Haat en antisemitisme zal helaas nooit helemaal oplossen, maar je kan het wel verminderen. Dus bijvoorbeeld normale en gematigde islamitische organisaties, leiders, rolmodellen en ouders bij dit hele proces betrekken samen met Joden en Joodse organisaties. Zorg ervoor dat die mensen elkaar ontmoeten, leren kennen, begrijpen en initiatieven ondernemen. Zo kunnen ze hun eigen groep positief beïnvloeden.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:44 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld. Wat en hoe zou jij antisemitisme op een verbindende manier bespreken en ''oplossen'' bij bijvoorbeeld een zogenaamde ''gematigde'' moslima die laat weten thuis een feestje te hebben gevierd n.a.v. de terroristische aanslag in oktober? Wat zou je zeggen, wat zou je duidelijk willen maken? ''Antisemitisme mag niet, foei''?
Harde kritiek heeft zn functie en moet prima kunnen in een discussie of met personen waarvan je hun grenzen kent bijvoorbeeld, maar hoe helpt het om in deze vorm om haat en antisemitisme te verminderen? Het leidt alleen maar tot een nog hardere en gesegregeerde samenleving.quote:Ga je het bij de kern aanpakken en zeggen ''wat er in de voor jullie heilige koran over joden staat is verwerpelijk!''?
Of is dat te confronterend, waardoor moslims misschien het gevoel krijgen ''gegeneraliseerd'' te worden, en heb je het dan liever over de ''mooie'' dingen, de dingen die ons ''verbinden''?
Hagenpreken 2.0quote:Op zondag 2 juni 2024 15:46 schreef Qarrad het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)verstoring~b5c6e602/
Bijna tachtig jaar wordt er herdacht maar dit jaar kan het niet meer normaal.
Je zou bijna denken dat er sprake was van toenemend antisemitisme in Nederland hè?
Aiaiai.quote:Op zondag 2 juni 2024 15:46 schreef Qarrad het volgende:
Je zou bijna denken dat er sprake was van toenemend antisemitisme in Nederland hè?
Een beetje een zijsprong, maar het trieste feit is dat zelfs dergelijke beeldarchieven nog ontkend worden. Met name in Duitsland (waar anders) hebben ze zich heel erg ingespannen om de ooggetuigenverslagen van de Armeense Genocide vast te leggen bijvoorbeeld bij diverse universiteiten. Die worden gewoon afgedaan als niet waar, lekker voor ze want ze verdienden het, precies wat je nu ziet gebeuren onder de denialisten in de islamitische gemeenschappen en de extreem-linkse hoek ("de Holocaust is nooit gebeurd maar Hitler had hem af moeten maken", dat soort staaltjes van doublethink). Er zit een soort wensdenken achter het onvermogen om de slachtoffers als zodanig te herkennen.quote:Op zondag 2 juni 2024 15:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Aiaiai.
Ik moet denken aan Jules Schelvis, overlevende van Sobibor, die zijn lange leven zich heeft ingezet om de herinnering aan Sobibor levend te houden en daar in geslaagd is ook; door o.a. unieke beeldinterviews met de overlevenden van de opstand te maken, al begin jaren '80. Die notabene bij de rechtszaak tegen de moordenaars van zijn ouders aan de rechters vroeg om schuld zonder gevangenisstraf, uit respect voor zijn humanistische ouders.
Dat een dergelijke herdenking in het geheim móet is echt een gotspe.
https://www.sobibor.org/biografie-jules-schelvis/
Gelukkig zit Parool er helemaal naastquote:Op zondag 2 juni 2024 15:46 schreef Qarrad het volgende:
Niet helemaal, ze hebben minimale en alleen in eigen kring de aankondiging gedaan en hebben particuliere beveiliging geregeld. Dat zijn nog twee dingen die anders zijn.quote:Op zondag 2 juni 2024 21:56 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Gelukkig zit Parool er helemaal naast
[ x ]
Het enige dat anders was dan anders en dat is nog steeds tekenend en verdrietig, in overleg met de sprekers zijn vooraf de namen van de sprekers niet gedeeld
Wat er nog meer anders is, is dat mensen de Stolpersteine niet meer durven te le leggen, dat Pesach incognito gevierd is, de herdenking voor Kristallnacht af werd gelast.quote:De herdenking werd alleen aangekondigd in de nieuwsbrief van de Stichting Sobibor en de appgroep van de Liberaal Joodse Gemeente. “Voor onze achterban hebben we het enkele dagen geleden ook op onze site gezet,
...
Wel heb ik besloten nog even te wachten met het leggen van de struikelstenen voor mijn grootouders.
...
De ingang bij de Van Eeghenstraat is tijdens de herdenking afgesloten met hekken. Verderop in de straat staat een politiebus . De particuliere beveiliging loopt rondjes.
Ik bagatelliseerde het niet. Ik had na die 'het enige dat anders was' zelfs woorden toegevoegd omdat 't anders zou triggeren (daar bedoel ik jou niet mee). Ik baseerde mijn foutieve uitspraak op een tweet van stichting Sobibor zelf, helaas heb ik die woorden abusievelijk niet 100% overgenomen.quote:Op maandag 3 juni 2024 07:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Niet helemaal, ze hebben minimale en alleen in eigen kring de aankondiging gedaan en hebben particuliere beveiliging geregeld. Dat zijn nog twee dingen die anders zijn.
[..]
Wat er nog meer anders is, is dat mensen de Stolpersteine niet meer durven te le leggen, dat Pesach incognito gevierd is, de herdenking voor Kristallnacht af werd gelast.
Dat lijken me allemaal geen zaken om te bagatelliseren.
Als moslims hun Suikerfeest undercover zouden moeten vieren uit angst voor intimidatie en verstoring, dan zouden we ook niet zeggen van "het is alleen de krantenkop, het enige dat anders was is dat de imam niet bij name genoemd kon worden en dat er beveiliging bij de hal moest staan en dat de mensen geen recepten durfden te delen online".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
Aha, zit dat zoquote:Op maandag 3 juni 2024 08:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Groeiend antisemitisme is een direct gevolg van de foute reactie van Israël na 7 oktober. Dat maakt het nog steeds niet goed maar we moeten niet doen alsof dit uit de lucht komt vallen en slechts een terugkeer is van ouderwets antisemitisme of inherent islamitisch antisemitisme. De oorzaak van de opleving is de reactie van Israël na 7 oktober toen er een onnodige oorlog is gestart met 40k+ doden (merendeel onschuldig) en miljoenen slachtoffers van honger, ziekte en dakloosheid als gevolg, en in het verlengde daarvan de decennia lange Palestijnse kwestie en de rol en gedrag van Israël daar in.
Dus ik ben het eens dat de opleving van antisemitisme een probleem is maar we moeten de oorzaak wel juist benoemen om het vervolgens te snappen en er correct mee om te gaan. Zolang pro-Israël mensen de misdaden van Israël blijven ontkennen en steunen is de angel niet uit het probleem.
Daarom gebruikte ik ook het woordje slechts. Dat er foute dingen in de Koran/Hadiths staan omtrent joden staat buiten kijf. Maar dat is al eeuwenlang zo, kijk nou eens naar de oorzaak van de opleving.quote:
quote:Op maandag 3 juni 2024 08:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Groeiend antisemitisme is een direct gevolg van de foute reactie van Israël na 7 oktober. Dat maakt het nog steeds niet goed maar we moeten niet doen alsof dit uit de lucht komt vallen en slechts een terugkeer is van ouderwets antisemitisme of inherent islamitisch antisemitisme. De oorzaak van de opleving is de reactie van Israël na 7 oktober toen er een onnodige oorlog is gestart met 40k+ doden (merendeel onschuldig) en miljoenen slachtoffers van honger, ziekte en dakloosheid als gevolg, en in het verlengde daarvan de decennia lange Palestijnse kwestie en de rol en gedrag van Israël daar in.
Dus ik ben het eens dat de opleving van antisemitisme een probleem is maar we moeten de oorzaak wel juist benoemen om het vervolgens te snappen en er correct mee om te gaan. Zolang pro-Israël mensen de misdaden van Israël blijven ontkennen en steunen is de angel niet uit het probleem.Hoezo een onnodige oorlog? Welk land had een invasie zomaar laten gebeuren zonder erop te reageren?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan de achterliggende logica van je post. Dit is precies waar we moslims al sinds 911 over horen klagen.
Dat is dezelfde argumentatie die bij de kristalnacht werd gebruikt.quote:Op maandag 3 juni 2024 08:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Groeiend antisemitisme is een direct gevolg van de foute reactie van Israël na 7 oktober.
Oh dus het antisemitische is er al eeuwen, maar het echte probleem is de reactie van Israël op dat antisemitisme. Helder.quote:Op maandag 3 juni 2024 08:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Daarom gebruikte ik ook het woordje slechts. Dat er foute dingen in de Koran/Hadiths staan omtrent joden staat buiten kijf. Maar dat is al eeuwenlang zo, kijk nou eens naar de oorzaak van de opleving.
quote:Op maandag 3 juni 2024 08:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Dus ik ben het eens dat de opleving van antisemitisme een probleem is maar we moeten de oorzaak wel juist benoemen om het vervolgens te snappen en er correct mee om te gaan. Zolang pro-Israël mensen de misdaden van Israël blijven ontkennen en steunen is de angel niet uit het probleem.Fantastische spoiler, een bord voor je kop hebben is namelijk ook het probleem. Zo hebben mensen een bord voor de kop als ze zeggen dat het groeiend antisemitische veroorzaakt wordt door de actie van Israël na 7 oktober, voor 7 oktober konden Joden natuurlijk veilig over straat en werden hun gebedshuizen en scholen niet beveiligd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
De manier waarop Israël reageerde was de enige manier?quote:Op maandag 3 juni 2024 08:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoezo een onnodige oorlog? Welk land had een invasie zomaar laten gebeuren zonder erop te reageren?
Ja precies. 9/11 was fout maar we moeten niet alle moslims daarop aankijken en meer. De reactie van Israël na 7/10 is fout maar we moeten niet alle joden daarop aankijken en meer. Het probleem in dit geval is echter dat teveel mensen nog niet erkennen dat de reactie van Israël na 7/10 fout is, terwijl de meeste mensen wel erkennen dat 9/11 fout was.quote:En dan de achterliggende logica van je post. Dit is precies waar we moslims al sinds 911 over horen klagen.
Dat is dezelfde argumentatie die bij de kristalnacht werd gebruikt om een pogrom te plegen. Terwijl ik nergens oproep om een pogrom te plegen, juist het tegenovergestelde, ik probeer er (1) eentje te stoppen tegen Palestijnen en (2) eentje te voorkomen tegen joden. De mensen die het met me oneens zijn proberen alleen (2) en geven niet om (1). Maar leuk geprobeerd die vergelijking.quote:Op maandag 3 juni 2024 08:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dezelfde argumentatie die bij de kristalnacht werd gebruikt.
Holy shit man...quote:Op maandag 3 juni 2024 08:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Groeiend antisemitisme is een direct gevolg van de foute reactie van Israël na 7 oktober.
Het is de oorzaak van de huidige opleving. Antisemitisme proberen aan te pakken door vele duizenden onschuldige mensen te vermoorden is niet de oplossing.quote:Op maandag 3 juni 2024 09:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh dus het antisemitische is er al eeuwen, maar het echte probleem is de reactie van Israël op dat antisemitisme. Helder.
Nee. Je bent aan het praten over dat israel op zn rug moet gaan liggen zodra het aangevallen is geweest.quote:Op maandag 3 juni 2024 10:25 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is dezelfde argumentatie die bij de kristalnacht werd gebruikt om een pogrom te plegen. Terwijl ik nergens oproep om een pogrom te plegen, juist het tegenovergestelde, ik probeer er (1) eentje te stoppen tegen Palestijnen en (2) eentje te voorkomen tegen joden. De mensen die het met me oneens zijn proberen alleen (2) en geven niet om (1). Maar leuk geprobeerd die vergelijking.
Erkent ook iedereen dat 7/10 fout was? Want daar rep je niet over.quote:Op maandag 3 juni 2024 10:17 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
De manier waarop Israël reageerde was de enige manier?
[..]
Ja precies. 9/11 was fout maar we moeten niet alle moslims daarop aankijken en meer. De reactie van Israël na 7/10 is fout maar we moeten niet alle joden daarop aankijken en meer. Het probleem in dit geval is echter dat teveel mensen nog niet erkennen dat de reactie van Israël na 7/10 fout is, terwijl de meeste mensen wel erkennen dat 9/11 fout was.
De reactie van de VS na 9/11 was ook fout (war on terror, invasion of Afghanistan, Iraq etc.) en de meeste mensen erkennen dat ondertussen. Al heeft dat wel lang geduurd helaas. Hopelijk zal dat in het geval van de reactie van Israël na 7/10 sneller gaan.
De meerderheid wel. Zéker toen het net gebeurd was en zeker in het Westen. Een deel zal helaas onterecht van gedachte zijn veranderd in de weken/maanden erna door de reactie van Israël (40x 7/10 qua dodelijke slachtoffers en meer)quote:Op maandag 3 juni 2024 10:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Erkent ook iedereen dat 7/10 fout was? Want daar rep je niet over.
Er is juist niks waanzinnig aan. Het is goed te zien dat 7 oktober en de reactie er op hebben er voor gezorgd dat men aan beide flanken tegen de klippen op radicaliseert.quote:Op maandag 3 juni 2024 10:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Holy shit man...
En altijd weer die pompom die dit soort waanzinnige teksten aan het liken is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |