abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 april 2024 @ 23:12:19 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213132322
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 22:51 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wilde wingerd verliest zijn blad in de winter toch? Nooit meer vanaf komen is prima, staat aan de kant van de weg, zit een fundering tussen die kant en de tuin.
Klopt, wilde wingerd is bladverliezend.
Resistance is futile.
  zondag 7 april 2024 @ 23:15:30 #27
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213132359
quote:
7s.gif Op zondag 7 april 2024 23:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Klopt, wilde wingerd is bladverliezend.
En ik lees net dat hop in de winter afsterft, dus die valt ook af. Ik kom nu niet veel verder dan vuurdoorn, die zat hier tegen de zijgevel (zelfde stand tov de zon als de schutting), maar ik heb hier vanaf mijn jeugd al minder mee ivm de doorns.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 7 april 2024 @ 23:17:12 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213132368
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 23:15 schreef SV-tje het volgende:

[..]
En ik lees net dat hop in de winter afsterft, dus die valt ook af. Ik kom nu niet veel verder dan vuurdoorn, die zat hier tegen de zijgevel (zelfde stand tov de zon als de schutting), maar ik heb hier vanaf mijn jeugd al minder mee ivm de doorns.
En die groeit ook langzaam. Er zijn wel wat groenblijvende clematissen, en dan nog Toscaanse Jasmijn.
Resistance is futile.
  maandag 8 april 2024 @ 00:13:27 #29
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213132753
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 22:47 schreef SV-tje het volgende:
Vandaag weer even een foto van de hedera tegen de schutting in de schaduw vs schutting in de zon.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beide op hetzelfde moment geplant.

Ik twijfel er nu aan om een andere klimplant tegen de schutting in de zon te zetten. Is er een groenblijvende klimplant die goed tegen zon kan en snel groeit? Een andere oplossing is een druppelslang langs de klimop voor het stuk wat we nog moeten aanplanten en wat we moeten gaan bijplanten.
Kamperfoelie, clematis?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 8 april 2024 @ 00:14:00 #30
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213132757
quote:
7s.gif Op zondag 7 april 2024 23:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
En die groeit ook langzaam. Er zijn wel wat groenblijvende clematissen, en dan nog Toscaanse Jasmijn.
Die groeit niet zo snel toch?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213133685
Wij hebben deze week https://www.directplant.n(...)lonicera-henryi.html gekocht omdat de schutting er heel kaal uitziet in de winter.
Veel van onze klimplanten zijn dood gegaan, 1 verloren Toscaanse jasmijn hebben we vervangen door een groter exemplaar en verder hebben we dus onze hoop op die kamperfoelie gevestigd.
Ik had vorig voorjaar een beetje afwisselend beplant, dus wat groenblijvend (Toscaanse jasmijn met diverse bloeikleuren, clematis Apple Blossom en Avalanche) als clematissen met opvolgende bloeitijden en kleuren en dan ook nog Campsis (die gelukkig nog leven vertoont), kiwibes (die loopt ook weer uit) en achterin vuurdoorn die een beetje volume begint te krijgen. Paar dode clematissen had ik intussen deze zomer al vervangen door een andere en door een passiebloem van de Lidl die echt heel goed is aangeslagen. De Akebia kreeg dit voorjaar voorzichtig weer wat blaadjes, maar ik zag dat die blaadjes alweer foetsie zijn, dus ik denk dat hij van zieltogend nu toch echt in z’n terminale fase is beland en dat we hem moeten vervangen.
pi_213133716
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 23:15 schreef SV-tje het volgende:

[..]
En ik lees net dat hop in de winter afsterft, dus die valt ook af. Ik kom nu niet veel verder dan vuurdoorn, die zat hier tegen de zijgevel (zelfde stand tov de zon als de schutting), maar ik heb hier vanaf mijn jeugd al minder mee ivm de doorns.
Passiebloem is semi-wintergroen. De bladeren vallen wel af, maar pas als de nieuwe verschijnen. In de praktijk heb je wel even een kale schutting. En ik merk dat de passiebloem in mijn huidige tuin het blad minder goed behoudt dan in de vorige tuin, ik vermoed vanwege de wind. Daarnaast hecht de passiebloem zich niet zelf, dus je moet gaas monteren.

Een andere optie is kamperfoelie. Die groeit bij mij als een gek en hij is makkelijk te stekken. Net als de passiebloem heeft die gaas nodig. Mij staat alleen niet meer bij hoe wintergroen die nu is. In alle periodes van het jaar dat ik erop let, is-ie groen. Ik kijk nu naar de passiebloem en die is vrij kaal, maar kamperfoelie is helemaal groen. Die heeft dus alweer sneller blad. Googelen leert me dat er verschillen tussen variėteiten bestaan; ik heb een 'gewone', volgens mij. Deze foto maakte ik medio februari (de kale takken zijn van andere planten):



Clematis lijkt mij minder geschikt. Kamperfoelie wordt bijvoorbeeld een dichte bos, maar bij clematis heb ik dat na jaren nog steeds niet voor elkaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 april 2024 @ 09:03:17 #33
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213133805
Ik heb het gevoel dat de genoemde opties heel goed zijn voor de binnenkant van de tuin (waar ik een aantal ook al voor had opgeschreven).
Maar dat we aan de buitenkant toch maar moeten proberen de hedera de eerste een a twee jaar vochtig genoeg te houden. Daar moet echt een groene wand ontstaan zodat je de schutting niet ziet. Maar hoeft verder niet “mooi” met bloemen ofzo. Men komt er met 50-80km per uur voorbij dus het moet vooral niet te breed zijn en wat kunnen hebben.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_213133898
Uit zaad, johannesbroodboom (Alfarrobeira in Portugees).



Het is een experiment, ik zie ze in deze omgeving niet (wel in de Algarve).
pi_213133945
Clematis groeit hier vanaf de buurman over de schutting. Bizar dik en weelderig, we zetten er elk jaar de heggenschaar in om het een beetje in toom te houden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_213136174
Wij zijn bezig met onze verhoogde border die we een mediteraans tintje willen geven. Hebben nu twee dwergpalmen staan maar willen ook nog iets voor op de bodem wat vast en winterhard is. Zelf waren we aan het denken voor een mix van lavendel en siergrassen. In eerste instantie wilden we ook een oleander op stam tussen de palmen in voor wat kleur, maar we twijfelen hier nog over. Hebben jullie nog ideeėn hoe we onze border kunnen indelen?

pi_213136878
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 09:21 schreef Vanyel het volgende:
Clematis groeit hier vanaf de buurman over de schutting. Bizar dik en weelderig, we zetten er elk jaar de heggenschaar in om het een beetje in toom te houden.
Ook aan de onderkant dik en weelderig? Bij mijn clematis is de onderkant karig en zit aan de bovenkant een dikke bos. Dat was in m'n vorige tuin ook zo, maar tegen een schutting gericht op het zuiden is dat misschien anders. Dan zit je er wel weer mee dat clematis een bosplant is en het liefst met de voeten koel staat en met 't hoofd in de zon. En het is handig een clematis te kiezen die niet gevoelig is voor verwelkingsziekte.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213136901
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 09:03 schreef SV-tje het volgende:
Ik heb het gevoel dat de genoemde opties heel goed zijn voor de binnenkant van de tuin (waar ik een aantal ook al voor had opgeschreven).
Maar dat we aan de buitenkant toch maar moeten proberen de hedera de eerste een a twee jaar vochtig genoeg te houden. Daar moet echt een groene wand ontstaan zodat je de schutting niet ziet. Maar hoeft verder niet “mooi” met bloemen ofzo. Men komt er met 50-80km per uur voorbij dus het moet vooral niet te breed zijn en wat kunnen hebben.
Je kunt ook bij wijze van experiment een paar kamperfoelies plaatsen tussendoor.

Ik tipte kamperfoelie niet omdat de plant mooi is, maar je eis dat de klimplant wintergroen moet zijn zorgt ervoor dat er weinig opties overblijven. Als je die eis loslaat, is wilde wingerd een optie: zelfhechtend, houdt van zon, groeit hard. Ook daar zou je mee kunnen expertimeren door tussendoor wat te planten. Sterker nog, de combinatie wingerd-klimop is fraai.



Als ik nu kijk naar de wilde wingerd van de buren, dan zie ik dat die pas net is begonnen uit te lopen. Je zit dus wel een tijd met een kale schutting, voor zover klimop het niet overneemt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213137003
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 12:45 schreef DWMLion het volgende:
Wij zijn bezig met onze verhoogde border die we een mediteraans tintje willen geven. Hebben nu twee dwergpalmen staan maar willen ook nog iets voor op de bodem wat vast en winterhard is. Zelf waren we aan het denken voor een mix van lavendel en siergrassen. In eerste instantie wilden we ook een oleander op stam tussen de palmen in voor wat kleur, maar we twijfelen hier nog over. Hebben jullie nog ideeėn hoe we onze border kunnen indelen?

[ link | afbeelding ]
Hoeveel zon komt er?

Als er genoeg zon komt, is lavendel zeker een optie. Voordeel is ook dat je je niet hoeft te bekommeren om water geven, iets waar je rekening mee moet houden gezien je verhoogde border.

Oleander kan, maar is niet echt winterhard in ons klimaat. Het moet niet te hard gaan vriezen. Bovendien zul je oleander flink water bij moeten geven. Ik combineer palm en oleander zelf met agapanthus (Afrikaanse lelie). Agapanthus kan beter tegen droogte, maar is net als oleander niet echt winterhard. Je kunt het proberen. Bij mij gaat het in de koude kas goed en daar vriest het wel eens licht.

Een van m'n agapanthussen:


Andere opties: kerrieplant en wilde marjolein. Die redden het zeker. Kerrieplant ziet er exotisch uit en heeft grijs blad, wat voor contrast zorgt. Supermakkelijke plant, heel droogteresistent, groeit lekker, is goed te snoeien. Eigenlijk is kerrieplant een makkelijkere plant dan lavendel, want lavendel moet je met beleid snoeien.


Let wel: dit zijn allemaal zonminnende planten. Als er nauwelijks zon in dat deel van de tuin komt, dan is een andere plantenselectie nodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 april 2024 @ 15:03:11 #40
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213137258
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 14:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt ook bij wijze van experiment een paar kamperfoelies plaatsen tussendoor.

Ik tipte kamperfoelie niet omdat de plant mooi is, maar je eis dat de klimplant wintergroen moet zijn zorgt ervoor dat er weinig opties overblijven. Als je die eis loslaat, is wilde wingerd een optie: zelfhechtend, houdt van zon, groeit hard. Ook daar zou je mee kunnen expertimeren door tussendoor wat te planten. Sterker nog, de combinatie wingerd-klimop is fraai.

[ afbeelding ]

Als ik nu kijk naar de wilde wingerd van de buren, dan zie ik dat die pas net is begonnen uit te lopen. Je zit dus wel een tijd met een kale schutting, voor zover klimop het niet overneemt.
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator maandag 8 april 2024 @ 15:18:25 #41
5428 crew  miss_sly
pi_213137380
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 15:03 schreef SV-tje het volgende:

[..]
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.
Klimhortensia een optie?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 8 april 2024 @ 15:50:36 #42
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213137650
quote:
7s.gif Op maandag 8 april 2024 15:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Klimhortensia een optie?
Wat ik zo snel terugzie is deze niet wintergroen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_213137747
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 15:03 schreef SV-tje het volgende:

[..]
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.
Misschien Stauntonia Hexaphylla/Aardappelpruim.
Staat hier al jaren als een idioot te groeien en klimmen (wel met een beetje begeleiding, want hij staat tegen een betonijzeren rek) en is mooi wintergroen

Edit: Of Winterjasmijn

[ Bericht 1% gewijzigd door Kanaroe op 08-04-2024 16:07:31 ]
  Moderator maandag 8 april 2024 @ 16:11:30 #44
5428 crew  miss_sly
pi_213137853
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 15:50 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wat ik zo snel terugzie is deze niet wintergroen.
Er zijn wintergrone varieteiten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213137956
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 14:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoeveel zon komt er?

Als er genoeg zon komt, is lavendel zeker een optie. Voordeel is ook dat je je niet hoeft te bekommeren om water geven, iets waar je rekening mee moet houden gezien je verhoogde border.

Oleander kan, maar is niet echt winterhard in ons klimaat. Het moet niet te hard gaan vriezen. Bovendien zul je oleander flink water bij moeten geven. Ik combineer palm en oleander zelf met agapanthus (Afrikaanse lelie). Agapanthus kan beter tegen droogte, maar is net als oleander niet echt winterhard. Je kunt het proberen. Bij mij gaat het in de koude kas goed en daar vriest het wel eens licht.

Een van m'n agapanthussen:
[ afbeelding ]

Andere opties: kerrieplant en wilde marjolein. Die redden het zeker. Kerrieplant ziet er exotisch uit en heeft grijs blad, wat voor contrast zorgt. Supermakkelijke plant, heel droogteresistent, groeit lekker, is goed te snoeien. Eigenlijk is kerrieplant een makkelijkere plant dan lavendel, want lavendel moet je met beleid snoeien.
[ afbeelding ]

Let wel: dit zijn allemaal zonminnende planten. Als er nauwelijks zon in dat deel van de tuin komt, dan is een andere plantenselectie nodig.
Dankje voor het meedenken! De linker palm zal zo'n 4u zon per dag hebben (voornamelijk de bladeren), de rechter palm heeft de hele dag de zon. Dus de border heeft voor meer dan de helft de zon erop staan (behalve niet uiterst links daarom hebben we die palm ook wat opgeschoven). Het water geven is geen probleem, daar zorg ik wel voor. De oleander zou ik kunnen afdekken in de winter als dit nodig zou zijn, maar twijfel of dit gaat passen tussen de twee palmen. De agapanthussen zien er vrolijk uit met hun paarse kleur! De kerrieplant zou ook een optie kunnen zijn tov de lavendel.

Wat vindt je van het idee met het gras te werken om de bodem wat meer te bedekken en toch mediteraans aan te doen? (bijvoorbeeld blauw schapengras).
pi_213138133
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 15:03 schreef SV-tje het volgende:

[..]
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.
Je kunt wilde wingerd stekken. En je kunt die tussen klimop planten waardoor je hebt voldaan aan de eis van wintergroen. Dat levert je denk ik alleen geen echt voordeel op t.o.v. de huidige situatie, althans niet vanuit vergunningsperspectief.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213138250
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 16:21 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Dankje voor het meedenken! De linker palm zal zo'n 4u zon per dag hebben (voornamelijk de bladeren), de rechter palm heeft de hele dag de zon. Dus de border heeft voor meer dan de helft de zon erop staan (behalve niet uiterst links daarom hebben we die palm ook wat opgeschoven). Het water geven is geen probleem, daar zorg ik wel voor. De oleander zou ik kunnen afdekken in de winter als dit nodig zou zijn, maar twijfel of dit gaat passen tussen de twee palmen. De agapanthussen zien er vrolijk uit met hun paarse kleur! De kerrieplant zou ook een optie kunnen zijn tov de lavendel.

Wat vindt je van het idee met het gras te werken om de bodem wat meer te bedekken en toch mediteraans aan te doen? (bijvoorbeeld blauw schapengras).
Zeg niet te makkelijk dat water geven geen probleem is! Oleander schijnt dorstig te zijn. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, want ik haat water geven en probeer het te vermijden door weinig in potten te zetten en alleen droogteresistente planten in potten te doen. :Y) Oleander staat bij mij in de volle grond, vochtige volle grond, en dat gaat goed.

Je hebt wel een punt dat wat formaat betreft oleander misschien niet ideaal is. Vaste planten klinken aantrekkelijker. Blauw schapengras klinkt als een goed idee: kleurcontrast, droogteresistent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben fan van siergras. Combineert denk ik goed met agapanthus. Als je voor iets minder riskants wilt gaan dan agapanthus, dan is achillea millefolium (duizendblad) misschien een optie:



Ik weet niet of dat mediterraan genoeg voor je is, maar ik vind zelf bloemen vrolijker dan alleen maar siergrassen en palmen. Oregano (wilde marjolein) zou dus ook kunnen. Veel meer soorten bloemen zijn een optie, bijvoorbeeld zonnehoedjes en trommelstokjes, maar misschien raken we dan te veel van het mediterrane thema. Je kunt ook nog denken aan allerlei soorten vetplanten- sommige bloeien leuk.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 8 april 2024 @ 17:05:05 #48
5428 crew  miss_sly
pi_213138299
Even een rondje gemaakt. Het is een groeizaam jaar, so far.

Het terras achterin gaan we anders aanpakken. We gaan er wat planten met meer volume neerzetten. Ik ga een aantal miscanthussen verplaatsen hierheen en we hebben een meerstammig krentenboompje en judasboom-in-struik geplant. Voor de krentenboom staat nog een rodebessenstruik die ook lekker in de knop staat.




Akebia vol met kleine bloemetjes.


Ieder jaar veel bloesem in de kersenboom, maar we hebben nog geen kers kunnen proeven :D De vogels zijn ons telkens voor en zoveel kersen zitten er ook nog niet in.


De sarcococca bloeit goed en geurt heerlijk O+


Voor de eerste keer een paar bloesems in de pruimenboom.


En ik heb op veel verschillende plekken verschillende soorten tulpenbollen geplant en er komt telkens wel ergens weer een nieuwe tulp boven als een ander net is uitgebloeid.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 08-04-2024 18:47:41 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213139415
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 16:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zeg niet te makkelijk dat water geven geen probleem is! Oleander schijnt dorstig te zijn. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, want ik haat water geven en probeer het te vermijden door weinig in potten te zetten en alleen droogteresistente planten in potten te doen. :Y) Oleander staat bij mij in de volle grond, vochtige volle grond, en dat gaat goed.

Ja, in het begin moet je die best wat water geven. Hier in Portugal staan ze langs de kant van de weg en die krijgen geen water en doen het goed terwijl het in de zomer hier heel erg droog is.
pi_213141238
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 16:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zeg niet te makkelijk dat water geven geen probleem is! Oleander schijnt dorstig te zijn. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, want ik haat water geven en probeer het te vermijden door weinig in potten te zetten en alleen droogteresistente planten in potten te doen. :Y) Oleander staat bij mij in de volle grond, vochtige volle grond, en dat gaat goed.

Je hebt wel een punt dat wat formaat betreft oleander misschien niet ideaal is. Vaste planten klinken aantrekkelijker. Blauw schapengras klinkt als een goed idee: kleurcontrast, droogteresistent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben fan van siergras. Combineert denk ik goed met agapanthus. Als je voor iets minder riskants wilt gaan dan agapanthus, dan is achillea millefolium (duizendblad) misschien een optie:

[ afbeelding ]

Ik weet niet of dat mediterraan genoeg voor je is, maar ik vind zelf bloemen vrolijker dan alleen maar siergrassen en palmen. Oregano (wilde marjolein) zou dus ook kunnen. Veel meer soorten bloemen zijn een optie, bijvoorbeeld zonnehoedjes en trommelstokjes, maar misschien raken we dan te veel van het mediterrane thema. Je kunt ook nog denken aan allerlei soorten vetplanten- sommige bloeien leuk.

[ afbeelding ]
Denk ook dat ik voor de laagbloeiers ga. De oleander wordt te uitbundig tussen de palmen. Vind trouwens die kleurencombinatie op de laatste foto erg leuk met die vetplanten. Weet niet hoe die zich houden in de winter of vochtig weer.
Ben wel nog niet uit hoe ik ze wil planten, in "vlak" vorm of zigzaggend door de border, en hoeveel je nodig hebt van ieder soort.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')