Daar dacht ik ook gelijk aan.quote:
Nee, zo werkt het niet. Het wordt actief doorgegeven vanuit de BRP. https://www.sila.nl/1-SILA/02-SILAstip.htmlquote:Op maandag 22 april 2024 18:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie die Sila wel.
Dus als ik geregistreerd sta bij een kerk, dan kan de kerk mijn adresgegevens opvragen.
Maar het niet zo dat de overheid registreert wat mijn geloof is.
Exact.quote:Op maandag 22 april 2024 18:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Het wordt actief doorgegeven vanuit de BRP. https://www.sila.nl/1-SILA/02-SILAstip.html
quote:De gemeente weet niet bij welk kerkgenootschap de betrokkene hoort..
Maar wel dat iemand religieus is.quote:
Ik zal zo eens in het BRP kijken maar volgens mij staat daar geen religie.quote:Op maandag 22 april 2024 18:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Het wordt actief doorgegeven vanuit de BRP. https://www.sila.nl/1-SILA/02-SILAstip.html
Maar niet welke religie.quote:Op maandag 22 april 2024 18:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar wel dat iemand religieus is.
Zo begrijp ik het ook.quote:Op maandag 22 april 2024 18:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik zal zo eens in het BRP kijken maar volgens mij staat daar geen religie.
Ze geven adreswijzigingen aan alle aangesloten organisaties door, er staat in het BRP ook niet bij welk pensioenfonds of verzekeraar je bent aangesloten.
Dus? Wat maakt dat uit?quote:
Eh, mijn gemeente weet dat ik RK ben. Ja, dat moet ik laten verwijderen maar ondertussen krijg ik wel degelijk post van de RK parochie hier terwijl ik nog nooit contact gehad heb met ze.quote:
Wat heeft dat met Nederland van doen?quote:Op maandag 22 april 2024 18:21 schreef Erik_Groen het volgende:
[..]
O zeker wel. Dit is pas het begin:
https://nos.nl/artikel/25(...)emier-is-vastberaden
Je bent ooit ingeschreven geweest bij de kerk, misschien bij je doping, als je die hebt gehad. De kerk heeft van al die mensen een database, er staan 5 miljoen mensen in. Deze 5 miljoen mensen zijn aangemeld bij het BRP, dat mogen kerken, en krijgen daardoor automatisch een melding als jij verhuist. Net als pensioenfondsen, verzekeraars, gemeenten etc.quote:Op maandag 22 april 2024 18:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, mijn gemeente weet dat ik RK ben. Ja, dat moet ik laten verwijderen maar ondertussen krijg ik wel degelijk post van de RK parochie hier terwijl ik nog nooit contact gehad heb met ze.
Dus je gemeente of parochie kennen ze niet, je geloofs overtuiging wel, volgens mij. Tenzij je het laat weghalen want dat kan volgens mij wel.
Hoeft ook niet.quote:Op maandag 22 april 2024 16:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja over dat laatste worden we het nooit eens
De UK is pas het begin, wordt gevolgd door de EU en dus ook Nederland.quote:Op maandag 22 april 2024 18:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met Nederland van doen?
Wordt gevolgd door de EU? Vertel..quote:Op maandag 22 april 2024 18:34 schreef Erik_Groen het volgende:
[..]
De UK is pas het begin, wordt gevolgd door de EU en dus ook Nederland.
Ik kwam hier binnen:quote:
Juist. De kerk heeft inzage in het feit of je verhuist bent.quote:Op maandag 22 april 2024 18:26 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je bent ooit ingeschreven geweest bij de kerk, misschien bij je doping, als je die hebt gehad. De kerk heeft van al die mensen een database, er staan 5 miljoen mensen in. Deze 5 miljoen mensen zijn aangemeld bij het BRP, dat mogen kerken, en krijgen daardoor automatisch een melding als jij verhuist. Net als pensioenfondsen, verzekeraars, gemeenten etc.
Wat klopt er dan niet? Er wordt toch geregistreerd dat je religieus bent (d.m.v. de "SILA-stip")?quote:Op maandag 22 april 2024 18:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kwam hier binnen:
Whiskers2009 in POL / Nederlandse Politiek #283 Rechts kabinet nog zeer ver weg
Ergens in referenties staat een verwijzing;quote:Op maandag 22 april 2024 18:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik heb het gescand op m'n mobiel maar kan niet vinden hoe ze bepalen hoeveel religieuzen er zijn in Nederland. Lees ik er overheen?
Nee, geen inzage. Het wordt gewoon automatsch doorgegeven.quote:Op maandag 22 april 2024 18:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist. De kerk heeft inzage in het feit of je verhuist bent.
Je geloof of religie wordt niet geregistreerd bij de gemeente.
Dank u. Even in dat rapport gekeken en ze nemen een steekproef van 7500 eerst online, dan telefonisch en dan in persoon. Kan me voorstellen dat je hier een gigantische bias krijgt omdat je als je geen Nederlands spreekt waarschijnlijk minder de neiging hebt om hier aan mee te doen. Zoals bijvoorbeeld bij politieke peilingen dat je daar vaak ook een bias hebt omdat x groep minder geneigd is om antwoord te geven.quote:Op maandag 22 april 2024 18:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ergens in referenties staat een verwijzing;
CBS (2022). Bijna 6 op de 10 Nederlanders behoren niet tot religieuze groep.
Die verwijst dan weer naar "Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het onderzoek Sociale samenhang en welzijn van het CBS."
Dat is een schandalige regeling.quote:Op maandag 22 april 2024 18:21 schreef Erik_Groen het volgende:
[..]
O zeker wel. Dit is pas het begin:
https://nos.nl/artikel/25(...)emier-is-vastberaden
Dat laatste heb ik geprobeerd maar dat was toen nog een heel gedoe. Heb ik maar laten zitten.quote:Op maandag 22 april 2024 18:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, mijn gemeente weet dat ik RK ben. Ja, dat moet ik laten verwijderen maar ondertussen krijg ik wel degelijk post van de RK parochie hier terwijl ik nog nooit contact gehad heb met ze.
Dus je gemeente of parochie kennen ze niet, je geloofs overtuiging wel, volgens mij. Tenzij je het laat weghalen want dat kan volgens mij wel.
Je moet je uitschrijven bij de kerk, de gemeente weet het niet.quote:Op maandag 22 april 2024 19:01 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik geprobeerd maar dat was toen nog een heel gedoe. Heb ik maar laten zitten.
quote:Kerkleden die niet willen dat hun gegevens in de SILA-administratie staan, kunnen dit kenbaar maken aan hun kerkgenootschap. De gegevens worden dan onmiddellijk verwijderd en de 'SILA-stip' wordt automatisch weggehaald. En dat betekent dan dat de kerk over de betrokkene geen mutaties meer krijgt vanuit de burgerlijke gemeente.
Voor kerkleden die niet langer kerklid willen zijn geldt uiteraard ook dat zij op hun verzoek uit de administratie verwijderd worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |