Lees meerquote:Filip Dewinter werkte jarenlang in opdracht van China. Dat blijkt uit onderzoek van Humo en Apache. Onkostennota’s en brieven tonen hoe het boegbeeld van Vlaams Belang, op vraag van de Chinese spion Changchun Shao, extreemrechtse politici in Europa bewerkte, een Chinese inlichtingendienst naar België haalde en de Syrische ambassadeur bij Shao thuis uitnodigde. Uit het onderzoek blijkt dat Dewinter daarbij optrad als ‘senior political advisor’ voor de Chinezen.
Het boegbeeld van Vlaams Belang werd al eerder in verband gebracht met Changchun Shao. Toen de man in het najaar van 2017 het land werd uitgewezen voor spionage, bleek dat Filip Dewinter had gelobbyd om die uitzetting tegen te houden. De kwestie kwam eind vorig jaar opnieuw op de politieke agenda naar aanleiding van onthullingen over Frank Creyelman. Dewinters partijgenoot bleek te werken als spion voor China en werd door voorzitter Tom Van Grieken stante pede uit de partij gezet. Dewinter zelf kwam toen weg met de uitleg dat hij alleen maar aan culturele en zakelijke belangenbehartiging had gedaan voor Changchun Shao.
De documenten die Humo en Apache nu publiceren, tonen hoe Filip Dewinter zich wél doelbewust politiek liet inschakelen door de Communistische Partij van China en daar ook voor werd betaald. Dit gebeurde via een kluwen aan Belgische vennootschappen en vzw’s waar vanuit China vele honderdduizenden euro’s in werden gepompt en waarbinnen indrukwekkende hoeveelheden cash circuleerden. Ook Creyelman duikt zeer nadrukkelijk op in de entourage rond Shao.
INLICHTINGENDIENST
Op 27 juni 2016 bezorgde Filip Dewinter een onkostennota van 1.026,02 euro aan Windows of Beijing in Europe, een vzw die onder het feitelijk bestuur stond van Changchun Shao. Dewinter specificeert dat hij zijn onkosten maakte in het kader van de organisatie van een bezoek van een delegatie van de Chinese International Delegation For Friendly Contacts.
De onkostennota van 1.026,02 euro die Filip Dewinter op 27 juni 2016 indiende.Beeld Humo
De naam van die organisatie noteert Dewinter echter niet helemaal correct op zijn factuur. In werkelijkheid gaat het om de China Association for International Friendly Contact (CAIFC). Die organisatie werd in 1984 opgericht om de belangen van de Communistische Partij van China in het buitenland te verzorgen en fungeert volgens experten de facto als een Chinese inlichtingendienst.
Om het bezoek van een delegatie van die Chinese inlichtingendienst voor te bereiden, ging Dewinter tafelen met enkele (toenmalige) Europarlementsleden die tot de extreemrechtse buitenbaan behoren. Zo dineerde hij met Bruno Gollnisch, een notoir negationist en de nummer twee van het Franse Front National toen Jean-Marie Le Pen er nog de plak zwaaide, en met de Duitse neonazi Udo Voigt (NPD) die ooit voorstelde om Hitlers secretaris Rudolf Hess postuum te nomineren voor de Nobelprijs voor de Vrede. Ook een delegatie van de Griekse neonazistische partij Gouden Dageraad schoof met Dewinter aan tafel op kosten van de Chinezen.
Filip Dewinter ontkent tegenover Humo en Apache de etentjes niet, maar ze zouden volgens hem niets met politiek te maken hebben gehad. Het opschrift boven de onkostennota spreekt dat evenwel tegen.
Zou dit het antwoord zijn op de vraag waarom Europese rechts radicale partijen toch zo graag de EU willen ondermijnen?quote:Op maandag 25 maart 2024 15:25 schreef recursief het volgende:
...diverse Europese radicaalrechtse partijen. Gezien de toenadering die dit soort partijen in Europa tot elkaar zoeken zou het me helemaal niets verbazen als hier ook Nederlandse partijen/politici bij betrokken zijn.
Zou me niets verbazen. China heeft meer aan een versplinterd en verdeeld Europa dan de lidstaten van de EU zelf. Hetzelfde geldt overigens voor Rusland, waarvan ook wordt vermoed dat er banden zijn met radicaal rechtse partijen (o.a. FvD).quote:Op maandag 25 maart 2024 15:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zou dit het antwoord zijn op de vraag waarom Europese rechts radicale partijen toch zo graag de EU willen ondermijnen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog verrassender : partijen die inherent schade aan Europa en landen in europa willen toebrengen worden gesteund door landen die dat graag zien gebeuren.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Goh, de partij die draait om autoritair ikke-ikke-ikke-beleid blijkt ikke-ikke-ikke-gedrag te vertonen.
Chinese politiebureaus in Nederland.quote:
Het verdrietige is dat een heleboel van die stemmers het of niet weten en als ze het al weten boeit het ze niet.quote:Op maandag 25 maart 2024 18:37 schreef Lichtloper het volgende:
Het maakt de kiezers allemaal niks uit joh, zolang je maar nare dingen over buitenlanders roept kom je overal mee weg.
[ x ]
Dit was nadat MH17 uit de lucht geschoten was en we wisten dat de Russen daar achter zaten. Volgens de laatste peiling wil 1 op de 3 Nederlanders gewoon nog stemmen op dit Poetin-maatje
Zeven stuks zelfs via de etentjes.quote:Op maandag 25 maart 2024 19:14 schreef Ali_boo het volgende:
Dus voor 1000 euro kan je een politicus kopen?
Het gaat gewoon om de hoogste bieder, Peking heeft waarschijnlijk wat meer te besteden dan Mozkou.quote:Op maandag 25 maart 2024 19:34 schreef Harvest89 het volgende:
Dat is eens een keer wat anders dan geld krijgen uit het Kremlin.
Dit was één declaratie. Er is meer.quote:Op maandag 25 maart 2024 19:14 schreef Ali_boo het volgende:
Dus voor 1000 euro kan je een politicus kopen?
Grappig zou ik het niet willen noemen. Ik vind het wel bijzonder dat nou juist diegenen muisstil blijven die altijd hard roepen dat de grenzen dicht moeten en zich zorgen maken over waar de loyaliteit ligt van iemand met een dubbel paspoort.quote:Op maandag 25 maart 2024 19:48 schreef Glazenmaker het volgende:
Wel grappig dat de rechtse brigade het hier laat afweten.
Zou me niks verbazen.quote:Op maandag 25 maart 2024 15:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zou dit het antwoord zijn op de vraag waarom Europese rechts radicale partijen toch zo graag de EU willen ondermijnen?
En nog erger. Bang zijn voor een communistische EU die een China 2.0 wil invoeren hierquote:Op maandag 25 maart 2024 19:58 schreef recursief het volgende:
[..]
Grappig zou ik het niet willen noemen. Ik vind het wel bijzonder dat nou juist diegenen muisstil blijven die altijd hard roepen dat de grenzen dicht moeten en zich zorgen maken over waar de loyaliteit ligt van iemand met een dubbel paspoort.
Na jaren bewondering heeft hij na maart 2022 wel wat afstand genomen van Poetin, die zullen dus wel niet meer genoeg betalen. Ook zijn bewondering voor Assad is wel een pikante…quote:Op maandag 25 maart 2024 19:34 schreef Harvest89 het volgende:
Dat is eens een keer wat anders dan geld krijgen uit het Kremlin.
Oh maar ze willen wel graag een autocratische partij invoeren.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En nog erger. Bang zijn voor een communistische EU die een China 2.0 wil invoeren hier![]()
Daar vergis je je lelijk in. China kan namelijk haar woorden wel waar maken.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:35 schreef JimmyJames het volgende:
Landverraad richting Rusland vind ik toch een tandje erger. China is een concurrent op economisch gebied, maar geen echt veiligheidsrisico voor ons.
China is altijd naar binnen gekeerd en heeft (nog) geen interesse in imperialisme buiten China. Dat geluk hebben we maar ze zijn ons ook niet vriendschappelijk gezind.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:35 schreef JimmyJames het volgende:
Landverraad richting Rusland vind ik toch een tandje erger. China is een concurrent op economisch gebied, maar geen echt veiligheidsrisico voor ons.
Beide gewoon behandelen als landverraders en opsluiten in een kerker.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:35 schreef JimmyJames het volgende:
Mwah, de eilanden in de Zuid-Chinese zee, het belt and road initiative, alle smerige streken in Afrika waar er grondstoffen in de grond zitten, opkopen van kritische infrastructuur in Europa. Volgens mij is er genoeg interesse in imperialisme, ze zijn er alleen iets slimmer over dan vriendje Vladimir.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
China is altijd naar binnen gekeerd en heeft (nog) geen interesse in imperialisme buiten China. Dat geluk hebben we maar ze zijn ons ook niet vriendschappelijk gezind.
Laat het ze in de landen rondom de Zuid Chinese zee en India maar niet horen.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
China is altijd naar binnen gekeerd en heeft (nog) geen interesse in imperialisme buiten China. Dat geluk hebben we maar ze zijn ons ook niet vriendschappelijk gezind.
BE is aanzienlijk goedkoper wat betreft restaurants, en dit is ook nog van voor de inflatie. Dit zijn best leuke dinertjes geweest.quote:
Het waren ook lunches. Dan valt het wijnarrangement ook wel mee.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
BE is aanzienlijk goedkoper wat betreft restaurants, en dit is ook nog van voor de inflatie. Dit zijn best leuke dinertjes geweest.
Volgens Tom van Grieken is dat nergens voor nodig.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:51 schreef Tanatos het volgende:
Ik ben benieuwd of de partij consequent zal zijn, en hem ook uit de partij zet.
Heeft hij dat al gezegd ja?quote:Op maandag 25 maart 2024 21:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens Tom van Grieken is dat nergens voor nodig.
Ja, bij Terzake op de Belgische PO. En hij is het boegbeeld dat de partij groot heeft gemaakt. Die laten ze niet snel vallen. Zal ook wel weer overwaaien…quote:Op maandag 25 maart 2024 21:12 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Heeft hij dat al gezegd ja?
Triest, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe belangrijk De Winter is voor die partij.
Blijkbaar wordt door zulke partijen het rode gevaar door wat geld niet meer als rode gevaar gezien. Veel linkse partijen in hun landen dat zijn het grote gevaar door hun wokeheid.quote:Op maandag 25 maart 2024 21:01 schreef Seven. het volgende:
Hoe kan het eigenlijk dat rechtse boegbeelden als Baudet, Wilders, Orban en Dewinter vaak goede relaties hebben met China en Rusland?
Ik denk dat het andersom is. Deze mensen menen hun haat voor de EU wel, maar voor buitenlandse mogendheden zijn ze gewoon destabiliserende factoren. Dus een vrij schappelijke investering om een paar van die kopstukken financieel te ondersteunen.quote:Op maandag 25 maart 2024 15:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In Belgie? Haha.quote:Op maandag 25 maart 2024 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het waren ook lunches. Dan valt het wijnarrangement ook wel mee.
Mja, 139¤ eet je prima voor, maar voor een door China betaalde lobbyist verwacht je toch wel iets meer exquise.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
BE is aanzienlijk goedkoper wat betreft restaurants, en dit is ook nog van voor de inflatie. Dit zijn best leuke dinertjes geweest.
Idd stuk voor stuk worden ze betaald door de vijanden van het Westen.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:10 schreef Glazenmaker het volgende:
De rechtse redders van Europa hoor. Allemaal in de zak van Rusland en/of China.
Je zou zeggen dat daar toch gemakkelijk een algemene anticampagne mee moet kunnen worden opgetuigd om ze te isoleren.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Idd stuk voor stuk worden ze betaald door de vijanden van het Westen.
Dat hangt er van af; of je Taiwan wel, of niet als soevereine staat beschouwt.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Goed punt.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Laat het ze in de landen rondom de Zuid Chinese zee en India maar niet horen.
Ideologisch lijken Rusland en China op de denkbeelden van deze boegbeelden. Het zijn protectionistische landen, gericht op eigenbelang met een afkeer jegens pluriformiteit. Afkeer dus van andere denkbeelden, levensbeschouwing, meningen, levenswijze etc. Waar de overheid terecht een autoritaire houding tegen aanneemt omdat het die uniformiteit bedreigt. Voorbeeldlanden dus.quote:Op maandag 25 maart 2024 21:01 schreef Seven. het volgende:
Hoe kan het eigenlijk dat rechtse boegbeelden als Baudet, Wilders, Orban en Dewinter vaak goede relaties hebben met China en Rusland?
Wij hen ook niet.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
De Oeigoeren of de Hui-Moslims (Han-chinezen)? De laatste ondervinden geen enkel probleem namelijk.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:16 schreef Momo het volgende:
Filip de Winter kon zich denk ik wel vinden in hoe China omgaat met een moslim minderheid.
Ach, die "eigen volk eerst maar ik laat mij betalen door het buitenland" poppetjes hebben we hier ook dus het verbaasd me niks.quote:Op maandag 25 maart 2024 15:25 schreef recursief het volgende:
[..]
Lees meer
De man van het Vlaamse "eigen volk eerst" blijkt zich te hebben laten betalen door buitenlandse mogendheid.
Ter voorbereiding werd gedineerd met een kopstukken/neonazi's van diverse Europese radicaalrechtse partijen. Gezien de toenadering die dit soort partijen in Europa tot elkaar zoeken zou het me helemaal niets verbazen als hier ook Nederlandse partijen/politici bij betrokken zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |