quote:AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beëindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.
In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Israël. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.
Israëlische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Israëlische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Israëlische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid
Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.
Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.
Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Israëlietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.
Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.
Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Israëlische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten én docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.
Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.
Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.
Israël hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
quote:
quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:55 schreef Scorpie het volgende: [..] Mijn beste vriend is moslim, maar zou mij zo dood willen als ik zijn god beledig.
Complete bs idd. Gematigd. Flikker toch op. Afzweren ja, dan geloof ik ze. Bij gematigd totaal niet. Zeker niet vanwege de term takiyya in hun boekje en de bijbehorende mindset.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:48 schreef Scorpie het volgende: [..] Klinkt allemaal fantastisch op papier, dat “geduld” hebben, maar die zwijgende meerderheid waar je het over hebt doet letterlijk niks om de extremistischte kantjes van hun eigen geloof af te halen. Sterker nog, jij als ongelovige zal het altijd, maar dan ook echt altijd afleggen tegen die extremen als ze moeten kiezen. En dat is de makke van het fascistische geloof genaamd “islam”. Het is ontworpen om te onderwerpen, te controleren, te bezetten, te veroveren. Er is geen compromis mogelijk, de wetten van de islam zijn in steen gebeiteld in hun Koran en eraan twijfelen staat gelijk aan hoogverraad. Jouw tolerantie wordt niet gedeeld door de mensen naar wie je tolerant wil zijn.
quote:
Jammer joh, met je Tipoquote:
Heb je zelf een godsdienst?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:53 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Mijn beste vriend is Irakees, toegewijd moslim en hij is zijn gewicht in goud waard. Waarom? Omdat we slimmer zijn dan welk geloof dan ook en slechts afgaan op de mensen die we ontmoeten.
Ik zie Timmermans morgen op een bijeenkomst.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een buurvrouw die aangesloten is bij XR. Ze vindt de anti-Israëlprotesten onder de mensen die ze als gelijkstemden beschouwde vreselijk. Ik zie dat bij meer progressieven op leeftijd die altijd PvdA hebben gestemd.
Ik ben benieuwd hoe gezellig het tegenwoordig is bij GroenLinks - PvdA.
quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:59 schreef jemappellefrikandelle het volgende:
ff een update graag. Gaan we vannacht weer los? Of hebben die studenten morgenvroeg iets van een cito toets?
Je zegt het heel goed. Ander land.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:52 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ok, kijk dan even naar Ierland in de jaren '80. Ja, ander land, maar zelfde tegenstellingen in extremis.
Nee, vannacht gaan ze al hun materiaal van vandaag op de socials plaatsen natuurlijk en morgen lekker uitslapen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:59 schreef jemappellefrikandelle het volgende:
ff een update graag. Gaan we vannacht weer los? Of hebben die studenten morgenvroeg iets van een cito toets?
Moeten alle christenen dan ook de straten op tegen misogynie, homofobie en transfobie? Moeten ze zich ook verantwoorden voor de verwerpelijke teksten in Leviticus?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Complete bs idd. Gematigd. Flikker toch op. Afzweren ja, dan geloof ik ze. Bij gematigd totaal niet. Zeker niet vanwege de term takiyya in hun boekje en de bijbehorende mindset.
Belangrijker dan de oorsprong van het conflict is m.i. dat twee geloven lijnrecht tegenover elkaar staan met extreem geweld tot gevolg. Dat is volgens mijn een recurring event waar dan ook ter wereld.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zegt het heel goed. Ander land.
Maar ga je eens inlezen over hoe dat komt.
Zuiver antisemitisme als je dat gaat roepen. Zou een reden moeten zijn om lange tijd weggestopt te kunnen worden.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
[ x ]
Nou, ze timmeren flink aan de weg in elk geval, maar dan andersom.
[ x ]
En daar hadden ze natuurlijk ook een frisse slogan bij nodig.
Oorsprong is zeker wel belangrijk daar. Waarom staan die 2 stromingen zo tegenover elkaar en in vrijwel alle andere landen waar dat is niet?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:04 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Belangrijker dan de oorsprong van het conflict is m.i. dat twee geloven lijnrecht tegenover elkaar staan met extreem geweld tot gevolg. Dat is volgens mijn een recurring event waar dan ook ter wereld.
Ik probeer alleen te zeggen dat een religie in een maatschappij niet op zich staat, maar ook sociaal, economische en politieke motieven spelen mee in de ontwikkeling van een conflict. Dat is niet gebonden aan een locatie. Het gaat m.i. dus om een optelsom van alle omstandigheden in een land.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Oorsprong is zeker wel belangrijk daar. Waarom staan die 2 stromingen zo tegenover elkaar en in vrijwel alle andere landen waar dat is niet?
Apart dat ze die club dan nog steeds blijft steunen. Tegenwoordig zijn klimaatdemonstraties maar een klein onderdeel van die club Ze worden steeds fanatieker met demonstraties voor Palestina, tegen zwarte piet, voor transgenderrechten en tegen kernenergie.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een buurvrouw die aangesloten is bij XR. Ze vindt de anti-Israëlprotesten onder de mensen die ze als gelijkstemden beschouwde vreselijk. Ik zie dat bij meer progressieven op leeftijd die altijd PvdA hebben gestemd.
Ik ben benieuwd hoe gezellig het tegenwoordig is bij GroenLinks - PvdA.
Ik ga morgen op dit terrein fietsen zonder licht. Eens kijken of ik dan wel een boete krijg. Nee flauw natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:15 schreef Stupidisco het volgende:
Verklaring driehoek Amsterdam
[ x ]
Amsterdam - Verklaring namens de Amsterdamse driehoek:
‘De driehoek treedt op dit moment niet op tegen de bezetting van het Binnengasthuisterrein. De UvA heeft geen aangifte gedaan van huisvredebreuk en de activisten ook niet gevorderd te vertrekken. De UvA heeft aangegeven tijd nodig te hebben voor overleg met de studenten en te kunnen de-escaleren. De politie heeft daarom op dit moment geen titel om binnen te treden. Dit is een verschil met de situatie op maandag op het Roeterseiland waar wel is gevorderd door de UvA en ook aangifte is gedaan van erfvredebreuk. De driehoek vindt het niet verantwoord om op dit moment de verschillende barricades rond het terrein te ontruimen. De kans op escalatie en wanordelijkheden is groot en bij gebrek aan genoeg voorbereidingstijd en agenten levert dat een onveilige situatie op voor de politie, activisten en omstanders. Deze besluiten gelden alleen voor de komende nacht.’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |