abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213289512
Een anoniem briefje in de bus van de 84-jarige Marijke uit Leiden maakte de afgelopen dagen veel los in de regio, en ver daarbuiten. In de brief werd gesuggereerd dat de vrouw, die in haar eentje in een eengezinswoning woont, egoïstisch is en beter naar een bejaardentehuis kan vertrekken. Afzender: 'de buren'.

Het is niet bekend van wie deze brief precies komt, maar deze week maakten verschillende buren duidelijk dat ze de inhoud ervan onzin vonden. Om hun bejaarde buurvrouw een hart onder de riem te steken, riepen ze andere buurtbewoners op steunbetuigingen aan haar te geven. Regionale media pikten het verhaal op en daardoor kreeg het een nog groter bereik. Nu staat de woonkamer van de Leidse vrouw vol met bloemen, kaarten en chocola.

Marijke woont al 37 jaar in het huis. Ze bracht er samen met haar man Piet hun kinderen groot. Piet overleed twee jaar geleden. Sindsdien wil Marijke het liefst naar een verzorgingstehuis, maar ze komt daar niet voor in aanmerking omdat haar gezondheid nog te goed is en ze zelfstandig is.

De Leidse vrouw raakte overstuur door het briefje en ging ermee naar haar buurman Wim van Dam, naast wie ze al meer dan tien jaar woont. Hij is woest op de schrijvers. "Hoe haal je het in je hoofd om een 84-jarige weduwe zo'n brief te sturen?", zei hij er vrijdag over tegen Omroep West. "In eerste instantie was ze bang dat deze mensen haar huis in brand zouden steken."

Volgens Van Dam zat Marijke trillend op de bank, omdat ze bang was dat haar iets zou worden aangedaan. Hij heeft wel een vermoeden van waar de brief vandaan komt en noemt het een laffe actie. "Je gaat alles typen en doet de brief op de post. Wees dan zo dapper om hem persoonlijk te overhandigen." Onderaan de brief staat 'namens de buren'. Feitelijk onjuist, volgens Van Dam. "Je spreekt niet namens ons, niet namens dit hele rijtje."

Ook andere buren staken hun bejaarde buurvrouw de afgelopen dagen een hart onder de riem. De steunbetuigingen kwamen niet alleen van buurtbewoners, maar ook uit andere delen van het land, zegt de buurman. Volgens het Leidsch Dagblad kwam er zelfs een kaartje uit Duitsland binnen.

De Leidse krant sprak met de dochter van Marijke, Joke (62). Zij kan begrijpen dat mensen in deze tijd van woningnood jaloers zijn op het huis van haar moeder. "Maar ze is te goed voor het verpleeghuis, de bejaardenhuizen zijn wegbezuinigd en seniorenwoningen zijn er niet, of erg duur en je moet er lang voor ingeschreven zijn."

Doorstroming

Het is een van de grote problemen bij de krapte op de woningmarkt: doorstroming. Daarom zetten steeds meer woningcorporaties zogeheten seniorenmakelaren in, die hen moeten helpen verhuizen, blijkt uit een rondgang van de NOS.

Volgens koepelorganisatie Aedes heeft inmiddels 70 procent van de corporaties zo'n makelaar. Provincies, gemeentes en woningcorporaties hopen op die manier de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Want in een vrijgekomen woning kan een jong gezin terecht, dat een appartement achterlaat dat beschikbaar komt voor starters, die op hun beurt weer een studentenwoning verlaten, zo is de gedachte.

Overweldigd

Marijke is overweldigd door alle steun die ze binnenkrijgt, zegt buurman Van Dam. "Ze had nooit gedacht dat ze dit ooit zou meemaken. Ze keek naar een foto van haar overleden man en zei: 'Joh Piet, als je hier toch eens bij was geweest'."

De tafel van Marijke ligt al vol met post, maar de buurman verwacht dat er de komende dagen nog meer zal worden bezorgd. "Op maandag komt er geen post binnen, maar ik denk dat het dinsdag écht gek wordt."

(https://nos.nl/artikel/25(...)-uit-eengezinswoning)

-----------

Sommige individuen -zoals de afzender van deze brief- zijn een verspilling van kostbare zuurstof.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 21 april 2024 @ 23:52:41 #2
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213289552
Laffe hond ben je dan, anoniem zo'n briefje in de bus van een bejaarde vrouw...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213289557
Het wordt eerder tijd om meer bij te bouwen.

Of neutraal migratiebeleid toe te passen.
Pas binnen laten als:
- Voor hetzelfde aantal vertrekt.
- Voor hetzelfde aantal huizen gebouwd worden.
  zondag 21 april 2024 @ 23:55:27 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213289566
Al uitgebreid besproken.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213289586
De politiek wil het niet oplossen dus dit zal nog wel vaker voor gaan komen.

quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Al uitgebreid besproken.
In welk topic?
pi_213289736
Ik vermoed dat dit uit D66 kringen komt.
pi_213289765
Welk bejaardentehuis?
Die zijn allemaal gesloten of verzorgingstehuizen geworden, waar je bijkans nog net een plekje kan krijgen om dood te gaan.
Allemaal omdat oudere mensen maar wat langer thuis moesten blijven wonen, zodat de zorg betaalbaar bleef.
Een beetje mantelzorg hier, van de kinderen die 2,5 banen nodig hebben om de hypotheek en de huur te kunnen betalen, de zorg voor de eigen kinderen hebben en ook zelf nog een beetje een sociaal leven willen hebben en een beetje hulp van de thuiszorg daar, die hun roosters niet meer gevuld krijgen door hoog verloop en uitstroom van personeel.

En nu wordt mevrouw egoistisch genoemd, omdat ze precies doet wat we van haar gevraagd hebben?
Laat me raden; de kinderen van die buren kunnen geen huis vinden, dus zij moet die van haar maar opgeven?
pi_213289777
Grote gezinnen hebben zo'n huis nodig? wat hebben ze nu dan? Een azc woonunit?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213289850
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:41 schreef Cilantro het volgende:
Of de plaatselijke makelaar heeft een nieuwe manier van klantenwerving gevonden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 22 april 2024 @ 02:46:28 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213289880
quote:
16s.gif Op zondag 21 april 2024 23:52 schreef FlippingCoin het volgende:
Laffe hond ben je dan, anoniem zo'n briefje in de bus van een bejaarde vrouw...
Niet alleen laf, ook nog eens heel dom. Slaafs volgen ze de teneur van de media, die hier sinds kort ook over lopen te zeiken.

En ook claimen ze voor iedereen te spreken. Of ze liegen, of ze zijn snel niet meer anoniem. Hoe dan ook, heel, heel dom.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 22 april 2024 @ 06:41:12 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213289984
quote:
Ik weet het wel zeker
The End Times are wild
pi_213289998
Een adres is een adres maakt niet uit of er 1 woont of 5.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213290002
Als er een vermoeden in die buurt is wie dit achterlijke briefje heeft geschreven zal het woongenot van deze lieden ook wel snel achteruit gaan. Terecht.
Misselijke actie.
  maandag 22 april 2024 @ 06:55:54 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213290003
De "buren" die niet eens weten hoe ze heet maar haar adres in de aanhef gebruiken?

Dat zijn dus idd geen buren.
Maar zo te zien weet buurman Wim wel in welke hoek de dader gezocht moet worden dus als de woningstichting die nou eens buitensluit als de woning wel vrijkomt dan lijkt me dat wel prima.

Verder gun ik zulke "buren" als volgende bewoners een asielzoekersgezin van 8 personen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213290026
Vrees dat dit nog vaker zal voorkomen, zeg maar anoniem kopieer gedrag om aandacht voor een woning op te eisen. Nu nog met briefjes, straks met allerlei illegale acties tegen (oudere) buren.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_213290038
Seniorenwoningen zijn er ook niet.
pi_213290076
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 06:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet het wel zeker
Je kent de schrijver? Vertel.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213290123
quote:
DENK- of Bij1-kringen vermoed ik, die hebben 0 verdraagzaamheid voor oude witte boomers.
  maandag 22 april 2024 @ 08:00:06 #19
338319 ZarB
Piña colada
pi_213290167
Wat een achterlijken. Wel erg jammer dat mevrouw laat weten wel weg te willen maar nergens heen te kunnen. Het had beter geweest als ze had gezegd dat niemand wat te zeggen heeft over haar woonomstandigheden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 22 april 2024 @ 09:15:18 #20
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_213290515
quote:
Marijke woont al 37 jaar in het huis. Ze bracht er samen met haar man Piet hun kinderen groot. Piet overleed twee jaar geleden. Sindsdien wil Marijke het liefst naar een verzorgingstehuis, maar ze komt daar niet voor in aanmerking omdat haar gezondheid nog te goed is en ze zelfstandig is.
Aan alle kanten triest dus. Deze mevrouw wil weg maar kan niet wegens langdurig bewust wanbeleid, en krijgt dan ook nog eens de schuld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_213290736
quote:
Mijn eerste gedachte is een stel/ouder uit de buurt die hun kind graag in de straat wil hebben wonen...

:')
pi_213290919
Dat ben je ook niet echt lekker.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213291180
Beter een verre vriend dan deze buren.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 22 april 2024 @ 11:23:47 #24
3542 Gia
User under construction
pi_213291507
quote:
Ze wil het liefst naar een verzorgingstehuis, maar daar is ze te goed voor. Wat ze dus eigenlijk wil is naar een bejaardenhuis, zoals het vroeger was, maar dan wel wat moderner. Zij is niet alleen hierin.

De regering bepaalt even voor oudere mensen dat ze liever zelfstandig willen blijven wonen. Dat kan ook binnen een verzorgingscentrum. Maar dan hebben ze wel het gezelschap van leeftijdsgenoten, de mogelijkheid om gezamenlijk te eten, af en toe vermaak in de gezamenlijke huiskamer.
Dit is wat veel ouderen willen als de partner wegvalt.

Regering, als die er nog ooit komt, doe hier wat aan. Zet in op de bouw van verzorgingscentra, waar mensen nog zelfstandig kunnen wonen, met zorg in de buurt, als dat nodig is.
Dit gaat zorgen voor doorstroming.
pi_213291558
Echt waar gaat dit land naar toe. Dit briefje staat niet op zichzelf. Er zijn blijkbaar best veel mensen die menen te vinden dat wanneer je in je eentje door wat voor reden dan ook, maar uit een ietwat te groot huis moet vertrekken voor een kamer/appartementje. Laatst ook met iemand op Twitter een discussie hierover gehad. Echt, hoe kan je zo zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')