abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213082917
Bron: RTL

Het aantal mensen dat te lang moet wachten op geestelijke gezondheidszorg (ggz), stijgt nog altijd. In december 2023 waren er 97.450 wachtplekken, terwijl dat het jaar ervoor nog 87.114 was. Er is dringend actie nodig, zeggen psychologen, psychiaters en patiënten.

Het betekent overigens niet automatisch dat 97.450 mensen wachtten op behandeling, want iemand kan bij meerdere aanbieders op een wachtlijst staan en dus dubbel worden geteld. Een jaar eerder, eind 2022, waren er iets meer dan 87.000 wachtplekken.

12 procent
Dat betekent dat het aantal met bijna 12 procent is gestegen, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Die toename is wel iets langzamer dan in de jaren ervoor. In 55.000 gevallen is de wachttijd langer dan maximaal toegestaan. Maar wie eenmaal is aangemeld, wordt daarna vaak wél op tijd geholpen met een behandeling.

Niettemin blijft de druk op de ggz onverminderd hoog. De wachttijden zijn het hoogst voor mensen met depressieve stemmingsstoornissen en trauma- en stressgerelateerde stoornissen.

Onacceptabel, zeggen de belangenbehartigers MIND, de Nederlandse ggz, NVvP en het NIP. "Mensen waarvan zeker de helft kampt met ernstige en complexe aandoeningen, zoals eetstoornissen, trauma en persoonlijkheidsstoornissen, zijn de dupe van marktwerking. Wij roepen verzekeraars op om meer ggz in te kopen om aan de vraag te voldoen en hun zorgplicht na te komen. Veel aanbieders zijn nog niet gecontracteerd terwijl zij wel aan de kwaliteitseisen voldoen."

Overal
Dat mensen te lang moeten wachten op zorg, speelt in 'bijna alle regio's', stelt de NZa. Vier regio's blijven binnen de maximale wachttijden voor behandeling. Dit zijn Midden-Holland, Zuid-Hollandse Eilanden, Zaanstreek/Waterland en Midden-IJssel. De instroom is het grootst in Amsterdam en Utrecht.

De wachtlijsten komen volgens de NZa door personeelstekorten en doordat meer mensen ggz nodig hebben. De geregistreerde toename komt deels ook doordat aanbieders beter informatie doorgeven aan de zorgautoriteit. "Hierdoor krijgen we het toegankelijkheidsprobleem in de ggz steeds beter in beeld."
pi_213082992
Top. Ik wil mij graag laten opleiden tot psycholoog. Vooropleiding sluit goed aan vanuit hbo Social Work. Oeps, dat kan uiteraard niet want ik mag niet meer gesubsidieerd studeren. Kost dus ong. 16k per jaar om naar de universiteit te gaan. Helaas. :)

Ok lerarentekort dan? Even kijken of ik mij hiervoor kan aanmelden… helaas. Je hebt al een zorgopleiding dus ondanks dat dat kan aansluiten gaan we hier geen gesubsidieerd studeren voor aanbieden. Spijtig!

Gek joh, al die tekorten.
pi_213083037
Dat er een fiks probleem is heb ik wel ondervonden ja :')

Na bijna een jaar op de wachtlijst gestaan te hebben kreeg ik telefoon. Ik was met mijn kind bezig, dus ik belde een paar minuutjes later terug. Ja jammerdebammer, de plek die voor mij was, was alweer vergeven. Wat dagen later belde ze weer, een dag erna intakegesprek. Ik moest kijken of ik oppas kon regelen voor mijn kind. Ik had daar wel geteld 10 minuten voor. Kon niet zo snel oppas regelen en intake gesprek verzetten kon ook niet. Nu sta ik nog steeds op de wachtlijst en het is alweer 3 weken geleden dat ik het laatste telefoontje van ze heb gehad (van dat intake gesprek).

Het is om te huilen.
pi_213083048
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:14 schreef Pizzakoppo het volgende:
Top. Ik wil mij graag laten opleiden tot psycholoog. Vooropleiding sluit goed aan vanuit hbo Social Work. Oeps, dat kan uiteraard niet want ik mag niet meer gesubsidieerd studeren. Kost dus ong. 16k per jaar om naar de universiteit te gaan. Helaas. :)

Ok lerarentekort dan? Even kijken of ik mij hiervoor kan aanmelden… helaas. Je hebt al een zorgopleiding dus ondanks dat dat kan aansluiten gaan we hier geen gesubsidieerd studeren voor aanbieden. Spijtig!

Dan naar psychopaat worden *O*
Dat kost niks en ligt in hetzelfde vakgebied :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213083064
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

Na bijna een jaar op de wachtlijst gestaan te hebben kreeg ik telefoon. Ik was met mijn kind bezig, dus ik belde een paar minuutjes later terug. Ja jammerdebammer, de plek die voor mij was, was alweer vergeven. Wat dagen later belde ze weer, een dag erna intakegesprek. Ik moest kijken of ik oppas kon regelen voor mijn kind. Ik had daar wel geteld 10 minuten voor. Kon niet zo snel oppas regelen en intake gesprek verzetten kon ook niet. Nu sta ik nog steeds op de wachtlijst en het is alweer 3 weken geleden dat ik het laatste telefoontje van ze heb gehad (van dat intake gesprek).

Het is om te huilen.
Bizar, dat het blijkbaar echt om minuten gaat 8)7
A murky, forgotten land.
  Forum Admin donderdag 4 april 2024 @ 13:23:19 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213083107
Gaaf land enzovoorts.

Flauwe oneliners daargelaten gaat het volgens mij steeds sneller steeds slechter in Nederland..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213083157
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:23 schreef Straatcommando. het volgende:
Gaaf land enzovoorts.

Flauwe oneliners daargelaten gaat het volgens mij steeds sneller steeds slechter in Nederland..
Kijk alleen al naar het enorm toegenomen aantal daklozen (al heeft dat natuurlijk niet perse met de GGZ te maken).

Alleen al in het wijkwinkelcentrumpje waar mijn ouders wonen, zij er al 4 (!!).
Laatst was ik in het centrum van Nijmegen, rondje gelopen (ik moest een half uurtje wachten) en daar waren ar 7 of 8 8)7
A murky, forgotten land.
  Forum Admin donderdag 4 april 2024 @ 13:29:28 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213083174
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:27 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Kijk alleen al naar het enorm toegenomen aantal daklozen (al heeft dat natuurlijk niet perse met de GGZ te maken).

Alleen al in het wijkwinkelcentrumpje waar mijn ouders wonen, zij er al 4 (!!).
Laatst was ik in het centrum van Nijmegen, rondje gelopen (ik moest een half uurtje wachten) en daar waren ar 7 of 8 8)7
Jep en dat gaat alleen maar erger worden.

Straks worden de autoradiotjes weer gejat
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213083192
quote:

Veel gebieden waarop het niet goed gaat zijn dan ook met elkaar verweven, waardoor een versterkend effect optreedt. Bijvoorbeeld, door deze wachtlijsten blijft hulp voor mensen die het dringend nodig hebben uit, waardoor de overlast voor de maatschappij ernstiger wordt. Met name als deze mensen dakloos zijn, een kans die groter is geworden door de kapotte woningmarkt en gebrek aan opvangplekken. Overlast waar de politie dan weer tegenop moet treden, die echter ook kampen met onderbezetting, dat door de tig verwarde mensen waarvoor ze inmiddels dagelijks uitrukken nog verder onder druk komt te staan. Waardoor het beroep onaantrekkelijker wordt, waardoor het personeeltekort in de nabije toekomst nog nijpender wordt.

Een spiraal.
pi_213083209
De asielcrisis zal de druk ook nog verder ophogen. Al die trauma gevallen die hier binnenkomen en hulp nodig hebben
pi_213083438
quote:

ja dat was ook nog een goede regeling vanuit de tijd dat Rutte nog minister van onderwijs was.
Ook weer zo'n penny wise pound foolish bezuiniging.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213083489
Logisch, we zijn hier als zolderkamerautisten allemaal chronisch in de war.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_213083501
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:27 schreef StateOfMind het volgende:
Financiële zorgen (in het algemeen) zorgen ook voor mentale problemen en die nemen dus ook enorm toe.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 4 april 2024 @ 14:33:40 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_213083848
Nog meer verwarde mensen op zoek naar aandacht:

https://www.gld.nl/nieuws/8127033/persoon-klimt-op-john-frostbrug
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 4 april 2024 @ 15:44:53 #15
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213084670
quote:

Het is om te huilen.
Het is echt om te janken...sterkte...
Mijn dochter heeft twee keer een jaar op een wachtlijst gestaan. Na jaren kreeg ze eindelijk de hulp die ze nodig heeft en nu gaat het gelukkig weer beter met haar. Wel jammer dat ze meer dan twee formatieve jaren van haar leven kwijt is en de rest van haar leven sociale angstklachten zal houden doordat ze in die cruciale jaren niet meedraaide met haar leeftijdsgenoten, maar ach, wat is een Wajong meer of minder.
pi_213084789
Gaaf land Mark.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213085040
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 15:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Het is echt om te janken...sterkte...
Mijn dochter heeft twee keer een jaar op een wachtlijst gestaan. Na jaren kreeg ze eindelijk de hulp die ze nodig heeft en nu gaat het gelukkig weer beter met haar. Wel jammer dat ze meer dan twee formatieve jaren van haar leven kwijt is en de rest van haar leven sociale angstklachten zal houden doordat ze in die cruciale jaren niet meedraaide met haar leeftijdsgenoten, maar ach, wat is een Wajong meer of minder.
:{ Wat lijkt me dat erg om als ouder zijnde maar toe te moeten kijken zonder dat er iets gebeurd...

Als je psychische problemen nog een beetje te behappen zijn dan kan je terecht bij een praktijkondersteuner, maar als het echt depressies zijn dan is het wachten geblazen. Ik kan me zo voorstellen dat deze mensen geen andere uitweg zien om dan maar aan de medicijnen te gaan beginnen, want zo'n lange tijd depressief zonder passende hulp is gewoon niet menselijk. Dus, dan zitten deze mensen aan de veelal verslavende medicatie voordat er eens een keertje effectieve hulp geboden kan worden.

Financieel gaat het misschien wel prima, maar op sociaal vlak is het op alle fronten om te huilen. En ik heb niet de illusie dat deze zaken binnen een paar jaar opgelost gaan zijn. Dit gaat nog tig jaren duren.
pi_213085407
quote:
Gaaf land enzovoorts.

Op zo'n beetje alle vlakken loopt het vast.
De vraag is, hoe kan dit?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Trouwste user 2022 donderdag 4 april 2024 @ 16:45:06 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_213085415
quote:

Het is om te huilen.
Ik zat in een verslavingskliniek (Na lang wachten) samen met reclasserings mensen en GGZ personen. In één groep met iemand die 12 jaar voor moord had gezeten en met iemand die dacht dat ze roodkapje was. Toen ik er uit kwam ging ik nog meer zuipen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213085424
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:32 schreef Duiveltja het volgende:
De asielcrisis zal de druk ook nog verder ophogen. Al die trauma gevallen die hier binnenkomen en hulp nodig hebben
We hebben Geert nu toch?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Trouwste user 2022 donderdag 4 april 2024 @ 16:46:09 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_213085430
quote:
Gaaf land enzovoorts.

Ik ben niet van het algemeen opportunisme, maar je hebt wel gelijk. De prioriteiten liggen totaal verkeerd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 4 april 2024 @ 16:48:19 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_213085461
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 16:44 schreef halfway het volgende:

[..]
Geld regeert. Zie gisteren met het gas. Gezondheidszorg geprivatiseerd en afgebroken wbt dit topic.

Trouwste user 2022 donderdag 4 april 2024 @ 16:48:51 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_213085469
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 16:45 schreef halfway het volgende:

[..]
We hebben Geert nu toch?
Die legt precies de vinger op de verkeerde pols.

donderdag 4 april 2024 @ 17:18:07 #24
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_213085864
quote:

Het is om te huilen.
Ja, herkenbaar. De eerste optie kon ik ook echt niet. Tweede optie was 7 weken later :')
pi_213086441
quote:

Je kan met social work in de GGZ werken.
pi_213086491
quote:

quote:
Gaaf land enzovoorts.

Zoals ik al eerder aangaf hebben we hier veel te lijden onder mensen die behandeld worden en weer vervallen en het ritje opnieuw moeten uitzingen. Soms vraag ik me echt af wat er aan het doen zijn. Uiteindelijk lukt het wel maar het kost verdomd veel energie en recourses.
Misschien was losser in de GGZ worden en alleen mensen behandelen die willen en na 3 keer is het toedels.
pi_213086497
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 13:32 schreef Duiveltja het volgende:
Vooral voormalig Oostblok.
pi_213086998
Acuut gaat nog wel, alles wat niet direct zichtbaar is, is inderdaad dramatisch.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_213087052
Enerzijds een goed signaal aangezien meer mensen hulp zoeken voor hun mentale problemen etc. maar helaas stijgt het aantal professionals niet mee.
pi_213087056
Hoe meer mensen in Nederland, hoe beter het wordt.
pi_213088061
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 18:08 schreef Chadi het volgende:

[..]
Klopt maar geen psychologische ondersteuning aanbieden. Zeg maar de diepgang die vrijwel iedereen behoeft die op de wachtlijst staat voor de GGZ.
pi_213089266
Hier ook al erg voelbaar, zowiezo de laatste jaren maar heb het gevoel dat het ineens erger is geworden.

Ik loop bij een ambulant team waar ik traumatherapie bij krijg. Nu is het al sinds dit jaar afgeschaald naar maar 1 keer per 2 weken voor alle cliënten wegens personeelsgebrek (hierdoor is het trouwens onmogelijk om goed aan je therapie te kunnen werken :X ) maar ik krijg sterk het gevoel dat die ene psychologe ook erger en erger overwerkt raakt.
Ik had het hier met een andere dame uit dat team over en die gaf aan dat het hele team aan het rennen is door alle zorgzwaartes en weinig personeel.
De psychiater is er al 2 jaar mee gestopt en er is nog steeds geen vervanger gevonden dus dat vullen ze steeds noodgedwongen op met tijdelijke psychiaters.

Ik ben heel dankbaar dat ik inmiddels al heel stabiel ben want ik weet niet hoe het zou moeten zijn als je dat niet bent en je ook geen zorg kan krijgen :X

Kortom, iedereen ziet het misgaan maar niemand kan het oplossen.
Twiddel
pi_213090380
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 19:47 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Klopt maar geen psychologische ondersteuning aanbieden. Zeg maar de diepgang die vrijwel iedereen behoeft die op de wachtlijst staat voor de GGZ.
Er is denk ik meer ruimte dan je denkt. Ik voor wat jij wil gaan doen. Vooral in de 1 op 1 begeleiding.
pi_213090567
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 16:44 schreef halfway het volgende:

[..]
Simpel, er wonen teveel mensen hier, de druk op alles is gigantisch en dat is onhoudbaar. Sinds mijn jeugd komen er zowat 1 miljoen mensen per decennium bij, dan is het niet zo raar dat het op een bepaald moment ontspoort.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_213090921
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 21:44 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Simpel, er wonen teveel mensen hier, de druk op alles is gigantisch en dat is onhoudbaar. Sinds mijn jeugd komen er zowat 1 miljoen mensen per decennium bij, dan is het niet zo raar dat het op een bepaald moment ontspoort.
Maar er worden toch ook megaveel psychologen opgeleid?
pi_213090985
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 22:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Maar er worden toch ook megaveel psychologen opgeleid?
En er gaan er nog veel meer met pensioen, daar kun je niet tegen opleiden, zie je in veel bedrijfstakken. Er is heel lang voor gewaarschuwd maar luisteren ho maar.
pi_213091132
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 22:06 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
En er gaan er nog veel meer met pensioen, daar kun je niet tegen opleiden, zie je in veel bedrijfstakken. Er is heel lang voor gewaarschuwd maar luisteren ho maar.
En ik maar denken dat nieuwe psychologen niet aan de bak komen.
pi_213092321
Tja, psychische problemen zijn niet levensbedreigend, dus waarom zou de zorgverzekeraar daar voor betalen? Ik heb een verzekering die ook betaalt als de zorgverzekeraar er geen contract mee heeft. Ik kreeg bericht, dat dat niet meer voor de GGZ geldt.

Ok, soms plegen ze zelfmoord of gaan ze door het lint en vermoorden iemand of richten veel schade aan. Maar daar hoeft de zorgverzekeraar ook niet voor te betalen. ^O^
pi_213092523
is toch niet te geloven, is echt erg
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_213092725
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 00:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja, psychische problemen zijn niet levensbedreigend, dus waarom zou de zorgverzekeraar daar voor betalen? Ik heb een verzekering die ook betaalt als de zorgverzekeraar er geen contract mee heeft. Ik kreeg bericht, dat dat niet meer voor de GGZ geldt.

Ok, soms plegen ze zelfmoord of gaan ze door het lint en vermoorden iemand of richten veel schade aan. Maar daar hoeft de zorgverzekeraar ook niet voor te betalen. ^O^
Dat hele idee van gecontracteerd en niet gecontracteerd moet op de schop. De overheid moet zorgen dat er keurmerken komen voor instellingen die alles op orde hebben en dat je daar dan terecht kan.
Het is toch te zot voor woorden dat je bij een ongecontracteerde maar 70% vergoed van hetgeen je bij een gecontracteerde uitgemolken hebt. Maar ze moeten dezelfde zirg leveren. Je weet dan dat er ergens bezuinigd moet worden op die zorg om het rendabel te maken.
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 07:41:34 #41
138438 crew  Pizzakoppo
pi_213092947
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 21:35 schreef Chadi het volgende:

[..]
Er is denk ik meer ruimte dan je denkt. Ik voor wat jij wil gaan doen. Vooral in de 1 op 1 begeleiding.
Dat zal weinig doen met psychologische problemen. Ik werk als Social worker en heb in die hoedanigheid veel te maken met huisartsen, POH, GGZ instellingen en de daarbij behorende trajecten.

Als een cliënt van mij psychologische ondersteuning nodig heeft zal ik uit proberen te zoeken hoe en wat. Vervolgens gaan wij naar de huisarts voor de verwijzing, daar treffen wij de POH (Social work) om vervolgens naar de GGZ te worden verwezen om na een lange wachttijd te kunnen starten. Soms wordt er ter overbrugging ondersteuning geboden door Social workers maar in mijn geval ben ik betrokken dus is dat niet nodig.

Om je een voorbeeld te geven van de praktijk. In onze woonbegeleiding kan er iemand met suïcide gedachten wonen. Die persoon mogen wij hierin begeleiden onder supervisie van de GGZ. Zij zijn leidend en eindverantwoordelijke hierin (anders is huisarts dat vanuit de hulpverlening). Wij zijn simpelweg niet opgeleid om gesprekken of interventies te voeren/plegen rondom dit soort onderwerpen.

In alles waarbij psychologische problemen zijn is de Social worker een lapmiddel. Angststoornissen, trauma’s, ontwikkelingsstoornissen e.d. Allemaal zaken waar ik niet aan mag en kan zitten.
pi_213093316
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 07:41 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Dat zal weinig doen met psychologische problemen. Ik werk als Social worker en heb in die hoedanigheid veel te maken met huisartsen, POH, GGZ instellingen en de daarbij behorende trajecten.

Als een cliënt van mij psychologische ondersteuning nodig heeft zal ik uit proberen te zoeken hoe en wat. Vervolgens gaan wij naar de huisarts voor de verwijzing, daar treffen wij de POH (Social work) om vervolgens naar de GGZ te worden verwezen om na een lange wachttijd te kunnen starten. Soms wordt er ter overbrugging ondersteuning geboden door Social workers maar in mijn geval ben ik betrokken dus is dat niet nodig.

Om je een voorbeeld te geven van de praktijk. In onze woonbegeleiding kan er iemand met suïcide gedachten wonen. Die persoon mogen wij hierin begeleiden onder supervisie van de GGZ. Zij zijn leidend en eindverantwoordelijke hierin (anders is huisarts dat vanuit de hulpverlening). Wij zijn simpelweg niet opgeleid om gesprekken of interventies te voeren/plegen rondom dit soort onderwerpen.

In alles waarbij psychologische problemen zijn is de Social worker een lapmiddel. Angststoornissen, trauma’s, ontwikkelingsstoornissen e.d. Allemaal zaken waar ik niet aan mag en kan zitten.
Maar dat is vrij logisch in dat soort gevallen. Meestal zit er een heel kader achter en is het GT leidend en is zelfs een GD geraadpleegd. Zulke patiënten komen vaak met een gewogen risico beleid in zulke trajecten.
Ik heb vrij veel social work collegae die bijvoorbeeld bij persoonlijkheidsstoornissen hele grote bijdrage leveren in crisis op een crisis afdeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')