abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215046020
Kan je een screenshot van je regels delen?
pi_215078994
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2024 17:30 schreef Tegan het volgende:
Kan je een screenshot van je regels delen?

ok ik ben er bijna, in het rooster vul ik het aantal mensen dat ter plaatse is in, het aantal getelde dagen is een ploeg van 2, dus 3 mensen telt als anderhalf getelde dag. dus moet ik nog ergens gaan delen maar dat loopt dan weer fout in mijn rooster.
voor het laatste werk heb ik deze week dus vandaag morgen en vrijdag in totaal 10 mensen op de werf wat 5 werkdagen zijn, tot dan zou dat groen moeten blijven ...
  dinsdag 24 september 2024 @ 17:51:11 #28
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_215082224
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:27 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

ok ik ben er bijna, in het rooster vul ik het aantal mensen dat ter plaatse is in, het aantal getelde dagen is een ploeg van 2, dus 3 mensen telt als anderhalf getelde dag. dus moet ik nog ergens gaan delen maar dat loopt dan weer fout in mijn rooster.
voor het laatste werk heb ik deze week dus vandaag morgen en vrijdag in totaal 10 mensen op de werf wat 5 werkdagen zijn, tot dan zou dat groen moeten blijven ...
Zo te zien moet je bij het 'van toepassing op' gedeelte nog de $ weghalen na de :. Dus =$F$2:EQ102

-edit-
Beter is =$F$2:F2, en dan doortrekken over de cellen die die opmaak moeten hebben. Dan blijft de $F$2 dus gelijk en de rest is variabel.

Kan t alleen even niet zelf testen, dus pin me er niet op vast!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_215082549
quote:
et ik nog ergens gaan delen maar dat loopt dan weer fout in mijn rooster.
voor het laatste werk heb ik deze week dus vandaag morgen en vrijdag in totaal 10 mensen op de werf wat 5 werkda
=EN(SOM(F2:EQ2)>=$E2*2;F2<>"")

dus de wijzigingen zijn:
1) ik heb er nu >= van gemaakt ipv alleen > . De reden is daar wat je zegt dat 5*2=10 moet groen zijn ipv rood. Dus het is groter of gelijk aan.
2) Ik heb er dus je E kolom *2 gedaan, ipv dat je je som deelt door 2. In mijn ogen leest dat makkelijker en het is uiteindelijk hetzelfde.
pi_215083201
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Ik kan nu niet testen maar volgens mij zou dit werken.

=EN(SOM($F2:EQ2)<=($E2*2);F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:EQ2)>($E2*2);F2<>"") is rood.
Met beide bereik van $F$2:$EQ$102.

Edit: Getest en dit werkt bijna, alle cellen worden rood indien overschrijding, niet alleen de laatste cel zeg maar.

Edit2: Dit is de oplossing die werkt!

=EN(SOM($F2:F2)<=($E2*2);F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:F2)>($E2*2);F2<>"") is rood.

Leuke puzzel die me 20 minuten bezig hield :P .

Edit3: Nog een controlevraag, welke formules (indien van toepassing) in kolommen D en E? Moet je niet met D vergelijken i.p.v. E?

[ Bericht 6% gewijzigd door Tegan op 24-09-2024 21:02:00 ]
pi_215083641
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 17:51 schreef qu63 het volgende:

[..]
Zo te zien moet je bij het 'van toepassing op' gedeelte nog de $ weghalen na de :. Dus =$F$2:EQ102

-edit-
Beter is =$F$2:F2, en dan doortrekken over de cellen die die opmaak moeten hebben. Dan blijft de $F$2 dus gelijk en de rest is variabel.

Kan t alleen even niet zelf testen, dus pin me er niet op vast!
Dit kan volgens mij niet. Je moet dus met de $'s in de formules spelen helaas.
pi_215087786
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 19:41 schreef Tegan het volgende:

[..]

Edit: Getest en dit werkt bijna, alle cellen worden rood indien overschrijding, niet alleen de laatste cel zeg maar.

Edit3: Nog een controlevraag, welke formules (indien van toepassing) in kolommen D en E? Moet je niet met D vergelijken i.p.v. E?
Hartelijk dank, ik ben vandaag niet op kantoor ga het morgen testen.
D is de raming die gemaakt is. E zijn de werkelijke dagen, voorwaardelijke opmaak, indien <= groen indien > dan rood
pi_215089968
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 10:32 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
Hartelijk dank, ik ben vandaag niet op kantoor ga het morgen testen.
D is de raming die gemaakt is. E zijn de werkelijke dagen, voorwaardelijke opmaak, indien <= groen indien > dan rood
Ik bedoel de formules in cellen D2 en E2. Ik hoor ze graag.
pi_215096027
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 19:41 schreef Tegan het volgende:

[..]

nu blijven de cellen gewoon groen, had ook het bereik van de som aangepast aangezien het over alle data in die rij gaat,

quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 14:33 schreef Tegan het volgende:

[..]
Ik bedoel de formules in cellen D2 en E2. Ik hoor ze graag.
in D2 zit niets
in 2 zit =ALS((SOM(F3:EQ3)/2)=0;"";SOM(F3:EQ3)/2)

[ Bericht 1% gewijzigd door mrPanerai op 26-09-2024 07:16:05 ]
pi_215096164
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 07:07 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
nu blijven de cellen gewoon groen, had ook het bereik van de som aangepast aangezien het over alle data in die rij gaat,

[ afbeelding ]
[..]
in D2 zit niets
in 2 zit =ALS((SOM(F3:EQ3)/2)=0;"";SOM(F3:EQ3)/2)

Precies wat ik vreesde en waarom ik die controlevraag stelde.

Je vergelijkt SOM(x) met SOM(x). Dat is altijd waar (lees: altijd groen).

In mijn test had ik in D 10 staan en in E 5.

Je moet dus vergelijken met D.

=EN(SOM($F2:F2)<=$D2;F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:F2)>$D2;F2<>"") is rood.

In mijn formule vergelijk ik ook met de hele rij, echter steeds per cel vergroot ik de som zodat niet, zie mijn eerste antwoord in post hierboven.
pi_215096437
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 07:44 schreef Tegan het volgende:

[..]
Precies wat ik vreesde en waarom ik die controlevraag stelde.

Je vergelijkt SOM(x) met SOM(x). Dat is altijd waar (lees: altijd groen).

In mijn test had ik in D 10 staan en in E 5.

Je moet dus vergelijken met D.

=EN(SOM($F2:F2)<=$D2;F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:F2)>$D2;F2<>"") is rood.

In mijn formule vergelijk ik ook met de hele rij, echter steeds per cel vergroot ik de som zodat niet, zie mijn eerste antwoord in post hierboven.
juist ja maar hier kom ik dus terug op mijn oude probleem: totaal van de cellen moet nog door 2 gedeeld worden... en daar vind ik net niet de juiste plek voor

Zoals je zit moeten de cellen pas rood worden als (het totaal van de cellen /2) groter is dan E2
gedachte hierachter is dat werkdagen per ploeg berekend wordt maar ik soms een halve, soms anderhalve, soms een dubbele en soms gewoon 1 ploeg stuur
pi_215096457
ik heb hem

=EN(SOM($F2:F2/2)<=$D2;F2<>"")

op deze positie /2 toevoegen loste het probleem op!

allemaal bedankt om mee te denken
pi_215096522
Dus als D 10 is moet F:EQ 20 zijn en E 10, alles daarbuiten rood?

Volgens mij is het probleem vooral dat jij je casus niet kan uitleggen.
pi_215096635
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 08:58 schreef Tegan het volgende:
Dus als D 10 is moet F:EQ 20 zijn en E 10, alles daarbuiten rood?

Volgens mij is het probleem vooral dat jij je casus niet kan uitleggen.
Ben wel met je eens dat het niet altijd even duidelijk was uitgelegd.
maar jullie samengevoegde posts heeft het wel voor mij opgelost, waarvoor dank en hulde *O* *O* ^O^ *O* *O*
pi_215100258
Drie keer je probleem veranderen en dan claimen dat ik niet weet hoe Excel werkt. Bijzonder. Succes verder, jou help ik niet meer.
pi_215101782
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 08:48 schreef mrPanerai het volgende:
ik heb hem

=EN(SOM($F2:F2/2)<=$D2;F2<>"")

op deze positie /2 toevoegen loste het probleem op!

allemaal bedankt om mee te denken
mooi dat het werkt, maar ik vind het nog steeds makkelijker om $d2*2 te doen, dan het getal in de range te delen.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:03:12 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215185594
Volgens mij is dit iets heel triviaals, maar ik kan het gewoon niet vinden.

Ik heb een (hele lange) tabel. Die wordt door wat mensen bewerkt, regels toegevoegd, en eens in de week moet de lijst worden opgeschoond. Met een simpel filter worden de rijen met een bepaalde code geselecteerd, en die moeten worden verwijderd.

Ik krijg dat niet anders voor elkaar dan alle gefilterde rijen met de muis selecteren, rechter muisknop, rijen verwijderen. Maar dat moet toch sneller kunnen? (CTRL-A selecteert wel alle gefilterde rijen, maar als ik daarna met rechts klik blijft er maar eentje over...).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:55:02 #43
39237 crew  H_T
2733
pi_215185866
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 17:03 schreef Janneke141 het volgende:

Ik heb een (hele lange) tabel. Die wordt door wat mensen bewerkt, regels toegevoegd, en eens in de week moet de lijst worden opgeschoond. Met een simpel filter worden de rijen met een bepaalde code geselecteerd, en die moeten worden verwijderd.

Ik krijg dat niet anders voor elkaar dan alle gefilterde rijen met de muis selecteren, rechter muisknop, rijen verwijderen. Maar dat moet toch sneller kunnen? (CTRL-A selecteert wel alle gefilterde rijen, maar als ik daarna met rechts klik blijft er maar eentje over...).
Als het niet uitmaakt in welke volgorde de rijen staan (of je kan die makkelijk weer terugzetten vanwege informatie in een bepaalde kolom) kan je de hele tabel sorteren op de kolom waar de wiscode in staat, dat blok selecteren en dat dan wissen. Als je dat al doet maar het probleem ontstaat als je met de rechtermuisknop klikt kan je proberen de rijen te verwijderen door na het selecteren Ctrl- te doen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_215185903
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 17:03 schreef Janneke141 het volgende:

Sowieso moet je bij het rechts klikken niet op het getal van je rij klikken (dus als A2 een onderdeel is van je selectie moet je niet op 2 klikken, maar echt op A2). Anders neemt hij de selectie van de rij over tov wat je daarvoor had geselecteerd.

Overigens zit aan de rechterkant van je spatiebalk vermoedelijk ook een Toets voor je rechtermuistoets (naast je CTRL). Toets - d (voor verwijderen of delete) - r (voor rij of row). Geen muis nodig.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:50:25 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215186775
Zo makkelijk was het dus :@

Dank.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:16:20 #46
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_215208289
Ben ik weer...

Kolom A = naam klant, deze komen regelmatig terug
Kolom D= gebudgeteerde uren
Kolom E= Werkelijke uren

ik wil graag een grafiek waarin ik kan zien hoeveel cases van iedere klant boven het budget uitkomen en hoeveel binnen budget vallen
bv klant E heeft 6 cases in kolom A staan daarvan zijn er 3 binnen en 3 boven budget, dat zou ik in staafdiagram willen zien naast het staafdiagram van klant I die 2 cases heeft die beiden binnen budget vallen;

Is dit uberhaubt mogelijk
pi_215208402
Hulpkolom (=ALS(C2>B2;"boven";"binnen")) --> Draaitabel --> Draaigrafiek?
Aldus.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:36:23 #48
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_215210624
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 09:40 schreef Z het volgende:
Hulpkolom (=ALS(C2>B2;"boven";"binnen")) --> Draaitabel --> Draaigrafiek?
helaas komt daar niks uit
pi_215210763
Ik heb al diverse werkdocumenten met verticaal zoeken omgebouwd naar nieuwe situaties, en die heb ik ook altijd zonder problemen werkend gekregen, maar op een of andere manier lukt het me niet om de functie vanaf scratch op te bouwen.

De situatie is eigenlijk redelijk simpel: in tabel 1 staan klasnamen en daar moet de domein naam worden bij gezocht in de tabel Domein.

Is er iemand die me hiermee kan helpen? Mijn dank is groot.

Juin uit Eigen Tuin!
pi_215211056
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 14:36 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
helaas komt daar niks uit
Heb je de kolomverwijzingen aangepast naar jouw situatie?
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')