abonnement Unibet Coolblue
pi_213011295
Het maakt niet uit welk merk of soort, ik merk iedere keer dat mijn digitale wekker(radio's) op den duur steeds voor gaan lopen. Waar kan dat aan liggen?
En wat die je er aan?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 maart 2024 @ 21:25:33 #3
74056 crew  ToT
pi_213012480
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:24 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Het maakt niet uit welk merk of soort, ik merk iedere keer dat mijn digitale wekker(radio's) op den duur steeds voor gaan lopen. Waar kan dat aan liggen?
En wat die je er aan?
Een met RDS kopen, dan synchroniseert die de tijd automatisch wanneer je een RDS signaal ontvangt.

Maar beter koop je DAB+ , dan ben je op de toekomst voorbereid.
Moet je met zomer/wintertijd ook de tijd niet meer handmatig aan te passen.
pi_213014426
Baby dont hertz me.
  Moderator zaterdag 30 maart 2024 @ 12:32:20 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213019303
Dat heeft inderdaad te maken met de frequentie van je electriciteitsnet die niet helemaal synchroon loopt, en daar kun je zelf niets aan veranderen.
pi_213022267
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 12:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat heeft inderdaad te maken met de frequentie van je electriciteitsnet die niet helemaal synchroon loopt, en daar kun je zelf niets aan veranderen.
Ik waag het te betwijfelen dat een wekkerradio gebruikt maakt van de netfrequentie om de tijd te meten.
pi_213022528
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 16:26 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik waag het te betwijfelen dat een wekkerradio gebruikt maakt van de netfrequentie om de tijd te meten.
Dit. Meestal wordt een kristaloscillator gebruikt. Zo'n ding is over het algemeen nauwkeurig genoeg. Een drift van een paar seconden per maand is acceptabel.*
De onnauwkeurigheid ontstaat vaak door een abnormale omgevingstemperatuur en is afhankelijk van het gebruikte materiaal.

Ts, staat je wekker op een koude of warme plaats?

* Ik heb zelf een combimagnetron en een oven in de keuken van hetzelfde merk, en ook die klokken lopen op een gegeven moment ook niet meer synchroon, ook al zet je de tijd op de seconde gelijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ridocar op 30-03-2024 16:59:57 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 30 maart 2024 @ 16:56:20 #9
74056 crew  ToT
pi_213022609
Het klokje in de auto loopt vaak ook kut.
  Moderator zaterdag 30 maart 2024 @ 17:28:18 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213023034
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 16:26 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik waag het te betwijfelen dat een wekkerradio gebruikt maakt van de netfrequentie om de tijd te meten.
quote:
Europese hoogspanningsnetbeheerders sturen de 230 Volt die uit het stopcontact komt met een kloksnelheid van 50 Hertz door de stroomkabels. Digitale klokken – wekkers, ovens, magnetrons - gebruiken die puls van 50 Hertz om de exacte tijd te bepalen
Wekkers halen doorgaans hun tijdsbasis uit het stroomnet, al is het natuurlijk afhankelijk van de electronica in de wekker. Kort gezegd tellen ze de sinussen en als er 50 geteld zijn gaat de tijd 1 seconde vooruit. Maar het hangt helemaal af van de gebruikte chips voor de klok.

Ben zelf te weinig thuis in elektronica om daar verder een goed antwoord op te geven.
pi_213023377
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 17:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
[..]
Wekkers halen doorgaans hun tijdsbasis uit het stroomnet, al is het natuurlijk afhankelijk van de electronica in de wekker. Kort gezegd tellen ze de sinussen en als er 50 geteld zijn gaat de tijd 1 seconde vooruit. Maar het hangt helemaal af van de gebruikte chips voor de klok.

Ben zelf te weinig thuis in elektronica om daar verder een goed antwoord op te geven.
Ik weet niet waar jij de desbetreffende quote vandaan hebt, maar via google vond ik dit.

Je wekker loopt 6 minuten achter door ruzie hier 1.500 kilometer vandaan
quote:
Het klinkt te bizar voor woorden, maar talloze Nederlandse en Europese wekkers en alarmklokken lopen sinds half januari tot zes minuten achter. De oorzaak ligt in een politiek conflict op de Balkan tussen Servië en Kosovo.
quote:
Europese hoogspanningsnetbeheerders sturen de 220 Volt die uit het stopcontact komt met een kloksnelheid van 50 Hertz door de stroomkabels. Digitale klokken – wekkers, ovens, magnetrons - gebruiken die puls van 50 Hertz om de exacte tijd te bepalen.
https://www.ad.nl/economi(...)er-vandaan~a6309859/

Echter de TS klaagt erover dat z'n wekkerradio voor loopt. ;)

En verder wat post #8 @Ridocar zegt.
pi_213024214
Toen ik begon met varen had ik een wekker met projector, dat alarm ging af op basis van de tijd die de projector aangaf. Gevolg was dat ik ergens midden in de nacht wakker werd en de tijd iets van 07:00 aangaf, maar diezelfde wekker had ook een display en daar was het ergens midden in de nacht. :D

Later kwam ik erachter dat de spanning aanboord hetzelfde was, maar de frequentie was 60hz.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')