abonnement Unibet Coolblue
pi_213289512
Een anoniem briefje in de bus van de 84-jarige Marijke uit Leiden maakte de afgelopen dagen veel los in de regio, en ver daarbuiten. In de brief werd gesuggereerd dat de vrouw, die in haar eentje in een eengezinswoning woont, egoïstisch is en beter naar een bejaardentehuis kan vertrekken. Afzender: 'de buren'.

Het is niet bekend van wie deze brief precies komt, maar deze week maakten verschillende buren duidelijk dat ze de inhoud ervan onzin vonden. Om hun bejaarde buurvrouw een hart onder de riem te steken, riepen ze andere buurtbewoners op steunbetuigingen aan haar te geven. Regionale media pikten het verhaal op en daardoor kreeg het een nog groter bereik. Nu staat de woonkamer van de Leidse vrouw vol met bloemen, kaarten en chocola.

Marijke woont al 37 jaar in het huis. Ze bracht er samen met haar man Piet hun kinderen groot. Piet overleed twee jaar geleden. Sindsdien wil Marijke het liefst naar een verzorgingstehuis, maar ze komt daar niet voor in aanmerking omdat haar gezondheid nog te goed is en ze zelfstandig is.

De Leidse vrouw raakte overstuur door het briefje en ging ermee naar haar buurman Wim van Dam, naast wie ze al meer dan tien jaar woont. Hij is woest op de schrijvers. "Hoe haal je het in je hoofd om een 84-jarige weduwe zo'n brief te sturen?", zei hij er vrijdag over tegen Omroep West. "In eerste instantie was ze bang dat deze mensen haar huis in brand zouden steken."

Volgens Van Dam zat Marijke trillend op de bank, omdat ze bang was dat haar iets zou worden aangedaan. Hij heeft wel een vermoeden van waar de brief vandaan komt en noemt het een laffe actie. "Je gaat alles typen en doet de brief op de post. Wees dan zo dapper om hem persoonlijk te overhandigen." Onderaan de brief staat 'namens de buren'. Feitelijk onjuist, volgens Van Dam. "Je spreekt niet namens ons, niet namens dit hele rijtje."

Ook andere buren staken hun bejaarde buurvrouw de afgelopen dagen een hart onder de riem. De steunbetuigingen kwamen niet alleen van buurtbewoners, maar ook uit andere delen van het land, zegt de buurman. Volgens het Leidsch Dagblad kwam er zelfs een kaartje uit Duitsland binnen.

De Leidse krant sprak met de dochter van Marijke, Joke (62). Zij kan begrijpen dat mensen in deze tijd van woningnood jaloers zijn op het huis van haar moeder. "Maar ze is te goed voor het verpleeghuis, de bejaardenhuizen zijn wegbezuinigd en seniorenwoningen zijn er niet, of erg duur en je moet er lang voor ingeschreven zijn."

Doorstroming

Het is een van de grote problemen bij de krapte op de woningmarkt: doorstroming. Daarom zetten steeds meer woningcorporaties zogeheten seniorenmakelaren in, die hen moeten helpen verhuizen, blijkt uit een rondgang van de NOS.

Volgens koepelorganisatie Aedes heeft inmiddels 70 procent van de corporaties zo'n makelaar. Provincies, gemeentes en woningcorporaties hopen op die manier de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Want in een vrijgekomen woning kan een jong gezin terecht, dat een appartement achterlaat dat beschikbaar komt voor starters, die op hun beurt weer een studentenwoning verlaten, zo is de gedachte.

Overweldigd

Marijke is overweldigd door alle steun die ze binnenkrijgt, zegt buurman Van Dam. "Ze had nooit gedacht dat ze dit ooit zou meemaken. Ze keek naar een foto van haar overleden man en zei: 'Joh Piet, als je hier toch eens bij was geweest'."

De tafel van Marijke ligt al vol met post, maar de buurman verwacht dat er de komende dagen nog meer zal worden bezorgd. "Op maandag komt er geen post binnen, maar ik denk dat het dinsdag écht gek wordt."

(https://nos.nl/artikel/25(...)-uit-eengezinswoning)



-----------

Sommige individuen -zoals de afzender van deze brief- zijn een verspilling van kostbare zuurstof.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_213289552
Laffe hond ben je dan, anoniem zo'n briefje in de bus van een bejaarde vrouw...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_213289557
Het wordt eerder tijd om meer bij te bouwen.

Of neutraal migratiebeleid toe te passen.
Pas binnen laten als:
- Voor hetzelfde aantal vertrekt.
- Voor hetzelfde aantal huizen gebouwd worden.
  zondag 21 april 2024 @ 23:55:27 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213289566
Al uitgebreid besproken.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213289586
De politiek wil het niet oplossen dus dit zal nog wel vaker voor gaan komen.

quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Al uitgebreid besproken.
In welk topic?
pi_213289736
Ik vermoed dat dit uit D66 kringen komt.
pi_213289765
Welk bejaardentehuis?
Die zijn allemaal gesloten of verzorgingstehuizen geworden, waar je bijkans nog net een plekje kan krijgen om dood te gaan.
Allemaal omdat oudere mensen maar wat langer thuis moesten blijven wonen, zodat de zorg betaalbaar bleef.
Een beetje mantelzorg hier, van de kinderen die 2,5 banen nodig hebben om de hypotheek en de huur te kunnen betalen, de zorg voor de eigen kinderen hebben en ook zelf nog een beetje een sociaal leven willen hebben en een beetje hulp van de thuiszorg daar, die hun roosters niet meer gevuld krijgen door hoog verloop en uitstroom van personeel.

En nu wordt mevrouw egoistisch genoemd, omdat ze precies doet wat we van haar gevraagd hebben?
Laat me raden; de kinderen van die buren kunnen geen huis vinden, dus zij moet die van haar maar opgeven?
pi_213289777
Grote gezinnen hebben zo'n huis nodig? wat hebben ze nu dan? Een azc woonunit?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213289850
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:41 schreef Cilantro het volgende:
Ik vermoed dat dit uit D66 kringen komt.
Of de plaatselijke makelaar heeft een nieuwe manier van klantenwerving gevonden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 22 april 2024 @ 02:46:28 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213289880
quote:
16s.gif Op zondag 21 april 2024 23:52 schreef FlippingCoin het volgende:
Laffe hond ben je dan, anoniem zo'n briefje in de bus van een bejaarde vrouw...
Niet alleen laf, ook nog eens heel dom. Slaafs volgen ze de teneur van de media, die hier sinds kort ook over lopen te zeiken.

En ook claimen ze voor iedereen te spreken. Of ze liegen, of ze zijn snel niet meer anoniem. Hoe dan ook, heel, heel dom.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 22 april 2024 @ 06:41:12 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213289984
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:41 schreef Cilantro het volgende:
Ik vermoed dat dit uit D66 kringen komt.
Ik weet het wel zeker
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_213289998
Een adres is een adres maakt niet uit of er 1 woont of 5.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213290002
Als er een vermoeden in die buurt is wie dit achterlijke briefje heeft geschreven zal het woongenot van deze lieden ook wel snel achteruit gaan. Terecht.
Misselijke actie.
  maandag 22 april 2024 @ 06:55:54 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213290003
De "buren" die niet eens weten hoe ze heet maar haar adres in de aanhef gebruiken?

Dat zijn dus idd geen buren.
Maar zo te zien weet buurman Wim wel in welke hoek de dader gezocht moet worden dus als de woningstichting die nou eens buitensluit als de woning wel vrijkomt dan lijkt me dat wel prima.

Verder gun ik zulke "buren" als volgende bewoners een asielzoekersgezin van 8 personen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213290026
Vrees dat dit nog vaker zal voorkomen, zeg maar anoniem kopieer gedrag om aandacht voor een woning op te eisen. Nu nog met briefjes, straks met allerlei illegale acties tegen (oudere) buren.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_213290038
Seniorenwoningen zijn er ook niet.
pi_213290076
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 06:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet het wel zeker
Je kent de schrijver? Vertel.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213290123
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:41 schreef Cilantro het volgende:
Ik vermoed dat dit uit D66 kringen komt.
DENK- of Bij1-kringen vermoed ik, die hebben 0 verdraagzaamheid voor oude witte boomers.
standaarddrinker
  maandag 22 april 2024 @ 08:00:06 #19
338319 ZarB
Piña colada
pi_213290167
Wat een achterlijken. Wel erg jammer dat mevrouw laat weten wel weg te willen maar nergens heen te kunnen. Het had beter geweest als ze had gezegd dat niemand wat te zeggen heeft over haar woonomstandigheden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 22 april 2024 @ 09:15:18 #20
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_213290515
quote:
Marijke woont al 37 jaar in het huis. Ze bracht er samen met haar man Piet hun kinderen groot. Piet overleed twee jaar geleden. Sindsdien wil Marijke het liefst naar een verzorgingstehuis, maar ze komt daar niet voor in aanmerking omdat haar gezondheid nog te goed is en ze zelfstandig is.
Aan alle kanten triest dus. Deze mevrouw wil weg maar kan niet wegens langdurig bewust wanbeleid, en krijgt dan ook nog eens de schuld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_213290736
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:41 schreef Cilantro het volgende:
Ik vermoed dat dit uit D66 kringen komt.
Mijn eerste gedachte is een stel/ouder uit de buurt die hun kind graag in de straat wil hebben wonen...

:')
pi_213290919
Dat ben je ook niet echt lekker.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213291180
Beter een verre vriend dan deze buren.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 22 april 2024 @ 11:23:47 #24
3542 Gia
User under construction
pi_213291507
quote:
Marijke woont al 37 jaar in het huis. Ze bracht er samen met haar man Piet hun kinderen groot. Piet overleed twee jaar geleden. Sindsdien wil Marijke het liefst naar een verzorgingstehuis, maar ze komt daar niet voor in aanmerking omdat haar gezondheid nog te goed is en ze zelfstandig is.
Ze wil het liefst naar een verzorgingstehuis, maar daar is ze te goed voor. Wat ze dus eigenlijk wil is naar een bejaardenhuis, zoals het vroeger was, maar dan wel wat moderner. Zij is niet alleen hierin.

De regering bepaalt even voor oudere mensen dat ze liever zelfstandig willen blijven wonen. Dat kan ook binnen een verzorgingscentrum. Maar dan hebben ze wel het gezelschap van leeftijdsgenoten, de mogelijkheid om gezamenlijk te eten, af en toe vermaak in de gezamenlijke huiskamer.
Dit is wat veel ouderen willen als de partner wegvalt.

Regering, als die er nog ooit komt, doe hier wat aan. Zet in op de bouw van verzorgingscentra, waar mensen nog zelfstandig kunnen wonen, met zorg in de buurt, als dat nodig is.
Dit gaat zorgen voor doorstroming.
pi_213291558
Echt waar gaat dit land naar toe. Dit briefje staat niet op zichzelf. Er zijn blijkbaar best veel mensen die menen te vinden dat wanneer je in je eentje door wat voor reden dan ook, maar uit een ietwat te groot huis moet vertrekken voor een kamer/appartementje. Laatst ook met iemand op Twitter een discussie hierover gehad. Echt, hoe kan je zo zijn.
  maandag 22 april 2024 @ 11:50:52 #26
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_213291793
De brievenschrijver verdient een paar ferme corrigerende tikken! :N
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_213291805
er staat toch 'wij als buren' als afzender
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_213291809
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 07:46 schreef DrDentz het volgende:

[..]
DENK- of Bij1-kringen vermoed ik, die hebben 0 verdraagzaamheid voor oude witte boomers.
Als deze mevrouw nu 84 is dan is ze nog van voor de oorlog. Babyboomers zijn van later datum.
quote:
De mensen die geboren zijn tussen (grofweg) 1945 en 1955[1] worden doorgaans aangeduid als (baby)boomers
bron: wikipedia
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_213291863
Lijkt me een eenmansactie van een gefrustreerde idioot die zijn briefje wat kracht bij poogt te zetten door te ondertekenen met "namens de buren". Ik kan me niet voorstellen dat dat briefje namens alle buren is.

Als er hier iemand zo'n briefje namens mij zou willen sturen zou ik expliciet eisen te vermelden dat ik niet meedoe aan die waanzin.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 22 april 2024 @ 12:24:11 #30
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213292054
Snap dat het woningaanbod nijpend is maar dit is toch wel een actie van ongekende sneuheid :')
pi_213292161
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 06:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet het wel zeker
Inderdaad. Wanneer wordt die landverraderspartij eens verboden?
  maandag 22 april 2024 @ 12:39:56 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213292170
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 07:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Je kent de schrijver? Vertel.
Dit is letterlijk het partijbeleid van D66. Niet van GL of PVDA, die zijn daar verhoudingsgewijs veel te aardig en fatsoenlijk voor.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 22 april 2024 @ 12:49:28 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213292263
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is letterlijk het partijbeleid van D66. Niet van GL of PVDA, die zijn daar verhoudingsgewijs veel te aardig en fatsoenlijk voor.
Nee dan hadden wel opgeschreven dat ze de pil van Drion moest nemen.
pi_213292291
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is letterlijk het partijbeleid van D66. Niet van GL of PVDA, die zijn daar verhoudingsgewijs veel te aardig en fatsoenlijk voor.
Waar kan ik dat teruglezen? Ik kan het in het standpuntenoverzicht van D66 niet vinden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 22 april 2024 @ 13:00:51 #35
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213292338
Gaat dit over Biden of Trump?
  maandag 22 april 2024 @ 13:35:26 #36
3542 Gia
User under construction
pi_213292536
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:30 schreef hyviiee het volgende:
Echt waar gaat dit land naar toe. Dit briefje staat niet op zichzelf. Er zijn blijkbaar best veel mensen die menen te vinden dat wanneer je in je eentje door wat voor reden dan ook, maar uit een ietwat te groot huis moet vertrekken voor een kamer/appartementje. Laatst ook met iemand op Twitter een discussie hierover gehad. Echt, hoe kan je zo zijn.
Dit! Waar bemoeien ze zich mee.

Komt bij dat die mensen best kleiner willen gaan wonen, maar niet tegen elke prijs. En nee, niet alle bejaarden zijn rijk.
  maandag 22 april 2024 @ 13:41:19 #37
3542 Gia
User under construction
pi_213292566
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:52 schreef recursief het volgende:

[..]
Waar kan ik dat teruglezen? Ik kan het in het standpuntenoverzicht van D66 niet vinden.
https://d66.nl/amsterdam/(...)-wonen-verhuisketen/

Artikel waaruit blijkt dat D66 toch echt alleenstaande ouderen uit de gezinswoningen wil hebben, desnoods met een verhuispremie van 10.000 euro.

Als er nu goede alternatieven waren voor deze mensen, dan verhuisden ze zelf wel. Maar die zijn er niet. En nee, ze willen niet vanuit een gezinswoning, waar de kleinkinderen kunnen logeren, naar een appartementje met maar 1 slaapkamer, en ook nog eens een hogere huur.

Het moet ook passen bij de portemonnee van mensen.
pi_213292567
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is letterlijk het partijbeleid van D66. Niet van GL of PVDA, die zijn daar verhoudingsgewijs veel te aardig en fatsoenlijk voor.
Dit lijkt mij inderdaad wel weer een typische actie van een D66 stemmer, zelf zwaar verwend opgegroeid, alle voordelen genoten maar nu al jarenlang horen hoe slecht de witte mens wel niet is en vooral de oudjes onder ons, die moeten natuurlijk omvallen de dag dat ze met pensioen gaan en hun huizen moeten dan meteen naar asielzoekers, de natte D66 droom. Bemoeien met andermans levens en daar kritiek op geven is echt typisch links.
  maandag 22 april 2024 @ 13:42:53 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213292583
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:41 schreef Gia het volgende:

[..]
https://d66.nl/amsterdam/(...)-wonen-verhuisketen/

Artikel waaruit blijkt dat D66 toch echt alleenstaande ouderen uit de gezinswoningen wil hebben, desnoods met een verhuispremie van 10.000 euro.

Als er nu goede alternatieven waren voor deze mensen, dan verhuisden ze zelf wel. Maar die zijn er niet. En nee, ze willen niet vanuit een gezinswoning, waar de kleinkinderen kunnen logeren, naar een appartementje met maar 1 slaapkamer, en ook nog eens een hogere huur.

Het moet ook passen bij de portemonnee van mensen.
Het liefst zouden ze deze mensen inderdaad een pil geven, dan ben je er voorgoed vanaf, zoals Hexagon al schreef. Helaas ligt de Christenunie dwars bij het realiseren van dit plan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 22 april 2024 @ 13:57:19 #40
3542 Gia
User under construction
pi_213292708
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het liefst zouden ze deze mensen inderdaad een pil geven, dan ben je er voorgoed vanaf, zoals Hexagon al schreef. Helaas ligt de Christenunie dwars bij het realiseren van dit plan.
Ik begrijp nog steeds niet waarom men de bejaardenhuizen heeft afgebroken, onder het mom van 'mensen willen liever zelfstandig blijven wonen'. En dan blijven de mensen zitten in die veel te grote gezinswoningen en is het weer niet goed.

Hoe is deze situatie gunstiger?

De wijkverzorgenden zijn een halve dag kwijt aan reizen van de ene zorgvrager naar de andere.
- In een bejaardenhuis kunnen ze in die reistijd heel wat zorg verlenen.

De oudere is niet meer goed in staat de hele woning schoon te houden.
Er wordt een beroep gedaan op WMO voor hulp in de huishouding. En ook die moet veel reizen. Een uurtje bij mevrouw Jansen, kwartiertje rijden en dan weer een uurtje bij mevrouw Klaasen, enz.... En die doen echt niet de hele woning, dus die vervuilt.
- Veel gunstiger als ze in een zorgcomplex zouden wonen, de poets kan met de kar van appartement naar appartement. Of de bewoners hebben zelf de spullen die de poets kan gebruiken.

En dan heb je nog de 'tafeltje dek je' service. Ook die moet van client naar client reizen.
- In een zorgcomplex kunnen ze centraal, gezamenlijk eten. Die 'kok' is toch nodig, of dat nu in een zorgcomplex is voor 30 woningen, of voor 30 clienten die gebruik maken van 'tafeltje dek je' en verspreid wonen.

In een zorgcomplex kun je ook zelfstandig wonen, je betaalt zelf je huur en energiekosten, je kabel en internet, enz... Maar binnen het complex heb je de aanspraak van leeftijdsgenoten en indien nodig is de zorg er zo.
  maandag 22 april 2024 @ 14:12:02 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213292783
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:41 schreef Gia het volgende:

[..]
https://d66.nl/amsterdam/(...)-wonen-verhuisketen/

Artikel waaruit blijkt dat D66 toch echt alleenstaande ouderen uit de gezinswoningen wil hebben, desnoods met een verhuispremie van 10.000 euro.

Als er nu goede alternatieven waren voor deze mensen, dan verhuisden ze zelf wel. Maar die zijn er niet. En nee, ze willen niet vanuit een gezinswoning, waar de kleinkinderen kunnen logeren, naar een appartementje met maar 1 slaapkamer, en ook nog eens een hogere huur.

Het moet ook passen bij de portemonnee van mensen.
Ja, want een vrijblijvende deal als beleid voorstellen met daarbij een andere woning is natuurlijk hetzelfde als verwijtende en intimiderende briefjes in de bus stoppen. De fantasie slaat weer eens op hol. :')
  maandag 22 april 2024 @ 14:13:04 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213292790
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:41 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Dit lijkt mij inderdaad wel weer een typische actie van een D66 stemmer, zelf zwaar verwend opgegroeid, alle voordelen genoten maar nu al jarenlang horen hoe slecht de witte mens wel niet is en vooral de oudjes onder ons, die moeten natuurlijk omvallen de dag dat ze met pensioen gaan en hun huizen moeten dan meteen naar asielzoekers, de natte D66 droom. Bemoeien met andermans levens en daar kritiek op geven is echt typisch links.
Nee lijkt me een beter idee dat we die ruimte maken door jou en je vriendjes over de Russische grens te sodemieteren. Aardige oudjes mogen blijven.
  maandag 22 april 2024 @ 14:16:04 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213292819
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:57 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik begrijp nog steeds niet waarom men de bejaardenhuizen heeft afgebroken, onder het mom van 'mensen willen liever zelfstandig blijven wonen'. En dan blijven de mensen zitten in die veel te grote gezinswoningen en is het weer niet goed.

Hoe is deze situatie gunstiger?

De wijkverzorgenden zijn een halve dag kwijt aan reizen van de ene zorgvrager naar de andere.
- In een bejaardenhuis kunnen ze in die reistijd heel wat zorg verlenen.

De oudere is niet meer goed in staat de hele woning schoon te houden.
Er wordt een beroep gedaan op WMO voor hulp in de huishouding. En ook die moet veel reizen. Een uurtje bij mevrouw Jansen, kwartiertje rijden en dan weer een uurtje bij mevrouw Klaasen, enz.... En die doen echt niet de hele woning, dus die vervuilt.
- Veel gunstiger als ze in een zorgcomplex zouden wonen, de poets kan met de kar van appartement naar appartement. Of de bewoners hebben zelf de spullen die de poets kan gebruiken.

En dan heb je nog de 'tafeltje dek je' service. Ook die moet van client naar client reizen.
- In een zorgcomplex kunnen ze centraal, gezamenlijk eten. Die 'kok' is toch nodig, of dat nu in een zorgcomplex is voor 30 woningen, of voor 30 clienten die gebruik maken van 'tafeltje dek je' en verspreid wonen.

In een zorgcomplex kun je ook zelfstandig wonen, je betaalt zelf je huur en energiekosten, je kabel en internet, enz... Maar binnen het complex heb je de aanspraak van leeftijdsgenoten en indien nodig is de zorg er zo.
Nee, niet onder het mom van "mensen willen langer zelfstandig blijven wonen" maar simpelweg "mensen moeten langer zelfstandig blijven wonen" het is een ordinaire kostenbesparing, want het gros van de bewoners betalen niet de werkelijke kostprijs van hun kost en inwoning in het bejaardentehuis, maar een zwaar gesubsidieerde prijs.

Dat is ook waarom je mensen in de hogere inkomens- en/of vermogensgroep nauwelijks in het bejaardentehuis zag, die moesten namelijk wel de volle prijs betalen en dan is het gelijk een stuk minder interessant voor mensen.

En sommige mensen komen dus niet in aanmerking voor zo'n zelfstandige woonruimte in een zorgcomplex omdat het sociale huur is en hun inkomen of vermogen te hoog is, dan moeten ze dus naar een ander soort complex, met koopappartementen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 april 2024 @ 14:39:44 #44
3542 Gia
User under construction
pi_213292990
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 14:16 schreef Leandra het volgende:

Nee, niet onder het mom van "mensen willen langer zelfstandig blijven wonen" maar simpelweg "mensen moeten langer zelfstandig blijven wonen" het is een ordinaire kostenbesparing, want het gros van de bewoners betalen niet de werkelijke kostprijs van hun kost en inwoning in het bejaardentehuis, maar een zwaar gesubsidieerde prijs.
Dit ligt heel erg aan de indicatiestelling. Mijn moeder, 84, valt onder de WLZ (24-uurs zorg_ en betaalt een eigen bijdrage van zo'n 170 euro per maand. Hiervoor krijgt ze eten en zorg. De rest, huur e.d. betaalt ze zelf. De inwoning is dus niet gesubsidieerd. (behalve de huurtoeslag)
quote:
Dat is ook waarom je mensen in de hogere inkomens- en/of vermogensgroep nauwelijks in het bejaardentehuis zag, die moesten namelijk wel de volle prijs betalen en dan is het gelijk een stuk minder interessant voor mensen.
Om dan maar te besluiten dat dan niemand er mag wonen, en bejaardenhuizen af te breken, is wel wat rigoreus, vind ik. Mensen die daar om die reden niet willen wonen, kopen dan ook maar zelf zorg in. Particulier.
quote:
En sommige mensen komen dus niet in aanmerking voor zo'n zelfstandige woonruimte in een zorgcomplex omdat het sociale huur is en hun inkomen of vermogen te hoog is, dan moeten ze dus naar een ander soort complex, met koopappartementen.
Je kunt complexen maken met deels koop en deels sociale huur. Dit is waar mijn moeder woont ook het geval. Voordeel is dat er heel veel bejaarden dicht bij elkaar wonen en dit voor de zorg veel makkelijker te behappen is.

Als voorbeeld:
https://elkedageenfijnedag.nl/fijn-wonen/

quote:
Zonnetij bestaat uit 7 karakteristieke, witte gebouwen. Je kunt er een appartement kopen, maar ook huren. Er zijn maar liefst 87 sociale huurappartementen, in 18 verschillende types. Deze hebben elk een keuken, woonkamer, 2 slaapkamers, badkamer en een toilet, maar verschillen in grootte en huurprijs. Daarnaast kunnen bewoners gebruik maken van de 2 centrale fietsbergingen en een ondergrondse parkeergarage.

Zonnetij is een plek waar mensen naar elkaar omkijken enkelkaar helpen. In de woning, de woonomgeving en in ‘t Trefpunt. Dat maakt het prettig wonen. Dat maakt elke dag een fijne dag!
Ik heb appartementen te koop zien staan die net zo groot zijn als het sociale huurappartement waar mijn moeder woont, voor bedragen boven de 4 ton.

https://www.nieuwbouw-helmond.nl/type/29984/londen/

Deze bijvoorbeeld is qua ruimte binnen net zo groot als het sociale huurappartement van mijn moeder. Alleen is haar balkon een stuk groter.

Men bouwt dergelijke koopappartementen voor de senioren die kleiner willen gaan wonen, maar voor die bedragen ga je toch niet in zo'n klein appartementje zitten, met een balkonnetje waar net 2 stoeltjes op passen! Met uitzicht op een snelweg.

Als men doorstroom wil, dan moeten er, voor bewoners, betaalbare zorgcomplexen komen, deels koop, deels sociale huur. Met zorgvoorzieningen, zoals gezamenlijke woon/eetkamer, beweegtuin, enz...
pi_213293043
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 02:09 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Of de plaatselijke makelaar heeft een nieuwe manier van klantenwerving gevonden.
Het vermoeden is er dat het van een makelaar afkomstig is.

Nu wachten tot de makelaar wordt gevonden die deze praktijken gebruikt voor nieuwe klanten.
pi_213293067
Oh nu gaan we deze kant al op ja? Dat burgers elkaar gaan aanspreken op "je bent een egoist want je zit in een te grote woning!" net zoals hoe mensen tijdens corona in paniek raakten omdat je zonder mondkapje de winkel in kwam.

Maar prima, kom bij mij maar zo'n briefje afleveren. En als je echt achter die idealen staat, doe je het ook niet anoniem want dat is zwak.

Verder alsof de jongere generatie die vrijgekomen woning dan ineens wel kan betalen :') Mijn oma ging naar een bejaardenhuis maar er is geen enkele starter die 5 ton kon neerleggen voor haar huis :') helemaal die non-binaire BIJ1 types met een wajong niet, waarvan ik vermoed dat die achter zo'n soort briefje zitten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sapstengel op 22-04-2024 14:55:24 ]
  maandag 22 april 2024 @ 14:52:25 #47
3542 Gia
User under construction
pi_213293093
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 14:47 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Het vermoeden is er dat het van een makelaar afkomstig is.

Nu wachten tot de makelaar wordt gevonden die deze praktijken gebruikt voor nieuwe klanten.
Ik zou, eerlijk gezegd, goed ziek worden als ik zo'n briefje op mijn deurmat zou vinden.

Heb al eens commentaar gehad van iemand uit de straat (gezin met 4 kinderen) die het belachelijk vond dat wij, als 2 senioren, zo'n grote tuin hadden. Ze vonden het ' heel oneerlijk', want zij hebben maar 25 m2.
Heb hem gezegd dat hij maar goed moet sparen, dan kan hij ook een huis met een grote tuin kopen.
pi_213293431
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:51 schreef quo_ het volgende:

[..]
Als deze mevrouw nu 84 is dan is ze nog van voor de oorlog. Babyboomers zijn van later datum.
[..]
bron: wikipedia
Een boomer kan tegenwoordig ook 50 zijn, staat los van geboortejaar
standaarddrinker
pi_213293680
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:35 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Een boomer kan tegenwoordig ook 50 zijn, staat los van geboortejaar
Bouwjaar 1974, ben je wel goed bij je hoofd?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_213293999
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 16:07 schreef quo_ het volgende:

[..]
Bouwjaar 1974, ben je wel goed bij je hoofd?
Betekenis 'boomer'

Je hebt gezocht op het woord: boomer.
boo·mer (de; m/v/x; meervoud: boomers) 1(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden; = fossiel
standaarddrinker
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')