FOK!forum / Wielrennen / Luik-Bastenaken-Luik 2024 #4 tsja
Steven184zondag 21 april 2024 @ 20:45
dO60rbr.png

Het 1e deel van het wielerseizoen wordt zondag 21 april afgesloten met de oudste koers op de Kalender.
‘La doyenne’ oftewel Luik-Bastenaken-Luik.

Om 10:10u zal op de Quai des Ardennes in ‘La Cité Ardente (De Vurige Stede)’ het startschot klinken.
Na een korte neutralisatie van circa 2,5km zal aan de zuidkant van Luik de vlag omlaag gaan en zijn we officieel vertrokken.

oGVbMWi.jpeg

Tov vorig jaar vinden we enkele kleine wijzigingen in het parcours.
Dit jaar zal de route zuidwaarts iets meer langs de E25 gaan. Via N wegen gaat de route zuidwaarts, en ondanks dat we de Baraque Fraiture passeren (een van de hoogste punten in België) staat deze niet als helling genoteerd in het rondeboek.

Pas na 76KM krijgt het peloton met de Cote de Bonnerue (2,5km aan 12,3%) de eerste klim voorgeschoteld.
20KM later komen we aan in Bastenaken, en wordt er weer teruggereden naar Luik.

Via de Cote de Saint Roch (1km aan 11,2%) Mont le Soie (1,7km aan 6,2%) begint de prefinale met daarin binnen 20km de Cote de Wanne (3,6km aan 5,1%)
Cote de Stockeu (1km aan 12,5%)
Cote de Haute Levee (2,2km aan 7,5%)

Vanaf de top van deze klim is het nog circa 75km tot aan Luik, maar stilvallen zal het niet mee.
Terwijl de renners het circuit van Spa-Francorchamps letterlijk rechts laten liggen krijgt het peloton met nog 60km voor de wielen de Col de Rosier (4,4km aan 5,9%) voor de kiezen.
Op 46kmvan de streep volgt de Cote de Desnie (1,6km aan 8,1%).

We mogen stellen dat de finale echt is begonnen als we Remouchamps binnenrijden waar de befaamde Col de la Redoute opdoemt 1,6km aan 9,4% gemiddeld.

Na de Redoute volgt nog de Cote des Forges (1,3km aan 7,8%) en met nog circa 15km koers volgt de laatste klim, de Cote de La Roche Aux Faucons 1,3km aan 11%.
Met name de uitloper na de top loopt nog enkele kilometers vals plat omhoog.
Vanaf hier is het dan in een vrijwel dalende lijn naar Luik waar rond 16:15u de winnaar bekend wordt.

evj4zjN.jpeg

Vorig jaar volgde Remco Evenepoel zich zelf op als winnaar na een indrukwekkende solo.
Hij dit deed notabene in de regenboogtrui. Draag de winnaar zondag ook een regenboogtrui?

e49u69K.jpeg

Winnaars van de laatste 10 jaar

2023 · Remco Evenepoel
2022 · Remco Evenepoel
2021 · Tadej Pogačar
2020 · Primo¸ Roglič
2019 · Jakob Fuglsang
2018 · Bob Jungels
2017 · Alejandro Valverde
2016 · Nederland Wout Poels
2015 · Alejandro Valverde
2014 · Simon Gerrans
Marcosszondag 21 april 2024 @ 20:52
Visma miste Wout ja, maar ook van Baarle was helemaal nergens dit voorjaar (eigenlijk leek het na de Omloop van vorig jaar al nergens meer op), Laporte die ziek, zwak en misselijk was (en toen hij eindelijk fit was, reed hij op het slechtste moment lek) en Tratnik was er ook klaar mee na de Omloop..

Benoot had een prima voorjaar, maar mist kwaliteit om echt om de zege mee te doen, Jorgenson was goed, maar overschatte zichzelf in Vlaanderen en Kooij had een prima debuut in MSR, maar in totaliteit is het wel te weinig
Dale__Cooperzondag 21 april 2024 @ 20:52
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 20:34 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
Is dat beslist nadat Mauri en Pidcock al op eigen kracht onderweg waren of hebben die twee gewoon de memo gemist? Want anders is het een knap staaltje koersvervalsing.
Zal erna geweest zijn lijkt mij.
VoMyzondag 21 april 2024 @ 21:00
Kijken we naar de finale, vanaf de Valkenrots klonterde alles achter Baudet nog samen. Ook na vdPoel&Co sloten er nog weer meer renners aan.

Ik snap het idee van een lichte laatste 10 kilometer, maar met een wedstrijd die pas op Redoute ontvlamt, hou je zo maar 20 kilometer en 3 hobbeltjes over om het verschil te maken. In het pre-mutantentijdperk was het steevast wachten op het laatste klimmetje en dat was saai, maar met de huidige megasolo's denk ik soms met meewoed terug naar de zwaardere finales, dan komt men in ieder geval meer versnipperd binnen. Tijd om de Saint-Nicolas in ere te herstellen.
Momozondag 21 april 2024 @ 21:03
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:00 schreef VoMy het volgende:
Kijken we naar de finale, vanaf de Valkenrots klonterde alles achter Baudet nog samen. Ook na vdPoel&Co sloten er nog weer meer renners aan.

Ik snap het idee van een lichte laatste 10 kilometer, maar met een wedstrijd die pas op Redoute ontvlamt, hou je zo maar 20 kilometer en 3 hobbeltjes over om het verschil te maken. In het pre-mutantentijdperk was het steevast wachten op het laatste klimmetje en dat was saai, maar met de huidige megasolo's denk ik soms met meewoed terug naar de zwaardere finales, dan komt men in ieder geval meer versnipperd binnen. Tijd om de Saint-Nicolas in ere te herstellen.
Oei Bardet uitschelden voor Baudet, dat heeft die arme jongen niet verdiend
Szurazondag 21 april 2024 @ 21:06
Demi komt langs de Brienenoord toch op weg naar huis toch?
https://nos.nl/artikel/25(...)lij-met-derde-plaats

quote:
Vollering liet haar tranen de vrije loop. Weer geen overwinning in dit voor haar tegenvallend verlopen voorjaar, terwijl ze vorig jaar in deze periode niet te kloppen was. "Ik ging de sprint vandaag te laat aan, gewoon heel stom. Ik ben heel boos.", zei ze, nadat ze amper was bekomen van de teleurstelling.

De 27-jarige Vollering zag haar derde plaats in de wielerklassieker vooral als een gemiste kans. "Ik had ook de hele tijd het idee dat we alles onder controle hadden. Het is gewoon zonde, want ik zat in de situatie dat ik het kon afmaken, maar dat doe ik niet. Dat is gewoon dom, want ik had goede benen."

De Australische Grace Brown sprintte uiteindelijk naar de winst voor de Italiaanse Elisa Longo Borghini en Vollering. De Nederlandse bleef tijdens het interview streng voor zichzelf. Of ze de overwinning heeft weggegooid? "Ja, zeker."
Goede foto’s ook _O_
Marcosszondag 21 april 2024 @ 21:14
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:00 schreef VoMy het volgende:
Kijken we naar de finale, vanaf de Valkenrots klonterde alles achter Baudet nog samen. Ook na vdPoel&Co sloten er nog weer meer renners aan.

Ik snap het idee van een lichte laatste 10 kilometer, maar met een wedstrijd die pas op Redoute ontvlamt, hou je zo maar 20 kilometer en 3 hobbeltjes over om het verschil te maken. In het pre-mutantentijdperk was het steevast wachten op het laatste klimmetje en dat was saai, maar met de huidige megasolo's denk ik soms met meewoed terug naar de zwaardere finales, dan komt men in ieder geval meer versnipperd binnen. Tijd om de Saint-Nicolas in ere te herstellen.
Waarbij het dit jaar ook wel echt samenvalt in zowel de kasseiklassiekers als vandaag dat de concurrentie in de lappenmand ligt. Als Wout meedoet in Vlaanderen en Roubaix, rijdt Mathieu anders, als Evenepoel en Roglic vandaag meedoen, doet Pogi het waarschijnlijk ook anders. Al is het laatste echte goede duel in LBL ook alweer 4 jaar geleden omdat telkens maar 1 renner van de “groten” de finale rijdt

Al viel het in 2021 wel mee, zie ik, dacht dat Pogi toen solo won

[ Bericht 2% gewijzigd door Marcoss op 21-04-2024 21:25:08 ]
Faraday01zondag 21 april 2024 @ 21:16
Matje staat inmiddels 13e op de lijst van meeste podiumplaatsen in monumenten. Nog 2 te gaan voor de top 10.
VoMyzondag 21 april 2024 @ 21:18
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:16 schreef Faraday01 het volgende:
Matje staat inmiddels 13e op de lijst van meeste podiumplaatsen in monumenten. Nog 2 te gaan voor de top 10.
En ook al even vaak top-10 als Peter Sagan en Greg van Avermaet.
Immerdebestebobzondag 21 april 2024 @ 21:19
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:16 schreef Faraday01 het volgende:
Matje staat inmiddels 13e op de lijst van meeste podiumplaatsen in monumenten. Nog 2 te gaan voor de top 10.
Nog een podium in Lombardije :7
H.Vvivzondag 21 april 2024 @ 21:22
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 21:19 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Nog een podium in Lombardije :7
Dan moet er wel een hele lichte versie van Lombardije komen wil dat ooit lukken.
Koffieplanterzondag 21 april 2024 @ 21:24
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:22 schreef H.Vviv het volgende:

[..]
Dan moet er wel een hele lichte versie van Lombardije komen wil dat ooit lukken.
Die ene top 10 in Lombardije was überhaupt al vrij fraudulent.
Sjoerd102zondag 21 april 2024 @ 21:25
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Marcosszondag 21 april 2024 @ 21:27
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Dan gaat hij alsnog Pogi niet volgen, lijkt me.. dan moet hij geluk hebben dat het goed valt (zoals het vandaag voor het podium ook precies goed viel)
DiegoFuserzondag 21 april 2024 @ 21:27
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Want hoe precies gaat hij dan Pogacar en Evenepoel volgen?
Marcosszondag 21 april 2024 @ 21:27
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:24 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Die ene top 10 in Lombardije was überhaupt al vrij fraudulent.
Met Sjors op de brommer toen _O_
Koffieplanterzondag 21 april 2024 @ 21:28
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:27 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Met Sjors op de brommer toen _O_
Ja, en alles wat een beetje kon fietsen zat in de Dauphiné. Hoewel Fuglsang toentertijd wel schandalig op de brommer was.
Dale__Cooperzondag 21 april 2024 @ 21:30
Hij zal toch een paar kilo moeten afvallen om echt mee te doen. En dan hopen dat er meerdere toppers aan de start zijn. Met pakweg 4 renners na de Redoute valt het eerder stil dan als er iemand solo gaat.
Sjoerd102zondag 21 april 2024 @ 21:30
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:27 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Dan gaat hij alsnog Pogi niet volgen, lijkt me.. dan moet hij geluk hebben dat het goed valt (zoals het vandaag voor het podium ook precies goed viel)
We dachten ook dat Philippe Gilbert nooit de ronde of Parijs Roubaix zou kunnen winnen
Steven184zondag 21 april 2024 @ 21:32
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:16 schreef Faraday01 het volgende:
Matje staat inmiddels 13e op de lijst van meeste podiumplaatsen in monumenten. Nog 2 te gaan voor de top 10.
Linkje?
Faraday01zondag 21 april 2024 @ 21:35
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:32 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Linkje?
Pcs top 10 lijst pakken en dan kun je dat aanpassen naar top 3. Kan zijn dat je het filter nog handmatig van 10 naar 3 moet zetten.

https://www.procyclingsta(...)ments&s=most-top-10s
DiegoFuserzondag 21 april 2024 @ 21:35
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:30 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
We dachten ook dat Philippe Gilbert nooit de ronde of Parijs Roubaix zou kunnen winnen
Ja, maar die heeft Gilbert niet gewonnen omdat Phil ''zich volledig focust''. Hij kan focussen wat hij wil, het wedstrijdverloop moet gewoon meezitten, want als het omhoog gaat komt hij met en zonder focus te kort.
Rellende_Rotscholierzondag 21 april 2024 @ 21:44
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:06 schreef Szura het volgende:
Demi komt langs de Brienenoord toch op weg naar huis toch?
https://nos.nl/artikel/25(...)lij-met-derde-plaats
[..]
Goede foto’s ook _O_
Wat een interview weer. _O_ Drie formidabele minuten.
Fretworkzondag 21 april 2024 @ 21:50
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:27 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
Want hoe precies gaat hij dan Pogacar en Evenepoel volgen?
Dit, kans op een gefaald seizoen is dan wel echt groot
Halconzondag 21 april 2024 @ 21:51
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Dat scheelt geen twee minuten natuurlijk.
Fretworkzondag 21 april 2024 @ 21:55
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:35 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
Ja, maar die heeft Gilbert niet gewonnen omdat Phil ''zich volledig focust''. Hij kan focussen wat hij wil, het wedstrijdverloop moet gewoon meezitten, want als het omhoog gaat komt hij met en zonder focus te kort.
Nou, ja en nee.
Je kan risico's nemen en qua gewicht wat lager zitten. Maar dat gaat dan wel ten koste van zn explosieve kwaliteiten.

Zo'n Rosier is de langste inspanning, en daar valt wel meer op te trainen. Maar dan verliest hij misschien dat beetje extra waarmee hij in sommige races nagenoeg onnavolgbaar is.

Ik denk dat hij blijer wordt van gewoon lekker kunnen koersen.
de_boswachterzondag 21 april 2024 @ 22:04
DEMI :')
Sjoerd102zondag 21 april 2024 @ 22:07
Fotoverslag LBL

SPOILER
De Quai des Ardennes is start en aankomststraat in deze LBL
P1MLuTg.jpeg

Veel publieke belangstelling bij de ploegbussen
42qC1W2.jpeg
VhQf0Bw.jpeg

Frans Maassen
s9IkQWT.jpeg

Op weg in een waterkoud Luik
npo4wmj.jpeg

De wedstrijd is nog geen 5km oud en de vlucht van de dag lijkt al gevormd
URXDf8a.jpeg

Een renner van Bingoal WB probeert nog de oversteek te maken
UmRLKoO.jpeg

Het peloton lijkt het met deze kou wel te geloven
wFT2Hmr.jpeg

De kopgroep onder toeziend oog van ‘oom agent’ door de straten van Remouchamps
GGcBF69.jpeg

Het peloton volgt op 2,5minuut
XVCM5yj.jpeg

Bahrein op kop van het peloton na circa 1u koers
dUfFzkc.jpeg

De kopgroep op de Baraque Fraiture waar in sommige bomen nog wat sneeuwrestjes liggen
Do6SNoP.jpeg

In het peloton is iedereen goed ingepakt tegen de ijskoude miezerregen die even valt
MpkGry7.jpeg
RnPRiTx.jpeg

Zo’n 45min. Later net voor het binnenrijden van Bastenaken zien we dan toch even een zonnetje
NMZtDIk.jpeg

Bestuurster van de witte auto op de voorgrond dacht ondanks een dranghek, supporters, tig politiemotoren en diversen auto’s met de tekst COURSE CYCLIST. STOP. Dat ze 10 sec. voor het passeren van het peloton nog doorkon
KyWQExz.jpeg

De koplopers hebben Bastenaken zo’n 7km geleden verlaten
YZrgHPt.jpeg

Een van de mooiste punten om te kijken tijdens de diversen wedstrijden die ik bezoek.
Je kunt de renners al zo’n 3/4km van tevoren zien aankomen
R4i8kJV.jpeg

JYXg19B.jpeg

Het peloton op weg naar Houffalize
NFCGsU9.jpeg

Leknessund neemt nog wat te eten
cXwHWQO.jpeg

De koplopers hebben de Cote de Saint Roch getrotseerd
F7kmlUh.jpeg

Het peloton volgt op zo’n 3,5minuut
qLazUs5.jpeg

Daar zien we eindelijk een glimp van Mathieu
gkNzuQk.jpeg

Het restant van de kopgroep begint aan de Cote de Wanne
4b2tqTq.jpeg

Het peloton op een handvol seconde erachter
sXAPtyH.jpeg

Het groepje met van der poel zo’n 40 seconde achter de staart van het 1e pelotonnetje
JtzIdM7.jpeg

De mannen van UAE nemen het peloton op sleeptouw op de Haute Levee
6QdmZs0.jpeg

Pidcock en Vansevenant proberen de oversteek te maken vanuit een achtervolgende groep
Dhpz4Jo.jpeg

Van der poel heeft zijn jasje al los gedaan
eDLtrgx.jpeg

Het begin van de Rosier
Een van de langste beklimmingen van de dag
u1DuVnY.jpeg
F1lFowA.jpeg

Daarna door na Le Redoute.
De foto’s spreken voor zich
FGKBSQB.jpeg
X5kFKC8.jpeg
1UpJ8TT.jpeg
LyFIbwf.jpeg

Op zo’n 20km van de streep vliegt Pogacar voorbij
bXce16u.jpeg

Dit groepje volgt op zo’n 1minuut 20
awly9qh.jpeg

En daar 20sec. achter deze groep
LbVJfUu.jpeg
hHfohGJ.jpeg

Ruim op tijd bij de finish
QKfHagr.jpeg

Dichterbij komen we helaas niet
1rXR8D6.jpeg

Een voor een druppelen de renners binnen
RlC2SnT.jpeg
t1BO2Yl.jpeg
HSCBnXG.jpeg

Vansevenant staat de pers te woord
z7Zlvop.jpeg

Dylan Teuns
83vNTff.jpeg

Als je achter de finish Han Kock ziet staan, altijd hem volgen. Kom je vanzelf uit bij een Nederlandse renner die hij gaat interviewen.
AwJe88e.jpeg

Zoals Mollema in dit geval
zDWj6xf.jpeg
Dutch_viewzondag 21 april 2024 @ 22:16
twitter
Felagundzondag 21 april 2024 @ 23:44
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:16 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Arme Pogi.
Soldier2000maandag 22 april 2024 @ 08:58
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:27 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
Want hoe precies gaat hij dan Pogacar en Evenepoel volgen?
Beide moeten inderdaad dan niet meedoen + het moet weer een koude dag zijn.
Idisrommaandag 22 april 2024 @ 10:31
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Dat moet Mathieu nooit doen.
LBL moet hij alleen zien als een slotstuk met de gedachte: "Baat het niet, nou ja, het schaadt tenminste ook niet."
Frozen-assassinmaandag 22 april 2024 @ 10:47
Het terugbrengen van groep Van der Poel door wagen van Bahrein is kennelijk met goedkeuring van wedstrijdjury. Ze vonden dat valpartij van grote groep op een plek die niet goed aangegeven was en dus hoefden de wagens geen barrage te maken volgens Sporza.

Laat alleen onverlet dat ze dat blijkbaar niet goed communiceren en groepje Pidcock/Vansevenant lekker hun cartouche hebben verschoten.
Steven184maandag 22 april 2024 @ 10:54
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het terugbrengen van groep Van der Poel door wagen van Bahrein is kennelijk met goedkeuring van wedstrijdjury. Ze vonden dat valpartij van grote groep op een plek die niet goed aangegeven was en dus hoefden de wagens geen barrage te maken volgens Sporza.

Laat alleen onverlet dat ze dat blijkbaar niet goed communiceren en groepje Pidcock/Vansevenant lekker hun cartouche hebben verschoten.
Dan hadden ze dit direct moeten doen.
Sjoerd102maandag 22 april 2024 @ 11:39
Enerzijds begrijpelijk, anderszijds niet.
Situatie is niet nieuw, hetzelfde stuk zat er vorig jaar ook al in.
Wat smallere weg, maar weinig tot geen obstakels als bloembakken, vluchtheuvels en dergelijke.
Er zijn gevaarlijkere punten in LBL. Bv de afdaling van de Wanne of van de Redoute. Neem bv die bijna schuiver van fuglsang van enkele jaren geleden. Brede goed lopende weg en toch gleed hij bijna onderuit. Was hij daar gevallen was er geklaagd dat die afdaling veel te gevaarlijk was
TommyL0204maandag 22 april 2024 @ 11:47
quote:
Ik zat in het wiel van Shebbie, snik snik, ik ging gewoon te laat aan, snik snik
Aldus het altijd huilende meisje Vollering ;(
Sjoerd102maandag 22 april 2024 @ 12:06
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:00 schreef VoMy het volgende:
Kijken we naar de finale, vanaf de Valkenrots klonterde alles achter Baudet nog samen. Ook na vdPoel&Co sloten er nog weer meer renners aan.

Ik snap het idee van een lichte laatste 10 kilometer, maar met een wedstrijd die pas op Redoute ontvlamt, hou je zo maar 20 kilometer en 3 hobbeltjes over om het verschil te maken. In het pre-mutantentijdperk was het steevast wachten op het laatste klimmetje en dat was saai, maar met de huidige megasolo's denk ik soms met meewoed terug naar de zwaardere finales, dan komt men in ieder geval meer versnipperd binnen. Tijd om de Saint-Nicolas in ere te herstellen.
Toen de Saint Nicolas nog in de finale zat finishde in Ans. Nu in Luik.
En gezien Luik in een dal ligt zal je laatste kilometers altijd berg af hebben.
TAmarumaandag 22 april 2024 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Vind ik echt onzin. Die twee wedstrijden hebben niet zoveel negatieve impact op zijn vermogen dat hij opeens met Pogacar mee zou kunnen op een heuvel met stukken van 15, 16%. Dat is met zijn gewicht gewoon onmogelijk tenzij Pogacar een slechte dag heeft. Ik denk dat hij ook als hij geen enkele wedstrijd in de benen heeft bergop Pogacar nooit zal kunnen volgen. Vergeet niet dat Pogacar nog niet eens maximaal dat heuveltje op ging, want daarna rijdt hij in een paar kilometer gewoon een minuut weg bij de concurrentie.

Hij kan alleen winnen als Evenepoel, Pogacar (en Roglic?) niet meedoen of pech kennen.
Wienerschnitzelsmaandag 22 april 2024 @ 12:39
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Han Cock maakte het straks tijdens het gesprek met de perschef van Lidl Trek terecht op.
Als Matje De Ronde en Parijs Roubaix skipt, en zich volledig focust op LBL moet hij zeker kans maken
Nee want het heeft voornamelijk met lichaamsbouw te maken en tegenstand waarbij de tegenstand al lager dan ooit was deze editie met maar 1 echte concurrent.
Rellende_Rotscholiermaandag 22 april 2024 @ 12:41
De manier om te winnen is natuurlijk dat Evenepoel en Pogacar en eventueel nog een Roglic allemaal meedoen en elkaar bergop niet kunnen lossen, waarna het stilvalt en alles weer samenkomt en hij vervolgens de boel oprolt in de sprint. Zoals hij had kunnen winnen in 2020.

Onwaarschijnlijk, niet onmogelijk.
Rellende_Rotscholiermaandag 22 april 2024 @ 12:50
quote:
“Ik moest daar een gigantische inspanning doen”, aldus Pidcock, die samen met Romain Grégoire en Mauri Vansevenant de sprong naar voren kon maken. Later kwamen ook Mathieu van der Poel en co (die eveneens lang moesten achtervolgen als gevolg van de val) terug. Zij hadden daarbij wat hulp gekregen van de auto’s. “Andere renners konden achter de auto terugkeren, hoor ik net. Dat is frustrerend.”

“Ik ging heel diep daar, waardoor ik mijn eigen benen afsneed. Dat was zonde. Want voor deze koers heb ik er niet teveel over gezegd, maar deze week verbrak ik allerlei records tijdens training. Ik ging echt heel goed.”
Dit is ook echt smullen. Pidcock had winnaarsbenen!
Szuramaandag 22 april 2024 @ 13:05
Tom Kroon
DiegoFusermaandag 22 april 2024 @ 13:07
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
De manier om te winnen is natuurlijk dat Evenepoel en Pogacar en eventueel nog een Roglic allemaal meedoen en elkaar bergop niet kunnen lossen, waarna het stilvalt en alles weer samenkomt en hij vervolgens de boel oprolt in de sprint. Zoals hij had kunnen winnen in 2020.

Onwaarschijnlijk, niet onmogelijk.
Elf tegen elf. De bal is rond.
Rellende_Rotscholiermaandag 22 april 2024 @ 14:16
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:07 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
Elf tegen elf. De bal is rond.
Oh, gaan we leuk zitten doen?
Halconmaandag 22 april 2024 @ 14:23
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat moet Mathieu nooit doen.
LBL moet hij alleen zien als een slotstuk met de gedachte: "Baat het niet, nou ja, het schaadt tenminste ook niet."
Hij maakt alleen kans als Pogacar, Evenepoel en Roglic niet meedoen, pech hebben, uit vorm zijn, etc. Maar dat weet je bij het maken van je seizoensplanning nog niet.
Sjoerd102maandag 22 april 2024 @ 15:07
Wat is jullie mening mbt parcoursen van klassiekers.
Zoveel mogelijk laten zoals ze zijn, of regelmatig iets in de route wijzigen?
in bv Parijs Roubaix zijn de laatste 15./20 stroken jaar na jaar hetzelfde.
Er zullen daar ongetwijfeld nog tig andere stroken zijn die nu niet opgenomen zijn.

In LBL durft de ASO iets meer te varieren qua route.
Al is dat meestal alleen in de aanloop naar Bastenaken, of noodgewongen ivm wegwerkzaamheden.
Zou leuk zijn als men daar bv de Roche Aux Faucons schrapt en weer eens de Sart Tilman neemt (om maar een dwarststraat te noemen)
Halconmaandag 22 april 2024 @ 15:09
Ik vind het niet echt een monument als de route elk jaar compleet wordt veranderd. Dan zou je Parijs-Roubaix ook een keer in Saoedi-Arabië kunnen gaan rijden of zo.

Soms moet je eens wat aanpassen. Omdat een bepaalde weg in onderhoud is. Dat is dan wat het is.

Dus ik kies voor het zoveel mogelijk laten zijn zoals het is. Of beter gezegd: was.
Rellende_Rotscholiermaandag 22 april 2024 @ 15:10
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:09 schreef Halcon het volgende:
Ik vind het niet echt een monument als de route elk jaar compleet wordt veranderd. Dan zou je Parijs-Roubaix ook een keer in Saoedi-Arabië kunnen gaan rijden of zo.

Soms moet je eens wat aanpassen. Omdat een bepaalde weg in onderhoud is. Dat is dan wat het is.

Dus ik kies voor het zoveel mogelijk laten zijn zoals het is. Of beter gezegd: was.
Dan is de Ronde van Lombardije dus geen monument.
Immerdebestebobmaandag 22 april 2024 @ 15:15
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Dan is de Ronde van Lombardije dus geen monument.
Eens. Ook de koers die ik het vaakst mis. Dat terwijl ik De Omloop en Strade nooit mis.
Halconmaandag 22 april 2024 @ 15:16
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Dan is de Ronde van Lombardije dus geen monument.
Spreekt mij persoonlijk minder aan dan de andere monumenten.
Idisrommaandag 22 april 2024 @ 15:22
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:07 schreef Sjoerd102 het volgende:
Wat is jullie mening mbt parcoursen van klassiekers.
Zoveel mogelijk laten zoals ze zijn, of regelmatig iets in de route wijzigen?
in bv Parijs Roubaix zijn de laatste 15./20 stroken jaar na jaar hetzelfde.
Er zullen daar ongetwijfeld nog tig andere stroken zijn die nu niet opgenomen zijn.

In LBL durft de ASO iets meer te varieren qua route.
Al is dat meestal alleen in de aanloop naar Bastenaken, of noodgewongen ivm wegwerkzaamheden.
Zou leuk zijn als men daar bv de Roche Aux Faucons schrapt en weer eens de Sart Tilman neemt (om maar een dwarststraat te noemen)
Ligt het aan mij, maar ik denk te zien dat jaarlijks steeds meer asfalt wat meters van de kasseistroken afsnoept.
hhh38maandag 22 april 2024 @ 15:23
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Dan is de Ronde van Lombardije dus geen monument.
Door de positie op de kalender is die sowieso een beetje de vreemde eend in de bijt. Zou mooi zijn als Parijs-Roubaix of de Waalse klassiekers naar het najaar verhuizen zodat er wat meer aandacht voor is.

Is het parcours de afgelopen jaren veel veranderd? De aankomsten is al een paar jaar hetzelfde toch?
VoMymaandag 22 april 2024 @ 15:31
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:07 schreef Sjoerd102 het volgende:
Wat is jullie mening mbt parcoursen van klassiekers.
Zoveel mogelijk laten zoals ze zijn, of regelmatig iets in de route wijzigen?
in bv Parijs Roubaix zijn de laatste 15./20 stroken jaar na jaar hetzelfde.
Er zullen daar ongetwijfeld nog tig andere stroken zijn die nu niet opgenomen zijn.

In LBL durft de ASO iets meer te varieren qua route.
Al is dat meestal alleen in de aanloop naar Bastenaken, of noodgewongen ivm wegwerkzaamheden.
Zou leuk zijn als men daar bv de Roche Aux Faucons schrapt en weer eens de Sart Tilman neemt (om maar een dwarststraat te noemen)
Ik zou regelmatig finales hertekenen. Of de finale dan begint vanaf 100km van de meet of pas veel later, hangte een beetje van de koers en je smaak af.
Door steevast hetzelfde te doen, is er teveel kennis aanwezig waar je moet versnellen en waar niet - denk ik. Iets meer ruimte voor verrassingen zou wel leuk zijn, door het parcours regelmatig op te frissen en dus onbekender te maken.

Tien jaar geleden was elke klassieker best gesloten tot de laatste scherprechter. Tegenwoordig is het wel anders, onder andere omdat ze dus wat meer gewicht naar het middengedeelte van de finale hebben geplaatst, maar dat gaat ook wel weer een beetje vervelen.

Alleen van MSR vind ik het te verkopen dat die jaar-in-jaar-uit grotendeels hetzelfde blijft.
_-_ratjetoe_-_maandag 22 april 2024 @ 15:49
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:44 schreef TAmaru het volgende:
Toch knap weer van Mathieu, om in een wedstrijd die hem misschien niet optimaal ligt met ook niet al te beste benen en een minuut achterstand op 90 km van de streep ivm een valpartij toch nog derde te worden.

Pogacar zeer behoudend gekoerst denk ik tot aan zijn demarrage. Ik vond het erg indrukwekkend dat hij op de klim maar een klein gat sloeg maar daarna binnen 10 km een minuut pakte op het achtervolgende groepje. Dan heb je dus echt veel meer vermogen dan de rest. Volgens mij gewonnen met de op één na grootste marge ooit.

Eigenlijk zie je nu dat Pogacar en VdP op hun beste dagen maar een klein gat nodig hebben en dan dat gat ook kunnen vergroten, zelfs als er meer mannen achter zitten te rijden. Dus echt een klasse beter dan de rest.
Inderdaad, wat dat betreft was de analyse van de inspanningsfysioloog van Mathieu best interessant. Pogi legt een bepaald vermogen neer waardoor hij wegrijdt van de rest, maar ook (en misschien wel belangrijker) de rest zo ver in het rood moet gaan dat zij moeten herstellen na zo'n klim terwijl Pogacar het gewoon prima door kan trekken.
Dale__Coopermaandag 22 april 2024 @ 19:01
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Inderdaad, wat dat betreft was de analyse van de inspanningsfysioloog van Mathieu best interessant. Pogi legt een bepaald vermogen neer waardoor hij wegrijdt van de rest, maar ook (en misschien wel belangrijker) de rest zo ver in het rood moet gaan dat zij moeten herstellen na zo'n klim terwijl Pogacar het gewoon prima door kan trekken.
Ook in lijn met hoe Remco de concurrentie sloopte vorig jaar. Die deed dat ook zonder spectaculaire aanval en door Pidcock zelfs op het vals plat na de Redoute te lossen.
Immerdebestebobmaandag 22 april 2024 @ 19:06
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Inderdaad, wat dat betreft was de analyse van de inspanningsfysioloog van Mathieu best interessant. Pogi legt een bepaald vermogen neer waardoor hij wegrijdt van de rest, maar ook (en misschien wel belangrijker) de rest zo ver in het rood moet gaan dat zij moeten herstellen na zo'n klim terwijl Pogacar het gewoon prima door kan trekken.
Het verschil is zo absurd. Bij iemand die minimaal beter is zou je verwachten dat ze met vereende krachten het na die klim (enigszins) dicht kunnen rijden. Nu komen ze niet eens in de buurt.
Frozen-assassinmaandag 22 april 2024 @ 19:12
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:07 schreef Sjoerd102 het volgende:
Wat is jullie mening mbt parcoursen van klassiekers.
Zoveel mogelijk laten zoals ze zijn, of regelmatig iets in de route wijzigen?
in bv Parijs Roubaix zijn de laatste 15./20 stroken jaar na jaar hetzelfde.
Er zullen daar ongetwijfeld nog tig andere stroken zijn die nu niet opgenomen zijn.

In LBL durft de ASO iets meer te varieren qua route.
Al is dat meestal alleen in de aanloop naar Bastenaken, of noodgewongen ivm wegwerkzaamheden.
Zou leuk zijn als men daar bv de Roche Aux Faucons schrapt en weer eens de Sart Tilman neemt (om maar een dwarststraat te noemen)
Goeie vraag. Ik vind dat het in grote lijnen wel zelfde moet blijven.

Milaan - San Remo zou ik sowieso niet veranderen. Die staat precies goed waarbij er kansen zijn voor de puncheurs en voor de sprinters.

De Ronde kenmerkt zich ook wel door bepaalde hellingen die er sowieso in moeten blijven. Finish kan je wat eerder of later leggen of afstand tussen de hellingen veranderen.

Parijs - Roubaix zou ik eigenlijk ook zo houden, aanloop kan je wel wat veranderen maar de laatste fase zou ik niet veranderen.

L-B-L ken ik eigenlijk van Saint-Nicholas. Die zit er nu niet meer in maar blijft een interessante koers. Kan wel beetje veranderd worden als je sowieso aantal herkenbare punten erin houdt.

Lombardije is minst interessant, of beter gezegd die mis ik het vaakst. Wordt ook wel vaak hertekend. Bergamo - Como met Ghisallo, Sormano en Battaglia ken ik beter dan andere kant op.
Zwansenmaandag 22 april 2024 @ 19:12
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:29 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Vind ik echt onzin. Die twee wedstrijden hebben niet zoveel negatieve impact op zijn vermogen dat hij opeens met Pogacar mee zou kunnen op een heuvel met stukken van 15, 16%. Dat is met zijn gewicht gewoon onmogelijk tenzij Pogacar een slechte dag heeft. Ik denk dat hij ook als hij geen enkele wedstrijd in de benen heeft bergop Pogacar nooit zal kunnen volgen. Vergeet niet dat Pogacar nog niet eens maximaal dat heuveltje op ging, want daarna rijdt hij in een paar kilometer gewoon een minuut weg bij de concurrentie.

Hij kan alleen winnen als Evenepoel, Pogacar (en Roglic?) niet meedoen of pech kennen.
Het gaat niet om die wedstrijden, maar het gaat om het feit dat hij zijn vorm probeert te pieken op het moment dat die 2 koersen zijn. Die vorm kun je niet weken lang nog doortrekken.

De Ronde van Vlaanderen was bijvoorbeeld 3 weken geleden. Concreet betekent dat hij sinds bijna een maand (E3-prijs meetellend) weinig specifieke en gestructureerde trainingen meer heeft kunnen doen. Je zal immers een dag of 2 dagen voor de koers rustig aan doen en na een monument zul je ook een 1-2 dagen relatieve rust hebben. Dus een Ronde van Vlaanderen en Roubaix kost je in totaal al zo’n 8 trainingsdagen. Dat ga je uiteindelijk merken qua vorm.
TAmarumaandag 22 april 2024 @ 19:13
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Inderdaad, wat dat betreft was de analyse van de inspanningsfysioloog van Mathieu best interessant. Pogi legt een bepaald vermogen neer waardoor hij wegrijdt van de rest, maar ook (en misschien wel belangrijker) de rest zo ver in het rood moet gaan dat zij moeten herstellen na zo'n klim terwijl Pogacar het gewoon prima door kan trekken.
Ja en net als Van der Poel kan Pogacar zijn topvermogen langer volhouden en hij kan het na een diepe inspanning ook vrij snel weer opnieuw halen. Terwijl anderen een inspanning doen en dan meteen al wat hebben ingeleverd. Pogacar en VdP kunnen gewoon constant blijven gaan en lijken haast nooit moe te worden.

Het schijnt dat ze nu dus nog meer koolhydraten per uur naar binnen werken, althans ik hoorde dat Pogacar daarmee bezig was voor dit seizoen. Dat zou een rol kunnen spelen. En natuurlijk de ketonen ten opzichte van renners die geen ketonen nemen.
Halconmaandag 22 april 2024 @ 22:19
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2024 19:12 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Het gaat niet om die wedstrijden, maar het gaat om het feit dat hij zijn vorm probeert te pieken op het moment dat die 2 koersen zijn. Die vorm kun je niet weken lang nog doortrekken.

De Ronde van Vlaanderen was bijvoorbeeld 3 weken geleden. Concreet betekent dat hij sinds bijna een maand (E3-prijs meetellend) weinig specifieke en gestructureerde trainingen meer heeft kunnen doen. Je zal immers een dag of 2 dagen voor de koers rustig aan doen en na een monument zul je ook een 1-2 dagen relatieve rust hebben. Dus een Ronde van Vlaanderen en Roubaix kost je in totaal al zo’n 8 trainingsdagen. Dat ga je uiteindelijk merken qua vorm.
Al zou hij alles op LBL zetten, dan nog zal die af moeten vallen zonder veel power in te leveren om Pogacar te kunnen volgen.
Faraday01maandag 22 april 2024 @ 22:26
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Inderdaad, wat dat betreft was de analyse van de inspanningsfysioloog van Mathieu best interessant. Pogi legt een bepaald vermogen neer waardoor hij wegrijdt van de rest, maar ook (en misschien wel belangrijker) de rest zo ver in het rood moet gaan dat zij moeten herstellen na zo'n klim terwijl Pogacar het gewoon prima door kan trekken.
En dat is ook de reden waarom Vd Poel op het metertje naar boven rijdt en vervolgens op het vals plat doortrekt en zo weer in de wedstrijd komt voor de ereplaatsen.

Jammere is vooral dat we amper grote duels gehad hebben op terrein waar de kansen tussen meerdere van de toprenners gelijkwaardig waren. Zoals Vlaanderen 2023.
Fretworkmaandag 22 april 2024 @ 22:38
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:13 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ja en net als Van der Poel kan Pogacar zijn topvermogen langer volhouden en hij kan het na een diepe inspanning ook vrij snel weer opnieuw halen. Terwijl anderen een inspanning doen en dan meteen al wat hebben ingeleverd. Pogacar en VdP kunnen gewoon constant blijven gaan en lijken haast nooit moe te worden.

Het schijnt dat ze nu dus nog meer koolhydraten per uur naar binnen werken, althans ik hoorde dat Pogacar daarmee bezig was voor dit seizoen. Dat zou een rol kunnen spelen. En natuurlijk de ketonen ten opzichte van renners die geen ketonen nemen.
Alle klassementsrenners, en de mannen voor lange klassiekers zijn daarmee bezig. Vroeger was de trend om amper te eten (je was wel een beetje een mietje als je een gelletje nam in de laatste 20km). Daarna 60g per uur, toen 80-90 per uur in andere verhoudingen, en nu op zoek naar een nog betere mix voor 120-160g per uur.

Op hoge intensiteit heb je indien volledig afgetopt ongeveer 1:30u aan koolhydraten beschikbaar in je lichaam (1200-1800kcal ofzo?). Elke gram levert 4kcal, dus 60g was ook maar 240kcal.
Als je dan in een Roubaix of bergrit per uur nog 750g/u extra nodig hebt ben je zo door die 1200-1800g heen.

Dat ze nu zoveel meer kcal per uur opnemen maakt het ook mogelijk om de wedstrijd al 3 uur of meer van te voren hard te maken. Zeker in combinatie met beter herstel in rittenkoersen door ketonen.

Klassementsrenners die niet bezig zijn met het optimaliseren van hun koolhydraatopname gaan het de komende jaren altijd afleggen tegen zij die dat wel doen.
Marcossmaandag 22 april 2024 @ 22:38
Mathieu zegt zelf dat hij niet weet of hij zich ooit echt gaat toeleggen op de klimklassiekers. Het is een optie, maar hij blijft zich veel liever focussen op de koersen die hem het beste liggen. Komende jaren gaat het sowieso niet gebeuren
de_boswachtermaandag 22 april 2024 @ 23:01
Ruben van Gucht post geile foto van hem met Celine Gollierre (wie???) op Insta. Wat zou Blanka daar van vinden :')

Zou Ruben DE Celine grap gemaakt hebben? Ja denk het wel toch?

SPOILER
Ruben: Hoi Celine. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik diabetes heb. Kun jij me hiermee helpen?
Celine: Huh hoezo?

SPOILER
Ruben: Ja de doker zei dat ik 3x per week in Celine moest spuiten hohohohoho
Marcossmaandag 22 april 2024 @ 23:11
Een bepaalde user heeft een lichte obsessie met Ruben, geloof ik
Lospedrosamaandag 22 april 2024 @ 23:12
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 19:13 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ja en net als Van der Poel kan Pogacar zijn topvermogen langer volhouden en hij kan het na een diepe inspanning ook vrij snel weer opnieuw halen. Terwijl anderen een inspanning doen en dan meteen al wat hebben ingeleverd. Pogacar en VdP kunnen gewoon constant blijven gaan en lijken haast nooit moe te worden.

Het schijnt dat ze nu dus nog meer koolhydraten per uur naar binnen werken, althans ik hoorde dat Pogacar daarmee bezig was voor dit seizoen. Dat zou een rol kunnen spelen. En natuurlijk de ketonen ten opzichte van renners die geen ketonen nemen.
Mag het woord doping tegenwoordig nog gezegd worden? Dat hoeft zeker niet maar lastig met zo’n enorm verschil met de rest.
TAmarudinsdag 23 april 2024 @ 07:17
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:38 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Alle klassementsrenners, en de mannen voor lange klassiekers zijn daarmee bezig. Vroeger was de trend om amper te eten (je was wel een beetje een mietje als je een gelletje nam in de laatste 20km). Daarna 60g per uur, toen 80-90 per uur in andere verhoudingen, en nu op zoek naar een nog betere mix voor 120-160g per uur.

Op hoge intensiteit heb je indien volledig afgetopt ongeveer 1:30u aan koolhydraten beschikbaar in je lichaam (1200-1800kcal ofzo?). Elke gram levert 4kcal, dus 60g was ook maar 240kcal.
Als je dan in een Roubaix of bergrit per uur nog 750g/u extra nodig hebt ben je zo door die 1200-1800g heen.

Dat ze nu zoveel meer kcal per uur opnemen maakt het ook mogelijk om de wedstrijd al 3 uur of meer van te voren hard te maken. Zeker in combinatie met beter herstel in rittenkoersen door ketonen.

Klassementsrenners die niet bezig zijn met het optimaliseren van hun koolhydraatopname gaan het de komende jaren altijd afleggen tegen zij die dat wel doen.
Precies. Je merkt dat het karakter van de koers daardoor verandert. Ze gaan gewoon op 100 km van tevoren eens aan, op 80 km nog eens, op 60 km nog eens, etc. net zolang totdat ze dat gaatje hebben. Dan trekken ze vol door en kan de rest ze niet meer inhalen, zelfs als ze met meer zijn.
TAmarudinsdag 23 april 2024 @ 07:18
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mag het woord doping tegenwoordig nog gezegd worden? Dat hoeft zeker niet maar lastig met zo’n enorm verschil met de rest.
Jij mag zeggen wat je wil natuurlijk, maar momenteel zie ik daar gewoon geen enkele aanwijzing voor.
heywoodudinsdag 23 april 2024 @ 07:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:18 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Jij mag zeggen wat je wil natuurlijk, maar momenteel zie ik daar gewoon geen enkele aanwijzing voor.
Niet om te zeggen dat het wel zo is ofzo he, dat kan zonder bewijs natuurlijk niet, maar dit klinkt wel een beetje als een wielercommentator die weigert om het er verder over te hebben: 'we doen verslag van de meest bizarre vormen van dominantie, maar dat is gewoon omdat ze echt héél goed zijn.'
Koffieplanterdinsdag 23 april 2024 @ 07:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:18 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Jij mag zeggen wat je wil natuurlijk, maar momenteel zie ik daar gewoon geen enkele aanwijzing voor.
Ze moeten de naam van de ploeg eerst veranderen naar Saunier Duval of zo?
TAmarudinsdag 23 april 2024 @ 07:32
Ik zie gewoon geen enkele aanwijzing voor dopinggebruik momenteel. Geen geruchten over bepaalde middelen, vrijwel geen renners die gepakt worden, etc. In de epo-tijd was dat wel anders. Toen wist men wel dat er epo was en dat het ondetecteerbaar was. En het zou me op basis van het karakter van de renners ook wel echt verbazen. Toen waren wielrenners wel echt een stuk minder open dan nu.
Fretworkdinsdag 23 april 2024 @ 07:32
quote:
89s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Niet om te zeggen dat het wel zo is ofzo he, dat kan zonder bewijs natuurlijk niet, maar dit klinkt wel een beetje als een wielercommentator die weigert om het er verder over te hebben: 'we doen verslag van de meest bizarre vormen van dominantie, maar dat is gewoon omdat ze echt héél goed zijn.'
Dat is zeker waar, en niet uit te sluiten. Maar als de koers al op 100k open kan breken is de kans dat de sterkste wint ook groter.
Koffieplanterdinsdag 23 april 2024 @ 07:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:32 schreef TAmaru het volgende:
Ik zie gewoon geen enkele aanwijzing voor dopinggebruik momenteel. Geen geruchten over bepaalde middelen, vrijwel geen renners die gepakt worden, etc. In de epo-tijd was dat wel anders. Toen wist men wel dat er epo was en dat het ondetecteerbaar was. En het zou me op basis van het karakter van de renners ook wel echt verbazen. Toen waren wielrenners wel echt een stuk minder open dan nu.
Iedere keer exact dezelfde discussie gevoerd door exact dezelfde mensen met exact dezelfde teksten hier in WLR is ongelooflijk vermoeiend, maar deze argumentatie is wel echt tranentrekkend.
TAmarudinsdag 23 april 2024 @ 07:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:35 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Iedere keer exact dezelfde discussie gevoerd door exact dezelfde mensen met exact dezelfde teksten hier in WLR is ongelooflijk vermoeiend, maar deze argumentatie is wel echt tranentrekkend.
Ik vind het gewoon tranentrekkend dat mensen hier ongeveer 15 jaar na het einde van de epo-tijd nog steeds bij elke dominante prestatie "doping" moeten roepen zonder dat daar enige aanwijzing voor is. Jullie staan echt op repeat.
Koffieplanterdinsdag 23 april 2024 @ 07:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:48 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik vind het gewoon tranentrekkend dat mensen hier ongeveer 15 jaar na het einde van de epo-tijd nog steeds bij elke dominante prestatie "doping" moeten roepen zonder dat daar enige aanwijzing voor is. Jullie staan echt op repeat.
Dat zal best. Overigens doe ik er zelden aan mee, dus ik voel me niet aangesproken. Dat gezegd hebbende, alle snelheidsrecords worden iedere dag weer aan diggelen gereden, de dag komt zelfs dat Pantani op Alpe d'Huez er aan moet gaan geloven, maar er is geen enkele aanwijzing tot doping want renners posten zo leuk op social media.
Lospedrosadinsdag 23 april 2024 @ 08:00
Sorry dat ik erover begon dan.
Ik denk en hoop het niet, en stiekem kan het me eigenlijk ook geen reet schelen. Als ze maar allemaal hetzelfde gebruiken. :D
_-_ratjetoe_-_dinsdag 23 april 2024 @ 08:22
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 22:38 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Alle klassementsrenners, en de mannen voor lange klassiekers zijn daarmee bezig. Vroeger was de trend om amper te eten (je was wel een beetje een mietje als je een gelletje nam in de laatste 20km). Daarna 60g per uur, toen 80-90 per uur in andere verhoudingen, en nu op zoek naar een nog betere mix voor 120-160g per uur.

Op hoge intensiteit heb je indien volledig afgetopt ongeveer 1:30u aan koolhydraten beschikbaar in je lichaam (1200-1800kcal ofzo?). Elke gram levert 4kcal, dus 60g was ook maar 240kcal.
Als je dan in een Roubaix of bergrit per uur nog 750g/u extra nodig hebt ben je zo door die 1200-1800g heen.

Dat ze nu zoveel meer kcal per uur opnemen maakt het ook mogelijk om de wedstrijd al 3 uur of meer van te voren hard te maken. Zeker in combinatie met beter herstel in rittenkoersen door ketonen.

Klassementsrenners die niet bezig zijn met het optimaliseren van hun koolhydraatopname gaan het de komende jaren altijd afleggen tegen zij die dat wel doen.
Dit vind ik toch moeilijk voor te stellen, koolhydraatinname is toch extreem basaal? Oké, als je de vetreserves van Ullrich hebt dan lukt het wellicht op vetverbranding, je moet per slot van rekening ook nog wat afvallen in zo'n grote ronde, maar mensen als Hamilton en Rasmussen waren ook in het epo-tijdperk al extreem met gewicht bezig. Dan loop je gewoon tegen hongerkloppen aan als je duizenden calorieën in de min gaat.

Geloof wel dat het vroeg wat meer op gevoel ging dan nu.
Fretworkdinsdag 23 april 2024 @ 09:04
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Dit vind ik toch moeilijk voor te stellen, koolhydraatinname is toch extreem basaal? Oké, als je de vetreserves van Ullrich hebt dan lukt het wellicht op vetverbranding, je moet per slot van rekening ook nog wat afvallen in zo'n grote ronde, maar mensen als Hamilton en Rasmussen waren ook in het epo-tijdperk al extreem met gewicht bezig. Dan loop je gewoon tegen hongerkloppen aan als je duizenden calorieën in de min gaat.

Geloof wel dat het vroeg wat meer op gevoel ging dan nu.
Nee dat valt mee, aan vetreserves heeft bijna geen gezond mens te weinig. 1kg vet is al 9000 kcal, dus zelfs met 4% lichaamsvet zit je aan ten minste 3-4 koninginnenritten aan energie in je reserves.

Geloof alleen wel dat er een beperking zit aan de intensiteit van je vetverbranding, dus dat dat het vermogen is waarop je met een hongerklop ongeveer fietst.

Grootste verschil in koolhydraatopname is meer onderzoek en testen naar verschillende suikers (glucose, fructose, etc). Kennelijk zit glucose aan een maximaal transport (enzym werking e.d.) van 60g per uur, maar is fructose nogal op te trainen. Andere enzymen, ander transport en dus mogelijk om meer energie tot je te nemen. Hierin zie je om de paar jaar wel echt verschillen ontstaan.

Dat was ook oorspronkelijk het idee van ketonen (ook lichaamseigen brandstof, gemaakt uit vetten als noodbrandstof voor je hersenen). Die worden nu kennelijk alleen gebruikt als herstelmiddel na de race.
de_boswachterdinsdag 23 april 2024 @ 09:05
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 23:11 schreef Marcoss het volgende:
Een bepaalde user heeft een lichte obsessie met Ruben, geloof ik
Wie
Slobeenddinsdag 23 april 2024 @ 09:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:05 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Wie
Dezelfde user die ook een ongezonde obsessie met vrouwen heeft.
Halcondinsdag 23 april 2024 @ 09:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 07:32 schreef TAmaru het volgende:
Ik zie gewoon geen enkele aanwijzing voor dopinggebruik momenteel. Geen geruchten over bepaalde middelen, vrijwel geen renners die gepakt worden, etc. In de epo-tijd was dat wel anders. Toen wist men wel dat er epo was en dat het ondetecteerbaar was. En het zou me op basis van het karakter van de renners ook wel echt verbazen. Toen waren wielrenners wel echt een stuk minder open dan nu.
Aanvankelijk werden er toen ook geen of amper renners gepakt. De meesten zijn achteraf gepakt, waarna er gestreept is in uitslagen.

Nu wordt er zo nu en dan ook weleens een nobody gepakt.
Lospedrosadinsdag 23 april 2024 @ 09:54
Een verse bloedzak afgetapt op hoogte geeft nog altijd de beste resultaten geloof ik. :P
Marcossdinsdag 23 april 2024 @ 09:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Sorry dat ik erover begon dan.
Ik denk en hoop het niet, en stiekem kan het me eigenlijk ook geen reet schelen. Als ze maar allemaal hetzelfde gebruiken. :D
Topsport en doping zal altijd blijven bestaan, hoe goed controles ook worden. Sporters gaan nu eenmaal altijd het risico blijven nemen en de grenzen blijven opzoeken

Alleen het echte extreme komt waarschijnlijk niet meer terug
Steven184dinsdag 23 april 2024 @ 13:27
Strava record op Redoute genot met tegenwind
de_boswachterdinsdag 23 april 2024 @ 13:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 09:26 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Dezelfde user die ook een ongezonde obsessie met vrouwen heeft.
17c76fa00c93bf24e42a7f3d3dbc81019960a16a.gif