abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213426968
Niet mijn OP:

-------------------------
Gemeente Dronten past straatnaam 'Eskimolaan' aan na klacht

De Eskimolaan in Dronten krijgt op 1 januari 2025 een nieuwe naam. De gemeente besloot de straatnaam aan te passen na een klacht van een bewoner die aangaf dat de naam als racistisch kan worden ervaren, bevestigt de gemeente aan Omroep Flevoland na berichtgeving van De Drontenaar.

De naam 'Eskimo' wordt door de inheemse bewoners van Arctische gebieden van Alaska, Groenland, Siberië en Canada gezien als denigrerend. De term werd namelijk veelal gebruikt door niet-inheemse kolonisten. Hoewel het niet precies duidelijk is waar het woord 'Eskimo' vandaan komt, hebben de meeste oorspronkelijke bewoners een voorkeur voor de naam 'Inuit' of 'Yupik', wat '(echte) mensen' betekent.

IJsbaan
Een inwoner van Dronten diende daarom een klacht in. De straatnaamcommissie deed vervolgens onderzoek en kreeg van de belangenvereniging van de Inuit te horen dat het woord 'Eskimo' als racistisch kan worden beschouwd.

De commissie gaf daarom het advies aan het college van B en W om de naam aan te passen en het college heeft daar gehoor aan gegeven.

De straat wordt nu de 'IJsbaanlaan', vanwege de ijsbaan die in de straat is gevestigd. Bewoners reageren verdeeld tegenover Omroep Flevoland. "Ik vind het een goede zaak maar ik zou de straat Inuitlaan hebben genoemd, de juiste naam voor deze bevolkingsgroep", zegt een vrouw tegen een verslaggever. Een echtpaar vindt de naamswijziging maar onzin. "Op andere plekken in de wereld zijn ze in oorlog met elkaar en wij hebben het hierover?", vraagt een man zich hardop af.

Compensatie voor bedrijven
Bedrijven die gevestigd zijn in de straat krijgen volgens Omroep Flevoland 500 euro van de gemeente ter compensatie, omdat ze hun adres moeten aanpassen op bijvoorbeeld hun website, visitekaartjes en briefpapier.

https://nos.nl/artikel/25(...)molaan-aan-na-klacht

quote:
Nooit geweten dat 'eskimo' een scheldwoord was.
Het is maar goed dat alerte Drontenaren dit soort misstanden aanhangig maken, opdat de Inuit/Yupik hier geen aanstoot aan behoeven te nemen bij een bezoek aan Dronten.

Er zijn enorm veel bedrijven met deze naam, producten ook, hopelijk kan dat allemaal worden aangepast.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  zondag 5 mei 2024 @ 11:45:43 #2
206164 Gibson88
Ongekend.
pi_213426992
Tering, zo kunnen we alle straatnamen wel gaan aanpakken met dit sneeuwvlokjes-gejank :')
Ook in moeilijke tijden.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:19:10 #3
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213427273
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 10:10 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Patriot :')

Trots zijn op waar je geboren bent alsof je er iets voor hebt gedaan :')

Alsof Nederland zo'n geweldig land is waar je enorm trots op moet zijn :')
Eerder liefde voor mijn eigen land, is niet zo heel raar. En dat heeft vooral betrekking op Brabant binnen Nederland. Ik hou van de cultuur en tradities, geschiedenis en volksverhalen.

Het is thuis. En daar ben ik inderdaad trots op en houd ik graag in stand.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 12:50:37 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213427685
Ik ben een trotse Hollander

Best veel plekken geweest maar toch altijd wel weer blij als ik thuis ben O+ w/

Ja geweldig maar je moet verder niets, dat maakt het zo mooi
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 mei 2024 @ 14:20:09 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213428702
Je kan trots zijn op jezelf of de dingen die je voor je land hebt gedaan. Maar trots zijn puur op het land of historische landgenoten slaat natuurlijk nergens op.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 5 mei 2024 @ 14:28:02 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213428784
Wat heeft "trots zijn op je land" nou precies te maken met het al dan niet bestaan van een Eskimolaan.

Die naam heeft werkelijk nul historische waarde.
  zondag 5 mei 2024 @ 14:28:48 #7
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213428794
Dames en heren. We slaan door. We slaan echt door.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  zondag 5 mei 2024 @ 14:32:18 #8
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_213428826
Twee topics gewijd aan een of andere straat in Dronten waar niemand op Fok! ooit is geweest of van heeft gehoord, die van naam verandert.

We slaan inderdaad door.
pi_213428997
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:32 schreef Leshy het volgende:
Twee topics gewijd aan een of andere straat in Dronten waar niemand op Fok! ooit is geweest of van heeft gehoord, die van naam verandert.

We slaan inderdaad door.
Het gaat erom dat er problemen over zijn. Niet van/door Eskimo's wss.
pi_213429093
quote:

We slaan inderdaad door.
Dat.
Meestal zal zo'n naam in het voortraject afgekeurd worden door iemand die denkt "he, deze naam is misschien niet zo chill voor sommige mensen", nu is het iemand die het achteraf zegt. Die paar bedrijven in dat korte straatje krijgen een vergoeding. Klaar.
pi_213429098
Gewoon veranderen naar Iglosteeg.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_213429111
Inuit is toch slechts een van de stammen? Noem het dan Alaskalaan, ofzo.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Admin zondag 5 mei 2024 @ 14:58:27 #13
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213429127
quote:

We slaan inderdaad door.
Het gaat een beetje om het bredere plaatje natuurlijk, maar dat snapte je heus wel.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 15:00:35 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213429150
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
Inuit is toch slechts een van de stammen? Noem het dan Alaskalaan, ofzo.
Ze hebben voor ijsbaanlaan gekozen
pi_213429842
quote:

We slaan inderdaad door.
2 is wat veel/ Maar het geeft aan dat er mensen raar doen over bijv. dit soort zaken.
  zondag 5 mei 2024 @ 16:24:09 #16
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213429849
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  zondag 5 mei 2024 @ 16:56:53 #17
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_213430308
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:58 schreef Danny het volgende:
Het gaat een beetje om het bredere plaatje natuurlijk, maar dat snapte je heus wel.
Het bredere plaatje dat we soms wel eens dingen vervangen omdat ze ouderwets, in onbruik, of uit de gratie zijn geraakt? Zoals al duizenden jaren gebeurt?
pi_213430518
quote:

We slaan inderdaad door.
Best interessant toch, dat dat blijkbaar zo gevoelig ligt dat je met zoiets al het landelijke nieuws kunt halen? Ik vind het heel tekenend voor de extreme kleinzerigheid van nu.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 17:07:32 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213430540
Sowieso een beetje onzin raar dat er bij een nieuw deel mensen komen klagen dat er al zoveel topics zijn over A, B of X

Fok! Is en blijft een discissieforum, een nieuw deel zegt nagoenoeg niets over de waarde van het onderwerp of de staat van het land ( :') ) maar enkel dat de mensen die erover wilden praten er om welke dan ook na 301 post nog niet uitgepraat zijn
  zondag 5 mei 2024 @ 17:10:04 #20
194233 Friday12
Originele kloon
pi_213430584
Een iemand klaagt!!!! Pas alles meteen aan de wereld vergaat!!! :')
  Admin zondag 5 mei 2024 @ 17:10:17 #21
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213430587
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 17:06 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Best interessant toch, dat dat blijkbaar zo gevoelig ligt dat je met zoiets al het landelijke nieuws kunt halen? Ik vind het heel tekenend voor de extreme kleinzerigheid van nu.
inderdaad. Mensen die gaan klagen omdat een woordje misschien weleens door mensen op een ander continent 'kwetsend' kan worden gevonden :')
  zondag 5 mei 2024 @ 17:11:17 #22
194233 Friday12
Originele kloon
pi_213430602
Ik word gekwetst door al dat gejank maar daar word niets aan gedaan :'(
  Admin zondag 5 mei 2024 @ 17:13:10 #23
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213430637
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 16:56 schreef Leshy het volgende:

[..]
Het bredere plaatje dat we soms wel eens dingen vervangen omdat ze ouderwets, in onbruik, of uit de gratie zijn geraakt? Zoals al duizenden jaren gebeurt?
Nee, het bredere plaatje dat een zeer minieme minderheid in alles hun zin krijgt, dat blanken het grote kwaad van de hele wereld zijn, dat ieders cultuur ertoe doet en respect verdient behalve de blanke, dat bij elk woord en elke uiting door een bepaalde groep minutieus wordt gezocht naar de meest negatief mogelijke interpretatie om vervolgens zelfgeilend moord en brand te kunnen schreeuwen en te kunnen vingerwijzen etc etc etc. Maar leuk geprobeerd hoor, een 5 voor de inzet.
pi_213430651
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 17:10 schreef Danny het volgende:

[..]
inderdaad. Mensen die gaan klagen omdat een woordje misschien weleens door mensen op een ander continent 'kwetsend' kan worden gevonden :')
O, dat lijkt me het punt niet. Het punt lijkt me dat de gemeente blijkbaar vindt dat je neerbuigende termen niet als straatnaam gebruikt. Dat dit vervolgens tot zoveel ophef leidt, vind ik vervolgens wel heel bijzonder. Het lijkt wel alsof de lange tenen steeds langer worden.
  Admin zondag 5 mei 2024 @ 17:20:16 #25
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213430772
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 17:14 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
O, dat lijkt me het punt niet. Het punt lijkt me dat de gemeente blijkbaar vindt dat je neerbuigende termen niet als straatnaam gebruikt. Dat dit vervolgens tot zoveel ophef leidt, vind ik vervolgens wel heel bijzonder. Het lijkt wel alsof de lange tenen steeds langer worden.
Of een term neerbuigend is is nogal arbitrair. Wanneer is dat zo? Als 1 iemand klaagt blijkbaar. En met die insteek kunnen letterlijk duizenden straatnamen veranderen. De vorige was de 'nootmuskaatstraat'. Ja, echt. Het sneue is dat steeds meer mensen zich laten hersenspoelen, danwel het zien als een manier om te laten zien hoezeer ze deugen, en doen alsof ze het wel normaal vinden dat omwille van dit soort onzin een straatnaam wordt veranderd. Ik geloof er geen reet van dat ook maar iemand zich hier druk om maakt en dat ook jij honderdduizend keer door die straat zou kunnen lopen zonder je er ook maar een seconde over te verwondern hoe 'neerbuigend' het wel niet zou zijn (omdat het dat niet is).
En dat er dan prioriteit wordt gegeven aan het aanpassen van de straatnaam, het uitgeven van bergen geld (in elke kaart, in elk register, op elk document, bij elke overheidsdienst etc moet die naam worden aangepast. Geloof me, dat gaat honderdduizenden euro's kosten. Minimaal. Omwille van werkelijk niets anders dan 'deugen'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')