abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker zondag 16 juni 2024 @ 21:14:26 #251
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213939788
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 20:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Baptisia's en lupines bloeien in lange aren. Brandkruid is bijzonderder, want die bloeit in een soort etagières. (Ik vind dat zo wonderlijk.) Plaatje van het internet:

[ afbeelding ]
Ik las pas iets over Chelsea Chop
Dat ga ik volgend jaar met ons Brandkruid ook doen. https://www.gardenersworl(...)noeien/chelsea-chop/
  zondag 16 juni 2024 @ 21:21:27 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213939952
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 19:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben om het voorzichtig uit te drukken ‘niet zo tevreden’ over wat er hier door de medewerker van de hovenier neegezet is, dus daar gaan we even stevig over in gesprek. Prima dat hij geen beplantingsplan maakt bij zijn ontwerp, ik vertrouw hem echt voor wat betreft planten, maar als hij dan uiteindelijk z’n medewerker met een paar bakken planten stuurt die ze in mijn ogen zonder echt plan inplant en de boel niet afmaakt dan hebben we wel een probleem nu. Er staan qua vaste planten eigenlijk alleen maar niet- wintergroene zomerbloeiers in, ik zou het zelf veel beter kunnen zeg maar. De vaste planten en het inplanten daarvan waren een substantieel bedrag van de offerte, dan moet hij zich er niet zo van af maken.
Vervelend.. Heb je nog op papier staan wat jouw wensen waren?
Resistance is futile.
pi_213940050
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 21:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vervelend.. Heb je nog op papier staan wat jouw wensen waren?
Het komt vast nog wel goed, als hij maar gewoon zelf komt en dat heeft hij nu ook beloofd
pi_213940125
Hier naast het gezondheidscentrum staan ook hele plantvakken vol met Phlomis russeliana, erg fraai en ze worden mooi gecombineerd met oa lilapaars bloeiende Nepeta’s en daarnaast staat dan weer Alchemilla Mollis en daarnaast dan weer Geranium rozanne. Erg goed gedaan, zeker op zulke grote schaal
pi_213940442
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 21:14 schreef maily het volgende:

[..]
Ik las pas iets over Chelsea Chop
Dat ga ik volgend jaar met ons Brandkruid ook doen. https://www.gardenersworl(...)noeien/chelsea-chop/
Hoe werkt dat dan? Dat het de bloei vertraagt, oké, maar waarom zou de plant dan langer bloeien als je de hele plant zo snoeit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213940514
Ik heb even een vlog voor jullie gemaakt over de chelsea chop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213940550
ARGH, we hadden een paar weken geleden hemelsleutel moeten snoeien. Vergeten. Zullen we elkaar daar vanaf nu elk jaar aan herinneren?

Spellchecker zondag 16 juni 2024 @ 22:05:20 #258
197773 crew  maily
pi_213940673
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 21:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan? Dat het de bloei vertraagt, oké, maar waarom zou de plant dan langer bloeien als je de hele plant zo snoeit?
Ik wil de bloemen om en om snoeien, dat niet heel de bos in één keer bloeit.
  zondag 16 juni 2024 @ 23:25:43 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213942019
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
ARGH, we hadden een paar weken geleden hemelsleutel moeten snoeien. Vergeten. Zullen we elkaar daar vanaf nu elk jaar aan herinneren?

Ja graag. Ik heb hier echt heel veel van. Stuk of 20 - 25 jonge planten. En dan 1 volwassen plant die vorig jaar idd uit elkaar gezakt is. Ik wist eigenlijk niet dat het gesnoeid moest worden om dit te voorkomen.
Resistance is futile.
pi_213944628
quote:
14s.gif Op zondag 16 juni 2024 23:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja graag. Ik heb hier echt heel veel van. Stuk of 20 - 25 jonge planten. En dan 1 volwassen plant die vorig jaar idd uit elkaar gezakt is. Ik wist eigenlijk niet dat het gesnoeid moest worden om dit te voorkomen.
20-25, dat is wel heel veel. :D Vorig jaar had iemand de tip om de plant eind mei/begin juni te snoeien zodat die minder de hoogte in gaat en niet omvalt. Ik weet niet meer wie het was, maar ik vond het de moeite van het proberen waard. Ik heb het zelf nog niet eerder gedaan.
pi_213944832
Oranje havikskruid bloeit. Dat is elk jaar weer later dan ik verwacht. Het is een plant die zich uitzaait en overal in de tuin wel een leuk accent vormt, een beetje als klaprozen. Maar het is zeker geen woekeraar. Aanrader.

De paarse morgenster is uitgebloeid. Ik vind de pluizenbollen misschien wel leuker dan de bloem zelf.

Ineens bloeit m'n kruisdistel. Die heb ik vaak verplaatst of per ongeluk verwijderd, maar wilde maar niet doodgaan. Nu gedijt-ie zelfs.

De enorme hoeveelheid blad achter kruisdistel is van de zonnehoedjes, rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Dat belooft wat. Klaarblijkelijk houdt de plant van droge, schrale grond. Elk jaar wint-ie meer territorium. Een aanrader voor mensen die een weelderige zomerbloeier zoeken waar ze geen werk aan hebben.

[ Bericht 14% gewijzigd door Claudia_x op 17-06-2024 12:13:07 ]
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 12:49:02 #262
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213945297
Hola! Ik heb even een vraagje voor de kenners hier.
Is deze nog te redden? Hij is onderaan bij zn stam flink geknakt geraakt vorige week tijdens een harde onweersbui met veel wind.

Hij staat wel nog soort van overeind en vertoont (nog) geen tekenen van sterfte ofzo... maar ja geen idee of ie dit kan overleven :{
pi_213945861
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:49 schreef dick_laurent het volgende:
Is deze nog te redden? Hij is onderaan bij zn stam flink geknakt geraakt vorige week tijdens een harde onweersbui met veel wind.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hij staat wel nog soort van overeind en vertoont (nog) geen tekenen van sterfte ofzo... maar ja geen idee of ie dit kan overleven :{
Ik weet het niet, maar dit is wel een leuke kans om het uit te proberen! Dat hij nog niet aan het afsterven is, zou een goed teken kunnen zijn. Wat ik zelf zou doen:

- Opzoeken hoe deze plant zich vermeerdert. Misschien kun je een van de grotere uitlopers vrijmaken en in een nieuwe pot zetten. Die aan de linkerkant ziet er mooi uit. Of je graaft een stukje uit en kijkt of er worteltjes aan zitten. Als dat het geval is, kun je het stuk ondergronds afknippen of doorzagen.
- Ik kan op de foto niet zien hoe de plant precies is geknakt en of die speling heeft. Als die nog stevig staat: niks doen. Als die niet stevig staat: stutten met stokken en iets om de scheur heen wikkelen.
pi_213945900
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:49 schreef dick_laurent het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit ziet eruit als jade plant (Engelse naam) en die heb ik als kamerplant.

Mijnes werd ooit heel lelijk (lange kale stam met daarop nog wat blad) en toen heb ik de kruin met een stukje stam afgesneden en in een nieuwe pot grond geplaatst. Dan komen er gewoon weer wortels aan _O_

Je kan 'm ook nog een tijdje zo laten staan om te kijken of hij het houdt. Zo'n vetplant heeft een hoop reserves is mijn ervaring dus je kunt je veel verwaarlozing veroorloven O-)
  Spellchecker maandag 17 juni 2024 @ 14:13:04 #265
197773 crew  maily
pi_213946033
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:59 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Dit ziet eruit als jade plant (Engelse naam) en die heb ik als kamerplant.

Mijnes werd ooit heel lelijk (lange kale stam met daarop nog wat blad) en toen heb ik de kruin met een stukje stam afgesneden en in een nieuwe pot grond geplaatst. Dan komen er gewoon weer wortels aan _O_

Je kan 'm ook nog een tijdje zo laten staan om te kijken of hij het houdt. Zo'n vetplant heeft een hoop reserves is mijn ervaring dus je kunt je veel verwaarlozing veroorloven O-)
Elk blaadje kan een nieuwe plant worden.
pi_213946051
Maak je borst maar nat, @dick_laurent . ;(

quote:
De Crassula is in de Feng Shui filosofie het symbool voor financieel geluk (...). bron
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 14:32:16 #267
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213946177
Ja hij blijft wel min of meer uit zichzelf overeind nog, dus we gaan hem ws een beetje stutten idd en dan maar even afwachten hoe het zal verlopen :)

Dank voor de snelle reacties overigens!
  maandag 17 juni 2024 @ 19:05:59 #268
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213949924
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
20-25, dat is wel heel veel. :D Vorig jaar had iemand de tip om de plant eind mei/begin juni te snoeien zodat die minder de hoogte in gaat en niet omvalt. Ik weet niet meer wie het was, maar ik vond het de moeite van het proberen waard. Ik heb het zelf nog niet eerder gedaan.
Ja, ik zet ze in een paar grote groepen. Ik heb zowel groene als rode :+ .
Resistance is futile.
  woensdag 19 juni 2024 @ 20:14:25 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213976419
Plantjes deels uitgezet ^O^

Vijg, olijf, brandkruid, rode hemelsleutel, Pijpenstrootje en kogellook:

Ijzerhard

Vedergras, leliegras, muhlenbergia (roze bloeiende siergras), en geen idee hoe die hogere stengels heten maar die staan over de hele lengte van de A1 van Amsterdam naar Apeldoorn in bloei. Leuk spul O+ (weet iemand het?):

Vlinderstruik, pruikenboom(struik), groene hemelsleutel, muhlenbergia, akelei, vedergras, wolfsmelk:

De erkerramen moeten nog vervangen worden dus waarschijnlijk beter om dat stuk nog niet aan de planten..

Dan heb ik achter nog staan, moet allemaal grotendeels nog verplaatst worden:
Ooievaarsbek
Nog meer akelei
Pijpenstrootje
Heidebraut
Varens
Hosta
Viburnum Tinus
Sterjasmijn
3x kornoelje
Resistance is futile.
pi_213976495
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2024 20:14 schreef Seven. het volgende:
Plantjes deels uitgezet ^O^
Lekker bezig geweest. ^O^

quote:
Vedergras, leliegras, muhlenbergia (roze bloeiende siergras), en geen idee hoe die hogere stengels heten maar die staan over de hele lengte van de A1 van Amsterdam naar Apeldoorn in bloei. Leuk spul O+ (weet iemand het?):

[ link | afbeelding ]
Is te moeilijk te zien op de foto, maar kan het teunisbloem zijn?
  woensdag 19 juni 2024 @ 20:42:28 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213976876
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 20:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Lekker bezig geweest. ^O^
[..]
Is te moeilijk te zien op de foto, maar kan het teunisbloem zijn?
Yep, denk het wel!
Resistance is futile.
pi_213977022
Mocht je het trouwens interessant vinden, @Seven., op www.gardenprofessors.com staat veel nuttige informatie over hoe een boom te planten (hier bijvoorbeeld).

Ik wilde graag een bonte wilg in m'n tuin (vraag me niet waarom). Ik had er een neergezet en die ging al snel dood. Bij de tweede was het hetzelfde verhaal. Toen volgde ik de instructies hierboven en de derde doet het als een tierelier. Toen ik de wortels uitspoelde, viel me op dat de aangekochte wilg nauwelijks een wortelstelsel had.
  woensdag 19 juni 2024 @ 20:55:15 #273
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213977047
Er blijft niks van mijn dahlia's over met al die rotslakken nu. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213977396
quote:
16s.gif Op woensdag 19 juni 2024 20:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Er blijft niks van mijn dahlia's over met al die rotslakken nu. ;(
De wind van laatst heeft een aantal planten in m'n tuin ook geen goed gedaan. Ik houd mezelf voor dat dit nu eenmaal de omstandigheden zijn en dat we in de toekomst vaker te maken krijgen met veel regen in een jaar, zachte winters en droge zomers. De planten die daar niet in gedijen, moet ik misschien maar niet willen. Ik zoek actief alternatieven voor zulke planten - of ik kijk of ik kleine aanpassingen in de tuin kan maken. Sommige planten staan bijv. liever wat hoger en droger in schrale grond. Dat kun je zelf creëren. En ik plant geen zonminnende planten in halfschaduw, want dat is vaak vragen om problemen.

Dahlia's heb ik opgegeven. In dat jaarlijkse gezeur met slakken heb ik geen zin.
  woensdag 19 juni 2024 @ 21:18:26 #275
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213977517
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 21:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De wind van laatst heeft een aantal planten in m'n tuin ook geen goed gedaan. Ik houd mezelf voor dat dit nu eenmaal de omstandigheden zijn en dat we in de toekomst vaker te maken krijgen met veel regen in een jaar, zachte winters en droge zomers. De planten die daar niet in gedijen, moet ik misschien maar niet willen. Ik zoek actief alternatieven voor zulke planten - of ik kijk of ik kleine aanpassingen in de tuin kan maken. Sommige planten staan bijv. liever wat hoger en droger in schrale grond. Dat kun je zelf creëren. En ik plant geen zonminnende planten in halfschaduw, want dat is vaak vragen om problemen.

Dahlia's heb ik opgegeven. In dat jaarlijkse gezeur met slakken heb ik geen zin.
Voor het eerst dat ik er zo'n last van heb, maar het is wel erg bizar nat geweest dat zal er mee te maken hebben misschien. Wel jammer, vind ze altijd erg mooie bloemen hebben; gelukkig doet de rest het wel aardig, op een peper plant die ook omgewaaid is na, nu staat die gespalkt maar met erg slappe bladeren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')