 2 auto's kunnen stallen in de winter en meer ruimte om te werken en te kunnen stralen, spuiten enz.
Overige huidige ruimte bestaat uit 2 boxen, 1 met opslag van invetaris, andere is een klein magazijn met paktafel en stellingen met huidige voorraad en verpakkingsmateriaal. Die ruimte zou ook veel groter moeten aangezien ik meer partijen wil kopen die ik moet kunnen verwerken, opslaan en verkopen.
Huidige omzet van bedrijf is een 3000 tot 5000 euro per maand (vorige bedrijf had 100k excl btw per maand dus dit is klein) maar besteed ik nog geen uur per dag aan naast mijn baan en is winstgevend en kan ik komende jaren nog flink uitbreiden met vrij weinig werk (bouw heel bewust rustig op).

Dat een boerderij met grote schuren nogal grote dromen zijn besef ik ook prima, maar mens mag dromen he, en dat iets onmogelijk is weiger ik veelal te accepteren, zoek liever naar oplossingen als naar problemen. probeer daarom te achterhalen wat daarvoor eventueel nodig is zodat ik dat kan realiseren.
maar sta ook open voor andere woningen, heb wel paar oude bedrijfswoningen/panden gezien voor niet teveel geld.
die moeten uiteraard volledig gerenoveerd/verbouwd worden, maar dat is eigenlijk ook precies wat ik zoek: boerderij of andere grote woning waarvan bij voorkeur casco goed is maar de rest van de grond af aan opnieuw opgebouwd en ingericht moet worden.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:10:35 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213550143
Je ouders gaan richting de 80 en die zouden naar een levensloopbestendig huis willen/moeten. Dat kan ik niet rijmen met een casco woonruimte die je nog helemaal gaat opbouwen.

Voor je ouders lijkt me dit geen goed plan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213550172
Heb je al een grove berekening van je leencapaciteit? En kun je daar een afgeleefd klushok van betalen? Voldoende spaargeld om de gehele renovatie te bekostigen? Even om te bepalen of wat je wilt realistisch is. Al je verdere dromen zijn waarschijnlijk nog duurder. Misschien is wachten op een eventuele erfenis wel reŽler :o

Een hobbyschuur van 200 m2 lijkt me ook wel wat, ik heb er alleen geen honderden euros per maand voor over. Je garages zijn bijna even duur als je huur en samen is het 2/3 van je brutoloon. Wow.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213550191
Kunnen je ouders een familielening verstrekken (na verkoop woning) waarbij je de bank niet nodig hebt?

Evt. kan je voor bedrijfsmatige doeleinden evt kunnen kijken om naast de familie hypotheek een 2e hypotheek via bv. crowdfunding kunnen bekijken.
pi_213550213
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:10 schreef Lienekien het volgende:
Je ouders gaan richting de 80 en die zouden naar een levensloopbestendig huis willen/moeten. Dat kan ik niet rijmen met een casco woonruimte die je nog helemaal gaat opbouwen.

Voor je ouders lijkt me dit geen goed plan.
ik begrijp je punt, maar gezien de wensen van hun zullen ze niet snel iets kant en klaars vinden dus is beste het op maat te laten bouwen of bestaand iets opknappen.
gezien de toenemende zorgvraag (voornamelijk moeder medisch, vader qua dagelijkse gang van zaken) zou mantelzorg door mij en mijn partner goede oplossing zijn, daarvoor wonen wij nu echter te ver weg.
vandaar de combinatie van samen onder 1 dak maar toch gescheiden.
als we daarvoor perfecte huis voor zowel ons als mijn ouders tegen zouden komen zou dat uiteraard mooi zijn maar die kans acht ik klein (of in dat geval onbetaalbaar?) dus is casco huis om zelf op te knappen en naar wnens in te richten meer realistisch.
Maar met dat verbouwen/inrichten moeten mijn ouders zich zeker niet bezighouden nee, dat moet door mij, mijn partner en mijn broer en zijn partner gedaan/gecoordineerd worden met ondersteuning van vaklui.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:20:41 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213550260
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:16 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
ik begrijp je punt, maar gezien de wensen van hun zullen ze niet snel iets kant en klaars vinden dus is beste het op maat te laten bouwen of bestaand iets opknappen.
gezien de toenemende zorgvraag (voornamelijk moeder medisch, vader qua dagelijkse gang van zaken) zou mantelzorg door mij en mijn partner goede oplossing zijn, daarvoor wonen wij nu echter te ver weg.
vandaar de combinatie van samen onder 1 dak maar toch gescheiden.
als we daarvoor perfecte huis voor zowel ons als mijn ouders tegen zouden komen zou dat uiteraard mooi zijn maar die kans acht ik klein (of in dat geval onbetaalbaar?) dus is casco huis om zelf op te knappen en naar wnens in te richten meer realistisch.
Maar met dat verbouwen/inrichten moeten mijn ouders zich zeker niet bezighouden nee, dat moet door mij, mijn partner en mijn broer en zijn partner gedaan/gecoordineerd worden met ondersteuning van vaklui.
En waar ga je dan je ouders in de tussentijd onderbrengen?

Zoveel tijd hebben je ouders niet. Die moeten gewoon hun huis alleen verkopen als ze direct kunnen verhuizen naar een geschikte woning voor hun oude dag.
pi_213550269
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:13 schreef baskick het volgende:
Heb je al een grove berekening van je leencapaciteit? En kun je daar een afgeleefd klushok van betalen? Voldoende spaargeld om de gehele renovatie te bekostigen? Even om te bepalen of wat je wilt realistisch is. Al je verdere dromen zijn waarschijnlijk nog duurder. Misschien is wachten op een eventuele erfenis wel reŽler :o

Een hobbyschuur van 200 m2 lijkt me ook wel wat, ik heb er alleen geen honderden euros per maand voor over. Je garages zijn bijna even duur als je huur en samen is het 2/3 van je brutoloon. Wow.
ik had voor vorige bedrijf die box van 70 meter + bedrijfspand van bijna 350 meter.
Ruimtes die ik nu huur zijn in verhouding veel duurder (per vierkante meter per jaar). vooral voor de hobby met auto's is lastig een goede en betaalbare ruimte te vinden.
Ik heb vrij groffe berekening van leencapasiteit ja (vraag is of dat nu al kan met huidige contract bij uitzendbureau of pas over 6 of 12 maanden). daarmee is die ultieme droom vrij zeker onmogelijk ja (tenzij we net de grens naar Duitsland over zouden gaan) maar samen met ouders zou waarschijnlijk wel realistisch zijn.
Maar is dus niet enige waar ik naar kijk, ook andere panden met veel ruimte kijk ik naar.
pi_213550296
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Kunnen je ouders een familielening verstrekken (na verkoop woning) waarbij je de bank niet nodig hebt?

Evt. kan je voor bedrijfsmatige doeleinden evt kunnen kijken om naast de familie hypotheek een 2e hypotheek via bv. crowdfunding kunnen bekijken.
dat zou mogelijk een optie kunnen zijn ja.
heb via Funda een groffe bereking van waarde van hun huis gemaakt en als daar in midden van range uit zou komen zouden ze mogelijk paar ton overwaarde hebben en wij schatten in dat met wat opknapwerk (stucwerk en nieuwe vloer voornamelijk er nog wel een flink hogere prijs voor gekregen moet kunnen worden. Dus ze zouden na verkoop en aflossen hypotheek flink geld aan moeten overhouden.
pi_213550298
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:21 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
ik had voor vorige bedrijf die box van 70 meter + bedrijfspand van bijna 350 meter.
Ruimtes die ik nu huur zijn in verhouding veel duurder (per vierkante meter per jaar). vooral voor de hobby met auto's is lastig een goede en betaalbare ruimte te vinden.
Ik heb vrij groffe berekening van leencapasiteit ja (vraag is of dat nu al kan met huidige contract bij uitzendbureau of pas over 6 of 12 maanden). daarmee is die ultieme droom vrij zeker onmogelijk ja (tenzij we net de grens naar Duitsland over zouden gaan) maar samen met ouders zou waarschijnlijk wel realistisch zijn.
Maar is dus niet enige waar ik naar kijk, ook andere panden met veel ruimte kijk ik naar.
Die hobby met auto's staat wel een beetje in de weg van je droom van een koophuis.
Het leven gaat soms om prioriteiten.

Het hangt natuurlijk ook sterk af van de regio waar je zoekt.
In Noord-Oost Groningen vind je nog wel eens wat betaalbaars.
pi_213550302
Zijn je kosten dan zo hoog dat je niks overhoud van je omzet, anders kan je dat toch sparen en dan breng je (veel) eigen geld in voor de hypotheek? In verleden ook niets opgebouwd qua vermogen met degelijke omzetten wat je dan nu kunt gebruiken om jets te kopen?

Heb je geen mogelijkheid om de inkomsten via een (andere) baan te verhogen? 24k bruto per jaar lijkt op minimumloon obv 40u p/w?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_213550322
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:01 schreef Danielnmg het volgende:
Huidige omzet van bedrijf is een 3000 tot 5000 euro per maand (vorige bedrijf had 100k excl btw per maand dus dit is klein)
Dus is je leecapaciteit ook hoger dan puur je loon uit werk toch?

quote:
maar besteed ik nog geen uur per dag aan naast mijn baan en is winstgevend en kan ik komende jaren nog flink uitbreiden met vrij weinig werk (bouw heel bewust rustig op).
Dan moet je de komende jaren nog rustig in een sociale huurwoning blijven ůf serieuzer aan de gang.

quote:
Voordat ik bij uitzendbureau starte heb ik 18 jaar als zelfstandig ondernemer begonnen maar gestopt vanwege te lage winst en teveel uren maken en teveel gedoe.
Als je 100k+ per maand omzet draait en je houdt er alsnog te weinig aan over kan je je idd afvragen of de sector waar je in zit wel de juiste is..

En ik snap dat je geld lekt als je voor 700/maand opslag huurt. Beter kijk je eerst naar het aanschaffen van een bedrijfspand zodat je dat geld niet aan huur verbrandt maar gebruikt om je bedrijfsvermogen te bestendigen?
pi_213550324
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En waar ga je dan je ouders in de tussentijd onderbrengen?

Zoveel tijd hebben je ouders niet. Die moeten gewoon hun huis alleen verkopen als ze direct kunnen verhuizen naar een geschikte woning voor hun oude dag.
ruimte voor hun in die woning moet gewoon snel klaar gemaakt worden zodat zij daar kunnen wonen.
voor korte (aantal maanden) tussentijd zijn nog wel andere oplossingen.
mijn vader is niet vies van wat kluswerk, maar daar zullen we hem proberen zoveel als mogelijk buiten te houden.
pi_213550387
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die hobby met auto's staat wel een beetje in de weg van je droom van een koophuis.
Het leven gaat soms om prioriteiten.

is investering in toekomst van mijn zoon en is tot op heden het geld waard.
Maar begrijp wel wat je zegt, daarom betaald hij zelf sinds paar maanden een 65% van de kosten voor die ruimte aangezien hij tegenwoordig werk heeft.
en als genoeg ruimte zou zijn in een nieuwe woonplek zou ook vriend van hem daar nog aan kunnen meebetalen.

Even perfecte plaatje: 1 grote woning met 2 woongedeeltes en voldoende opslag.
ik betaal met partner deel, mijn ouders betalen deel, deel van opslag verhuur ik aan mijn eigen bedrijf (Verhuur zover hypotheek dat toelaat, anders andere constructie dat bedrijf daaraan betaald) en deel van opslag betaald zoon en vriend voor.met wat zoon + vriend zouden betalen + wat bedrijf zou betalen zouden we nu op zeker 1000 euro kunnen komen en dat kan later als bedrijf wat meer omzet krijgt een 1500 euro tot 2000 euro per maand kunnen zijn wat uit die kanalen als bijdrage kan komen.
pi_213550432
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:24 schreef Zedi het volgende:
Zijn je kosten dan zo hoog dat je niks overhoud van je omzet, anders kan je dat toch sparen en dan breng je (veel) eigen geld in voor de hypotheek? In verleden ook niets opgebouwd qua vermogen met degelijke omzetten wat je dan nu kunt gebruiken om jets te kopen?

Heb je geen mogelijkheid om de inkomsten via een (andere) baan te verhogen? 24k bruto per jaar lijkt op minimumloon obv 40u p/w?
huidige bedrijf maakt winst maar dat gaat nu in de groei van voorraad en nieuwe producten. nodig om dus langzaam te kunnen groeien.
Vorige bedrijf is (mede door corona en andere omstandigdheden) met een verlies beeindigd dus helaas niks uit voortgekomen.
Ben daarna in loondienst gegaan met als doel tijdelijk een parttime (max 20 uur per week was bedoeling) inkomen te hebben om nieuwe bedrijf op te bouwen. werk beviel echter goed waardoor ik nu gewoon wil blijven werken naast bedrijf als hoofdinkomen (voorlopig) en werk nu een 32 tot 34 uur per week, net iets boven minimumloon.
als ex ondernemer niet makkelijk een gewone baan te vinden als je ruim 18 jaar niet meer voor baas gewerkt hebt.
Maar hoop verder door te kunnen groeien om meer op te bouwen

regio is overigens Gelderland.
pi_213550470
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:26 schreef Deshain het volgende:

[..]
Dus is je leecapaciteit ook hoger dan puur je loon uit werk toch?
[..]
Dan moet je de komende jaren nog rustig in een sociale huurwoning blijven ůf serieuzer aan de gang.
[..]
Als je 100k+ per maand omzet draait en je houdt er alsnog te weinig aan over kan je je idd afvragen of de sector waar je in zit wel de juiste is..

En ik snap dat je geld lekt als je voor 700/maand opslag huurt. Beter kijk je eerst naar het aanschaffen van een bedrijfspand zodat je dat geld niet aan huur verbrandt maar gebruikt om je bedrijfsvermogen te bestendigen?
ik ga nu puur uit van leencapasiteit op basis van look uit dienstverband, voor bedrijf kijken ze naar gemiddelde van afgelopen 3 jaar dus met hal jaar bestaan van dat bedrijf kan ik daar niks mee.

moeilijkste punt voor 1 grote ruimte voor hobby/bedrijf is dat klussen aan auto's vrijwel nergens mag, ben daarvoro al lang opzoek naar een betere/grotere ruimte waar alles onder 1 dak kan.
pi_213551737
Je partner werkt parttime?
  maandag 13 mei 2024 @ 21:01:27 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_213552007
Wat voor werk doe je nu en deed je daarvoor?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 13 mei 2024 @ 21:10:04 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_213552154
Hoe vaker ik het doorlees hoe meer ik het idee krijg dat je 18 jaar lang lekker de bloemetjes buiten gezet hebt, nu op zwart zaad zit maar nog wel op grote voet door wilt zonder te veel te werken en daarvoor je ouders gebruikt.

Maar ik word graag ongelijk bewezen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 13 mei 2024 @ 21:15:00 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_213552249
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:30 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
is investering in toekomst van mijn zoon en is tot op heden het geld waard.
Maar begrijp wel wat je zegt, daarom betaald hij zelf sinds paar maanden een 65% van de kosten voor die ruimte aangezien hij tegenwoordig werk heeft.
en als genoeg ruimte zou zijn in een nieuwe woonplek zou ook vriend van hem daar nog aan kunnen meebetalen.

Even perfecte plaatje: 1 grote woning met 2 woongedeeltes en voldoende opslag.
ik betaal met partner deel, mijn ouders betalen deel, deel van opslag verhuur ik aan mijn eigen bedrijf (Verhuur zover hypotheek dat toelaat, anders andere constructie dat bedrijf daaraan betaald) en deel van opslag betaald zoon en vriend voor.met wat zoon + vriend zouden betalen + wat bedrijf zou betalen zouden we nu op zeker 1000 euro kunnen komen en dat kan later als bedrijf wat meer omzet krijgt een 1500 euro tot 2000 euro per maand kunnen zijn wat uit die kanalen als bijdrage kan komen.
2k bruto per maand, dan heb je het over hypotheek van 400-450k ofzo? Denk je dat te krijgen met dit salaris?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213552388
Dit moet een troll zijn _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213552578
Je zegt hobby/bedrijf.
Haal je inkomsten uit het bedrijf??

Eerste gesprek met een hypotheekadviseur is normaal gesproken gratis (ben zelf adviseur) stap gewoon naar een lokale adviseur die kan je alles vertellen.
pi_213553209
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe vaker ik het doorlees hoe meer ik het idee krijg dat je 18 jaar lang lekker de bloemetjes buiten gezet hebt, nu op zwart zaad zit maar nog wel op grote voet door wilt zonder te veel te werken en daarvoor je ouders gebruikt.

Tja wie niet, als het kan dan kan het. Hoorde laatst ook iemand die een sociale huurwoning ban 400,- heeft en meer dan de helft in huursubsidie terug krijgt.

Dan nog her en der wat andere toeslagen. En verder een paar uur per week als zzp’er een klusje aannemen(dus weinig belasting betalen.

Tja als het je mogelijk wordt gemaakt dan ben je wel gek als je 40 uur gaat buffelen voor een honger loontje terwijl je ook lekker thuis kan zitten.

Zeg overigens niet dat TS dit ook doet maar zijn genoeg mensen waarbij het geld gewoon gratis wordt weggegeven
pi_213553742
Dit lijkt me een makkelijkere keuze dan je wilt nemen. Je moet realistisch worden over wat je kan betalen. Je zoekt naar een subsidie vanuit je omgeving. De moeilijke keuze ligt in mijn ogen bij het onder ogen zien van of je liever een koophuis hebt danwel dat je de auto's zelf moet bezitten ipv de auto's van een ander op shows e.d. te bekijken. Zeker aangezien je zelf al eerder de conclusie had getrokken dat de neveninkomsten vanuit die hobby eigenlijk niet voldoende opleveren.
pi_213557348
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:01 schreef Danielnmg het volgende:
als die vraag over de opslag gaat dan de volgende reden: ongeveer 70 vierkante meter is nu in gebruik voor hobby (hebben paar goedkope oldtimers die mijn zoon aan het opknappen is. die is automonteur en wil uiteindelijk eigen bedrijf daarin starten.
die is nu dus veel in die ruimte bezig met aan die auto's sleutelen (en verder is het soort van hangplek) (hij is nu 19 en beter dat hij daarmee bezig is en rondhangt dan dat hij andere rottigheid uithaalt en investering in zijn toekomst met wat hij dar ook leert. overigens betaald hij daaraan mee met zijn eigen salaris). maar die ruimte is ook te klein, moeten straks zeker 2 auto's kunnen stallen in de winter en meer ruimte om te werken en te kunnen stralen, spuiten enz.
Weet het niet zeker hoor, maar gezien de energietransitie heeft het beroep van automonteur straks net zoveel waarde als "kuiper", "touwslager" of "verzekeringsagent".

Zet een reŽel plan op tafel:

1) Qua betaalbare woonruimte
2) Qua banen: voor jou, jezelf en je zoon,
3) Laat je ouders in hun waarde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213557404
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog net geen 5 ton:

https://www.funda.nl/koop(...)83258-unikenkade-45/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213557479
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:29 schreef Danielnmg het volgende:

begrijp dat je uiteindelijk naar hypotheekadviseur moet vanwege complexiteit van situatie maar las ook dat dat tegenwoordig direct flink wat geld kost
1e gesprek meestal niet.

quote:
dus hoop zo alvast wat meer info op te doen en ook benieuwd waar je met dergelijke situaties op moet letten bij kiezen van juiste hypotheekadviseur, vast niet bij een bank zelf.
Als ik zo lees is het wel een .. unieke .. situatie met hier en daar wat bv's, uitzendburo salarissen, sociale huur, opslag en zo. Ik denk dat een hypotheekverstrekker vooral bijzonder geÔnteresseerd is hoe je denkt de hypotheek te gaan aflossen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 14 mei 2024 @ 13:27:34 #32
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_213557823
koop het huis van je ouwelui.
Is goedkoper en zij kunnen gelijkvloers gaan wonen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_213557913
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 13:27 schreef nils7 het volgende:

Nu nog een hypotheekverstrekker vinden die daar mee akkoord gaat.
Of is je voorstel dat zijn ouders zijn hypotheekverstrekker worden?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_213558294
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:43 schreef CR7 het volgende:
Je partner werkt parttime?
mijn partner werk altijd al parttime ja. is in huishoudelijke zorg en daarin krijg je maar max aantal uur. en daarnaast is ze lichamelijk door dat werk al behoorlijk versleten.
Bij mijn vorige bedrijf werkte ze naast haar parttime baan ook nog veel uur voor mijn bedrijf.
Nu dus parttime en daarnaast huishouden enz.
pi_213558379
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:01 schreef kanovinnie het volgende:
Wat voor werk doe je nu en deed je daarvoor?
werk nu in de logistiek (pakketsorteercentrum)
daarvoor had ik dus 18 jaar eigen bedrijven (nu nog kleiner eigen bedrijf naast baan).
gestopt met bedrijf omdat door Corona flink verlies gemaakt had. Omzet liep wel op maar marges stonden onder druk, op laatst liep marge wel weer wat op, maar werkte 7 dagen per week en minimaal 70 uur per week en zou voor groei nog meer uur moeten werken, nog groter magazijn moeten nemen, nog meer personeel in dienst moeten nemen. kwam tot de conclusie dat dat niet was wat ik wilde en dat ik op andere manier veel slimmer kon doen door nieuwe start te maken in iets andere branche.
pi_213558417
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:10 schreef kanovinnie het volgende:

kan niet veel verder van de waarheid zitten.
Heb 18 jaar heel hard gewerkt en nooit super veel verdiend.
Maar vanuit huis werken was dat kinderen jong waren perfecte oplossing. mede door specifieke aandacht die onze kinderen nodig hadden.
Sinds begin corona alles heel snel gegroeit, 2 keer naar groter pand gemoeten (met bijkomende kosten), 7 dagen per week, minimaal 70 uur per week werken.
Laatste vakantie (meer als 2 dagen vrij) is 10 jaar geleden. dus niet bepaald de bloemetjes buiten gezet helaas en dus zeker niet op grote voet geleefd, gewoon altijd heel hard gewerkt om specifieke noden van gezin te kunnen voldoen
pi_213558445
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:15 schreef baskick het volgende:

[..]
2k bruto per maand, dan heb je het over hypotheek van 400-450k ofzo? Denk je dat te krijgen met dit salaris?
loon van mij is ex vakantiegeld enzo.
Maar nee met ons huidige inkomen krijgen we geen 400K hypotheek. daarom kijken we ook naar andere creatieve oplossingen.
En zoals ik aangaf hopen we tussen nu en 1 1/2 jaar iets te kunnen kopen en kijken we nu wat mogelijk is en wat ik voro elkaar moet krijgen in die periode om mogelijk te maken.
pi_213558464
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:32 schreef Nismo1991 het volgende:
Je zegt hobby/bedrijf.
Haal je inkomsten uit het bedrijf??

Eerste gesprek met een hypotheekadviseur is normaal gesproken gratis (ben zelf adviseur) stap gewoon naar een lokale adviseur die kan je alles vertellen.
nee haal nog niks uit het bedrijf, investeer nu in langzame stabiele groei met voorraad en nieuwe producten.
zal zeker eens bij hypotheek adviseur gaan informeren, moet ik nog letten op soort adviseur, is de ene meer thuis in creatieve oplossingen of samen kopen als de andere?
pi_213558494
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 14:35 schreef Danielnmg het volgende:
zal zeker eens bij hypotheek adviseur gaan informeren, moet ik nog letten op soort adviseur, is de ene meer thuis in creatieve oplossingen of samen kopen als de andere?
Ze zijn allemaal op een bepaalde manier creatief.
pi_213558532
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 22:52 schreef snabbi het volgende:
Dit lijkt me een makkelijkere keuze dan je wilt nemen. Je moet realistisch worden over wat je kan betalen. Je zoekt naar een subsidie vanuit je omgeving. De moeilijke keuze ligt in mijn ogen bij het onder ogen zien van of je liever een koophuis hebt danwel dat je de auto's zelf moet bezitten ipv de auto's van een ander op shows e.d. te bekijken. Zeker aangezien je zelf al eerder de conclusie had getrokken dat de neveninkomsten vanuit die hobby eigenlijk niet voldoende opleveren.
zoals ik aangaf niet specifiek subsidie, dat samen kopen met ouders is optie omdat die gewoon meer hulp/mantelzorg nodig gaan hebben en we daarvoor nu tever uit elkaar wonen
die auto's die we hebben zijn gewoon heel goedkope auto's die dus langzaam opgeknapt worden door mijn zoon. dat is voor hem zowel hobby als leerproces (geleerd voor automonteur) zodat hij daar straks hopelijk ook zijn eigen bedrijf in kan starten (werkt nu gewoon als monteur bij een garage.
Hij betaald zelf dus tegenwoordig ok groot deel van huur van die box dus kost mijn niet heel veel meer (2 andere boxen wel, maar die zijn zakelijk en worden dus vanaf het bedrijf betaald).
Maar heb voor in elkgeval bedrijf dus gewoon meer opslag nodig zodat ik ook meer omzet/winst kan draaien. liefst dus niet nog een 4de of 5de box huren maar alles op 1 locatie, dat is uiteindelijk goedkoper (en makkelijker)
pi_213558541
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 13:27 schreef nils7 het volgende:
is geen optie, dat is voor zover mij als mijn partner tever van het werk.
pi_213559061
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 14:35 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
nee haal nog niks uit het bedrijf, investeer nu in langzame stabiele groei met voorraad en nieuwe producten.
De ene is zeker creatiever dan de ander… het lastige is dat dit voor een leek niet te achterhalen is. Er zijn heel veel kundige adviseurs met veel ervaring, er zijn ook veel adviseurs die alleen ervaring hebben in recht toe recht aan cases.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 19:17:24 #43
51385 baskick
Juist ja!
pi_213561293
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 14:34 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
loon van mij is ex vakantiegeld enzo.
Maar nee met ons huidige inkomen krijgen we geen 400K hypotheek. daarom kijken we ook naar andere creatieve oplossingen.
En zoals ik aangaf hopen we tussen nu en 1 1/2 jaar iets te kunnen kopen en kijken we nu wat mogelijk is en wat ik voro elkaar moet krijgen in die periode om mogelijk te maken.
Je inkomsten zullen moeten stijgen om meer te kunnen financieren. Of is dat te simpel? Dat er nog 8% bijkomt aan vakantiegeld gaat het verschil niet maken.
pi_213569238
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:45 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
De ene is zeker creatiever dan de ander… het lastige is dat dit voor een leek niet te achterhalen is. Er zijn heel veel kundige adviseurs met veel ervaring, er zijn ook veel adviseurs die alleen ervaring hebben in recht toe recht aan cases.
gewoon een kwestie van een of meer benaderen voor eerste gesprek dus.
pi_213569249
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 19:17 schreef baskick het volgende:

[..]
Je inkomsten zullen moeten stijgen om meer te kunnen financieren. Of is dat te simpel? Dat er nog 8% bijkomt aan vakantiegeld gaat het verschil niet maken.
inkomsten stijgen is uiteraard de beste stap en noodzakelijk in elkgeval als we enkel met zijn 2-en een hypotheek willen kunnen krijgen.
pi_213570405
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:26 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
inkomsten stijgen is uiteraard de beste stap en noodzakelijk in elkgeval als we enkel met zijn 2-en een hypotheek willen kunnen krijgen.
Je overweegt om met meer dan 2 een hypotheek af te sluiten? Heb je al uitgezocht wat daar Łberhaupt de mogelijkheden voor zijn i.c.m. de expliciete wens 2 gescheiden woningen te gaan bewonen?
pi_213570540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:22 schreef baskick het volgende:

[..]
Je overweegt om met meer dan 2 een hypotheek af te sluiten? Heb je al uitgezocht wat daar Łberhaupt de mogelijkheden voor zijn i.c.m. de expliciete wens 2 gescheiden woningen te gaan bewonen?
gedachte (is allemaal nog maar gezamelijk brainstormen dus) dat 1grote woning zou betreffen die dus in 2 woondelen opgedeeld wordt, of 1 woning met een bijgebouw waarin 2 wooneenheden gemaakt worden.
zover ik kan vinden moet zoiets bij de gemeente aangevraagd worden om een woning te splitsen of hoe je dat ook noemt. en uiteraard moet een hypotheekverstrekker er mee instemmen maar zover ik kan vinden zijn daar oplossingen voor.
pi_213571390
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 15:35 schreef Danielnmg het volgende:
zover ik kan vinden moet zoiets bij de gemeente aangevraagd worden om een woning te splitsen of hoe je dat ook noemt. en uiteraard moet een hypotheekverstrekker er mee instemmen maar zover ik kan vinden zijn daar oplossingen voor.
Je krijgt dan ook verplicht een VvE
  woensdag 15 mei 2024 @ 18:20:35 #49
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_213572415
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 14:41 schreef Danielnmg het volgende:

[..]
is geen optie, dat is voor zover mij als mijn partner tever van het werk.
Dus je ouders moeten dan jullie kant op komen? Hoe staan zij daar in? Kleiner willen wonen is nog niet hetzelfde als afscheid willen nemen van je woonplaats.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  woensdag 15 mei 2024 @ 19:05:12 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213572961
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 18:20 schreef Elpis het volgende:

[..]
Dus je ouders moeten dan jullie kant op komen? Hoe staan zij daar in? Kleiner willen wonen is nog niet hetzelfde als afscheid willen nemen van je woonplaats.
Ja, hele sociale omgeving kwijt. Helemaal afhankelijk van je kinderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')