quote:Woordvoerder Isralisch leger: "Iran heeft tientallen drones gelanceerd richting Isral"
"Iran heeft tientallen drones gelanceerd richting Isral", dat zegt Daniel Hagari, de woordvoerder van het Isralische leger, in een toespraak op de Isralische televisie. De laatste dagen heeft Iran meermaals gedreigd met wraakacties voor de Isralische aanval op de Iraanse ambassade in Damascus in Syri. Volgens Hagari kan het "uren duren" voor de drones Isral bereiken.
Iraakse veiligheidsdiensten bevestigen aan persagentschap Reuters dat drones vanuit Iran over Irak richting Isral vliegen. Het Iraakse ministerie van Transport kondigt aan dat het luchtruim boven Irak wordt afgesloten voor al het vliegverkeer.
Het Isralische leger heeft de opdracht gekregen om de drones uit de lucht te schieten, zegt Hagari. Volgens de woordvoerder van het Isralische leger kan het "uren duren" voor de drones Isral bereiken. Ook het Isralische luchtruim wordt afgesloten.
Het luchtruim in Jordani was al afgesloten. De Jordaanse veiligheidsdiensten zouden ook gezegd hebben dat ze klaar zijn om "vliegtuigen of drones" die het vliegverbod schenden te onderscheppen of neer te schieten.
Wat vooraf ging:
Op 1 april lanceerde Isral een aanval op de Iraanse ambassade in de Syrische hoofdstad Damascus. Bij die aanval kwamen 16 mensen - onder wie 2 hooggeplaatste commandanten van de Iraanse Revolutionaire Garde - om het leven.
De Iraanse Ayatollah Ali Khamenei reageerde meteen dat Isral "moet en zal worden gestraft". De afgelopen dagen werd de dreiging vanuit Iran steeds groter. Gisteren zei de Amerikaanse president Biden dat een vergelding "eerder vroeger dan later" zou plaatsvinden.
Het Witte Huis bevestigt de aanval en zegt dat het Isral zal steunen en verdedigen tegen elke Iraanse dreiging. President Biden zit deze namiddag (lokale tijd) samen met zijn veiligheidsadviseurs om de situatie te bespreken.
Eerder vandaag had Biden omwille van de oplopende spanningen in het Midden-Oosten zijn weekendplannen in Delaware al geannuleerd. Hij keerde enkele uren geleden terug richting Washington "voor een spoedoverleg".
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/13/conflict-iran-israel/
Nou, dan wil ik hierbij de man hatelijk feliciteren!quote:
quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:21 schreef heywoodu het volgende:
Nou, aanval achter de rug. Nu nog even wachten op een passief-agressieve 'the matter can be deemed concluded' en we zijn klaar
Ach, als Iran zo druk bezig is om te ontkennen dat het allemaal serieus was is dat in principe wel een goed teken natuurlijk, dat zal voor hun de manier zijn om geen tegenaanval te 'moeten' plaatsen.quote:
Precies, lijkt me een goede ontwikkeling. Vooralsnog wijst alles er op dat escalatie niet op de agenda staat. Alleen Australi roept burgers op om Isral te verlaten: https://www.smartraveller(...)estinian-territoriesquote:Op vrijdag 19 april 2024 07:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ach, als Iran zo druk bezig is om te ontkennen dat het allemaal serieus was is dat in principe wel een goed teken natuurlijk, dat zal voor hun de manier zijn om geen tegenaanval te 'moeten' plaatsen.
Tja, ik snap sowieso oprecht niet waarom je in de huidige tijd als toerist naar dat hele gebied zou gaan, van Isral tot Iran en alles er tussenin en omheen..quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:41 schreef oblo het volgende:
[..]
Precies, lijkt me een goede ontwikkeling. Vooralsnog wijst alles er op dat escalatie niet op de agenda staat. Alleen Australi roept burgers op om Isral te verlaten: https://www.smartraveller(...)estinian-territories
Kreeg van Israel al een kadootje vannacht.quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:28 schreef Zorro het volgende:
[..]
Nou, dan wil ik hierbij de man hatelijk feliciteren!
Tel Aviv is lekker rustig in ieder geval.quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, ik snap sowieso oprecht niet waarom je in de huidige tijd als toerist naar dat hele gebied zou gaan, van Isral tot Iran en alles er tussenin en omheen..
De man is twee maanden terug van Facebook en Instagram gegooid vanwege pro-Hamas-berichten (quote:
quote:De prijs van terughoudendheid
In de nasleep van de Iraanse aanval verwacht de hele wereld terughoudendheid van Isral. Daarom is dit het moment voor Jeruzalem om vrijheid van handelen op een van twee andere fronten te eisen: in Gaza of in Zuid-Libanon.
https://niw.nl/de-prijs-van-terughoudendheid/
quote:Confrontatie met Iran: wie heeft er gewonnen?
Het Westen houdt vooral van passieve en zwakke Joden
https://opiniez.com/2024/(...)nnen/vrosenthal2023/
Sowieso snap ik het niet. Isralirs zijn onvriendelijk als de pest, er zijn leukere landen in de wereld om te vertoeven.quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, ik snap sowieso oprecht niet waarom je in de huidige tijd als toerist naar dat hele gebied zou gaan, van Isral tot Iran en alles er tussenin en omheen..
Die 2equote:
"Palestina"...?quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:07 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Die 2e
Ja, daarom steunt het westen Israel vast al tientallen jaren met miljarden aan wapens en vinden we het niet erg dat ze al een paar decennia als een soort Rusland telkens kleine stukjes Palestina inpikken zonder echte repercussies. Omdat we van zwakke Joden houden
Nou ja, vanuit historisch perspectief en de interesse daarin snap ik wel dat die hele regio ontzettend aantrekkelijk is, qua beschaving is daar natuurlijk gigantisch veel meer geschiedenis dan hier in West-Europa. Maar in de huidige tijden...neuhquote:Op vrijdag 19 april 2024 08:48 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Sowieso snap ik het niet. Isralirs zijn onvriendelijk als de pest, er zijn leukere landen in de wereld om te vertoeven.
Gigantisch veel meer of gewoon langer geleden?quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, vanuit historisch perspectief en de interesse daarin snap ik wel dat die hele regio ontzettend aantrekkelijk is, qua beschaving is daar natuurlijk gigantisch veel meer geschiedenis dan hier in West-Europa. Maar in de huidige tijden...neuh
Had liever een persoonlijke overhandiging gezien als met die Hamas sjeik in die rolstoel destijdsquote:Op vrijdag 19 april 2024 07:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kreeg van Israel al een kadootje vannacht.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Het lijkt op dit moment mee te vallen qua escalatie maar man man man... wat onnodig weer dit van Isral. Ze spelen met vuur
quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:22 schreef Ali_boo het volgende:
Hoe fucking durven ze zonder mij te beginnen
Beiden.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:14 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Gigantisch veel meer of gewoon langer geleden?
denk meer dat ze nu beseffen dat israel direct aanvallen geen zin heeft, aangezien ze geen schade kunnen doen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:57 schreef Mylene het volgende:
Iran is de aanval aan het downplayen omdat ze niet durven terug te slaan.
Dat zou wel interessant zijn. Een heel groot gedeelte van de bevolking is namelijk ook tegen het Iraanse regimequote:
Strategische movequote:Op vrijdag 19 april 2024 11:10 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat zou wel interessant zijn. Een heel groot gedeelte van de bevolking is namelijk ook tegen het Iraanse regime
Dat kan, maar ik doel op de claim dat de drones van binnen Iran opgestegen zijn. Waarschijnlijker is dat de AA van Iran gewoon ruk is, maar dat terzijdequote:
Icecrown Citadel officials?quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:59 schreef egayalS het volgende:
Amerikaanse senator die de rules based order promoot be like
[ x ]
Dat is hun variant op de "raket op een zwembad" lijkt het.quote:
quote:Op vrijdag 19 april 2024 08:48 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Sowieso snap ik het niet. Isralirs zijn onvriendelijk als de pest, er zijn leukere landen in de wereld om te vertoeven.
Kaas heeft nooit klompen aan of tulpen om de nekquote:Op vrijdag 19 april 2024 11:39 schreef HannahVrede het volgende:
[..]En Nederlanders zijn gierig en eten de hele dag kaas met kloppen aan en tulpen om de nek.
Interpunctie... Zo belangrijkquote:Op vrijdag 19 april 2024 11:46 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Kaas heeft nooit klompen aan of tulpen om de nek(vooral omdat kaas geen nek heeft)
Ik denk als Iran in een oorlog terecht zou komen en de bevolking gemobiliseerd zou worden, dat 90% van die soldaten meteen overloopt bij de eerste kans die ze krijgen ...quote:
Weet je wel wat dat kost?quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:57 schreef Mylene het volgende:
Iran is de aanval aan het downplayen omdat ze niet durven terug te slaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben zelf in Iran geweest en het was zeker een van mijn betere reizen. Ongelooflijk vriendelijke bevolking, schitterende dingen te zien, lekker eten, mooie bergen, en natuurlijk die aparte regels ivm het geloof en de regels daar ... maar ik zou er nu ook zeker niet naartoe gaan. Voor westerlingen is het gewoon niet meer zo veilig als het ooit was. Je kunt wel vastgezet worden en als ruilwaar gebruikt worden voor Iraanse gevangenen in het westen ofzo. Of gewoon om je land van herkomst te pesten. Isral heeft mij nooit bijzonder getrokken maar zou ik ook wel eens willen bezoeken vanwege het historische erfgoed. Ook Jordani lijkt mij bijzonder interessant. Syri ook, maar weet niet of daar nog iets van over is. Irak en dan met name Koerdistan lijkt me ook bijzonder en daar heb ik ook goede verhalen over gehoord, ook recentelijk. Saudi-Arabi lijkt me dan ook weer een superfascinerend land. Naar de Emiraten hoef ik niet zo nodig.quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De leukste mensen die ik ooit heb gekend waren Iranirs die ik leerde kennen via m'n bijbaantje.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben zelf in Iran geweest en het was zeker een van mijn betere reizen. Ongelooflijk vriendelijke bevolking, schitterende dingen te zien, lekker eten, mooie bergen, en natuurlijk die aparte regels ivm het geloof en de regels daar ... maar ik zou er nu ook zeker niet naartoe gaan. Voor westerlingen is het gewoon niet meer zo veilig als het ooit was. Je kunt wel vastgezet worden en als ruilwaar gebruikt worden voor Iraanse gevangenen in het westen ofzo. Of gewoon om je land van herkomst te pesten. Isral heeft mij nooit bijzonder getrokken maar zou ik ook wel eens willen bezoeken vanwege het historische erfgoed. Ook Jordani lijkt mij bijzonder interessant. Syri ook, maar weet niet of daar nog iets van over is. Irak en dan met name Koerdistan lijkt me ook bijzonder en daar heb ik ook goede verhalen over gehoord, ook recentelijk. Saudi-Arabi lijkt me dan ook weer een superfascinerend land. Naar de Emiraten hoef ik niet zo nodig.
Ik had eigenlijk een grotere Midden-Oosten-reis gepland, maar nu is inderdaad niet het juiste moment. Van de week kwam ik nog met een vliegtuig over het gebied heen; de airline vermeed gelukkig Iran en vloog over Irak, terwijl ze normaal over Iran vliegen. Toch opgelucht toen we Turkije binnenvlogen eerlijk gezegd.
Is het niet hopen tegen beter weten in?quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is hun variant op de "raket op een zwembad" lijkt het.
Nu maar hopen dat het voorlopig even over is.
De Perzische cultuur is echt zeer bijzonder en hoogontwikkeld. Het zijn zeker geen Arabieren, echt onvergelijkbaar. Zeer gastvrije en intelligente mensen. En hoe vaak hoor je nou in het nieuws bijv. over criminele Iranirs? Die Iranirs hier leren volgens mij vrij gemakkelijk de taal en vinden ook vrij snel werk. Wat mij betreft zouden we er daar wel meer van mogen hebben ... als we dan van andere bevolkingsgroepen wat minder hebben.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:17 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
De leukste mensen die ik ooit heb gekend waren Iranirs die ik leerde kennen via m'n bijbaantje.
Was zelf na het werk welkom bij hun thuis, terwijl de rest van de collega's vrienden waren tot aan de deur.![]()
Tegenwoordig is er een tandarts geworden, dus dom zijn ze ook niet. Iranirs zijn ook veelal asielzoekers, maar niet te vergelijken met Eritreers of Somalirs, die vaker een lage opleiding hebben gehad en minder beleefdheidsregels (soms helemaal geen beleefdheidsregels).
quote:Man threatening to blow himself up outside Iranian embassy in Paris
https://www.timesofisrael(...)sy-in-paris-reports/
French police have cordoned off the Iranian consulate in Paris where a man is threatening to blow himself up, French radio station Europe 1 reports on X, formerly Twitter.
Police say they are on the scene and have asked the public to avoid the area.
Service has been interrupted on a nearby metro line for security reasons, according to RATP metro company.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:11 schreef heywoodu het volgende:
Oh, hij is er inmiddels uit en in handen van de politie.
quote:De man zou verklaard hebben zijn broer te willen wreken. Wie of wat zijn broer is niet duidelijk, maar het is in ieder geval niet gelukt.
https://www.geenstijl.nl/(...)-ambassade-in-Parijs
Kracht en moed hebben ze genoeg, denk ik.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:22 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik gun de Iranirs hun vrijheid, hopelijk vinden ze op een dag de kracht en de moed om die haatbaarden voorgoed het land uit te tyfen.
Kwestie van tijd dan hoop ik.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kracht en moed hebben ze genoeg, denk ik.
En kan het Jeugdjournaal weer zeggen dat de Iraanse aanval een grapje was.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:36 schreef Toefjes het volgende:
Nou nu afwachten of Iran gaat vergelden, op een manier dat Israel geen echte schade lijdt maar dat Iran wel kan zeggen dat ze keihard hebben gereageerd.
Probleem is dat je niet weet wat Israel geraakt heeft. Is het een belangrijke radar o.i.d. geweest is een aanval risky.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:36 schreef Toefjes het volgende:
Nou nu afwachten of Iran gaat vergelden, op een manier dat Israel geen echte schade lijdt maar dat Iran wel kan zeggen dat ze keihard hebben gereageerd.
Mooie psyop van Israel.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:51 schreef Ali_boo het volgende:
Is het paranoia of speelt er wellicht meer?
[ x ]
Mooie vrouwen?quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:09 schreef TAmaru het volgende:
Ongelooflijk vriendelijke bevolking, schitterende dingen te zien, lekker eten, mooie bergen, en natuurlijk die aparte regels ivm het geloof en de regels daar ...
Het is alleen helaas het stukje cultuur waarom het vaak niet gaat werken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 00:31 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Volgens velen behoren Iraanse vrouwen tot de mooiste ter wereld.
Iranirs in Nederland zijn vaak ontzettend liberaal en relaxed. En de vrouwen zijn beeldschoon.quote:Op zaterdag 20 april 2024 05:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is alleen helaas het stukje cultuur waarom het vaak niet gaat werken.
Dat geloof ik wel. Je hoort er (bijna) nooit gezeik over. Maar ik had het over het culturele stuk waarom het vaak niet kan werken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 06:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Iranirs in Nederland zijn vaak ontzettend liberaal en relaxed. En de vrouwen zijn beeldschoon.
quote:Missile fired in alleged Israeli strike on Iran had tech to evade radar detection
https://www.timesofisrael.com/liveblog-april-20-2024/
Two Western officials tell The New York Times that a missile fired in an alleged Israeli strike on air defenses of the Natanz nuclear site had technology that enabled the weapon to evade Iran’s radar defense systems.
Two Iranian officials also tell the newspaper that Iran did not detect intrusions into its airspace yesterday, including drones, missiles or aircraft.
The outlet says that the warplane from which the missile was launched was “far from Israeli or Iranian airspace” and neither the jet nor the missile entered Jordanian airspace, in a calculated move to keep Amman out of any potential ramifications for the reprisal strike after it helped shoot down drones and missiles fired at Israel last weekend.
quote:7-year-old girl seriously hurt in Iran attack now breathing on her own
https://www.timesofisrael(...)reathing-on-her-own/
Soroka Medical Center in Beersheba reports an improvement in the condition of a 7-year-old girl who was seriously wounded by shrapnel during the Iranian missile and drone attack on Israel last weekend.
The girl, from a Bedouin town near Arad, is now able to breath on her own, according to the hospital, which still lists her in serious condition.
quote:The missile used in the alleged Israeli attack on a military base near the Iranian city of Isfahan overnight Thursday-Friday was a locally-developed air-to-surface missile dubbed The Rampage, according to a Hebrew media report.
The Kan broadcaster reports that The Rampage was identified from photos and also matches the extent of the damage caused in the attack.
The 4.7-meter (15-foot) rocket can also travel at supersonic speed, making it difficult to detect and intercept using air defense systems such as the Iron Dome.
Israel has not officially commented on the strike, while Iran has downplayed the incident and insisted that only three small drones — and no missiles — were involved in the attack on Isfahan.
The Rampage, which weighs over half a ton and was unveiled in 2018, was designed to penetrate into and destroy protected areas, like bunkers, according to its manufacturers, Israeli Military Industries Systems and Israel Aerospace Industries.
The Kan report comes hours after The New York Times said that the alleged Israeli strike on Iranian air defenses near the Natanz nuclear site had used a high-tech missile that was able to evade Iran’s radar systems.
The report cited officials as saying that the move was “calibrated to make Iran think twice” before launching another direct attack on Israel.
https://www.timesofisrael(...)page-in-iran-attack/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |