abonnement Unibet Coolblue
pi_213243526
Albert Heijn gaat CO2-uitstoot vermelden op productverpakkingen (dmv CO2-wolkje)

Albert Heijn gaat op de verpakking van producten van het eigen merk de CO2-uitstoot vermelden. De supermarktketen zegt de eerste in Nederland te zijn die dat doet.

De supermarkt gaat de CO2-equivalent (CO2e) per kilogram product vermelden. In eerste instantie krijgen 130 producten in de winkels deze vermelding, waaronder eieren. Dat wordt stapsgewijs aangevuld met meer producten zoals groente en fruit.

'Kip, varken en rund vergelijken'
De vermelde uitstoot op de verpakkingen van huismerkproducten is gebaseerd op data uit de eigen ketens, meldt hoofd duurzaamheid en kwaliteit Anita Scholte op Reimer.

"Als je straks voor het vleesschap staat, kan je kip, varken en rund vergelijken", zegt Scholte op Reimer daarover. Klanten kunnen op die manier zien welk vlees de hoogste uitstoot qua productie heeft opgeleverd. En dit geeft de klant dan de optie een duurzame keuze te maken.

Ook bij recepten in de Allerhande wordt de ingeschatte klimaatimpact vermeld, in categorieën die variëren van zeer laag tot zeer hoog.

Hiermee geeft de supermarktketen naar eigen zeggen duidelijkheid aan de klanten om ze te 'helpen klimaatbewuster te kiezen en te koken'.
Albert Heijn zegt in 2030 45 procent minder CO2e te willen uitstoten in de hele keten ten opzichte van 2018.

Runderkipgehakt
Naast het vermelden van de CO2e op producten, komt de supermarktketen ook met gehakt, worstjes en burgers die een combinatie zijn van kip en rundvlees. De combinatie van deze vleessoorten zou beter zijn voor het milieu dan reguliere rundvleesproducten.

De half-om-halfproducten met kip hebben een lagere uitstoot dan reguliere rundvleesproducten. Zou zo het volgens Albert Heijn per kilogram product 37 procent schelen.

Qua smaak proef je geen verschil, stelt Scholte op Reimer. De opties met rund en kip zijn een extra keuze, licht ze toe. "We gaan niks vervangen."

https://www.rtl.nl/nieuws(...)n?redirect=rtlnieuws

Ik vraag me af of dit op niet al te lange termijn slechts een tool is om mensen te helpen klimaatbewuste keuzes te maken, of er een persoonlijke registratie gaat plaatsvinden van buitensporig niet klimaat bewuste aankopen, en of daar in dat geval consequenties aan verbonden worden.
pi_213243613
Handig voor je CO2-budget.
pi_213243785
Goed excuus om de prijzen op te krikken in de toekomst. Extra co2 belasting heffen, die driedubbel in de prijs verwerken, extra winst maken. Zo doet AH dat.
  woensdag 17 april 2024 @ 22:54:05 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_213243786
Prima toch? Bewustwording creëren is prima, dan kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen.

beter dan een jumbo die zwicht voor de ecochantage van al die organisaties die mensen hun keuze af willen nemen en dwingen te doen wat zij willen.

Als mensen zelf de keuze hebben, weten waar ze voor kiezen, inclusief gevolgen voor het milieu, lijkt me dat best
Laffe huichelaar
pi_213243908
Maar hoeveel mensen zie je daadwerkelijk die stickertjes lezen als ze boodschappen doen bij AH?
Ik heb het nog nooit gezien, wel mensen die druk lopen te bellen terwijl ze met hun wagen door de super scheuren ondertussen links en rechts producten uit de schappen nemen en die in het winkelkarretje mikken.
pi_213244011
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:05 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik heb het nog nooit gezien
'gaat'. Dat betekent dat het nog moet gebeuren.
pi_213244093
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:05 schreef Hiddendoe het volgende:
Maar hoeveel mensen zie je daadwerkelijk die stickertjes lezen als ze boodschappen doen bij AH?
Ik heb het nog nooit gezien, wel mensen die druk lopen te bellen terwijl ze met hun wagen door de super scheuren ondertussen links en rechts producten uit de schappen nemen en die in het winkelkarretje mikken.
Het gebeurt nogal eens dat mensen zich ineens schuldig voelen nadat ze een documentaire op tv hebben gezien over klimaat en dan de omslag maken naar een duurzame leefstijl.
Maar door de band genomen... ik had het kunnen zijn, de klant die jij omschrijft :Y
pi_213244106
Het is wel echt super verdacht als je op de verpakking kan lezen wat je koopt.
pi_213244120
Leuk voor de decadente havermelk drinkers.
pi_213244236
Het kost wel veel moeite als je echt bij alles moet opletten op duurzaamheid of neveneffecten. Statiegeld gaat ook naar 50 cent. Je op het station gekochte flesje cola netjes in de prullenbak doen wordt een dure grap. Ik gok zomaar dat we in Nederland de beste tijden hebben gehad, het speelkwartier is voorbij. Buitenland zal misschien een jaar of 5 à 10 later (of helemaal niet) volgen.
  woensdag 17 april 2024 @ 23:50:09 #11
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_213244309
Mensen die het beste met de aarde voorhebben zullen dus kiezen voor het hoogste CO2-label, want CO2 is waar onze wereld juist MEER van nodig heeft in plaats van minder.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_213244395
Oh nee, dan staat er nog meer op de verpakkingen. Heb je nog meer moeite om de houdbaarheidsdatum te vinden. Alsof iemand de rest wat er op staat iets boeit.
pi_213244404
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef Za het volgende:

Qua smaak proef je geen verschil, stelt Scholte op Reimer. De opties met rund en kip zijn een extra keuze, licht ze toe. "We gaan niks vervangen."

Dat zegt wel veel over de kwaliteit van hun vlees als je geen verschil tussen kip en rund proeft.....
pi_213244418
Soms heb je ook producten die een A-status hebben als het gaat om gezondheid maar dat echt niet zijn, kan het zijn dat het doorrekenen wel (bijna) 100 % betrouwbaar is?
  donderdag 18 april 2024 @ 00:13:25 #15
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_213244419
Wat een onzin. Alsof iemand dit boeiend vindt :')
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_213244518
"De ingeschatte klimaatimpact".

Zet er maar iets op wat goed klinkt? Hoeveel onderzoek is daar naar verricht? Je kunt dat niet zomaar op 1 hoop vegen. Die kippen uit een Nederlandse megastal gaan het heel anders doen dan die vrijlopende Spaanse kippen. Of die dure bonen van Nederlandse bodem, vergeleken met de Braziliaanse bonen waar net een stuk oerwoud voor is platgebrand. AH koopt gewoon de goedkoopste, en plakt daar allemaal dezelfde etiketten op.

Marketing.
  donderdag 18 april 2024 @ 06:37:20 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213244863
Kan me idd niet voorstellen dat dit enigzins te berekenen valt. Er zoveel factoren....

Neem een avocado, en hoeveel water dat gebruikt. Ga je dan de CO2 berekenen die de bouwmachines uitstootte om de irrigatie aan te leggen in een land aan de andere kant van de wereld?

Zou eerder de nadruk leggen op lokaal voedsel, in nederland geproduceerd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_213244934
Het zoveelste natte vinger werk wat wel leuk en groen klinkt.


"Groen" is marketingwoord van 2024.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 18 april 2024 @ 07:18:51 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213244989
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef Za het volgende:
of er een persoonlijke registratie gaat plaatsvinden van buitensporig niet klimaat bewuste aankopen, en of daar in dat geval consequenties aan verbonden worden.
Waarom denk je dat?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 18 april 2024 @ 07:22:30 #20
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213245009
Ik ga altijd op de fiets boodschappen doen. Wanneer krijgen milieubewuste klanten zoals ik een extra korting op boodschappen bij AH? Ik wil (korting op) kaas. Ik ben ook een (groene) klant.

[ Bericht 9% gewijzigd door Twiitch op 18-04-2024 07:29:54 ]
pi_213245038
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 06:59 schreef Filosoofert het volgende:
Het zoveelste natte vinger werk wat wel leuk en groen klinkt.


"Groen" is marketingwoord van 2024.
Zelfs Windows verkoopt zichzelf nu als groen door updates uit te voeren op momenten dat er groene energie door het net vliegt. Of/hoe dat überhaupt mogelijk is ? Geen idee.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213245050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:37 schreef QAnonn het volgende:
Handig voor je CO2-budget.
Precies. Toen het idee in de ether vloog, vroeg de scepticus zich af hoe dat meetbaar zou moeten zijn. Zo dus.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213245065
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 07:30 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Zelfs Windows verkoopt zichzelf nu als groen door updates uit te voeren op momenten dat er groene energie door het net vliegt. Of/hoe dat überhaupt mogelijk is ? Geen idee.
Dit lijkt mij dan weer een voorbeeld van een kleine aanpassing die wél iets zou kunnen doen.


Bedrijven buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe goed ze wel niet bezig zijn. Als ze al die moeite nou eens zouden stoppen in écht -groen ipv beeldvorming -groen
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_213245088
leuke guilt trip, thx ah!
pi_213245302
Op naar het CO2-budget.
  donderdag 18 april 2024 @ 08:34:35 #26
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213245347
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:22 schreef Nober het volgende:
Op naar het CO2-budget.
En bijkomend belastingsysteem, inclusief schijven zodat hogere uitstoot zwaarder belast wordt (grote bedrijven krijgen een uitzonderingspositie uiteraard)
pi_213245393
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:53 schreef Cockwhale het volgende:
Goed excuus om de prijzen op te krikken in de toekomst. Extra co2 belasting heffen, die driedubbel in de prijs verwerken, extra winst maken. Zo doet AH dat.
Een groot businessplan en geldklopperij dat 'groen'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 18 april 2024 @ 08:43:40 #28
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213245404
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:53 schreef Cockwhale het volgende:
Goed excuus om de prijzen op te krikken in de toekomst. Extra co2 belasting heffen, die driedubbel in de prijs verwerken, extra winst maken. Zo doet AH dat.
Ohhhh, het is dus de ah die de belastingen heft!!!1! En ik maar denken dat dat de roverheid was. Dieven!11!! Schurken!!
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_213245407
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 00:12 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Soms heb je ook producten die een A-status hebben als het gaat om gezondheid maar dat echt niet zijn, kan het zijn dat het doorrekenen wel (bijna) 100 % betrouwbaar is?
Heb je het nu over die voedingsindicatie?

Dat heb ik al lang uit het raam getieft sinda dat ik er achter kwam dat veel chips b status zijn, terwijl gerookte zal d of e is.

Nos heeft hier een top item over.
Weg er mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 18 april 2024 @ 08:46:02 #30
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213245420
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb je het nu over die voedingsindicatie?

Dat heb ik al lang uit het raam getieft sinda dat ik er achter kwam dat veel chips b status zijn, terwijl gerookte zal d of e is.

Nos heeft hier een top item over.
Weg er mee.
Voedingsindicatie is per categorie...

Dus een prima hulpmiddel, al kan het wel zeker verwarrend zijn in het begin.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_213245430
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:22 schreef Nober het volgende:
Op naar het CO2-budget.
Je ziet het gewoon langzaam uitgerold worden maar mensen kijken liever weg en schreeuwen Wappie.
pi_213245637
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2024 06:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Kan me idd niet voorstellen dat dit enigzins te berekenen valt. Er zoveel factoren....

Neem een avocado, en hoeveel water dat gebruikt. Ga je dan de CO2 berekenen die de bouwmachines uitstootte om de irrigatie aan te leggen in een land aan de andere kant van de wereld?

Zou eerder de nadruk leggen op lokaal voedsel, in nederland geproduceerd.
Klopt. Sterker nog: er zijn meerdere manieren om kosten te berekenen en je kan niet zomaar zeggen dat de ene manier beter is dan de andere. Erg dubbelzinnig dus.
pi_213245814
Kan ik eindelijk de appels uit Duitsland en Nieuw-Zeeland beter vergelijken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 18 april 2024 @ 09:37:08 #34
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213245896
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb je het nu over die voedingsindicatie?

Dat heb ik al lang uit het raam getieft sinda dat ik er achter kwam dat veel chips b status zijn, terwijl gerookte zal d of e is.

Nos heeft hier een top item over.
Weg er mee.
Waarom blijven mensen op fok doen alsof gerookte zalm een gezond product is? Aan de ene kant zeggen dat mensen de voedingsinformatie moeten lezen aan de aan de andere daar zelf totaal in falen.

Gerookte zalm bevat ongeveer 2 gram zout per 100 gram. In vergelijking met reguliere zalm is het een ongezonde keuze.
I am a black hole shitting into the void
pi_213246133
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 09:37 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Waarom blijven mensen op fok doen alsof gerookte zalm een gezond product is? Aan de ene kant zeggen dat mensen de voedingsinformatie moeten lezen aan de aan de andere daar zelf totaal in falen.

Gerookte zalm bevat ongeveer 2 gram zout per 100 gram. In vergelijking met reguliere zalm is het een ongezonde keuze.
In vergelijking met een zak chips, jankertje.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 18 april 2024 @ 10:14:54 #36
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213246188
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:05 schreef Hiddendoe het volgende:
Maar hoeveel mensen zie je daadwerkelijk die stickertjes lezen als ze boodschappen doen bij AH?
Ik heb het nog nooit gezien, wel mensen die druk lopen te bellen terwijl ze met hun wagen door de super scheuren ondertussen links en rechts producten uit de schappen nemen en die in het winkelkarretje mikken.
Ik pak ook gewoon de dingen die op m'n boodschappenlijstje staan. Het enige waar ik op een verpakking naar kijk zijn houdbaarheidsdatum, hoeveelheid en eventueel productnaam.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 10:58:45 #37
7889 tong80
Spleenheup
pi_213246583
'Mevrouw de cassiere, ik heb daarnet het kassabonnetje gecontroleerd, maar ik betwijfel of de uitstoot wel klopt.'

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 10:59:35 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_213246592
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:14 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ik pak ook gewoon de dingen die op m'n boodschappenlijstje staan. Het enige waar ik op een verpakking naar kijk zijn houdbaarheidsdatum, hoeveelheid en eventueel productnaam.
Ik loop altijd kromgebogen langs de schappen. Scheelt de helft van de prijs.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213246640
quote:
9s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:43 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ohhhh, het is dus de ah die de belastingen heft!!!1! En ik maar denken dat dat de roverheid was. Dieven!11!! Schurken!!
Kun je ook lezen?
  donderdag 18 april 2024 @ 11:07:27 #40
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213246663
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:59 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik loop altijd kromgebogen langs de schappen. Scheelt de helft van de prijs.

:T
Kost je wel een rug.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 11:21:59 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_213246794
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:07 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Kost je wel een rug.
:D Hier kan ik niet overheen. Niet dat ik er gebukt onder ga. ;)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213246908
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 07:31 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Precies. Toen het idee in de ether vloog, vroeg de scepticus zich af hoe dat meetbaar zou moeten zijn. Zo dus.
Straks hoef je helemaal niet meer op de labels te kijken dan krijg je gewoon een error als je budget op is.
  donderdag 18 april 2024 @ 11:58:35 #43
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_213247076
Het is over het algemeen zo langzamerhand wel je reinste betutteling geworden met al die commotie omtrent CO2. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 18 april 2024 @ 12:27:11 #44
104963 ETA
European Travel Author
pi_213247352
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 06:59 schreef Filosoofert het volgende:
Het zoveelste natte vinger werk wat wel leuk en groen klinkt.

"Groen" is marketingwoord van 2024.
Voor werk houd ik mij o.a. bezig met een dergelijke calculator/model. Ik kan je vertellen dat het zeer lastig is om een betrouwbaar model te maken.

De modellen zijn bijna altijd gebaseerd op gemiddelde data vanuit databases, zelden uit gegevens van de producent zelt. Hierdoor krijg je al een afwijking.

Verder bij transport zijn in beste geval berekeningen op basis van gemiddelde ton/km/CO2 uitstoot. Dus weer een gemiddelde. Voor items die van langere afstanden komen, daarbij wordt niet eens gekeken welk type vervoer wordt gebruikt, maar gaat men uit van een gemiddelde (x% gaat per boot, x% per vrachtauto, x% overig). Verder zit in het transport vaak niet de aanvoer van grondstoffen naar de fabriek.

Verder kan je onmogelijk de hele supply chain meenemen. Voor een koe zou je ook moeten kijken waar het voer vandaag komt (misschien 2-3 leveranciers?). Die leveranciers hebben zelf ook weer leveranciers, etc.... dus voor een accurate berekening moet je iedereen meenemen.

Dan kan je ook nog naar het gebruik kijken. Een biefstukje op de houtskool grill gooien heeft waarschijnlijk een andere uitstoot dan in een pannetje bakken op inductie.

Dus je krijgt vereenvoudiging/gemiddelde waardes, die mogelijk niet meer representatief zijn. Echter in de praktijk zal je niet veel nauwkeuriger kunnen worden, dus dit soort modellen zijn wel het "beste" wat mogelijk is.

Grote vraag is of een dergelijk model nog enige waarde heeft. Ik denk van wel in specifieke omstandigheden. Een stuk kip vergelijken met een stuk rundvlees, je zal zien dat kip minder uitstoot heeft, wat in de praktijk in 99% van de gevallen ook klopt. Dus dit soort info wil je wel aan de consument vertellen, maar hoeveel CO2 het exact is, dat is zinloos.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_213248513
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:27 schreef ETA het volgende:

[..]
Voor werk houd ik mij o.a. bezig met een dergelijke calculator/model. Ik kan je vertellen dat het zeer lastig is om een betrouwbaar model te maken.

De modellen zijn bijna altijd gebaseerd op gemiddelde data vanuit databases, zelden uit gegevens van de producent zelt. Hierdoor krijg je al een afwijking.

Verder bij transport zijn in beste geval berekeningen op basis van gemiddelde ton/km/CO2 uitstoot. Dus weer een gemiddelde. Voor items die van langere afstanden komen, daarbij wordt niet eens gekeken welk type vervoer wordt gebruikt, maar gaat men uit van een gemiddelde (x% gaat per boot, x% per vrachtauto, x% overig). Verder zit in het transport vaak niet de aanvoer van grondstoffen naar de fabriek.

Verder kan je onmogelijk de hele supply chain meenemen. Voor een koe zou je ook moeten kijken waar het voer vandaag komt (misschien 2-3 leveranciers?). Die leveranciers hebben zelf ook weer leveranciers, etc.... dus voor een accurate berekening moet je iedereen meenemen.

Dan kan je ook nog naar het gebruik kijken. Een biefstukje op de houtskool grill gooien heeft waarschijnlijk een andere uitstoot dan in een pannetje bakken op inductie.

Dus je krijgt vereenvoudiging/gemiddelde waardes, die mogelijk niet meer representatief zijn. Echter in de praktijk zal je niet veel nauwkeuriger kunnen worden, dus dit soort modellen zijn wel het "beste" wat mogelijk is.

Grote vraag is of een dergelijk model nog enige waarde heeft. Ik denk van wel in specifieke omstandigheden. Een stuk kip vergelijken met een stuk rundvlees, je zal zien dat kip minder uitstoot heeft, wat in de praktijk in 99% van de gevallen ook klopt. Dus dit soort info wil je wel aan de consument vertellen, maar hoeveel CO2 het exact is, dat is zinloos.
Bedankt voor dit stukje inzicht.


Je zou het misschien globaal wel kunnen doen, zoals een abcd-rating.

Het grote nadeel is dan ook dat bedrijven "trucjes" gebruiken om een rating te beïnvloeden... Dan wordt er energie gestoken in de rating ipv in de wenselijke (in dit voorbeeld) "groene" richting.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 18 april 2024 @ 14:18:38 #46
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213248557
Tip; maak er een soort van omgekeerde Airmiles van. Laat de bewuste mensen maar even zien wat ze kunnen consumeren in plaats van een vliegreisje meer of minder. Dus; dit product is zoveel promille van een vlucht naar Aruba.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Forum Admin donderdag 18 april 2024 @ 14:20:17 #47
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213248571
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 14:18 schreef thedeedster het volgende:
Tip; maak er een soort van omgekeerde Airmiles van. Laat de bewuste mensen maar even zien wat ze kunnen consumeren in plaats van een vliegreisje meer of minder. Dus; dit product is zoveel promille van een vlucht naar Aruba.
Kom niet aan mensen hun jaarlijkse vliegreis jongen :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213248590
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:27 schreef ETA het volgende:

[..]
Voor werk houd ik mij o.a. bezig met een dergelijke calculator/model. Ik kan je vertellen dat het zeer lastig is om een betrouwbaar model te maken.

De modellen zijn bijna altijd gebaseerd op gemiddelde data vanuit databases, zelden uit gegevens van de producent zelt. Hierdoor krijg je al een afwijking.

Verder bij transport zijn in beste geval berekeningen op basis van gemiddelde ton/km/CO2 uitstoot. Dus weer een gemiddelde. Voor items die van langere afstanden komen, daarbij wordt niet eens gekeken welk type vervoer wordt gebruikt, maar gaat men uit van een gemiddelde (x% gaat per boot, x% per vrachtauto, x% overig). Verder zit in het transport vaak niet de aanvoer van grondstoffen naar de fabriek.

Verder kan je onmogelijk de hele supply chain meenemen. Voor een koe zou je ook moeten kijken waar het voer vandaag komt (misschien 2-3 leveranciers?). Die leveranciers hebben zelf ook weer leveranciers, etc.... dus voor een accurate berekening moet je iedereen meenemen.

Dan kan je ook nog naar het gebruik kijken. Een biefstukje op de houtskool grill gooien heeft waarschijnlijk een andere uitstoot dan in een pannetje bakken op inductie.

Dus je krijgt vereenvoudiging/gemiddelde waardes, die mogelijk niet meer representatief zijn. Echter in de praktijk zal je niet veel nauwkeuriger kunnen worden, dus dit soort modellen zijn wel het "beste" wat mogelijk is.

Grote vraag is of een dergelijk model nog enige waarde heeft. Ik denk van wel in specifieke omstandigheden. Een stuk kip vergelijken met een stuk rundvlees, je zal zien dat kip minder uitstoot heeft, wat in de praktijk in 99% van de gevallen ook klopt. Dus dit soort info wil je wel aan de consument vertellen, maar hoeveel CO2 het exact is, dat is zinloos.
Ik denk ook niet dat er op je pakje gehakt precies staat hoeveel CO2 er verbruikt is. Waarschijnlijk gewoon een classificatie, waarbij je wel kan zien dat gehakt met kip erin een lagere CO2 heeft dan eentje die louter uit rund bestaat.
  donderdag 18 april 2024 @ 14:23:59 #49
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_213248606
Who gives a fuck? behalve de albert heijn omdat ze dan de producten weer duurder kunnen maken?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_213248638
Wtf is er eigenlijk met die supermarkten aan de hand, krijgen ze soms subsidie om met de propaganda van de overheid mee te doen?
AH die al eerder stopt met tabak, Jumbo die vegetarisch wilt pushen, nu dit weer...

Verkoop gewoon wat de klant wilt, niet wat de overheid wilt dat de klant wilt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')