abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213158688
Kamerlid De Hoop krijgt veel bijval na racistische opmerking Johan Derksen

"Om heel eerlijk te zijn heb ik niet zoveel tijd en zin in deze flauwekul." Zo reageert GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop vandaag op een racistische opmerking van Johan Derksen in het tv-programma Vandaag Inside. De Hoop krijgt op X veel bijval van andere politici.

"Hij is toch geen Fries, kom op zeg", zei Derksen gisteravond aan tafel van het populaire praatprogramma. "Ik ben toch ook geen Surinamer?" In het programma werd een fragment getoond waarin de uit Friesland afkomstige De Hoop opkwam voor behoud van de Friese taal. "Die staat toch uit zijn nek te lullen", aldus de commentator.

Kaatsen

Wat Derksen betreft heeft het Kamerlid geen recht om over de Friese taal te praten, omdat hij er niet is geboren. "Nou Johan, ik ben Fries", zegt De Hoop (in het Fries) in een video op X. "Ik ben opgegroeid op een boerderij in Wommels. Opgevoed door twee Friese ouders, waar ik kaatste, voetbalde, trekker reed, schaatste, molk en stront schepte. Want ook de minder leuke klusjes horen erbij op een Friese boerderij."

De Hoop krijgt onder meer bijval uit het demissionaire kabinet. "Precies Habtamu", schrijft staatssecretaris Eric van der Burg (asiel). D66-leider Rob Jetten: "Terecht veel boze reacties op deze 'grap'. Puur racisme op nationale tv."

Alledaags racisme

"Schaamteloos", noemt minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken de opmerkingen van Derksen. "Het soort alledaags racisme waar te veel mensen alle dagen mee geconfronteerd worden. Daar zullen we ons dus ook alle dagen tegen uit moeten spreken. Niet normaal maken wat niet normaal is."

Ook collega-Kamerleden als Laurens Dassen (Volt), André Flach (SGP), Caspar Veldkamp (NSC), Sophie Hermans (VVD) en een reeks fractiegenoten van GroenLinks-PvdA spreken steun uit voor De Hoop. Frans Timmermans: "Als je kunt kiezen tussen haat en de hoop, kies dan altijd voor die laatste."

Oud-PVV-Kamerlid Beertema schrijft dat Vandaag Inside "de bodem wel heeft geraakt" hiermee. "Hij spreekt Fries, hij ademt Fries, hij deelt de Friese cultuur zoals geen enkele andere Fries die ik ken. Wat is hij dus? Een trotse Fries."

https://nos.nl/artikel/25(...)erking-johan-derksen

https://www.mediacourant.(...)pt-merel-ek-niet-in/

twitter

twitter

POLL

[ Bericht 14% gewijzigd door superniger op 10-04-2024 14:13:53 ]
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 10 april 2024 @ 14:06:15 #2
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213158717
Alles is tegenwoordig 'racisme' of niet dan.
  woensdag 10 april 2024 @ 14:07:06 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213158730
Derksen :r :r
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 10 april 2024 @ 14:07:09 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213158731
Einde Snor is nu snel nakende. *O*
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Spellchecker woensdag 10 april 2024 @ 14:07:42 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 10 april 2024 @ 14:08:17 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213158753
Derksen toont zich weer eens van zijn domste kant. Maar goed, hij heeft de aandacht weer en dat is het enige waar hij überhaupt nog voor leeft :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 10 april 2024 @ 14:09:12 #7
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213158762
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:07 schreef Hyperdude het volgende:
Dat is wel vaker gedacht.
  woensdag 10 april 2024 @ 14:13:38 #8
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213158829
"Frans Timmermans: "Als je kunt kiezen tussen haat en de hoop, kies dan altijd voor die laatste."".

Dat is misschien onbedoeld nog wel een leuke woordspeling.

Derksen. :') Voor de zoveelste keer.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213158859
Wat een kleuterachtige ophef, zie al de hele dag het linkerkamp krijsen.

Derksen is een botte boer, dat is geen geheim. Maar Derksen is al maanden negatief over Israel en de Joden, waarbij hij soms over een grens gaat, je hoort geen mens uit het linkerkamp hierover. Ook niet als Derksen andere mensen op de hak neemt, het boeit ze helemaal niets. Als er nu een blank vrouwtje op tv was verschenen, geboren in Nederland, die naar China was verhuist en zich "Chinees" had genoemd had Derksen 100% zekerweten hetzelfde gezegd, want dat is de botte boer Derksen. Hij doet immers al jaren niets anders op TV.

Maar er moet natuurlijk weer alleen, en voornamelijk alleen geklaagd worden over Derksen zodra Derksen iemand van de door links aangewezen slachtoffergroep afvalt, oftewel mensen met een kleurtje of mensen met een bepaalde ideologie. We horen links immers ook nooit als Derksen voetballers op de hak neemt, behalve als deze een donker kleurtje hebben. Dus Derksen is Derksen, maakt geen onderscheid op basis van kleur, geslacht en afkomst en zeikt iedereen af met zijn domme botte opmerkingen, het is het linkerkamp wat alleen krijst zodra Derksen iemand van hun gekozen slachtoffergroepje afvalt, oftewel wie zijn nu de racisten en populisten?

Deel de mening van Derksen tevens helemaal niet, en al deelde ik die mening houd die onzin gewoon voor je.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  woensdag 10 april 2024 @ 14:17:27 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213158865
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:13 schreef Bargehassus het volgende:
"Frans Timmermans: "Als je kunt kiezen tussen haat en de hoop, kies dan altijd voor die laatste."".

...
De grootste Limburgse woordenknutselaar aller tijden doet niets onbedoeld. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_213158866
quote:
D66-leider Rob Jetten: "Terecht veel boze reacties op deze 'grap'. Puur racisme op nationale tv."
Ach, Robje.
pi_213158868
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:07 schreef Hyperdude het volgende:
Dat zou wel eens kunnen. Hij gaat nu wel heer erg ver met zijn beledigingen.

Je kunt je best fries, tukker, drent, limburger etc. voelen zonder document of stamboom. Ergens opgegroeid zijn en/of je er langjarig thuisvoelen maakt je dat al.

En persoonlijk vind ik het geweldig om bijvoorbeeld een surinamer met een gronings accent of een marokkan die praat als een tukker te horen.
-
pi_213158885
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:13 schreef Bargehassus het volgende:

Derksen. :') Voor de zoveelste keer.
Bij Frans gaat alleen ademhalen automatisch. De rest is berekenend gedrag.

Habtamu himself is overigens de meest verstandige, hij gaat gewoon weer aan het werk.
-
pi_213158894
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:16 schreef Tekaschi het volgende:
Wat een kleuterachtige ophef, zie al de hele dag het linkerkamp krijsen.

Derksen is een botte boer, dat is geen geheim. Maar Derksen is al maanden negatief over Israel en de Joden, waarbij hij soms over een grens gaat, je hoort geen mens uit het linkerkamp hierover. Ook niet als Derksen andere mensen op de hak neemt, het boeit ze helemaal niets. Als er nu een blank vrouwtje op tv was verschenen, geboren in Nederland, die naar China was verhuist en zich "Chinees" had genoemd had Derksen 100% zekerweten hetzelfde gezegd, want dat is de botte boer Derksen. Hij doet immers al jaren niets anders op TV.

Maar er moet natuurlijk weer alleen, en voornamelijk alleen geklaagd worden over Derksen zodra Derksen iemand van de door links aangewezen slachtoffergroep afvalt, oftewel mensen met een kleurtje of mensen met een bepaalde ideologie. We horen links immers ook nooit als Derksen voetballers op de hak neemt, behalve als deze een donker kleurtje hebben. Dus Derksen is Derksen, maakt geen onderscheid op basis van kleur, geslacht en afkomst en zeikt iedereen af met zijn domme botte opmerkingen, het is het linkerkamp wat alleen krijst zodra Derksen iemand van hun gekozen slachtoffergroepje afvalt, oftewel wie zijn nu de racisten en populisten?
Ik vermoed meer dat het komt omdat het kamerlid erop reageerde
  woensdag 10 april 2024 @ 14:21:56 #15
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213158915
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:17 schreef quo_ het volgende:

[..]

Je kunt je best fries, tukker, drent, limburger etc. voelen zonder document of stamboom. Ergens opgegroeid zijn en/of je er langjarig thuisvoelen maakt je dat al.

En persoonlijk vind ik het geweldig om bijvoorbeeld een surinamer met een gronings accent of een marokkan die praat als een tukker te horen.
Ik heb twee nichtjes die geboren zijn in Ethiopie en een keihard Fries accent hebben. Inderdaad erg vermakelijk, hoewel het voor mij niet echt bijzonder meer is.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213158926
quote:
9s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:17 schreef trotse_wappie het volgende:

[..]
Ach, Robje.
Als dit racisme voor moet stellen dan is de term ernstig aan inflatie onderhevig.
  woensdag 10 april 2024 @ 14:22:46 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213158929
quote:
9s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:17 schreef trotse_wappie het volgende:

[..]
Ach, Robje.
Straks gaat hij weer beginnen met zijn met onlangs ontdekte “Nederlandse waarden”.

Die vent is zo gemaakt als wat.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213158938
Haatzaaien ligt Derksen wel
pi_213158941
Habtamu, Fries voor Piet.
pi_213158944
Interessante vraag. Wanneer ben je een Fries?

Als je in Friesland geboren bent en een Friese plaats op je ID-kaart of in je paspoort hebt staan?
Als je in Friesland opgegroeid bent?
Als je in Friesland woont?
Als je uit Friese ouders geboren bent?
Als je de Friese taal spreekt?
Als je je een Fries voelt?

Habtuma is alleen in Friesland opgegroeid en spreekt de taal. Maar is er niet geboren, komt ook niet uit Friese ouders en is tegenwoordig meer in Den Haag dan in Friesland. Natuurlijk mag hij zichzelf Fries voelen, maar anderen hoeven hem niet zo te zien.
  woensdag 10 april 2024 @ 14:24:10 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213158948
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:17 schreef quo_ het volgende:

[..]

Moet je eens andersom doen. Kan je lachen… :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213158953
Ik ben ook maar een kankah Hagenees. Ofnie dan @sp3c @Mortaxx
Zonder wrijving geen glans
pi_213158977
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:20 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Ik vermoed meer dat het komt omdat het kamerlid erop reageerde
Natuurlijk reageert een Groenlinks kamerlid hierop, hier doen ze het voor, hier speuren ze naar. Als Derksen dit had geroepen, zoals al aangegeven, over een Nederlandse vrouw die in China woonde, dan was er geen ophef, had Derksen dit geroepen over Nederlander die naar Amerika was verhuist dan was er geen ophef, had Derksen dit geroepen over een Rus die zich Nederlander noemde was er geen ophef. Want wie Derksen een beetje volgt hoort wekelijks zo'n opmerking, hoort wekelijks dezelfde domme taal van die botte boer, keer op keer hetzelfde. Er is alleen ophef zodra het niet in het straatje van het linkerkamp past. Dan moet het opgeblazen worden, gehuild over de cultuur, vinger wijzen naar de PVV, BBB, Forum etc. Het is dom populisme, Sylvana Simons heeft immers al heel wat meer extremere uitspraken gedaan, we hebben zelfs een woordenkunsternaar rondlopen die gewelddadige uitspraken doen, en god wat zijn ze dan allemaal stil. Nee de kleur, ideologie, geslacht en afkomst van het slachtoffer en de dader is de grote factor binnen het linkerkamp om wel of geen kritiek te geven, het zijn racisten, bewijsstuk nummer zoveel is wel hoe ze reageren op het toenemend antisemitisme, dat hadden eens blanke PVV stemmers moeten zijn die zich zo gedragen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_213158996
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:23 schreef luxerobots het volgende:
Interessante vraag. Wanneer ben je een Fries?

Als je in Friesland geboren bent en een Friese plaats op je ID-kaart of in je paspoort hebt staan?
Als je in Friesland opgegroeid bent?
Als je in Friesland woont?
Als je uit Friese ouders geboren bent?
Als je de Friese taal spreekt?
Als je je een Fries voelt?

Habtuma is alleen in Friesland opgegroeid en spreekt de taal. Maar is er niet geboren, komt ook niet uit Friese ouders en is tegenwoordig meer in Den Haag dan in Friesland. Natuurlijk mag hij zichzelf Fries voelen, maar anderen hoeven hem niet zo te zien.
Het is eigenlijk bijzonder frapant. Bij mijn weten (ik zie het niet terug in de tekst) heeft Derksen niks gezegd over zijn huidskleur.

Stel dat Habtuma nu blank was geweest en uit Frankrijk was gekomen, dan was deze fophef er niet geweest. Dus eigenlijk zijn de racisme-roepers zelf de grootste racisten om zij wél dat onderscheid in kleur maken waar ik dat Derksen niet heb zien/horen doen.
pi_213159012
En straks zal hij wel weer klagen dat hij zo snel gecancelled wordt, om over een paar maanden weer zo'n achterlijke opmerking te maken.
Derksen is een treurig mannnetje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')