https://www.omroepwest.nl(...)l-ik-ga-nu-ingrijpenquote:Omroep West
Harde clash in gemeenteraad over Israël: 'Ik ga nu ingrijpen'
Lot van Bree
Gisteren, 08:00
•
4 minuten leestijd
De Haagse gemeenteraad
© Gemeente Den Haag
DEN HAAG - Een debat over het inkoopbeleid van de gemeente Den Haag vloog woensdag uit de bocht. D66-raadslid Yousef Assad opperde om de gemeentelijke overeenkomst met pensioenfonds ABP tegen het licht te houden, omdat het fonds financiële banden zou hebben met 'bezettingsmacht' Israël, zoals Assad het land noemde. 'Dit is doelbewuste uitlokking', vond Simon Fritschij (ChristenUnie/SGP).
'Als jullie blijven sneren naar elkaar, dan schors ik de vergadering. We zijn de stad van vrede en recht.' Commissievoorzitter Robin Smit heeft woensdagmiddag al een aantal keer geprobeerd om de raadsleden tot bedaren te brengen, maar na een half uur is voor hem de maat vol. Een debat over inkoopbudgetten, opdrachtgevingsprocessen en aanbestedingen ontaardt in een felle discussie over de wereldpolitiek.
D66-raadslid Yousef Assad is de uitdager. Hij wil van het college van burgemeester en wethouders weten of de overeenkomst die de gemeente heeft met pensioenfonds ABP kan worden gezien als inkoop. 'En zo ja, kan het college pensioenfondsen dan opnemen in de categorie 'personeel gerelateerde zaken' zodat we voorwaarden kunnen stellen?'
Mensenrechten
De reden voor zijn vraag is dat het ABP volgens het D66-raadslid belegt in 'illegale nederzettingen in door Israël bezette gebieden'. Assad: 'Israël is een bezettingsmacht en de inkopen van de gemeente gaan de wereld over. Ook naar gebieden waar mensenrechten worden geschonden.'
Het stuit PVV'er Nick Kaptheijns tegen de borst. Hij spreekt van 'doorgeslagen activisme' en vindt de vraag 'vergezocht'. 'We hebben het vandaag over het inkoopbeleid', zegt hij.
'Nu niet over hebben'
D66’er Yousef Assad vindt het juist terecht dat hij het debat over inkoopbeleid aangrijpt om zijn punt over Israël te maken. In het voorstel van het college gaat het over 'ketenverantwoordelijkheid', verklaart hij, en dat houdt in dat Den Haag als internationale stad van vrede en recht een ‘bijzondere verantwoordelijkheid’ heeft op het gebied van mensenrechten en internationale rechtvaardigheid. Assad: 'Het is dus niet vergezocht.'
Ook Simon Fritschij van de ChristenUnie/SGP reageert geprikkeld. 'Ik snap dat je bij het inkoopbeleid ook internationaal moet kijken, maar het is lastig om vanuit hier een context te bepalen. Volgens mij is Gaza door Hamas bezet. En dat geeft direct aan dat we het hier nu niet over moeten hebben.'
'Uitlokking'
Assad zette vervolgens de discussie verder op scherp. 'Ik begrijp dat ik een gevoelige snaar raak bij de ChristenUnie/SGP', zegt hij. 'Ik heb het over mensenrechten en daar heeft de heer Fritschij blijkbaar geen interesse in. Hij begon met spreken over sociale waarden, maar dat is nu ineens, ploep, verdwenen.'
Dat laat Fritschij zich niet zeggen. 'Ik maak bezwaar tegen de manier waarop ik en mijn fractie worden bejegend. Wat de heer Assad doet is doelbewuste uitlokking.'
'Arrogant'
Ondertussen klinken uit de VVD-bankjes beschuldigingen die Assad ter ore komen. Assad: 'Ik hoor, buiten de microfoon om, dat raadslid Van Basten Batenburg mij arrogant noemt.' En daar is Assad niet van gediend. 'Dit gaat om mijn vrijheid van meningsuiting', zegt hij. Van Basten Batenburg: 'Ik word beticht van iets dat ik niet heb gezegd. Ik heb iets gezegd over de woorden van de heer Assad, niet over de heer Assad zelf. Ik heb een duiding willen geven aan zijn woorden. Dat is een wezenlijk verschil.' Assad: 'Heel creatief om zo je onschuld te bewijzen.'
Dit is voor de commissievoorzitter de druppel. 'Ik ga nu ingrijpen, want dit gaat escaleren. Als jullie zo doorgaan, dan schors ik de vergadering. Aan jullie de keuze: of we gaan gezellig verder met debatteren of we gaan schorsen en koffie drinken.'
Geen inkoopopdracht
Maar zover komt het niet. De raadsleden herpakken zich en het inkoopdebat gaat verder. Op de vraag of de ABP-overeenkomst valt onder het inkoopbeleid van de gemeente Den Haag antwoordt wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks): 'Nee, dat is geen inkoopopdracht. De pensioenen van ambtenaren bij ABP lopen via de VNG en de Rijksoverheid. Maar het staat mensen vrij om invloed uit te oefenen op de wijze waarop hun pensioenfonds geld inzet.'
Echt he. De arrogantiequote:Op vrijdag 19 april 2024 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Heerlijk kneuterig is dat toch, van die gemeenteraadsleden die zich ook even met een lokaal maatregeltje willen gelden alsof ze enige relevante invloed hebben op mondiale zaken.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:22 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Hoe kom je in vredesnaam van overleg over pensioenen op Israël?
[..]
https://www.omroepwest.nl(...)l-ik-ga-nu-ingrijpen
Nou zo dus.quote:Yousef Assad
Het kan het begin zijn van een verandering. Kijk Netanyahu wilt zijn macht houden en een genocide zal daarbij helpen. Maar dat gaat net te ver dus de VS zal dat niet laten gebeuren, misschien volgend jaar na de verkiezingen. Anyway Israel is een bezetter en doet waarschijnlijk aan genocide (als je op mensen die voedsel stelen gaat schieten en de instroom bewust laag houdt) volgens de VN en ICC. En het is een schande dat we na meer dan een jaar lang doodgegooid worden met anti Rusland propaganda en pro Oekraine propaganda dat we in het Westen doen alsof Israel in het recht staat om oorlogsmisdaden te plegen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Heerlijk kneuterig is dat toch, van die gemeenteraadsleden die zich ook even met een lokaal maatregeltje willen gelden alsof ze enige relevante invloed hebben op mondiale zaken.
Daarin ben je al betrokken als land door Rutte die vanaf dag 1 Israel steunt en door wapens te verkopen aan Israelquote:Op vrijdag 19 april 2024 10:32 schreef ReplaR het volgende:
Ik word een beetje moe van die moslims die ons in hun heilige oorlog willen betrekken.
Dit dus. Hypocriete lui hier.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Daarin ben je al betrokken als land door Rutte die vanaf dag 1 Israel steunt en door wapens te verkopen aan Israel
Blablabla. Dat je die stront uit je toetsenbord krijgtquote:Op vrijdag 19 april 2024 10:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Het kan het begin zijn van een verandering. Kijk Netanyahu wilt zijn macht houden en een genocide zal daarbij helpen. Maar dat gaat net te ver dus de VS zal dat niet laten gebeuren, misschien volgend jaar na de verkiezingen. Anyway Israel is een bezetter en doet waarschijnlijk aan genocide (als je op mensen die voedsel stelen gaat schieten en de instroom bewust laag houdt) volgens de VN en ICC. En het is een schande dat we na meer dan een jaar lang doodgegooid worden met anti Rusland propaganda en pro Oekraine propaganda dat we in het Westen doen alsof Israel in het recht staat om oorlogsmisdaden te plegen.
Ga er maar inhoudelijk op in als je het er niet mee eens bentquote:Op vrijdag 19 april 2024 11:05 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Blablabla. Dat je die stront uit je toetsenbord krijgt
ABP belegt in de wapenindustrie en die verkoopt weer wapens aan Israelquote:Op vrijdag 19 april 2024 11:07 schreef oblo het volgende:
Waar het nou over? Dat ABP specifiek belegt in illegale nederzettingen in de West Bank of dat het ABP belegt in Israel en “geld naar Israel is geld naar illegale nederzettingen”?
quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Daarin ben je al betrokken als land door Rutte die vanaf dag 1 Israel steunt en door wapens te verkopen aan Israel
Niet je imam geloven, we verkopen nl geen wapens aan Israël.quote:
https://nos.nl/l/2512809quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:12 schreef ReplaR het volgende:
[..]
[..]
Niet je imam geloven, we verkopen nl geen wapens aan Israël.
Daat staat toch echt dat ze wel willen leveren, maar het niet mogen.quote:
Ik heb ff gezocht en het gaat specifiek over de illegale nederzettingen in de West Bank. Zie:quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:12 schreef Origami94 het volgende:
[..]
ABP belegt in de wapenindustrie en die verkoopt weer wapens aan Israel
Ik bekeek wel eens zo´n vergadering bij de Amsterdamse lokale tv. Wat een stelletje volidioten zit daar toch.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dan ken je Amsterdam nog niet.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als 94 staat voor je geboortejaar ben je het niet eens waardquote:Op vrijdag 19 april 2024 11:11 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ga er maar inhoudelijk op in als je het er niet mee eens bent
Van genocide is geen sprake en oorlogsmisdaden ook niet. Of heb je het over het terreur van 7 oktober en de decennialange reeks van aanslagen door Palestijnen op Israëlische burgers? Dan valt er wel heel wat te zeggen voor je punt.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Het kan het begin zijn van een verandering. Kijk Netanyahu wilt zijn macht houden en een genocide zal daarbij helpen. Maar dat gaat net te ver dus de VS zal dat niet laten gebeuren, misschien volgend jaar na de verkiezingen. Anyway Israel is een bezetter en doet waarschijnlijk aan genocide (als je op mensen die voedsel stelen gaat schieten en de instroom bewust laag houdt) volgens de VN en ICC. En het is een schande dat we na meer dan een jaar lang doodgegooid worden met anti Rusland propaganda en pro Oekraine propaganda dat we in het Westen doen alsof Israel in het recht staat om oorlogsmisdaden te plegen.
Kun jij wel vinden. Maar het internationaal gerechtshof stelt dat er potentieel wel sprake van is. Dat lijkt me relevanter voor onze politiek dan forumbezoekers die Palestina stom vinden want moslims.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Van genocide is geen sprake en oorlogsmisdaden ook niet. Of heb je het over het terreur van 7 oktober en de decennialange reeks van aanslagen door Palestijnen op Israëlische burgers? Dan valt er wel heel wat te zeggen voor je punt.
We kopen wapens ook in Israël hoor. Jouw belasting spekt de oorlogsindustrie daar. Jij doet dus ook mee met de oorlog aan de kant van Israël. Gaaf toch?quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En natuurlijk is het weer een Youssef die meent dat te moeten doen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
7 oktoberquote:Op vrijdag 19 april 2024 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Van genocide is geen sprake en oorlogsmisdaden ook niet. Of heb je het over het terreur van 7 oktober en de decennialange reeks van aanslagen door Palestijnen op Israëlische burgers? Dan valt er wel heel wat te zeggen voor je punt.
Ontzettend totaal niet gaafquote:Op vrijdag 19 april 2024 16:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We kopen wapens ook in Israël hoor. Jouw belasting spekt de oorlogsindustrie daar. Jij doet dus ook mee met de oorlog aan de kant van Israël. Gaaf toch?
Palestina? Dat land bestaat niet. En wat heeft dit met moslims te maken?quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:07 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Kun jij wel vinden. Maar het internationaal gerechtshof stelt dat er potentieel wel sprake van is. Dat lijkt me relevanter voor onze politiek dan forumbezoekers die Palestina stom vinden want moslims.
Dat kun je natuurlijk wel zeggen, maar blijkbaar niet weet je het niet. Je begint immers direct over Israël zonder het over de oorzaak van deze kwestie te hebben: de Arabieren/Palestijnen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:45 schreef Origami94 het volgende:
[..]
7 oktober
7 oktober
7 oktober
7 oktober
7 oktober
7 oktober
7 oktober
Oke nu weten we het. Tijd om terug te gaan naar de genocide en illegale nederzettingen die voor de ICC en VN zijn bekrachtigd of betwist jij dat en waarom?
Ja dat is alsof ik een klap krijg op straat en iemand helemaal doodschop en dan zeg tegen de rechter, maar diegene begon eerst.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Palestina? Dat land bestaat niet. En wat heeft dit met moslims te maken?
[..]
Dat kun je natuurlijk wel zeggen, maar blijkbaar niet weet je het niet. Je begint immers direct over Israël zonder het over de oorzaak van deze kwestie te hebben: de Arabieren.
Dat je het decennialange terreur van de Palestijnen op deze manier probeert te bagatelliseren is schrikbarend en veelzeggend.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:00 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja dat is alsof ik een klap krijg op straat en iemand helemaal doodschop en dan zeg tegen de rechter, maar diegene begon eerst.
Ja, Hamas bestaat toevallig uit moslims.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:07 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Kun jij wel vinden. Maar het internationaal gerechtshof stelt dat er potentieel wel sprake van is. Dat lijkt me relevanter voor onze politiek dan forumbezoekers die Palestina stom vinden want moslims.
Sure laten we doen alsof dat een kant van het verhaal is en de volledige waarheid. Erken jij dat de staat Israel op basis van terrorisme is ontstaan door aanslagen op de Britten en VN ambassadeurs indertijd? Zelfs toen er een tweestaten oplossing was ondertekend door de drie partijen inclusief Bill Clinton werd de Israelische minister-president Yithzak Rabin vermoord door een aanhanger van Netanyahu.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat je het decennialange terreur van de Palestijnen op deze manier probeert te bagatelliseren is schrikbarend en veelzeggend.
Het merendeel van de internationale gemeenschap heeft Palestina gewoon erkend. Maar dat zijn het soort zaken die we aan de kant schuiven als het niet uitkomt, net als het ICJ, toch?quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Palestina? Dat land bestaat niet.
[..]
Dat kun je natuurlijk wel zeggen, maar blijkbaar niet weet je het niet. Je begint immers direct over Israël zonder het over de oorzaak van deze kwestie te hebben: de Arabieren.
Nou dat hoef ik zelf niet eens te beantwoorden blijkbaar:quote:En wat heeft dit met moslims te maken?
Dat heeft blijkbaar een vertroebelend effect op het beoordelingsvermogen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:02 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, Hamas bestaat toevallig uit moslims.
150 landen in de VN erkennen Palestina, HowardRoark op FOK! niet.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
Palestina? Dat land bestaat niet. En wat heeft dit met moslims te maken?
idd, die koran staat vol met onwaarheden en oproepen tot geweldquote:Op vrijdag 19 april 2024 17:10 schreef Origami94 het volgende:
Misschien is het maar beter dat ze propaganda deels willen verbieden. Er zijn mensen die niet geloven in feiten die daar vatbaar voor zijn.
Dat zeggen ze ook over de bijbel.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
idd, die koran staat vol met onwaarheden en oproepen tot geweld.
Hoezo?quote:
Religie is hier in principe irrelevant. Hamas is weliswaar het zoveelste bewijs van wat voor een verwerpelijke troep er allemaal uit de Islamtische wereld komt, maar als dit niet ging om Arabische moslims, maar Arabische christenen had dit geen verschil gemaakt. Dan blijf de kern van het probleem een grootschalig antisemitisch terreurnetwerk dat al decennialang probeert om de enige Joodse staat ter wereld te vernietigen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:02 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, Hamas bestaat toevallig uit moslims.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |