abonnement Unibet Coolblue
pi_213301943
quote:
Experts adviseren extra maatregelen tegen mazelen, nieuw OMT bijeengeroepen

Het RIVM heeft een nieuw Outbreak Management Team (OMT) samengesteld vanwege de mazelen. Het OMT benadrukt dat de situatie niet acuut is, maar adviseert de minister van Volksgezondheid en de GGD's wel om aanvullende maatregelen te nemen.

Tot nu toe zijn dit jaar 64 gevallen van mazelen bij het RIVM gemeld. "Het begon met een cluster van gevallen bij arbeidsmigranten in Limburg. Nu zien we de meeste gevallen van mazelen in de regio Eindhoven", zegt arts infectieziektenbestrijding Helma Ruijs van het RIVM. "Er komen nu in Eindhoven nog wel nieuwe gevallen bij, maar de besmettingen nemen niet exponentieel toe."

Injecties antistoffen
Het OMT was op 28 maart bijeen en adviseert een reeks maatregelen. Het wil onder meer dat het makkelijker wordt om vaccinaties in te halen als kinderen die nog niet hebben gehad en het vindt dat zorginstellingen moeten zorgen dat hun personeel goed is beschermd. Ook pleit het OMT voor de inkoop van extra vaccins, omdat ze hopen dat de vraag ernaar toeneemt.

Verder kunnen kinderen die contact hebben gehad met iemand met mazelen volgens het OMT een injectie met antistoffen of een vaccinatie krijgen. Daarnaast mogen broertjes en zusjes van kinderen met mazelen tijdens de incubatietijd niet naar het kinderdagverblijf. Ook pleiten de deskundigen voor uitbreiding van de surveillance: ze willen onderzoeken of het aantal virusdeeltjes in het rioolwater kan worden gemonitord.

Volgens een voorlichter van het RIVM is het voor het eerst dat er weer een Outbreak Management Team is samengesteld sinds het laatste corona-OMT in februari 2023 bijeen was. De directeur van het Centrum Infectieziektenbestrijding roept een OMT bijeen als bestaande richtlijnen of draaiboeken te weinig houvast bieden.

Er is geen sprake van een acute situatie of een landelijke uitbraak, benadrukt Tjalling Leenstra, hoofd van de Landelijke coördinatie infectieziektebestrijding van het RIVM. "Toch vonden we het nodig om te kijken welke maatregelen we moeten treffen om ons voor te bereiden. De vaccinatiegraad in Europa daalt, het is nu tien jaar geleden dat we hier een landelijke uitbraak hadden en we hebben een aantal clusters van besmettingen gezien."

Sinds we in Nederland tegen mazelen vaccineren, steekt de ziekte eens in de tien ā vijftien jaar de kop op. Tijdens zo'n uitbraak bouwen ongevaccineerde mensen immuniteit op en daarna groeit het aantal vatbare mensen weer, legt Ruijs van het RIVM uit. Als de onbeschermde groep groot genoeg is en genoeg contact heeft, slaat het virus weer toe.

Laatste uitbraak
De laatste grote uitbraak was in 2013. Tijdens die epidemie belandden er volgens het RIVM 180 mensen met mazelen in het ziekenhuis. Officieel zijn er toen 2700 patiënten gemeld, maar het RIVM gaat ervan uit dat er bij die uitbraak zo'n 27.000 mensen besmet zijn geraakt.

In gemeenten met een vaccinatiegraad onder de 90 procent werd het mazelen-vaccin destijds vervroegd aan kinderen aangeboden. Normaal gebeurt dat op een leeftijd van 14 maanden, maar omdat kleine kinderen een relatief groot risico lopen, konden ze het vaccin vanaf een leeftijd van 6 maanden krijgen.

Lange termijn
Vervroegd vaccineren adviseert het RIVM nu niet. Nadeel daarvan is dat het vaccin dan op de lange termijn minder goed beschermt, zegt Ruijs. "Alleen op één kinderdagverblijf in Brabant is het vaccin wél vervroegd aangeboden aan een tiental kinderen. Daar zaten in meerdere groepen kinderen met mazelen en was het lastig om de groepen uit elkaar te houden."

Mazelen is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een virus. De ziekte begint plotseling, met klachten als koorts, niezen en hoesten. Besmette mensen hebben ook vaak ontstoken ogen. Na drie ā vier dagen ontstaan er vlekjes, om te beginnen achter de oren.

Tegen mazelen bestaat geen behandeling. Vaccins bieden bescherming tegen de mazelen en kwetsbare mensen kunnen - na contact met een besmet persoon - worden beschermd met een injectie met antistoffen tegen het virus. Mogelijke complicaties zijn oorontsteking en longontsteking. In Nederland sterft ongeveer 1 op de 10.000 mensen die mazelen krijgt.

Het OMT kan lastig voorspellen hoe de situatie zich tijdens een volgende landelijke uitbraak zal ontwikkelen. "Voorheen zagen we het virus vooral in gemeenten waar mensen vanwege geloofsovertuigingen het vaccin overslaan. Nu zien we ook in steden een lagere vaccinatiegraad en het effect daarvan is lastig te voorspellen", zegt Ruijs van het RIVM. Haar collega Leenstra verwacht "grotere en kleinere clusters van besmettingen".

Ook elders in Europa gaan de mazelen rond. Het ECDC, de Europese evenknie van het RIVM, bericht over zeker 5770 gevallen van mazelen in Europa tussen maart 2023 en februari 2024. Zeker vijf mensen stierven aan mazelen. Er zijn in die periode onder meer uitbraken geweest in Roemenië, Oostenrijk en Frankrijk.

De Nederlandse Influenza Stichting sloeg gisteren nog alarm om de lage vaccinatiegraad in Nederland. Met de campagne Beneden Peil willen artsen- en patiëntenorganisaties zorgverleners bewust maken van hun rol hierin. Ook willen ze mensen die twijfelen voorzien van informatie over vaccineren.
https://nos.nl/artikel/25(...)w-omt-bijeengeroepen

We zijn full circle. Na twee jaar in enorme angst voor het RIVM geleefd te hebben, zijn het de wappies zelf die een terugkeer naar een nieuw OMT veroorzaakt hebben.
pi_213301977
GOOI HET LAND DICHT NU!
  dinsdag 23 april 2024 @ 13:49:47 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213301999
Tijd voor een avondklok
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213302039
Gewoon geen bier meer verkopen na 8 uur en het is zo opgelost.
pi_213302102
Tjah, er zijn een berg mongolen bij gekomen die zelf wel gevaccineerd zijn, het rijksvaccinatieprogramma heeft het vaccine al bijna 50 jaar in de standaard inenting zitten, wat ongeveer nooit tot problemen heeft geleid, enkel voordelen, maar die halfjes vinden het ineens wel een probleem
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:01:38 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213302141
Resultaat van de domheid van wappies
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:06:19 #7
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_213302183
Stop de persen!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:06:55 #8
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213302185
Alle kappers dicht!
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:07:05 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213302188
Open de leprakoloniën!!!!
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:08:45 #10
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213302206
Jongens, geen paniek, ik begrijp dat Irma Sluis zo een persco gaat geven
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_213302220
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:01 schreef Hexagon het volgende:
Resultaat van de domheid van wappies
Een deel van de oorzaak is het ongevaccineerde D66-slavenbestand uit het Oost-Blok.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213302221
Stop de alcoholverkoop na 8 uur nu! Ik wil ook snel een als verplichting gepresenteerd advies over wie waar op de bank mag zitten bij mijn verjaardagsfeestje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213302270
Tijd voor een vaccinatieplicht. Alles ist verboten wenn man seiner Kinder nicht impfen soll.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213302295
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Stop de alcoholverkoop na 8 uur nu! Ik wil ook snel een als verplichting gepresenteerd advies over wie waar op de bank mag zitten bij mijn verjaardagsfeestje.
Het is vooral belangrijk dat je niet zonder hond in de buitenlucht loopt of de komende twee jaar aan groepssport gaat doen. Alles voor de volksgezondheid!
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:21:49 #15
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213302336
De vaxtremistische kruisvaarders zijn alweer gesignaleerd. :X
Heel veel sambal
pi_213302349
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:08 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Jongens, geen paniek, ik begrijp dat Irma Sluis zo een persco gaat geven
Kut dat wordt weer toiletpapier hamsteren.

  dinsdag 23 april 2024 @ 14:23:18 #17
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213302352
Zo, voldoende wc-papier gehaald, hele garage vol O+
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:23:48 #18
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213302358
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:22 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Kut dat wordt weer toiletpapier hamsteren.

[ afbeelding ]
:D was je stap voor jonguh!!!
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_213302360
Kutwappies.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_213302363
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:23 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Zo, voldoende wc-papier gehaald, hele garage vol O+
Mooi. Dan kom ik de komende jaren bij jou schijten.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_213302373
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:23 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
:D was je stap voor jonguh!!!
Ik ren al naar de coffeeshop

  FOK!fotograaf dinsdag 23 april 2024 @ 14:26:37 #22
842 Zorro
Z
pi_213302378
Wat is die ongefundeerde angst voor mazelen tegenwoordig ineens?
Vroeger kreeg je gewoon de mazelen. Iedereen kreeg dat wel een keer. En dan ging dat weer over.
En nu is het ineens alsof we er allemaal dood aan gaan of zo.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_213302379
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:10 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Een deel van de oorzaak is het ongevaccineerde D66-slavenbestand uit het Oost-Blok.
Ik gok dat de meeste slavendrijvers bij het BBB zitten.

Maar dan heb je nog de FvD Wappies, SGP fanaten, PVV uitkeringstrekkers en PVDAGL zweefteven.
pi_213302407
Was uw handen stuk!
blablablabla
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:31:04 #25
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213302418
Ab 'mummelman' Osterhaus heeft het zaad alweer in zijn navel staan.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')