Is een verduurzamingsplicht goed?quote:https://www.telegraaf.nl/(...)ning-te-verduurzamen
’Als bevolking niet meewerkt, dan verplicht spaargeld inzetten om woning te verduurzamen’
AMSTERDAM - Bijna 95% van huiseigenaren kan de verduurzaming van hun huis naar tenminste energielabel B en een warmtepomp best betalen, stelt De Nederlandsche Bank (DNB). Wie het geld niet op de bank heeft, kan het lenen. DNB oppert om verduurzaming verplicht te stellen bij aankoop van een woning, als de Nederlandse bevolking niet snel genoeg verduurzaamt.
„Als het tempo van verduurzaming achterblijft bij de doelstelling, kan overwogen worden om gefaseerd een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning in te voeren. Dit houdt in dat er een norm komt voor de minimale energieprestatie van een woning binnen een bepaalde tijd na de aankoop”, aldus de bank.
DNB stelt dat het verduurzamen van woningen achterblijft op de doelstellingen. „Dit komt vooral doordat huishoudens eraan twijfelen of de investeringen zich wel terugbetalen, en doordat relatief weinig mensen gebruikmaken van beschikbare subsidies en gunstige leenvoorwaarden.” De doelstelling van overheidswege is dat 2,5 miljoen woningen geïsoleerd zijn in 2030.
Volgens de bank kan 95% van de huiseigenaren de investeringskosten van verduurzaming van de eigen woning (isolatie tot energielabel B en elektrische warmtepomp) financieel dragen met spaargeld of een lening. Daarbij mogen huiseigenaren in de berekeningen van de bank nog ¤10.000 houden als financiële buffer of om naar eigen wens uit te geven.
Leennormen
Volgens de bank heeft sowieso 66% van de huiseigenaren voldoende spaargeld, terwijl 29% het benodigde bedrag zou kunnen lenen binnen de bestaande leennormen. Nog eens 3% kan het financieren door gebruik te maken van een energiebespaarlening van het Warmtefonds. „De beschikbaarheid van financiële middelen lijkt geen belangrijk obstakel meer te zijn”, constateert de bank.
Tweedeling
Vorige week kwam Volksbank-dochter BLG Wonen nog met een rapport over de groeiende tweedeling in Nederland, doordat de dure koopwoningen tweemaal sneller worden verduurzaamd dan woningen in het lage segment. Daardoor profiteren vooral de sterkste schouders van lagere energielasten, terwijl de lagere inkomens relatief hogere maandlasten hebben, ook doordat de overheid de gasbelasting almaar opvoert.
In het plan van DNB moeten ook deze lage inkomensgroepen dus - voorzover mogelijk - extra lenen om hun woningen te verduurzamen.
De centrale bank vindt dat ook rekening gehouden moet worden met de eigen wensen en mogelijkheden van de huiseigenaren, als inderdaad tot de verplichte verduurzaming wordt besloten. „Het is belangrijk dat zij voldoende tijd krijgen om de benodigde investeringen te doen. Dit is ook nodig vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Ten slotte moet de huidige steun in de vorm van gunstige leningen en subsidies beschikbaar blijven voor huiseigenaren die moeite hebben om dit soort investeringen te betalen en voor investeringen die niet rendabel zijn.”
Voor kantoorgebouwen geldt al sinds vorig jaar de eis dat die door de eigenaren tenminste naar energielabel C worden getild. Zo niet, dan volgen boetes en zelfs uitzetting van de gebruiker.
Wow genereus van die klimaatfascisten.quote:Daarbij mogen huiseigenaren in de berekeningen van de bank nog ¤10.000 houden als financiële buffer of om naar eigen wens uit te geven.
Alsof het die lui om het milieu of het klimaat gaat. Gewoon om geld.quote:Op maandag 22 april 2024 14:18 schreef Sapstengel het volgende:
Oh ja goed idee. Woning kopen is al zo makkelijk voor de meeste mensen.
Maarja het milieu he... Als we nu niks doen dan gaan we in 2035 allemaal dood aan klimaatverandering, dus het moet maar.
Dat snap jij en dat snap ik. Maar dat snappen de useful idiots niet die zeuren om klimaatmaatregelen en weet ik wat. Nog ff paar angstberichten in de media en we mogen weer verplicht een warmtepomp gaan kopen.quote:Op maandag 22 april 2024 14:19 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Alsof het die lui om het milieu of het klimaat gaat. Gewoon om geld.
Oh dat is nog maar het begin, vervolg is wie jouw vrouw neemt. Daar zul je ook geen zeggenschap meer over hebben. “Vandaag jijzelf, morgen je buurman, amen”quote:Op maandag 22 april 2024 14:18 schreef JeMoeder het volgende:
Mensen verplichten iets met hun spaargeld te doen? Daar ben ik principieel op tegen. What's next? Zeggen en controleren in welk gat ik mijn vrouw moet nemen?
JAquote:Op maandag 22 april 2024 14:08 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Is een verduurzamingsplicht goed?
Je bent me voor. Ik zou alle DNB-medewerkers willen verplichten eigenhandig eerst het elektriciteitsnet op orde te maken, met een verplichte cursus om mee te beginnen:quote:Op maandag 22 april 2024 14:33 schreef Jaeger85 het volgende:
Het stroomnet kan massale installatie van warmtepompen helemaal niet aan. Het zit al overvol. Daarom kunnen bedrijven en sindskort ook nieuwe woningen niet meer (meteen) op het stroomnet worden aangesloten. Het gaat nog minstens 10 jaar duren voor dit probleem is opgelost. Ik kan dit onderdeel van het advies van de DNB totaal niet volgen.
Je koopt een heel huis, het aanpassen van het huis naar de standaarden die een no-brainer zijn in combinatie met de huidige net zero 2050 doelstelling en de Parijs Agreement lijkt mij inderdaad handig om wettelijk te verankeren.quote:Op maandag 22 april 2024 14:15 schreef FlippingCoin het volgende:
Wow.
Zij gaan even bepalen voor mensen wat ze best kunnen betalen. Het begint een heel eng land te worden met dit radicale gedachtegoed wat steeds meer opkomt.
[..]
Wow genereus van die klimaatfascisten.
Label B is niet afdwingen dat er zonnepanelen en warmtepomp geïnstalleerd worden hè.quote:Op maandag 22 april 2024 14:33 schreef Jaeger85 het volgende:
Het stroomnet kan massale installatie van warmtepompen helemaal niet aan. Het zit al overvol. Daarom kunnen bedrijven en sindskort ook nieuwe woningen niet meer (meteen) op het stroomnet worden aangesloten. Het gaat nog minstens 10 jaar duren voor dit probleem is opgelost. Ik kan dit onderdeel van het advies van de DNB totaal niet volgen.
Oke dus de combinatie van het kopen van een woning en enige internarionaal gemaakte afspraken geeft legitimatie te bepalen waar mensen hun eigen geld aan moeten uitgeven?quote:Op maandag 22 april 2024 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je koopt een heel huis, het aanpassen van het huis naar de standaarden die een no-brainer zijn in combinatie met de huidige net zero 2050 doelstelling en de Parijs Agreement lijkt mij inderdaad handig om wettelijk te verankeren.
Mijn vermoeden, bovenstaande statistieken zijn left-skewed, als in, het gemiddelde is lager dan de mediaan.quote:Het CBS zocht uit hoe lang mensen in hetzelfde huis blijven wonen. In Volendam-Edam hebben inwoners de langste woonduur (bijna 14 jaar), gevolgd door Dinkelland, Tubbergen, Stein en Beesel (13 jaar). Op Vlieland en in Groningen en Wageningen hebben inwoners de kortste woonduur: 4 jaar
Het gaat om de verplichting.quote:Op maandag 22 april 2024 14:48 schreef Gia het volgende:
Je kunt ook verduurzamen met je spaargeld. Dan hoef je geen rente te betalen. Je energierekening wordt een stuk lager, dus waarom zou je dat niet doen?
Uiteindelijk komt ieder geloof bij dit punt aan.quote:Op maandag 22 april 2024 14:18 schreef JeMoeder het volgende:
Mensen verplichten iets met hun spaargeld te doen? Daar ben ik principieel op tegen. What's next? Zeggen en controleren in welk gat ik mijn vrouw moet nemen?
In het hele specifieke geval van het aankopen van een nieuwe woning waarbij het energielabel niet "B" is = muurisolatie, vloerisolatie - dakisolatie - dubbel glas.quote:Op maandag 22 april 2024 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oke dus de combinatie van het kopen van een woning en enige internarionaal gemaakte afspraken geeft legitimatie te bepalen waar mensen hun eigen geld aan moeten uitgeven?
En ondertussen vliegt Taylor Swift met haar privé jet even Amerika door voor een date met haar vriend waarbij ze de uitstoot evenaart van iemand die een heel jaar met zijn wagen rondrijdt.quote:Op maandag 22 april 2024 14:18 schreef Sapstengel het volgende:
Oh ja goed idee. Woning kopen is al zo makkelijk voor de meeste mensen.
Maarja het milieu he... Als we nu niks doen dan gaan we in 2035 allemaal dood aan klimaatverandering, dus het moet maar.
In het bericht staat echter " - Bijna 95% van huiseigenaren kan de verduurzaming van hun huis naar tenminste energielabel B en een warmtepomp best betalen-.quote:Op maandag 22 april 2024 14:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Label B is niet afdwingen dat er zonnepanelen en warmtepomp geïnstalleerd worden hè.
Klaas Knot van DNB is de zoveelste WEF-puppet:quote:Op maandag 22 april 2024 14:30 schreef harrievankempen het volgende:
Na corona gaan we gewoon verder met alles afdwingen. De Nederlandse Bank is klaarblijkelijk een linkse milieu club geworden die lak heeft aan de bevolking. Het is dus de hoogste tijd dat het complete over het paard getilde management vervangen wordt.
Ten eerste je hebt geen idee wat een liberaal zijn is dat blijkt wel. En je antwoord is dus ja.quote:Op maandag 22 april 2024 14:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
In het hele specifieke geval van het aankopen van een nieuwe woning waarbij het energielabel niet "B" is = muurisolatie, vloerisolatie - dakisolatie - dubbel glas.
Ik zie mezelf als liberaal, men moet domme keuzes mogen maken en weet ik veel wat, maar als je zulke scherpe doelen stelt omtrent CO2 uitstoot dan zal je congruent moeten handelen.
Je hebt geen flauw benul hoe extreem uit de pas het zou lopen om niet 50% van de woningvoorraad beneden label B up te graden tot B+ tegen 2040.
Als CO2 uitstoot een prijskaartje krijgt van 1000 euro per ton CO2, succes met de rekening betalen... We hebben radicale doelstellingen gesteld, wees verstandig en bereid de samenleving voor op die nieuwe realiteit. Je kunt niet wachten op 2040, daar zul je nu zaken voor in het werk moeten zetten.quote:Op maandag 22 april 2024 14:48 schreef machtpen het volgende:
Waar dat dus in praktijk gaat neerkomen is dat huiseigenaren 10 duizenden euro's moeten investeren om misschien een 30% aan energie te besparen als alles meezit..
Veel te weinig besparing voor veel teveel geld. Als je het allemaal gaat terug rekenen naar footprint blijft er weinig tot niets over aan duurzaamheids vooruitgang.
Wordt ook nog een bureaucratisch gedrocht van vergunningen, certificeringen en geld wat bij lobbygroepjes moet worden uitgegeven,
Ja het blijft een beetje onduidelijk. Er zijn natuurlijk wel twee doelenquote:Op maandag 22 april 2024 14:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In het bericht staat echter " - Bijna 95% van huiseigenaren kan de verduurzaming van hun huis naar tenminste energielabel B en een warmtepomp best betalen-.
Klinkt alsof ze beide willen verplichten.
Maar er is ook een doelstelling dat iedereen van het gas af moet zijn in 2050.quote:” De doelstelling van overheidswege is dat 2,5 miljoen woningen geïsoleerd zijn in 2030.
Vaak ook met hybride warmtepomp... Gezien het elektriciteitsnet overigens allicht ook aan te raden....quote:Op maandag 22 april 2024 14:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In het bericht staat echter " - Bijna 95% van huiseigenaren kan de verduurzaming van hun huis naar tenminste energielabel B en een warmtepomp best betalen-.
Is voor 90% van de huishoudens niet rendabel en daarom ook niet verplicht met die nieuwe wet.quote:Op maandag 22 april 2024 14:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vaak ook met hybride warmtepomp... Gezien het elektriciteitsnet overigens allicht ook aan te raden....
Dat denk ik van anderen.quote:Op maandag 22 april 2024 14:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ten eerste je hebt geen idee wat een liberaal zijn is dat blijkt wel. En je antwoord is dus ja.
DNB houdt zich bezig met de financiele stabiliteit van Nederland in compleetheid.quote:Op maandag 22 april 2024 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind dat DNB zich beter met toezicht op de banken kan bemoeien. Maar goed, isoleren van je huis, zonnepanelen etc zijn een investering die meer rendement oplevert dan verreweg de meeste investeringen en heeft nul risico. Echter, dat is een keuze die mensen zelf moeten maken, niet DNB.
Een van die regels is dat de warmtepomp binnen zeven jaar terug te verdienen moet zijn en dat is vaak niet het geval bij de huidige energieprijzen.quote:Op maandag 22 april 2024 14:58 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Is voor 90% van de huishoudens niet rendabel en daarom ook niet verplicht met die nieuwe wet.
https://www.warmte365.nl/(...)tepomp-65a7b5b4.html
Ze zijn gehalveerd en gestabiliseerd ten op zichte van een jaar geleden. Ten tijde van dat onderzoek waren de prijzen nog hoger.quote:Op maandag 22 april 2024 15:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een van die regels is dat de warmtepomp binnen zeven jaar terug te verdienen moet zijn en dat is vaak niet het geval bij de huidige energieprijzen.
Nogmaals, die kosten van energie, omdat het CO2 intensief is en wij hele drastische doelstellingen hebben gesteld, rijzen compleet de pan uit.
Het is heden ten dagen in ieder geval al verstandig om contractelijk vast te leggen in welk gat ze wenst genomen te worden.quote:Op maandag 22 april 2024 14:18 schreef JeMoeder het volgende:
We zitten in 2040 voordat 50% van het woningaanbod een B label heeft zelfs met dit type dwang, waarbij de woning alleen maar geupgrade hoeft te worden bij het aankopen van de woning.quote:Op maandag 22 april 2024 15:09 schreef Red_85 het volgende:
Dnb kan zich beter richten op de financiele markt en verduurzaming daarvan. Nog vele banken die zich alleen op korte termijn megawinsten en bonussen richten.
Maar dat is te moeilijk he? Dan gaan die laffaards zich maar op de consument richten.
Fuck you.
Wie denkt dnb dat het is om in te grijpen in de consumentenmarkt en dat op te willen leggen? Gtfo. Over the line.quote:Op maandag 22 april 2024 14:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |