abonnement Unibet Coolblue
pi_213278197
Dag beste mensen,

Ik ben al ongeveer 15 jaar werkzaam als ZZP-er en verleen zakelijke diensten waarvoor ik alleen een computer nodig heb.

In de tijd van de VAR heb ik altijd een VAR-WUO gehad. In de eerste 10 jaar van mijn werkzaamheden had ik over het algemeen 10 tot 25 opdrachtgevers per jaar met een relatief lage winst van zo'n 20.000 euro per jaar. Soms ook wel eens wat minder opdrachtgevers of een jaar waarbij 90% van mijn inkomsten van één opdrachtgever kwamen, maar dat wisselde dan vrij snel ook weer naar een andere situatie.

Sinds 4 jaar klus ik echter voornamelijk voor 1 Amerikaans bedrijf met een brievenbusadres hier in Nederland waar ik mijn facturen aan richt. Mijn gegenereerde omzet bij dit bedrijf is ongeveer 60.000 euro per jaar. In 2020 en 2021 had ik nog een andere opdrachtgever waarbij ik nog zo'n 2000 euro per jaar factureerde, en nog een website waarmee ik via Google Adsense, Bol.com-partnerprogramma en het AH-partnerprogramma zo'n 500 euro per jaar verdiende. Momenteel is die andere opdrachtgever weg, sinds ongeveer een jaar, en heb ik alleen nog de inkomsten uit die website (in feite dus 3 opdrachtgevers, namelijk Google, Bol en het partnerbedrijf van AH).

Je zou kunnen zeggen dat 99% van mijn inkomsten momenteel van het ene bedrijf komt en dat mijn werktijd daar voor ongeveer 90 tot 95% aan op gaat (de website vereist relatief veel tijd voor weinig inkomsten).

Nu vraag ik mij af of de BD hierbij zou kunnen spreken van schijnzelfstandigheid en hoe sterk mijn positie is als ze mij daarvan zouden beschuldigen.

Ik heb een contract met het bedrijf, maar daarin staan alleen de tarieven en ook heel nadrukkelijk dat er geen vast dienstverband is en dat de samenwerking op elk moment beëindigd kan worden. Verder laat het bedrijf mij volledig vrij in mijn werktijden en vakanties en kan ik ze daar op elk moment van op de hoogte stellen, waarbij ik uiteraard niet wordt (door)betaald. Ik werk vanuit huis en schaf mijn eigen materiaal aan, dat bestaat uit een computer en bepaalde software die nodig is voor de werkzaamheden. Verder ben ik nog nooit op een van hun kantoren geweest en zijn ook alle andere mensen die hetzelfde werk voor hen verrichten zelfstandig, zowel in Nederland als andere Europese en niet-Europese landen.
  zondag 21 april 2024 @ 10:06:38 #2
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213278377
Als ik de belastingdienst en de sociale verzekeringsbank een beetje ken en die net zo werken als in D bestaat er een gerede kans dat je bij controle terugwerkend als werknemer wordt gezien (schijnzelfstandig) en er een flinke aanslag kan komen om terugwerkend de premies, sociale lasten en loonbelasting in te vorderen.
Heb je geen accountant waar je dit mee geregeld hebt?
60.000 euro omzet is natuurlijk een fooi, wat reken je dan per uur? 30 Euro?
pi_213278601
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik de belastingdienst en de sociale verzekeringsbank een beetje ken en die net zo werken als in D bestaat er een gerede kans dat je bij controle terugwerkend als werknemer wordt gezien (schijnzelfstandig) en er een flinke aanslag kan komen om terugwerkend de premies, sociale lasten en loonbelasting in te vorderen.
Heb je geen accountant waar je dit mee geregeld hebt?
60.000 euro omzet is natuurlijk een fooi, wat reken je dan per uur? 30 Euro?
net zo werken als in D? wat bedoel je daarmee?

Ik heb geen accountant inderdaad, doe altijd al alles zelf.

Mijn uurtarief is rond de 50 euro. Ik factureer echter meestal niet per uur maar op een andere manier (daar wil ik hier even niet op ingaan). Effectief verdien ik daarmee dan zo'n 100 euro per uur. Laten we zeggen gemiddeld 70 euro per uur. Ik steek relatief veel tijd in die website, dus ik kom wel altijd aan het urencriterium. Gemiddeld klus ik zo'n 15 uur per week voor dit bedrijf en daarnaast nog wat uurtjes voor mijn website.
pi_213278747
Je moet de bron van inkomen per activiteit bepalen en vervolgens vaststellen of er dan sprake is van winst uit onderneming. Ik zou denken dat je werk voor het Amerikaanse bedrijf en de inkomsten via google/bol verschillende activiteiten zijn, het lijken me losstaande zaken. Zo’n contract waarin nadrukkelijk staat dat je niet in dienst bent is leuk, maar heeft betrekkelijk weinig waarde. Het is geen modelovereenkomst denk ik? Of je wel of niet als werknemer gezien kan worden hangt niet (alleen) van de overeenkomst af maar ook van hoe er daadwerkelijk gewerkt wordt. Ik zou mijn geld niet inzetten op ondernemerschap voor de IB in ieder geval.
pi_213278813
Die wet tegen schijnzelfstandigheid is vooral bedoeld tegen de uitwassen, de ubers, deliveroos etc, waar je als "zelfstandige" 15 euro per uur krijgt, zodat de "opdrachtgever" de lusten krijgt (lekker goedkoop, flexibel) en jij de lasten (alle risico's, geen rechten). Dat is uitbuiting. Met een uurtarief wat jij noemt zit je wel in een heel ander segment. Bovendien heb je natuurlijk genoeg andere opdrachtgevers gehad. Dus ik denk niet dat je je heel veel zorgen moet maken. Maar goed je weet het nooit natuurlijk met de bd.
  zondag 21 april 2024 @ 11:31:52 #6
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_213279931
Er moet per opdrachtgever bekeken worden of er sprake is van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting (zie de post van @Serinde). Op basis van de werkelijke feiten en omstandigheden wordt bekeken of dit het geval is. Daarbij wordt getoetst op diverse zaken.

quote:
• Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

• Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw activiteiten verricht, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.

• Beschikt u over kapitaal?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld machines, reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.

• Hoeveel tijd steekt u in uw activiteiten?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. Maar u moet wel voldoende tijd aan uw activiteiten besteden om deze rendabel te maken.

• Wie zijn uw opdrachtgevers?
Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van 1 of enkele opdrachtgevers en neemt uw zelfstandigheid toe.

• Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zorgen dat uw onderneming voldoende bekend is, bijvoorbeeld via reclame, een internetsite, social media, een uithangbord of eigen briefpapier.

• Loopt u ondernemersrisico?
Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam om uw activiteiten te verrichten? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Dan loopt u ondernemersrisico en hebt u waarschijnlijk een onderneming.

• Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.
De Belastingdienst heeft ook een hulpmiddel waarbij je jouw situatie kan beoordelen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_213279986
quote:
5s.gif Op zondag 21 april 2024 09:58 schreef DikkeDavey het volgende:
Dag beste mensen,

Ik ben al ongeveer 15 jaar werkzaam als ZZP-er en verleen zakelijke diensten waarvoor ik alleen een computer nodig heb.

In de tijd van de VAR heb ik altijd een VAR-WUO gehad. In de eerste 10 jaar van mijn werkzaamheden had ik over het algemeen 10 tot 25 opdrachtgevers per jaar met een relatief lage winst van zo'n 20.000 euro per jaar. Soms ook wel eens wat minder opdrachtgevers of een jaar waarbij 90% van mijn inkomsten van één opdrachtgever kwamen, maar dat wisselde dan vrij snel ook weer naar een andere situatie.

Sinds 4 jaar klus ik echter voornamelijk voor 1 Amerikaans bedrijf met een brievenbusadres hier in Nederland waar ik mijn facturen aan richt. Mijn gegenereerde omzet bij dit bedrijf is ongeveer 60.000 euro per jaar. In 2020 en 2021 had ik nog een andere opdrachtgever waarbij ik nog zo'n 2000 euro per jaar factureerde, en nog een website waarmee ik via Google Adsense, Bol.com-partnerprogramma en het AH-partnerprogramma zo'n 500 euro per jaar verdiende. Momenteel is die andere opdrachtgever weg, sinds ongeveer een jaar, en heb ik alleen nog de inkomsten uit die website (in feite dus 3 opdrachtgevers, namelijk Google, Bol en het partnerbedrijf van AH).

Je zou kunnen zeggen dat 99% van mijn inkomsten momenteel van het ene bedrijf komt en dat mijn werktijd daar voor ongeveer 90 tot 95% aan op gaat (de website vereist relatief veel tijd voor weinig inkomsten).

Nu vraag ik mij af of de BD hierbij zou kunnen spreken van schijnzelfstandigheid en hoe sterk mijn positie is als ze mij daarvan zouden beschuldigen.

Ik heb een contract met het bedrijf, maar daarin staan alleen de tarieven en ook heel nadrukkelijk dat er geen vast dienstverband is en dat de samenwerking op elk moment beëindigd kan worden. Verder laat het bedrijf mij volledig vrij in mijn werktijden en vakanties en kan ik ze daar op elk moment van op de hoogte stellen, waarbij ik uiteraard niet wordt (door)betaald. Ik werk vanuit huis en schaf mijn eigen materiaal aan, dat bestaat uit een computer en bepaalde software die nodig is voor de werkzaamheden. Verder ben ik nog nooit op een van hun kantoren geweest en zijn ook alle andere mensen die hetzelfde werk voor hen verrichten zelfstandig, zowel in Nederland als andere Europese en niet-Europese landen.
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik de belastingdienst en de sociale verzekeringsbank een beetje ken en die net zo werken als in D bestaat er een gerede kans dat je bij controle terugwerkend als werknemer wordt gezien (schijnzelfstandig) en er een flinke aanslag kan komen om terugwerkend de premies, sociale lasten en loonbelasting in te vorderen.
Heb je geen accountant waar je dit mee geregeld hebt?
60.000 euro omzet is natuurlijk een fooi, wat reken je dan per uur? 30 Euro?
Die ligt dan bij de "werkgever."
quote:
7s.gif Op zondag 21 april 2024 10:24 schreef Serinde het volgende:
Je moet de bron van inkomen per activiteit bepalen en vervolgens vaststellen of er dan sprake is van winst uit onderneming. Ik zou denken dat je werk voor het Amerikaanse bedrijf en de inkomsten via google/bol verschillende activiteiten zijn, het lijken me losstaande zaken. Zo’n contract waarin nadrukkelijk staat dat je niet in dienst bent is leuk, maar heeft betrekkelijk weinig waarde. Het is geen modelovereenkomst denk ik? Of je wel of niet als werknemer gezien kan worden hangt niet (alleen) van de overeenkomst af maar ook van hoe er daadwerkelijk gewerkt wordt. Ik zou mijn geld niet inzetten op ondernemerschap voor de IB in ieder geval.
https://zilveradvocaten.n(...)jk-een-werknemer-is/

Het draait feitelijk om die gezagsverhouding, die schijn krijg je tegen met sterke afhankelijkheid qua inkomen van één partij, daar zit meer het punt.

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 11:31 schreef MyTiredFeet het volgende:
De Belastingdienst heeft ook een hulpmiddel waarbij je jouw situatie kan beoordelen.
Ja en die gaat hier natuurlijk altijd bot op dat je maar één opdrachtgever hebt.

Maar even om bovenstaande in juridische context te plaatsen, het staat nergens omschreven in de wet dat je geen ondernemer bent met slechts één opdrachtgever.

Stel je gaat één groot evenement organiseren voor een Heineken ofzo, en je bent daar praktisch een jaar voor aan het aansturen. Dan gaat de belastingdienst je in geen mogelijkheid werknemer noemen.

quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 10:28 schreef Farenji het volgende:
Die wet tegen schijnzelfstandigheid is vooral bedoeld tegen de uitwassen, de ubers, deliveroos etc, waar je als "zelfstandige" 15 euro per uur krijgt, zodat de "opdrachtgever" de lusten krijgt (lekker goedkoop, flexibel) en jij de lasten (alle risico's, geen rechten). Dat is uitbuiting. Met een uurtarief wat jij noemt zit je wel in een heel ander segment. Bovendien heb je natuurlijk genoeg andere opdrachtgevers gehad. Dus ik denk niet dat je je heel veel zorgen moet maken. Maar goed je weet het nooit natuurlijk met de bd.
Bovenstaande lijkt me de meest feitelijke constatering. Je weet het nooit met de belastingdienst, maar ik denk dat je een kleine vis bent... En blijf je bij deze ene partij voor de rest van je leven of switch je net zo makkelijk naar een ander?

Kun je dat laatste nog wat substantiëren?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 21 april 2024 @ 11:41:06 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213280014
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 10:16 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
net zo werken als in D? wat bedoel je daarmee?

Ik heb geen accountant inderdaad, doe altijd al alles zelf.

Mijn uurtarief is rond de 50 euro. Ik factureer echter meestal niet per uur maar op een andere manier (daar wil ik hier even niet op ingaan). Effectief verdien ik daarmee dan zo'n 100 euro per uur. Laten we zeggen gemiddeld 70 euro per uur. Ik steek relatief veel tijd in die website, dus ik kom wel altijd aan het urencriterium. Gemiddeld klus ik zo'n 15 uur per week voor dit bedrijf en daarnaast nog wat uurtjes voor mijn website.
Met 60K omzet per jaar ben je een dief van je portemonnee
pi_213280334
Op basis van de laatste alinea denk ik niet dat je verkapte loonslaaf bent van dat bedrijf. Er is geen gezagsverhouding die teveel lijkt op die van een werknemer en een werkgever. Dus dan is er geen sprake van schijnzelfstandigheid.

Omzet vind ik wel een fooitje als je daar alles van moet betalen. Pensioen, arbeidsongeschiktheid e.d. moet je ook allemaal zelf regelen. En je bent natuurlijk erg afhankelijk van dit bedrijf.
  zondag 21 april 2024 @ 12:44:47 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213280679
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:13 schreef Halcon het volgende:

Omzet vind ik wel een fooitje als je daar alles van moet betalen. Pensioen, arbeidsongeschiktheid e.d. moet je ook allemaal zelf regelen. En je bent natuurlijk erg afhankelijk van dit bedrijf.
Dit,
Met 60K omzet kan je beter in een fabriek gaan werken bij wijze van spreken, en daar wel pensioen, arbeidsongeschiktheid etc etc hebben
pi_213280736
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Met 60K omzet per jaar ben je een dief van je portemonnee
Met 15 uur in de week? Ik vind het nogal meevallen.
pi_213280810
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:48 schreef Queller het volgende:

[..]
Met 15 uur in de week? Ik vind het nogal meevallen.
Qua uurtarief valt het wel mee, maar als geheel vind ik het allemaal wat gammel. 60k bruto omzet is geen vetpot om van te leven, iets op te vangen als er wat mis gaat en als je oud bent ook nog te kunnen leven.

Op de korte termijn is het misschien lekker om een full-time salaris uit te kunnen geven met 15 uur werken voor die ene opdrachtgever plus nog wat uurtjes hobbyen aan de eigen website, maar verder...
pi_213280821
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Qua uurtarief valt het wel mee, maar als geheel vind ik het allemaal wat gammel. 60k bruto omzet is geen vetpot om van te leven, iets op te vangen als er wat mis gaat en als je oud bent ook nog te kunnen leven.

Op de korte termijn is het misschien lekker om een full-time salaris uit te kunnen geven met 15 uur werken voor die ene opdrachtgever plus nog wat uurtjes hobbyen aan de eigen website, maar verder...
Dat is meer een kwestie van keuzes en verwachtingen dan van 'dief van je eigen portemonnee'. Toch?!
pi_213280832
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:54 schreef Queller het volgende:

[..]
Dat is meer een kwestie van keuzes en verwachtingen dan van 'dief van je eigen portemonnee'. Toch?!
Ja.
pi_213280840
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dit,
Met 60K omzet kan je beter in een fabriek gaan werken bij wijze van spreken, en daar wel pensioen, arbeidsongeschiktheid etc etc hebben
Ja en fulltime werken van 9 tot half 6 met een baas die in je nek hijgt en dan 20 daagjes vakantie per jaar. Dan liever 15 uur per week werken wanneer je wil en eigen baas zijn. Ik denk dat ts hier zelf ook een bewuste keuze heeft gemaakt.
pi_213280881
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 12:55 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja en fulltime werken van 9 tot half 6 met een baas die in je nek hijgt en dan 20 daagjes vakantie per jaar. Dan liever 15 uur per week werken wanneer je wil en eigen baas zijn. Ik denk dat ts hier zelf ook een bewuste keuze heeft gemaakt.
Dat is ook het punt niet. Voor nu is het best lekker: een salaris wat je zou krijgen bij een full-time simpele baan (want dat is zo'n beetje wat er over blijft), maar je bouwt niks op, op hebt geen achtervang als het misgaat en bent afhankelijk van één klant die blijkbaar altijd kan stoppen met opdrachten geven.
pi_213281318
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:59 schreef Halcon het volgende:
bent afhankelijk van
Slechte score!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213282121
Als ik jouw accountant zou zijn, zou mijn belangrijkste vraag zijn of er een gezagsrelatie is. Kan de opdrachtgever bepalen hoeveel uur en welke uren je per week aan de opdracht werkt, wanneer je een vrije dag neemt? Zijn er werknemers van het bedrijf die vergelijkbaar werk doen en wordt je vergelijkbaar aangestuurd?

Als dat beide niet zo is, zou ik zeggen dat je gewoon een ZZPer bent. Maar garanties wat de belastingdienst er van vindt zou ik niet geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213282651
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 14:33 schreef Hanca het volgende:
Als ik jouw accountant zou zijn, zou mijn belangrijkste vraag zijn of er een gezagsrelatie is. Kan de opdrachtgever bepalen hoeveel uur en welke uren je per week aan de opdracht werkt, wanneer je een vrije dag neemt? Zijn er werknemers van het bedrijf die vergelijkbaar werk doen en wordt je vergelijkbaar aangestuurd?

Als dat beide niet zo is, zou ik zeggen dat je gewoon een ZZPer bent. Maar garanties wat de belastingdienst er van vindt zou ik niet geven.
Dingidingding.

Mogelijk advies waar zwakke punten zitten kun je natuurlijk nog wel leveren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213285711
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 11:37 schreef ludovico het volgende:

Bovenstaande lijkt me de meest feitelijke constatering. Je weet het nooit met de belastingdienst, maar ik denk dat je een kleine vis bent... En blijf je bij deze ene partij voor de rest van je leven of switch je net zo makkelijk naar een ander?

Kun je dat laatste nog wat substantiëren?
Ik switch net zo makkelijk naar een ander hoor. Daarbij moet wel gezegd worden dat deze partij erg prettig is, er weinig eisen aan het werk worden gesteld, ze zich flexibel opstellen ... een fijne klant dus waarvan ik hoop dat ze nog lang bij mij zullen blijven.
pi_213285763
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Qua uurtarief valt het wel mee, maar als geheel vind ik het allemaal wat gammel. 60k bruto omzet is geen vetpot om van te leven, iets op te vangen als er wat mis gaat en als je oud bent ook nog te kunnen leven.

Op de korte termijn is het misschien lekker om een full-time salaris uit te kunnen geven met 15 uur werken voor die ene opdrachtgever plus nog wat uurtjes hobbyen aan de eigen website, maar verder...
Ik moet zeggen dat ik het erg goed heb van die 60k. Zakelijke kosten heb ik vrijwel niet. In 4 jaar heb ik 100k kunnen sparen dankzij deze omzet, plus twee rijbewijzen gehaald en een auto en motor gekocht. Dus dat vind ik niet slecht.

Ik leef ook wel vrij sober in de zin dat ik niet uitga, niet uit eten ga en alleen goedkope vakanties doe.

Ik heb een bewuste keuze gemaakt om minder te werken, omdat ik een fulltime baan gewoon niet aankan of niet interessant genoeg vind om er zoveel energie in te steken. In plaats daarvan besteed ik veel tijd aan mijn echte passies, zoals sport kijken en reizen :D Ik weet niet of ik 30 uur in de week zou willen werken voor 120k ipv 15 uur voor 60k. Ik denk dat het me teveel zou worden.
pi_213285888
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 14:33 schreef Hanca het volgende:
Als ik jouw accountant zou zijn, zou mijn belangrijkste vraag zijn of er een gezagsrelatie is. Kan de opdrachtgever bepalen hoeveel uur en welke uren je per week aan de opdracht werkt, wanneer je een vrije dag neemt? Zijn er werknemers van het bedrijf die vergelijkbaar werk doen en wordt je vergelijkbaar aangestuurd?

Als dat beide niet zo is, zou ik zeggen dat je gewoon een ZZPer bent. Maar garanties wat de belastingdienst er van vindt zou ik niet geven.
Nou, zij sturen mij natuurlijk opdrachten, dus in die zin hebben ze invloed op hoeveel uur ik werk. Maar het staat mij vrij de opdrachten te weigeren als ik er geen zin in heb of tijd voor heb. Er is geen enkele afspraak gemaakt over de hoeveelheid opdrachten, hoewel ik wel mijn maximale beschikbaarheid heb doorgegeven. Soms komen er ook enkele weken geen opdrachten. Het staat mij ook vrij om zelf te bepalen wanneer ik aan de opdrachten werk en hoe snel ik die doe of wanneer ik een vrije dag neem. Dat hoef ik ook niet te melden als ik een vrije dag neem of als ik ziek ben, tenzij ik uiteraard iets met hen heb afgesproken op zo'n dag, maar dat lijkt me logisch. Ik word ook niet aangestuurd in hoe ik mijn werkzaamheden verricht.

Alle mensen die voor dit bedrijf precies hetzelfde werk verrichten zijn bij mijn weten ZZP-ers. Ze hebben wel per land één coördinator in dienst, die ook deels hetzelfde werk doet, maar daarbij ook de werkzaamheden van de zelfstandigen overziet en die ook deelneemt aan vergaderingen, zakenreizen, etc. wat ik allemaal niet doe.

Ik werk ook regelmatig vanuit het buitenland, soms ook in andere tijdzones. Dan meld ik dat wel van tevoren even, en soms vraag ik dan of ze mij in die periode geen spoedopdrachten kunnen sturen, omdat ik dat dan vanwege het reizen of het tijdsverschil niet altijd goed aankan. Dat nemen ze dan ook altijd voor kennisgeving aan.
  zondag 21 april 2024 @ 20:12:33 #23
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_213287185
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:05 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]

Ik heb een bewuste keuze gemaakt om minder te werken, omdat ik een fulltime baan gewoon niet aankan of niet interessant genoeg vind om er zoveel energie in te steken. In plaats daarvan besteed ik veel tijd aan mijn echte passies, zoals sport kijken en reizen :D Ik weet niet of ik 30 uur in de week zou willen werken voor 120k ipv 15 uur voor 60k. Ik denk dat het me teveel zou worden.
En een ton sparen in 4 jaar?
Godver,ik doe iets serieus fout..
Graag verwijderen.
pi_213287536
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 10:16 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
net zo werken als in D? wat bedoel je daarmee?

Ik heb geen accountant inderdaad, doe altijd al alles zelf.

Mijn uurtarief is rond de 50 euro. Ik factureer echter meestal niet per uur maar op een andere manier (daar wil ik hier even niet op ingaan). Effectief verdien ik daarmee dan zo'n 100 euro per uur. Laten we zeggen gemiddeld 70 euro per uur. Ik steek relatief veel tijd in die website, dus ik kom wel altijd aan het urencriterium. Gemiddeld klus ik zo'n 15 uur per week voor dit bedrijf en daarnaast nog wat uurtjes voor mijn website.
Er klopt iets niet in je verhaal. Je zet maar ¤60.000 om per jaar maar verdient netto ¤70 per uur over.
Maar moet er wel veel tijd aan besteden??


Maar Anyways. Ik adviseer snel andere activiteiten en opdrachten erbij te nemen. Je laten certificeren of opleiden voor werk waar schaarste in is of veel vraag.
Je risico is veel te groot zo en wat je doet lijkt me ook heel onnuttig: je bent iets aan het doen voor een grote Amerikaanse onderneming. Probeer iets te zoeken wat nut brengt in de Nederlandse maatschappij.
Vakman pur sang
pi_213288433
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er klopt iets niet in je verhaal. Je zet maar ¤60.000 om per jaar maar verdient netto ¤70 per uur over.
Maar moet er wel veel tijd aan besteden??


Maar Anyways. Ik adviseer snel andere activiteiten en opdrachten erbij te nemen. Je laten certificeren of opleiden voor werk waar schaarste in is of veel vraag.
Je risico is veel te groot zo en wat je doet lijkt me ook heel onnuttig: je bent iets aan het doen voor een grote Amerikaanse onderneming. Probeer iets te zoeken wat nut brengt in de Nederlandse maatschappij.
Wat weer een offtopic en onzinreactie van jou. Je weet helemaal niet wat hij doet, dus het nut is niet te bepalen. En 60k in 70 euro per uur is gewoon zo'n 860 uur. Deel dat door 46 productieve weken en je komt op 18 uur per week uit, is dus precies coherent aan zijn verhaal.

Omscholen oid lijkt me dus ook totaal niet aan de orde, als je niet weet wat iemand doet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213288459
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:12 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Nou, zij sturen mij natuurlijk opdrachten, dus in die zin hebben ze invloed op hoeveel uur ik werk. Maar het staat mij vrij de opdrachten te weigeren als ik er geen zin in heb of tijd voor heb. Er is geen enkele afspraak gemaakt over de hoeveelheid opdrachten, hoewel ik wel mijn maximale beschikbaarheid heb doorgegeven. Soms komen er ook enkele weken geen opdrachten. Het staat mij ook vrij om zelf te bepalen wanneer ik aan de opdrachten werk en hoe snel ik die doe of wanneer ik een vrije dag neem. Dat hoef ik ook niet te melden als ik een vrije dag neem of als ik ziek ben, tenzij ik uiteraard iets met hen heb afgesproken op zo'n dag, maar dat lijkt me logisch. Ik word ook niet aangestuurd in hoe ik mijn werkzaamheden verricht.

Alle mensen die voor dit bedrijf precies hetzelfde werk verrichten zijn bij mijn weten ZZP-ers. Ze hebben wel per land één coördinator in dienst, die ook deels hetzelfde werk doet, maar daarbij ook de werkzaamheden van de zelfstandigen overziet en die ook deelneemt aan vergaderingen, zakenreizen, etc. wat ik allemaal niet doe.

Ik werk ook regelmatig vanuit het buitenland, soms ook in andere tijdzones. Dan meld ik dat wel van tevoren even, en soms vraag ik dan of ze mij in die periode geen spoedopdrachten kunnen sturen, omdat ik dat dan vanwege het reizen of het tijdsverschil niet altijd goed aankan. Dat nemen ze dan ook altijd voor kennisgeving aan.
Voor mij klinkt het wel echt als ZZP-schap, maar om dat zeker te weten moet je toch misschien eens langs een fiscalist. Dan kun je namelijk ook gewoon details laten zien die je liever niet op een openbaar forum gooit. Er zijn genoeg kleine fiscalisten, zelfstandigen, die best een keer een eenmalig advies willen geven zonder dat je gelijk vaste klant moet worden oid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213288506
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 10:28 schreef Farenji het volgende:
Die wet tegen schijnzelfstandigheid is vooral bedoeld tegen de uitwassen, de ubers, deliveroos etc, waar je als "zelfstandige" 15 euro per uur krijgt, zodat de "opdrachtgever" de lusten krijgt (lekker goedkoop, flexibel) en jij de lasten (alle risico's, geen rechten). Dat is uitbuiting. Met een uurtarief wat jij noemt zit je wel in een heel ander segment. Bovendien heb je natuurlijk genoeg andere opdrachtgevers gehad. Dus ik denk niet dat je je heel veel zorgen moet maken. Maar goed je weet het nooit natuurlijk met de bd.
ja ook kranten vallen daaronder
pi_213288574
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat weer een offtopic en onzinreactie van jou. Je weet helemaal niet wat hij doet, dus het nut is niet te bepalen. En 60k in 70 euro per uur is gewoon zo'n 860 uur. Deel dat door 46 productieve weken en je komt op 18 uur per week uit, is dus precies coherent aan zijn verhaal.

Omscholen oid lijkt me dus ook totaal niet aan de orde, als je niet weet wat iemand doet.
Wil jij je off-topic reacties voor je houden of reageer dan liever niet.
Geen enkele accountant of boekhouder of adviseur zou zeggen dat het verstandig is om 95% van je werk te doen middels een klant.
Dit is prima advies.
Ik ben een succesvolle ondernemer.
Wat ben jij eigenlijk?
Vakman pur sang
pi_213288634
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:02 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Ik switch net zo makkelijk naar een ander hoor. Daarbij moet wel gezegd worden dat deze partij erg prettig is, er weinig eisen aan het werk worden gesteld, ze zich flexibel opstellen ... een fijne klant dus waarvan ik hoop dat ze nog lang bij mij zullen blijven.
Tjah als je het werk voor het oprapen hebt ben je ook weer niet zo afhankelijk van je ene opdrachtgever.
Dat je maar weinig uur maakt spreekt wat tegen je maarja hè ook weer nietzo erg, ieder zijn ding.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213288665
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 21:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wil jij je off-topic reacties voor je houden of reageer dan liever niet.
Geen enkele accountant of boekhouder of adviseur zou zeggen dat het verstandig is om 95% van je werk te doen middels een klant.
Dit is prima advies.
Ik ben een succesvolle ondernemer.
Wat ben jij eigenlijk?
Een voormalig accountant die vooral niet doet alsof je uit de info die iemand op een forum geeft kunt halen of het verstandig is of niet wat hij doet. Dat kun je simpelweg niet weten en het is ook niet de vraag van de TS.

En of zijn werk nuttig is (wie weet bestaat zijn opdracht wel uit iets extreem nuttigs voor de hele mensheid, weet jij veel?) kun jij ook totaal niet bepalen.

Jij hebt de neiging overal posts te plaatsen die totaal niet over de vraag van TS gaan, dat is gewoon offtopic.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213288672
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:05 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik het erg goed heb van die 60k. Zakelijke kosten heb ik vrijwel niet. In 4 jaar heb ik 100k kunnen sparen dankzij deze omzet, plus twee rijbewijzen gehaald en een auto en motor gekocht. Dus dat vind ik niet slecht.

Ik leef ook wel vrij sober in de zin dat ik niet uitga, niet uit eten ga en alleen goedkope vakanties doe.

Ik heb een bewuste keuze gemaakt om minder te werken, omdat ik een fulltime baan gewoon niet aankan of niet interessant genoeg vind om er zoveel energie in te steken. In plaats daarvan besteed ik veel tijd aan mijn echte passies, zoals sport kijken en reizen :D Ik weet niet of ik 30 uur in de week zou willen werken voor 120k ipv 15 uur voor 60k. Ik denk dat het me teveel zou worden.
Echter kun je wel een compleet jaar weg bij wijze van.... als je dat een jaartje doet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213288689
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een voormalig accountant die vooral niet doet alsof je uit de info die iemand op een forum geeft kunt halen of het verstandig is of niet wat hij doet. Dat kun je simpelweg niet weten en het is ook niet de vraag van de TS.

En of zijn werk nuttig is (wie weet bestaat zijn opdracht wel uit iets extreem nuttigs voor de hele mensheid, weet jij veel?) kun jij ook totaal niet bepalen.

Jij hebt de neiging overal posts te plaatsen die totaal niet over de vraag van TS gaan, dat is gewoon offtopic.
Oké dat over nut was onderbuik.
De rest was en is goed advies. De regels daaromtrent zijn ook gewoon duidelijk.
Meerdere opdrachtgevers en anders in loondienst.

Maar ja als die opdrachtgever fijn is en je kunt het in 20u per week verdienen dan snap ik dat dat lastig is, dat je in je comfortpositie wat moet doen en veranderen. Maar dat is ondernemen. :*
Maar beter dan de belastingdienst die je dwingt.
Vakman pur sang
pi_213288726
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oké dat over nut was onderbuik.
De rest was en is goed advies. De regels daaromtrent zijn ook gewoon duidelijk.
Meerdere opdrachtgevers en anders in loondienst.

Maar ja als die opdrachtgever fijn is en je kunt het in 20u per week verdienen dan snap ik dat dat lastig is, alsof je moet wat doen en veranderen.
Maar beter dan de belastingdienst die je dwingt.
Het is niet zo zwart wit met meerdere opgevers of anders in loondienst. Dat zegt de belastingdienst niet en mijn ervaring als accountant is ook dat het echt niet zo zwart/wit is.

Dat het voor sommige mensen een enorm risico is als ze afhankelijk zijn van 1 klant klopt. Dat is met name zo als je extreem specialistisch werk doet, waardoor je de klant nooit kunt vervangen als die weg valt. TS zegt dat hij makkelijk nieuwe opdrachtgevers kan vinden en zegt ook dat hij behoorlijk spaart (en dus even zonder opdracht wel kan overleven), dan lijkt het me helemaal niet zo nodig om hem te adviseren meer te gaan werken dan hij wil.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213288766
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is niet zo zwart wit met meerdere opgevers of anders in loondienst. Dat zegt de belastingdienst niet en mijn ervaring als accountant is ook dat het echt niet zo zwart/wit is.

Dat het voor sommige mensen een enorm risico is als ze afhankelijk zijn van 1 klant klopt. Dat is met name zo als je extreem specialistisch werk doet, waardoor je de klant nooit kunt vervangen als die weg valt. TS zegt dat hij makkelijk nieuwe opdrachtgevers kan vinden en zegt ook dat hij behoorlijk spaart (en dus even zonder opdracht wel kan overleven), dan lijkt het me helemaal niet zo nodig om hem te adviseren meer te gaan werken dan hij wil.
Maar ben jij dan een succesvolle ondernemer of dit ooit geweest?
Vakman pur sang
pi_213288774
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Oké dat over nut was onderbuik.
De rest was en is goed advies. De regels daaromtrent zijn ook gewoon duidelijk.
Meerdere opdrachtgevers en anders in loondienst.
Zo werkt dat niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213288791
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:09 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zo werkt dat niet.
Och God nog een.
Vakman pur sang
pi_213288819
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar ben jij dan een succesvolle ondernemer of dit ooit geweest?
Nee, maar ik heb wel succesvolle ondernemers begeleid als accountant. Je hoeft geen succesvolle ondernemer te zijn om te adviseren. Sterker: ik heb zat succesvolle ondernemers gezien die geen enkel verstand van geld, belastingen of wetten hebben. Die zodra het over getallen ging keken of ze water zagen branden, maar wel weer heel goed waren op hun vakgebied. Die moeten vooral niet anderen gaan adviseren op dit gebied.

Maar mijn laatste advies was dan ook: ga even langs een zelfstandig fiscalist. Dat kan prima eenmalig, dan kun je info geven die je niet op een forum zet en dan heb je meer duidelijkheid dan je hier ooit zult krijgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213288822
Als er geen gezagsverhouding is, dan is één opdrachtgever ook. Is er wel een gezagsverhouding? Dan moet je er meer dan één hebben.
pi_213288830
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, maar ik heb wel succesvolle ondernemers begeleid als accountant. Je hoeft geen succesvolle ondernemer te zijn om te adviseren. Sterker: ik heb zat succesvolle ondernemers gezien die geen enkel verstand van geld, belastingen of wetten hebben. Die zodra het over getallen ging keken of ze water zagen branden, maar wel weer heel goed waren op hun vakgebied. Die moeten vooral niet anderen gaan adviseren op dit gebied.

Maar mijn laatste advies was dan ook: ga even langs een zelfstandig fiscalist. Dat kan prima eenmalig, dan kun je info geven die je niet op een forum zet en dan heb je meer duidelijkheid dan je hier ooit zult krijgen.
Ja dat is het antwoord op elke vraag die hier ooit voorbij komt wel.
Vakman pur sang
pi_213288852
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Och God nog een.
Succes met aantonen dat de Nederlandse wet meerdere opdrachtgevers dicteert om een onderneming te runnen.

quote:
In een uitspraak van Hof Amsterdam van 9 juni 2011 (nr. 09/00177) was een belastingplichtige werkzaam als belastingadviseur. De werkzaamheden worden voornamelijk verricht voor één opdrachtgever. Het hof is van oordeel dat is voldaan aan de voor ondernemerschap vereiste zelfstandigheid van de belastingadviseur ten opzichte van de opdrachtgever. De adviseur neemt geen deel aan de gebruikelijke pensioen-, ziekte- en arbeidsongeschiktheidsregelingen, hij was vrij om opdrachten van de opdrachtgever wel of niet aan te nemen en hij mocht zich daarbij laten vervangen door iemand anders.

Dat de belastingadviseur slechts 1 opdrachtgever had en ook nog een gegarandeerde omzet, deed volgens de rechter geen afbreuk aan zijn zelfstandigheid. De belastingadviseur was ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Wellicht speelt in deze casus mee dat de ondernemer een belastingadviseur was, maar duidelijk is, dat het hebben van slechts 1 opdrachtgever niet automatisch betekent dat men geen ondernemer voor de inkomstenbelasting is.
https://daan.eu/blog/de-fabel-van-de-3-opdrachtgevers

In deze rechtsstaat kun je gewoon ondernemer zijn met één opdrachtgever, of geloof je de rechter niet?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213288862
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat is het antwoord op elke vraag die hier ooit voorbij komt wel.
Jouw antwoorden slaan in elk geval niet ergens op, want de belastingdienst kijkt naar mijn ervaring vooral naar de gezagsverhouding. En dat punt voldoet TS gewoon aan ondernemerschap, als zijn antwoord volledig is. Zeggen dat je per sé meerdere opdrachtgevers moet hebben klopt gewoon niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213288902
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Succes met aantonen dat de Nederlandse wet meerdere opdrachtgevers dicteert om een onderneming te runnen.
[..]
https://daan.eu/blog/de-fabel-van-de-3-opdrachtgevers

In deze rechtsstaat kun je gewoon ondernemer zijn met één opdrachtgever, of geloof je de rechter niet?
Het is niet verplicht zonder gezagsverhouding
quote:
. Bij hoeveel opdrachtgevers ben ik zelfstandig voor de Belastingdienst als zzp'er?
Veel mensen denken dat je minimaal 3 opdrachtgevers per jaar nodig hebt om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst voor zelfstandigheid als zzp'er. Dit is een hardnekkig misverstand! De Belastingdienst heeft geen regels over het aantal opdrachtgevers dat je moet hebben om als zelfstandige te worden gezien. Waar ze wel op controleren, is het al dan niet bestaan van een gezagsverhouding tussen jou en je opdrachtgever.

Is één opdrachtgever mogelijk als zzp'er?
Eén opdrachtgever per jaar is genoeg om als zzp'er te worden aangemerkt, mits er geen gezagsverhouding bestaat tussen jou en je opdrachtgever. Als er geen gezagsverhouding is betekend dit dat de opdrachtgever niet kan zeggen hoe jij je werk moet uitvoeren, omdat hij en zijn medewerkers er geen verstand van hebben.

Voorbeelden van functies waarbij een gezagsverhouding ontbreekt:

Een interim manager die een bedrijf reorganiseert;
Een ICT manager die een bedrijf automatiseert (zolang het bedrijf geen ICT-bedrijf is).
Is er wel sprake van een gezagsverhouding, dan moet je als zzp'er wel meerdere opdrachtgevers hebben om als zelfstandige te worden aangemerkt. Doe je hetzelfde werk als medewerkers in het bedrijf van de opdrachtgever of ben je werkzaam in de organisatie van het bedrijf, dan is er al een vermoeden van een gezagsverhouding. Of die gezagsverhouding daadwerkelijk bestaat, maakt niet uit. Het gaat erom dat de opdrachtgever de mogelijkheid heeft om aanwijzingen over de werkzaamheden te geven. Om te bewijzen dat je als zzp'er wel degelijk zelfstandig bent, zul je in dat geval meerdere opdrachtgevers nodig hebben.

Voorbeelden van functies waarbij sprake is van een gezagsverhouding:

Alle beroepsgroepen die bijspringen in geval van drukte bij bedrijven: de zzp’er doet hetzelfde werk als de medewerkers, waardoor er een vermoeden is van een gezagsverhouding.
Maar lijkt me gewoon wel gezond om meerdere opdrachtgevers aan te houden.
18u p week vind ik persoonlijk ook gewoon heel magertjes, je kunt dan meer opbouwen voor bv je pensioen als je wat meer uren werkt
Vakman pur sang
pi_213288907
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is niet verplicht zonder gezagsverhouding
[..]
Maar lijkt me gewoon wel gezond om meerdere opdrachtgevers aan te houden.
18u p week vind ik persoonlijk ook gewoon heel magertjes, je kunt dan meer opbouwen voor bv je pensioen als je wat meer uren werkt
Ja, dat is ook gezond. Maar dat is wat anders dan of hij voor de fiscus ondernemer is of niet.
pi_213291441
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 20:12 schreef Charged het volgende:

[..]
En een ton sparen in 4 jaar?
Godver,ik doe iets serieus fout..
Het is inderdaad echt netjes, maar ik ga er vanuit dat TS dat spaargeld ook nodig heeft voor als ie arbeidsongeschikt wordt en voor zijn pensioen. Kortom, het is verzekeringsgeld. Als ik mijn loonstrook pak en alle werkgeverskosten bij elkaar optel, en dat over vier jaar bereken, dan kom ik op een bedrag van 130k uit.

Goed; groot verschil is dat ik dat niet vrij op mijn rekening heb staan, dus dat is het voordel voor TS, maar die neemt dan ook het risico.

Toevoeging: TS werkt natuurlijk maar 18 uur per week; ik werk daar twee keer zoveel voor :-)
pi_213292319
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar ben jij dan een succesvolle ondernemer of dit ooit geweest?
Je bent nog geen jaar zelf ondernemer en durft de term 'succesvol' al op jezelf te plakken. :')
pi_213292651
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:57 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Je bent nog geen jaar zelf ondernemer en durft de term 'succesvol' al op jezelf te plakken. :')
Nou ja dat is waar. Maar ik kan wel zeggen onsuccesvol maar dat klinkt ook niet. :P

Maar ik heb mijn onderneming sinds 2015. Er al bij naast en dat ging altijd goed, je moet er ook wel wat positief naar kijken hè.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lospedrosa op 22-04-2024 18:13:15 ]
Vakman pur sang
pi_213292829
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:14 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Het is inderdaad echt netjes, maar ik ga er vanuit dat TS dat spaargeld ook nodig heeft voor als ie arbeidsongeschikt wordt en voor zijn pensioen. Kortom, het is verzekeringsgeld. Als ik mijn loonstrook pak en alle werkgeverskosten bij elkaar optel, en dat over vier jaar bereken, dan kom ik op een bedrag van 130k uit.

Goed; groot verschil is dat ik dat niet vrij op mijn rekening heb staan, dus dat is het voordel voor TS, maar die neemt dan ook het risico.

Toevoeging: TS werkt natuurlijk maar 18 uur per week; ik werk daar twee keer zoveel voor :-)
Je kunt ook verzekerd zijn als zzp’er hè! Er staat nergens dat hij niet verzekerd is tegen arbeidsongeschiktheid en dat hij geen pensioen opbouwt. (Er staat ook nergens dat hij dat wel doet).

Sowieso wel verstandig om daar wat voor te regelen als dat niet het geval is. Maar wat let je TS om er een aantal (kleine) opdrachtgevers bij te nemen?
pi_213292899
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 14:17 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Je kunt ook verzekerd zijn als zzp’er hè! Er staat nergens dat hij niet verzekerd is tegen arbeidsongeschiktheid en dat hij geen pensioen opbouwt. (Er staat ook nergens dat hij dat wel doet).

Sowieso wel verstandig om daar wat voor te regelen als dat niet het geval is. Maar wat let je TS om er een aantal (kleine) opdrachtgevers bij te nemen?
Dat kan, maar dat is relatief duur en gaat dan natuurlijk ten koste van wat hij overhoudt.

Hij heeft nu een bescheiden inkomen, werkt ook weinig, geeft weinig uit en alle risico's zijn voor hem. Tenminste, daar lijkt het op.
pi_213294520
Schijnzelfstandigheid is onder andere dat jij behandeld wordt als een werknemer. Dus bijvoorbeeld je moet op kantoor zijn tussen 9:00 en 17:00, je moet spullen van de opdrachtgever gebruiken, je moet alle vergaderingen bijwonen en dat de opdrachtgever helemaal bepaald hoe jij je werkt moet uitvoeren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_213296591
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is niet verplicht zonder gezagsverhouding
[..]
Maar lijkt me gewoon wel gezond om meerdere opdrachtgevers aan te houden.
18u p week vind ik persoonlijk ook gewoon heel magertjes, je kunt dan meer opbouwen voor bv je pensioen als je wat meer uren werkt
Dat je op termijn beter meer kunt werken en zo pensioen opbouwen en wat opbouwen voor arbeidsongeschiktheid is duidelijk. Dat zal TS ook wel snappen. Ik kende alleen wel meer ondernemers die een tijdelijke fase nemen waarin ze minder werken om te reizen of om op de kinderen te passen, dat kan natuurlijk prima.

Dat je als je maar 18 uur in de week werkt waarschijnlijk nooit een pensioen op kunt bouwen lijkt me duidelijk. Maar aan de andere kant, wie weet heeft TS hiervoor al 35 jaar in dienst gewerkt en een goed pensioen achter de hand?

Daarom is advies geven over zaken die niet zijn gepost gewoon lastig. Is TS pakweg 25, dan zal hij in de toekomst vast meer gaan werken. Is TS pakweg 60, dan heeft hij vroeger vast meer gewerkt. Dat weten we gewoon niet en daarom beperkte ik me tot de vraag: je kunt voor de belastingdienst in zijn situatie prima als ZZPer worden aangeduid door de belastingdienst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')