abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 april 2024 @ 11:38:51 #201
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213246922
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je typt "tesla share price" in een willekeurige zoekmachine en dan klik je op het "5Y" knopje.
precies wat ik deed

investeerders kijken naar rendement op de lange termijn niet naar krantenkoppen
pi_213246977
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:38 schreef Origami94 het volgende:

[..]
precies wat ik deed

investeerders kijken naar rendement op de lange termijn niet naar krantenkoppen
Vroeger was het eenvoudig om de aandelenprijs uit te rekenen: alle aandelen samen hebben een waarde van ongeveer 10 keer de jaarwinst. Dan is je ROI 10%. Je kon dat nog wat aanscherpen door te kijken naar de vooruitzichten.

Tegenwoordig geldt dat alleen nog voor de hele saaie aandelen, zoals die Warren Buffet koopt. Coca Cola, MC Donalds, Unilever en zo. Voor de technologie-aandelen gaat het puur om de groei en het marktaandeel en zijn de aandelen soms zo'n 1000 keer de jaarwinst. De meeste van die bedrijven hebben zelfs nog nooit winst gemaakt.

Het is maar wat een gek er voor geeft.
pi_213249395
De Tesla koers daalt mooi door.
pi_213249623
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Tesla koers daalt mooi door.
Ja, waarschijnlijk omdat Musk een stemming wil over het overschrijven van het bedrijf naar Texas (dan moeten ze belasting gaan betalen) en dat hij toch absoluut recht heeft op die 56 miljard aan compensatie. Het gaat duidelijk niet meer om het bedrijf, maar alleen om hemzelf. En die 56 miljard is ook veel meer dan alle winst die ze ooit hebben gemaakt bij elkaar. Dat is dus een goede manier om de zaak om zeep te helpen.

Nou zal de meerderheid wel tegen stemmen, maar ze moeten er nu wel over nadenken. Hele slechte reclame.
pi_213250010
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 16:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, waarschijnlijk omdat Musk een stemming wil over het overschrijven van het bedrijf naar Texas (dan moeten ze belasting gaan betalen) en dat hij toch absoluut recht heeft op die 56 miljard aan compensatie. Het gaat duidelijk niet meer om het bedrijf, maar alleen om hemzelf. En die 56 miljard is ook veel meer dan alle winst die ze ooit hebben gemaakt bij elkaar. Dat is dus een goede manier om de zaak om zeep te helpen.

Nou zal de meerderheid wel tegen stemmen, maar ze moeten er nu wel over nadenken. Hele slechte reclame.
In de oude deal kreeg hij geen $56 miljard aan compensatie maar opties die op het moment van de rechtszaak zo'n $56 miljard waard waren. En dat is hem, ondanks het halen van de beoogde doelen, door de neus geboord. Dat is wel wat anders. Hij mocht overigens de eerste 5 jaar na het uitoefenen van die opties niet verkopen.

Het bedrijf gaat echt niet om zeep als hij aandelenopties uitbetaald krijgt.

Ik denk dat de stemming er wel door komt, overigens.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-04-2024 17:16:52 ]
pi_213250186
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de oude deal kreeg hij geen $56 miljard aan compensatie maar opties die op het moment van de rechtszaak zo'n $56 miljard waard waren. En dat is hem, ondanks het halen van de beoogde doelen, door de neus geboord. Dat is wel wat anders. Hij mocht overigens de eerste 5 jaar na het uitoefenen van die opties niet verkopen.

Het bedrijf gaat echt niet om zeep als hij aandelenopties uitbetaald krijgt.

Ik denk dat de stemming er wel door komt, overigens.
Opties zijn op zich geen probleem. Dat hij ze 5 jaar niet mag verkopen, houd hem niet tegen de 13% die hij al heeft te verkopen. Maar het is al niet meer dezelfde deal, de waarde is bijvoorbeeld vastgezet. Dus we gaan zien wat er gaat gebeuren.

Maar de grootaandeelhouders zijn toch beleggingsbedrijven? Met zoveel extra aandelen gaat de waarde van die van hun omlaag.
pi_213250252
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Opties zijn op zich geen probleem. Dat hij ze 5 jaar niet mag verkopen, houd hem niet tegen de 13% die hij al heeft te verkopen. Maar het is al niet meer dezelfde deal, de waarde is bijvoorbeeld vastgezet. Dus we gaan zien wat er gaat gebeuren.

Maar de grootaandeelhouders zijn toch beleggingsbedrijven? Met zoveel extra aandelen gaat de waarde van die van hun omlaag.
De waarde is zover ik weet helemaal niet vastgezet, ze willen gewoon dezelfde deal er weer doorheen krijgen met opnieuw een meerderheid van de stemmen, juist ook met het oog op het hoger beroep.

Je kan de waarde niet vastzetten want als hij over 5 jaar verkoopt kan de waarde van die aandelen zowel hoger als lager zijn.

De originele deal was dat hij 304 miljoen Tesla aandelen mag kopen tegen een vaste prijs van $23.34
Ofwel de koers van dat moment in 2018 (met split correctie).

En dat pakket was verdeeld over 12 doelen die alle 12 gehaald zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-04-2024 17:43:06 ]
pi_213250403
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De waarde is zover ik weet helemaal niet vastgezet, ze willen gewoon dezelfde deal er weer doorheen krijgen.
Je kan het ook niet vastzetten want als hij over 5 jaar verkoopt kan de waarde zowel hoger als lager zijn.
Ik zie het, ik had het niet goed gelezen.

Wat die rijke mannen doen is leningen afsluiten met hun aandelen als onderpand. Dan hoeven ze geen belasting te betalen. Het is natuurlijk de vraag hoeveel financiële ruimte hij nog over heeft en wanneer hij die leningen heeft afgesloten, maar die aandelen zijn ondertussen 60% minder waard geworden. Dus de hoeveelheid die als onderpand bij de bank ligt, groeit gestaag. Het kopen en om zeep helpen van Twitter heeft natuurlijk ook een heleboel geld gekost. En dan is het maar de vraag hoeveel hij kan lenen voor opties van aandelen die hij 5 jaar niet mag verkopen.

De grootste vraag is dan hoeveel SpaceX ieder jaar oplevert. Maar die hebben zichzelf natuurlijk flink in de schulden gestoken met Starlink. Dus het is maar de vraag hoeveel hij nou eigenlijk waard is, als je dat allemaal bij elkaar optelt. Het zou me niet verbazen als hij zit te springen om extra waardepapieren die hij aan de bank kan geven.

quote:
De originele deal was dat hij 304 miljoen Tesla aandelen mag kopen tegen een vaste prijs van $23.34
Ofwel de koers van dat moment in 2018 (met split correctie)
Dan gaat het bij de huidige prijs dus om een beloning van 38,6 miljard in aandelen, geen 55,8 miljard.

[ Bericht 10% gewijzigd door SymbolicFrank op 18-04-2024 17:58:53 ]
  donderdag 18 april 2024 @ 17:58:03 #209
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213250449
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Tesla koers daalt mooi door.
Tesla gaat zich richten op het taxibedrijf, lijkt me een goede zet

even aan de kant staan om te zien , hoe de concurrenten omvallen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213250486
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zie het, ik had het niet goed gelezen.

Wat die rijke mannen doen is leningen afsluiten met hun aandelen als onderpand. Dan hoeven ze geen belasting te betalen. Het is natuurlijk de vraag hoeveel financiële ruimte hij nog over heeft en wanneer hij die leningen heeft afgesloten, maar die aandelen zijn ondertussen 60% minder waard geworden. Dus de hoeveelheid die als onderpand bij de bank ligt, groeit gestaag. Het kopen en om zeep helpen van Twitter heeft natuurlijk ook een heleboel geld gekost. En dan is het maar de vraag hoeveel hij kan lenen voor opties van aandelen die hij 5 jaar niet mag verkopen.
Hij heeft Twitter te duur gekocht. Maar stellen dat hij het om zeep heeft geholpen kan je ook niet echt.
Ze maakten geen cent winst en hij heeft fors gesneden in personeel en gehuurd vastgoed.
Daarnaast lijkt het aantal users nog te groeien ook.

Dat wil niet zeggen dat Twitter gered is maar het lag sowieso op ramkoers.

quote:
De grootste vraag is dan hoeveel SpaceX ieder jaar oplevert. Maar die hebben zichzelf natuurlijk flink in de schulden gestoken met Starlink. Dus het is maar de vraag hoeveel hij nou eigenlijk waard is, als je dat allemaal bij elkaar optelt. Het zou me niet verbazen als hij zit te springen om extra waardepapieren die hij aan de bank kan geven.
[..]
Kost gaat voor de baat uit.

quote:
Dan gaat het bij de huidige prijs dus om een beloning van 38,6 miljard in aandelen, geen 55,8 miljard.
En daar gaat de aankooprijs ($7,1 miljard) nog af, want bij het verkopen krijgt hij dat wel terug maar het is wel eigen geld, geen waardevermeerdering.
pi_213250782
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
En daar gaat de aankooprijs ($7,1 miljard) nog af, want bij het verkopen krijgt hij dat wel terug maar het is wel eigen geld, geen waardevermeerdering.
Ja, dat had ik al meegerekend. Maar hij moet het natuurlijk wel hebben als hij ze wil kopen en hij het niet bij de bank kan lenen.
pi_213250846
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 18:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat had ik al meegerekend. Maar hij moet het natuurlijk wel hebben als hij ze wil kopen en hij het niet bij de bank kan lenen.
Dat zal vast wel goedkomen.

Maar Musk is niet de persoon om er van te gaan rentenieren, alleen al voor zijn Mars plannen is heel wat meer geld nodig.
pi_213250890
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar de grootaandeelhouders zijn toch beleggingsbedrijven? Met zoveel extra aandelen gaat de waarde van die van hun omlaag.
Dat aantal aandelen was natuurlijk al een beetje ingecalculeerd sinds 2018.
Het komt niet uit de lucht vallen.
pi_213254987
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat zal vast wel goedkomen.

Maar Musk is niet de persoon om er van te gaan rentenieren, alleen al voor zijn Mars plannen is heel wat meer geld nodig.
Ik denk niet dat hij er nog in gelooft of zelf voor wil betalen. Het is ondertussen pure propaganda. Hij wil wel veel geld vangen als taxichauffeur tussen de Aarde en Mars, maar ik ga er van uit dat hij ondertussen weet dat dat ook heel onrealistisch is. Al is het maar, dat het maken van de brandstof op Mars een gigantisch project is.

Hij doet er nog een schepje bovenop met grotere raketten, nu hij heeft gezien dat de huidige niet werkt, maar dat is net het verkeerde om te doen. Hoe groter Starship, hoe zwaarder en hoe meer brandstof je nodig hebt. Die ook weer heel zwaar is, dus heb je nog meer brandstof nodig. Enzovoorts.

We hebben niet voor niets raketten met meerdere trappen. Als de brandstoftanks leeg zijn, is het een heleboel extra gewicht dat de prestaties zwaar benadeelt. Daarom gooi je ze weg. Je moet daarom Starship in minstens twee stukken hakken: een extra booster (tweede trap) en de lading, met raketmotor en eventueel levensvoorziening als het bemand is. Voor een maanlanding wil je nog minstens 1 extra trap. Maar ja, dan is het niet meer die prachtige raket uit zijn jeugddromen.

En ja, NASA heeft het idee dat alles herbruikbaar moet zijn overgenomen. Wat je dus land, moet ook weer opstijgen en terug naar de Aarde vliegen. Je moet dus HEEL VEEL kunnen lanceren, vele malen meer dan zelfs de grootste aangekondigde Starship kan doen. En je kunt niet steeds meer tankers lanceren, als het er nu al minimaal 20 zijn per vlucht. Dus voor Starship 3 hebben we het dan over 30 tankers? 50?

Project Orion kan het, maar dat is meteen wel de heel extreme variant.

En sinds hij de teugels ook bij Tesla strak in handen heeft genomen, hebben we de Tesla Semi gehad, de nieuwe Roadster, de Cybertruck en de betaalbare Model 2. Ok, van de Cybertruck kunnen ze er in de VS een paar duizend verkopen, maar de rest was allemaal weggegooid geld. De kosten van de ontwikkeling van de Cybertruck gaan ze niet terugverdienen.

Maar hij heeft zich omringd met duizenden mensen die hem continu de hemel in prijzen. En hij heeft nog steeds miljoenen fans die de grond kussen waar hij op gelopen heeft. Hij voelt zich God.
pi_213257773
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 02:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik denk niet dat hij er nog in gelooft of zelf voor wil betalen. Het is ondertussen pure propaganda. Hij wil wel veel geld vangen als taxichauffeur tussen de Aarde en Mars, maar ik ga er van uit dat hij ondertussen weet dat dat ook heel onrealistisch is. Al is het maar, dat het maken van de brandstof op Mars een gigantisch project is.

Hij doet er nog een schepje bovenop met grotere raketten, nu hij heeft gezien dat de huidige niet werkt, maar dat is net het verkeerde om te doen. Hoe groter Starship, hoe zwaarder en hoe meer brandstof je nodig hebt. Die ook weer heel zwaar is, dus heb je nog meer brandstof nodig. Enzovoorts.

We hebben niet voor niets raketten met meerdere trappen. Als de brandstoftanks leeg zijn, is het een heleboel extra gewicht dat de prestaties zwaar benadeelt. Daarom gooi je ze weg. Je moet daarom Starship in minstens twee stukken hakken: een extra booster (tweede trap) en de lading, met raketmotor en eventueel levensvoorziening als het bemand is. Voor een maanlanding wil je nog minstens 1 extra trap. Maar ja, dan is het niet meer die prachtige raket uit zijn jeugddromen.

En ja, NASA heeft het idee dat alles herbruikbaar moet zijn overgenomen. Wat je dus land, moet ook weer opstijgen en terug naar de Aarde vliegen. Je moet dus HEEL VEEL kunnen lanceren, vele malen meer dan zelfs de grootste aangekondigde Starship kan doen. En je kunt niet steeds meer tankers lanceren, als het er nu al minimaal 20 zijn per vlucht. Dus voor Starship 3 hebben we het dan over 30 tankers? 50?

Project Orion kan het, maar dat is meteen wel de heel extreme variant.
Ik kan niet beoordelen of wat SpaceX doet haalbaar is maar met de Falcon 9 tonen ze iig aan dat ze weten wat ze doen. Die lanceert intussen als een lijnbus.

quote:
En sinds hij de teugels ook bij Tesla strak in handen heeft genomen, hebben we de Tesla Semi gehad, de nieuwe Roadster, de Cybertruck en de betaalbare Model 2. Ok, van de Cybertruck kunnen ze er in de VS een paar duizend verkopen, maar de rest was allemaal weggegooid geld. De kosten van de ontwikkeling van de Cybertruck gaan ze niet terugverdienen.
Ik verwacht dat Tesla wel wat meer Cybertrucks kan verkopen dan "een paar duizend". Ze zijn nu alleen nog maar het duurste model aan het verkopen, de lichtere (goedkopere) uitvoeringen zijn nog niet eens in productie.

En voor de Semi wordt momenteel een fabriek gebouwd bij de bestaande Nevada fabriek.
Veel haast hoeven ze daar niet mee te hebben, net als met de Model S in 2012 moeten ze eerst een "Supercharger" netwerk voor vrachtwagens aanleggen voordat de Semi een echt succes kan worden.

De Roadster is inderdaad een "speeltje". Die gaat geen winst opleveren, is meer een studiemodel waar wat nieuwe technieken in uitgetest worden.

Ik hoor je overigens niet over de Megapack XL. Één van de belangrijkste producten van Tesla op dit moment. De kracht zit er in dat ze het als totaaloplossing bieden. Dus als je een Megapack (park) bestelt als energieleverancier of netbeheerder, dan wordt alles voor je uit handen genomen in het traject. Ook de software wordt door Tesla geleverd. Dankzij de Megapack was Tesla de grootste leverancier van energy storage in H1 2023, ook groter dan CATL. Hoe dat voor H2 zit weet ik niet, die cijfers heb ik nog niet kunnen opduiken.

Optimus robot is overigens ook nog een interessant project. Gezien de berichten willen ze die eerst "stage" laten lopen in de Tesla fabrieken en in een later stadium ook aan derden verkopen of misschien zelfs "all-in" verhuren.
Het eindproduct is nog ver weg, verwacht ik.

quote:
Maar hij heeft zich omringd met duizenden mensen die hem continu de hemel in prijzen. En hij heeft nog steeds miljoenen fans die de grond kussen waar hij op gelopen heeft. Hij voelt zich God.
Musk is een bijzonder karakter, ik hoef hem ook niet in mijn vriendenkring. Maar hij weet wel wat doet.
pi_213258024
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kan niet beoordelen of wat SpaceX doet haalbaar is maar met de Falcon 9 tonen ze iig aan dat ze weten wat ze doen. Die lanceert intussen als een lijnbus.
De Falcon Heavy zou volgens SpaceX het goedkoopste zijn per kilo, maar die wordt zelden gelanceerd (weinig vraag naar) en die gebruiken ze niet voor Starlink. Maar hij kan meer lanceren dan de huidige Starship. Hij heeft ook 5 trappen: twee boosters, een eerste, tweede en derde trap.

De eerste specificaties zeiden dat Starship 150+ ton kon lanceren, dat is nu bijgesteld naar 0 ton. Starship 2 gaat 100+ ton kunnen lanceren en Starship 3 200+ ton. We zullen het zien, maar ik verwacht niet dat ze boven de 45 ton van de Falcon Heavy uitkomen, zolang ze aan een ontwerp met maar twee trappen blijven vasthouden. En een berg tankers.

quote:
Optimus robot is overigens ook nog een interessant project. Gezien de berichten willen ze die eerst "stage" laten lopen in de Tesla fabrieken en in een later stadium ook aan derden verkopen of misschien zelfs "all-in" verhuren.
Het eindproduct is nog ver weg, verwacht ik.
De huidige robots worden op afstand bediend met een VR set, dus erg zelfstandig zijn ze nog niet. Boston Dynamics gaan ze niet inhalen.
pi_213258126
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De Falcon Heavy zou volgens SpaceX het goedkoopste zijn per kilo, maar die wordt zelden gelanceerd (weinig vraag naar) en die gebruiken ze niet voor Starlink. Maar hij kan meer lanceren dan de huidige Starship. Hij heeft ook 5 trappen: twee boosters, een eerste, tweede en derde trap.

De eerste specificaties zeiden dat Starship 150+ ton kon lanceren, dat is nu bijgesteld naar 0 ton. Starship 2 gaat 100+ ton kunnen lanceren en Starship 3 200+ ton. We zullen het zien, maar ik verwacht niet dat ze boven de 45 ton van de Falcon Heavy uitkomen, zolang ze aan een ontwerp met maar twee trappen blijven vasthouden. En een berg tankers.
[..]
quote:
De huidige robots worden op afstand bediend met een VR set, dus erg zelfstandig zijn ze nog niet. Boston Dynamics gaan ze niet inhalen.
Dat is een misverstand.

Het is niet het één of het ander. De robots voeren taken uit die ze geleerd hebben. De VR sets wordt gebruikt om ze trainingsdata te geven maar ook om de hardware (sensors, ledematen, actuators) te testen.

Of ze Boston Dynamics gaan inhalen is niet zo relevant, Tesla heeft een ander programma en wil een goedkope (!) humanoid robot ontwikkelen. Grappig genoeg kondigde Boston Dynamics recentelijk aan daar ook mee bezig zijn. Ze gaan dan ook van hydraulics naar actuators.

Verder heb je de hardware en software kant. Boston Dynamics is met hardware ongetwijfeld verder dan Tesla maar Tesla is met software en AI waarschijnlijk verder. En dat is het verschil tussen een robot die ingestudeerde taken kan uitvoeren of een robot die flexibel inzetbaar is.

Overigens komt er ook uit China en Zuid-Korea concurrentie voor Boston Dynamics op dat gebied, ook daar gaan ze hard. Denk aan Fourier Intelligence, Figure, Sanctuary AI, Agility robotics, Unitree, Apptronik, 1X, Xiaomi, etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2024 11:46:55 ]
pi_213258371
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Dat is een misverstand.

Het is niet het één of het ander. De robots voeren taken uit die ze geleerd hebben. De VR sets wordt gebruikt om ze trainingsdata te geven maar ook om de hardware (sensors, ledematen, actuators) te testen.

Of ze Boston Dynamics gaan inhalen is niet zo relevant, Tesla heeft een ander programma en wil een goedkope (!) humanoid robot ontwikkelen. Grappig genoeg kondigde Boston Dynamics recentelijk aan daar ook mee bezig zijn. Ze gaan dan ook van hydraulics naar actuators.

Verder heb je de hardware en software kant. Boston Dynamics is met hardware ongetwijfeld verder dan Tesla maar Tesla is met software en AI waarschijnlijk verder. En dat is het verschil tussen een robot die ingestudeerde taken kan uitvoeren of een robot die flexibel inzetbaar is.

Overigens komt er ook uit China en Zuid-Korea concurrentie voor Boston Dynamics op dat gebied, ook daar gaan ze hard. Denk aan Fourier Intelligence, Figure, Sanctuary AI, Agility robotics, Unitree, Apptronik, 1X, Xiaomi, etc.
Is FSD revolutionair en buitengewoon goed? Zeker. Als software ontwikkelaar vind ik het geweldig wat ze hebben gedaan. Maakt dat het ook praktisch bruikbaar en beter dan zelf rijden? Op de snelweg wel, om tussen het verkeer op de juiste strook te blijven. Adaptive cruise control. Maar dat is niet zo revolutionair.

Maar de rest van de tijd is zelf rijden een heel stuk ontspannender dan continu rondkijken en in de startblokken te zitten om de FSD af te zetten als hij weer wat stoms doet. Ja, die eerste 95%, of zelfs 97% hebben ze voor elkaar. Maar het gaat pas bruikbaar zijn met aparte wegen waar alleen autonome auto's mogen rijden. En dan kun je ook om de meter een grote chipkaart in de grond stoppen, die je vertelt waar je bent en waar je naar toe kunt. Dan heb je die hele FSD niet nodig.

Hetzelfde probleem heb je met robots. Las- en verfrobots werken goed. Een gelede arm met een werktuig er aan vast. Maar die dingen zijn niet erg nauwkeurig. Voor het bewerken van materiaal (zagen, verspanen, schuren en zo) is een machine die speciaal voor die handeling ontworpen is beter. "Maar die kun je niet hergebruiken!" Dat klopt. Maar het komt er wel strak uit.

Kortom, een mensachtige robot is misschien wel cool, maar je hebt er niet zoveel aan. Al was het maar, omdat de serverrekken die je nodig hebt om het aan te sturen om er wat zinvols mee te doen er niet in passen.
pi_213258608
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Is FSD revolutionair en buitengewoon goed? Zeker. Als software ontwikkelaar vind ik het geweldig wat ze hebben gedaan. Maakt dat het ook praktisch bruikbaar en beter dan zelf rijden? Op de snelweg wel, om tussen het verkeer op de juiste strook te blijven. Adaptive cruise control. Maar dat is niet zo revolutionair.

Maar de rest van de tijd is zelf rijden een heel stuk ontspannender dan continu rondkijken en in de startblokken te zitten om de FSD af te zetten als hij weer wat stoms doet. Ja, die eerste 95%, of zelfs 97% hebben ze voor elkaar. Maar het gaat pas bruikbaar zijn met aparte wegen waar alleen autonome auto's mogen rijden. En dan kun je ook om de meter een grote chipkaart in de grond stoppen, die je vertelt waar je bent en waar je naar toe kunt. Dan heb je die hele FSD niet nodig.
Er komt nooit een situatie met speciale wegen voor autonome voertuigen, dat is niet te implementeren, zeker niet in Nederland.

FSD zal 101% veilig moeten zijn. En dat lukt of het lukt niet.

quote:
Hetzelfde probleem heb je met robots. Las- en verfrobots werken goed. Een gelede arm met een werktuig er aan vast. Maar die dingen zijn niet erg nauwkeurig. Voor het bewerken van materiaal (zagen, verspanen, schuren en zo) is een machine die speciaal voor die handeling ontworpen is beter. "Maar die kun je niet hergebruiken!" Dat klopt. Maar het komt er wel strak uit.
Genoeg taken waar geen nauwkeurigheid tot op de 1mm nodig is. Mensen zijn ook niet tot op de 1mm nauwkeurig en we voeren ook taken uit. Als we die nauwkeurigheid nodig hebben, gebruiken we tools en de bedoeling is dat dit soort humanoid robots dat uiteindelijk ook kunnen.

Er zal geen einde aan die ontwikkeling zijn, het is nooit af. Er zullen robots zijn die op een gegeven moment "slim" genoeg zijn om bepaalde taken uit te voeren maar dat is niet het einde van de ontwikkeling.

quote:
Kortom, een mensachtige robot is misschien wel cool, maar je hebt er niet zoveel aan. Al was het maar, omdat de serverrekken die je nodig hebt om het aan te sturen om er wat zinvols mee te doen er niet in passen.
Voor het trainen van AI op basis van gigantische hoeveelheden data zijn inderdaad zeer veel serverrekken nodig.

Maar de robots (en ook FSD) zelf werken met getrainde modellen en dat heeft niet veel opslagruimte en rekenkracht nodig.

Om een idee te geven: lopen kost bij de Optimus robot ongeveer 5x meer energie dan "compute".
Dat is wel op basis van data uit 2022 en sindsdien zijn er al 2 volledig nieuwe iteraties gebouwd die in geen opzicht op de vorige lijken.

Tesla gebruikt nu bijvoorbeeld door de hele robot dezelfde actuators wat heel veel ontwikkelings- en productiekosten scheelt.
pi_213258955
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor het trainen van AI op basis van gigantische hoeveelheden data zijn inderdaad zeer veel serverrekken nodig.

Maar de robots (en ook FSD) zelf werken met getrainde modellen en dat heeft niet veel opslagruimte en rekenkracht nodig.

Om een idee te geven: lopen kost bij de Optimus robot ongeveer 5x meer energie dan "compute".
Dat is wel op basis van data uit 2022 en sindsdien zijn er al 2 volledig nieuwe iteraties gebouwd die in geen opzicht op de vorige lijken.

Tesla gebruikt nu bijvoorbeeld door de hele robot dezelfde actuators wat heel veel ontwikkelings- en productiekosten scheelt.
Ok, maar dan maak je er dus machines van, die met hulpmiddelen, 1 taak uit kunnen voeren. Een speciale machine die alleen die taak kan uitvoeren is dan al snel goedkoper.

Maar, je kunt die mensachtige robot misschien in de toekomst wel twee of meer taken laten doen! Een onderdeel uit het rek pakken en dat monteren. Niets op de grond gooien, want dan wordt het lopen ingewikkeld. En het is natuurlijk sneller om beide taken door een aparte machine of robot uit te laten voeren.

Wat een AI beter maakt, is dat hij zelf kan leren. Je hoeft er dus geen programma voor te schrijven. Je zet hem in een ruimte, drukt op de "aan" knop, laat hem wat doen en dan druk je op de "goed" of "fout" knop. Als je dat virtueel doet, kun je dat miljoenen keren proberen. In de echte wereld gaat dat wat langzamer. Je moet dan al snel jaren wachten totdat hij het "begrijpt". Dus je moet eerst een computermodel maken, dat trainen, kijken hoe het er in het echt uitziet, je computermodel aanpassen en hem opnieuw trainen. Enz. Dat is veel werk.

Dus voordat je die lopende band medewerker kunt vervangen, moet je eerst een half jaar wat experts en een datacentrum inhuren. En die medewerker staat er vaak (ook) om in te grijpen als er wat fout gaat, wat die robot niet kan.

Kortom, het klinkt cool, maar het gaat inderdaad nog lang duren voordat ze ook praktisch inzetbaar gaan worden.
pi_213259129
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, maar dan maak je er dus machines van, die met hulpmiddelen, 1 taak uit kunnen voeren. Een speciale machine die alleen die taak kan uitvoeren is dan al snel goedkoper.

Maar, je kunt die mensachtige robot misschien in de toekomst wel twee of meer taken laten doen! Een onderdeel uit het rek pakken en dat monteren. Niets op de grond gooien, want dan wordt het lopen ingewikkeld. En het is natuurlijk sneller om beide taken door een aparte machine of robot uit te laten voeren.

Wat een AI beter maakt, is dat hij zelf kan leren. Je hoeft er dus geen programma voor te schrijven. Je zet hem in een ruimte, drukt op de "aan" knop, laat hem wat doen en dan druk je op de "goed" of "fout" knop. Als je dat virtueel doet, kun je dat miljoenen keren proberen. In de echte wereld gaat dat wat langzamer. Je moet dan al snel jaren wachten totdat hij het "begrijpt". Dus je moet eerst een computermodel maken, dat trainen, kijken hoe het er in het echt uitziet, je computermodel aanpassen en hem opnieuw trainen. Enz. Dat is veel werk.
Dat is een heel klassieke benadering van het trainen van AI.
Ze kunnen AI ook voeden met video, zoals ze nu ook met FSD doen.
En dat is succesvol. Als er ergens een probleem is met rotondes, dan voeden ze de AI met honderden video's van auto's die een rotonde nemen. Dus geen knop "dit is fout, dit is goed" maar voeden met de juiste voorbeelden.

quote:
Dus voordat je die lopende band medewerker kunt vervangen, moet je eerst een half jaar wat experts en een datacentrum inhuren. En die medewerker staat er vaak (ook) om in te grijpen als er wat fout gaat, wat die robot niet kan.

Kortom, het klinkt cool, maar het gaat inderdaad nog lang duren voordat ze ook praktisch inzetbaar gaan worden.
Dat het lang duurt is geen probleem.

Maar je moet een keer beginnen om dat doel te halen, meewarig langs de kant je hoofd schudden omdat het nog niet goed werkt brengt die vooruitgang niet.

Tesla heeft een doel, in "Elon time" is dat in een jaar haalbaar, in realiteit zal het wss nu nog minimaal 3 jaar duren voor ze die robots in de fabriek nuttig werk kunnen laten doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2024 20:54:01 ]
pi_213263445
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is een heel klassieke benadering van het trainen van AI.
Ze kunnen AI ook voeden met video, zoals ze nu ook met FSD doen.
En dat is succesvol. Als er ergens een probleem is met rotondes, dan voeden ze de AI met honderden video's van auto's die een rotonde nemen. Dus geen knop "dit is fout, dit is goed" maar voeden met de juisten voorbeelden.
Ah, ja. Daarom heeft Tesla als enige alle andere sensors weggegooid? Ok, er zijn nog een paar fabrikanten die adaptive cruise control doen met alleen camera's, maar bijna iedereen gebruikt daar radar voor.

Met een mensachtige robot wil je minimaal ook gevoel als terugkoppeling. Het is wat ingewikkelder als je ledematen en vingers wilt nabootsen, dan wanneer je alleen een stuur, gaspedaal en rem hebt. Tientallen servo's tegenover slechts 3.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 20:38:34 #223
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213263634
Ja, het moet en het zal kut zijn wat (de bedrijven van) Musk doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213263919
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ja. Daarom heeft Tesla als enige alle andere sensors weggegooid? Ok, er zijn nog een paar fabrikanten die adaptive cruise control doen met alleen camera's, maar bijna iedereen gebruikt daar radar voor.
Van de executive die op dat moment over de FSD ging, hoorde ik dat radar en lidar het moeilijker maakten, vooral als je het in een 3D-space wil verwerken. Want welk signaal accepteer je als het juiste? Daarnaast kan radar en lidar geen borden of verkeerslichten lezen. Het heeft z'n beperkingen.

quote:
Met een mensachtige robot wil je minimaal ook gevoel als terugkoppeling. Het is wat ingewikkelder als je ledematen en vingers wilt nabootsen, dan wanneer je alleen een stuur, gaspedaal en rem hebt. Tientallen servo's tegenover slechts 3.
Die terugkoppeling is er wel, de "vingers" hebben ook drukgevoelige sensoren met meerdere drukpunten per sensor. In een demonstratie kon Optimus daarom ook een ei tussen de vingers vasthouden en overgeven aan de andere hand, zonder het te breken.

pi_213264603
Dat de lidar door een camera vervangen is kan prima, als je zicht hebt. Maar zeker met dat saharastof kreeg ik regelmatig de waarschuwing dat bepaalde functies, vooral detectie rijbaanoverschrijding, tijdelijk werden uitgeschakeld omdat de camera geen goed zicht had. Om over de door camerabeelden vervangen regensensor nog maar te zwijgen. Automatische ruitenwissers zijn te moeilijk voor Tesla. Van mij mogen ze heel snel terugkeren naar lidar en regensensor voor bepaalde functies. Als straks alle auto's 802.11p hebben gaan ze rijinformatie uitwisselen met de auto's om ze heen, en dan gaat het wel een zooitje worden als ze allemaal een andere sensortechniek gebruiken.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213264742
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 21:49 schreef recursief het volgende:
Dat de lidar door een camera vervangen is kan prima, als je zicht hebt. Maar zeker met dat saharastof kreeg ik regelmatig de waarschuwing dat bepaalde functies, vooral detectie rijbaanoverschrijding, tijdelijk werden uitgeschakeld omdat de camera geen goed zicht had. Om over de door camerabeelden vervangen regensensor nog maar te zwijgen. Automatische ruitenwissers zijn te moeilijk voor Tesla. Van mij mogen ze heel snel terugkeren naar lidar en regensensor voor bepaalde functies. Als straks alle auto's 802.11p hebben gaan ze rijinformatie uitwisselen met de auto's om ze heen, en dan gaat het wel een zooitje worden als ze allemaal een andere sensortechniek gebruiken.
Het toevoegen van lidar of radar maakt niet dat die camera's ineens goed werken onder dat soort omstandigheden.

Alsnog zal het beeld goed moeten zijn.

Dat kan met de bestaande auto's een probleem blijven, dat je iedere dag je camera's schoon moet maken als de omstandigheden slecht zijn.
Voor de geplande robotaxi is daar natuurlijk nog wel een mouw aan te passen door actieve reiniging aan te brengen voor de camera's.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2024 22:08:34 ]
pi_213265028
Maar je kan meestal wel je lidar blijven gebruiken met een beetje saharastof. Die meet afstanden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213265092
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 22:32 schreef recursief het volgende:
Maar je kan meestal wel je lidar blijven gebruiken met een beetje saharastof. Die meet afstanden.
Ja, alleen ziet lidar geen borden, geen verkeerslichten, geen rijstroken, geen gebaren, geen hulpvoertuigen, etc.

De camera's zullen het alsnog gewoon goed moeten doen.
En als de camera's het goed doen, heb je geen lidar of radar nodig.

Heel misschien radar in de bumpers of een lage gemonteerde camera voor het parkeren, al zie ik wel dat het automatisch parkeren steeds beter werkt met alleen camera. Je kan nu gewoon een parkeervak aantikken en de auto zet hem er achterwaarts in.

Dit is toevallig van vandaag.

pi_213265139
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:38 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, het moet en het zal kut zijn wat (de bedrijven van) Musk doen.
Je doet je naam geen eer aan. Wat versta je onder "cool"? Iemand waar anderen naar opkijken? Zoals Elon Musk?

Ok, de meeste mensen nemen beslissingen met hun gevoel en gebruiken dan logica om dat te onderbouwen, maar die laatste stap sla jij over. Al jouw beslissingen zijn geweldig, iedereen die het daar niet mee eens is, is jaloers en een verliezer. En je bezit bepaalt wie je bent.

Dus hoe meer je bezit, hoe cooler je bent?
pi_213265258
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Van de executive die op dat moment over de FSD ging, hoorde ik dat radar en lidar het moeilijker maakten, vooral als je het in een 3D-space wil verwerken. Want welk signaal accepteer je als het juiste? Daarnaast kan radar en lidar geen borden of verkeerslichten lezen. Het heeft z'n beperkingen.
Ja, de rest gebruikt Sensor Fusion. Als je tegenwoordig over Tesla praat, zijn het niet "de ingenieurs" die de beslissingen nemen. Het is puur Musk. En als je het daar niet mee eens bent, vlieg je er uit. De Grote Leider heeft altijd gelijk.

Hij is het Jack Welch model aan het implementeren: beperk je niet tot de kernactiviteit, maar doe zoveel mogelijk en kijk wat er geld oplevert. En ontsla ieder jaar de 10% minst presterende werknemers.

quote:
Die terugkoppeling is er wel, de "vingers" hebben ook drukgevoelige sensoren met meerdere drukpunten per sensor. In een demonstratie kon Optimus daarom ook een ei tussen de vingers vasthouden en overgeven aan de andere hand, zonder het te breken.

[ afbeelding ]
Ja, maar dan kun je de AI dus niet leren met alleen video.

En ik ben nogal huiverig voor demonstratievideo's van Musk, want achteraf horen we altijd dat het totale oplichting was. Zoals de filmpjes van de robot door VR besturing. En het dan gewoon net zo lang proberen tot het werkt.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 23:01:10 #231
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213265270
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 22:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je doet je naam geen eer aan. Wat versta je onder "cool"? Iemand waar anderen naar opkijken? Zoals Elon Musk?

Ok, de meeste mensen nemen beslissingen met hun gevoel en gebruiken dan logica om dat te onderbouwen, maar die laatste stap sla jij over. Al jouw beslissingen zijn geweldig, iedereen die het daar niet mee eens is, is jaloers en een verliezer. En je bezit bepaalt wie je bent.

Dus hoe meer je bezit, hoe cooler je bent?
1. Je weet niet waar de nick vandaan komt. Dat kun je ook niet weten, maar
2. dat kun je dan gewoon vragen. Echter,
3. dat doe je niet, want je wil vooral wild om je heen slaan, en als de reden van de nick niet is wat jij nu graag wil dat het is dan gaat deze hele rant niet meer op.
5. De logica is dat je overal waar je je ook maar negatief kúnt uitlaten over Tesla/Musk, je dat niet laat. Dit hele topic bestaat om die reden. We kunnen wel doen alsof dat niet zo is, maar daar heb ik geen zin in.

Ik denk niet dat het verder zinnig is om persoonlijk te worden. Dat kan ik ook, maar ik laat het. Voel je verder vrij om dat te blijven doen natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213265295
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
1. Je weet niet waar de nick vandaan komt. Dat kun je ook niet weten, maar
2. dat kun je dan gewoon vragen. Echter,
3. dat doe je niet, want je wil vooral wild om je heen slaan, en als de reden van de nick niet is wat jij nu graag wil dat het is dan gaat deze hele rant niet meer op.
5. De logica is dat je overal waar je je ook maar negatief kúnt uitlaten over Tesla/Musk, je dat niet laat. Dit hele topic bestaat om die reden. We kunnen wel doen alsof dat niet zo is, maar daar heb ik geen zin in.

Ik denk niet dat het verder zinnig is om persoonlijk te worden. Dat kan ik ook, maar ik laat het. Voel je verder vrij om dat te blijven doen natuurlijk.
Laat je nou niet uit de tent lokken joh :D
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 23:06:20 #233
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213265310
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Laat je nou niet uit de tent lokken joh :D
:D _!
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213265321
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 22:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je doet je naam geen eer aan. Wat versta je onder "cool"? Iemand waar anderen naar opkijken? Zoals Elon Musk?

Ok, de meeste mensen nemen beslissingen met hun gevoel en gebruiken dan logica om dat te onderbouwen, maar die laatste stap sla jij over. Al jouw beslissingen zijn geweldig, iedereen die het daar niet mee eens is, is jaloers en een verliezer. En je bezit bepaalt wie je bent.

Dus hoe meer je bezit, hoe cooler je bent?
Iemand is triggered :D
pi_213265329
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 22:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, de rest gebruikt Sensor Fusion. Als je tegenwoordig over Tesla praat, zijn het niet "de ingenieurs" die de beslissingen nemen. Het is puur Musk. En als je het daar niet mee eens bent, vlieg je er uit. De Grote Leider heeft altijd gelijk.

Hij is het Jack Welch model aan het implementeren: beperk je niet tot de kernactiviteit, maar doe zoveel mogelijk en kijk wat er geld oplevert. En ontsla ieder jaar de 10% minst presterende werknemers.
[..]
Ja, maar dan kun je de AI dus niet leren met alleen video.
En toch is Tesla momenteel het verst met autonoom rijden. Waymo komt op een goede 2e plek maar is geheel geofenced en rijdt alleen in gebieden die door Waymo geheel in kaart zijn gebracht.

Mercedes wordt ook wel eens genoemd omdat het "level 3" zou zijn maar dat werkt alleen op goedgekeurde trajecten tot een bepaalde snelheid. Zodra je van de auto(snel)weg afgaat, werkt dat systeem niet meer. Het werkt wel leuk in filerijden, met de stroom mee en dan is het echt wel indrukwekkend goed. Maar het doet geen rotondes, geen kruisingen, geen unprotected lefts, geen kronkelweg door San Francisco, etc.

quote:
En ik ben nogal huiverig voor demonstratievideo's van Musk, want achteraf horen we altijd dat het totale oplichting was. Zoals de filmpjes van de robot door VR besturing. En het dan gewoon net zo lang proberen tot het werkt.
Hoe bedoel je "filmpjes van de robot door VR besturing"? In welk geval was dat oplichting?
pi_213265341
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
1. Je weet niet waar de nick vandaan komt. Dat kun je ook niet weten, maar
2. dat kun je dan gewoon vragen. Echter,
3. dat doe je niet, want je wil vooral wild om je heen slaan, en als de reden van de nick niet is wat jij nu graag wil dat het is dan gaat deze hele rant niet meer op.
5. De logica is dat je overal waar je je ook maar negatief kúnt uitlaten over Tesla/Musk, je dat niet laat. Dit hele topic bestaat om die reden. We kunnen wel doen alsof dat niet zo is, maar daar heb ik geen zin in.

Ik denk niet dat het verder zinnig is om persoonlijk te worden. Dat kan ik ook, maar ik laat het. Voel je verder vrij om dat te blijven doen natuurlijk.
Ok. Waarom ben jij cool? En waarom is alles een rant als jij het er niet mee eens bent? Ik onderbouw al mijn stellingen toch heel goed. Als iets je niet duidelijk is, kun je er ook naar vragen. Ik maak regelmatig ellenlange posts om dingen uit te leggen, met alle berekeningen en links naar alle bronnen.

Het gaat er een beetje om wat je wel en niet weet. Als ik met TheFreshPrince discussieer, dan heb ik een goed idee wat hij wel en niet weet. Ik denk niet, dat jij veel technische achtergrond hebt, dus voor jou moet ik alles in veel meer detail uitleggen.

Ik ben gewoon heel wetenschappelijk aangelegd. Ik wil overal bewijzen van zien. Daarom heb ik een hekel aan dingen waar mensen in geloven zonder dat ze weten hoe het werkt. Religies. Zoals het klimaat en Musk.

Eerst zien en dan pas geloven.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 23:19:00 #237
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213265390
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Waarom ben jij cool? En waarom is alles een rant als jij het er niet mee eens bent? Ik onderbouw al mijn stellingen toch heel goed. Als iets je niet duidelijk is, kun je er ook naar vragen. Ik maak regelmatig ellenlange posts om dingen uit te leggen, met alle berekeningen en links naar alle bronnen.

Het gaat er een beetje om wat je wel en niet weet. Als ik met TheFreshPrince discussieer, dan heb ik een goed idee wat hij wel en niet weet. Ik denk niet, dat jij veel technische achtergrond hebt, dus voor jou moet ik alles in veel meer detail uitleggen.

Ik ben gewoon heel wetenschappelijk aangelegd. Ik wil overal bewijzen van zien. Daarom heb ik een hekel aan dingen waar mensen in geloven zonder dat ze weten hoe het werkt. Religies. Zoals het klimaat en Musk.

Eerst zien en dan pas geloven.
Toen ik 16 was heeft een revalidatiearts me zo genoemd (dat was een Amerikaan), tijdens mijn revalidatie. Dat is waar de nick vandaan komt. Het hoe en het waarom is geen geheim (verre van zelfs) maar niet per sé iets voor dit topic denk ik.

Ah, ja, nou, dan zou ik dat voorál blijven denken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213265402
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

En toch is Tesla momenteel het verst met autonoom rijden. Waymo komt op een goede 2e plek maar is geheel geofenced en rijdt alleen in gebieden die door Waymo geheel in kaart zijn gebracht.
Maar Waymo hebben wel, als enige, taxi's rondrijden zonder bestuurders er in.

quote:
Hoe bedoel je "filmpjes van de robot door VR besturing"? In welk geval was dat oplichting?
Ok, als je zoekt naar "FSD" krijg je duizenden hits die het promoten alsof het de beste uitvinding ooit is.

Maar het is altijd oplichting en marketing geweest. Daar zijn ze ook meerdere keren voor berecht.

Had jij dat gehoord?
pi_213265404
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Toen ik 16 was heeft een revalidatiearts me zo genoemd (dat was een Amerikaan), tijdens mijn revalidatie. Dat is waar de nick vandaan komt. Het hoe en het waarom is geen geheim (verre van zelfs) maar niet per sé iets voor dit topic denk ik.

Ah, ja, nou, dan zou ik dat voorál blijven denken.
Ah, ok. Sindsdien ben je dus flink veranderd :)
pi_213265425
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar Waymo hebben wel, als enige, taxi's rondrijden zonder bestuurders er in.
[..]
Ja, en die kunnen op afstand overgenomen worden als ze zich ergens klemrijden, wat ook wel gebeurt.
Verder gaan ze geen auto(snel)wegen op, zover ik weet. Dus ook dat is een beperking.

quote:
Ok, als je zoekt naar "FSD" krijg je duizenden hits die het promoten alsof het de beste uitvinding ooit is.

Maar het is altijd oplichting en marketing geweest. Daar zijn ze ook meerdere keren voor berecht.

Had jij dat gehoord?
Dat ging over een bewering van 8 jaar terug, dat is wel oud nieuws.

Je had het over VR net, wat bedoelde je? Dit is wat anders.
  vrijdag 19 april 2024 @ 23:25:54 #241
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213265433
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

Je had het over VR net, wat bedoelde je? Dit is wat anders.
Volgens mij doelt hij op dat "optimus folds a shirt" videootje dat Musk tweette. En later bleek dat iemand optimus met haptic gloves zat te besturen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213265434
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Ik ben gewoon heel wetenschappelijk aangelegd. Ik wil overal bewijzen van zien.
Maar als bewijslast tegen je perceptie is dan ontken je de uitkomst, toch? Immers, 3 jobcoaches, talloze gesprekkken bij bedrijven, maar niemand die jouw vermeende briljante geest en hoogbegaafdheid erkent en erop zit te wachten.

Je zou bijna kunnen concluderen dat die opmerking over een autist met zelfoverschatting niet zover van de waarheid af zit, als je het bewijsmateriaal objectief beschouwd.
pi_213265439
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:25 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Volgens mij doelt hij op dat "optimus folds a shirt" videootje dat Musk tweette. En later bleek dat iemand optimus met haptic gloves zat te besturen.
Oh, maar stond er wel gewoon bij in de aanvullende Tweet.
Daar zat 23 minuten tussen, dus als je net in die 23 minuten na de eerste Tweet gekeken hebt kan je dat gemist hebben ;)



bron: https://twitter.com/elonmusk/status/1746964887949934958
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 23:28:17 #244
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213265449
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ok. Sindsdien ben je dus flink veranderd :)
Ja, klopt, ik ging van koppig vast blijven houden aan dat mijn situatie door anderen kwam naar beseffen dat ik de enige was die de situatie beter kon maken voor mezelf. En dat klopte, anders had ik nu waarschijnlijk thuis gezeten. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  VIVA vrijdag 19 april 2024 @ 23:29:30 #245
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_213265454
Teslas zijn echt kut auto's... Niet zo gek dat ze na een eerste stap aan alle kanten ingehaald worden door alle auto fabrikanten. Zij gaan uit als een nachtkaars.
What lies behind makes no sense in my mind
pi_213265458
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Maar als bewijslast tegen je perceptie is dan ontken je de uitkomst, toch? Immers, 3 jobcoaches, talloze gesprekkken bij bedrijven, maar niemand die jouw vermeende briljante geest en hoogbegaafdheid erkent en erop zit te wachten.

Je zou bijna kunnen concluderen dat die opmerking over een autist met zelfoverschatting niet zover van de waarheid af zit, als je het bewijsmateriaal objectief beschouwd.
Bij de meeste intakegesprekken kan ik het uitstekend met mijn gesprekspartner vinden. Maar ze zoeken geen directeur / HR manager / technisch specialist, maar een simpele werknemer. Dus ik ben altijd overgekwalificeerd.

Of natuurlijk een stomme sukkel die nergens iets van begrijpt, zoals veel mensen mij hebben verteld toen ik nog ongeschoold werk deed. En mijn vader natuurlijk. Maar daar ga ik verder niet op in.

Dus denk wat je wilt :)
  vrijdag 19 april 2024 @ 23:31:24 #247
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213265459
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:29 schreef cosmosis het volgende:
Teslas zijn echt kut auto's... Niet zo gek dat ze na een eerste stap aan alle kanten ingehaald worden door alle auto fabrikanten. Zij gaan uit als een nachtkaars.
Het sedan model is een beetje uit, dat wel

iedereen wil een hoogzitter hebben, een SUF
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213265466
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:29 schreef cosmosis het volgende:
Niet zo gek dat ze na een eerste stap aan alle kanten ingehaald worden door alle auto fabrikanten.
Dat is niet wat er aan de hand is, zelfs BYD had een tegenvallend eerste Q1 kwartaal.

Ingehaald wordt Tesla ook niet, of weet je een merk dat in 2023 stiekem meer EV's verkocht dan Tesla?

quote:
Zij gaan uit als een nachtkaars.
Nee, verre van. Maar de autosector heeft het wel zwaar op het moment.

Maar het zal vast lekker zijn om ongenuanceerd en zonder onderbouwing iets in een topic te dumpen.
pi_213265468
@TheFreshPrince, kun jij dan een voorbeeld geven van een belofte die Musk wel waar heeft gemaakt, zonder een grote marge voor "Elon time"? Ik kan er zo geen bedenken.
  VIVA vrijdag 19 april 2024 @ 23:35:29 #250
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_213265479
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is niet wat er aan de hand is, zelfs BYD had een tegenvallend eerste kwartaal Q1 2024.

Ingehaald wordt Tesla ook niet, of weet je een merk dat in 2023 stiekem meer EV's verkocht dan Tesla?
[..]
Nee, verre van. Maar de autosector heeft het wel zwaar op het moment.
Het probleem is dat elektrisch rijden gewoon nog niet interessant is als het niet hevig gesubsidieerd wordt. Misschien heeft Tesla nog het grootste marktaandeel, maar het is wel hun enige markt.
What lies behind makes no sense in my mind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')