Of zo u wil een andere vertaling:quote:Want ik had tot henlieden gezegd: Indien het goed is in uw ogen, brengt mijn loon, en zo niet, laat het na. En zij hebben mijn loon gewogen, dertig zilverlingen.
Hoe dan ook, net als bij de passiebloem (zie sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #72:Zwellen hun groen donker dicht ):quote:Ik zei tegen hun leiders: ‘Als u wilt, geef mij dan mijn loon. Maar doe het alleen als u het echt wilt.’ Toen telden zij dertig kleine zilveren munten uit als mijn loon.
Zo dus ook met de judaspenning.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:
Overijverige christenen hebben wel eens de neiging om werkelijk overal verwijzingen naar hun heilige verhaal in te zien, en zo ook met deze bloem
Die witjes zijn dominant, je moet alle witbloeiers uittrekken voordat ze je zwakke paarsjes bevruchten. Anders krijgen de paarsen witbloeiend zaad. In hun hauwtjes.quote:Op zondag 7 april 2024 17:44 schreef Kanaroe het volgende:
Een vriend van mij is plantenkweker en vroeg mij ooit om uit te kijken naar de witte judaspenning.
Ik zag ergens een plant en verzamelde de 'hauwtjes' voor hem.
Maar om de een of andere reden hoefde hij ze toen niet meer, en nu staat mijn tuin er vol mee![]()
Ik heb nu voor mezelf paarse judaspenning zaad uit een bos meegenomen en hoop dat de paarse het in mijn tuin gaat overnemen van de witte!
De naaktslakjes eten mijn zaailingen op, maar ik houd vol hoor
Compleet & Duidelijkquote:Op zondag 7 april 2024 16:58 schreef sigme het volgende:
De Judaspenning
[ afbeelding ]
Na de bloei vormt die hauwtjes (jaja, zo leer je nog eens wat, droge zaaddoos).
[ afbeelding ]
Als ze droog zijn zien ze er zo uit:
[ afbeelding ]
----------------
Goed. Het is net Pasen geweest dus ieders bijbelkennis zal wel weer wat opgefrist zijn. Tenminste dat stuk van de kruisiging en de wederopstanding enzo. Even voor de opfrisserij: Jezus wordt verraden aan de Romeinen en die spijkeren hem aan het kruis en dan gaat Jezus dood en daarna weer niet.
Maar nu gaat het even om dat eerste stuk: Jezus wordt verraden. Door wie? Nou, door Judas. En daarover zegt de statenvertaling:
Judas aan het woord, Zacharia 11:12
[..]
Of zo u wil een andere vertaling:
[..]
Hoe dan ook, net als bij de passiebloem (zie sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #72:Zwellen hun groen donker dicht ):
[..]
Zo dus ook met de judaspenning.
In de zilverachtige muntachtige hauwtjes zien ze zilverlingen. In zilverlingen zien ze Judas. Judaszilverling was waarschijnlijk net iets te veel van het goede, penning is ook een mooi woord voor een munt en dan hebben we de Judaspenning te pakken.
Aha, bedankt voor je tip!quote:Op zondag 7 april 2024 18:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Die witjes zijn dominant, je moet alle witbloeiers uittrekken voordat ze je zwakke paarsjes bevruchten. Anders krijgen de paarsen witbloeiend zaad. In hun hauwtjes.
Leuke plant! Blijft 'ie in de winter overeind of sterft de Judaspenning dan helemaal af?quote:Op zondag 7 april 2024 16:58 schreef sigme het volgende:
De Judaspenning
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
----------------
Goed. Het is net Pasen geweest dus ieders bijbelkennis zal wel weer wat opgefrist zijn. Tenminste dat stuk van de kruisiging en de wederopstanding enzo. Even voor de opfrisserij: Jezus wordt verraden aan de Romeinen en die spijkeren hem aan het kruis en dan gaat Jezus dood en daarna weer niet.
Maar nu gaat het even om dat eerste stuk: Jezus wordt verraden. Door wie? Nou, door Judas. En daarover zegt de statenvertaling:
[..]
[..]
Hoe dan ook, net als bij de passiebloem (zie sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #72:Zwellen hun groen donker dicht ):
[..]
In de zilverachtige muntachtige hauwtjes zien ze zilverlingen. In zilverlingen zien ze Judas. Judaszilverling was waarschijnlijk net iets te veel van het goede, penning is ook een mooi woord voor een munt en dan hebben we de Judaspenning te pakken.
In de winter is het compleet weg.quote:Op zondag 7 april 2024 19:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Leuke plant! Blijft 'ie in de winter overeind of sterft de Judaspenning dan helemaal af?
Dus het is je toch zelf gelukt!quote:Op zondag 7 april 2024 16:49 schreef Seven. het volgende:
Druk geweest!
Deze knoeperd van een varen verplaatst. Dit monster stond voorheen in de zijtuin in de schaduw maar sinds de tuin geruimd is, krijgt dat stuk tuin volle zon. En dat trekt zo een koningsvaren niet. Dus uurtje graven, m'n man heeft 'm uiteindelijk losgewoeld en toen zei hij: te zwaar om te verplaatsen. Dus ik heb de hele plant uit het gat gerold, toen het plantgat dieper gemaakt en de kruiwagen in het gat gezet. Varen terug gerold en toen naar z'n nieuwe huis in de halfschaduw gereden. Ik denk dat deze kluit iets van 80cm bij 50cm is.
Een deel van mijn judaspenningen:quote:Op zondag 7 april 2024 16:58 schreef sigme het volgende:
De Judaspenning
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
----------------
[..]
[..]
[..]
Ik heb er een in de tuin, maar die is nog niet fotowaardig.quote:Om te beginnen is het een boom met een legende: de judasboom zou de boom zijn waaraan Judas Iskariot zich na zijn verraad van Jezus heeft verhangen. Dat geeft toch iets andere associaties dan een knotwilg of een esdoorn. Waarschijnlijk klopt het verhaal niet en is de naam judasboom een verbastering van Judea’s boom. Judea is de streek waarin de judasboom veelvuldig voorkomt. Bron
Yes, ik stond er zelf ook van te kijken!quote:Op zondag 7 april 2024 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dus het is je toch zelf gelukt!![]()
Je moest eens weten wat ik allemaal met touw, dikke takken en rollen voor elkaar krijg.
Da's makkelijk te omzeilen: ik heb 'em heel klein gekocht.quote:Op zondag 7 april 2024 21:30 schreef Seven. het volgende:
Judasboom staat op m'n wensenlijstje maar ik mag van mezelf niks groots kopen.
quote:Op zondag 7 april 2024 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da's makkelijk te omzeilen: ik heb 'em heel klein gekocht.
Wow die boom!quote:Op zondag 7 april 2024 20:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een deel van mijn judaspenningen:
[ afbeelding ]
Wisten jullie dat er ook een judasboom is? Die bloeit eveneens op dit moment en is wonderschoon. Plaatje van het internet:
[ afbeelding ]
Bijzonder is dat de boom bloeit zonder blad:
[ afbeelding ]
Over de herkomst schrijft Romke van de Kaa:
[..]
Ik heb er een in de tuin, maar die is nog niet fotowaardig.
Nu je het zegt! Ik heb sowieso nog geen slakkenvraat gezien.quote:Op zondag 7 april 2024 21:40 schreef Blues het volgende:
[..]
Wow die boom!
De slakken hebben jouw Judasbladeren nog niet gevonden zie ik
Ik was al verbaasd dat jullie allemaal wel wind hadden die ik niet bemerkte, maar geen slakkenquote:Op zondag 7 april 2024 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu je het zegt! Ik heb sowieso nog geen slakkenvraat gezien.
Wilde wingerd volgens mij. En hop maar daar kom je nooit meer vanafquote:Op zondag 7 april 2024 22:47 schreef SV-tje het volgende:
Vandaag weer even een foto van de hedera tegen de schutting in de schaduw vs schutting in de zon.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beide op hetzelfde moment geplant.
Ik twijfel er nu aan om een andere klimplant tegen de schutting in de zon te zetten. Is er een groenblijvende klimplant die goed tegen zon kan en snel groeit? Een andere oplossing is een druppelslang langs de klimop voor het stuk wat we nog moeten aanplanten en wat we moeten gaan bijplanten.
Wilde wingerd verliest zijn blad in de winter toch? Nooit meer vanaf komen is prima, staat aan de kant van de weg, zit een fundering tussen die kant en de tuin.quote:Op zondag 7 april 2024 22:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wilde wingerd volgens mij. En hop maar daar kom je nooit meer vanaf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |