https://www.ad.nl/binnenl(...)-problemen~a486e2d9/quote:Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.
De Van Brienenoordbrug op snelweg A16 bij Rotterdam, met dagelijks 250.000 voertuigen de drukste brug van het land, staat symbool voor de gebrekkige staat van onze infrastructuur, schrijven de twee burgemeesters. Eind januari meldde Rijkswaterstaat dat de geplande opknapbeurt vier jaar wordt uitgesteld. Een desastreus besluit voor miljoenen
automobilisten en de Nederlandse economie, aldus Aboutaleb en Van Zanen.
‘De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordburg afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen’, waarschuwen beiden in een brandbrief aan informateurs Dijkgraaf en Van Zwol.
‘Verkeer zal zijn weg zoeken via andere routes in de regio, wat zal zorgen voor enorme files van Leiden tot aan Breda, meer sluipverkeer en meer onveiligheid. Door het achterstallig onderhoud zijn alternatieve wegen en ov-routes niet in staat om al deze verkeersstromen op te vangen. Nederland loopt vast.’
2,5 miljoen inwoners
Rotterdam en Den Haag zijn bang dat de 2,5 miljoen inwoners in hun regio komende jaren niet goed naar hun werk kunnen. Daar blijft het niet bij: fikse vertragingen dreigen voor het containervervoer uit de Rotterdamse haven naar het Europese achterland en voor de export van de glastuinbouw in het Westland. ‘Dit alles heeft effect op het verdienvermogen en het vestigings- en investeringsklimaat van niet alleen de metropoolregio, maar van heel Nederland.’
Burgemeesters Aboutaleb en Van Zanen wijzen erop dat zij er 400.000 inwoners bijkrijgen tot 2040. Goede wegen en openbaar vervoer zijn daarvoor dringend noodzakelijk.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vraagt minstens 100 miljoen euro per jaar voor het oplossen van de problemen op lokale wegen en het spoor. ‘Met dit budget kunnen we vaker en sneller het ov laten rijden, langere metro's inzetten en viaducten en bruggen in stand houden.’
De indexering van de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) moet daarnaast worden verhoogd. Dat is de financiële bijdrage die stadsregio’s en provincies jaarlijks ontvangen van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat voor regionaal verkeers- en vervoersbeleid.
Veel duurder
Voor de Van Brienenoordbrug volstaat dat allemaal niet. Het opknappen van de brug gaat veel duurder worden dan de eerder begrote 380 tot 600 miljoen euro. Op de openbare aanbesteding schreef zich slechts één partij in. ,,Ondanks inspanningen van alle partijen kunnen we dit project helaas niet succesvol aanbesteden in deze vorm”, liet Rijkswaterstaat eind januari weten.
Zie eerste alinea, waar je zelf al het antwoord op je vraagt geeft.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-problemen~a486e2d9/
De kop is wat dramatisch maar wanneer deze brug langdurig dicht gaat of beperkt wordt gaat dat echt hele grote gevolgen hebben voor een enorme gebied van Nederland en voor de hele Nederlandse economie.
Hoe kan het toch zo ver komen dat een van de belangrijkste verbindingen van het land tot in deze staat verpauperd wordt?
Ik verbaas me ook iedere keer dat ik er overheen rij wat een bonk roest het is geworden en ik hoop maar dat het toezicht op orde is.
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:19 schreef Tekaschi het volgende:
Niks, werkelijk niks kunnen onze huidige politici, het gevolg van elitair volk in hun elitaire bubbel wat Nederland wijs heeft gemaakt dat alleen zij het land kunnen besturen. Er is geen enkel onderwerp wat geen grote teringzooi is geworden met de huidige generatie politici.
Maar wel al jaren krijsen dat Wilders geen oplossingen heeft.
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:22 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?
Dat wordt nergens duidelijk. Er heeft maar 1 partij op gereageerd maar het wordt mij niet duidelijk waardoor dat komt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
Je lijkt te impliceren dat de oplossingen wel komen van de partijen die dit hebben laten ontstaan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:22 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?
Dat komt vooral denk ik omdat de Bam bijna failliet ging en steeds meer aannemers de onverwachte risico’s niet op zich willen nemen. Rijkswaterstaat zou voor die risicofactoren zelf in moeten staan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
In de Volkskrant stond een uitgebreider stuk dit weekend. Het leest ook alsof ze selectief uit dat artikel aan het knippen zijn geweest.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat wordt nergens duidelijk. Er heeft maar 1 partij op gereageerd maar het wordt mij niet duidelijk waardoor dat komt.
De grote bouwbedrijven durven dit soort klussen niet meer aan te nemen op basis van een aanneemsom.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
Komen die dan allemaal over de Brienenoordbrug?quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.
Sommige mensen vinden dat dan zonde, want nostalgisch en zo.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Gelukkig dachten ze er bij de brug bij Zaltbommel zo niet over.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:48 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden dat dan zonde, want nostalgisch en zo.
Maar niet alles is eeuwig bruikbaar.
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je lijkt te impliceren dat de oplossingen wel komen van de partijen die dit hebben laten ontstaan.
Waarschijnlijk is dat de grootste groep arbeiders die de brug moeten opknappen. Dus als we die brug laten instorten dan komen er vanzelf minder immigranten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:46 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Komen die dan allemaal over de Brienenoordbrug?
er komt deels een nieuwe, eerst trekken ze 1 deel weg en moet al het verkeer over de andere brug, voor het deel dat wordt weggehaald komt een nieuwe, het deel dat weggehaald is wordt wel gerenoveerd en komt dan weer terug te liggenquote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Geen idee, maar het is toch op zijn minst apart te noemen dat de huidige generatie politici er één grote teringbende van heeft gemaakt waar het enige wat ze wel fatsoenlijk geregeld hebben de laatste 15 jaar hun eigen pensioen is terwijl bij alle andere dossiers de pleuris is uitgebroken en dan nog durven te roepen dat Wilders of anderen geen oplossingen hebben.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:22 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?
Hier was ik ook al aan het denken, een 2e brug ernaast en dan de weg verleggen. Scheelt je een hoop ellende.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.quote:
Onzin; juist omdat niks doen tot een groot (groter) probleem leidt, met dezelfde implicaties als wanneer je wel wat doet, is het helemaal geen lastig dilemma. Je moet het alleen durven en willen. Of creatiever zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
Je staat met die brug gewoon voor1 een lastig dilemma. Doe je niks, dan gaat de staat brug achteruit totdat je echt met een groot probleem zit. Maar doe je de brug dicht voor onderhoud, dan zit je ook weer met een stevig probleem vanwege het belang dat de brug heeft voor de economie.
Exacte uitleg in een youtube videootje van Rijswaterstaat voor mensen die "hun eigen onderzoek willen doen"quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Eerst de brienenoord afbreken en dan een nieuwe brug op dezelfde plek opbouwen zal een enorme overlast en opstoppingen gevenquote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen. Feit is dat je dit probleem aan hebt kunnen zien komen en dat het door mismanagement volledig mislukt is. En dan kan je nu Wilders er om een vage reden aan zijn haren proberen er bij te slepen maar die heeft de afgelopen 20 jaar niet aan de knoppen gezeten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Volgens mij zou die hele boog constructie sowieso volledig vervangen worden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
2e brug ernaast en even een 16 baans snelweg verleggen? Daar is helemaal geen ruimte voor. Dat ligt gewoon in dichtbevolkt gebied.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:21 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Hier was ik ook al aan het denken, een 2e brug ernaast en dan de weg verleggen. Scheelt je een hoop ellende.
Hoe dan ook, voordat ze hieraan beginnen moeten ze wat routes aanleggen om ervoor te zorgen dat niet 2.5 miljoen mensen elke dag in de file staan.
Ja alle babyboomerbruggen zijn toe aan groot onderhoud of vervanging. Eigenlijk alles wat onder Rijkswaterstaat valt. Deze hoort er ook bij: NWS / Vuurtoren Lange Jaap in Den Helder staat op instortenquote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Voor een derde boog aan de oostkant zou nog wel ruimte te maken zijn zo te zien. Echter heb je dan een boog in het midden die je er nooit meer uit kunt varen. Ik denk dat het plan van RWS om in relatief korte tijd één boog er uit varen en die onmiddellijk vervangen met een klaarliggende boog een beter idee is.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
2e brug ernaast en even een 16 baans snelweg verleggen? Daar is helemaal geen ruimte voor. Dat ligt gewoon in dichtbevolkt gebied.
Toen was er ook veel minder verkeer. En voordat de Brienenoord er was lag er helemaal geen brug, dan heb je ook niet te maken met overlast. Het is natuurlijk niet zo simpel als even die brug voor een jaar dichtgooien en vervangen/renoveren. Je hebt nu met zoveel verkeersdruk te maken dat het allemaal veel lastiger (en duurder) is dan 60 jaar geleden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:29 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.
Zie ook de afbrokkelende kades in de Amsterdamse grachtengordel.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:29 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.
Het is echt vol daar, je hebt niet alleen te maken met de brug maar ook met de wegen die erheen leiden, op en afritten. Dat is bijna niet te doen. Het plan van RWS lijkt idd het beste. En overlast is niet te voorkomen in deze, alleen te beperken. En heeeel goed samenwerken met het bedrijfsleven mbt thuiswerken en dergelijke of tijdelijk gratis OV aanbieden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor een derde boog aan de oostkant zou nog wel ruimte te maken zijn zo te zien. Echter heb je dan een boog in het midden die je er nooit meer uit kunt varen. Ik denk dat het plan van RWS om in relatief korte tijd één boog er uit varen en die onmiddellijk vervangen met een klaarliggende boog een beter idee is.
westboog van de brienenoord is van 1990... die is dus hooguit 34 jaar oud, das een millenialbrug.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Plaatsing van die 2e boog weet ik nog wel, die boog voer toen bij Dordt voorbij. Lang geleden al zeg.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
westboog van de brienenoord is van 1990... die is dus hooguit 34 jaar oud, das een millenialbrug.
Oostboog is idd van 1965
sowieso is die clickbait-Kop van "instortingsgevaar" wel een beetje fophef...
Ik weet echter niet van wie die overdrijving an angst-hetzerij komt, het kan ook zijn dat vanuit Rijkswaterstaat het idee komt om de 'urgentie' van grootschalig onderhoud een beetje hoger op de agenda te zetten en meer budget vrij te krijgen...
Of om mensen voor te bereiden op een langere fase van veel oponthoud, wat onafwendbaar is (maar momenteel juist ook verder uitgesteld wordt)
zeker in een fase waar er kabinetsformaties plaatsvinden merk je dat bepaalde sectoren graag heel overdreven brandberichten uitsturen, in de hoop zo bepaalde politieke processen in hun voordeel te beinvloedden
Ik zou echt niet weten waar je die zou willen plaatsen want echt iedere centimeter is benut daar.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor een derde boog aan de oostkant zou nog wel ruimte te maken zijn zo te zien. Echter heb je dan een boog in het midden die je er nooit meer uit kunt varen. Ik denk dat het plan van RWS om in relatief korte tijd één boog er uit varen en die onmiddellijk vervangen met een klaarliggende boog een beter idee is.
Kost een hondenclub en een stuk of tien huizen waaronder twee bedrijven. Echter zou het dat alleen kunnen als vervanging omdat er verder geen ruimte is voor bredere toegangswegen. Theoretisch zou je dan minder overlast hebben omdat je eerst kan bouwen en dan omleggen. Echter is dat redelijk kostbaar en kan je de huidige oostboog er dan nooit meer uit kunnen halen. Maar ik had al gezegd dat het nauwelijks een optie was. Ik ging alleen puur even op de ruimte in en die is er wel te maken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik zou echt niet weten waar je die zou willen plaatsen want echt iedere centimeter is benut daar.
Dan heb je het over een project van tientallen jaren. Niet echt een realistische oplossing voor een probleem dat dit najaar al speelt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kost een hondenclub en een stuk of tien huizen waaronder twee bedrijven. Echter zou het dat alleen kunnen als vervanging omdat er verder geen ruimte is voor bredere toegangswegen. Theoretisch zou je dan minder overlast hebben omdat je eerst kan bouwen en dan omleggen. Echter is dat redelijk kostbaar en kan je de huidige oostboog er dan nooit meer uit kunnen halen. Maar ik had al gezegd dat het nauwelijks een optie was. Ik ging alleen puur even op de ruimte in en die is er wel te maken.
https://www.google.nl/map(...)a=!3m1!1e3?entry=ttu
En erin hijsen dat doen ze wel vaker dan zou je een sluiting van een week of 3 hebben. Ook niet ideaal maar handiger dan de andere opties.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Exacte uitleg in een youtube videootje van Rijswaterstaat voor mensen die "hun eigen onderzoek willen doen"
[..]
Eerst de brienenoord afbreken en dan een nieuwe brug op dezelfde plek opbouwen zal een enorme overlast en opstoppingen geven
Een nieuwe brug bouwen terwijl je de oude nog laat bestaan zou idd de goedkoopste oplossing zijn, maar dan moet je wel een goede plek hebben om die nieuwe brug aan te leggen (inclusief de snelwegen die ernaartoe leiden)
Nu heb je mensen die iedereen tevreden willen houden en iedereen die er te maken mee wil hebben om zijn plasje er over te doen. Niemand die eens zegt: hou je bek, rot op, je hebt er niks mee te maken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:29 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.
Het leidt iig tot minder druk op zo'n brug. Dus dat is wel degelijk een oplossing.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.
Als je immigranten niet het land in laat dan kunnen ze ook niet over de van Brienenoordbrug rijden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.
quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:29 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het leidt iig tot minder druk op zo'n brug. Dus dat is wel degelijk een oplossing.
Die komen toch in bootjes? Dus dan kunnen ze gewoon onder de brug doorvaren dus.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:29 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Als je immigranten niet het land in laat dan kunnen ze ook niet over de van Brienenoordbrug rijden.
In België is de infrastructuur nog veel dramatischer. Waar ik wel moeite mee heb is dat je hier als automobilist of treinreiziger de hoofdprijs mag betalen, daar zou je dan ook wel wat meer kwaliteit voor mogen verwachten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:28 schreef Alpha0 het volgende:
Ook op de lokale nieuwssite:
'Vanwege instortingsgevaar moet Van Brienenoordbrug meteen gerenoveerd worden'
Geen ruimte meer op het waternet, infrastructuur met achterstallig onderhoud. We beginnen steeds meer een 3e wereldland te worden.
Niet als de brug is ingestort. Hier zal dus snel iets aan gedaan moeten worden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
[..]
Die komen toch in bootjes? Dus dan kunnen ze gewoon onder de brug doorvaren dus.
you're kidding right?quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En erin hijsen dat doen ze wel vaker dan zou je een sluiting van een week of 3 hebben
Dit dus. Regeren is niet vooruitzien maar brandjes blussen. En zelfs dat lukt ze nog maar mondjesmaat tot niet.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:45 schreef koffiekoekjes het volgende:
We kunnen denk ik beter gewoon afwachten tot die brug instort en dan een paar paniekbeslissingen nemen om de boel weer te fixen.
Dit doen we immers bij alles tegenwoordig, dus ik zie niet in waarom deze brug opeens een uitzonderingspositie zou krijgen
Welkom in de grotemensenwereld, dit is altijd al het geval met politiek ben ik achter gekomen. Het zijn uiteindelijk mensen zoals jij en ik. Daarnaast hebben we niet vaak aangetoond dat we weten wat een goede leider moet kunnen. Een goede leider is er voor heel Nederland, laat zich goed informeren, delegeert op zaken waar een ander meer van weet en ga zo maar door. Vaker zie ik dat men denkt dat men een persoon of partij kiest en dat dan alleen hun zin wordt uitgevoerd en de rest van Nederland kan stikken. Nu weet ik op het moment eerlijk gezegd niet wie dat dan wel zo moeten zijn, maar soms is een politicus inhoudelijk best goed, maar dat vinden mensen dan weer saai en stemmen ze liever op iemand die met oneliners komt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:19 schreef Tekaschi het volgende:
Niks, werkelijk niks kunnen onze huidige politici, het gevolg van elitair volk in hun elitaire bubbel wat Nederland wijs heeft gemaakt dat alleen zij het land kunnen besturen. Er is geen enkel onderwerp wat geen grote teringzooi is geworden met de huidige generatie politici.
Maar wel al jaren krijsen dat Wilders geen oplossingen heeft.
Zo das een dramatische conclusie op je eerste zin.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:28 schreef Alpha0 het volgende:
Geen ruimte meer op het waternet, infrastructuur met achterstallig onderhoud. We beginnen steeds meer een 3e wereldland te worden.
Omdat het als politicus meer kiezers trekt als je lintjes knipt dan te moeten vertellen dat je de komende tijd moet omrijden vanwege onderhoud. Dat is dan het probleem voor degene die na jou komt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoe kan het toch zo ver komen dat een van de belangrijkste verbindingen van het land tot in deze staat verpauperd wordt?
Enorm complex project, je weet niet wat je achter hangt behang aantreft en toch alle risico's naar de markt. De markt heeft daar begrijpelijk geen zin in.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
ja, de renovatie wordt ook gewoon gepland en dat is nu juist exact wat nu ook gebeurt... het is een beetje raar als allemaal roeptoeters direkt gaan schreeuwen _als_ die renoveatie uitgevoerd is, die vooraf ook gepland was, en dan gaan roepen dat "de heren politici deze renovatie op een ander moment hadden moeten plannen" (iets dat ook helemaal geen taak van de politiek is, dat moet je niet eens willen).quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:51 schreef Justinn het volgende:
Je bouwt een brug en deze zal vroeg of laat vernieuwd of gerenoveerd moeten worden. Laten we dat vooral niet plannen, want 'lastig, geld, economie blabla'. Je verzint het niet!!
edit: volgens deze bron zijn er in 1997 al scheuren in het dek t.g.v. vermoeiing gevonden.
Er staan daar ook huizen, de op en afrit moet verlegd worden. Is echt niet te doen een stuk verplaatsen. Andere zijde al helemaal nietquote:Op dinsdag 23 april 2024 13:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kost een hondenclub en een stuk of tien huizen waaronder twee bedrijven. Echter zou het dat alleen kunnen als vervanging omdat er verder geen ruimte is voor bredere toegangswegen. Theoretisch zou je dan minder overlast hebben omdat je eerst kan bouwen en dan omleggen. Echter is dat redelijk kostbaar en kan je de huidige oostboog er dan nooit meer uit kunnen halen. Maar ik had al gezegd dat het nauwelijks een optie was. Ik ging alleen puur even op de ruimte in en die is er wel te maken.
https://www.google.nl/map(...)a=!3m1!1e3?entry=ttu
Dat het nu gebeurt is precies het probleem. Het had al gebeurd moeten zijn en het onderhoud had al uitgevoerd moeten zijn vóórdat je over gaat tot maatregelen die het hele verkeer in Brabant en de zuidelijke Randstad ontregelen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 16:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ja, de renovatie wordt ook gewoon gepland en dat is nu juist exact wat nu ook gebeurt... het is een beetje raar als allemaal roeptoeters direkt gaan schreeuwen _als_ die renoveatie uitgevoerd is, die vooraf ook gepland was, en dan gaan roepen dat "de heren politici deze renovatie op een ander moment hadden moeten plannen" (iets dat ook helemaal geen taak van de politiek is, dat moet je niet eens willen).
De scheuren in 1997 waren vermoeingsscheuren die vooral in de wegdekplaat (in dat geval van het westelijk deel, het nieuwere dus) aangetroffen werden, het is niet raar dat zulke scheuren kunnen vormen en ze kunnen goed aangepakt worden door onderhoud, her werden geen reden gevonden om te vermoeden dat de hardheid van het materiaal niet zou voldoen...
Het was toen wel een teken te vermerken dat de belasting van de Brienenoordbrug door dagelijks verkeer gewoon ook op dat moment, 7 jaar na de opening van het tweede brugdeel al duidelijk hoger was en dat deze belasting ook tot een versterkt optreden van zulke vermoeingsproblemen kon leiden..
de scheuren van 1997 hebben echter weinig tot niks te maken met de behoefte tot renovatie nu.
Die maatregelen had je altijd moeten nemen bij vervanging van bepaalde delen. Dat is bijna onvermijdelijkquote:Op dinsdag 23 april 2024 17:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat het nu gebeurt is precies het probleem. Het had al gebeurd moeten zijn en het onderhoud had al uitgevoerd moeten zijn vóórdat je over gaat tot maatregelen die het hele verkeer in Brabant en de zuidelijke Randstad ontregelen.
Ja, een snelle geplande ingreep. Niet jarenlang het verkeer afknijpen omdat de aanbesteding helemaal de soep in is gelopen en de boel letterlijk op instorten staat.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:16 schreef alopio het volgende:
[..]
Die maatregelen had je altijd moeten nemen bij vervanging van bepaalde delen. Dat is bijna onvermijdelijk
waarom?quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het had al gebeurd moeten zijn
Waarom? Omdat we het verkeer voor jaren moeten ontregelen omdat de boel op instorten staat. Je begrijpt toch wel dat je het gerenoveerd moet hebben vóórdat je de drukste metropoolregio van het land praktisch onbereikbaar maakt? Dat is het hele idee van preventief onderhoud, een onderdeel vervangen voordat het kapot gaat. Nu is het kapot, en moeten we straks met 50km/u en 1 rijbaan eroverheen.... En niet voor een paar weken, maar voor jaren...quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom?
de planning is in 2017 begonnen en het is gewoon een proces.... hooguit hadden ze het eigenlijk nu al direkt willen beginnen, maar omdat de eerste uitschrijving in 2022 dus niet goed verliep, overweegt Rijkswaterstaat het opnieuw uit te schrijven.
Als je wil beweren dat als het proces in 2013 of 2014 begonen was, alles _beter_ geweest zou zijn, nee dat is gewoonweg niet zo... dat hele voorbereidingsproces duurt gewoon wel... zelfs als men dan misschien wat verder was en nu de Brienenoordbrug dus al wel op een bepaalde datum deels afgesloten kon worden, zul je zien dat er weer mensen zijn die dan gan klagen waarom ze niet nog 3 of 4 jaar daarmee hadden kunnen wachten..
beter-weters heb je overal, zeker op internet zit het vol met mensen die denken alles beter te weten.
Renovatie moet spwieso plaatsvinden... Het is niet zo dat als ze 4 jaar terug een stellagetje opgebouwd hadden, en een likjeverf erover, dat ze nu dan de oostbrug eindeloos kunnen laten liggen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom? Omdat we het verkeer voor jaren moeten ontregelen omdat de boel op instorten staat.
Dus wegenbelasting betalen en tol. Duur landje dit.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:15 schreef Starhopper het volgende:
De PVV wil een tolweg
NWS / PVV wil tolsnelweg tussen Amsterdam en Rotterdam
Een echte linkse zag veel liever dat men voldoende treinverbindingen doet aanleggen om de supermarkten te bevoorraden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 20:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Belastinggeld uitgeven aan infrastructuur? Weer een plan van die linkse kliek!
Gewoon het gebruik van helikopters subsidiërenDan help je de mensen die de economie draaiend houden.
AI, toon ons een idealistische linkse toekomst waarin de supermarktschappen direct worden bevoorraad door treinen, bestuurd door krachtige machinisten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:00 schreef torentje het volgende:
[..]
Een echte linkse zag veel liever dat men voldoende treinverbindingen doet aanleggen om de supermarkten te bevoorraden.
Ik zie Wilders ook nog niet zeggen: "ga maar een paar maanden in de file staan of pak het OV, want we gaan onderhoud plegen."quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:19 schreef Tekaschi het volgende:
Maar wel al jaren krijsen dat Wilders geen oplossingen heeft.
Wat begrijp je niet? Als ze 4 jaar geleden begonnen waren had er nu een splinternieuwe boog klaargegen en die had dan deze zomer vervangen kunnen worden in een paar weekjes tijd.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Renovatie moet spwieso plaatsvinden... Het is niet zo dat als ze 4 jaar terug een stellagetje opgebouwd hadden, en een likjeverf erover, dat ze nu dan de oostbrug eindeloos kunnen laten liggen.
Na 60 jaar moet een staalbrug gewoon vervangen worden, dat kun je niet wwgpraten met "de politici moeten een andere mening hebben"
deze renovatie is in 2017 begonnen.. maar leg ons gerust uit dat jij dat allemaal wel zomaar eventjes beter gedaan zou hebben, zo vanachter je toetsenbord... zo 'eventjes'quote:Op woensdag 24 april 2024 06:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ze 4 jaar geleden begonnen waren had er nu een splinternieuwe boog klaargegen en die had dan deze zomer vervangen kunnen worden in een paar weekjes tijd.
Dat is al besloten?quote:Burgemeesters Aboutaleb en Van Zanen wijzen erop dat zij er 400.000 inwoners bijkrijgen tot 2040. Goede wegen en openbaar vervoer zijn daarvoor dringend noodzakelijk.
Gaaf land, Mark. Ik vrees dat het niet anders is dan bij alle andere kerntaken van de overheid na 12 jaar neoliberalisme en globalisme. Laten we niet doen alsof het onderwijs er beter voor staat dan bruggen en kades.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe kan het toch zo ver komen dat een van de belangrijkste verbindingen van het land tot in deze staat verpauperd wordt?
Ik zou snel solliciteren bij bedrijven als de BAM, VolkerWessels of een Boskalis. Daar zijn ze al jaren op zoek naar mensen die dergelijke enorme klussen zo snel kunnen fixen. Succes!quote:Op woensdag 24 april 2024 06:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet? Als ze 4 jaar geleden begonnen waren had er nu een splinternieuwe boog klaargegen en die had dan deze zomer vervangen kunnen worden in een paar weekjes tijd.
Een geplande afsluiting van een paar weken vs 4 jaar afsluiten omdat de brug op is maar er nog begonnen moet worden met het bouwen van een nieuwe.
Je snapt toch hoe dat werkt he? Je bouwt een nieuwe boog, tot die tijd maak je gebruik van de oude. En als de nieuwe boog af is, dan sluit je het verkeer voor een paar weken af. Haalt de oude boog weg, en zet de nieuwe op zijn plaats. Kwestie van een paar weken.
Nu gaan we dit jaar het verkeer afsluiten, vervolgens aanbesteden, dan de nieuwe boog bouwen en die er dan tussen zetten. Kwestie van een paar jaar hinder.
Dat de brug vervangen moet worden is het punt niet. Het punt is dat de brug nu afgesloten wordt omdat hij instort en we moeten nog beginnen met een partij aanwijzen die de nieuwe mag bouwen.
Hoe kan je in hemelsnaam verdedigen? Vervang jij je distributieriem ook niet preventief maar rij je hem gewoon aan barrels onder het motto " kapot gaat het toch"?
1 deel wordt gerenoveerd, het andere vervangen begreep ik. Het oudste deel is van 1965, het laatste van 1990. Ik kan me nog goed herinneren dat het laatste deel over de Oude Maas werd getransporteerd en ben nog gaan kijken toen 'ie onder de Spijkenisserbrug werd gemanoevreerd. Er zit dus 25 jaar leeftijdsverschil tussen de 2 brugdelen vandaar eentje renoveren en het andere vervangen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Ok. Je snapt het dus echt niet.quote:Op woensdag 24 april 2024 08:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
deze renovatie is in 2017 begonnen.. maar leg ons gerust uit dat jij dat allemaal wel zomaar eventjes beter gedaan zou hebben, zo vanachter je toetsenbord... zo 'eventjes'
jij bent immers een echte internet-expert ..
en kunt ons vast perfect uitleggen hoe een brug vervangen wat Rijswaterstaat aangeeft dat 4 jaar duurt, plots in die weekjes gedaan kan worden zo 'tussendoor'
Ja dat is wel achterstallig onderhoud. Bij tijdig preventief onderhoud vervang je NU de boog, VOORDAT je rijbanen af moet sluiten en snelheidsbeperkingen in moet voeren.quote:en nee, dit is geen kwestie van 'achterstallig onderhoud', en zelfs de term 'instortingsgevaar' is leuk voor clickbaits en aanlokken van boe-roeperts op internet, maar is verder helemaal niet accuut aanwezig.. de brug moet vervangen worden omdat iig het oostelijk deel ruim 60 jaar oud is en de brug afgeschreven is, niet omdat hij slecht onderhouden zou zijn
U bent een civieltechnisch ingenieur?quote:Op woensdag 24 april 2024 10:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ok. Je snapt het dus echt niet.
De boog constructie dat is gewoon een onderdeel dat vervangen moet worden. Die desbetreffende boog bouwen duurt ongeveer 4 jaar. Die boog bouwen gebeurt gewoon bij een bedrijf op het terrein. Die hebben daar 4 jaar de tijd voor. Al de tijd dat dat bedrijf die boog aan het bouwen is, zit op de brug gewoon de huidige boog. Het verkeer ondervind dus geen hinder. Na 4 jaar is de boog klaar. Dan sluit je het verkeer af. Dan haal je de oude boog weg en hangt de nieuwe boog er in.
4 jaar renovatie, met 4 weken afsluiting van het verkeer.
[..]
Ja dat is wel achterstallig onderhoud. Bij tijdig preventief onderhoud vervang je NU de boog, VOORDAT je rijbanen af moet sluiten en snelheidsbeperkingen in moet voeren.
Om dat te begrijpen hoef je geen internet expert te zijn. Dat is preventief onderhoud 101.
Ik werk in de zware industrie waar ik projectmanager van dergelijk grote projecten ben. Dat betaalt beter dan de bouw en infra dus ik blijf lekker waar ik zit maar bedankt voor de suggestie.quote:Op woensdag 24 april 2024 08:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik zou snel solliciteren bij bedrijven als de BAM, VolkerWessels of een Boskalis. Daar zijn ze al jaren op zoek naar mensen die dergelijke enorme klussen zo snel kunnen fixen. Succes!
Werktuigbouwkundig ingenieur.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
U bent een civieltechnisch ingenieur?
Ah, ik ook al.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Werktuigbouwkundig ingenieur.
Dan zou je toch moeten begrijpen hoe het vervangen van een boogconstructie ongeveer in zijn werk gaat....quote:
Ja, maar ik weet ook dat de Brienenoordbrug nogal een fors ding is en je het daardoor in meerdere delen moet bouwen, die delen moet je weer naar de locatie zien te vervoeren om alles daar in elkaar te zetten.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan zou je toch moeten begrijpen hoe het vervangen van een boogconstructie ongeveer in zijn werk gaat....
Dat het vervangen van de boog voor hinder zorgt is het probleem niet.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja, maar ik weet ook dat de Brienenoordbrug nogal een fors ding is en je het daardoor in meerdere delen moet bouwen, die delen moet je weer naar de locatie zien te vervoeren om alles daar in elkaar te zetten.
En tevens zal je voorafgaand de montage van de nieuwe brug(delen) eerst de oude delen zien te demonteren en af te voeren. Daarna kun je locatie voorbereiden op de nieuwe delen en pas daarna kun je de nieuwe stukken brug plaatsen.
Al met al geen eenvoudige klus en bovendien eentje die voor erg veel hinder zal zorgen op de weg, op het water en voor omwonenden.
Het oudste deel is ter plekke gebouwd, het laaste deel in Zwijdrecht en is als geheel in één keer geplaatst.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat het vervangen van de boog voor hinder zorgt is het probleem niet.
Het probleem is 4 jaar hinder omdat op het moment dat de brug letterlijk op is men nog moet beginnen aan het vervangende onderdeel. Na die 4 jaar hinder moet die boog alsnog vervangen worden.
Vorige keer is het volgens mij bij Hollandia gebouwd, 300 meter verderop en is de hele boog in zijn geheel in 1 keer geplaatst.
Klopt inderdaad.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het oudste deel is ter plekke gebouwd, het laaste deel in Zwijdrecht en is als geheel in één keer geplaatst.
Inderdaad. Rijkswaterstaat is dan ook een club van padvinders lol. Ik was ooit betrokken bij elektrotechnische renovatie van de Heinenoordtunnel en de Vlaketunnel. Viel niet mee samen te werken. Namen simpelweg geen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Klopt inderdaad.
Door het als geheel te plaatsen heb je maar een paar weken hinder voor het verkeer. Dat we nu 4 jaar verkeer af moeten knijpen is gewoon mismanagement.
De Rijksweg 3, dat plan ligt er al héél lang.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:15 schreef Starhopper het volgende:
De PVV wil een tolweg
NWS / PVV wil tolsnelweg tussen Amsterdam en Rotterdam
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |