Als ik de foto's van de 1e rehearsal bekijk, valt mij op dat Joost en de dansers en de twee joostmaatjes eigenlijk zowat op elke foto op dezelfde plek staat. Oké, Joost en de dansers bewegen wel op die plek, maar ze gebruiken niet heel intensief het hele podium. En dat verbaast me. Het ziet er wat plat uit. Allemaal op een rijtje voor het scherm. Ik had verwacht dat hij het hele podium zou gebruiken, alle kanten op, en veel contact met het publiek zou zoeken en maken. Wat is de reden dat hij dat niet lijkt te doen?
Wat me verder opvalt: bij veel andere rehearsal foto's zie je camera's, waardoor je een indruk krijgt van wat er uiteindelijk in beeld komt. Bij de foto's van Joost is geen enkele referentie aan de cameras te zien (bewust, vermoed ik). Maar ik kan me niet voorstellen dat het uiteindelijk zo plat wordt als wat we nu zien: artiesten op een rijtje voor een wisselende achtergrond.
De energie, de vaart, het verpletterende zal dus van het camerawerk moeten komen. Maar..... waarom zien we die camera's nergens?
Ik denk aan: maanlanding. Ik denk aan: nog nooit vertoont bij een Eurovisie inzending. Ik denk aan Appie in een vogelpak. Ik denk aan het beginbeeld van de clip. En ineens krijg ik dit visioen:
Terwijl we in de verte op het ledscherm de vogellucht van de clip zien, zien we een Point of Viewbeeld van iemand die door de hal vliegt, op weg naar het podium (beelden van gemaakt door een drone met camera, die zijn er in Malmö, heb ik gezien.) Als het POV-beeld dichterbij het podium zien komen, rolt Joost op de rug van Appie in beeld. Het POV-beeld gaat weer de lucht in, om te suggereren dat er ook nog andere vogels zijn. En dat is wat Joost geheim wil houden: afgezien van een aantal camera's die recht op het podium gericht zijn, worden alle andere beelden gemaak door twee (of nog meer) rondcirkelende dronecamera's die als vogels om Joost heen vliegen. Dat is de reden waarom ze redelijk op dezelfde plek blijven staan, want die drone's (of de bestuurders) daarvan moeten wel precies weten waar ze die dingen heen moeten sturen. want anders gebeuren er ongelukken. En dit moet natuurlijk tot uit den treuren gerepeteerd worden. Ik kan me voorstellen dat die dronebestuurders gewoon onderdeel van het productieteam zijn en toegevoegd aan het Zweedse camerateam, speciaal voor deze job. Dat is echt maanlanding precisiewerk, nooit eerder vertoond bij het ESF en reden genoeg om het nog even onder de pet te houden. Want hoe gaaf gaat zoiets worden?
Of slaat mijn hoofd nu een beetje op hol 😊
[ Bericht 0% gewijzigd door Aadrianus op 01-05-2024 12:31:18 ]