Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:11 schreef Za het volgende:
[..]
Kan er wellicht iemand on topic reageren?
Is dit een goede zaak, met oog op het milieu, kosten besparen en dierenleed?
TS begintquote:Op dinsdag 30 april 2024 17:11 schreef Za het volgende:
[..]
Kan er wellicht iemand on topic reageren?
Is dit een goede zaak, met oog op het milieu, kosten besparen en dierenleed?
Ik eet het zelf niet, maar wanneer voor tal van producten tot 20% minder vlees nodig is, misschien wel al het verwerkte vlees, scheelt dat enorm.quote:
quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:27 schreef Za het volgende:
en mensen zijn misschien minder kwijt voor hun aankopen.
Daar moest ik ook aandenken, ik heb het opgezocht, en daarvan is het percentage ook 20%. Ik lees dat het ook zeer eiwitrijk is; 18/100 gram, mogelijk het plasma nog veel hoger.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:36 schreef qajariaq het volgende:
Bloedworst maken kan ook natuurlijk maar daar zitten regels aan waardoor het niet meer een smakelijk product is. Als AH zich aan alle regels houdt en op de hamburger(verpakking) vermeld dat er bloedeiwit is toegevoegd zie ik het bezwaar niet.
Dat zijn die slierten gehakt die er uit zien als wormpjes. Die heb je in zowat elke supermarkt. Is inderdaad vreselijk.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:19 schreef FvanS het volgende:
Gister al lag hier het halve schap met 300gram verpakkingen vol met kortingsstickers, die waren kennelijk al vernieuwd, en zou vandaag over datum gaan. Lijkt nog niet zo'n succes dus.
Gehakt van de AH was sowieso al niet te vreten, veel te grof gemalen waardoor je het maar in weinig gerechten echt kan toepassen.
Bron?quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:59 schreef Lichtloper het volgende:
Ze spuiten het nu vol met water, gaan ze daar mee stoppen dan?
Bron is de plas water in mijn koekenpan, een paar minuten nadat ik er wat gehakt in gegooid heb.quote:
Echt niemand interesseert dit.quote:Op woensdag 1 mei 2024 11:11 schreef Za het volgende:
Ik zal het onderzoek nog ff opzoeken en hier posten.
Dit dus en niet veel duurderquote:Op woensdag 1 mei 2024 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik vind het erg onsmakelijk klinken. Ik wil als in gehakt koop gemalen vlees en niks anders.
Ik zie dit eens temeer als een bevestiging dat het een goede keus was om geen vlees meer in de supermarkt te kopen maar rechtstreeks van de boer.
In feite is het nog steeds vlees. Bij de slacht ontstaat een restproduct, bloed(plasma), dat tot nu toe werd weggegooid. In dat bloed(plasma) zitten eiwitten die nu worden teruggewonnen. De rest wordt nog steeds weggegooid. Minder afval, dus minder beesten die geslacht moeten worden maar er wordt niets vreemds toegevoegd.quote:Op woensdag 1 mei 2024 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik vind het erg onsmakelijk klinken. Ik wil als in gehakt koop gemalen vlees en niks anders.
Ik zie dit eens temeer als een bevestiging dat het een goede keus was om geen vlees meer in de supermarkt te kopen maar rechtstreeks van de boer.
Succes met je GMO's.quote:Op woensdag 1 mei 2024 11:16 schreef Isdatzo het volgende:
"MAAR PLANTEN ZIJN VIES EN VLEES IS GEZOND![]()
!!!!!"
Prima.quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:27 schreef recursief het volgende:
[..]
In feite is het nog steeds vlees. Bij de slacht ontstaat een restproduct, bloed(plasma), dat tot nu toe werd weggegooid. In dat bloed(plasma) zitten eiwitten die nu worden teruggewonnen. De rest wordt nog steeds weggegooid. Minder afval, dus minder beesten die geslacht moeten worden maar er wordt niets vreemds toegevoegd.
Overigens bestaat vlees uit spieren die rood zijn door het bloed dat er in zit. Haal je het bloed volledig weg dan is het wit, vandaar de term "spierwit". Je vleesje bevatte dus altijd al de eiwitten die AH nu weer terugstopt, alleen ietsje minder.
Waarom wil je dat?quote:Op woensdag 1 mei 2024 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Prima.
Als ik gehakt eet wil ik vlees dat door de gehaktmolen is gehaald en verder niks. Ik wil geen restproducten die later weer toegevoegd worden. Ik wil een gemalen lapje vlees. Restproducten mogen ze houden, die gooien ze maar door jouw gehakt.
Omdat ik mijzelf al een tijd geleden heb voorgenomen om te eten zoals onze voorouders dat deden. Dus met zo min mogelijk hoogbewerkt voedsel, geen potjes en zakjes etc en dus ook geen gehakt waar met allerlei kunstgrepen 20% minder vlees in zit zonder dat je het proeft. Ik wil gehakt zoals gehakt bedoeld is: gemalen vlees. Niks meer en niks minder.quote:
Zie de sticker met ingrediënten op de achterkant van het product. Het is verplicht te melden als er water is toegevoegd en hoeveel. En inderdaad, doen ze dat overal, tot soms wel 15 of 20%. Let er maar eens op. Ook suiker stoppen ze nu overal in, ook in vleesproducten. Ik haal daarom steeds vaker bij een poolse of turkse slager, die doen tenminste nog wel normaal met hun producten.quote:
Klopt. Het staat ook op de verpakking, want dat is verplicht.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:16 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Bron is de plas water in mijn koekenpan, een paar minuten nadat ik er wat gehakt in gegooid heb.
Hoe onze voorouders eten zegt niet over de gezondheid van dat dieet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Omdat ik mijzelf al een tijd geleden heb voorgenomen om te eten zoals onze voorouders dat deden. Dus met zo min mogelijk hoogbewerkt voedsel, geen potjes en zakjes etc en dus ook geen gehakt waar met allerlei kunstgrepen 20% minder vlees in zit zonder dat je het proeft. Ik wil gehakt zoals gehakt bedoeld is: gemalen vlees. Niks meer en niks minder.
Nee dit is gewoon greenwashing. En uiteindelijk krijg je minder voor hetzelfde geld of meer.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:54 schreef Za het volgende:
Albert Heyn stopt bloedplasma in gehakt
Albert Heijn gaat bij onder meer hamburgers, chipolata’s en gehakt ook rundereiwit toevoegen. Dit eiwit wordt gewonnen uit bloedplasma, dat normaal gesproken wordt weggegooid tijdens het slachtproces. ,,We voegen dit toe waardoor je voor een hamburger minder vlees van de koe nodig hebt.’’
https://www.destentor.nl/(...)hamburgers~a383b998/
Vindt men dit een goede zaak?
Zo is er minder vlees nodig voor een hamburger, worstjes etc, en kost het minder dierenlevens, en zoveel klimaat vriendelijker gelijk.
In sommige gevallen bedraagt de toevoeging van bloedplasma 20%.
Goede zaak?
inderdaad.quote:Op woensdag 1 mei 2024 11:16 schreef Isdatzo het volgende:
"MAAR PLANTEN ZIJN VIES EN VLEES IS GEZOND![]()
!!!!!"
Minder voor je geld!quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:27 schreef Za het volgende:
[..]
Ik eet het zelf niet, maar wanneer voor tal van producten tot 20% minder vlees nodig is, misschien wel al het verwerkte vlees, scheelt dat enorm.
Dat komt het klimaat ten goede, en mensen zijn misschien minder kwijt voor hun aankopen.
Persoonlijk denk ik, het dierenleed blijft, maar minder is altijd beter.
Gatver. vieze zooi.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:02 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik gooi vanavond nog wat extra tofu mijn bakkes in
4,50 voor een halve kilo water/gehaktquote:Op woensdag 1 mei 2024 03:33 schreef Za het volgende:
Nu nieuw in de winkel:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.ah.nl/product(...)egevoegd-rundereiwit
Vandaar de nieuwsberichten gisteren. Overigens is het percentage eiwitten vreemd genoeg lager.
Een pond gehakt met toegevoegde eiwitten uit plasma is 0,20 cent goedkoper dan de reguliere variant.
Een echte man! En een die zich niet laat beflikkeren.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Omdat ik mijzelf al een tijd geleden heb voorgenomen om te eten zoals onze voorouders dat deden. Dus met zo min mogelijk hoogbewerkt voedsel, geen potjes en zakjes etc en dus ook geen gehakt waar met allerlei kunstgrepen 20% minder vlees in zit zonder dat je het proeft. Ik wil gehakt zoals gehakt bedoeld is: gemalen vlees. Niks meer en niks minder.
Wil je ook leven zoals onze voorouders dat deden wanneer we het over zaken zoals sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg, en mobiliteit hebben?quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
IKquote:Op woensdag 1 mei 2024 15:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Da's ook geperst gemalen vlees. Ik wil heel vlees.
Dan koop je een paar koeien en slacht je ze zelf. Je hebt toch tijd zatquote:Op woensdag 1 mei 2024 15:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Da's ook geperst gemalen vlees. Ik wil heel vlees.
Dat klopt. Maar ik denk dat dat toch gezonder is dan een dieet van hoogbewerkt voedsel. Onze stofwisseling is namelijk op een bepaalde manier geëvolueerd en we eten pas een jaar of 50 industrieel geproduceerd bewerkt voedsel.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:12 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Hoe onze voorouders eten zegt niet over de gezondheid van dat dieet.
Los daarvan: onze voorouders aten slechts een fractie van de hoeveelheid vlees dat wij nu eten. Daarnaast zijn veedieren dusdanig geselecteerd dat vlees een veel hoger percentage vet bevat dan vroeger. En onze voorouders gooide het plasma ook niet weg, maar aten het in de vorm van bloedworst of bloedsoep. Daar wilt de gemiddelde Albert Heijn consjment ook niet aan vrees ik.
Nee.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wil je ook leven zoals onze voorouders dat deden wanneer we het over zaken zoals sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg, en mobiliteit hebben?
Ik zou wel eens willen zien in hoeverre het terugbrengen van uitgebloed eiwit nou leidt tot "hoogbewerkt" product. Als er emulgatoren, antiklontermiddelen, conserveermiddelen, smaakverbeteraars, zuurteregelaars, etc worden toegevoegd dan snap ik je punt nog enigzins. Hier worden eiwitten die eerst uit misschien wel datzelfde stukje vlees zijn gebloed, weer teruggestopt. Tenzij daar allerlei andere hulpstoffen op meeliften begrijp ik je bezwaar niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Za z'n obsessie met worsten begint wel op te vallen
20 cent goedkoper per pond, terwijl 10-20% minder vlees.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:23 schreef Sapstengel het volgende:
Slachtafval verwerken, maar wel dezelfde prijs per kilo als het normale gehakt. Maar we doen het voor het milieu hoor, zei Albert Heijn lachend onderweg naar de bank.
Dat wordt al allemaal gebruikt, dat er hierdoor minder beest gebruikt gaat worden is een fabeltje.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:57 schreef mschol het volgende:
meer gebruiken van een geslacht beest is altijd goed
Za z/n...quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Za z'n obsessie met worsten begint wel op te vallen
Maar vanavond even niet dus de koe moet nog even grazen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:06 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dan koop je een paar koeien en slacht je ze zelf. Je hebt toch tijd zat
Er zit wel een verschil tussen 'hoogwaardige verwerking' (menselijke consumptie) en 'laagwaardige verwerking' (dierenvoeding of bemesting).quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat wordt al allemaal gebruikt, dat er hierdoor minder beest gebruikt gaat worden is een fabeltje.
Volgens mij ben ik vrij duidelijk geweest welke gewoontes ik over wil nemen en hoort in de gracht schijten en daar vervolgens bier van brouwen daar niet bij.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:47 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zou wel eens willen zien in hoeverre het terugbrengen van uitgebloed eiwit nou leidt tot "hoogbewerkt" product. Als er emulgatoren, antiklontermiddelen, conserveermiddelen, smaakverbeteraars, zuurteregelaars, etc worden toegevoegd dan snap ik je punt nog enigzins. Hier worden eiwitten die eerst uit misschien wel datzelfde stukje vlees zijn gebloed, weer teruggestopt. Tenzij daar allerlei andere hulpstoffen op meeliften begrijp ik je bezwaar niet.
Verder betekent eten zoals onze voorouders aten niet per se dat je ook gezonder eet. Vlees en vis werd in vroeger tijden nog weleens sterk gekruid om de geur en smaak van bederf te maskeren. Vis kwam soms uit de grachten waar ook de poepemmers in geleegd werden. Datzelfde grachtenwater werd dan ook nog een keer gebruikt om bier van te brouwen, want als water was het niet te hachelen. Ik neem aan dat je die gewoontes dan weer niet wil overnemen.
Wanneer na de slacht het bloed overblijft vangen ze dat op en wordt het verwerkt; de vezels worden uit het bloed gefilterd, waardoor de eiwitten meekomen. Deze vezels worden in grote, donkerrode blokken ingevroren (eerst verhit meen ik opdat het stolt) en daarna ontdooid en gemengd met het normale vlees.quote:Op woensdag 1 mei 2024 20:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben verder een totale leek op het gebied van voedingsmiddelentechnologie dus ik heb geen idee of er nog hulpstoffen nodig zijn om dit uitgebloede eiwit terug in het vlees te brengen. Ik vermoed van wel want het is er niet voor niks uitgebloed, hoe voorkom je dat na het terug stoppen het er niet direct weer uit bloedt?
Waar kan ik daar meer over lezen?quote:Op woensdag 1 mei 2024 21:11 schreef Za het volgende:
[..]
Wanneer na de slacht het bloed overblijft vangen ze dat op en wordt het verwerkt; de vezels worden uit het bloed gefilterd, waardoor de eiwitten meekomen. Deze vezels worden in grote, donkerrode blokken ingevroren (eerst verhit meen ik opdat het stolt) en daarna ontdooid en gemengd met het normale vlees.
Maar het proces moet meer inhouden, omdat de hoeveelheid proteïne in betreffende verrijkt vlees omlaag gaat ipv omhoog.
Er zijn allerlei veiligheidsvoorschriften/processen, misschien daardoor.
Klinkt allemaal vrij bewerkelijk voor iets wat een heel eenvoudig product zou moeten zijn. Maar goed, je zal er heus niet dood aan gaan maar mijn voorkeur heeft het niet. Gelukkig is er keuze.quote:Op woensdag 1 mei 2024 21:11 schreef Za het volgende:
[..]
Wanneer na de slacht het bloed overblijft vangen ze dat op en wordt het verwerkt; de vezels worden uit het bloed gefilterd, waardoor de eiwitten meekomen. Deze vezels worden in grote, donkerrode blokken ingevroren (eerst verhit meen ik opdat het stolt) en daarna ontdooid en gemengd met het normale vlees.
Maar het proces moet meer inhouden, omdat de hoeveelheid proteïne in betreffende verrijkt vlees omlaag gaat ipv omhoog.
Er zijn allerlei veiligheidsvoorschriften/processen, misschien daardoor.
Zo hee iddquote:Op woensdag 1 mei 2024 15:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Een echte man! En een die zich niet laat beflikkeren.
Nog nooit water op de ingrediëntenlijst zien staan bij gehakt.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:10 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zie de sticker met ingrediënten op de achterkant van het product. Het is verplicht te melden als er water is toegevoegd en hoeveel. En inderdaad, doen ze dat overal, tot soms wel 15 of 20%. Let er maar eens op. Ook suiker stoppen ze nu overal in, ook in vleesproducten. Ik haal daarom steeds vaker bij een poolse of turkse slager, die doen tenminste nog wel normaal met hun producten.
quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:10 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zie de sticker met ingrediënten op de achterkant van het product. Het is verplicht te melden als er water is toegevoegd en hoeveel. En inderdaad, doen ze dat overal, tot soms wel 15 of 20%. Let er maar eens op. Ook suiker stoppen ze nu overal in, ook in vleesproducten. Ik haal daarom steeds vaker bij een poolse of turkse slager, die doen tenminste nog wel normaal met hun producten.
geen toegevoegde suikers of water aldus de ingredienten lijst van AH prijsfavoriet gehaktquote:Ingrediënten: 98% rundvlees, natuurlijk aroma, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]).
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 gram
Ik wel. Ook bij andere vleeswaren zoals ham, beenham, rollade, enz.quote:Op woensdag 1 mei 2024 22:54 schreef VaderVanJezus het volgende:
[..]
Nog nooit water op de ingrediëntenlijst zien staan bij gehakt.
Vleeswaren wel inderdaad, maar dat is algemeen bekend dacht ik.quote:Op donderdag 2 mei 2024 02:11 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Ik wel. Ook bij andere vleeswaren zoals ham, beenham, rollade, enz.
Onze voorouders aten anders een stuk minder gehakt dan je denktquote:Op woensdag 1 mei 2024 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou heden niet meer kunnen dit soort commercials.quote:
Ja, dan gaat de winst wel snel verdwijnen denk ik. Afgezien van de prijzen zie ik geen bezwaar om een dergelijke campagne te starten.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:51 schreef Za het volgende:
[..]
Dat zou heden niet meer kunnen dit soort commercials.
Nooit van gehoord. Dat product liep waarschijnlijk iets te ver voor.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 17:16 schreef Knip het volgende:
Vraag voor de ouderen onder jullie: Wie kan zich het product E.E.T. nog herinneren? Dat was gehakt met soja aangelengd, te koop bij Albert Heijn ergens in de jaren 70. Wij hadden het een paar keer op tafel staan, ik vond het best lekker. Vooral het idee dat het beter was voor het milieu gaf een extra smaakbeleving.
Het product sloeg kennelijk niet aan, het stierf een stille dood.
Wie kent het nog?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |