SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiOpinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Sowieso zou ik er geen mega formule van maken, maar hulpkolommen gebruiken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:30 schreef Janneke141 het volgende:
In een tabel moeten gegevens worden ingevoerd. Omdat daar nog wel eens een foutje in gemaakt wordt door onoplettendheid, wil ik een check inbouwen of het klopt.
In kolom A komt een tekst van maximaal 5 karakters.
In kolom B, C en D positieve, gehele getallen. Maar slechts in 1 van de volgende combinaties:
A+B
A+B+D
A+C+D
Alle andere combinaties zijn ongeldig.
Nu kan ik met een heel nest van ALS, EN en OF-functies prima een formule maken die "FOUT" teruggeeft in kolom E als de combinatie in A t/m D niet klopt. Maar kan dit ook subtieler?
Dank voor je input. Dit heeft me nog even verder aan het denken gezet, en in overleg met degenen die werken met dit bestand ben ik uiteindelijk tot een wat uitgeklede versie gekomen, die voor het dagelijks gebruik voldoet:quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:43 schreef snabbi het volgende:
btw bovenstaande zou je eigenlijk nog korter kunnen maken omdat de 3 casussen zou je eigenlijk tot 2 kunnen samenvatten, immers
1) A+B+leegC+leegD
2) A+B+leegC+D
3) A+leegB+C+D
1 en 2 samen betekent niet anders dan A+B+leegC -- ongeacht wat D is.
en dan kan je weer checken op een XOR(B+leegC;leegB+C+D)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 30% gewijzigd door Tegan op 11-06-2024 19:52:39 ]
https://support.microsoft(...)d1-81e4-72cec11c4ed8quote:Microsoft Excel is preprogrammed to make it easier to enter dates. For example, 12/2 changes to 2-Dec. This is very frustrating when you enter something that you don't want changed to a date. Unfortunately there is no way to turn this off. But there are ways to get around it.
Ik vermoed dat je gewoon "dubbel klik" op de CSV doet en dat ie dan Excel voor je opent etc.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:53 schreef Hojdhopper het volgende:
Schijt Excel... Wel een klassiekertje maar krijg het niet voor elkaar.
Ik heb een CSV.
Hierin staan bedragen, bijv. 2.49
En wanneer ik Text to Columns gebruik maakt Excel van die 2.49 "Feb-49". Zelfs als ik vooraf het complete worksheet als Text formatteer blijft ie die 2.49 omzetten naar 01.02.1949 en dan weergeven als Feb-49.
Hoe vorkom ik dit?
Kan moeilijk een spatie of ' in die CSV verwerken.
Edit: haha jezus, MS schrijft zelf al op zijn website dat dit frustrerend kan zijn:
[..]
https://support.microsoft(...)d1-81e4-72cec11c4ed8
Waarom bouwen ze niet een fucking toggle in zodat je dat kan uitzetten dan.
Ik herken het probleem, maar weet de oorzaak niet. Soms lijkt Excel bij het schrijven in de eerst volgende regel onder je tabel (waarbij hij automatisch de dimensies van je tabel aanpast) wel een autofill te gebruiken en soms niet.quote:Op zondag 7 juli 2024 11:16 schreef Janneke141 het volgende:
Maar er gaat dus één ding mis: als we in de nieuwe tabel rijen invoegen, worden de formules niet automatisch naar de nieuwe regels gekopieerd. Iemand een idee waarom dat is, of beter: hoe we dat oplossen?
Hm, dat lost het helaas ook niet op omdat de CSV een komma als delimiter heeft. Heb nog andere tekens geprobeerd, dan text to column en dan later nog eens zoeken/vervangen, maar ook dat werkt niet consequent.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:14 schreef opgebaarde het volgende:
Vroeger selecteerde ik de kolom en met zoeken/vervangen wisselde ik de punt met een komma. Dat lost je probleem op, eventueel format aanpassen
enquote:Tegenwoordig gebruik ik power query (tab 'data' en dan 'get data') en power query raad ik iedereen aan als je hetzelfde soort bestand of persoonlijke wijzigingen regelmatig terugkeren
Ohhh, daar heb ik niet aan gedacht. Dat ga ik vandaag even proberen (laatste keer dat ik met power query heb gewerkt was een jaar of 7 geleden ).quote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:49 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je gewoon "dubbel klik" op de CSV doet en dat ie dan Excel voor je opent etc.
Je moet eigenlijk gewoon vanuit een lege Excel starten en dan via de Ribbon "Data" een import doen. Zodat je netjes je data format kan opgeven ipv dat ie de gok maakt bij het openen. Wanneer je al bij de stap zit van Text to Column zit je namelijk 1 stap te ver in het proces. Dan is je data al ingeladen en ga je vanaf dat moment de data verder bewerken. Je moet zorgen dat het inladen juist plaatsvindt.
De genoemde Power Query is in feite dezelfde stap.
Als je een aparte map maakt voor je afschriften kun je met Power Query deze combineren en inlezen in Excel.quote:Op woensdag 10 juli 2024 01:04 schreef Gunnter het volgende:
Hoe kun je ING afschriften in Excel laden?
Ik denk dat ik dan de komma gescheiden bestand moet downloaden vanaf mijn rekening?
ik heb het mss verkeerd verwoordquote:Op donderdag 19 september 2024 08:56 schreef Z het volgende:
Lukt het niet als je gewoon een regel toevoegt? =A$1>A$2 dan rood.
Let wel op de volgorde van je regels (eerst groen, daarna rood) en dat je range in je opmaak niet-absoluut is (dus D4:D999 ipv $D$4:$D$999)quote:Op donderdag 19 september 2024 11:04 schreef opgebaarde het volgende:
Negeer bovenstaande.
Selecteer de cellen waar je de uren invult. In dit geval D4 tm oneindig.
Ga naar voorwaardelijke opmaak, kies formule en voer in: =EN(SOM($D4:D4)<=$C4;D4<>"") en kies als opmaak groen
Ga daarna nog een keer naar voorwaardelijke opmaak en voer de formule =EN(SOM($D4:D4)>$C4;D4<>"") in met als opmaak rood. En dan is de cel rood als je daar uren invult en je overschrijdt budget
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 19 september 2024 11:04 schreef opgebaarde het volgende:
Negeer bovenstaande.
Selecteer de cellen waar je de uren invult. In dit geval D4 tm oneindig.
Ga naar voorwaardelijke opmaak, kies formule en voer in: =EN(SOM($D4:D4)<=$C4;D4<>"") en kies als opmaak groen
Ga daarna nog een keer naar voorwaardelijke opmaak en voer de formule =EN(SOM($D4:D4)>$C4;D4<>"") in met als opmaak rood. En dan is de cel rood als je daar uren invult en je overschrijdt budget
[ afbeelding ]
super fijn voor jullie meedenken maar ik doe nog wat verkeerdquote:Op donderdag 19 september 2024 18:25 schreef qu63 het volgende:
[..]
Let wel op de volgorde van je regels (eerst groen, daarna rood) en dat je range in je opmaak niet-absoluut is (dus D4:D999 ipv $D$4:$D$999)
quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:30 schreef Tegan het volgende:
Kan je een screenshot van je regels delen?
Zo te zien moet je bij het 'van toepassing op' gedeelte nog de $ weghalen na de :. Dus =$F$2:EQ102quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:27 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ok ik ben er bijna, in het rooster vul ik het aantal mensen dat ter plaatse is in, het aantal getelde dagen is een ploeg van 2, dus 3 mensen telt als anderhalf getelde dag. dus moet ik nog ergens gaan delen maar dat loopt dan weer fout in mijn rooster.
voor het laatste werk heb ik deze week dus vandaag morgen en vrijdag in totaal 10 mensen op de werf wat 5 werkdagen zijn, tot dan zou dat groen moeten blijven ...
=EN(SOM(F2:EQ2)>=$E2*2;F2<>"")quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:27 schreef mrPanerai het volgende:
et ik nog ergens gaan delen maar dat loopt dan weer fout in mijn rooster.
voor het laatste werk heb ik deze week dus vandaag morgen en vrijdag in totaal 10 mensen op de werf wat 5 werkda
Ik kan nu niet testen maar volgens mij zou dit werken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:27 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ok ik ben er bijna, in het rooster vul ik het aantal mensen dat ter plaatse is in, het aantal getelde dagen is een ploeg van 2, dus 3 mensen telt als anderhalf getelde dag. dus moet ik nog ergens gaan delen maar dat loopt dan weer fout in mijn rooster.
voor het laatste werk heb ik deze week dus vandaag morgen en vrijdag in totaal 10 mensen op de werf wat 5 werkdagen zijn, tot dan zou dat groen moeten blijven ...
Dit kan volgens mij niet. Je moet dus met de $'s in de formules spelen helaas.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zo te zien moet je bij het 'van toepassing op' gedeelte nog de $ weghalen na de :. Dus =$F$2:EQ102
-edit-
Beter is =$F$2:F2, en dan doortrekken over de cellen die die opmaak moeten hebben. Dan blijft de $F$2 dus gelijk en de rest is variabel.
Kan t alleen even niet zelf testen, dus pin me er niet op vast!
Hartelijk dank, ik ben vandaag niet op kantoor ga het morgen testen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:41 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik kan nu niet testen maar volgens mij zou dit werken.
=EN(SOM($F2:EQ2)<=($E2*2);F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:EQ2)>($E2*2);F2<>"") is rood.
Met beide bereik van $F$2:$EQ$102.
Edit: Getest en dit werkt bijna, alle cellen worden rood indien overschrijding, niet alleen de laatste cel zeg maar.
Edit2: Dit is de oplossing die werkt!
=EN(SOM($F2:F2)<=($E2*2);F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:F2)>($E2*2);F2<>"") is rood.
Leuke puzzel die me 20 minuten bezig hield .
Edit3: Nog een controlevraag, welke formules (indien van toepassing) in kolommen D en E? Moet je niet met D vergelijken i.p.v. E?
Ik bedoel de formules in cellen D2 en E2. Ik hoor ze graag.quote:Op woensdag 25 september 2024 10:32 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Hartelijk dank, ik ben vandaag niet op kantoor ga het morgen testen.
D is de raming die gemaakt is. E zijn de werkelijke dagen, voorwaardelijke opmaak, indien <= groen indien > dan rood
nu blijven de cellen gewoon groen, had ook het bereik van de som aangepast aangezien het over alle data in die rij gaat,quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:41 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik kan nu niet testen maar volgens mij zou dit werken.
=EN(SOM($F2:EQ2)<=($E2*2);F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:EQ2)>($E2*2);F2<>"") is rood.
Edit: Getest en dit werkt bijna, alle cellen worden rood indien overschrijding, niet alleen de laatste cel zeg maar.
Edit2: Dit is de oplossing die werkt!
=EN(SOM($F2:F2)<=($E2*2);F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:F2)>($E2*2);F2<>"") is rood.
Leuke puzzel die me 20 minuten bezig hield .
Edit3: Nog een controlevraag, welke formules (indien van toepassing) in kolommen D en E? Moet je niet met D vergelijken i.p.v. E?
in D2 zit nietsquote:Op woensdag 25 september 2024 14:33 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik bedoel de formules in cellen D2 en E2. Ik hoor ze graag.
Precies wat ik vreesde en waarom ik die controlevraag stelde.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:07 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
nu blijven de cellen gewoon groen, had ook het bereik van de som aangepast aangezien het over alle data in die rij gaat,
[ afbeelding ]
[..]
in D2 zit niets
in 2 zit =ALS((SOM(F3:EQ3)/2)=0;"";SOM(F3:EQ3)/2)
juist ja maar hier kom ik dus terug op mijn oude probleem: totaal van de cellen moet nog door 2 gedeeld worden... en daar vind ik net niet de juiste plek voorquote:Op donderdag 26 september 2024 07:44 schreef Tegan het volgende:
[..]
Precies wat ik vreesde en waarom ik die controlevraag stelde.
Je vergelijkt SOM(x) met SOM(x). Dat is altijd waar (lees: altijd groen).
In mijn test had ik in D 10 staan en in E 5.
Je moet dus vergelijken met D.
=EN(SOM($F2:F2)<=$D2;F2<>"") is groen.
=EN(SOM($F2:F2)>$D2;F2<>"") is rood.
In mijn formule vergelijk ik ook met de hele rij, echter steeds per cel vergroot ik de som zodat niet, zie mijn eerste antwoord in post hierboven.
Ben wel met je eens dat het niet altijd even duidelijk was uitgelegd.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:58 schreef Tegan het volgende:
Dus als D 10 is moet F:EQ 20 zijn en E 10, alles daarbuiten rood?
Volgens mij is het probleem vooral dat jij je casus niet kan uitleggen.
mooi dat het werkt, maar ik vind het nog steeds makkelijker om $d2*2 te doen, dan het getal in de range te delen.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:48 schreef mrPanerai het volgende:
ik heb hem
=EN(SOM($F2:F2/2)<=$D2;F2<>"")
op deze positie /2 toevoegen loste het probleem op!
allemaal bedankt om mee te denken
Als het niet uitmaakt in welke volgorde de rijen staan (of je kan die makkelijk weer terugzetten vanwege informatie in een bepaalde kolom) kan je de hele tabel sorteren op de kolom waar de wiscode in staat, dat blok selecteren en dat dan wissen. Als je dat al doet maar het probleem ontstaat als je met de rechtermuisknop klikt kan je proberen de rijen te verwijderen door na het selecteren Ctrl- te doenquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
Volgens mij is dit iets heel triviaals, maar ik kan het gewoon niet vinden.
Ik heb een (hele lange) tabel. Die wordt door wat mensen bewerkt, regels toegevoegd, en eens in de week moet de lijst worden opgeschoond. Met een simpel filter worden de rijen met een bepaalde code geselecteerd, en die moeten worden verwijderd.
Ik krijg dat niet anders voor elkaar dan alle gefilterde rijen met de muis selecteren, rechter muisknop, rijen verwijderen. Maar dat moet toch sneller kunnen? (CTRL-A selecteert wel alle gefilterde rijen, maar als ik daarna met rechts klik blijft er maar eentje over...).
Sowieso moet je bij het rechts klikken niet op het getal van je rij klikken (dus als A2 een onderdeel is van je selectie moet je niet op 2 klikken, maar echt op A2). Anders neemt hij de selectie van de rij over tov wat je daarvoor had geselecteerd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
Volgens mij is dit iets heel triviaals, maar ik kan het gewoon niet vinden.
Ik heb een (hele lange) tabel. Die wordt door wat mensen bewerkt, regels toegevoegd, en eens in de week moet de lijst worden opgeschoond. Met een simpel filter worden de rijen met een bepaalde code geselecteerd, en die moeten worden verwijderd.
Ik krijg dat niet anders voor elkaar dan alle gefilterde rijen met de muis selecteren, rechter muisknop, rijen verwijderen. Maar dat moet toch sneller kunnen? (CTRL-A selecteert wel alle gefilterde rijen, maar als ik daarna met rechts klik blijft er maar eentje over...).
helaas komt daar niks uitquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 09:40 schreef Z het volgende:
Hulpkolom (=ALS(C2>B2;"boven";"binnen")) --> Draaitabel --> Draaigrafiek?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |