abonnement Unibet Coolblue
pi_213261386
Sinds mijn moeder ziek is geworden zijn ik en mijn zussen haar financiën aan het waarnemen. Nu lopen we tegen een bedrag van 39,95 dat sinds eind 2022 maandelijks wordt afgeschreven door Pay.nl met de omschrijving “puzzel abonnement”. Mijn moeder weet hier niks vanaf en geeft aan nooit toestemming te hebben gegeven en niks hebben te ondertekend. We hebben de laatste twee transacties kunnen terugboeken, maar de rest is inmiddels te lang geleden om dit nog te kunnen doen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort dingen en weten of we (juridische) stappen kunnen ondernemen om de rest van het geld terug te krijgen? Dit lijkt me oplichterij. Ik ga maandag ff bellen met die gasten van Pay.nl om verhaal te halen, maar vrees dat ik er niet veel wijzer van zal worden.
pi_213261443
Laat zij maar aantonen dat er een abonnement is afgesloten. Zo niet, alle betalingen storneren.
  vrijdag 19 april 2024 @ 17:41:42 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213261446
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:35 schreef Gobledygook het volgende:
Sinds mijn moeder ziek is geworden zijn ik en mijn zussen haar financiën aan het waarnemen. Nu lopen we tegen een bedrag van 39,95 dat sinds eind 2022 maandelijks wordt afgeschreven door Pay.nl met de omschrijving “puzzel abonnement”. Mijn moeder weet hier niks vanaf en geeft aan nooit toestemming te hebben gegeven en niks hebben te ondertekend. We hebben de laatste twee transacties kunnen terugboeken, maar de rest is inmiddels te lang geleden om dit nog te kunnen doen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort dingen en weten of we (juridische) stappen kunnen ondernemen om de rest van het geld terug te krijgen? Dit lijkt me oplichterij. Ik ga maandag ff bellen met die gasten van Pay.nl om verhaal te halen, maar vrees dat ik er niet veel wijzer van zal worden.
Dit topic past beter in WGR lijkt me.

Pay.nl doet alleen het betalingsverkeer, het is niet de partij waar je moeder al dan niet een puzzel(boekjes)abbo heeft afgesloten. Je kan wel bij hen opvragen welke partij het betreft: https://www.pay.nl/betaald-via-pay
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 19 april 2024 @ 17:42:01 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213261451
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Managarm het volgende:
Laat zij maar aantonen dat er een abonnement is afgesloten. Zo niet, alle betalingen storneren.
Pay.nl is niet de wederpartij.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213261463
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Pay.nl is niet de wederpartij.
Pay.nl zou toch moeten weten naar wie dat geld gaat?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 19 april 2024 @ 17:45:25 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_213261478
Staat dit in oud omdat je moeder oud is?
  vrijdag 19 april 2024 @ 17:47:52 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213261503
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:43 schreef Managarm het volgende:

[..]
Pay.nl zou toch moeten weten naar wie dat geld gaat?
Ja, zeker. Zie mijn post aan TS:
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dit topic past beter in WGR lijkt me.

Pay.nl doet alleen het betalingsverkeer, het is niet de partij waar je moeder al dan niet een puzzel(boekjes)abbo heeft afgesloten. Je kan wel bij hen opvragen welke partij het betreft: https://www.pay.nl/betaald-via-pay
Maar Pay.nl hoeft dus helemaal niet "aan te tonen dat er een abonnement is". Dat moet de daadwerkelijke wederpartij doen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213261591
Ik snap ook wel dat Pay.nl alleen een tussenpartner is, maar in de afschriften staat niet waar het heen gaat. Enkel “puzzel abonnement”. En ze ontvangt geen eens puzzelboekjes of wat dan ook.
pi_213261627
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Managarm het volgende:
Laat zij maar aantonen dat er een abonnement is afgesloten. Zo niet, alle betalingen storneren.
Betalingen ouder dan 56 dagen kunnen niet met een klik worden teruggeboekt. Zou ik de bank kunnen bellen als ik zeker ben dat er nooit een schriftelijke machtiging is afgegeven? Ik heb het vermoeden dat dit telefonisch tot stand is gekomen, maar ik weet niet of je telefonisch een machtiging kan geven en of dat rechtsgeldig is.
  vrijdag 19 april 2024 @ 18:02:59 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213261643
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:58 schreef Gobledygook het volgende:
Ik snap ook wel dat Pay.nl alleen een tussenpartner is, maar in de afschriften staat niet waar het heen gaat. Enkel “puzzel abonnement”. En ze ontvangt geen eens puzzelboekjes of wat dan ook.
Vandaar ook de link die ik je gaf ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213261859
Verstandig om eerst te achterhalen of dit rechtsgeldig is voordat je x bedragen gaat storneren, anders kan er ook een incasso traject gaan lopen etc. en ben je verder van huis.

https://www.nporadio1.nl/(...)uur-puzzelabonnement
Dit vind ik op Google, misschien heb je er wat aan.
pi_213261969
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:27 schreef DJKoster het volgende:
Verstandig om eerst te achterhalen of dit rechtsgeldig is voordat je x bedragen gaat storneren, anders kan er ook een incasso traject gaan lopen etc. en ben je verder van huis.

https://www.nporadio1.nl/(...)uur-puzzelabonnement
Dit vind ik op Google, misschien heb je er wat aan.
Volgens Consumentenbond is een telefonisch afgegeven machtiging ongeldig. Mijn moeder zweert dat ze nooit ergens voor heeft getekend. Ik ga spoedig kijken wat ik kan doen om de rest van de betalingen terug te krijgen. Ik kan contact opnemen met die gasten van dat puzzel abonnement, maar verwacht niet dat ze iets voor me gaan doen.
pi_213263521
Als eerste had je contact moeten opnemen met de partij van het puzzel abonnement. Nu heb je een aantal bedragen gestorneerd waarvan je niet zeker kan weten of zij onterecht zijn of niet. Wat dus een incasso traject kan veroorzaken.

Meestal is het met dit soort abonnementen zo dat ze iets gratis aanbieden en dat je dan binnen een bepaalde periode dit moet opzeggen omdat je anders automatisch aan een contract vast zit. Dit hoeft niet perse per telefoon gebeurd te zijn, maar zou zelfs via een straatverkoper/deur aan deur verkoper kunnen. Of via het internet/een email.

Heb jij haar email al doorgespit om te kijken of daar ergens een bevestiging in staat? Rond de datum van de eerste afschrijving met laat maar zeggen 2 maanden speling ervoor en er na?
  vrijdag 19 april 2024 @ 20:39:50 #14
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_213263660
De ervaring leert dat het waarschijnlijker is dat zij onbewust een abonnement heeft afgesloten dan dat een willekeurige partij zomaar uit het niets geld begint af te schrijven. Zeker oudere mensen overkomt dit nog weleens, dat is niet gelijk oplichting.
pi_213264416
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
dat is niet gelijk oplichting.
vind het wel een heel bedrag,voor een beetje gein 40euro pm
pi_213264483
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
De ervaring leert dat het waarschijnlijker is dat zij onbewust een abonnement heeft afgesloten dan dat een willekeurige partij zomaar uit het niets geld begint af te schrijven. Zeker oudere mensen overkomt dit nog weleens, dat is niet gelijk oplichting.
Naja waar eindigt onduidelijkheid en begint oplichting...
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_213264602
Is het niet mogelijk dat je moeder ergens op een website heeft zitten spelen en onbewust toestemming geven?

Ik heb jaren terug eens een korte tijd bij PayPal gewerkt en dit soort dingen waren schering en inslag. Mensen dachten een eenmalige betaling te doen en daarna zaten ze vast aan een abonnement.

Mijn ervaring is dat verkopers dit prima kunnen aantonen met hun systemen mits het dus online gaat.
No bitch to me
  vrijdag 19 april 2024 @ 21:50:13 #18
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_213264616
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 21:34 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
vind het wel een heel bedrag,voor een beetje gein 40euro pm
Ik ook, daarom juist. Het is te weinig om heel veel aan te hebben, maar te veel om helemaal niet opgemerkt te worden. Als het echt zomaar is, kun je beter bij meer mensen lagere bedragen afschrijven.

Bovendien hebben banken ook gewoon regels en kan ik niet zomaar 40 euro per maand laten afschrijven. Onbewust een contract aangaan tot wederopzegging is echt veel waarschijnlijker dan een oplichterstruc.

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 21:38 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Naja waar eindigt onduidelijkheid en begint oplichting...
Vaak wat verder dan waar iemand met een persoonlijke connectie met de persoon die bepaalde kleine letters niet gelezen heeft ermee begint te strooien.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 21:56:33 #19
236264 crew  capricia
pi_213264678
Je kunt eventueel in haar Google-account (of apple) kijken of ze daar een abonnement heeft lopen.

https://support.google.co(...)E.Platform%3DAndroid
Definitely not CIA
pi_213264819
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:40 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Volgens Consumentenbond is een telefonisch afgegeven machtiging ongeldig. Mijn moeder zweert dat ze nooit ergens voor heeft getekend. Ik ga spoedig kijken wat ik kan doen om de rest van de betalingen terug te krijgen. Ik kan contact opnemen met die gasten van dat puzzel abonnement, maar verwacht niet dat ze iets voor me gaan doen.
Het klopt dat een telefonische machtiging los ongeldig is, maar een telefonische machtiging in combinatie waar ze maar op 1 knop hoeft te drukken kan dan weer wel. En er zijn groepen die zo opereren, helaas.

Het klinkt alsof je moeder hier in is getrapt: https://www.nporadio1.nl/(...)uur-puzzelabonnement

Precies jouw bedrag, zelfde omschrijving:

quote:
Het overkwam Harold van de Ketterij en zijn vrouw. Op een middag werd Harold's vrouw gebeld met een prachtige aanbieding. Ze kon online puzzelen en ook zou ze een puzzelboekje opgestuurd krijgen. Ze wilde er nog even over nadenken en dat kon volgens Puzzelgroep. Ze gaf haar mailadres en Puzzelgroep zou haar informatie mailen. Als ze niet zou reageren op de mail, zou er geen abonnement afgesloten worden. Toch kreeg de familie enkele weken later een rekening van een abonnement voor 39,95 euro per maand. Harold: "Omdat we niet binnen twee weken geannuleerd hadden."
Nou denk ik dat deze machtiging wel eens ongeldig kan zijn, omdat er dus niet is bevestigd per mail.

Ik denk dat het bij deze website hoort: https://www.puzzelgroep.com/
Zie abonnement: https://www.puzzelgroep.com/bestelling


En even een tip: als je echt de zaken van je moeder gaat waarnemen, laat je even machtigen bij de bank. Dat kan je echt heel erg veel gedoe schelen. Inloggen met haar eigen gegevens mag ze namelijk eigenlijk alleen zelf. Regel dit in één keer goed, veel moeite is het niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213265155
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:58 schreef Gobledygook het volgende:
Ik snap ook wel dat Pay.nl alleen een tussenpartner is, maar in de afschriften staat niet waar het heen gaat. Enkel “puzzel abonnement”. En ze ontvangt geen eens puzzelboekjes of wat dan ook.
Storneren. Dan kom je er vanzelf wel achter wie die puzzelboekjes zou moeten sturen.
  vrijdag 19 april 2024 @ 22:57:48 #22
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_213265251
Heb wel eens iets soortgelijks meegemaakt bij mijn moeder, dat was dan een vage loterij. Kwam er wel snel achter, boos opgebeld naar t “bedrijf” en kreeg al t geld terug. Zou er echt met gestrekt been in gaan en niet voorzichtig vragen stellen wat mogelijk is.
pi_213266008
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 22:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het klopt dat een telefonische machtiging los ongeldig is, maar een telefonische machtiging in combinatie waar ze maar op 1 knop hoeft te drukken kan dan weer wel. En er zijn groepen die zo opereren, helaas.

Het klinkt alsof je moeder hier in is getrapt: https://www.nporadio1.nl/(...)uur-puzzelabonnement

Precies jouw bedrag, zelfde omschrijving:
[..]
Nou denk ik dat deze machtiging wel eens ongeldig kan zijn, omdat er dus niet is bevestigd per mail.

Ik denk dat het bij deze website hoort: https://www.puzzelgroep.com/
Zie abonnement: https://www.puzzelgroep.com/bestelling


En even een tip: als je echt de zaken van je moeder gaat waarnemen, laat je even machtigen bij de bank. Dat kan je echt heel erg veel gedoe schelen. Inloggen met haar eigen gegevens mag ze namelijk eigenlijk alleen zelf. Regel dit in één keer goed, veel moeite is het niet.
Volgens mij is dit hem inderdaad.

Ik heb teruggeboekt wat ik kon terugboeken ja. Ben niet bang voor een incassobureau. Heb de mail nagelopen, kan nergens ook maar enige correspondentie vinden van deze toko. Als ze een incassobureau op me af sturen mogen ze me eerst zwart op wit laten zien wanneer er een machtiging is afgegeven.

Ik ga maandag de bank bellen om een Melding Onterechte Incasso procedure op te starten. Als het goed is gaat de bank dan kijken of de machtiging terecht is, en zo niet zouden we alle afgeschreven bedragen van de afgelopen 13 maanden terug moeten kunnen krijgen.
pi_213266751
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 02:14 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Volgens mij is dit hem inderdaad.

Ik heb teruggeboekt wat ik kon terugboeken ja. Ben niet bang voor een incassobureau. Heb de mail nagelopen, kan nergens ook maar enige correspondentie vinden van deze toko. Als ze een incassobureau op me af sturen mogen ze me eerst zwart op wit laten zien wanneer er een machtiging is afgegeven.
Die sturen ze sowieso niet op jou af. En ze hoeven jou niets te laten zien.


quote:
Ik ga maandag de bank bellen om een Melding Onterechte Incasso procedure op te starten. Als het goed is gaat de bank dan kijken of de machtiging terecht is, en zo niet zouden we alle afgeschreven bedragen van de afgelopen 13 maanden terug moeten kunnen krijgen.
De bank zal jou niets vertellen op basis van 'waarneming'. Zie #20 van @Hanca.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213266876
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 21:50 schreef PiyeReloaded het volgende:

Vaak wat verder dan waar iemand met een persoonlijke connectie met de persoon die bepaalde kleine letters niet gelezen heeft ermee begint te strooien.
Ja ok, fair point
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_213269495
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 08:27 schreef baskick het volgende:

[..]
Die sturen ze sowieso niet op jou af. En ze hoeven jou niets te laten zien.
[..]
De bank zal jou niets vertellen op basis van 'waarneming'. Zie #20 van @:Hanca.
Ok, dan vertellen ze het mijn moeder en komen we er ook gauw genoeg achter. Desnoods laat ik haar zelf bellen.
pi_213269893
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:14 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ok, dan vertellen ze het mijn moeder en komen we er ook gauw genoeg achter. Desnoods laat ik haar zelf bellen.
Als je nu eenmalig iets doet voor je moeder is dat natuurlijk prima. Maar je kunt echt gewoon heel simpel je laten machtigen door haar. Dat maakt haar niet handelingsonbekwaam oid, zij mag ook nog steeds alles zelf doen. Maar jij mag het dan ook. Wat je nu waarschijnlijk doet (inloggen met haar gegevens) mag officieel niet en daar kan een bank echt moeilijk over doen.

Bij de Rabobank kan het zelfs via de app: https://www.rabobank.nl/p(...)en-bankzaken-beheren
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 20 april 2024 @ 15:59:16 #28
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_213271518
Hoe komt die toko aan je moeders rekeningnummer?
  Redactie Frontpage zaterdag 20 april 2024 @ 17:19:06 #29
38148 crew  Innisdemon
pi_213272212
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Managarm het volgende:
Laat zij maar aantonen dat er een abonnement is afgesloten. Zo niet, alle betalingen storneren.
max 60 dagen voor storneren.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_213272676
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:19 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
max 60 dagen voor storneren.
Niet als je een Melding Onterechte Incasso procedure opstart. Dan is de termijn 13 maanden als blijkt dat de machtiging niet geldig is.
pi_213272681
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:59 schreef Kamelenteen het volgende:
Hoe komt die toko aan je moeders rekeningnummer?
Dat vraag ik me dus ook af
pi_213272890
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:31 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Dat vraag ik me dus ook af
Via de telefoon, ze zal echt wel door ze gebeld zijn. Zo'n telefoontje blijft je alleen geen jaren bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Redactie Frontpage zaterdag 20 april 2024 @ 19:40:09 #33
38148 crew  Innisdemon
pi_213273236
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:31 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Niet als je een Melding Onterechte Incasso procedure opstart. Dan is de termijn 13 maanden als blijkt dat de machtiging niet geldig is.
Ah ok, maar dan heet het geen storneren meer. Ik doelde even op het begrip.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_213818800
- Dit is topic kapen, daar doen we niet aan -

[ Bericht 97% gewijzigd door CoolGuy op 09-06-2024 17:51:20 ]
  vrijdag 7 juni 2024 @ 10:25:28 #35
3542 Gia
User under construction
pi_213820744
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:31 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Dat vraag ik me dus ook af
We zijn inmiddels 7 weken verder? Zijn er nog ontwikkelingen? Of hoe is dit afgelopen?
pi_213880918
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 10:25 schreef Gia het volgende:

[..]
We zijn inmiddels 7 weken verder? Zijn er nog ontwikkelingen? Of hoe is dit afgelopen?
Blijkbaar had mijn moeder telefonisch contact gehad, maar een verkeerd mail adres opgegeven. Dus alle mails kwamen niet aan. Ze beweerden dat ze daarna nog eens telefonisch contact hebben gehad om het abonnement te bevestigen.

Ik heb het er maar bij laten zitten verder, abonnement volledig stopgezet en ook alle verdere betalingen. Deze gasten gaan niet makkelijk over de brug komen en had weinig zin in al het gedoe dat het met zich mee brengt.
  woensdag 12 juni 2024 @ 16:17:27 #37
338319 ZarB
Piña colada
pi_213881933
Maar ze heeft in dat telefoongesprek dus wel haar rekeningnummer gegeven? In ieder geval iets om met haar te bespreken dat dat geen goed idee is.

Bovendien heeft die toko niks zwart op wit dus? Zou iig melding maken bij radar o.i.d.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_213882452
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 16:17 schreef ZarB het volgende:
Maar ze heeft in dat telefoongesprek dus wel haar rekeningnummer gegeven? In ieder geval iets om met haar te bespreken dat dat geen goed idee is.
Vermoedelijk, anders is het praktisch onmogelijk om te incasseren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213890478
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 17:18 schreef baskick het volgende:

[..]
Vermoedelijk, anders is het praktisch onmogelijk om te incasseren.
Via darkweb is alles te koop.

En dat telefonische cont(r)act, daar moeten vast wel een opname van zijn, toch?
pi_213892488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 11:45 schreef Inbox het volgende:

[..]
Via darkweb is alles te koop.

En dat telefonische cont(r)act, daar moeten vast wel een opname van zijn, toch?
Ja, alles kan. TS zou de eventuele opname op kunnen vragen (AVG-inzageverzoek). Kan ook prima dat dat er niet (meer) is, natuurlijk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213931878
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 16:17 schreef ZarB het volgende:
Maar ze heeft in dat telefoongesprek dus wel haar rekeningnummer gegeven? In ieder geval iets om met haar te bespreken dat dat geen goed idee is.

Bovendien heeft die toko niks zwart op wit dus? Zou iig melding maken bij radar o.i.d.
Ja blijkbaar rekeningnummer en een mail adres dat niet klopt. Waarschijnlijk zijn daar mails naar toe gestuurd met mogelijkheid tot opzegging. Maarja
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')