Ja, daar gaat het al fout natuurlijk.quote:Op maandag 22 april 2024 12:49 schreef LXIV het volgende:
IRL gaat eigenlijk iedereen respectvol met mij om. Ik maak eigenlijk praktisch nooit mee dat iemand zich in mijn nabijheid asociaal gedraagt.
Maar hoe anders is dat in het verkeer. Daar maak ik wel wekelijks mee dat mensen ronduit asociaal en brutaal zijn .Denk dan meestal aan kleine dingen als je er niet tussen laten, knipperen/lichten als je niet meteen de linkerbaan voor ze vrijlaat, afsnijden etc.
Van de week was ik in de auto voor de AH op mijn dochter te wachten. Mijn auto stond voor een aantal geparkeerde auto's. Opeens tikte een boze Karen hard op mijn raam. Met een zuur gezicht en veel armgebaren maakte ze me duidelijk dat ik aan de kant moest, want zij moest verder. Het was echt abnormaal hoeveel zurigheid en boosheid ze uitstraalde op praktisch niks! Deze vrouw reed een Mercedes.
Het valt me op dat de asocialen in het verkeer bovengemiddeld vaak bestuurders zijn van een BMW, Mercedes, Audi of dat soort auto's. Zelf rijd ik in een bescheiden Toyota Yaris overigens. Voor mijn werk rijd ik wel eens in zo'n oerlelijke maar erg grote Volkswagen Amarok. Dan heb ik nog nooit meegemaakt dat mensen zich aso gedragen.
Is er nu bij mensen die in een grotere/duurdere auto rijden onbewust het idee dat ze hoger in status zijn en daarom respect 'verdienen' van bestuurders van kleinere auto's? En dat ik als niet-autoliefhebber dat helemaal niet erken en daarom in hun ogen te weinig geef? Of is het zo dat je vanuit de auto aso kunt doen zonder er direct op aangesproken te worden? Hoe beleven jullie dit fenomeen, of is het volkomen onbekend?
Dat hangt denk ik een beetje af met welk humeur en, niet onbelangrijk, met hoeveel haast je in de auto stapt. Als ik een zomers ritje ga maken in de vakantie ben ik minder vatbaar voor ergernissen in het verkeer, maar wanneer ik me klote voel en tyfusveel haast hebt dan kan ik ook in road rage vervallen.quote:Op maandag 22 april 2024 12:53 schreef CoolGuy het volgende:
Dat laatste is het denk ik. Zodra mensen in de auto zitten zitten ze in hun eigen bubbel, en dan ineens is het volkomen ok om een grote muil te maken tegen anderen.
Ik durf dat wel door te trekken naar alles van de VAG-groep en eigenlijk alles Duits. Zeker als er ook nog zo'n knetteruitlaat onder zit.quote:Op maandag 22 april 2024 13:04 schreef ProFlamer het volgende:
Ik heb dat vooral met Audi's. Lijkt wel of dat ze bij de dealer eerst aan je vragen of je wel een asociale klootzak bent, anders kun je echt geen Audi kopen...
Je bedoelt "patser(s)bak"?quote:Op maandag 22 april 2024 13:21 schreef Tomatenboer het volgende:
Er bestaat volgens mij een onderzoek dat inderdaad een verband aantoont tussen bestuurders / eigenaren van een "patersbak" ("premiummerken) en asociaal rijgedrag. Ik heb er weleens over gelezen.
Op zich ook best logisch, een bepaald type mens voelt zich eerder aangetrokken door status en hecht daar ook waarde aan, en is eerder geneigd naar egoïsme en/of neerkijken op anderen. Daar komt dan ook een bepaalde rijgedrag uit voort.
quote:Op maandag 22 april 2024 13:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bedoelt "patser(s)bak"?
Een "patersbak" ken ik niet.
Jij bent hier toch de asociaal? Je blokkeert moedwillig anderen omdat dat jou toevallig het beste uitkomt..quote:Op maandag 22 april 2024 12:49 schreef LXIV het volgende:
IRL gaat eigenlijk iedereen respectvol met mij om. Ik maak eigenlijk praktisch nooit mee dat iemand zich in mijn nabijheid asociaal gedraagt.
Maar hoe anders is dat in het verkeer. Daar maak ik wel wekelijks mee dat mensen ronduit asociaal en brutaal zijn .Denk dan meestal aan kleine dingen als je er niet tussen laten, knipperen/lichten als je niet meteen de linkerbaan voor ze vrijlaat, afsnijden etc.
Van de week was ik in de auto voor de AH op mijn dochter te wachten. Mijn auto stond voor een aantal geparkeerde auto's. Opeens tikte een boze Karen hard op mijn raam. Met een zuur gezicht en veel armgebaren maakte ze me duidelijk dat ik aan de kant moest, want zij moest verder. Het was echt abnormaal hoeveel zurigheid en boosheid ze uitstraalde op praktisch niks! Deze vrouw reed een Mercedes.
Het valt me op dat de asocialen in het verkeer bovengemiddeld vaak bestuurders zijn van een BMW, Mercedes, Audi of dat soort auto's. Zelf rijd ik in een bescheiden Toyota Yaris overigens. Voor mijn werk rijd ik wel eens in zo'n oerlelijke maar erg grote Volkswagen Amarok. Dan heb ik nog nooit meegemaakt dat mensen zich aso gedragen.
Is er nu bij mensen die in een grotere/duurdere auto rijden onbewust het idee dat ze hoger in status zijn en daarom respect 'verdienen' van bestuurders van kleinere auto's? En dat ik als niet-autoliefhebber dat helemaal niet erken en daarom in hun ogen te weinig geef? Of is het zo dat je vanuit de auto aso kunt doen zonder er direct op aangesproken te worden? Hoe beleven jullie dit fenomeen, of is het volkomen onbekend?
dit dus, heeft schijt aan de wereld, zat waarschijnlijk op zijn telefoon of zat in zijn neus te boren voor kaantjes en had geen idee dat er iemand anders weg wilde rijden die hij door zijn dubbelpakeer actie blokkeerde....en dan is de ander de asocialequote:Op maandag 22 april 2024 13:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent hier toch de asociaal? Je blokkeert moedwillig anderen omdat dat jou toevallig het beste uitkomt..
Nee. De motor draaide gewoon. Ben je zelf ook een Karen die compleet verzuurd door het leven gaat omdat haar man haar geen beurt meer wil geven?quote:Op maandag 22 april 2024 13:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent hier toch de asociaal? Je blokkeert moedwillig anderen omdat dat jou toevallig het beste uitkomt..
Ik houd niks op hé... Ik rijd gewoon op de linkerbaan achter iemand anders aan. Geen enkele reden om plaats te maken voor iemand.quote:Op maandag 22 april 2024 13:23 schreef pietje_precies het volgende:
Je kan het mensen grotendeels niet kwalijk nemen. De enorme drukte wekt nou eenmaal irritaties op. Daar bovenop maakt het kleine wegennet vol drempels, flitspalen, plantenbakken midden op straat, linksplakkens, te lage maximum snelheden (100) etc het er ook niet beter op.
Zelf heb ik er niet erg veel last van. Tuurlijk zijn ze er maar als je kijkt naar de hoeveelheid autos dat er rond rijden dan is dat statistisch gezien een zeer laag aantal.
Er zit ook een andere kant aan het verhaal; Als het er naar jouw idee zoveel zijn/zoveel last van hebt; Hoe is jouw weggedrag eigelijk? Wek jij misschien irritaties op door je eigen weggedrag?
Betreft de "patserbakken" (zegt meer over jezelf dan de eigenaar dat je ze zo noemt) Deze wagen hebben vaak een normaal tot (ver) bovengemiddeld vermogen waardoor ze goed mee komen in het verkeer. En daar valt veel voor te zeggen zoals het vlot kunnen invoegen op de snelweg zonder overig verkeer te hinderen.
Dat jij vervolgens perse met je Toyota 1L 3cil de boel ophoudt.... tja
Dat de motor draaide betekent dat je ineens anderen niet meer blokkeerde?quote:Op maandag 22 april 2024 13:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. De motor draaide gewoon. Ben je zelf ook een Karen die compleet verzuurd door het leven gaat omdat haar man haar geen beurt meer wil geven?
Je blokkeert in het verkeer voortdurend anderen. Als ze gewoon even vriendelijk had getikt was het effect hetzelfde geweest. Er was echt niks aan de hand.quote:Op maandag 22 april 2024 13:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat de motor draaide betekent dat je ineens anderen niet meer blokkeerde?
Of je blokkeert anderen gewoon niet..quote:Op maandag 22 april 2024 13:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je blokkeert in het verkeer voortdurend anderen. Als ze gewoon even vriendelijk had getikt was het effect hetzelfde geweest. Er was echt niks aan de hand.
Hoe is het relevant of de motor draaide? Je blokkeerde andere auto's die geparkeerd stonden, en je stond te wachten, dus je reed niet, je stond stil. Dus even los van het feit dat de manier waarop je werd aangesproken misschien niet helemaal netjes is, maar dat is stilstaan op een plek waar je andere auto's blokkeert ook niet.quote:Op maandag 22 april 2024 13:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. De motor draaide gewoon. Ben je zelf ook een Karen die compleet verzuurd door het leven gaat omdat haar man haar geen beurt meer wil geven?
Hoe(zo) respectvol.quote:Op maandag 22 april 2024 13:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
nou en?> je was je blijkbaar niet bewust dat een ander het vak wilde verlaten dat jij blokkeerde, logisch dat je er dan op aan wordt gesprokenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |