Welkom in VVD land, waar het goed is voor iedereen die het allemaal al voor elkaar heeft (= eigen huis, vast contract) maar waar je keihard anaal vernederd wordt door Mark Rutte als je nog bezig bent je plekje te vinden.quote:Waarom het onmogelijk is om als alleenstaande starter aan een woning te komen
De woningmarkt is oververhit. Een sociale huurwoning vinden is bijna onmogelijk, maar zelfs voor alleenstaande starters met een goed salaris is een huis vinden bijna niet te doen. De inkomenseisen zijn streng en het aanbod is laag. Of de Wet betaalbare huur - eind april door de Tweede Kamer aangenomen - gaat helpen, is nog maar de vraag. Hoe zit dat in Rotterdam?
Zoë Pinto e Neto (30) zoekt een huis. De Rotterdamse journalist en presentatrice is inmiddels al vijf jaar op zoek, maar sinds een jaar of twee is de jacht intensiever geworden, want ze moet in oktober haar woning uit. Een medewerker van woningcorporatie Woonstad raadde haar aan om iedereen te laten weten dat ze op zoek is. Dat advies heeft Pinto e Neto ter harte genomen: ze maakt voor de lokale omroep OPEN Rotterdam een serie over haar zoektocht.
Net als veel andere jonge woningzoekenden valt Pinto e Neto tussen wal en schip als het gaat om huren. “Ik zou met mijn salaris van 2022 - wat nu nog het uitgangspunt is - in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, maar dat vind ik niet eerlijk. Dan zou ik een huis wegkapen van iemand die ‘m harder nodig heeft.” Zoë doelt op de groep die qua inkomen geen schijn van kans maakt op de particuliere huurmarkt. Haar kans op een sociale huurwoning is overigens ook heel klein. In Rotterdam staan er 86.000 mensen ingeschreven, er komen weinig sociale huurwoningen vrij en mensen met urgentie krijgen voorrang.
Een huis voor jezelf
Zoë schat haar kansen op de particuliere huurmarkt beter in. Ze wil een woning voor zichzelf, dus zonder huisgenoten of partner. Hier gelden wel vrijesectorprijzen. En die starten waar de sociale huur stopt. Sinds januari 2024 ligt die grens op 880 euro kale huur per maand.
Om het huidige huuraanbod inzichtelijker te maken, heeft Rijnmond tien nieuwbouwprojecten uit 2023 en 2024 naast elkaar gezet. Van elk project kozen we het goedkoopste appartement en we berekenden het bruto maandsalaris dat je daarvoor moet verdienen.
Neem bijvoorbeeld het project Bellamy in Spangen. De kale huur van de goedkoopste woning (65 m²) is 880 euro. Om er te mogen wonen moet je maandelijks minimaal 3.972,50 euro bruto verdienen: een jaarsalaris van 47.670 euro.
Strenge inkomenseisen
Dat zijn strenge inkomenseisen. Particuliere verhuurders stellen die op verschillende manieren vast. Bij een huurwoning van Vesteda – een grote commerciële woningbelegger - moet je minstens vier keer de kale huur verdienen.
Die eis is niet uit de lucht gegrepen, legt een woordvoerder van Vesteda uit. “We baseren de vuistregel van vier keer de kale huur op de huurquote. Als huurder wil je genoeg geld overhouden voor zaken als verzekeringen, vervoer, eten en kleding. Eigenlijk wil je maximaal 30 procent aan je huur besteden, zodat je 70 procent overhoudt.” De huurquote gaat dus over het deel van het inkomen dat mensen kwijt zijn aan hun woonlasten.
Wooncorporatie Woonstad pakt het anders aan. Woonstad is een stichting, en verhuurt dus woningen zonder winst. De corporatie verhuurt sociale huurwoningen, maar is ook actief in het middensegment en de vrije sector. Woonstad houdt een simpele inkomenseis aan: iedereen onder de inkomensgrens van 47.699 euro, komt in aanmerking voor een sociale huurwoning. Met een inkomen tussen 47.699 tot 52.753 euro kan je een woning in het middensegment huren. Daarboven zit je in de vrije sector.
Wet Betaalbare Huur
Volgens woningsmarkteconoom Matthijs Korevaar aan de Erasmus Universiteit (EUR) zijn de inkomenseisen niet overdreven. “Woonlasten moeten passend zijn bij het inkomen. Dan kom je al snel uit op de adviezen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en die komen redelijk overeen met de eisen.”
Korevaar benadrukt wel dat institutionele beleggers als Vesteda, die hun projecten financieren met bijvoorbeeld pensioengeld, graag extra zekerheid hebben als het gaat om huurders. “Institutionele beleggers verhuren niet graag aan mensen met een groot betaalrisico, en willen dat huurders sowieso hun woonlasten kunnen betalen. Dat betekent dat mensen met een lager inkomen minder makkelijk in aanmerking komen voor zulke woningen.”
Zelfs met de Wet Betaalbare Huur die vorige week is aangenomen in de Tweede Kamer, is de huurder niet per se geholpen, zegt Korevaar. Deze wet stelt grenzen aan huurprijzen voor woningen waar verhuurders die nu nog zelf mogen bepalen. De verwachting is dat de maandhuur van 300 duizend woningen met gemiddeld 190 euro omlaaggaat. De Eerste Kamer behandelt het wetsvoorstel binnenkort. Het voornemen is dat de Wet betaalbare huur vanaf 1 juli 2024 ingaat.
"Daardoor zal de vraag toenemen, terwijl er geen extra huurwoningen bijkomen", voorspelt Korevaar. "Verhuurders zullen een woning eerder verkopen omdat er zo meer mee te verdienen valt, of juist verbeteren zodat de woning boven de reguleringsgrens valt. In beide gevallen neemt het aanbod van huurwoningen af.” Woningzoekenden zijn dus niet geholpen met de huurregulering, vindt Korevaar.
5000 mensen voor 104 woningen
Hoewel Pinto e Neto voldoet aan alle voorwaarden, heeft ze nog steeds geen huis. Ze meldt zich aan voor alle nieuwsbrieven van de nieuwbouwprojecten, en schrijft zich in zodra de verhuur begint. “Allereerst moet je een hele batterij uploaden. Als je dat hebt gedaan, doe je mee aan de loting.” Het heeft nog niks opgeleverd. “Een tijdje geleden deed ik mee aan de loting voor het woningcomplex Huis op Zuid. Ze mailden dat ik het helaas niet was geworden: 5000 mensen hadden op de 104 appartementen gereageerd.”
Met een aantrekkelijke huur een nieuwbouwproject aanprijzen, is een bewuste strategie volgens Korevaar. “Als verhuurder krijg je dan ontzettend veel reacties en kan je de beste huurder kiezen.” Soms maakt de gemeente met een verhuurder afspraken over de hoogte van de huur.
Volgens Korevaar is de Wet betaalbare huur niet de oplossing om wonen weer betaalbaar en toegankelijk te maken. Meer (sociaal) bouwen zou dat wel zijn. “Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.” Dat vergt grote investeringen in de volkshuisvesting. “Dat geld moet ergens vandaan komen. Dus belastingen omhoog of geld ergens anders weghalen.” Dat lijkt nog niet aan de orde, volgens de woningmarkteconoom.”
Voor Pinto e Neto blijft het voorlopig doorzoeken. Ze heeft haar zoektocht dankzij de serie voor OPEN Rotterdam aan zo’n beetje iedereen kenbaar gemaakt, dus daar zal het niet aan liggen. Heeft dat haar niks opgeleverd? “Nee, ik kreeg alleen vage privéberichten op Instagram van een paar oude mannen: of ik niet bij hen zou willen wonen. Dat sla ik even over.”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dit is het grootste probleem: dat willen ze allemaal.quote:Ze wil een woning voor zichzelf, dus zonder huisgenoten of partner.
Of je zoekt maar gewoon een rijke partner. Groetjes Hugo.quote:Op zondag 5 mei 2024 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Als je geen huur kan betalen, dan koop je toch gewoon?
Gr VVD'er
Of je zoekt een rijke vriend.quote:Op zondag 5 mei 2024 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Gr VVD'er
Als de lonen 10% stijgen, de prijzen 10% stijgen, en jouw huis 10% in waarde stijgt, doe je dan aan vermogensopbouw?quote:Op zondag 5 mei 2024 12:04 schreef Confetti het volgende:
Ondertussen pak ik dit jaar zo'n 40 a 50k aan vermogensopbouw in mijn huis
Vroeger toen je nog gewoon kon sparen om je maandelijkse bruto inkomen te verhogen!!quote:Op zondag 5 mei 2024 12:03 schreef Jahr00n het volgende:
Misschien moet die verwaande generatie lekker in de provincie gaan wonen? Als ik iets wil moet ik er ook voor sparen.
Er wordt aan alle kanten fiscaal getrokken aan wonen, daar moet je dus gewoon mee kappen, geen huursubsidie, minder HRA.quote:Op zondag 5 mei 2024 11:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Het verschil tussen vrije sector huur en een huis kopen is ook best krom eigenlijk. Ik verdien ongeveer 4.000 bruto euro per maand. Daarmee krijg ik een MAXIMALE hypotheek van ongeveer 210k wat ongeveer 1.000 euro aan bruto maandlasten is, maar het is het MINIMALE inkomen voor dat genoemde Clubhouse-project met een huurprijs van 1.150 euro. Ik snap dat je met een koophuis nog extra kosten hebt voor onderhoud ed die je met een huurhuis niet hebt maar dit kan toch wel iets gebalanceerder?
Stel wel een huis van 500k: 50k belastingvrije vermogenswinstquote:Op zondag 5 mei 2024 12:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als de lonen 10% stijgen, de prijzen 10% stijgen, en jouw huis 10% in waarde stijgt, doe je dan aan vermogensopbouw?
En Bas Jacobs zou het liefste zien dat die knijterharde vermogenswinst dan meegenomen wordt in je belastingaanslag.
Groot gelijk toch, genoeg keuze.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:08 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, voornamelijk de inkomenseisen zijn hier een groot probleem, dit betreft ook iets typisch Nederlands. Dit zou eigenlijk eens aangepakt moeten worden. Je hebt echt geen 4000 bruto nodig om een appartement van 880 euro per maand te huren.
Het is vooral een strategie van woningcorporaties om het kaf van het koren te scheiden en zoveel mogelijk op zeker te spelen. Zelfs 4,5 keer de huur is tegenwoordig geen uitzondering meer in steden zoals Amsterdam.
Dat is echt niet typisch Nederlands. Sterker nog, als het ergens makkelijk is om een hypotheek te krijgen is het wel in Nederland, het is in Europa bijvoorbeeld zeer uitzonderlijk dat je een hypotheek kan krijgen met 100% LTV. Dat is nog los van het feit dat verruimen van financieringsmogelijkheden sowieso nergens op slaat slaat, het drijft de huizenprijzen alleen maar verder op. Het enige wat helpt is meer aanbod (en/of minder vraag), de rest is allemaal contraproductief en gerommel in de marge.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:08 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, voornamelijk de inkomenseisen zijn hier een groot probleem, dit betreft ook iets typisch Nederlands. Dit zou eigenlijk eens aangepakt moeten worden. Je hebt echt geen 4000 bruto nodig om een appartement van 880 euro per maand te huren.
Het is vooral een strategie van woningcorporaties om het kaf van het koren te scheiden en zoveel mogelijk op zeker te spelen. Zelfs 4,5 keer de huur is tegenwoordig geen uitzondering meer in steden zoals Amsterdam.
Er is geen vermogenswinst, dat is devaluatie van de munteenheid waarin transacties worden verricht.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:10 schreef Confetti het volgende:
Stel wel een huis van 500k: 50k belastingvrije vermogenswinst
Stel geen huis van 500k: geen 50k belastingvrije vermogenswinst.
Iedereen blijft relatief even rijk. Alleen het getalletje op het briefje waarmee transacties worden gedaan is 10% hoger.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:10 schreef Confetti het volgende:
Die 10% loonstijging en 10% prijsstijging raakt de koper en huurder even hard.
Die 10% prijsstijging van koophuizen profiteer alleen de koper van.
Het vermogensverschil is in reële termen in het voorbeeld gewoon hetzelfde gebleven.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:10 schreef Confetti het volgende:
Sterker nog, alle loonstijgingen en prijsstijgingen van andere producten valt in het niet bij de ontstane vermogensverschil door huur/koop.
Gewoon AI laten doen, waarschijnlijk krijg je nog een beter artikel ook.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Allemaal herhalingen van zetten dit soort artikelen. Te weinig sociale huurwoningen, te dure koopwoningen, hoge inkomenseisen in de particuliere sector, wetjes en politici die dingen zouden moeten veranderen maar dat waarschijnlijk nauwelijks tot niet gaan doen, en over een jaar, twee jaar of vijf jaar kun je gewoon weer eenzelfde artikel schrijven met dezelfde strekking over het probleem dat dan nog groter is geworden, maar dan met allicht andere poppetjes aan het roer.
Heb je zelf ook door hoe kansloos deze opmerking is?quote:Op zondag 5 mei 2024 11:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En dit is het grootste probleem: dat willen ze allemaal.
Weet je hoe het veel makkelijker is een betaalbaar huis te vinden? Door het huis te delen met een ander.
Aanbod stokt op bouwgrond. Daar zitten gemeentes die dat mogen aanwijzen.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is echt niet typisch Nederlands. Sterker nog, als het ergens makkelijk is om een hypotheek te krijgen is het wel in Nederland, het is in Europa bijvoorbeeld zeer uitzonderlijk dat je een hypotheek kan krijgen met 100% LTV. Dat is nog los van het feit dat verruimen van financieringsmogelijkheden sowieso nergens op slaat slaat, het drijft de huizenprijzen alleen maar verder op. Het enige wat helpt is meer aanbod (en/of minder vraag), de rest is allemaal contraproductief en gerommel in de marge.
Hoe kan het vermogensverschil in reele termen, d.w.z. in absolute termen, gelijk zijn gebleven in het gegeven voorbeeld? Als je een actief hebt van 500k en dat stijgt 10% heb je 550k aan activa. Heb je dat actief niet is het vermogensverschil dus met 50k toegenomen.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er is geen vermogenswinst, dat is devaluatie van de munteenheid waarin transacties worden verricht.
[..]
Iedereen blijft relatief even rijk. Alleen het getalletje op het briefje waarmee transacties worden gedaan is 10% hoger.
Wat is het profijt van hogere getalletjes op bankbiljetten?
[..]
Het vermogensverschil is in reële termen in het voorbeeld gewoon hetzelfde gebleven.
Nee.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heb je zelf ook door hoe kansloos deze opmerking is?
Ga jij lekker delenquote:Op zondag 5 mei 2024 12:22 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee.
Ga een huis met anderen delen tijdens woningnood. Geen behoefte aan? Dan ook niet zeuren.
Of neuk een miljonair.quote:Op zondag 5 mei 2024 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Gr VVD'er
Prima, het is toch gewoon bladvulling. Ik zie het als gelijk aan de al honderden keren herkauwde artikelen met tips om zuiniger te rijden als de brandstofprijs weer eens omhoog schiet.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gewoon AI laten doen, waarschijnlijk krijg je nog een beter artikel ook.
Dat is een direct gevolg van politieke keuzes van de afgelopen decennia. Toen eind jaren 80 en begin jaren 90 de VINEX-locaties werden aangewezen door het ministerie van VROM moest dat formeel ook worden goedgekeurd door provincies en gemeenten, maar uiteindelijk zijn bijna al die wijken er wel gewoon gekomen. Die centrale aansturing is compleet weggevallen, en mede daardoor zitten starters nu met de gebakken peren.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Aanbod stokt op bouwgrond. Daar zitten gemeentes die dat mogen aanwijzen.
Zijn ook vaak geen lotingen maar selectie procedures let daar maar eens op.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:01 schreef Poepz0r het volgende:
Vergeet ook niet dat bij veel nieuwbouw lotingen toevallig bekende/familie vd makelaar, notaris, gemeentelid worden uitgeloot. Daar is letterlijk 0 zicht op.
Jup. Bizar.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zijn ook vaak geen lotingen maar selectie procedures let daar maar eens op.
Wil je dit in het kort uitleggen?quote:Op zondag 5 mei 2024 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zijn ook vaak geen lotingen maar selectie procedures let daar maar eens op.
Verbaasde ik me ook altijd over toen we nog huurden. Zochten een nieuw huurhuis, maar moesten inderdaad voldoen aan een zo'n bizarre inkomenseis. Leuk dat ze rekening houden met andere uitgaven van mensen, maar die waren echt niet zo hoog als dat er geschetst wordt door die lui. Dus toen maar een hypotheek afgesloten; minder kwijt maandelijks en daar kwamen we dan wel weer voor in aanmerking.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:08 schreef HowardRoark het volgende:
En dit ja. Zie het niet snel veranderen.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Allemaal herhalingen van zetten dit soort artikelen. Te weinig sociale huurwoningen, te dure koopwoningen, hoge inkomenseisen in de particuliere sector, wetjes en politici die dingen zouden moeten veranderen maar dat waarschijnlijk nauwelijks tot niet gaan doen, en over een jaar, twee jaar of vijf jaar kun je gewoon weer eenzelfde artikel schrijven met dezelfde strekking over het probleem dat dan nog groter is geworden, maar dan met allicht andere poppetjes aan het roer.
?quote:Op zondag 5 mei 2024 12:20 schreef Confetti het volgende:
Hoe kan het vermogensverschil in reele termen, d.w.z. in absolute termen
Ja, in nominale termen, in het voorbeeld dus niet in reële termen, gezien er een algehele inflatie is van 10%.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:20 schreef Confetti het volgende:
Als je een actief hebt van 500k en dat stijgt 10% heb je 550k aan activa. Heb je dat actief niet is het vermogensverschil dus met 50k toegenomen.
Ik snap zelf niet waarom je mijn voorbeeld niet begrijpt.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:20 schreef Confetti het volgende:
Ik blijf me erover verbazen dat vrijwel alle huiseigenaren zich in allerlei bochten wringen om de huizen-ongelijkheid te ontkennen. Geen wonder dat het probleem niet wordt opgelost, de mensen die er toe doen hebben alle belang bij deze status-quo.
Wel 'grappig', als je het zo stelt dan is het al heel erg gebalanceert. In de situatie die je schetst is de gene die de koopwoning koopt immers meer kwijt dan die gene die de huurwoning neemt (want ja; bijkomende kosten voor de koper zoals onderhoud ed).quote:Op zondag 5 mei 2024 11:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Het verschil tussen vrije sector huur en een huis kopen is ook best krom eigenlijk. Ik verdien ongeveer 4.000 bruto euro per maand. Daarmee krijg ik een MAXIMALE hypotheek van ongeveer 210k wat ongeveer 1.000 euro aan bruto maandlasten is, maar het is het MINIMALE inkomen voor dat genoemde Clubhouse-project met een huurprijs van 1.150 euro. Ik snap dat je met een koophuis nog extra kosten hebt voor onderhoud ed die je met een huurhuis niet hebt maar dit kan toch wel iets gebalanceerder?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Er staat helemaal niet dat er eerlijk geloot wordt maar dat de beste kandidaat geselecteerd wordt voor de woning.quote:
Goed systeem ook voor grond'speculeerders'. Van te voren was alles bekend en veel kochten een reepje grond van een x honderd meter lang en 1 a 2 meter breed. Lekker neten en onderhandelen met alles en iedereen en zo de prijzen maximaal opdrijven. Zoek maar op het zebrasysteem.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:28 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is een direct gevolg van politieke keuzes van de afgelopen decennia. Toen eind jaren 80 en begin jaren 90 de VINEX-locaties werden aangewezen door het ministerie van VROM moest dat formeel ook worden goedgekeurd door provincies en gemeenten, maar uiteindelijk zijn bijna al die wijken er wel gewoon gekomen. Die centrale aansturing is compleet weggevallen, en mede daardoor zitten starters nu met de gebakken peren.
Dat moet verboden wordenquote:Op zondag 5 mei 2024 13:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Goed systeem ook voor grond'speculeerders'. Van te voren was alles bekend en veel kochten een reepje grond van een x honderd meter lang en 1 a 2 meter breed. Lekker neten en onderhandelen met alles en iedereen en zo de prijzen maximaal opdrijven. Zoek maar op het zebrasysteem.
Gemiste kans toen om Hugo te vragen of het CDA prostitutie als oplossing voor meer problemen ziet.quote:
VVD zal deze wet vast kut vinden, maar ik ben vooral benieuwd wat PVV en BBB gaan doen.quote:Op zondag 5 mei 2024 11:26 schreef Alpha0 het volgende:
Of de Wet betaalbare huur - eind april door de Tweede Kamer aangenomen - gaat helpen, is nog maar de vraag.
Het heeft ook andere nadelige effecten. Waar ik werk kan het bedrijf geen starters meer krijgen voor minder dan 4k bruto. Die wijzen direct door na de woonlasten in de regio, en terecht.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:08 schreef HowardRoark het volgende:
quote:Op zondag 5 mei 2024 12:48 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wel 'grappig', als je het zo stelt dan is het al heel erg gebalanceert. In de situatie die je schetst is de gene die de koopwoning koopt immers meer kwijt dan die gene die de huurwoning neemt (want ja; bijkomende kosten voor de koper zoals onderhoud ed).Zou het met je eens zijn dat het gebalanceerd was als je (om een makkelijk vergelijk te maken met de arbeidsmarkt) een sociale huurwoning als Juniorfunctie ziet, een vrije sector woning als mediorfunctie en een koopwoning als seniorfunctie waar je dus allemaal doorheen moet groeien voordat je recht hebt op het volgende. Zo zit de woningmarkt natuurlijk niet in elkaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bovendien is de WOZ-waarde van mijn pauperige sociale huurappartementje waar ik woonde toen ik nog een laag salaris had tegenwoordig al 210k dus zou ik een flinke stap terug moeten doen in woongenot als ik zou willen kopen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Strenge leennormen zijn prima, het versoepelen ervan leidt namelijk alleen maar tot nóg hogere prijzen. De enige die daarvan structureel profiteren zijn bestaande huiseigenaren en banken, starters hebben hooguit een paar jaar het voordeel totdat de woningprijzen zich weer aan de ruimere financieringsruimte hebben aangepast. Het enige dat echt helpt is meer aanbod, andere maatregelen die starters helpen met financiering zijn 9 van de 10 keer contraproductief.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:36 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Verbaasde ik me ook altijd over toen we nog huurden. Zochten een nieuw huurhuis, maar moesten inderdaad voldoen aan een zo'n bizarre inkomenseis. Leuk dat ze rekening houden met andere uitgaven van mensen, maar die waren echt niet zo hoog als dat er geschetst wordt door die lui. Dus toen maar een hypotheek afgesloten; minder kwijt maandelijks en daar kwamen we dan wel weer voor in aanmerking.
[..]
En dit ja. Zie het niet snel veranderen.
Ja, want er zijn genoeg landen/regio's waar er geen stijging of zelfs een daling is. Waardoor je dus een delta t.o.v. die plekken hebt. Ergo, gewoon vermogensopbouwquote:Op zondag 5 mei 2024 12:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als de lonen 10% stijgen, de prijzen 10% stijgen, en jouw huis 10% in waarde stijgt, doe je dan aan vermogensopbouw?
Het kan dus wel.quote:een huis vinden bijna niet te doen.
Maar wanneer was de inschrijving?quote:is inmiddels al vijf jaar op zoek
Bijzonder dat je al zo ver van te voren te horen krijgt dat je eruit moet. Maar misschien wel heel normaal in een stad als Rotterdam.quote:maar sinds een jaar of twee is de jacht intensiever geworden, want ze moet in oktober haar woning uit.
Ze heeft dus geen woning nodig. Ook weer opgelost.quote:“Ik zou met mijn salaris van 2022 - wat nu nog het uitgangspunt is - in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, maar dat vind ik niet eerlijk. Dan zou ik een huis wegkapen van iemand die ‘m harder nodig heeft.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |