abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213539800

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
---
INTRODUCTION
Bring Civilization out of the Dark Ages
Paradox Development Studio is back with the fourth installment of the award-winning Europa Universalis series. The empire building game Europa Universalis IV gives you control of a nation to guide through the years in order to create a dominant global empire.

Rule your nation through the centuries, with unparalleled freedom, depth and historical accuracy. True exploration, trade, warfare and diplomacy will be brought to life in this epic title rife with rich strategic and tactical depth.

Europa Universalis IV is a grand strategy wargame developed by Paradox Development Studio and published by Paradox Interactive

https://www.paradoxintera(...)universalis-iv/about
---

Ik kan geen topic over deze die hard strategie spel van Paradox vinden. Iemand die het speelt?

Laatste expansion is pas geleden uitgekomen. Heb inmiddels Bohemia en Nederland geprobeerd en ben nu bezig met Venice. De Ottomans zijn binnen amper 30 jaar al mijn vassal, naast Byzantium en Bulgarije *O*

Ik heb volgens steam er nu bijna 3000 uur inzitten. Nog steeds een noob dus 8)7 _O_
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 19:16:30 #2
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213539911
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 19:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
---
INTRODUCTION
Bring Civilization out of the Dark Ages
Paradox Development Studio is back with the fourth installment of the award-winning Europa Universalis series. The empire building game Europa Universalis IV gives you control of a nation to guide through the years in order to create a dominant global empire.

Rule your nation through the centuries, with unparalleled freedom, depth and historical accuracy. True exploration, trade, warfare and diplomacy will be brought to life in this epic title rife with rich strategic and tactical depth.

Europa Universalis IV is a grand strategy wargame developed by Paradox Development Studio and published by Paradox Interactive

https://www.paradoxintera(...)universalis-iv/about
---

Ik kan geen topic over deze die hard strategie spel van Paradox vinden. Iemand die het speelt?

Laatste expansion is pas geleden uitgekomen. Heb inmiddels Bohemia en Nederland geprobeerd en ben nu bezig met Venice. De Ottomans zijn binnen amper 30 jaar al mijn vassal, naast Byzantium en Bulgarije *O*

Ik heb volgens steam er nu bijna 3000 uur inzitten. Nog steeds een noob dus 8)7 _O_
Ik speel het ook! ^O^

Fantastische game, heb alle DLC :P

2000 uur er in zitten en voel me nog noob.
  zondag 12 mei 2024 @ 19:19:09 #3
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213539948
Ik probeerde Holland -> The Netherlands voor de nieuwe DLC maar Frankrijk inheritte alles van Burgondy de flikkers. Waren ze ook nog eens allied met Castille :(

Ga later vanavond even Inca proberen, ben goed klaar met Holland :P
pi_213540305
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 19:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

Ik kan geen topic over deze die hard strategie spel van Paradox vinden.
Dat werd hierin besproken:
GAM / Paradox Interactive #19 Internal Flames

De opvolger van dat topic is echter harstikke dood.
pi_213540330
Heb er zelf 1000 uur inzitten, maar ben er wel een beetje klaar mee ondertussen.

Ik speelde het vanaf het begin. Maar de laatste jaren teveel een been there, done that-gevoel bij dit spel.

(Iets wat ik niet heb bij Stellaris trouwens, daar kan ik echt geen genoeg van krijgen)
pi_213540401
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 19:16 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ik speel het ook! ^O^

Fantastische game, heb alle DLC :P

2000 uur er in zitten en voel me nog noob.
Leuk een FOK!'er die het ook speelt. _O_
en lekker bezig man. Ja er valt constant nieuwe dingen te leren, je bent nooit uitgeleerd :lijstje:

Hierbij wat screenshots van mijn campaigns op v1.37. Meestal speel ik een andere land na 100 jaar ofzo, want het wordt dan te makkelijk en veel grinden _O-

Nederland (Burgundy is mijn vassal):
SPOILER
Bohemia (Denemarken, Hongarije, Polen, Litouwen, Brandenburg, Saxony zijn mijn vassal) :
SPOILER
Venice (huidige campaign, Byzantium, Bulgarije, Ottomans, Florence, The Knights zijn mijn vassal):
SPOILER
Frankrijk heeft Milaan gejat met een speciale vasal CB (ik denk uit hun mission), dus dit wordt het nog een mooie uitdaging om ze kopje kleiner te maken, maar gaat wel lukken met Oostenrijk en Polen alliantie samen. ~O>
graag op anoniem
pi_213540419
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2024 19:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dat werd hierin besproken:
GAM / Paradox Interactive #19 Internal Flames

De opvolger van dat topic is echter harstikke dood.
Hahha uit 2015 alweer. _O- geeft wel aan hoe oud dit spelletje is. Hopelijk komt EU5 dit jaar uit _O_
graag op anoniem
pi_213540441
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 19:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Heb er zelf 1000 uur inzitten, maar ben er wel een beetje klaar mee ondertussen.

Ik speelde het vanaf het begin. Maar de laatste jaren teveel een been there, done that-gevoel bij dit spel.

(Iets wat ik niet heb bij Stellaris trouwens, daar kan ik echt geen genoeg van krijgen)
Ik speel om de zoveel maanden meestal. Ik had een jaartje niet gespeeld en met nieuwe DLC ben ik dan weer paar maandjes zoet. Er zit niet zoveel vernieuwing meer in het spel, dus ik snap je punt. :)
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 20:05:49 #9
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213540462
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:00 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Leuk een FOK!'er die het ook speelt. _O_
en lekker bezig man. Ja er valt constant nieuwe dingen te leren, je bent nooit uitgeleerd :lijstje:

Hierbij wat screenshots van mijn campaigns op v1.37. Meestal speel ik een andere land na 100 jaar ofzo, want het wordt dan te makkelijk en veel grinden _O-

Nederland (Burgundy is mijn vassal):
SPOILER
Bohemia (Denemarken, Hongarije, Polen, Litouwen, Brandenburg, Saxony zijn mijn vassal) :
SPOILER
Venice (huidige campaign, Byzantium, Bulgarije, Ottomans, Florence, The Knights zijn mijn vassal):
SPOILER
Frankrijk heeft Milaan gejat met een speciale vasal CB (ik denk uit hun mission), dus dit wordt het nog een mooie uitdaging om ze kopje kleiner te maken, maar gaat wel lukken met Oostenrijk en Polen alliantie samen. ~O>
Je bent wel een heel stuk beter dan dat ik ben :P

Hoe krijg je in godsnaam Burgundy als vassal van Nederland? :D

edit: zie nu pas dat Burgundy vrij klein is, wel cool :)

[ Bericht 2% gewijzigd door KoningWouter op 12-05-2024 20:13:27 ]
  zondag 12 mei 2024 @ 20:18:15 #10
420862 uitkeringsgenieter
graag op anoniem
pi_213540633
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:05 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Je bent wel een heel stuk beter dan dat ik ben :P

Hoe krijg je in godsnaam Burgondy als vassal van Nederland? :D
De belangrijkste strategie die ik gebruik in het spel is dode landen reviven en dan hun cores terugveroveren (of terugvragen via een ally). Zoals je kan zien heeft in deze campaign Spanje de Burgundian Inheritence gekregen. Ik heb een alliantie met Spanje. En ik heb Burgundy gereleased als vassal en daarna via de favor system langzaam alle cores terugvraagt aan Spanje. De Franse cores wilde ik niet om dat ik hou van mooi grenzen. w/ _O-
In het begin moet je gewoon Frankrijk als ally nemen en dan is het vrij makkelijk cruisen daarna....
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 20:25:06 #11
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213540718
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:18 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
De belangrijkste strategie die ik gebruik in het spel is dode landen reviven en dan hun cores terugveroveren (of terugvragen via een ally). Zoals je kan zien heeft in deze campaign Spanje de Burgundian Inheritence gekregen. Ik heb een alliantie met Spanje. En ik heb Burgundy gereleased als vassal en daarna via de favor system langzaam alle cores terugvraagt aan Spanje. De Franse cores wilde ik niet om dat ik hou van mooi grenzen. w/ _O-
In het begin moet je gewoon Frankrijk als ally nemen en dan is het vrij makkelijk cruisen daarna....
Ik had France ook al ally maar had het spel een jaar niet aangeraakt :P Moet dus weer even inkomen.

Die strategie ga ik onthouden, zo speel ik het eigenlijk nooit ^O^
  zondag 12 mei 2024 @ 20:34:50 #12
graag op anoniem
pi_213540852
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:25 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ik had France ook al ally maar had het spel een jaar niet aangeraakt :P Moet dus weer even inkomen.

Die strategie ga ik onthouden, zo speel ik het eigenlijk nooit ^O^
Ik doe dit omdat het de minste AE oplevert. In dit spel wordt je 9 van 10 keer gehinderd door AE en cores terugveroveren levert minimale AE op. Je kan een voormalig groot land ook als vasal proberen te krijgen. Heb ik ook met Ottomans gedaan. Ik heb ze helemaal laten opeten door de Mamluks en nu ze mijn vasal zijn, ga ik alles terughalen voor hun en daarna ga ik ze integreren via mijn diplo points :W

Ik heb veel geleerd van lets plays kijken en andere filmpjes op youtube. The Red Hawk maakt altijd goede guides vind ik zelf: https://www.youtube.com/@TheRedHawk
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 20:36:53 #13
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213540869
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:34 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ik doe dit omdat het de minste AE oplevert. In dit spel wordt je 9 van 10 keer gehinderd door AE en cores terugveroveren levert minimale AE op. Je kan een voormalig groot land ook als vasal proberen te krijgen. Heb ik ook met Ottomans gedaan. Ik heb ze helemaal laten opeten door de Mamluks en nu ze mijn vasal zijn, ga ik alles terughalen voor hun en daarna ga ik ze integreren via mijn diplo points :W

Ik heb veel geleerd van lets plays kijken en andere filmpjes op youtube. The Red Hawk maakt altijd goede guides vind ik zelf: https://www.youtube.com/@:TheRedHawk
Ja ik zit altijd met AE problemen... dat is de beperkende factor in mijn games...

Ik ga straks even een nieuwe game proberen en jouw strategie proberen. Klinkt erg hoopvol. Vroeg me altijd al af hoe mensen richting world conquest gaan zonder AE problemen te hebben...
  zondag 12 mei 2024 @ 20:46:38 #14
graag op anoniem
pi_213540984
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:36 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ja ik zit altijd met AE problemen... dat is de beperkende factor in mijn games...

Ik ga straks even een nieuwe game proberen en jouw strategie proberen. Klinkt erg hoopvol. Vroeg me altijd al af hoe mensen richting world conquest gaan zonder AE problemen te hebben...
Je kan ook proberen om personal unions te jagen. Met mijn Bohemia spel ik heb feitelijk heel europa al muv van Frankrijk, Spanje, Engeland en Italie. Ik ben namelijk ook HRE emperor. Maar world conquest vind ik niet zo leuk om te doen, dus ga ik niet aan beginnen.
Nou laat hier maar weten hoe het gaat met je nieuwe campaign dan. ^O^
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 20:51:41 #15
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213541025
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:46 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Je kan ook proberen om personal unions te jagen. Met mijn Bohemia spel ik heb feitelijk heel europa al muv van Frankrijk, Spanje, Engeland en Italie. Ik ben namelijk ook HRE emperor. Maar world conquest vind ik niet zo leuk om te doen, dus ga ik niet aan beginnen.
Nou laat hier maar weten hoe het gaat met je nieuwe campaign dan. ^O^
Ik Royal Marriage soms wel eens iemand die een ruler heeft die bijna dood gaat... maar dan krijgen ze altijd weer een heir en zit ik met een nutteloze Royal Marriage :')

Ik ga het zeker uit proberen straks, ik zal het hier laten weten ^O^

WC vind ik ook niet interessant. Na een tijd heb ik er ook altijd wel genoeg van en wordt het grindy.
  zondag 12 mei 2024 @ 21:00:08 #16
graag op anoniem
pi_213541126
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 20:51 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ik Royal Marriage soms wel eens iemand die een ruler heeft die bijna dood gaat... maar dan krijgen ze altijd weer een heir en zit ik met een nutteloze Royal Marriage :')

Ik ga het zeker uit proberen straks, ik zal het hier laten weten ^O^

WC vind ik ook niet interessant. Na een tijd heb ik er ook altijd wel genoeg van en wordt het grindy.
Ja je moet wel echt geluk hebben soms. Je kan ook zien wat er gebeurt als een ruler sterft waar je een royal marriage mee hebt. Soms komt jouw dynasty erop, soms heb je een succession war met een rivaal en als je heel erg geluk hebt dan instant PU. Ik kreeg in mijn Bohemia spel, een succesion war met Portugal over Denemarken, want ik had ook een von Wittelsbach. Echt geluk _O_
Je kan ook save scummen als een oude ruler toch een eigen heir krijgt.... |:)
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 21:09:49 #17
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213541221
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 21:00 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ja je moet wel echt geluk hebben soms. Je kan ook zien wat er gebeurt als een ruler sterft waar je een royal marriage mee hebt. Soms komt jouw dynasty erop, soms heb je een succession war met een rivaal en als je heel erg geluk hebt dan instant PU. Ik kreeg in mijn Bohemia spel, een succesion war met Portugal over Denemarken, want ik had ook een von Wittelsbach. Echt geluk _O_
Je kan ook save scummen als een oude ruler toch een eigen heir krijgt.... |:)
Hehehe. Nah ik save scum niet. Als het niet lukt is het gewoon end of game en dan een nieuwe starten. :P
  zondag 12 mei 2024 @ 21:13:59 #18
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213541255
De leukste achievement vond ik dat je als Cebu moet beginnen en dan half India moet veroveren.

Doe jij ook achievements?
  zondag 12 mei 2024 @ 21:19:50 #19
graag op anoniem
pi_213541301
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 21:13 schreef KoningWouter het volgende:
De leukste achievement vond ik dat je als Cebu moet beginnen en dan half India moet veroveren.

Doe jij ook achievements?
Ik heb wel een tijdje gehunt voor achievements, maar was ermee gestopt, omdat ik liever een relaxte game wil, zonder try hard gedoe _O-
Ik post morgen wel een screenshot van mijn achievements, maar de laatste is echt wel van 2 jaar terug ofzo. Ik heb er vast wel bijzondere bij zitten. Ik speel wel bijna alleen in Europa, dat trekt mij toch bijna altijd wat meer. :lijstje:
graag op anoniem
  zondag 12 mei 2024 @ 21:25:25 #20
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213541364
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 21:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ik heb wel een tijdje gehunt voor achievements, maar was ermee gestopt, omdat ik liever een relaxte game wil, zonder try hard gedoe _O-
Ik post morgen wel een screenshot van mijn achievements, maar de laatste is echt wel van 2 jaar terug ofzo. Ik heb er vast wel bijzondere bij zitten. Ik speel wel bijna alleen in Europa, dat trekt mij toch bijna altijd wat meer. :lijstje:
Met die nieuwe strategie kan ik me dat goed voorstellen. Ik speelde eigenlijk het liefst overal anders dan Europa omdat je daar minder AE hebt.

Het enige wat wel kut is vind ik dat je dan instituties moet devven. Zo krijg je zowat geen ideagroups compleet...
pi_213541636
Paar keer geprobeerd te spelen. Maar na Crusader Kings en Stellaris kon ik er niet echt inkomen :P

Misschien als deel 5 uitkomt dat ik weer een poging waag.
Conscience do cost.
  maandag 13 mei 2024 @ 12:01:53 #22
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213545307
@uitkeringsgenieter

Oke ik heb een nieuwe game gestart als Mulhouse en ben van plan jouw strategie te gaan proberen. Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is die reconquest cb. Krijg je dan alleen de cores voor minder AE of ook andere provinces?
  maandag 13 mei 2024 @ 12:10:49 #23
graag op anoniem
pi_213545406
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:01 schreef KoningWouter het volgende:
@:uitkeringsgenieter

Oke ik heb een nieuwe game gestart als Mulhouse en ben van plan jouw strategie te gaan proberen. Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is die reconquest cb. Krijg je dan alleen de cores voor minder AE of ook andere provinces?
Nee geldt alleen voor cores. In HRE moet je wel altijd ally zijn van Austria omdat ze altijd vragen om 1 provincie terug te geven na conquest. Anders krijg je -25 malus met alle HRE landen.
graag op anoniem
  maandag 13 mei 2024 @ 12:35:09 #24
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213545644
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Nee geldt alleen voor cores. In HRE moet je wel altijd ally zijn van Austria omdat ze altijd vragen om 1 provincie terug te geven na conquest. Anders krijg je -25 malus met alle HRE landen.
Thanks ^O^
  maandag 13 mei 2024 @ 13:29:10 #25
graag op anoniem
pi_213546086
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:35 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Thanks ^O^
NP. Ik heb trouwens 161 van 373 achievements, maar speel al lange tijd niet meer voor achievements. De laatste is van een jaar geleden. _O-

Ik heb ook die van Mullhouse gehaald:
Everything's Coming Up Mulhouse
Starting as Mulhouse, become Emperor of the HRE and completely decentralize the Empire.

0,6% van de spelers heeft dit gehaald _O- Succes ^O^
graag op anoniem
  maandag 13 mei 2024 @ 13:33:01 #26
graag op anoniem
pi_213546118
quote:
8s.gif Op zondag 12 mei 2024 21:51 schreef ems. het volgende:
Paar keer geprobeerd te spelen. Maar na Crusader Kings en Stellaris kon ik er niet echt inkomen :P

Misschien als deel 5 uitkomt dat ik weer een poging waag.
3 dagen geleden hebben ze vanuit Paradox nieuwe screenshots gedeeld _O_

https://forum.paradoxplaz(...)of-may-2024.1675505/

Nederland goden _O_ de hype is real _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door uitkeringsgenieter op 13-05-2024 13:48:05 ]
graag op anoniem
  maandag 13 mei 2024 @ 13:36:47 #27
graag op anoniem
  maandag 13 mei 2024 @ 14:24:12 #28
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213546517
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:29 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
NP. Ik heb trouwens 161 van 373 achievements, maar speel al lange tijd niet meer voor achievements. De laatste is van een jaar geleden. _O-

Ik heb ook die van Mullhouse gehaald:
Everything's Coming Up Mulhouse
Starting as Mulhouse, become Emperor of the HRE and completely decentralize the Empire.

0,6% van de spelers heeft dit gehaald _O- Succes ^O^
Nice! Die Mulhouse achievement is best hardcore :P

Maar ik ga toch met een ander land beginnen. Ik wil graag die vassal feed strategie proberen. :Y
  maandag 13 mei 2024 @ 14:29:02 #29
graag op anoniem
pi_213546554
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:24 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Nice! Die Mulhouse achievement is best hardcore :P

Maar ik ga toch met een ander land beginnen. Ik wil graag die vassal feed strategie proberen. :Y
Ja snap ik wel hoor. Uitbreiden in de HRE als OPM is best een tergend proces. Je moet super veel geduld hebben en is niet altijd even leuk....Welke ga je nu pakken?
graag op anoniem
  maandag 13 mei 2024 @ 14:31:26 #30
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213546573
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:29 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ja snap ik wel hoor. Uitbreiden in de HRE als OPM is best een tergend proces. Je moet super veel geduld hebben en is niet altijd even leuk....Welke ga je nu pakken?
Ik zat te denken om als Frankrijk te gaan, Aragon aan te vallen, 1 province te nemen en dan Catalonye te releasen om een beetje een feel te krijgen voor hoe het werkt. (Zag ik op een filmpje vanmorgen)
  maandag 13 mei 2024 @ 14:41:15 #31
graag op anoniem
pi_213546708
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:31 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ik zat te denken om als Frankrijk te gaan, Aragon aan te vallen, 1 province te nemen en dan Catalonye te releasen om een beetje een feel te krijgen voor hoe het werkt. (Zag ik op een filmpje vanmorgen)
France is wel relaxed om mee te spelen. Is een van mijn favorieten toch wel. Je kan chill mode spelen en inderdaad experimenteren als je wilt. Belangrijke taktiek is proberen een RM met Burgundy te krijgen (je moet er zelf 1 sturen ipv ontvangen!). Meestal starten ze als rivaal, dus moet je waarschijnlijk 1 oorlog met hun voeren (geen land pakken) en hun dwingen om geen rivaal te zijn van jou. Meer heb je niet nodig. Als je hun als PU kan krijgen dan heb je echte een chille game, want je kan via mission tree hun in 1 knop annexeren zonder AE. _O_
graag op anoniem
  maandag 13 mei 2024 @ 14:48:23 #32
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213546792
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:41 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
France is wel relaxed om mee te spelen. Is een van mijn favorieten toch wel. Je kan chill mode spelen en inderdaad experimenteren als je wilt. Belangrijke taktiek is proberen een RM met Burgundy te krijgen (je moet er zelf 1 sturen ipv ontvangen!). Meestal starten ze als rivaal, dus moet je waarschijnlijk 1 oorlog met hun voeren (geen land pakken) en hun dwingen om geen rivaal te zijn van jou. Meer heb je niet nodig. Als je hun als PU kan krijgen dan heb je echte een chille game, want je kan via mission tree hun in 1 knop annexeren zonder AE. _O_
Nice thanks, ik ga het proberen. Het gaat me dit potje dan eigenlijk meer om het feeden vassals maar we gaan zien hoe het uitpakt.
pi_213579709
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:48 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Nice thanks, ik ga het proberen. Het gaat me dit potje dan eigenlijk meer om het feeden vassals maar we gaan zien hoe het uitpakt.
Ook maar eens een France campaign gestart:
- Kingdom of God en Scotland (net gereleased) is mijn vassal
- Wat ik verder nog wil doen: alle cores van Scotland terugveroveren, de rest van England+Aragon "opeten" en HRE dismantelen samen met Ottomans vs Austria, Commonwealth, Muscovy wordt een mooi eind battle _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door uitkeringsgenieter op 16-05-2024 11:27:02 ]
graag op anoniem
pi_213579790
Nog een EU5 map. HRE gebied is sick met al die kleine OPM's 8)7

graag op anoniem
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:40:17 #35
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213580034
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:12 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ook maar eens een France campaign gestart:
- Kingdom of God en Scotland (net gereleased) is mijn vassal
- Wat ik verder nog wil doen: alle cores van Scotland terugveroveren, de rest van England+Aragon "opeten" en HRE dismantelen samen met Ottomans vs Austria, Commonwealth, Muscovy wordt een mooi eind battle _O_

[ afbeelding ]
Jeetje wat ben jij goed in EU4 :P

Ik ben inmiddels gestopt met France, had wat gereleased en ik denk dat ik het nu snap. Denk dat ik binnenkort in India ga spelen (mijn favoriete regio)

Maar ben nu wel even zoet met Diablo 4's nieuwe seizoen dus EU4 staat op een laag pitje...

Have fun, ik blijf dit topic volgen!
  maandag 20 mei 2024 @ 17:11:29 #36
graag op anoniem
pi_213629209
Castille/Spain is overpowered. Je krijgt via de mission tree een union over:
- Aragon
- Portugal
- Naples
- Austria
- England (als ze van religie veranderen)
Daarnaast kan je relatief makkelijk voor Burgundy gaan via royal marriage (blijft wel geluk natuurlijk)

Early game ging ik voor no cb op byzantium. Nog 2/3 oorlogen tegen o.a. France (reconquest op Toulouse/Gascony), Venice en ik heb zo goed als de volledige kust rondom de Middellandse zee in handen binnen 100 jaar tijd _O_

@KoningWouter
graag op anoniem
  maandag 20 mei 2024 @ 18:30:58 #37
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_213629879
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 17:11 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Castille/Spain is overpowered. Je krijgt via de mission tree een union over:
- Aragon
- Portugal
- Naples
- Austria
- England (als ze van religie veranderen)
Daarnaast kan je relatief makkelijk voor Burgundy gaan via royal marriage (blijft wel geluk natuurlijk)

Early game ging ik voor no cb op byzantium. Nog 2/3 oorlogen tegen o.a. France (reconquest op Toulouse/Gascony), Venice en ik heb zo goed als de volledige kust rondom de Middellandse zee in handen binnen 100 jaar tijd _O_

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

@:KoningWouter
Haha super nice!

Ga je voor de "restore the roman empire" achievement?
  maandag 20 mei 2024 @ 19:03:36 #38
graag op anoniem
pi_213630269
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 18:30 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Haha super nice!

Ga je voor de "restore the roman empire" achievement?
Ik heb de Mare Nostrum achievement al. 8)7 Ik probeer gewoon een paar super powers uit voor ~100 jaar en als er geen uitdaging meer is,dan ga ik verder met een nieuwe campaign. Ik post over weekje waarschijnlijk weer wat nieuws :lijstje:
graag op anoniem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')