abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 12 april 2024 @ 14:08:27 #176
7889 tong80
Spleenheup
pi_213180128
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 14:04 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Lubach wel eens gekeken maar daar wordt vooral heel veilig geschuurd en vond ik als zondagavondshow beduidend beter.
Even tot hier, ik snap dat mensen dat leuk vinden maar ik kan er niks mee en vind het vooral niet grappig.
Op zondag was het idd beter. Maar dan nog is het geweldige televisie. Van Basten was voor z'n enkelblessure ook beter dan erna. Die ging van een 9 en half naar een 9. Ik heb Even tot hier pas twee jaar geleden ontdekt na de televisiering. M'n vooroordeel qua omroep klopte niet. Ik vind het briljant in elkaar zitten. De humor moet je inderdaad liggen. Zo lach ik niet snel om de kut-en piemelfilmpjes in VI. ;)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator vrijdag 12 april 2024 @ 15:54:57 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213181113
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 13:29 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
In die zin zou het inderdaad een schoolvoorbeeld van racisme zijn.

Maar volgens Derksen mag De Hoop niet meepraten omdat hij geen Fries zou zijn. Dat concludeert Derksen op basis van huidskleur. Dat is een vooroordeel gebaseerd op uiterlijke kenmerken. Dat is in deze tijd dom, naļef en achterhaald maar omdat het de huidskleur betreft is het racisme. Als het om een willekeurig ander kenmerk was geweest had niemand er wat van gezegd.
Same difference wmb

En ik snap de kroeg praat enals ik begin te babbelen moet daar ook echt geen camera op als je een zwak hartje hebt maar die staat er hier nu eenmaal wel op

Dan kun je gewoon zeggen oeps, die ging wat te ver hihaho niet ja nou ik zag een Afrikaans uitziende man en ik dacht, bemoei je er niet mee joh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213181174
quote:
88s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:54 schreef sp3c het volgende:

[..]
Same difference wmb

En ik snap de kroeg praat enals ik begin te babbelen moet daar ook echt geen camera op als je een zwak hartje hebt maar die staat er hier nu eenmaal wel op

Dan kun je gewoon zeggen oeps, die ging wat te ver hihaho niet ja nou ik zag een Afrikaans uitziende man en ik dacht, bemoei je er niet mee joh
Het had hem gesierd als hij toe had gegeven er naast te zitten.
Maar zo zit de man niet in elkaar.
  vrijdag 12 april 2024 @ 16:45:10 #179
3542 Gia
User under construction
pi_213181571
Ik zie eigenlijk niet in waarom dit nu weer racisme is. Derksen vindt iemand die niet in Friesland is geboren geen Fries. Kan hij vinden en dan kan de Fries in kwestie dit weerleggen. Maar om dit nu racisme te noemen, alleen omdat de persoon in kwestie een donkere huidskleur heeft, vind ik te ver gaan.

Vrienden van ons hebben een chinees jongetje geadopteerd. Ze wonen in Limburg. Jongen praat plat Limburgs en is zelfs al jeugdprins geweest met Carnaval. Is gewoon een echte Limburger.
Als iemand zou zeggen dat hij niet voor Carnaval op mag komen, omdat het geen Limburger is, omdat hij er niet geboren is, is dat dan racisme?
Ik vind van niet. Je zit ernaast, je hebt het fout, maar het is geen racisme.

En dat Johan daarna zegt: Ik ben toch ook geen Surinamer! slaat nergens op, tenzij hij zijn hele leven in Suriname gewoond zou hebben.
pi_213181632
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 16:45 schreef Gia het volgende:
Ik zie eigenlijk niet in waarom dit nu weer racisme is. Derksen vindt iemand die niet in Friesland is geboren geen Fries. Kan hij vinden en dan kan de Fries in kwestie dit weerleggen. Maar om dit nu racisme te noemen, alleen omdat de persoon in kwestie een donkere huidskleur heeft, vind ik te ver gaan.

Vrienden van ons hebben een chinees jongetje geadopteerd. Ze wonen in Limburg. Jongen praat plat Limburgs en is zelfs al jeugdprins geweest met Carnaval. Is gewoon een echte Limburger.
Als iemand zou zeggen dat hij niet voor Carnaval op mag komen, omdat het geen Limburger is, omdat hij er niet geboren is, is dat dan racisme?

En dat Johan daarna zegt: Ik ben toch ook geen Surinamer! slaat nergens op, tenzij hij zijn hele leven in Suriname gewoond zou hebben.
Het is racistisch omdat hij zelf aangeeft dat hij het zei omdat De Hoop een donkere huidskleur heeft.

Als hij had gezegd: ja, hij is niet in Friesland geboren, maar geadopteerd en daarom vind ik hem geen echte Fries, dan was het alleen maar dommig geweest.
  vrijdag 12 april 2024 @ 18:10:07 #181
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213182335
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 16:45 schreef Gia het volgende:

Op basis van zijn huidskleur concludeert Johan dat het geen Fries is en ook geen recht van spreken heeft.

Hij kon die kerel verder helemaal niet. Hij keek naar kleur en op basis daarvan vond hij dat hij minder rechten zou moeten hebben.

Jammer voor de Johan fans, maar hij is hier vies op zijn bek gegaan.

En het siert hem niet dat hij nog niet eens zijn woorden terugneemt of sorry tegen deze meneer zegt. Hij zegt pas sorry als de Mol boos wordt en zijn centjes in gevaar komen. Het is een oude zure lage kneus.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 13 april 2024 @ 12:54:18 #182
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_213190210
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 18:10 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Op basis van zijn huidskleur concludeert Johan dat het geen Fries is en ook geen recht van spreken heeft.

Hij kon die kerel verder helemaal niet. Hij keek naar kleur en op basis daarvan vond hij dat hij minder rechten zou moeten hebben.

Jammer voor de Johan fans, maar hij is hier vies op zijn bek gegaan.

En het siert hem niet dat hij nog niet eens zijn woorden terugneemt of sorry tegen deze meneer zegt. Hij zegt pas sorry als de Mol boos wordt en zijn centjes in gevaar komen. Het is een oude zure lage kneus.
Friezen zijn niet zwart.
Klaar.

Er zit geen stukje fries dna in die man.
  zaterdag 13 april 2024 @ 12:57:06 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213190230
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 12:54 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Friezen zijn niet zwart.
Klaar.

Heb je dat met rassenleer gehoord op het zomerkamp van de Baudetjugend?
pi_213190236
quote:

[..]
Friezen zijn niet zwart.
Klaar.

Laten we wel wezen, de kans dat een zwarte man zich in echte Fries noemt is vrijwel nihil. Toevallig betreft dit een van de weinige zwarte mensen die zich wel echt Fries noemt maar dat genetisch natuurlijk helemaal niet is.
  zaterdag 13 april 2024 @ 13:02:57 #185
117098 Hathor
Effe niet
pi_213190272
De beste man is geboren in Addis Abeba, uit Ethiopische ouders. Het is dus een Ethiopier, en geen Fries. Hij zal zichzelf ongetwijfeld als Fries indentificeren omdat hij met 8 maanden al naar Nederland is gekomen, maar zal toch moeilijk zijn etnische achtergrond kunnen ontkennen.

Maw...storm in een glas water dit. En er zijn weer eens een stel mensen die dit aangrijpen om Derksen te cancelen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 13 april 2024 @ 13:03:54 #186
3542 Gia
User under construction
pi_213190275
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 12:57 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Laten we wel wezen, de kans dat een zwarte man zich in echte Fries noemt is vrijwel nihil. Toevallig betreft dit een van de weinige zwarte mensen die zich wel echt Fries noemt maar dat genetisch natuurlijk helemaal niet is.
Huidskleur heeft niks te maken met waar je woont. Het gaat niet om DNA of je een echte Fries bent.
Als dat van toepassing zou zijn op deze vraag dan kunnen, bijvoorbeeld, Marokkanen nooit echte Nederlanders worden. Wie, in Nederland is dat dan wel. (Ik voor 97,8% wel, best veel)

Op woensdagavond is nu de serie 'zussen' op tv. Eén van de 3 zussen had een donkere moeder, maar zij is gewoon de boerin in dit verhaal. Niks mis mee.

Als Johan Derksen inderdaad heeft aangegeven dit gezegd te hebben vanwege de huidskleur, dan is het onvervalst racisme. Als hij het gezegd heeft omdat het om iemand gaat die niet in Friesland is geboren, dan is het alleen maar dom.
  zaterdag 13 april 2024 @ 13:05:24 #187
3542 Gia
User under construction
pi_213190291
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:02 schreef Hathor het volgende:
De beste man is geboren in Addis Abeba, uit Ethiopische ouders. Het is dus een Ethiopier, en geen Fries. Hij zal zichzelf ongetwijfeld als Fries indentificeren omdat hij met 8 maanden al naar Nederland is gekomen, maar zal toch moeilijk zijn etnische achtergrond kunnen ontkennen.

Maw...storm in een glas water dit. En er zijn weer eens een stel mensen die dit aangrijpen om Derksen te cancelen.
En als hij trouwt met een vrouw uit Ethiopiė, in Friesland blijft wonen en kinderen krijgt. Zijn die kinderen, in jouw ogen, dan wel Friezen? Want ze zijn in Friesland geboren.
  zaterdag 13 april 2024 @ 13:07:59 #188
117098 Hathor
Effe niet
pi_213190317
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:05 schreef Gia het volgende:

[..]
En als hij trouwt met een vrouw uit Ethiopiė, in Friesland blijft wonen en kinderen krijgt. Zijn die kinderen, in jouw ogen, dan wel Friezen? Want ze zijn in Friesland geboren.
Dan is het een Fries met een Ethiopische achtergrond, mooier kan ik het niet maken.
pi_213190416
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Huidskleur heeft niks te maken met waar je woont. Het gaat niet om DNA of je een echte Fries bent.
Als dat van toepassing zou zijn op deze vraag dan kunnen, bijvoorbeeld, Marokkanen nooit echte Nederlanders worden. Wie, in Nederland is dat dan wel. (Ik voor 97,8% wel, best veel)

Op woensdagavond is nu de serie 'zussen' op tv. Eén van de 3 zussen had een donkere moeder, maar zij is gewoon de boerin in dit verhaal. Niks mis mee.

Als Johan Derksen inderdaad heeft aangegeven dit gezegd te hebben vanwege de huidskleur, dan is het onvervalst racisme. Als hij het gezegd heeft omdat het om iemand gaat die niet in Friesland is geboren, dan is het alleen maar dom.
Huidskleur heeft inderdaad 0,0 te maken met waar je woont. Maar het zegt wel iets over waar je vandaan komt. Derksen maakt op basis van de huidskleur de inschatting dat De Hoop geen echte Fries zou zijn en op basis daarvan geen voorvechter zou kunnen zijn voor die ¤18m voor behoud en bevordering voor de Friese taal. Had De Hoop wit geweest maar een zwarte krulsnor, en stokbrood onder zijn arm gehad, dan had Derksen hetzelfde gezegd, nl dat het nogal vreemd is om ¤18m te claimen voor een taal die jezelf niet zou spreken. Dat is een compleet verkeerde inschatting van Derksen geweest want De Hoop blijkt in alles behalve DNA een echte Fries te zijn.

De aanleiding voor de opmerking van Derksen is inderdaad de huidskleur geweest, op basis van die huidskleur schat Derksen in dat het geen Fries kan zijn. En omdat De Hoop volgens Derksen geen Fries is, zou hij geen voorvechter moeten zijn van die ¤18m. Die laatste wordt nogal makkelijk overgeslagen lijkt het.
pi_213190470
quote:

[..]
Friezen zijn niet zwart.
Klaar.

Waarom is DNA relevant? Waarom zou iemand die is opgevoed met Friese taal door Friese ouders, zich niet mogen bemoeien hiermee?
Цой жив
pi_213190482
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:24 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Waarom is DNA relevant? Waarom zou iemand die is opgevoed met Friese taal door Friese ouders, zich niet mogen bemoeien hiermee?
Maar wie zegt dat dat niet mag?
pi_213190508
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:02 schreef Hathor het volgende:

Het punt is niet of het etnisch gezien een Fries is of een Ethiopiėr, het punt is dat hij niet om zijn etniciteit gediscrimineerd moet worden.
Цой жив
pi_213190559
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:25 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Maar wie zegt dat dat niet mag?
Johan Derksen. Toen hij die opmerking maakte werd hem direct gezegd dat het om een geadopteerde man ging die vloeiend Fries spreekt. Maar Johan bleef bij z'n standpunt.
Цой жив
  zaterdag 13 april 2024 @ 13:31:48 #194
117098 Hathor
Effe niet
pi_213190571
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:27 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het punt is niet of het etnisch gezien een Fries is of een Ethiopiėr, het punt is dat hij niet om zijn etniciteit gediscrimineerd moet worden.
Derksen is gewoon een lompe hork die iets roept voordat hij nadenkt. Maar ik geloof niet dat hij racist is en mensen niet moet vanwege hun kleurtje. Als hij zijn keutel gewoon intrekt en excuses maakt en zegt dat het een ondoordachte uitspraak was is de kous daarmee wel af denk ik, maar zoals je ziet is dat weer teveel gevraagd.

Zoals ik al zei...het is gewoon een lompe hork.
pi_213190658
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:31 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Johan Derksen. Toen hij die opmerking maakte werd hem direct gezegd dat het om een geadopteerde man ging die vloeiend Fries spreekt. Maar Johan bleef bij z'n standpunt.
Dan nog had het niks met zijn huidskleur te maken maar met het feit dat De Hoop volgens Derksen geen Fries is. Daar kun je dan nog een discussie over voeren of dat terecht is of niet.

Als Joost Eerdmans in de psositie van De Hoop had gezeten en zich hard had gemaaktvoor die ¤18m, Derksen had hetzelfde gezegd was deze hele ophef er niet geweest
pi_213190832
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:40 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Dan nog had het niks met zijn huidskleur te maken maar met het feit dat De Hoop volgens Derksen geen Fries is. Daar kun je dan nog een discussie over voeren of dat terecht is of niet.

Als Joost Eerdmans in de psositie van De Hoop had gezeten en zich hard had gemaaktvoor die ¤18m, Derksen had hetzelfde gezegd was deze hele ophef er niet geweest
Het had alles met huidkleur te maken. Johan kende de man niet, maar om z'n huidskleur ging Johan er vanuit dat geen Fries was en had ook meteen z'n oordeel klaar: jij moet je er niet mee bemoeien. Dan heeft hij misschien niet de intentie om racistisch te zijn of om te discrimineren, maar onbewust is het absoluut discriminatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwoerd op 13-04-2024 14:06:32 ]
Цой жив
  Trouwste user 2022 zaterdag 13 april 2024 @ 14:01:19 #197
7889 tong80
Spleenheup
  Trouwste user 2022 zaterdag 13 april 2024 @ 14:02:19 #198
7889 tong80
Spleenheup
pi_213190872
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:57 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Had had alles met huidkleur te maken. Johan kende de man niet, maar om z'n huidskleur ging Johan er vanuit dat geen Fries was en had ook meteen z'n oordeel klaar: jij moet je er niet mee bemoeien. Dan heeft hij misschien niet de intentie om racistisch te zijn of om te discrimineren, maar onbewust is het absoluut discriminatie.
Ik ga slapen. Lang leven de fascisten. FF pissen ook.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213190906
Leuk hoe hij in de uitzending een beetje gepusht werd om zn excuses aan te bieden. Alsof een ongemeend excuses zaligmakend is. Typisch weer zo'n nieuwerwets mediading, allemaal maar weer blind de hoepels klaarzetten om er door te springen.

Naar mijn mening is het technisch gezien niet een soort van discriminatie/racisme, meer een onbeleefde en ongepaste stereotypering. Maar ook als het racisme is, vind ik er niet zoveel van. Er zijn ergere dingen dan een bejaarde die iets racistisch zegt.
-nee-
pi_213190912
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:57 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Had had alles met huidkleur te maken. Johan kende de man niet, maar om z'n huidskleur ging Johan er vanuit dat geen Fries was en had ook meteen z'n oordeel klaar: jij moet je er niet mee bemoeien. Dan heeft hij misschien niet de intentie om racistisch te zijn of om te discrimineren, maar onbewust is het absoluut discriminatie.
Ja ik blijf dit toch heel apart vinden eigenlijk. Als het om een willekeurig ander uiterlijk kenmerk was gegaan had het niemand geen reet geļnteresseerd maar omdat de man zwart is wordt meteen de racismekaart getrokken.

Op die manier blijf je (onbewust) zelf ook het verschil in kleur benadrukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')