ik heb het over de terugleverheffing. Niet over de terugleververgoeding. Mocht ik dat verkeerd hebben gezegd, excuus.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor.
Maar met die terugleververgoeding hebben we het nadrukkelijk over de opbrengst BOVEN 100% van het eigen verbruik? Ik heb hier op Twitter eens getwitterd met een energie-expert en die bracht hierin verwarring.
de terugleverheffing is inderdaad over alles, teruglevering voor en na salderenquote:https://www.gaslicht.com/(...)terugleververgoeding
Terugleverkosten, dat is binnen het salderingsgebied (tot 100% verbruik) of daar buiten?
dat is wat Eneco doet, niet van de bron.quote:"Heb je zonnepanelen?
De kosten voor terugleveren zijn nu onderdeel van het variabele stroomtarief en verdelen we over al onze klanten. Dat gaan we veranderen. We halen de kosten uit het variabele stroomtarief en kiezen ervoor om deze op een eerlijke manier door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we door middel van een tarief per kilowattuur (kWh) teruggeleverde stroom, oftewel: terugleverkosten. Je betaalt alleen voor de teruggeleverde stroom, dus stroom die je opwekt maar niet verbruikt."
Teruggeleverde stroom is een kostenpost die niets met salderen van doen heeft. Ze rekenen je gewoon kosten voor je afval. Daarna mag je gewoon nog steeds je verbruik en opwek tegen elkaar weg strepen.quote:Ja maar is die som teruggeleverde stroom, gesaldeerd over het complete jaar, of niet, cq is die cf salderingswet of niet. Het wordt allemaal maar moeizaam duidelijk.
Dit is echt Orwelliaans, sorry hoor.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:12 schreef investeerdertje het volgende:
Teruggeleverde stroom is een kostenpost die niets met salderen van doen heeft. Ze rekenen je gewoon kosten voor je afval. Daarna mag je gewoon nog steeds je verbruik en opwek tegen elkaar weg strepen.
wel of je er bezwaar tegen zou moeten maken of niet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat ik liever wil of niet is niet echt van toepassing of iets conform de wet is of niet.
hoezo moet die weg, waar baseer je dat op. De jurisprudentie die je linkt ondersteund je daar m.i. niet inquote:Die salderingsregeling is in deze omgeving een kostenpost. Die moet weg.
Ja en het heeft niets met je stroomtarief te maken, net zo min als dat je netwerkkosten er mee te maken hebben. De salderingsregeling geld nog steeds, jij verrekent met gelijke stroomtarieven de opbrengst en het verbruik met elkaar.quote:Here we go:
https://www.hagitech.nl/o(...)je-terugleverkosten/
Dus gewoon een dagelijkse gemiddelde calculatie, niks te maken met netto verbruik/opbrengst, waar naar mijn idee die salderingsregeling / wetgeving toch echt op is gebaseerd.
Ik vind het allemaal maar erg bijzonder.
Die lijkt mij eerder legaal, maar letterlijk invoer en uitvoer over het gehele jaar "Salderen" is de salderingswet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:12 schreef investeerdertje het volgende:
Zoals ik zeg, ze kunnen ook je aansluitkosten bij zonnepanelen met 40 euro verhogen.
De salderingswet moet weg omdat het schade doet aan onze welvaart, dat is een waardeoordeel van mijn kant, daar is geen jurisprudentie voor nodig mijn mening maak ik helemaal zelf uit het luchtledigequote:Op donderdag 9 mei 2024 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
hoezo moet die weg, waar baseer je dat op. De jurisprudentie die je linkt ondersteund je daar m.i. niet in
Je komt dan nog altijd op netto 0 op je verbruiktarief. Lijkt mij compleet mogelijk. Je afval tarief is alleen niet 0, maar het zou mij niets verbazen als het gewoon variabele contract kosten zijn volgens de algemene voorwaarden. Maar daar heb ik nu geen zin in, of tijd voor, om naar te kijken.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die lijkt mij eerder legaal, maar letterlijk invoer en uitvoer over het gehele jaar "Salderen" is de salderingswet.
Dat je dan niet op netto 0 uitkomt is onmogelijk.
Het enige wat jij doet is de kosten/opbrengsten opknippen in losse stukjes en vervolgens stellen dat los stukje X niet onder de salderingsregeling valt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
Ja en het heeft niets met je stroomtarief te maken, net zo min als dat je netwerkkosten er mee te maken hebben. De salderingsregeling geld nog steeds, jij verrekent met gelijke stroomtarieven de opbrengst en het verbruik met elkaar.
Ah, ik had niet door dat je daar de salderingsregeling mee bedoelde. Nee 100% mee eens, of maak het mogelijk de belasting alleen te salderen. Dan geeft de overheid tenminste niet andermans geld letterlijk weg zonder het eerst te innen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
De salderingswet moet weg omdat het schade doet aan onze welvaart, dat is een waardeoordeel van mijn kant, daar is geen jurisprudentie voor nodig mijn mening maak ik helemaal zelf uit het luchtledige.
Maar zolang die wet er is, zijn we een rechtsstaat en zal die gehandhaafd moeten worden.
Dat artificiële stukje is letterlijk wat de salderingsregeling doet. Anders mocht ik mijn contract kosten, netbeheerkosten alles wel wegstrepen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het enige wat jij doet is de kosten/opbrengsten opknippen in losse stukjes en vervolgens stellen dat los stukje X niet onder de salderingsregeling valt.
Het is een artificieel construct.
Invoer wegstrepen tegen uitvoer is niet wegstrepen als je daar netto voor moet lappen.
Dat gaat niet over invoer en uitvoer.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:22 schreef investeerdertje het volgende:
Dat artificiële stukje is letterlijk wat de salderingsregeling doet. Anders mocht ik mijn contract kosten, netbeheerkosten alles wel wegstrepen.
Dat zou ook moeten voor grootverbruikers overigens. Maar dat ligt al bij de wetgever.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:20 schreef investeerdertje het volgende:
Ah, ik had niet door dat je daar de salderingsregeling mee bedoelde. Nee 100% mee eens, of maak het mogelijk de belasting alleen te salderen. Dan geeft de overheid tenminste niet andermans geld letterlijk weg zonder het eerst te innen.
Salderen gaat over invoer verrekenen met uitvoer en dat dat tegen 100% verrekend moet worden. Niet over de uitvoerkosten.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat gaat niet over invoer en uitvoer.
Vaste kosten rekenen anders dan wel/niet zonnepaneel bezitter, missssschien dat dat zou mogen.
Maar hier geloof ik echt niks van.
Echt helemaal mee eensquote:Op donderdag 9 mei 2024 12:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou ook moeten voor grootverbruikers overigens. Maar dat ligt al bij de wetgever.
Maar de gehele subsidie hier is wat vreemd, je betaalt dus letterlijk partijen geld, voor iets wat schade doet (negatieve prijzen).
Dat is echt het paard achter de wagen spannen.
Bottem line, we dansen anders om dezelfde stoel:quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Salderen gaat over invoer verrekenen met uitvoer en dat dat tegen 100% verrekend moet worden. Niet over de uitvoerkosten.
Deep linken mag nietquote:Op donderdag 9 mei 2024 11:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Forbidden![]()
You don't have permission to access this resource.
Nog 6 jaar te gaan dus 👍quote:Op maandag 13 mei 2024 08:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Over 2 weken heb ik mijn PV exact 2 jaar, inmiddels 23% ervan terugverdient.
Jep, geen slecht resultaat.quote:
eh.. nope, ik zit dynamisch bij ANWB. Heeft ook een mooie app en is te koppelen met Home Assistant.quote:Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef MaJo het volgende:
Heeft iemand ervaring met zonnepanelen met betrekking tot United Consumers? Deze komt er goed uit bij een vergelijkingssite maar ben zelf toch wel erg gehecht aan de app van Vandebronhet scheelt alleen wel zo'n 30 euro per maand dus dat is wel de moeite
Dit heb ik in 1 jaar bereikt. Installatie was 8000, 20 panelen met omvormer. In eerste jaar 1000 euro verdiend met teruglevering, maar ook 1500 euro bespaard op eigen verbruik, wat halveerde. Dat maakt 2500 euro terugverdiend in 1 jaar tijd.quote:Op maandag 13 mei 2024 08:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Over 2 weken heb ik mijn PV exact 2 jaar, inmiddels 23% ervan terugverdient.
Jij woont in NL? Ik niet, kan niet salderen en krijg 6 cent per kWh voor geleverde stroomquote:Op dinsdag 14 mei 2024 02:41 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Dit heb ik in 1 jaar bereikt. Installatie was 8000, 20 panelen met omvormer. In eerste jaar 1000 euro verdiend met teruglevering, maar ook 1500 euro bespaard op eigen verbruik, wat halveerde. Dat maakt 2500 euro terugverdiend in 1 jaar tijd.
Met dit tempo heb ik de installatie in iets meer dan 3 jaar geheel terugverdiend
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |