https://www.ad.nl/binnenl(...)-problemen~a486e2d9/quote:Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.
De Van Brienenoordbrug op snelweg A16 bij Rotterdam, met dagelijks 250.000 voertuigen de drukste brug van het land, staat symbool voor de gebrekkige staat van onze infrastructuur, schrijven de twee burgemeesters. Eind januari meldde Rijkswaterstaat dat de geplande opknapbeurt vier jaar wordt uitgesteld. Een desastreus besluit voor miljoenen
automobilisten en de Nederlandse economie, aldus Aboutaleb en Van Zanen.
‘De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordburg afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen’, waarschuwen beiden in een brandbrief aan informateurs Dijkgraaf en Van Zwol.
‘Verkeer zal zijn weg zoeken via andere routes in de regio, wat zal zorgen voor enorme files van Leiden tot aan Breda, meer sluipverkeer en meer onveiligheid. Door het achterstallig onderhoud zijn alternatieve wegen en ov-routes niet in staat om al deze verkeersstromen op te vangen. Nederland loopt vast.’
2,5 miljoen inwoners
Rotterdam en Den Haag zijn bang dat de 2,5 miljoen inwoners in hun regio komende jaren niet goed naar hun werk kunnen. Daar blijft het niet bij: fikse vertragingen dreigen voor het containervervoer uit de Rotterdamse haven naar het Europese achterland en voor de export van de glastuinbouw in het Westland. ‘Dit alles heeft effect op het verdienvermogen en het vestigings- en investeringsklimaat van niet alleen de metropoolregio, maar van heel Nederland.’
Burgemeesters Aboutaleb en Van Zanen wijzen erop dat zij er 400.000 inwoners bijkrijgen tot 2040. Goede wegen en openbaar vervoer zijn daarvoor dringend noodzakelijk.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vraagt minstens 100 miljoen euro per jaar voor het oplossen van de problemen op lokale wegen en het spoor. ‘Met dit budget kunnen we vaker en sneller het ov laten rijden, langere metro's inzetten en viaducten en bruggen in stand houden.’
De indexering van de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) moet daarnaast worden verhoogd. Dat is de financiële bijdrage die stadsregio’s en provincies jaarlijks ontvangen van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat voor regionaal verkeers- en vervoersbeleid.
Veel duurder
Voor de Van Brienenoordbrug volstaat dat allemaal niet. Het opknappen van de brug gaat veel duurder worden dan de eerder begrote 380 tot 600 miljoen euro. Op de openbare aanbesteding schreef zich slechts één partij in. ,,Ondanks inspanningen van alle partijen kunnen we dit project helaas niet succesvol aanbesteden in deze vorm”, liet Rijkswaterstaat eind januari weten.
Zie eerste alinea, waar je zelf al het antwoord op je vraagt geeft.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-problemen~a486e2d9/
De kop is wat dramatisch maar wanneer deze brug langdurig dicht gaat of beperkt wordt gaat dat echt hele grote gevolgen hebben voor een enorme gebied van Nederland en voor de hele Nederlandse economie.
Hoe kan het toch zo ver komen dat een van de belangrijkste verbindingen van het land tot in deze staat verpauperd wordt?
Ik verbaas me ook iedere keer dat ik er overheen rij wat een bonk roest het is geworden en ik hoop maar dat het toezicht op orde is.
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:19 schreef Tekaschi het volgende:
Niks, werkelijk niks kunnen onze huidige politici, het gevolg van elitair volk in hun elitaire bubbel wat Nederland wijs heeft gemaakt dat alleen zij het land kunnen besturen. Er is geen enkel onderwerp wat geen grote teringzooi is geworden met de huidige generatie politici.
Maar wel al jaren krijsen dat Wilders geen oplossingen heeft.
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:22 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?
Dat wordt nergens duidelijk. Er heeft maar 1 partij op gereageerd maar het wordt mij niet duidelijk waardoor dat komt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
Je lijkt te impliceren dat de oplossingen wel komen van de partijen die dit hebben laten ontstaan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:22 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?
Dat komt vooral denk ik omdat de Bam bijna failliet ging en steeds meer aannemers de onverwachte risico’s niet op zich willen nemen. Rijkswaterstaat zou voor die risicofactoren zelf in moeten staan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
In de Volkskrant stond een uitgebreider stuk dit weekend. Het leest ook alsof ze selectief uit dat artikel aan het knippen zijn geweest.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat wordt nergens duidelijk. Er heeft maar 1 partij op gereageerd maar het wordt mij niet duidelijk waardoor dat komt.
De grote bouwbedrijven durven dit soort klussen niet meer aan te nemen op basis van een aanneemsom.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:18 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd waarom die aanbesteding niet lukt. Is die brug zoveel slechter er aan toe dan verwacht?
Maar dit is inderdaad wel een zeer vitaal stuk in het wegennetwerk. Ze hebben gelijk dat daar geen risico mee moet worden genomen.
Komen die dan allemaal over de Brienenoordbrug?quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.
Sommige mensen vinden dat dan zonde, want nostalgisch en zo.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Gelukkig dachten ze er bij de brug bij Zaltbommel zo niet over.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:48 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden dat dan zonde, want nostalgisch en zo.
Maar niet alles is eeuwig bruikbaar.
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je lijkt te impliceren dat de oplossingen wel komen van de partijen die dit hebben laten ontstaan.
Waarschijnlijk is dat de grootste groep arbeiders die de brug moeten opknappen. Dus als we die brug laten instorten dan komen er vanzelf minder immigranten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:46 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Komen die dan allemaal over de Brienenoordbrug?
er komt deels een nieuwe, eerst trekken ze 1 deel weg en moet al het verkeer over de andere brug, voor het deel dat wordt weggehaald komt een nieuwe, het deel dat weggehaald is wordt wel gerenoveerd en komt dan weer terug te liggenquote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Geen idee, maar het is toch op zijn minst apart te noemen dat de huidige generatie politici er één grote teringbende van heeft gemaakt waar het enige wat ze wel fatsoenlijk geregeld hebben de laatste 15 jaar hun eigen pensioen is terwijl bij alle andere dossiers de pleuris is uitgebroken en dan nog durven te roepen dat Wilders of anderen geen oplossingen hebben.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:22 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
en hoe gaat wilders dit oplossen dan?
Hier was ik ook al aan het denken, een 2e brug ernaast en dan de weg verleggen. Scheelt je een hoop ellende.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.quote:
Onzin; juist omdat niks doen tot een groot (groter) probleem leidt, met dezelfde implicaties als wanneer je wel wat doet, is het helemaal geen lastig dilemma. Je moet het alleen durven en willen. Of creatiever zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
Je staat met die brug gewoon voor1 een lastig dilemma. Doe je niks, dan gaat de staat brug achteruit totdat je echt met een groot probleem zit. Maar doe je de brug dicht voor onderhoud, dan zit je ook weer met een stevig probleem vanwege het belang dat de brug heeft voor de economie.
Exacte uitleg in een youtube videootje van Rijswaterstaat voor mensen die "hun eigen onderzoek willen doen"quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Eerst de brienenoord afbreken en dan een nieuwe brug op dezelfde plek opbouwen zal een enorme overlast en opstoppingen gevenquote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
Ik weet niet zo goed wat je probeert te zeggen. Feit is dat je dit probleem aan hebt kunnen zien komen en dat het door mismanagement volledig mislukt is. En dan kan je nu Wilders er om een vage reden aan zijn haren proberen er bij te slepen maar die heeft de afgelopen 20 jaar niet aan de knoppen gezeten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Volgens mij zou die hele boog constructie sowieso volledig vervangen worden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of een nieuwe brug niet wellicht goedkoper is dan de bestaande renoveren.
2e brug ernaast en even een 16 baans snelweg verleggen? Daar is helemaal geen ruimte voor. Dat ligt gewoon in dichtbevolkt gebied.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:21 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Hier was ik ook al aan het denken, een 2e brug ernaast en dan de weg verleggen. Scheelt je een hoop ellende.
Hoe dan ook, voordat ze hieraan beginnen moeten ze wat routes aanleggen om ervoor te zorgen dat niet 2.5 miljoen mensen elke dag in de file staan.
Ja alle babyboomerbruggen zijn toe aan groot onderhoud of vervanging. Eigenlijk alles wat onder Rijkswaterstaat valt. Deze hoort er ook bij: NWS / Vuurtoren Lange Jaap in Den Helder staat op instortenquote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Voor een derde boog aan de oostkant zou nog wel ruimte te maken zijn zo te zien. Echter heb je dan een boog in het midden die je er nooit meer uit kunt varen. Ik denk dat het plan van RWS om in relatief korte tijd één boog er uit varen en die onmiddellijk vervangen met een klaarliggende boog een beter idee is.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
2e brug ernaast en even een 16 baans snelweg verleggen? Daar is helemaal geen ruimte voor. Dat ligt gewoon in dichtbevolkt gebied.
Toen was er ook veel minder verkeer. En voordat de Brienenoord er was lag er helemaal geen brug, dan heb je ook niet te maken met overlast. Het is natuurlijk niet zo simpel als even die brug voor een jaar dichtgooien en vervangen/renoveren. Je hebt nu met zoveel verkeersdruk te maken dat het allemaal veel lastiger (en duurder) is dan 60 jaar geleden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:29 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.
Zie ook de afbrokkelende kades in de Amsterdamse grachtengordel.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:29 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.
Het is echt vol daar, je hebt niet alleen te maken met de brug maar ook met de wegen die erheen leiden, op en afritten. Dat is bijna niet te doen. Het plan van RWS lijkt idd het beste. En overlast is niet te voorkomen in deze, alleen te beperken. En heeeel goed samenwerken met het bedrijfsleven mbt thuiswerken en dergelijke of tijdelijk gratis OV aanbieden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor een derde boog aan de oostkant zou nog wel ruimte te maken zijn zo te zien. Echter heb je dan een boog in het midden die je er nooit meer uit kunt varen. Ik denk dat het plan van RWS om in relatief korte tijd één boog er uit varen en die onmiddellijk vervangen met een klaarliggende boog een beter idee is.
westboog van de brienenoord is van 1990... die is dus hooguit 34 jaar oud, das een millenialbrug.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:55 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Nee, of het nu links, rechts of recht door het midden ria was geweest de oplossingen liggen klaar, het gaat alleen heel veel geld kosten en er gaat vertraging plaats vinden voor aanzienlijke tijd. Als Wilders 20 jaar geleden premier was geweest had dat geen verandering gebracht.
Er ligt sinds 2008 al een plan om de brug te renoveren of vervangen, inmiddels is het eerste gedeelte van de brug 60+ jaar oud en is gewoon aan vervanging toe, dit zelfde probleem gaan we krijgen bij de merwede brug (gorinchem) en alle andere bruggen die inmiddels op leeftijd zijn.
Ze zijn tig jaar geleden gebouwd, zijn aan vervanging toe, moeten steeds meer gewicht en capaciteit aan kunnen
Plaatsing van die 2e boog weet ik nog wel, die boog voer toen bij Dordt voorbij. Lang geleden al zeg.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
westboog van de brienenoord is van 1990... die is dus hooguit 34 jaar oud, das een millenialbrug.
Oostboog is idd van 1965
sowieso is die clickbait-Kop van "instortingsgevaar" wel een beetje fophef...
Ik weet echter niet van wie die overdrijving an angst-hetzerij komt, het kan ook zijn dat vanuit Rijkswaterstaat het idee komt om de 'urgentie' van grootschalig onderhoud een beetje hoger op de agenda te zetten en meer budget vrij te krijgen...
Of om mensen voor te bereiden op een langere fase van veel oponthoud, wat onafwendbaar is (maar momenteel juist ook verder uitgesteld wordt)
zeker in een fase waar er kabinetsformaties plaatsvinden merk je dat bepaalde sectoren graag heel overdreven brandberichten uitsturen, in de hoop zo bepaalde politieke processen in hun voordeel te beinvloedden
Ik zou echt niet weten waar je die zou willen plaatsen want echt iedere centimeter is benut daar.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor een derde boog aan de oostkant zou nog wel ruimte te maken zijn zo te zien. Echter heb je dan een boog in het midden die je er nooit meer uit kunt varen. Ik denk dat het plan van RWS om in relatief korte tijd één boog er uit varen en die onmiddellijk vervangen met een klaarliggende boog een beter idee is.
Kost een hondenclub en een stuk of tien huizen waaronder twee bedrijven. Echter zou het dat alleen kunnen als vervanging omdat er verder geen ruimte is voor bredere toegangswegen. Theoretisch zou je dan minder overlast hebben omdat je eerst kan bouwen en dan omleggen. Echter is dat redelijk kostbaar en kan je de huidige oostboog er dan nooit meer uit kunnen halen. Maar ik had al gezegd dat het nauwelijks een optie was. Ik ging alleen puur even op de ruimte in en die is er wel te maken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik zou echt niet weten waar je die zou willen plaatsen want echt iedere centimeter is benut daar.
Dan heb je het over een project van tientallen jaren. Niet echt een realistische oplossing voor een probleem dat dit najaar al speelt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kost een hondenclub en een stuk of tien huizen waaronder twee bedrijven. Echter zou het dat alleen kunnen als vervanging omdat er verder geen ruimte is voor bredere toegangswegen. Theoretisch zou je dan minder overlast hebben omdat je eerst kan bouwen en dan omleggen. Echter is dat redelijk kostbaar en kan je de huidige oostboog er dan nooit meer uit kunnen halen. Maar ik had al gezegd dat het nauwelijks een optie was. Ik ging alleen puur even op de ruimte in en die is er wel te maken.
https://www.google.nl/map(...)a=!3m1!1e3?entry=ttu
En erin hijsen dat doen ze wel vaker dan zou je een sluiting van een week of 3 hebben. Ook niet ideaal maar handiger dan de andere opties.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Exacte uitleg in een youtube videootje van Rijswaterstaat voor mensen die "hun eigen onderzoek willen doen"
[..]
Eerst de brienenoord afbreken en dan een nieuwe brug op dezelfde plek opbouwen zal een enorme overlast en opstoppingen geven
Een nieuwe brug bouwen terwijl je de oude nog laat bestaan zou idd de goedkoopste oplossing zijn, maar dan moet je wel een goede plek hebben om die nieuwe brug aan te leggen (inclusief de snelwegen die ernaartoe leiden)
Nu heb je mensen die iedereen tevreden willen houden en iedereen die er te maken mee wil hebben om zijn plasje er over te doen. Niemand die eens zegt: hou je bek, rot op, je hebt er niks mee te maken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 11:29 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Vroeger wel, toen hadden we nog de kwaliteiten om zoiets te plannen en bouwen als de deltawerken, een brug onderhouden is voor de huidige politiek een groot probleem.
Het leidt iig tot minder druk op zo'n brug. Dus dat is wel degelijk een oplossing.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.
Als je immigranten niet het land in laat dan kunnen ze ook niet over de van Brienenoordbrug rijden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door de deur dicht te doen voor immigranten natuurlijk. De universele oplossing voor werkelijk alles.
quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:29 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het leidt iig tot minder druk op zo'n brug. Dus dat is wel degelijk een oplossing.
Die komen toch in bootjes? Dus dan kunnen ze gewoon onder de brug doorvaren dus.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:29 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Als je immigranten niet het land in laat dan kunnen ze ook niet over de van Brienenoordbrug rijden.
In België is de infrastructuur nog veel dramatischer. Waar ik wel moeite mee heb is dat je hier als automobilist of treinreiziger de hoofdprijs mag betalen, daar zou je dan ook wel wat meer kwaliteit voor mogen verwachten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:28 schreef Alpha0 het volgende:
Ook op de lokale nieuwssite:
'Vanwege instortingsgevaar moet Van Brienenoordbrug meteen gerenoveerd worden'
Geen ruimte meer op het waternet, infrastructuur met achterstallig onderhoud. We beginnen steeds meer een 3e wereldland te worden.
Niet als de brug is ingestort. Hier zal dus snel iets aan gedaan moeten worden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
[..]
Die komen toch in bootjes? Dus dan kunnen ze gewoon onder de brug doorvaren dus.
you're kidding right?quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En erin hijsen dat doen ze wel vaker dan zou je een sluiting van een week of 3 hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |