Als je met z’n tweeën fulltime gaat werken hou je door hoe het stelsel is ingericht amper iets extra over en als je kinderen hebt loop je helemaal leeg op de peperdure kinderopvang.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De deense kroon en de euro zijn gekoppeld en in de loop der jaren is Nederland sneller duurder geworden dan Denemarken. Hun economie is beter omdat de arbeidsparticipatie van vrouwen er veel hoger ligt, namelijk net zo hoog als dat van mannen. Ik ken geen enkele nederlandse vrouw die full time werkt. Ze zullen heus bestaan, maar het beeld is me wel duidelijk.
Ik denk niet dat het duurder worden van zaken in Nederland intrinsiek goed of slecht is; om daar een vergelijkend oordeel met Denemarken over te geven, moet je naar een veel bredere context kijken. Niemand zegt bijvoorbeeld dat het in Gambia beter is dan Zwitserland omdat de prijzen er lager liggen. Het economische geheel is veel meer dan enkel inflatie.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De deense kroon en de euro zijn gekoppeld en in de loop der jaren is Nederland sneller duurder geworden dan Denemarken. Hun economie is beter omdat de arbeidsparticipatie van vrouwen er veel hoger ligt, namelijk net zo hoog als dat van mannen. Ik ken geen enkele nederlandse vrouw die full time werkt. Ze zullen heus bestaan, maar het beeld is me wel duidelijk.
Zie hier meteen een van de redenen waarom de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL lager is: kinderopvang is de zorg van de vrouw, en goed geregeld betekent in de ogen van heel veel mensen (mannen en vrouwen met een mening over hoe anderen het doen) dat het kind vooral niet te veel uren op die opvang mag zitten. In Denemarken is het ook veel gebruikelijker en meer geaccepeteerd als een kind net zo fulltime in de opvang zit als bede ouders werken.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Indien kinderopvang goed is geregeld kan ik alleen maar toejuichen dat daardoor de arbeidsparticipatie van vrouwen stijgt omdat een land dan optimaler gebruikmaakt van beschikbaar intellect.
In Denemarken wordt kinderopvang 100% door de staat gefinancieerd, net als onderwijs en zorg vandaar de sterke inkomensnivellering om dat te kunnen betalen.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je met z’n tweeën fulltime gaat werken hou je door hoe het stelsel is ingericht amper iets extra over en als je kinderen hebt loop je helemaal leeg op de peperdure kinderopvang.
Werken loont gewoon te weinig.
Kinderopvang is dan ook maar beperkt nuttig voor de maatschappij want je onttrekt mensen aan de arbeidsmarkt om in de kinderopvang te gaan werken. Niet zo heel vreemd dat je daarvoor moet betalen dus. Vooral vanuit sociaal-emancipatoir oogpunt is er wat te zeggen voor een ruimhartige vergoeding, maar die hoeft dan ook niet voor de volle werkweek wat mij betreft. Drie dagen lijkt me ruim voldoende.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je met z’n tweeën fulltime gaat werken hou je door hoe het stelsel is ingericht amper iets extra over en als je kinderen hebt loop je helemaal leeg op de peperdure kinderopvang.
Werken loont gewoon te weinig.
Verder is het duur zijn van bepaalde zaken helemaal niet zo slecht. Zo betalen we veel te weinig voor kraanwater, waardoor we het verspillen. Met voedsel eigenlijk net zo. We zijn vooral een te groot percentage van ons inkomen aan 'wonen' gaan besteden.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het duurder worden van zaken in Nederland intrinsiek goed of slecht is; om daar een vergelijkend oordeel met Denemarken over te geven, moet je naar een veel bredere context kijken. Niemand zegt bijvoorbeeld dat het in Gambia beter is dan Zwitserland omdat de prijzen er lager liggen. Het economische geheel is veel meer dan enkel inflatie.
Tja, tijd met je kinderen is ook heel wat waard en iets wat je niet later over kunt doen als je het gemist hebt. Ik vind een maatschappij die erop gericht is dat beide ouders fulltime werken eerlijk gezegd een nachtmerrie en iets wat later ook gevolgen gaat hebben.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zie hier meteen een van de redenen waarom de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL lager is: kinderopvang is de zorg van de vrouw, en goed geregeld betekent in de ogen van heel veel mensen (mannen en vrouwen met een mening over hoe anderen het doen) dat het kind vooral niet te veel uren op die opvang mag zitten. In Denemarken is het ook veel gebruikelijker en meer geaccepeteerd als een kind net zo fulltime in de opvang zit als bede ouders werken.
Ja zo zou woningen voorzien van een cisterne en daarmee wassen, toilet, sproeien veel beter zijn, maar is dat überhaupt legaal in NL?quote:Op donderdag 18 april 2024 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verder is het duur zijn van bepaalde zaken helemaal niet zo slecht. Zo betalen we veel te weinig voor kraanwater, waardoor we het verspillen. Met voedsel eigenlijk net zo. We zijn vooral een te groot percentage van ons inkomen aan 'wonen' gaan besteden.
Of het gevolgen heeft, kun je in de Scandinavische landen zien, als het goed is.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, tijd met je kinderen is ook heel wat waard en iets wat je niet later over kunt doen als je het gemist hebt. Ik vind een maatschappij die erop gericht is dat beide ouders fulltime werken eerlijk gezegd een nachtmerrie en iets wat later ook gevolgen gaat hebben.
Ik werk 36 uur en heb daardoor elke week een dag vrij met de kids. Ik zou dat ook niet snel opgeven. Ik zou eerder teruggaan naar 32 uur dan ooit nog 40 uur gaan werken, eigenlijk.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, tijd met je kinderen is ook heel wat waard en iets wat je niet later over kunt doen als je het gemist hebt. Ik vind een maatschappij die erop gericht is dat beide ouders fulltime werken eerlijk gezegd een nachtmerrie en iets wat later ook gevolgen gaat hebben.
Mensen in de bijstand krijgen toch ook geen KOT?quote:Op donderdag 18 april 2024 12:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zou al veel helpen kinderopvang voor werkenden te vergoeden en niet voor mensen in de bijstand.
Juist.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of het gevolgen heeft, kun je in de Scandinavische landen zien, als het goed is.
Maar ja, tijd met je kinderen doorbrengen is heel wat waard, en dus is het in NL toch wel gewenst dat kinderen niet fulltime naar de opvang gaan, komt veelaal de zorg voornamelijk op de vrouw terecht (en ja, ik weet dat dat in jouw geval niet zo is) en worden ze vervolgens verwijtend parttime prinsesjes genoemd.
Eens. En er bestaat ook nog zoiets als de huishouding. Allebei fulltime werken en dan in het weekend het hele huis poetsen. Daar heb ik toch helemaal geen zin in.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of het gevolgen heeft, kun je in de Scandinavische landen zien, als het goed is.
Maar ja, tijd met je kinderen doorbrengen is heel wat waard, en dus is het in NL toch wel gewenst dat kinderen niet fulltime naar de opvang gaan, komt veelaal de zorg voornamelijk op de vrouw terecht (en ja, ik weet dat dat in jouw geval niet zo is) en worden ze vervolgens verwijtend parttime prinsesjes genoemd.
Ik ben er helemaal voor dat moeders meer werken, maar dan vaders minder. Onze planning was ooit, voor ik ziek werd, dat mijn vrouw en ik beide 3 dagen zouden werken.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn ja.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er helemaal voor dat moeders meer werken, maar dan vaders minder. Onze planning was ooit, voor ik ziek werd, dat mijn vrouw en ik beide 3 dagen zouden werken.
Dit gaat wel heel erg uit van een beperkt beeld van mensen die parttime werken. Er zijn ook genoeg mensen die parttime werken en helemaal geen toeslagen krijgen of in een sociale huurwoning zitten.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Issue met parttime werken is dat het fiscaal en qua toeslagen veel te aantrekkelijk is part time te werken ipv fulltime.
Ga je fulltime werken verlies je maar al te vaak toe en bijslagen, huursubsidie etc, wat ook weer een sociale huurwoning bezet houd. Onder de streep is het voor veel te veel mensen gewoon onaantrekkelijk meer te werken en te verdienen omdat je er netto nauwelijks op vooruit gaat, als je dat al doet.
Maar dat is al zo....quote:Op donderdag 18 april 2024 12:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zou al veel helpen kinderopvang voor werkenden te vergoeden en niet voor mensen in de bijstand.
Ja, dat klinkt heel mooi. Nu nog de maatschappij daarop aanpassen en werkgevers zover krijgen dat 3 dagen werken als normaal wordt gezien.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er helemaal voor dat moeders meer werken, maar dan vaders minder. Onze planning was ooit, voor ik ziek werd, dat mijn vrouw en ik beide 3 dagen zouden werken.
Onlangs een salarisverhoging van ¤400 gehad. Onderaan de streep bleef daar netto iets van ¤100 van over. Nou heb ik een prima salaris en we kunnen prima leven maar hier schrok ik toch wel een beetje van.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Issue met parttime werken is dat het fiscaal en qua toeslagen veel te aantrekkelijk is part time te werken ipv fulltime.
Ga je fulltime werken verlies je maar al te vaak toe en bijslagen, huursubsidie etc, wat ook weer een sociale huurwoning bezet houd. Onder de streep is het voor veel te veel mensen gewoon onaantrekkelijk meer te werken en te verdienen omdat je er netto nauwelijks op vooruit gaat, als je dat al doet.
Ik denk niet dat financiën het hele verhaal vertellen. Nederlanders hebben vooral heel erg een "je werkt om te leven" en "vrije tijd is de belangrijkste tijd" mentaliteit. En daar lijkt me eigenlijk niks mis mee.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat financiën het hele verhaal vertellen. Nederlanders hebben vooral heel erg een "je werkt om te leven" en "vrije tijd is de belangrijkste tijd" mentaliteit. En daar lijkt me eigenlijk niks mis mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |