Vraag het eens na bij de ouderen in de familie hoe dat vroeger allemaal werd gedaan. Ik kan me het nog herinneren vanuit een redelijk grote familie wanneer er voor een feestdag voor bv 10 personen een maaltijd werd voorbereid.
Koelkasten van zulk formaat om zulke hoeveelheden te bewaren die had natuurlijk niemand. En niemand kookte alles op de feestdag zelf.
Dan werd er de dag van te voren paar kilo koude schotel gemaakt en een paar liter ragout voor de pasteitjes en of een pan van 10 liter ouderwetse erwtensoep met varkenspootjes en worst dat 6 uur moet pruttelen. En wanneer het klaar was dan ging bij ons alles de kelder in op het rek onder de deksel of onder een theedoek. Dit was om te rijpen en meer smaak te ontwikkelen.
Dit was voor de meeste grote gezinnen de normaalste zaak va de wereld. Bij gebrek een plaats in de kelder bleven grote pannen met gekookte gerechten in de keuken op het fornuis staan.
Er was wel altijd één zorg bij moeders wanneer er onweer in de lucht hing. Dan was ze altijd bang dat de koude schotel zou gaan schiften. omslaan en zuur worden. En 9 van de 10 x kwam die voorspelling dan ook uit. Wanneer in de nacht het weer omsloeg dan gelde dit doorgaans ook voor de kou sjottel. Maar dan was deze ook echt zuur.
Wat precies de achtergrond in hoezo en waarom van deze oude kookwijsheid is weet ik niet, waarschijnlijk heeft luchtdrukverandering daar een invloed op. Maar was het overnacht niet zuur geworden dan was het de dag erna feest en dan werd alles opgediend en gegeten.
Dat laatste gelde alleen voor de kou sjottel, want daarvan werd niet alles gekookt, vandaar kou Sjottel. Gekookte gerechten die goed door verwarmt zijn, worden dan steriel weggezet en daarna weer goed verwarmt. Ook daar gelde niet zuur niets aan de hand...
Heb nog nooit iemand ziek zien worden na de feestmaaltijd.

Het gezin werd alleen maar groter...