Proficiat aan de Glenn en zijn fans. Jammer voor Glenn dat er nog ongeveer 37% belasting afgaat.
Flashback
Wat heeft Bart, de laatste winnaar van ‘Big brother’ met zijn prijzengeld gedaan? “Ik wilde graag een huisje kopen in Spanje”
Bart Vandenbroeck (50) kroonde zich vorig jaar als eerste Vlaamse winnaar van ‘Big brother’ sinds de terugkeer in 2020. “Mijn winst heeft wel mijn leven veranderd.”
Eva De Poorter
Gisteren om 07:47
73.388 euro, zo veel heeft zijn overwinning van Big brother hem opgebracht. Voordat Vadertje Staat kwam aankloppen. “In België is prijzengeld belastingvrij, maar in Nederland gaat er 37 procent naar de belastingen”, verklaart Bart zelf. Dus kwam er uiteindelijk zo’n 46.234 euro op zijn rekening staan, drie weken na zijn winst. “Het zijn goede betalers”, klinkt het met een lach.
“Met het geld wilde ik graag een huisje kopen in Spanje voor na mijn pensioen. Op dat vlak heeft mijn winst wel mijn leven veranderd, want met het geld dat ik gewonnen heb, komt mijn droom toch iets dichterbij. Nu zal ik nog wat moeten bijsparen. Ik heb nog geen euro uitgegeven van het geld. Of toch, ik heb een deel geïnvesteerd in een staatsbon vorig jaar.”
Hij stapte met de eerste lichting kandidaten het huis binnen, om er uiteindelijk na 87 als laatste buiten te stappen als winnaar. “Je doet mee om te winnen, maar eigenlijk denk je dat dat niet zal lukken. Als het dan toch gebeurt, is dat een extra motivatie voor jezelf.” Vlak na de finale spraken mensen hem er vaak over aan. “Nu gebeurt dat af en toe nog eens. De vaakst gestelde vraag is: klopt het dat je Bart van Big brother bent?”
Mensenkennis
Winnen was niet het grote doel. Hij wou vooral nieuwe mensen leren kennen en vriendschappen uit te bouwen. “We hebben nog steeds een Whatsappgroepje. Jolien die derde werd, zie ik elke maand. Net zoals Jason (hij werd tweede, red.). We sturen berichtjes of zoeken elkaar eens op. Bij Rob ben ik al langs geweest, en ook in het café bij Jacqueline ging ik al op bezoek.”
“Ik ben een paar keer veranderd van favoriet. Nu denk ik dat Glenn zal winnen.”
Bart Vandenbroeck
Winnaar ‘Big brother 2023’
“Uit mijn deelname heb ik wel geleerd dat mijn mensenkennis best goed is. Ik heb alle afleveringen nadien herbekeken. Hoe ik de mensen in het huis heb aangevoeld, dat gevoel bleek achteraf ook te kloppen.”
Bart had weinig moeite om na drie maanden in afzondering weer het dagelijkse leven in te stappen. “Nochtans hoorde ik dat van veel medekandidaten dat ze wel even moesten bekomen. Ik ben gewoon terug in het leven gestapt, en dat was het. Ik viel niet in een zwart gat.”
(lees verder onder de foto)
Het dagelijkse leven betekende ook een terugkeer naar een job bij defensie, waar hij duiker is. “Wij doen eigenlijk alles wat je kan bedenken wat je onder water kan doen. Hindernissen vrijmaken, lassen, branden onder water, springstoffen… Wij werken ook voor de politie, die ons inschakelen om op zoek te gaan naar overleden personen, moordwapens of reconstructies.”
Wie wint?
In zijn vrije tijd blijft hij Big brother volgen. “Ik vind het een fijn programma, maar dit seizoen vind ik wat minder. De kandidaten praten over niet meer dan de spellen, over nominaties of ze spreken slecht over elkaar. Vorig jaar spraken wij wel wat meer over het dagelijkse leven, over wat we deden in het weekend of over onze job. Dat hebben we nu weinig gehad.”
“Ik ben een paar keer veranderd van favoriet, nu denk ik dat Glenn wellicht zal winnen. Hij is rechtlijnig, en doet niet te veel gekke sprongen. Ik had bij anderen vaak het idee dat de switchen van groep. Dat snapte ik niet zo goed.”
Voor de drie overblijvers heeft hij maar één tip: “Voor de volle honderd procent van die laatste dagen genieten. Zaterdag is het gedaan, en die ervaring krijg je nooit meer terug. Als ze ooit een ‘all stars’-editie overwegen, mogen ze me bellen. Die spelletjes vond ik leuk en de mensen die je er leert kennen. Maar het mooiste moment blijft voor mij toen mijn dochter langskwam. Mijn vrouw en kinderen heb ik gemist, dat was het moeilijkste.”
“De verveling tegengaan was ook lastig. Wij gingen meestal in die hot tub zitten. Dan ging de tijd goed voorbij. Of we verdeelden de huishoudelijke taken over de tijd heen, zodat je niet plots met vijf uur tijd zat om niets te doen.”
Hij hoopt dat het programma nog een hele tijd blijf bestaan. “Elk jaar is het toch iets nieuws, met nieuwe mensen. Al hoop ik buiten het programma wel dat mensen eens wat meer begrip hebben voor anderen. Steek liever tijd en energie in het aanmoedigen van je eigen favoriet, in plaats van een ander af te breken.”